Постанова
від 08.06.2015 по справі 816/1494/15
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 червня 2015 року м. ПолтаваСправа № 816/1494/15

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Сич С.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Шевченко О.С.,

представника позивача - Фищука В.В.,

представника відповідача - Сокальської В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного сільськогосподарського підприємства "Першотравневе" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, -

В С Т А Н О В И В:

07 травня 2015 року Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів /надалі - позивач/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Приватного сільськогосподарського підприємства "Першотравневе" /надалі - відповідач, ПСП "Першотравневе"/ про стягнення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 13037 грн. 50 коп. та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 169 грн. 52 коп.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що в порушення вимог статей 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" відповідачем у 2014 році не виконано нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, що є підставою для застосування вказаних вище сум адміністративно-господарських санкцій та пені.

22 травня 2015 року до суду надійшли письмові пояснення відповідача, у яких зазначено, що ПСП "Першотравневе" щомісячно протягом 2014 року подавалися до Пирятинського районного центру зайнятості звіти форми № 3-ПН про наявність вакантного робочого місця за вакансією підсобного працівника, однак, на підприємство Пирятинським районним центром зайнятості інваліди не направлялися.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, прийшов до наступних висновків.

Судом встановлено, що 02.03.2015 ПСП "Першотравневе" (ідентифікаційний код 31539152) подано до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2014 рік (форма № 10-ПІ) /а.с. 13/.

Згідно відомостей, зазначених у Звіті, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) підприємства у 2014 році становила 12 осіб.

При цьому кількість інвалідів-штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" зазначено 0,5 осіб.

Частиною 1 статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Таким чином, кількість інвалідів-штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" в ПСП "Першотравневе" становить одна особа.

За недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів позивачем нараховано відповідачу адміністративно-господарські санкції у розмірі 13037 грн. 50 коп. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 169 грн. 52 коп. (за 13 днів (з 16.04.2015 по 28.04.2015)) /а.с. 5/.

Відповідно до частини 1 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Частиною 2 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" передбачено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Згідно положень статті 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.

В силу приписів частини 3 статті 217 Господарського кодексу України до суб'єктів господарювання за порушення ними правил здійснення господарської діяльності застосовуються адміністративно-господарські санкції.

Адміністративно-господарські санкції застосовуються у встановленому законом порядку уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування (частина 4 статті 217 ГКУ).

Відповідно до частини 1, 2 статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Із аналізу вищенаведених норм суд вбачає, що адміністративно-господарські санкції за незайняті інвалідами робочі місця, передбачені Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв'язку зі скоєнням правопорушення, і підлягають застосуванню у разі, якщо суб'єкт господарювання не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Частиною 3 статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Частиною першою статті 18 цього Закону встановлено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

З наведених норм статей 18, 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" вбачається, що підприємства здійснюють самостійно працевлаштування інвалідів, але виходячи з вимог статті 18 вказаного Закону.

Отже, стаття 18 Закону не встановлює правил, за якими підприємство було б зобов'язано самостійно здійснювати пошук інвалідів для їх працевлаштування на своєму підприємстві.

Частиною 3 статті 18 Закону визначено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 "Про затвердження форми звітності N 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" та Порядку її подання" затверджено форму звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" та Порядок подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)".

З огляду на вищезазначене, звіт за формою 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" є актом інформування органів працевлаштування про створені на підприємстві робочі місця для працевлаштування інвалідів і, водночас, запитом про направлення на підприємство для працевлаштування.

Матеріалами справи підтверджено, що ПСП "Першотравневе" подано до Пирятинського районного центру зайнятості звіти за формою 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" 09 січня 2014 року, 10 лютого 2014 року, 19 березня 2014 року, 11 квітня 2014 року, 05 травня 2014 року, 05 червня 2014 року, 08 липня 2014 року, 12 серпня 2014 року, 04 вересня 2014 року, 07 жовтня 2014 року, 07 листопада 2014 року, 02 грудня 2014 року /а.с. 16-27/.

За змістом листа Пирятинського районного центру зайнятості від 05.05.2015 № 474, копія якого наявна у матеріалах справи, ПСП "Першотравневе" подавалася до Пирятинського районного центру зайнятості звітність за формою №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" за посадою "підсобний робітник" для працевлаштування інваліда у січні, лютому, березні, квітні, травні, червні, липні, серпні, вересні, жовтні, листопаді, грудні 2014 року /а.с. 12/.

Згідно листа Пирятинського районного центру зайнятості вих. № 474 від 05.05.2015 Пирятинським районним центром зайнятості направлено для працевлаштування до Приватного сільськогосподарського підприємства "Першотравневе" двох інвалідів у квітні 2014 року та у вересні 2014 року, причиною відмови у працевлаштуванні яких у листі вказано "Не відповідає вимогам". У листі Пирятинського районного центру зайнятості вих. № 474 від 05.05.2015 зазначено, що згідно програм реабілітації двом особам видано направлення на працевлаштування до Приватного сільськогосподарського підприємства "Першотравневе" ОСОБА_3 (не відповідає вимогам роботодавця) та ОСОБА_4 (не відповідає вимогам роботодавця).

Ухвалою суду від 26 травня 2015 року втребувано від Пирятинського районного центру зайнятості засвідчені належним чином копії: корінців направлень на працевлаштування щодо громадян ОСОБА_3 та ОСОБА_4 до Приватного сільськогосподарського підприємства "Першотравневе" із письмовою відповіддю роботодавця про відмову у працевлаштуванні; документів про освітній рівень ОСОБА_3 та ОСОБА_4; документів про встановлення інвалідності та програм реабілітації щодо ОСОБА_3 та ОСОБА_4 /а.с. 37-38/.

Листом вих. № 539 від 27.05.2015 Пирятинський районний центр зайнятості повідомив суд, що на вакансію для працевлаштування інвалідів в 2014 році безробітні особи-інваліди, що перебували на обліку в центрі зайнятості до ПСП "Першотравневе" не направлялися. При цьому, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 не являються інвалідами та в листі на письмовий запит Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів допущено помилку через збій програми /а.с. 43/.

Крім того, листом Пирятинського районного центру зайнятості вих. № 549 від 02.06.2015 повідомлено суд, що зазначені в ухвалі суду документи не можуть бути надані у звязку з їх відсутністю, вказано, що ОСОБА_3 та ОСОБА_4 не являються інвалідами, в листі на письмовий запит Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів допущено помилку через збій програми та в 2014 році безробітні особи-інваліди, що перебували на обліку в центрі зайнятості до ПСП "Першотравневе" не направлялися /а.с. 47/.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідач ПСП "Першотравневе" вживав необхідні заходи для працевлаштування інвалідів у 2014 році, а саме, щомісячно з січня по грудень 2014 року включно подавав до служби зайнятості інформацію про попит на робочу силу (вакансії) за формою № 3-ПН, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, а тому позовні вимоги про стягнення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 13037,50 грн. та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 169,52 грн. - необґрунтовані та задоволенню не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністративного позову Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного сільськогосподарського підприємства "Першотравневе" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені - відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови складено 09 червня 2015 року.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.06.2015
Оприлюднено12.06.2015
Номер документу44708660
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1494/15

Ухвала від 17.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Ухвала від 30.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 09.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 09.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 08.06.2015

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 26.05.2015

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 26.05.2015

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 12.05.2015

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 12.05.2015

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні