Постанова
від 22.09.2015 по справі 910/682/15-г
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 вересня 2015 року Справа № 910/682/15-г Вищий господарський суд України в складі колегії

суддів:Грейц К.В. - головуючого (доповідача), Бакуліної С.В., Поляк О.І., розглянувши матеріали касаційної скарги Заступника прокурора міста Києва на постановувід 03.06.2015 Київського апеляційного господарського суду у справі Господарського суду міста Києва № 910/682/15-г за позовомЗаступника прокурора міста Києва доКиївської міської ради треті особи 1. Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕК" 2. Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) провизнання незаконним та скасування рішення, за участю представників: Генпрокуратури - Попенко О.С. відповідача - третьої особи -1 третьої особи - 2Тхорик С.М. Макітрюк С.І. Кохан А.С. ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду міста Києва від 11.03.2015 у справі №910/682/15-г (суддя Літвінова М.Є.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 03.06.2015 (колегія суддів у складі головуючого судді Самсіна Р.І., суддів Гончарова С.А., Скрипки І.М.), відмовлено в задоволенні позовних вимог Заступника прокурора міста Києва до Київської міської ради (далі - відповідач), за участю третіх осіб: Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕК" (третя особа-1) та Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (третя особа-2), про визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради від 20.11.2014 №509/509 "Про передачу земельної ділянки ТОВ "ТЕХНОТРЕК" для будівництва житлово-офісного комплексу з підземним паркінгом та вбудованими об'єктами соціальної інфраструктури на вул. Чапаєва 7, 7-б у Шевченківському районі м. Києва".

Заступник прокурора міста Києва з рішенням та постановою у справі не згоден, в поданій касаційній скарзі просить їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, а саме: ст. ст. 120, 124, 134, 135, 186 1 Земельного кодексу України, ст. ст. 1, 32 Закону України "Про охорону культурної спадщини", ч. 4 ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ст. ст. 4 2 , 43 Господарського процесуального кодексу України.

Зокрема, скаржник вважає, що ним належним чином доведено невідповідність прийнятого міською радою рішення вищевказаним приписам законодавства та, відповідно, наявність підстав для задоволення позову.

У відзивах на касаційну скаргу відповідач та третя особа-1 заперечили проти її задоволення.

Заслухавши пояснення присутніх у відкритому судовому засіданні представників сторін та Генеральної прокуратури України, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного та рішенні місцевого господарських судів, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено, що Товариству з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕК" відповідно до свідоцтва серії НБ №010004473 від 16.10.2001 на праві власності належить нежилий будинок оздоровчого центру площею 78,300 м 2 , розташований за адресою: м. Київ, вул. Чапаєва, 7-Б.

07.10.2004 між Шевченківською районною у м. Києві державною адміністрацією (адміністрація), Комунальним підприємством по утриманню житлового господарства Шевченківського району міста Києва (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕК" (інвестор), на підставі Закону України "Про інвестиційну діяльність", розпорядження Київської міської державної адміністрації від 02.06.2003 № 949 "Про затвердження переліків будинків, які підлягають реконструкції або реставрації в місті Києві у 2003 році" та розпорядження Шевченківської районної у місті Києві державної адміністрації від 11.08.2004 №1416 "Про залучення інвестора до реконструкції житлового будинку №7 по вул. Чапаєва у м. Києві Шевченківського району", було укладено інвестиційний договір №32 на реконструкцію житлового будинку №7 на вул. Чапаєва, за умовами якого адміністрація дає дозвіл, замовник замовляє, а інвестор бере на себе зобов'язання провести роботи по реконструкції будинку №7 по вул. Чапаєва у Шевченківському районі (п.1.1 договору); інвестор, зокрема, зобов'язується оформити право користування земельною ділянкою у встановленому законодавством порядку (п. 5.14 договору).

Розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 20.04.2007 №462 "Про залучення інвестора до реконструкції жилого будинку №7 на вул. Чапаєва у Шевченківському районі", у зв'язку з тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕК" перемогло у конкурсі по залученню інвесторів до реконструкції жилого будинку №7 на вул. Чапаєва у Шевченківському районі, відповідно до рішення районної комісії по залученню інвестицій на будівництво і реконструкцію об'єктів і споруд, розташованих на території Шевченківського району м. Києва (протокол засідання комісії від 25.09.2003 №6/09), а також рішень міської конкурсної комісії по залученню інвесторів до реконструкції або реставрації жилих та нежилих будинків, а також вбудованих в жилі будинки нежилих приміщень, що знаходяться на балансі житлово-експлуатаційних та інших організацій (підприємств, установ) комунальної власності територіальних громад районів м. Києва (протоколи засідання комісії від 28.07.2005 №81 та від 02.02.2006 №86), та беручи до уваги, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕК" сплатило кошти, передбачені зазначеними протоколами, вирішено:

1) залучити до реконструкції жилого будинку №7 на вул. Чапаєва у Шевченківському районі як інвестора Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕК" з передачею йому у встановленому порядку у власність частини цього будинку загальною площею 633,2м 2 (за винятком приватизованих жилих та нежилих приміщень) після завершення реконструкції;

2) у разі вирішення інвестором питання відселення власників жилих та нежилих приміщень будинку (за їх згодою) на інше постійне місце проживання, будинок №7 на вул. Чапаєва передається інвестору у власність до завершення реконструкції в цілому.

09.10.2007 між Головним управлінням житлового забезпечення КМДА та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕК" укладено компенсаційний договір №9/10, предметом якого є компенсація на відселення мешканців з неприватизованих квартир житлового будинку №7 на вул. Чапаєва згідно з п. 1.3 протоколу засідання міської конкурсної комісії з питань вибору інвесторів та генпідрядних організацій для фінансування та виконання робіт з реконструкції жилих будинків у м. Києві від 02.02.2006 №86, п. 3 розпорядження Київської міської державної адміністрації від 20.04.2007 за №462 та згідно з погодженим в установленому порядку розрахунком, та на будівництво 2 % службової площі.

Рішенням Київської міської ради від 20.11.2014 № 509/509 "Про передачу земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕК" для будівництва житлово-офісного комплексу з підземним паркінгом і вбудованими об'єктами соціальної інфраструктури на вул. Чапаєва, 7, 7-б у Шевченківському районі міста Києва" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕК" для будівництва житлово-офісного комплексу з підземним паркінгом і вбудованими об'єктами соціальної інфраструктури на вул. Чапаєва, 7, 7-б у Шевченківському районі міста Києва (категорія земель - землі житлової та громадської забудови).

Пунктом 2 зазначеного рішення передано Товариству з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕК", за умови виконання п. 3 цього рішення, в короткострокову оренду на 5 років земельну ділянку площею 0,1032 га (кадастровий номер 8000000000:88:199:0055) для будівництва житлово-офісного комплексу з підземним паркінгом і вбудованими об'єктами соціальної інфраструктури на вул. Чапаєва, 7, 7-б у Шевченківському районі м. Києва із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва у зв'язку з набуттям права власності на майно (свідоцтво про право власності на нежитловий будинок від 16.10.2001).

Зазначаючи про те, що вказане рішення Київської міської ради від 20.11.2014 №509/509 прийняте з порушенням законодавства, оскільки: 1) відповідно до витягу Служби містобудівного кадастру на земельній ділянці по вул. Чапаєва, 7, 7-б у Шевченківському районі не передбачено такий вид забудови як будівництво офісних приміщень; 2) спірна земельна ділянка відноситься до зони охорони пам'яток, а отже не могла надаватись для будівництва житлово-офісного комплексу; 3) в матеріалах проекту землеустрою відсутні жодні докази інформування громадськості про наміри відвести земельну ділянку для забудови; 4) площа земельної ділянки, яка надана в оренду, більш ніж у 7,6 разів перевищує площу нерухомого майна ТОВ "ТЕХНОТРЕК", яке на ній розташовано, а отже право оренди на таку ділянку могло бути отримано останнім виключно на конкурентних засадах, Заступник прокурора міста Києва звернувся до господарського суду з цим позовом, вимоги якого обґрунтовані, зокрема, приписами ст. ст. 120, 124, 134, 135, 186 1 Земельного кодексу України, ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ст. 32 Закону України "Про охорону культурної спадщини".

Вирішуючи спір у справі, господарські суди попередніх інстанцій дійшли висновків про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки спірне рішення прийнято у відповідності до вимог законодавства.

Колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, з огляду на таке.

Згідно положень ст. 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до ч. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно зі ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

За приписами ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради у межах повноважень, визначених законом.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) (ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України).

Частина друга статті 123 Земельного кодексу України передбачає, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Порядок передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві регулюється також рішенням Київської міської ради № 63/9120 від 28.02.2013 "Про Тимчасовий порядок передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві" (далі - Порядок)

Відповідно до ч. 3 ст. 2 Порядку дія цього Порядку поширюється на випадки надання (передачі) Київською міською радою земельних ділянок із земель комунальної власності в оренду без проведення земельних торгів у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 3 Порядку передача земельних ділянок в оренду або надання їх у постійне користування здійснюється відповідно до рішення Київської міської ради, яке приймається на підставі відповідної документації із землеустрою. Передача земельних ділянок в оренду або надання їх у постійне користування на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки здійснюється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або передачі (надання) земельної ділянки із зміною її цільового призначення.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу (ч. 4 ст. 123 Земельного кодексу України).

Попередніми судовими інстанціями встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Чапаєва, 7, 7-б у Шевченківському районі м. Києва погоджено у відповідності до статті 186 1 Земельного кодексу України, зокрема, проект містить позитивні висновки, викладені в листах Департаменту містобудування та архітектури від 19.03.2014 №2570/0/12/19-14, Державної служби з питань національної культурної спадщини від 19.02.2010 №22-369/35, Головного управління Держземагенства у м. Києві №2883 від 05.05.2014.

Згідно з ч. 6 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи, приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 124 Земельного кодексу України (у редакції чинній на момент прийняття оспорюваного рішення) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Крім того, за приписами ч.1 Перехідних положень ЗК України надання в оренду земельних ділянок інвесторам на виконання інвестиційних договорів, укладених до 1 січня 2008 року, згідно з рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, умовою яких було надання цими органами інвесторам таких земельних ділянок, здійснюється без проведення аукціонів.

Отже, враховуючи встановлення попередніми судовими інстанціями обставин належності третій особі-1 на праві власності нежилого будинку оздоровчого центру площею 78,300 м 2 , який розташований в м. Києві за адресою: вул. Чапаєва, 7 літера Б, а також укладення ним у 2004 році інвестиційного договору №32 на реконструкцію житлового будинку №7 на вул. Чапаєва зв'язку з чим земельна ділянка площею 0,1032 га надавалась не лише для обслуговування належного на праві власності об'єкта нерухомості, а і для здійснення будівництва (реконструкції), висновки господарських судів про відсутність підстав для передачі спірної земельної ділянки за результатами проведення земельних торгів, колегія суддів вважає законними та обґрунтованими.

Посилання прокурора на протиправність рішення Київради у зв'язку з його суперечністю п. 9 додатку №2 до розпорядження КМДА від 17.05.2002 №979, відповідно до якого в архітектурних охоронних зонах зберігається стара планувальна структура та історична забудова та дозволяється будівництво лише важливих споруд за індивідуальними проектами, що регламентуються по висоті з врахуванням архітектурної та масштабної ув'язки з існуючою забудовою і загальним силуетом міста, правомірно відхилені попередніми судовими інстанціями, оскільки спірна земельна ділянка відноситься не до архітектурної охоронної зони, а до зони регулювання забудови, і відповідно до п. 12 додатку №2 до розпорядження КМДА від 17.05.2002 №979 в зонах регулювання забудови допускається нове будівництво із збереженням основних прийомів, характерних для історичної забудови, традиційного історичного середовища пам'яток: регламентація висоти, розміру, будівельних матеріалів і оздоблення фасадів будинків чи споруд, їх пластика, кольорове вирішення, характер покрівель та інше архітектурно-художнє вирішення, що поряд з встановленими обставинами законності визначення такого функціонального використання земельної ділянки (будівництво житлово-офісного комплексу), підтверджується листом Державної служби з питань національної культурної спадщини від 19.02.2010 №22-369/35, листом Департаменту містобудування та архітектури від 19.03.2014 №2571/0/12/19-14 і висновком робочої групи Постійної комісії Київради з питань культури та туризму.

Крім того, колегія суддів зазначає, що вказані доводи прокурора, а також посилання на порушення міською радою приписів ст. 5 Закону України "Про основи містобудування" стосуються визначення правомірності проектування об'єкта будівництва, а не порядку надання земельної ділянки в оренду.

Враховуючи встановлені попередніми судами обставини правомірності прийняття міськрадою оскаржуваного рішення і недоведеності його суперечності вимогам закону та порушення інтересів держави або громадян внаслідок його ухвалення, а також відсутність доказів, що спірний акт міської ради на момент прийняття місцевим господарським судом рішення у справі було реалізовано у вигляді укладення відповідного правочину, висновки господарських судів про відмову в позові з підстав, наведених в судових рішеннях, колегія суддів вважає законними та обґрунтованими.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини встановлені господарськими судами попередніх інстанцій на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим підстав для скасування оскаржуваних судових актів та задоволення вимог касаційної скарги не вбачається.

Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Заступника прокурора міста Києва залишити без задоволення.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 03.06.2015 у справі Господарського суду міста Києва № 910/682/15-г залишити без змін.

Головуючий суддя К.В. Грейц

Судді С.В. Бакуліна

О.І. Поляк

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення22.09.2015
Оприлюднено28.09.2015
Номер документу51035544
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/682/15-г

Постанова від 22.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Постанова від 03.06.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Самсін Р.І.

Ухвала від 14.04.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Самсін Р.І.

Рішення від 11.03.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Літвінова М.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні