КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 826/7199/15 Головуючий у 1-й інстанції: Аблов Є.В. Суддя-доповідач: Кузьменко В. В.
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 липня 2015 року м. Київ
Колегія Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - судді Кузьменко В. В.,
суддів Степанюка А.Г., Шурка О.І.,
за участю секретаря Рипік О. А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві справу за адміністративним позовом Обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу «БРИТАНСЬКИЙ КВАРТАЛ» до Державної архітектурно - будівельної інспекції України про визнання протиправними дій, скасовування приписів, постанов і наказів, за апеляційною скаргою Державної архітектурно - будівельної інспекції України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 21.05.2015 року, -
В С Т А Н О В И Л А:
Позивач звернувся до суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними дій, скасування приписів, постанов та наказів.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 21.05.2015 року позовні вимоги задоволено повністю.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції, як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Сторони, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання не з'явилися.
Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні - не обов'язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 4 ст. 196 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності представників сторін.
Згідно ст. 41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Згідно зі ст.ст. 198 ч. 1 п. 1, 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Суд першої інстанції всебічно, повно та об'єктивно розглянув справу, правильно встановив обставини, наданим доказам дав вірну правову оцінку і дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
З матеріалів справи вбачається, що головним державним інспектором Інспекційного відділу №3 Департаменту Державного архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві відповідно до ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553, на підставі постанови про призначення перевірки дотримання законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Слідчого відділу Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві від 02.03.2015 року, винесеною слідчим СВ Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві в рамках досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42015100010000009, проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних норм, державних стандартів і правил Обслуговуючим житлово-будівельним кооперативом «Британський квартал». При цьому, місцезнаходженням об'єкта будівництва є вул. Яблунева, 39,41 у Голосіївському районі м. Києва «будівництво житлових будинків» (будинок №2, №4).
За результатами перевірки встановлено, що:
замовником будівництва ОБЖК «Британський квартал» наведені недостовірні дані у декларації про початок виконання будівельних робіт № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 року «Будівництво житлових будинків (будинок №2, №4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва» в частині виданих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, чим порушено ч. 8 ст. 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
замовником будівництва ОБЖК «Британський квартал» наведені недостовірні дані у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410968 від 29.08.2014 року «Будівництво житлових будинків (будинок №2, №4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (І - черга будівництва) (будинок №2)» в частині відповідності виконаних будівельних робіт державним будівельним нормам, стандартам і правилам, чим порушено ч. 10 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
замовником будівництва ОБЖК «Британський квартал» наведені недостовірні дані у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143150640278 від 05.03.2015 року «Будівництво житлових будинків (будинок №2, №4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (ІІ - черга будівництва)» в частині відповідності виконаних будівельних робіт державним будівельним нормам, стандартам і правилам, чим порушено ч. 10 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
За наслідками проведеної позапланової перевірки відповідач дійшов висновку, що будівельні роботи з будівництва житлових будинків виконані з істотним порушенням будівельних норм і правил, що у відповідності до ст. 376 Цивільного кодексу України та Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 30.03.2012 року №6 є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом.
За результатами позапланової перевірки об'єктів ОЖБК «Британський квартал» по вул. Яблунева, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (Будівництво житлових будинків (будинок № 2, №4) складено:
припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 26.03.2015 року, яким у термін до 25.05.2015 року надано позивачу час на усунення допущених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законодавством порядку;
постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №14/15/10/26-48/0704/02/3 від 07.04.2015 року, якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 109620,00 грн. за надання недостовірних даних у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № КВ 143150640278 від 05.03.2015 року (II черга будівництва) щодо поверховості;
постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 15/15/10/26-47/0704/02/3 від 07.04.2015 року, якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 109620,00 грн. за надання недостовірних даних у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410968 від 29.08.2014 року в частині відповідності виконаних будівельних робіт державним будівельним нормам, стандартам і правилам;
постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 16/15/10/26-46/0704/02/3 від 07.04.2015 року, якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 109620,00 грн. за надання недостовірних даних у декларації про початок виконання будівельних робіт № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 року щодо наявності містобудівних умов та обмежень.
Крім того, 26.03.2015 року головним державним інспектором Інспекційного відділу №3 Департаменту Державного архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві відповідно до ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553, на підставі постанови про призначення перевірки дотримання законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Слідчого відділу Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві від 02.03.2015 року, винесеною слідчим СВ Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві в рамках досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42015100010000009, проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних норм, державних стандартів і правил Обслуговуючим житлово-будівельним кооперативом «Британський квартал» - місцезнаходження об'єкта будівництва вул. Яблунева, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва «Будівництво житлових будинків» (будинок №1, №3).
Перевіркою встановлено, що:
замовником будівництва ОБЖК «Британський квартал» наведені недостовірні дані у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № КВ 143150640276 від 05.03.2015 року «Будівництво житлових будинків (будинок №1, №3) по вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (І1 черга будівництва)» в частині відповідності виконаних будівельних робіт державним будівельним нормам, стандартам і правилам, чим порушено ч. 10 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
замовником будівництва ОБЖК «Британський квартал» наведені недостовірні дані у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410969 від 29.08.2014 року «Будівництво житлових будинків (будинок №1, №3) по вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (І - черга будівництва)» в частині відповідності виконаних будівельних робіт державним будівельним нормам, стандартам і правилам, чим порушено ч. 10 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
на земельній ділянці, яка використовується ОЖБК «Британський квартал» на підставі свідоцтва про право власності на земельну ділянку серія САК №545229, індексний №13791867 - зареєстровано Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Києві від 02.12.2013; свідоцтва про право власності на земельну ділянку серія САК №545132, індексний №13649413; серія САК №545133, індексний №13652263 - зареєстровано Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Києві від 29.11.2013, самовільно без документів, що надають право на виконання будівельних робіт та належно затвердженого проекту, виконані будівельні роботи із будівництва капітальної будівлі, що є порушенням ч. 1 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Разом з цим, зазначена капітальна будівля експлуатується ОЖБК «Британський квартал» під відділ продажу без прийняття об'єкта в експлуатацію, чим порушено ч. 8 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
За результатами позапланової перевірки об'єктів ОЖБК «Британський квартал» по вул. Яблунева, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (Будівництво житлових будинків (будинок № 1, №3) складено:
припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 26.03.2015 року, яким у термін до 25.05.2015 року надано позивачу час на усунення допущених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законодавством порядку;
постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 20/15/10/26-42/0704/02/3 від 07.04.2015 року, якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 109620,00 грн. за надання недостовірних даних у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410969 від 29.08.2014 року (І черга, будинок № 1) щодо поверховості;
постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 21/15/10/26-41/0704/02/3 від 07.04.2015 року, якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 43848,00 грн. за виконання будівельних робіт без документів, що надають право на виконання будівельних робіт;
постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 22/15/10/26-40/0704/02/3 від 07.04.2015 року, якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 54810,00 грн. за експлуатацію капітальної будівлі під відділ продажу без прийняття об'єкта в експлуатацію;
постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 23/15/10/26-39/0704/02/3 від 07.04.2015 року, якою на ОБЖК «Британський квартал» накладено штраф у розмірі 109620,00 грн. за надання недостовірних даних у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № КВ 143150640276 від 05.03.2015 року (II черга, будинок №3) щодо поверховості.
31.04.2015 року Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві прийнято наказ №50 «д» про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації «Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3) по вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (II черга будівництва)» № КВ 143150640276 від 05.03.2015 року та наказ №51 «д» про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації: «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (II черга будівництва)» № КВ 143150640278 від 05.03.2015 року.
09.04.2015 року Державна архітектурно-будівельна інспекція України прийняла наказ №253 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт: «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) за адресою: вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва» № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 року, а також скасовано реєстрацію декларації про готовність об'єкта до експлуатації: «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, №4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (І черга будівництва)» № ІУ 143142410968 від 29.08.2014 р. Та наказ №252 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт «Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3) за адресою: вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва» № ІУ 083142110858 від 30.07.2014, а також скасовано реєстрацію декларації про готовність об'єкта до експлуатації: «Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3) по вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (І черга будівництва)» № ІУ 143142410969 від 29.08.2014 року.
Вважаючи зазначені приписи, постанови та накази протиправними, а скасування реєстрацій декларацій та накладення штрафів такими, що порушують права та законні інтереси, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553 (далі - Порядок №553) однією з підстав для здійснення позапланової перевірки відповідача є вимога (відповідна постанова) правоохоронних органів про проведення перевірки на підставі якої видається наказ на проведення перевірки.
З матеріалів справи встановлено, що на підставі постанови про проведення позапланової перевірки від 03.03.2015 року, винесеної слідчим слідчого відділу Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві Митичем С.П., першим заступником голови Держархбудінспекції Драчем C.B. 10.03.2015 року видано наказ №151 про проведення позапланової перевірки.
Відповідно до вказаного наказу, Департаменту Держархбудінспекції у м. Києві доручено провести позапланову перевірку Обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу «Британський квартал» з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об'єкті «Будівництво житлових будинків на вулиці Яблуневій, 39, 41, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва».
Директором департаменту Держархбудінспекції у м. Києві Горобченко Л.А. видано направлення від 13.03.2015 року про проведення зазначеної перевірки.
Разом з тим, як вірно зазначив суд першої інстанції, ч. 2 ст. 40 Кримінального процесуального кодексу України слідчий уповноважений призначати ревізії та перевірки у порядку, визначеному законом.
Пунктом 8 розділу ІІІ Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 року №76-VIII установлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.
Тобто, проведення перевірки контролюючими органами на вимогу правоохоронних органів у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України, за відсутності дозволу Кабінету Міністрів України, суперечить п. 8 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України».
Вказані обставини, свідчать про те, що відповідачем не дотримано процедури проведення перевірки.
Крім того, як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, слідчим Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві було прийнято рішення про закриття кримінального провадження №42015100010000009, в рамках досудового розслідування якого і було прийнято постанову, на підставі якої видано оскаржуваний наказ від 10.03.2015 року №151 (а.с. 95).
Ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) передбачено, що під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення державного нагляду (контролю).
При цьому, згідно постанови про проведення позапланової перевірки від 02.03.2015 року, підставою для призначення перевірки дотримання позивачем вимог містобудівного законодавства стали матеріали кримінального провадження №42015100010000009.
У постанові зазначено, що слідчий встановив факт наявності помилки у реквізитах містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, зазначених у декларації про початок виконання будівельних робіт поданої ОЖБК «Британський клубний квартал», що є іншою юридичною особою, яка не має відношення до позивача та встановив, що подані ОЖБК «Британський клубний квартал» декларації про початок виконання будівельних робіт не мають жодного відношення до об'єктів будівництва по вул. Яблунева 39, 41, 45, 47, 49, замовником яких є позивач.
Проте, у направленні на проведення перевірки від 13.03.2015 року відповідачем не зазначено питань, які підлягали перевірці, що є порушенням вимог ст.6 Закону №877-V.
Як вірно зазначив суд першої інстанції, наведене в сукупності свідчить про протиправність прийняття наказу від 10.03.2015 року №151 про призначення позапланової перевірки позивача з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об'єкті «Будівництво житлових будинків на вулиці Яблуневій, 39, 41, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва» та наявність підстав для його скасування.
З акту перевірки від 26.03.2015 року вбачається, що відповідачем встановлено, що замовником будівництва ОЖБК «Британський квартал» у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410969 від 29.08.2014 року «Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3) по вул. Яблунева, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (І-черга будівництва) (будинок №1)» в частині основних показників об'єкта зазначено, що поверховість І черги складає - цоколь, п'ять поверхів, дворівнева мансарда, та у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № КВ 143150640276 від 05.03.2015 року «Будівництво житлових будинків (будинок № 1, № 3) по вул. Яблуневій, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва (II черга будівництва)», в частині основних показників об'єкта зазначено, що поверховість II черги складає - цоколь, шість поверхів, мансарда, що в свою чергу не відповідає вимогам засідання Секції «Містобудування та архітектури, будівництва об'єктів цивільного та промислового призначення, будівельних матеріалів і виробів» Науково-технічної ради Мінрегіону від 24 квітня 2014 року, яким погоджено відхилення від вимог ДБН 360-92** в частині збільшення поверховості до 7 (цокольний, 5 основних, мансардний), та містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки, які видані Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10.06.2014 р. № 26/14/12-3/009-14, в яких за намірами замовника вказано 7 поверхів (які можуть уточнюватися).
Також в акті перевірки від 26.03.2015 року вказано, що замовником будівництва ОЖБК «Британський квартал» у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 року «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) по вул. Яблунева, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (І-черга будівництва) (будинок №2)» в частині основних показників об'єкта зазначено, що поверховість І черги складає - цоколь, п'ять поверхів, дворівнева мансарда, та у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ІУ 143142410968 від 29.08.2014 року, «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва (II черга будівництва)», в частині основних показників об'єкта зазначено, що поверховість II черги складає - цоколь, шість поверхів, мансарда, що в свою чергу не відповідає вимогам засідання Секції «Містобудування та архітектури, будівництва об'єктів цивільного та промислового призначення, будівельних матеріалів і виробів» Науково-технічної ради Мінрегіону від 24 квітня 2014 року, яким погоджено відхилення від вимог ДБН 360-92** в частині збільшення поверховості до 7 (цокольний, 5 основних, мансардний), та містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки, які видані Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10.06.2014 р. № 26/14/12-3/009-14, в яких за намірами замовника вказано 7 поверхів (які можуть уточнюватися).
Пункт 28 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року N 461 (далі - Порядок №461) визначено, що у разі виявлення Інспекцією наведених у декларації недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), які не є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом відповідно до статті 391 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Інспекція письмово повідомляє замовника протягом одного робочого дня з дня такого виявлення.
Під час розгляду справи судом першої інстанції встановкено, що позивач не був повідомлений про виявлення Інспекцією наведених у декларації недостовірних даних.
Доказів протилежного відповідач не наддав ні під час розгляду справи у суді першої інстанції, а ні під час апеляційного розгляду справи.
Водночас, п. 29 Порядку №461 та п. 14 Порядку №466 передбачають, що у разі виявлення Інспекцією недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню Інспекцією.
Відповідно до ч. 2 ст. 39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.
Виходячи зі змісту наведених положень чинного законодавства, об'єктом самочинного будівництва може вважатись об'єкт будівництва: якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта.
Водночас, з наведених норм законодавства вбачається, що подання недостовірних відомостей у декларації про початок виконання будівельних робіт, не є самостійною підставою для скасування такої декларації, а реєстрація декларації про готовність об'єкта до експлуатації може бути скасована лише у разі виявлення Державною архітектурно-будівельною інспекцією та її територіальними органами недостовірних даних, наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом.
Матеріалами справи підтверджується, що за позивачем зареєстроване право власності на земельні ділянки, які відведені під житлову забудову, є декларації про початок виконання будівельних робіт та затверджені проекти будівництва, що в сукупності свідчить про відсутність підстав вважати об'єкт самочинним будівництвом та, як наслідок, скасування реєстрації декларації.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що накази про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації №50 «д» та №51 «д» від 31.03.2015 року та накази про скасування реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт та про готовність об'єкта до експлуатації №253, №252 від 09.04.2015 року підлягають скасуванню як протиправні.
Крім того, враховуючи, що відповідач належним чином не встановив чи є будівництво об'єктів позивача самочинним будівництвом, в той час як позивач у деклараціях про готовність об'єкта до експлуатації навів достовірні дані, що відповідають фактично збудованим об'єктам, а про виявлені неточності не було повідомлено позивача для їх усунення, то відсутні підстави вважати будинки №1, №2, №3, №4 по вул. вул. Яблуневій, 39, 41, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва самочинним будівництвом та накладення на ОЖБК «Британський квартал» штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
З наведеного слідує, що постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №20/15/10/26-42/0704/02/3 від 07.04.2015 року, №23/15/10/26-39/0704/02/3 від 07.04.2015 року, №19/15/10/26-43/0704/02/3 від 07.04.2015 року, №14/15/10/26-48/0704/02/3 від 07.04.2015 року є протиправними, такими, що прийняті без урахування всіх обставин справи та підлягають скасуванню.
З матеріалів справи вбачається, що у ході перевірки відповідачем встановлено, що згідно інформації, зазначеної замовником будівництва ОЖБК «Британський квартал» у декларації про початок виконання будівельних робіт № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 року, в частині наявності містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки зазначено, що вони видані Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 183/14/12/009-14 від 29.07.2014 року.
Однак, беручи до уваги лист Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 2418/0/12/27-15 від 16.03.2015 року, який надійшов додатком до листа Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби Безпеки України вих. № 14/1-2746нт від 26.03.2015 року, встановлено, що за адресою вул. Яблунева, 39, 41, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва, Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зареєстровані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №26/14/12-3/009-14 від 10.06.2014 року.
З урахуванням наведеного, відповідач дійшов висновку, що позивач навів недостовірні дані у декларації про початок виконання будівельних робіт № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 року «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва» в частині виданих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, що є порушенням ч. 8 ст. 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Водночас, відповідно до листа Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №4780/0/12/27-15 від 16.04.2015 року за даними електронної бази документообігу Департаменту на звернення ОЖБК «Британський квартал» зареєстровано наступні вихідні дані для проектування: містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на вул. Яблунева, 39,41 для будівництва житлового будинку (будинки №2,4) від 29.07.2014 №183/14/12/009-14; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на вул. Яблунева, 45,47,49 для будівництва житлового будинку (будинки №1,3) від 10.06.2014 р. №26/14/12-3/009-14. При цьому, у листі вказано про надання Департаментом 16.03.2015 р. в листі №2418/0/12/27-15 Головному управлінню по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю СБУ неповної інформації з неточностями (в частині замовника та наданих містобудівних умов та обмежень).
Враховуючи, що в частині наявності містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у декларації про початок виконання будівельних робіт № ІУ 083142110857 від 30.07.2014 «Будівництво житлових будинків (будинок № 2, № 4) по вул. Яблуневій, 39, 41 у Голосіївському районі м. Києва» позивач навів достовірні дані, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 16/15/10/26-46/0704/02/3 від 07.04.2015 року підлягає скасуванню як протиправна.
Крім того, з акту перевірки від 26.03.2015 року вбачається, що на земельній ділянці, яка використовується ОЖБК «Британський квартал» на підставі свідоцтва про право власності на земельну ділянку серія САК № 545229, індексний № 13791867 - зареєстровано Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Києві від 02.12.2013 року; свідоцтв про право власності на Земельну ділянку: серія САК № 545132, індексний № 13649413; серія САК №545133 індексний № 13652263 - зареєстровано Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Києві від 29.11.2013 р., самовільно, без документів що надають право на виконання будівельних робіт та належно затвердженого проекту, виконані будівельні роботи із будівництва капітальної будівлі, що є порушенням ч. 1 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Разом з цим, зазначена капітальна будівля експлуатується ОЖБК «Британський квартал» під відділ продажу без прийняття об'єкта в експлуатацію, чим порушено ч. 8 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Відповідно до ч. 2 та ч. 3 ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів».
При цьому, відповідачем не враховано, що зазначена споруда є одноповерховою, виготовлена із збірних конструкцій, встановлена тимчасово та без улаштування фундаменту, що свідчить про наявність характеристик тимчасової, а не капітальної споруди. Крім того, в акті перевірки відповідачем не наведено обґрунтованих висновків, на підставі яких інспекція встановила порушення позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
Наведене дає підстави для висновку, що при прийнятті постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 21/15/10/26-41/0704/02/3 від 07.04.2015 року та № 22/15/10/26-40/0704/02/3 від 07.04.2015 року відповідачем не враховано та не з'ясовано всі фактичні обставини справи, а відтак дані постанови підлягають скасуванню.
Разом з тим, відповідно до п. 17 Порядку №553, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.
Враховуючи, що відповідачем складено оскаржувані приписи з метою усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил порушень, водночас під час розгляду та вирішення даної справи встановлено відсутність зазначених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності з боку позивача, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про необхідність скасування таких приписів як протиправних.
Доводи, наведені відповідачем в апеляційній скарзі, викладеного не спростовують, а тому колегією суддів відхиляються.
Перевіривши мотивування судового рішення та доводи апеляційної скарги, відповідно до вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо справедливого судового розгляду, врахувавши ст. 8 КАС України, відповідно до якої суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, судова колегія вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку стосовно задоволення позовних вимог, через що постанову суду першої інстанції слід залишити без змін.
Керуючись ст.ст. 8, 12, 41, 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, п. 2, 3, 4, 5, 6, 9 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України «Про судове рішення в адміністративній справі» від 20.05.2013 року № 7 колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу Державної архітектурно - будівельної інспекції України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 21.05.2015 року по справі за адміністративним позовом Обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу «БРИТАНСЬКИЙ КВАРТАЛ» до Державної архітектурно - будівельної інспекції України про визнання протиправними дій, скасовування приписів, постанов і наказів - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 21.05.2015 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя: В. В. Кузьменко
Судді: А.Г. Степанюк
О.І. Шурко
Головуючий суддя Кузьменко В. В.
Судді: Степанюк А.Г.
Шурко О.І.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2015 |
Оприлюднено | 24.07.2015 |
Номер документу | 47076002 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Кузьменко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні