Постанова
від 21.05.2015 по справі 826/7199/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

21 травня 2015 року № 826/7199/15

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії суддів: головуючого судді Аблова Є.В., судді Качура І.А., судді Шулежка В.П., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу «БРИТАНСЬКИЙ КВАРТАЛ» до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними дій і скасування приписів, постанов та наказів,-

В С Т А Н О В И В:

З позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся обслуговуючий житлово-будівельний кооператив «БРИТАНСЬКИЙ КВАРТАЛ» до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними дій і скасування приписів, постанов та наказів, мотивуючи позовні вимоги тим, що відповідачем при проведенні перевірки позивача порушено встановлений законом порядок та строки її проведення; остання проведена за відсутності підстав для призначення перевірки, без залучення уповноваженого представника позивача та надання можливості ознайомитись з її результатами. Крім того, позивач повідомив, що з його боку відсутні істотні порушення будівельних норм і правил, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, а висновок відповідача щодо відсутності містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки зроблено на підставі помилкової інформації.

У позовній заяві позивач просить суд:

1) визнати протиправним та скасувати:

припис від 26.03.2015 р. про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил щодо об'єктів ОЖБК «Британський квартал» по вул. Яблунева, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3);

припис від 26.03.2015 р. про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил щодо об'єктів ОЖБК «Британський квартал» по вул. Яблунева, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4);

2) визнати протиправними та скасувати постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності:

- № 20/15/10/26-42/0704/02/3 від 07.04.2015 року;

- № 23/15/10/26-39/0704/02/3 від 07.04.2015 року;

- № 21/15/10/26-41/0704/02/3 від 07.04.2015 року;

- № 22/15/10/26-40/0704/02/3 від 07.04.2015 року;

- № 16/15/10/26-46/0704/02/3 від 07.04.2015 року;

- № 15/15/10/26-47/0704/02/3 від 07.04.2015 року;

- № 14/15/10/26-48/0704/02/3 від 07.04.2015 року;

3) визнати протиправними та скасувати:

- наказ Держархбудінспекції №151 від 10.03.2015 року;

- наказ Департаменту ДАБІ у м. Києві № 50 «д» від 31.03.2015 року;

- наказ Держархбудінспекції України № 252 від 09.04.2015 року;

- наказ Департаменту ДАБІ у м. Києві № 51 «д» від 31.03.2015 року;

- наказ Держархбудінспекції України № 253 від 09.04.2015 року;

4) стягнути з Державного бюджету України на користь Обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу «Британський квартал» (іден. код 38891447) суму сплаченого судового збору у розмірі 682,08 грн. (шістсот вісімдесят дві гри. 08 коп) на банківський рахунок 26006010065513 в АТ «Укрексімбанк» м. Києва, код банку 322313.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Письмових заперечень щодо суті заявлених позовних вимог суду не надав.

Відповідно до ч.6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи в судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомленні про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи неявку представника відповідача, суд ухвалив розглядати справу у порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, головним державним інспектором Інспекційного відділу №3 Департаменту Державного архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві відповідно до ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553, на підставі постанови про призначення перевірки дотримання законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Слідчого відділу Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві від 02.03.2015, винесеною слідчим СВ Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві в рамках досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42015100010000009, проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних норм, державних стандартів і правил Обслуговуючим житлово-будівельним кооперативом «Британський квартал». При цьому, місцезнаходженням об'єкта будівництва є вул. Яблунева, 39,41 у Голосіївському районі м. Києва «будівництво житлових будинків» (будинок №2, №4).

За результатами перевірки встановлено, що:

замовником будівництва ОБЖК «Британський квартал» наведені недостовірні дані у декларації про початок виконання будівельних робіт № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 «Будівництво житлових будинків (будинок №2, №4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва» в частині виданих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, чим порушено ч. 8 ст. 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;

замовником будівництва ОБЖК «Британський квартал» наведені недостовірні дані у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410968 від 29.08.2014 «Будівництво житлових будинків (будинок №2, №4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (І - черга будівництва) (будинок №2)» в частині відповідності виконаних будівельних робіт державним будівельним нормам, стандартам і правилам, чим порушено ч. 10 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;

замовником будівництва ОБЖК «Британський квартал» наведені недостовірні дані у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143150640278 від 05.03.2015 «Будівництво житлових будинків (будинок №2, №4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (ІІ - черга будівництва)» в частині відповідності виконаних будівельних робіт державним будівельним нормам, стандартам і правилам, чим порушено ч. 10 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Відповідач за наслідками проведеної позапланової перевірки прийшов до висновку, що будівельні роботи з будівництва житлових будинків виконані з істотним порушенням будівельних норм і правил, що у відповідності до ст. 376 Цивільного кодексу України та Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ №6 від 30.03.2012 є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом.

За результатами позапланової перевірки об'єктів ОЖБК «Британський квартал» по вул. Яблунева, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (Будівництво житлових будинків (будинок № 2, №4 складено:

припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 26.03.2015 р., яким у термін до 25.05.2015 р. надано позивачу час на усунення допущених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законодавством порядку;

постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №14/15/10/26-48/0704/02/3 від 07.04.2015 р., якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 109620,00 грн. за надання недостовірних даних у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № КВ 143150640278 від 05.03.2015 (II черга будівництва) щодо поверховості;

постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 15/15/10/26-47/0704/02/3 від 07.04.2015 р., якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 109620,00 грн. за надання недостовірних даних у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410968 від 29.08.2014 в частині відповідності виконаних будівельних робіт державним будівельним нормам, стандартам і правилам;

постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 16/15/10/26-46/0704/02/3 від 07.04.2015 р., якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 109620,00 грн. за надання недостовірних даних у декларації про початок виконання будівельних робіт № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 щодо наявності містобудівних умов та обмежень.

Крім того, 26.03.2015 головним державним інспектором Інспекційного відділу №3 Департаменту Державного архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві відповідно до ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553, на підставі постанови про призначення перевірки дотримання законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Слідчого відділу Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві від 02.03.2015, винесеною слідчим СВ Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві в рамках досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42015100010000009, проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних норм, державних стандартів і правил Обслуговуючим житлово-будівельним кооперативом «Британський квартал» - місцезнаходження об'єкта будівництва вул. Яблунева, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва «Будівництво житлових будинків» (будинок №1, №3).

Перевіркою встановлено, що:

замовником будівництва ОБЖК «Британський квартал» наведені недостовірні дані у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № КВ 143150640276 від 05.03.2015 «Будівництво житлових будинків (будинок №1, №3) по вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (І1 черга будівництва)» в частині відповідності виконаних будівельних робіт державним будівельним нормам, стандартам і правилам, чим порушено ч. 10 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;

замовником будівництва ОБЖК «Британський квартал» наведені недостовірні дані у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410969 від 29.08.2014 «Будівництво житлових будинків (будинок №1, №3) по вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (І - черга будівництва)» в частині відповідності виконаних будівельних робіт державним будівельним нормам, стандартам і правилам, чим порушено ч. 10 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;

на земельній ділянці, яка використовується ОЖБК «Британський квартал» на підставі свідоцтва про право власності на земельну ділянку серія САК №545229, індексний №13791867 - зареєстровано Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Києві від 02.12.2013; свідоцтва про право власності на земельну ділянку серія САК №545132, індексний №13649413; серія САК №545133, індексний №13652263 - зареєстровано Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Києві від 29.11.2013, самовільно без документів, що надають право на виконання будівельних робіт та належно затвердженого проекту, виконані будівельні роботи із будівництва капітальної будівлі, що є порушенням ч. 1 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Разом з цим, зазначена капітальна будівля експлуатується ОЖБК «Британський квартал» під відділ продажу без прийняття об'єкта в експлуатацію, чим порушено ч. 8 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

За результатами позапланової перевірки об'єктів ОЖБК «Британський квартал» по вул. Яблунева, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (Будівництво житлових будинків (будинок № 1, №3) складено:

припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 26.03.2015 р., яким у термін до 25.05.2015 р. надано позивачу час на усунення допущених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законодавством порядку;

постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 20/15/10/26-42/0704/02/3 від 07.04.2015 р., якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 109620,00 грн. за надання недостовірних даних у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410969 від 29.08.2014 (І черга, будинок № 1) щодо поверховості;

постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 21/15/10/26-41/0704/02/3 від 07.04.2015 р., якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 43848,00 грн. за виконання будівельних робіт без документів, що надають право на виконання будівельних робіт;

постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 22/15/10/26-40/0704/02/3 від 07.04.2015 р., якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 54810,00 грн. за експлуатацію капітальної будівлі під відділ продажу без прийняття об'єкта в експлуатацію;

постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 23/15/10/26-39/0704/02/3 від 07.04.2015 р., якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 109620,00 грн. за надання недостовірних даних у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № КВ 143150640276 від 05.03.2015 (II черга, будинок №3) щодо поверховості.

31.04.2015 р. Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві прийнято наказ №50 «д» про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації «Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3) по вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (II черга будівництва)» № КВ 143150640276 від 05.03.2015 р. та наказ №51 «д» про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації: «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (II черга будівництва)» № КВ 143150640278 від 05.03.2015 р.

09.04.2015 р. Державна архітектурно-будівельна інспекція України прийняла наказ №253 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт: «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) за адресою: вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва» № ІУ 083142110857 від 30.07.2014, а також скасовано реєстрацію декларації про готовність об'єкта до експлуатації: «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, №4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (І черга будівництва)» № ІУ 143142410968 від 29.08.2014 р. Та наказ №252 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт «Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3) за адресою: вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва» № ІУ 083142110858 від 30.07.2014, а також скасовано реєстрацію декларації про готовність об'єкта до експлуатації: «Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3) по вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (І черга будівництва)» № ІУ 143142410969 від 29.08.2014 р.

Позивач, вважаючи зазначені приписи, постанови та накази протиправними, а скасування реєстрацій декларацій та накладення штрафів такими, що порушують його права та законні інтереси, звернувся до суду з відповідним позовом, при вирішенні якого суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Стосовно наказу №151 від 10.03.2015 р. суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності визначає Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. N 553 (далі - Порядок №553).

Відповідно до п. 5 Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за територіальним принципом (у межах областей) у порядку проведення планових та позапланових перевірок.

Згідно з п. 7 Порядку №553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи інспекції.

Підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема, вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Так, на підставі постанови про проведення позапланової перевірки від 03.03.2015, винесеної слідчим слідчого відділу Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві Митичем С.П., першим заступником голови Держархбудінспекції Драчем C.B. 10.03.2015 р. видано наказ №151 про проведення позапланової перевірки. Відповідно до вказаного наказу, Департаменту Держархбудінспекції у м. Києві доручено провести позапланову перевірку Обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу "Британський квартал" з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об'єкті "Будівництво житлових будинків на вулиці Яблуневій, 39, 41, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва".

На виконання зазначеного наказу директором департаменту Держархбудінспекції у м. Києві Горобченко Л.А. видано направлення від 13.03.2015 р. про проведення зазначеної перевірки.

Водночас, пунктом 2 ст. 40 Кримінального процесуального кодексу України слідчий уповноважений призначати ревізії та перевірки у порядку, визначеному законом.

Пунктом 8 розділу ІІІ Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 р. №76-VIII установлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.

Наведене свідчить, що проведення перевірки суб'єкта господарювання протягом січня - червня 2015 року можливе виключно з дозволу Кабінету Міністрів України.

Проведення перевірок контролюючими органами на вимогу правоохоронних органів у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України, за відсутності дозволу Кабінету Міністрів України, суперечить п. 8 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України".

Крім того, суд зазначає, що слідчим Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві було прийнято рішення про закриття кримінального провадження №42015100010000009, в рамках досудового розслідування якого і було прийнято постанову, на підставі якої видано оскаржуваний наказ №151 від 10.03.2015 р.

Статтею 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. №877-V (далі - Закон №877-V) передбачено, що під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення державного нагляду (контролю).

Згідно постанови слідчого про проведення позапланової перевірки від 02.03.2015 р., підставою для призначення перевірки дотримання позивачем вимог містобудівного законодавства стали матеріали кримінального провадження №42015100010000009. З даної постанови слідчого вбачається, що останній встановив факт наявності помилки у реквізитах містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, зазначених у декларації про початок виконання будівельних робіт поданої ОЖБК "Британський клубний квартал", що є іншою юридичною особою, яка не має відношення до позивача.

Крім того, подані ОЖБК "Британський клубний квартал" декларації про початок виконання будівельних робіт не мають жодного відношення до об'єктів будівництва по вул. Яблунева 39, 41, 45, 47, 49, замовником яких є позивач.

В той же час, порушуючи ст.6 Закону №877-V, у направленні на проведення перевірки від 13.03.2015 відповідачем не зазначено жодного питання, яке підлягало перевірці.

Крім того, строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати п'яти робочих днів, відповідно до п.7 Порядку №553.

Незважаючи на це, в порушення вказаних вимог законодавства Відповідачем призначено та проведено перевірку з 13.03.2015 по 26.03.2015 включно, що становить 10 робочих днів, тобто перевищено строк перевірки визначений Законом.

Наведене в сукупності свідчить про протиправність прийняття наказу №151 від 10.03.2015 р. про призначення позапланової перевірки позивача з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об'єкті "Будівництво житлових будинків на вулиці Яблуневій, 39, 41, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва" та наявність підстав для його скасування.

З акту перевірки від 26.03.2015 р. вбачається, що відповідачем встановлено, що замовником будівництва ОЖБК «Британський квартал» у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410969 від 29.08.2014 «Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3) по вул. Яблунева, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (І-черга будівництва) (будинок №1)» в частині основних показників об'єкта зазначено, що поверховість І черги складає - цоколь, п'ять поверхів, дворівнева мансарда, та у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № КВ 143150640276 від 05.03.2015 «Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3) по вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (II черга будівництва)», в частині основних показників об'єкта зазначено, що поверховість II черги складає - цоколь, шість поверхів, мансарда, що в свою чергу не відповідає вимогам засідання Секції «Містобудування та архітектури, будівництва об'єктів цивільного та промислового призначення, будівельних матеріалів і виробів» Науково-технічної ради Мінрегіону від 24 квітня 2014 року, яким погоджено відхилення від вимог ДБН 360-92** в частині збільшення поверховості до 7 (цокольний, 5 основних, мансардний), та містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки, які видані Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10.06.2014 р. № 26/14/12-3/009-14, в яких за намірами замовника вказано 7 поверхів (які можуть уточнюватися).

Також в акті перевірки від 26.03.2015 р. вказано, що замовником будівництва ОЖБК «Британський квартал» у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 р. «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) по вул. Яблунева, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (І-черга будівництва) (будинок №2)» в частині основних показників об'єкта зазначено, що поверховість І черги складає - цоколь, п'ять поверхів, дворівнева мансарда, та у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410968 від 29.08.2014, «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (II черга будівництва)», в частині основних показників об'єкта зазначено, що поверховість II черги складає - цоколь, шість поверхів, мансарда, що в свою чергу не відповідає вимогам засідання Секції «Містобудування та архітектури, будівництва об'єктів цивільного та промислового призначення, будівельних матеріалів і виробів» Науково-технічної ради Мінрегіону від 24 квітня 2014 року, яким погоджено відхилення від вимог ДБН 360-92** в частині збільшення поверховості до 7 (цокольний, 5 основних, мансардний), та містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки, які видані Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10.06.2014 р. № 26/14/12-3/009-14, в яких за намірами замовника вказано 7 поверхів (які можуть уточнюватися).

Пункт 28 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року N 461 (далі - Порядок №461) визначено, що у разі виявлення Інспекцією наведених у декларації недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), які не є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом відповідно до статті 39 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Інспекція письмово повідомляє замовника протягом одного робочого дня з дня такого виявлення.

Як повідомив суду позивач, він не був жодним чином повідомлений про виявлення Інспекцією наведених у декларації недостовірних даних. Протилежного відповідачем суду не доведено.

При цьому, п. 29 Порядку №461 встановлено, що у разі виявлення Інспекцією недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню Інспекцією.

Згідно п. 14 Порядку №466 у разі виявлення Інспекцією недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню Інспекцією.

Відповідно до ч. 2 ст. 39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом , зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.

Виходячи зі змісту наведених положень чинного законодавства, об'єктом самочинного будівництва може вважатись об'єкт будівництва: якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта.

Водночас, з наведених норм законодавства вбачається, що подання недостовірних відомостей у декларації про початок виконання будівельних робіт, не є самостійною підставою для скасування такої декларації, а реєстрація декларації про готовність об'єкта до експлуатації може бути скасована лише у разі виявлення Державною архітектурно-будівельною інспекцією та її територіальними органами недостовірних даних, наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом.

Матеріалами справи підтверджується, що за позивачем зареєстроване право власності на земельні ділянки, які відведені під житлову забудову, є декларації про початок виконання будівельних робіт та затверджені проекти будівництва, що в сукупності свідчить про відсутність підстав вважати об'єкт самочинним будівництвом та, як наслідок, скасування реєстрації декларації.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що накази про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації №50 «д» та №51 «д» від 31.03.2015 р. та накази про скасування реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт та про готовність об'єкта до експлуатації №253, №252 від 09.04.2015 р. підлягають скасуванню як протиправні.

Крім того, враховуючи, що відповідач належним чином не встановив чи є будівництво об'єктів позивача самочинним будівництвом, в той час як позивач у деклараціях про готовність об'єкта до експлуатації навів достовірні дані, що відповідають фактично збудованим об'єктам, а про виявлені неточності не було повідомлено позивача для їх усунення, то відсутні підстави вважати будинки №1, №2, №3, №4 по вул. вул. Яблуневій, 39, 41, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва самочинним будівництвом та накладення на ОЖБК «Британський квартал» штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

З наведеного слідує, що постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №20/15/10/26-42/0704/02/3 від 07.04.2015 р., №23/15/10/26-39/0704/02/3 від 07.04.2015 р., №19/15/10/26-43/0704/02/3 від 07.04.2015 р., №14/15/10/26-48/0704/02/3 від 07.04.2015 р. є протиправними, такими, що прийняті без урахування всіх обставин справи та підлягають скасуванню.

З матеріалів справи вбачається, що у ході перевірки відповідачем встановлено, що згідно інформації, зазначеної замовником будівництва ОЖБК «Британський квартал» у декларації про початок виконання будівельних робіт № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 р., в частині наявності містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки зазначено, що вони видані Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 183/14/12/009-14 від 29.07.2014 р.

Однак, беручи до уваги лист Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 2418/0/12/27-15 від 16.03.2015 р., який надійшов додатком до листа Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби Безпеки України вих. № 14/1-2746нт від 26.03.2015р., встановлено, що за адресою вул. Яблунева, 39, 41, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва, Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зареєстровані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №26/14/12-3/009-14 від 10.06.2014 р. З урахуванням наведеного, відповідач прийшов до висновку, що позивач навів недостовірні дані у декларації про початок виконання будівельних робіт № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 р. «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва» в частині виданих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, що є порушенням ч. 8 ст. 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Водночас, відповідно до листа Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №4780/0/12/27-15 від 16.04.2015 р. за даними електронної бази документообігу Департаменту на звернення ОЖБК «Британський квартал» зареєстровано наступні вихідні дані для проектування: містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на вул. Яблунева, 39,41 для будівництва житлового будинку (будинки №2,4) від 29.07.2014 №183/14/12/009-14; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на вул. Яблунева, 45,47,49 для будівництва житлового будинку (будинки №1,3) від 10.06.2014 р. №26/14/12-3/009-14. При цьому, у листі вказано про надання Департаментом 16.03.2015 р. в листі №2418/0/12/27-15 Головному управлінню по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю СБУ неповної інформації з неточностями (в частині замовника та наданих містобудівних умов та обмежень).

Враховуючи, що в частині наявності містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у декларації про початок виконання будівельних робіт № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва» позивач навів достовірні дані, суд приходить до висновку, що постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 16/15/10/26-46/0704/02/3 від 07.04.2015 р. підлягає скасуванню як протиправна.

Крім того, з акту перевірки від 26.03.2015 р. вбачається, що на земельній ділянці, яка використовується ОЖБК «Британський квартал» на підставі свідоцтва про право власності на земельну ділянку серія САК № 545229, індексний № 13791867 - зареєстровано Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Києві від 02.12.2013 р.; свідоцтв про право власності на Земельну ділянку: серія САК № 545132, індексний № 13649413; серія САК №545133 індексний № 13652263 - зареєстровано Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Києві від 29.11.2013 р., самовільно, без документів що надають право на виконання будівельних робіт та належно затвердженого проекту, виконані будівельні роботи із будівництва капітальної будівлі, що є порушенням ч. 1 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Разом з цим, зазначена капітальна будівля експлуатується ОЖБК «Британський квартал» під відділ продажу без прийняття об'єкта в експлуатацію, чим порушено ч. 8 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Відповідно до ч. 2 та ч. 3 ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

В той же час, відповідачем не враховано, що зазначена споруда є одноповерховою, виготовлена із збірних конструкцій, встановлена тимчасово та без улаштування фундаменту, що свідчить про наявність характеристик тимчасової, а не капітальної споруди. Крім того, в акті перевірки відповідачем не наведено жодних обґрунтованих висновків, на підставі яких інспекція встановила порушення позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Наведене дає підстави для висновку, що при прийнятті постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 21/15/10/26-41/0704/02/3 від 07.04.2015 р. та № 22/15/10/26-40/0704/02/3 від 07.04.2015 р. відповідачем не враховано та не з'ясовано всі фактичні обставини справи, а відтак дані постанови підлягають скасуванню.

Додатково суд звертає увагу, що відповідно до п. 17 Порядку №553, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Враховуючи, що відповідачем складено оскаржувані приписи з метою усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил порушень, водночас судом під час розгляду та вирішення даної справи встановлено відсутність зазначених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності з боку позивача, суд приходить до висновку про необхідність скасування таких приписів як протиправних.

Частиною 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.70 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Докази, одержані з порушенням закону, судом при вирішенні справи не беруться до уваги. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач як суб'єкт владних повноважень покладений на нього обов'язок доказування правомірності прийняття оскаржуваних приписів, постанов та наказів не виконав.

За таких обставин, Окружний адміністративний суд міста Києва, за правилами, встановленими ст.86 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Частиною 1 ст. 94 КАС України визначено, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Керуючись ст.ст. 71, 86, 94, 158-163 КАС України, Окружний адміністративний суд міста Києва,-

ПОСТАНОВИВ :

Позовні вимоги обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу «БРИТАНСЬКИЙ КВАРТАЛ» задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати припис від 26.03.2015 р. про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил щодо об'єктів ОЖБК «Британський квартал» по вул. Яблунева, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3).

Визнати протиправним та скасувати припис від 26.03.2015 р. про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил щодо об'єктів ОЖБК «Британський квартал» по вул. Яблунева, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4).

Визнати протиправними та скасувати постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності: №14/15/10/26-48/0704/02/3 від 07.04.2015 року; №15/15/10/26-47/0704/02/3 від 07.04.2015 року; №16/15/10/26-46/0704/02/3 від 07.04.2015 року; №20/15/10/26-42/0704/02/3 від 07.04.2015 року; №21/15/10/26-41/0704/02/3 від 07.04.2015 року; №22/15/10/26-40/0704/02/3 від 07.04.2015 року; №23/15/10/26-39/0704/02/3 від 07.04.2015 року.

Визнати протиправними та скасувати наказ Державної архітектурно-будівельної інспекції України №151 від 10.03.2015 року; наказ Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві №50 «д» від 31.03.2015 року; наказ Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві №51 «д» від 31.03.2015 року; наказ Державної архітектурно-будівельної інспекції України №252 від 09.04.2015 року; наказ Державної архітектурно-будівельної інспекції України №253 від 09.04.2015 року.

Судові витрати в сумі 560,28 грн. присудити на користь обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу «БРИТАНСЬКИЙ КВАРТАЛ» за рахунок Державного бюджету України.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.

Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.

Головуючий суддя Аблов Є.В.

Суддя Качур І.А.

Суддя Шулежко В.П.

Дата ухвалення рішення21.05.2015
Оприлюднено12.06.2015
Номер документу44719376
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/7199/15

Ухвала від 15.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кравцов О.В.

Ухвала від 30.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кравцов О.В.

Ухвала від 16.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко В. В.

Ухвала від 06.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко В. В.

Постанова від 21.05.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

Ухвала від 24.04.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні