Рішення
від 04.06.2015 по справі 910/5691/15-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.06.2015Справа №910/5691/15-г

За позовом Приватного акціонерного товариства «Євро-азіатська страхова компанія «ФІНІСТ»

до Публічного акціонерного товариства «Аграрний фонд»

третя особа , без самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Міністерство аграрної політики та продовольства України

про визнання антиконкурентних дій незаконними та їх припинення

Суддя Бондарчук В.В.

Представники:

від позивача: Пурлінський Д.Ю., Геля І.А.;

від відповідача: Каленська М.А.

від третьої особи: не з'явились.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ :

Приватне акціонерне товариство «Євро-азіатська страхова компанія «ФІНІСТ» (далі - позивач) звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до Публічного акціонерного товариства «Аграрний фонд» (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Міністерство аграрної політики та продовольства України, про:

- визнання протиправними дій відповідача щодо оголошення та проведення конкурсу (акредитації) із відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, які будуть укладені між відповідачем та сільськогосподарськими товаровиробниками;

- припинення протиправних дій відповідача щодо оголошення та проведення конкурсу із відбору страхових компаній для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, визнавши відсутність права у Публічного акціонерного товариства «Аграрний фонд» на проведення конкурсу із відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, які будуть укладені між Публічним акціонерним товариством «Аграрний фонд» та сільськогосподарськими товаровиробниками;

- зобов'язання відповідача відновити положення щодо здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, яке існувало до порушення.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 11.03.2015 р. порушено провадження у даній справі та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 26.03.2015 р. за участю представників сторін, яких зобов'язано надати суду певні документи.

Зокрема, судом залучено до участі у справі Міністерство аграрної політики та продовольства України, третьою особою без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

11.03.2015 р. через загальний відділ діловодства суду Приватне акціонерне товариство «Євро-азіатська страхова компанія «ФІНІСТ» подало заяву про вжиття заходів забезпечення позову, в якій просить суд заборонити Публічному акціонерному товариству «Аграрний фонд» вчиняти будь-які дії, щодо організації та проведення конкурсу із відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовим договором поставки зерна врожаю 2015 р., які будуть укладені між Публічним акціонерним товариством «Аграрний фонд» та сільськогосподарськими товаровиробниками.

У судовому засіданні 26.03.2015 р. представник відповідача надав відзив на позовну заяву, мотивуючи тим, що 10.03.2015 р. до Публічного акціонерного товариства «Аграрний фонд» позивачем було подано заяву на акредитацію з метою співпраці у галузі добровільного страхування сільськогосподарської продукції за програмою форвардних закупівель 2015 року, яка була прийнята та розглянута на засіданні конкурсної комісії з відбору страхових компаній для страхування сільськогосподарських ризиків при здійсненні форвардних закупівель ПАТ «Аграрний фонд». За результатами засідання вказаної комісії, було вирішено включити ПрАТ ЄАСК «Фініст» в перелік страхових компаній, рекомендованих для укладення договорів добровільного страхування сільськогосподарських ризиків, про що свідчить витяг з протоколу від 16.03.2015 № 2, а тому, враховуючи наведене просить суд відмовити у задоволенні позовної заяви.

У судовому засіданні 20.04.2015 р. представник позивача надав уточнену позовну заяву, що фактично є заявою про збільшення розміру позовних вимог, у якій просив суд:

- визнати дії відповідача щодо оголошення та проведення конкурсу (акредитації) із відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, які будуть укладені між відповідачем та сільськогосподарськими товаровиробниками - протиправними;

- припинити протиправні дії відповідача щодо оголошення та проведення конкурсу із відбору страхових компаній для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, визнавши відсутність права у відповідача на проведення конкурсу із відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, які будуть укладені між відповідачем та сільськогосподарськими товаровиробниками;

- визнати результати конкурсу із відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, які будуть укладені між відповідачем та сільськогосподарськими товаровиробниками - протиправними;

- результати конкурсу із відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, які будуть укладені між відповідачем та сільськогосподарськими товаровиробниками - скасувати;

- зобов'язати відповідача відновити положення щодо здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, яке існувало до порушення.

Суд визнав подану заявою такою, що відповідає вимогам ст. 22 ГПК України, у зв'язку з чим прийняв її до розгляду.

Розгляд справи відкладався у порядку п.п. 1-2 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.

24.04.2015 р. через загальний відділ діловодства суду представник третьої особи подав письмові пояснення, в яких зазначає, що Міністерство аграрної політики та продовольства України діє у відносинах з Публічним акціонерним товариством «Аграрний фонд», як єдиний акціонер Публічного акціонерного товариства «Аграрний фонд», який наділений повноваженнями загальних зборів товариства. Крім того, загальні кваліфікаційні вимоги до страхових компаній, які мають намір співпрацювати з відповідачем у галузі добровільного страхування сільськогосподарської продукції та загальні кваліфікаційні вимоги до договорів страхування не встановлюють правил (умов) до обороту товарів і послуг на ринку, а лише передбачають певні вимоги до страхових компаній та страхових договорів добровільного страхування сільськогосподарської продукції, які мають намір співпрацювати з Публічним акціонерним товариством «Аграрний фонд».

У судовому засіданні 07.05.2015 р. представник відповідача подав письмові пояснення, в яких зазначає, що рішення комісії носить рекомендаційний характер, у зв'язку з чим не може призвести до обмеження конкуренції або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів.

Розгляд справи відкладався через нез'явлення повноважних представників третьої особи.

У судовому засіданні 25.05.2015 р. представник позивача подав додаткові пояснення по справі.

У судовому засіданні 25.05.2015 р. оголошувалася перерва до 04.06.2015 р. на підставі ст. 77 ГПК України.

03.06.2015 р. через загальний відділ діловодства суду представник відповідача подав письмові пояснення, в яких заперечив проти задоволення позову.

У судовому засіданні 04.06.2015 р. представник позивача подав додаткові пояснення по справі.

Розглянувши у даному судовому засіданні подану позивачем заяву про забезпечення позову, суд відзначає наступне.

Відповідно до ст. 66 ГПК України, господарський суд за заявою сторони, прокурора чи його заступника, який подав позов, або з своєї ініціативи має право вжити передбачених статтею 67 цього Кодексу заходів до забезпечення позову. Забезпечення позову допускається в будь-якій стадії провадження у справі, якщо невжиття таких заходів може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення господарського суду.

Оскільки позивач не навів жодних обставин, яким чином невжиття заходів забезпечення позову може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення господарського суду, відповідно суд відмовляє у задоволенні клопотання про забезпечення позову.

У даному судовому засіданні представники позивача підтримали заявлені позовні вимоги.

Представник відповідача проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві.

Представник третьої особи у судове засідання не з'явився, причин неявки суду не повідомив, однак про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, що підтверджується розпискою повноважного представника.

Приймаючи до уваги, що представник третьої особи був належним чином повідомлений про дату та час судового засідання, враховуючи, що матеріали справи містять достатньо документів для розгляду справи по суті, суд вважає, що неявка у судове засідання представників третьої особи не є перешкодою для прийняття рішення у даній справі.

Відповідно до ст. 82 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та витребуваних судом.

У судовому засіданні 04.06.2015 р. відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

04.03.2015 р. Публічним акціонерним товариством «Аграрний фонд» оголошено конкурс з відбору страхових компаній, які мають намір співпрацювати з відповідачем по програмі форвардних закупівель 2015 року, шляхом розміщення оголошення про його проведення в мережі Інтернет на офіційному веб-сайті - http://agrofond.gov.ua.

Відповідно до умов оголошеного конкурсу, ПАТ «Аграрний фонд» було визначено строки його проведення, встановлено загальні кваліфікаційні вимоги до страховиків - учасників конкурсу та договорів добровільного страхування сільськогосподарської продукції, встановлено перелік документів, які страховики надають до ПАТ «Аграрний фонд» для підтвердження своєї відповідності встановленим кваліфікаційним вимогам, а також зазначено місце подачі таких документів.

Згідно з оприлюдненою ПАТ «Аграрний фонд» інформацією про проведення конкурсу з відбору страхових компаній, які мають намір співпрацювати з ПАТ «Аграрний фонд» по програмі форвардних закупівель 2015 року, строками його проведення були: 04.03.2015 р. по 10.03.2015 р. - подача документів страховиками до ПАТ «Аграрний фонд»; 11.03.2015 р. - розгляд документів одержаних від страховиків конкурсною комісією; 12.03.2015 р. - оголошення результатів конкурсу.

Відповідно до Загальних кваліфікаційних вимог до страхових компаній, які мають намір співпрацювати з ПАТ «Аграрний фонд» у галузі добровільного страхування сільськогосподарської продукції, ПАТ «Аграрний фонд» були встановлені загальні кваліфікаційні вимоги до страховиків, якими передбачено, що страховик має діяти відповідно до Закону України «Про страхування» та інших нормативно-правових актів України у сфері страхування, а саме:

- провадити діяльність на ринку страхування не менше 3 років;

- мати відокремлені підрозділи (філії, представництва, точки продажу, не менше 10 (десяти штук)) в областях України та в місті Києві та цілодобову лінію підтримки клієнтів;

- не мати не виконаних заходів впливу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг;

- виконувати в повному обсязі свої зобов'язання перед страхувальниками, перестрахувальниками, по добровільному страхуванню сільськогосподарської продукції;

- мати відповідне облігаторне перестраховочне покриття з перестраховиками, рейтинг яких не нижче А (Standad & Poors, Fitch IBCA, Moody's);

- мати в штаті компанії фахівця, за фахом агроном, чий досвід підтверджено кваліфікаційними свідоцтвами про складання іспитів на відповідність знань осіб, які здійснюють діяльність з визначення причин настання страхової події (аварійних комісарів) у сільському господарстві в області рослинництва. Або мати підписаний договір про співробітництво з компанією, що надає професійні сюрвеєрсько-аджастерські послуги в аграрному секторі.

- сума чистих активів страхової компанії повинна бути більшою за його статутний капітал на останню звітну дату;

- загальний обсяг чистих страхових платежів, по добровільному страхуванню сільськогосподарських ризиків має становити не більше 40% на останню звітну дату та за попередній календарний рік згідно зі звітністю страховика;

- у страхової компанії відсутні провадження по позовах у суді на суму, яка перевищує 10% чистих активів, та прострочена і неврегульована заборгованість перед бюджетом та загальнообов'язковими державними фондами;

- показник андерайтингу (співвідношення витрат, пов'язаних з урегулюванням страхових випадків, і страхових виплат та суми чистих зароблених премій) за останній звітний календарний рік має знаходитись у межах від 10% до 80%;

- керівник та головний бухгалтер страхової компанії мають відповідати професійним вимогам, затвердженим розпорядженням Нацкомфінпослуг;

- розмір власного капіталу на останню звітну дату є більшим, ніж мінімальне значення цього показника, встановлене Законом України «Про страхування» для відповідного типу страхових компаній;

- сума чистого збитку за попередній звітній календарний рік та в поточному звітному календарному році станом на останню звітну дату не повинна бути більшою 10% від власного капіталу на останню звітну дату;

- активи, що приймаються для представлення страхових резервів, не мають бути обтяжені іншими зобов'язаннями;

- в історії страхової компанії (враховується також інформація щодо керівників та власників компанії) не повинно бути випадків, що можуть негативним чином характеризувати її ділову репутацію.

Відповідно до Загальних кваліфікаційних вимог до договорів страхування, ПАТ «Аграрний фонд» були встановлені загальні кваліфікаційні вимоги до договорів страхування при проведенні ПАТ «Аграрний фонд» операцій з купівлі-продажу зернових культур, а саме:

1. Договори страхування, що необхідні для захисту фінансових інтересів ПАТ «Аграрний фонд» при проведенні операцій з купівлі-продажу зернових культур, укладаються в трьох примірниках, для страховика та страхувальника, сторони договору страхування, та ПАТ «Аграрний фонд» - безумовного вигодонабувача за всіма договорами страхування, укладеними з постачальниками ПАТ «Аграрний фонд».

2. Договором страхування повинен бути передбачений вичерпний перелік документів, що підтверджують настання страхового випадку та розмір збитків.

3. До договору страхування за взаємною згодою сторін та ПАТ «Аграрний фонд» можуть вноситись зміни та доповнення, які не суперечать чинному законодавству України. Всі зміни і доповнення до договору укладаються на підставі заяви або листа однієї з сторін в письмовій формі у вигляді додаткових договорів в 3 (трьох) примірниках, кожний з яких підписується представниками сторін та ПАТ «Аграрний фонд» і складе невід'ємну частину договору страхування.

4. Про намір достроково припинити дію договору страхування будь-яка сторона зобов'язана повідомити іншу та ПАТ «Аграрний фонд» не пізніш як за 30 (тридцять) календарних днів до дати припинення дії договору страхування.

5. Страхова сума при страхуванні предмета застави визначається, як вартість майбутнього врожаю, шляхом множення середньої урожайності в господарстві за попередні 3-5 років (для новостворених господарств середня урожайність по району за останні 5 років) на площу посівів с/г культури та вартість метричної одиниці врожаю відповідної сільськогосподарської продукції. При страхуванні кожної сільськогосподарської культури, страхова сума розраховується за формулою: СС = Ц*S*Bср*П%, де Ц - ціна узгодженої зі Страхувальником вартості метричної одиниці врожаю застрахованих с/г культури, в валюті, що еквівалентно сумі в гривні по курсу НБУ на дату укладання договору страхування; S - площа с/г культури, яка приймається на страхування; Bср - середня урожайність с/г культури в господарстві (районі) за попередні 3-5 років (ц/га) П% - відсоток страхового покриття.

6. Строк дії договору страхування: договір страхування набирає чинності з дня внесення страхувальником страхової премії на поточний рахунок страховика в повному обсязі та діє до кінця строку збирання врожаю сільгоспкультури встановленого агротехнічними вимогами для цього регіону, та не пізніше дати зазначеної в Договорі за згодою сторін.

7. Франшиза за договорами страхування сільськогосподарської продукції встановлюється у розмірі до 30% від страхової суми по кожній застрахованій сільськогосподарській культурі.

8. Страхові ризики: ризики стихійних явищ (буря, ураган, шторм, вихор, смерч,град, злива, повінь, паводок, селеві потоки, землетрус, зсув ґрунту, гірські обвали, сходження лавин, каменепад та інші стихійні природні та гідрометеорологічні явища); вимерзання ; засуха; епіфітотійний розвиток хвороб рослин, епіфітотійного розмноження шкідників рослин, вторинних хвороб рослин; пожежа; удар блискавки; протиправні дії третіх осіб, направлених на викрадення, знищення або пошкодження майна; протиправна (неправомірна) навмисна дія третьої особи (третіх осіб) або спроба цієї дії, включаючи підпал, крадіжку зі зломом.

Згідно Загальних кваліфікаційних вимог до страхових компаній, які мають намір співпрацювати з ПАТ «Аграрний фонд» у галузі добровільного страхування сільськогосподарської продукції, ПАТ «Аграрний фонд» був визначений наступний перелік документів, які підлягали подачі страховиками для їх акредитації до ПАТ «Аграрний фонд»:

1. Заява на акредитацію, яка повинна була містити відомості про особу заявника (найменування, місцезнаходження, банківські реквізити, ідентифікаційний код за ЄДРПОУ), зазначені види страхування, на які отримано ліцензії, перелік правил страхування для кожного виду добровільного страхування, дату подання заяви, підпис керівника страхової організації, скріплений відбитком печатки.

2. Загальна інформація про страхову компанію, та лист, що підтверджує ділову репутацію керівництва та власників страхової компанії.

3. Копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, засвідчена нотаріально або органом, який видав оригінал документа.

4. Копія свідоцтва про реєстрацію фінансової установи, засвідчена нотаріально або органом, який видав оригінал документа.

5. Копія ліцензії на провадження добровільного страхування сільськогосподарських ризиків, засвідчена підписом керівника та відбитком печатки страхової компанії.

6. Копії установчих документів, засвідчені нотаріально.

7. Аудиторський висновок про фінансовий стан страхової компанії на основі перевірки правильності складання та підтвердження достовірності балансу, обліку прибутків та збитків, аналізу стану обліку, відповідність обліку та дій страхової компанії вимогам законодавства України, дотримання рівності прав акціонерів (учасників) при розподілу дивідендів, голосуванні, наданні прав на придбання нових акцій тощо та підготовка висновків для надання інформації керівництву, акціонерам (учасникам) страхової компанії та іншим користувачам, а також щодо підтвердження перевищення вартості нетто-активів (чистих активів) над розміром статутного фонду за останні 2 (два) звітні роки та на останню звітну дату, що передує поданню документів на отримання акредитації.

8. Довідка про фінансовий стан засновників страховика, підтверджена аудитором (аудиторською фірмою), якщо страховик створений у формі повного чи командитного товариства або товариства з додатковою відповідальністю та акціонерного товариства (для акціонерів, які мають право на участь у загальних зборах у розмірі 10 і більше відсотків простих акцій).

9. Довідка про відсутність простроченої та неврегульованої заборгованості перед бюджетом та загальнообов'язковими державними фондами.

10. Лист від Нацкомфінпослуг щодо відсутності приписів на дату подання документів або наявності таких приписів та їх виконання в повному обсязі.

Фінансова звітність страховика та інформація, необхідна для здійснення оцінки фінансового стану, а саме:

- фінансова звітність за 4 останні звітні квартальні дати, а також за попередні три звітні роки (за наявності);

- інформація з усіма розшифровками на останню звітну дату та за останній календарний рік, що надається страховою компанією відповідно до Порядку складання звітних даних страховиків, затвердженого розпорядженням Н/ДКРРФПУ від 03.02.2004 р. № 39 (далі - Порядок №39), а саме: а) загальні відомості про страховика (додаток 1 до Порядку № 39); б) звіт про доходи та витрати страховика (додаток 2 до Порядку № 39) за 4 останні звітні квартальні дати, а також за попередні три звітні роки (за наявності); в) звіт про страхові платежі та виплати за структурними підрозділами страховика (додаток 3 до Порядку № 39); г) пояснювальна записка до звітних даних страховика (додаток 4 до Порядку №39);

- підтвердження присвоєння страховику (перестраховику) рейтингів провідними світовими рейтинговими компаніями (Fitch IBCA, Standard &Poor's, Moody's тощо) та/або національними рейтинговими агентствами (за наявності);

- опис програм облігаторного перестрахування (перестраховики, тип договору, власне утримання, квоти, ємність договору, розмір касового збитку, застереження про врегулювання збитків понад касові тощо;

- листи-підтвердження перестраховиків про наявність договорів облігаторного перестрахування або інший документ, що підтверджує наявність такого договору;

- інформація про учасників або засновників страховика на дату подання документів за формою додатку 2 до Ліцензійних умов провадження страхової діяльності;

- загальна інформація про керівника та головного бухгалтера страхової компанії, яка має включати дані про освіту та досвід роботи у сфері страхування, в тому числі досвід роботи на керівних посадах у сфері страхування, за формою додатку 3 до Ліцензійних умов провадження страхової діяльності;

- протокол колегіального органу управління страхової компанії, який містить рішення про призначення керівника страхової компанії;

- наказ про призначення керівника страхової компанії;

- копія паспорта та документа щодо реєстраційного номера облікової картки платника податку (довідка про присвоєння ідентифікаційного номера/картка про присвоєння ідентифікаційного номера/картку платника податку) керівника та головного бухгалтера страхової компанії, засвідчені підписом керівника та відбитком печатки страхової компанії;

- інформація про наявність у страховика відокремлених підрозділів (філій, представництв, точок продажу) та їх перелік із зазначенням місцезнаходження, номерів телефонів, e-mail, прізвищ, імен, по батькові, освіти керівників і головних бухгалтерів, за формою додатку 5 до Ліцензійних умов провадження страхової діяльності;

- інформація про умови страхування сільськогосподарської продукції у страховій компанії (правила страхування, приклади типових договорів страхування, страхові тарифи тощо), засвідчені підписом керівника та відбитком печатки страхової компанії;

- інформація про професійні об'єднання страховиків, до складу яких входить страхова компанія;

- інші документи на вимогу ПАТ «Аграрний фонд».

Наказом ПАТ «Аграрний фонд» від 06.03.2015 р. №23 «Про здійснення страхування сільськогосподарських ризиків», ПАТ «Аграрний фонд» затверджено Загальні кваліфікаційні вимоги до страхових компаній, які мають намір співпрацювати з ПАТ «Аграрний фонд» у галузі добровільного страхування сільськогосподарських ризиків, Загальні кваліфікаційні вимоги до договорів добровільного страхування сільськогосподарських ризиків та утворено конкурсну комісію для проведення відбору страхових компаній.

10.03.2015 р. Приватним акціонерним товариством Євро-азіатська страхова компанія «Фініст» (далі-ПРАТ ЄАСК «Фініст») подано до ПАТ «Аграрний фонд» заяву на акредитацію, яка була зареєстрована в ПАТ «Аграрний фонд» за вх. №1120 від 10.03.2015 р.

Рішенням Конкурсної комісії, оформленим у вигляді Протоколу засідання Конкурсної комісії з відбору страхових компаній для страхування сільськогосподарських ризиків при здійсненні форвардних закупівель ПАТ «Аграрний фонд» №2 від 16.03.2015 р., ПРАТ ЄАСК «Фініст» рекомендовано як страхову компанію, яка приймається ПАТ «Аграрний фонд» як вигодонабувачем за договорами добровільного страхування сільськогосподарських ризиків, що укладаються сільськогосподарськими товаровиробниками при укладенні з «Аграрним фондом» форвардних контрактів на купівлю продовольчої пшениці 2 та 3 категорії та інших культур.

17.03.2015 р. ПАТ «Аграрний фонд» в мережі Інтернет на офіційному веб-сайті - http://agrofond.gov.ua розміщено інформаційне повідомлення, в якому серед іншого зазначено, що конкурсною комісією визначено, що єдиною страховою компанією, яка відповідає вимогам ПАТ «Аграрний фонд» і приймається останнім є СК «УАСК АСКА». Одинадцяти страховим компаніям: СК «Іллічівське», АСК «Інго Україна», СК «Універсальна», СГ «ТАС», СК «Здорово», «ПЗУ «Україна», «Українська аграрна страхова компанія», СК «Фініст», СК «Арсенал-страхування» СК «Провідна», «Українська пожежно-страхова компанія» («УПСК»), необхідно подати додаткові документи для вирішення питання щодо подальшої співпраці, необхідність в яких виникла під час розгляду пропозицій конкурсною комісією.

Листом ПАТ «Аграрний фонд» від 20.04.2015 р. №09/922, останнє повідомило ПРАТ ЄАСК «Фініст», що діяльність конкурсної комісії мала рекомендаційний характер та жодним чином не обмежувала права страхових компаній. Всі дані щодо конкурсного відбору страхових компаній та вся інформація щодо проведення конкурсу викладена на офіційному сайті ПАТ «Аграрний фонд» в загальному доступі - http://agrofond.gov.ua.

За результатами проведеного конкурсу, у травні 2015 року ПАТ «Аграрний фонд» в мережі Інтернет в загальному доступі на офіційному веб-сайті було розміщено повідомлення відповідно до якого наведено вичерпний перелік страхових компаній з якими співпрацює ПАТ «Аграрний фонд» як таких, що відповідають всім вимогам ПАТ «Аграрний фонд». До якого увійшли наступні страхові компанії: СК «Арсенал-страхування», СК «УАСК АСКА», СК «Іллічівське», АСК «Інго Україна», СК «Провідна», СК «PZU Україна», «Українська пожежно-страхова компанія» («УПСК»), СК «Здорово», СК «Універсальна».

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначає, що оголошення та проведення вказаного конкурсу було здійснено відповідачем в порушення вимог ч. 1 ст. 19, ст. 42 Конституції України, ст.ст. 5, 6, 22, 43, 44 ГК України, ст.ст. 2, 6 Закону України «Про страхування», ст.ст. 1, 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції», а наслідком його оголошення та проведення стало порушення прав та законних інтересів ПРАТ ЄАСК «Фініст», що виразилося у недопущенні ПРАТ ЄАСК «Фініст» до ринку надання послуг з добровільного страхування сільськогосподарської продукції за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015, які будуть укладені між ПАТ «Аграрний фонд» та сільськогосподарськими товаровиробниками.

Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Як вбачається з матеріалів справи, постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2013 р. №364 утворено Публічне акціонерне товариство «Аграрний фонд», 100 відсотків статутного капіталу якого належить державі в особі Мінагрополітики.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.07.2013 р. №698 «Про затвердження статуту публічного акціонерного товариства «Аграрний фонд» затверджено статут відповідача.

Відповідно до п.п. 1, 4-7, 17 вказаного статуту, відповідач є акціонерним товариством, утвореним відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2013 р. №364. Відповідач у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України і Мінагрополітики та цим Статутом. Відповідач є публічним акціонерним товариством, статутний капітал якого поділено на визначену кількість часток однакової номінальної вартості, корпоративні права за якими посвідчуються акціями. Засновником ПАТ «Аграрний фонд» є держава в особі Кабінету Міністрів України. Єдиним акціонером ПАТ «Аграрний фонд» є держава в особі Мінагрополітики. Метою діяльності ПАТ «Аграрний фонд» є створення сприятливих умов для розвитку сільського господарства, функціонування ринку сільськогосподарської продукції, підтримки вітчизняного сільськогосподарського товаровиробника, а також одержання прибутку від провадження господарської діяльності відповідно до законодавства.

Тобто, ПАТ «Аграрний фонд» є суб'єктом господарювання державного сектору економіки.

Правові відносини у сфері страхування регулюються Законом України «Про страхування», який спрямований на створення ринку страхових послуг, посилення страхового захисту майнових інтересів підприємств, установ, організацій та фізичних осіб.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про страхування», страхування - це вид цивільно-правових відносин щодо захисту майнових інтересів фізичних осіб та юридичних осіб у разі настання певних подій (страхових випадків), визначених договором страхування або чинним законодавством, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати фізичними особами та юридичними особами страхових платежів (страхових внесків, страхових премій) та доходів від розміщення коштів цих фондів.

Згідно положень ст. 2 Закону України «Про страхування», законодавством України може бути визначено уповноважених страховиків для здійснення тих чи інших видів страхування, у разі якщо здійснення тих чи інших правовідносин передбачає використання бюджетних коштів, валютних резервів держави, гарантій Кабінету Міністрів України . Обов'язковою умовою для визначення уповноважених страховиків має бути проведення відкритих торгів відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» та участь представників добровільних об'єднань страховиків. В інших випадках забороняється будь-яке уповноваження страховиків для здійснення окремих видів страхування з боку держави.

З аналізу вищенаведеного положення, суд приходить до висновку, що уповноваження страховиків на укладення договорів страхування збоку держави є можливим виключно за наявності однієї з наступних підстав: - використання бюджетних коштів, - валютних резервів держави, - гарантій Кабінету Міністрів України, та за умови обов'язкового проведення відкритих торгів відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель».

У ході судового розгляду відповідачем не заперечувалися обставини, що у 2015 році ПАТ «Аграрний фонд» не є отримувачем бюджетних коштів, валютних резервів держави, а також гарантій Кабінету Міністрів України, для придбання зернових культур врожаю 2015 року. Придбання відповідачем зернових культур за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, не підпадає під регулятивну дію Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України», Закону України «Про зерно та ринок зерна в Україні» та Порядку проведення державних форвардних закупівель зерна затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №736 від 16.05.2007 р.

Як вбачається з із витягу протоколу №2 засідання конкурсної комісії з відбору страхових компаній для страхування сільськогосподарських ризиків при здійсненні форвардних закупівель ПАТ «Аграрний фонд» від 16.03.2015 р., конкурсна комісія сформулювала рішення наступним чином: рекомендувати, зокрема, страхову компанію ПРАТ ЄАСК «Фініст», яка приймається ПАТ «Аграрний фонд» як вигодонабувачем за договорами добровільного страхування сільськогосподарських ризиків, що укладаються сільськогосподарськими товаровиробниками при укладенні з «Аграрним фондом» форвардних контрактів на купівлю продовольчої пшениці 2 та 3 категорії та інших культур.

При цьому, як вбачається з матеріалів справи, ПАТ «Аграрний фонд» не є стороною - страхувальником за договорами добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка має бути поставлена сільськогосподарськими товаровиробниками за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року укладеними з ПАТ «Аграрний фонд», а є лише вигодонабувачем за ними, а тому не може визначати умови договорів добровільного страхування сільськогосподарської продукції на власний розсуд.

Водночас, відповідачем затверджені Загальні кваліфікаційні вимоги до договорів страхування, що укладатимуться в майбутньому обраними відповідачем страхувальниками з постачальниками зерна.

З урахуванням встановленого, суд дійшов висновку, що відповідач, проведенням конкурсу з відбору страхових компаній, які мають намір співпрацювати з відповідачем по програмі форвардних закупівель 2015 року на підставі розміщеного 04.03.2015 р. оголошення про його проведення в мережі Інтернет на офіційному веб-сайті - http://agrofond.gov.ua та оформленням результатів такого конкурсу протоколом конкурсної комісії №2 від 16.03.2015 р., здійснив уповноваження обраних ним страховиків на здійснення добровільного страхування сільськогосподарських ризиків.

Оскільки судом вище встановлено, що у 2015 році ПАТ «Аграрний фонд» не є отримувачем бюджетних коштів, валютних резервів держави, а також гарантій Кабінету Міністрів України, для придбання зернових культур врожаю 2015 року, у відповідача відсутні підстави для проведення уповноваження страховиків на здійснення добровільного страхування сільськогосподарських ризиків, а змістом статті 2 Закону України «Про страхування» за таких обставин встановлена пряма заборона на будь-яке уповноваження страховиків для здійснення окремих видів страхування.

Тому судом визнається обґрунтованою позовна вимога в частині визнання протиправними дій відповідача щодо оголошення та проведення конкурсу (акредитації) з відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, які будуть укладені між відповідачем та сільськогосподарськими товаровиробниками.

Разом з тим, обґрунтовуючи правомірність оголошеного та проведеного конкурсу з відбору страхових компаній, які мають намір співпрацювати з ПАТ «Аграрний фонд» по програмі форвардних закупівель 2015 року, ПАТ «Аграрний фонд» послався лише на положення ст.ст. 42, 43, 44 ГК України та п. 48 Статуту ПАТ «Аграрний фонд».

Отже, суд прийшов до висновку, що оголошення та проведення конкурсу із відбору страховиків здійснювалося ПАТ «Аграрний фонд» поза процедурою відкритих торгів, без застосування Закону України «Про здійснення державних закупівель», Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України», Закону України «Про зерно та ринок зерна в Україні», Закону України «Про особливості страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою».

Крім того, наказом відповідача №23 від 06.03.2015 р. було затверджено кваліфікаційні вимоги до страхових компаній, утворено конкурсну комісії для проведення відбору страхових компаній, а положенням про вказану конкурсну комісію визначено її основну функцію у вигляді розгляду конкурсних пропозицій учасників конкурсу та наділено правом розглядати та перевіряти за формою та змістом конкурсні пропозиції учасників конкурсу, визначати переможців конкурсу.

Відповідачем на власному сайті опубліковано оголошення, що останнім було проведено в березні 2015 року відкритий конкурс серед страхових компаній.

Таким чином, всі дії, що вчинялися відповідачем під час відбору страховиків на укладення договорів добровільного страхування сільськогосподарських ризиків, мають ознаки проведення відкритого конкурсу.

Оскільки відповідач належить до державного сектору економіки, його єдиним акціонером являється Міністерство аграрної політики та продовольства України, а положеннями статті 2 Закону України «Про страхування» встановлений обов'язок проведення відкритих торгів відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» для визначення уповноважених страховиків, відповідач був зобов'язаний провести конкурс з відбору страховиків, результати якого оформлені протоколом конкурсної комісії №2 від 16.03.2015 р. згідно процедури та порядку, визначеного Законом України «Про здійснення державних закупівель».

Однак в порушення норм Закону України «Про здійснення державних закупівель», відповідачем не дотримано процедури та порядку під час проведення спірного конкурсу.

Відповідно до ст. ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

За таких обставин, оскільки відповідачем порушено норми Закону України «Про здійснення державних закупівель» під час організації та проведення спірного конкурсу, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині визнання протиправними результатів конкурсу із відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, що будуть укладені між відповідачем та сільськогосподарськими товаровиробниками та визнання недійсними таких результатів конкурсу.

Решта позовних вимог задоволенню не підлягає з підстав необґрунтованості.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до ч. 5 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 32, 33, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ :

1. Позовні вимоги Приватного акціонерного товариства Євро-азіатська страхова компанія «Фініст» задовольнити частково.

2. Визнати дії Публічного акціонерного товариства «Аграрний фонд» (01001, м. Київ, Б. Грінченка, 1, ідентифікаційний код - 38926880) щодо оголошення та проведення конкурсу (акредитації) із відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, які будуть укладені між Публічним акціонерним товариством «Аграрний фонд» (01001, м. Київ, Б. Грінченка, 1, ідентифікаційний код - 38926880) та сільськогосподарськими товаровиробниками - протиправними.

3. Визнати результати конкурсу із відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, які будуть укладені між Публічним акціонерним товариством «Аграрний фонд» (01001, м. Київ, Б. Грінченка, 1, ідентифікаційний код - 38926880) та сільськогосподарськими товаровиробниками - протиправними.

4. Визнати результати конкурсу із відбору страховиків для здійснення добровільного страхування сільськогосподарської продукції, яка буде предметом поставки за Біржовими договорами поставки зерна врожаю 2015 року, які будуть укладені між Публічним акціонерним товариством «Аграрний фонд» (01001, м. Київ, Б. Грінченка, 1, ідентифікаційний код - 38926880) та сільськогосподарськими товаровиробниками - недійсними.

5. Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Аграрний фонд» (01001, м. Київ, Б. Грінченка, 1, ідентифікаційний код - 38926880) з будь-якого рахунку, виявленого державним виконавцем під час виконання судового рішення, на користь Приватного акціонерного товариства Євро-азіатська страхова компанія «Фініст» (01601, м. Київ, вул. Еспланадна, буд. 20, ідентифікаційний код - 14199815) 1 218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. - судового збору.

6. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

7. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повний текст рішення складено: 08.06.2015 р.

Суддя Бондарчук В.В.

Дата ухвалення рішення04.06.2015
Оприлюднено12.06.2015
Номер документу44747482
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання антиконкурентних дій незаконними та їх припинення

Судовий реєстр по справі —910/5691/15-г

Ухвала від 30.10.2017

Господарське

Верховний Суд України

Берднік І.С.

Ухвала від 03.10.2017

Господарське

Верховний Суд України

Берднік І.С.

Ухвала від 17.07.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гумега О.В.

Постанова від 05.07.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Нєсвєтова H.M.

Ухвала від 31.05.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Нєсвєтова H.M.

Ухвала від 22.05.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Нєсвєтова H.M.

Ухвала від 26.04.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гумега О.В.

Постанова від 28.02.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Алданова С.О.

Ухвала від 19.12.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Алданова С.О.

Рішення від 28.11.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гумега О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні