ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"08" червня 2015 р. м. Київ К/9991/26184/12
Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:
головуючого судді Пилипчук Н.Г.
суддів Ланченко Л.В.
Цвіркуна Ю.І.
розглянувши у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Кам'янець-Подільської об'єднаної державної податкової інспекції Хмельницької області Державної податкової служби
на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.12.2011
та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21.03.2012
у справі № 2270/14632/11
за позовом Кам'янець-Подільської об'єднаної державної податкової інспекції Хмельницької області
до Політичної партії «Кам'янець-Подільська міська організація «Української народної партії»
про припинення юридичної особи, -
ВСТАНОВИВ:
Кам'янець-Подільська ОДПІ Хмельницької області звернулася до суду з позовом про припинення юридичної особи - Політичної партії «Кам'янець-Подільська міська організація «Української народної партії».
Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.12.2011, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21.03.2012, в задоволенні позову відмовлено.
Кам'янець-Подільська ОДПІ Хмельницької області подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову. Посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права: абзацу 5 частини другої статті 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 № 755-IV , п.п. 20.1.12 п. 20.1 ст. 20, п. 49.1 ст. 49, п. 67.2 ст. 67, п.п. 78.1.2 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, ст.ст. 70, 79, 86 Кодексу адміністративного судочинства України .
Заслухавши доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, дослідивши доводи касаційної скарги, матеріали справи, судові рішення, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Судами попередніх інстанцій встановлено такі обставини.
Політична партія «Кам'янець-Подільська міська організація «Української народної партії» є юридичною особою, яка зареєстрована рішенням Кам'янець-Подільської міської ради народних депутатів від 03.10.2011. Ця юридична особа є громадською організацією.
Кам'янець-Подільська ОДПІ Хмельницької області в позовній заяві посилалась на те, що юридична особа - Політична партія «Кам'янець-Подільська міська організація «Української народної партії» перебуває на обліку як платник податків, проте відповідно до акту від 15.09.2011 № 16 податкових декларацій та документів фінансової звітності не подає з 03.11.2005, що, своєю чергою, згідно з ч. 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» є підставою для припинення юридичної особи.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідно до Закону України «Про політичні партії в Україні», що є спеціальним у спірних правовідносинах, позивач не наділений правом звернення до суду з позовом про припинення політичної партії.
Суд касаційної інстанції не може погодитися з позицією судів, оскільки вважає, що така позиція не відповідає правильному застосуванню норм законодавства, що врегульовують спірні відносини.
За правилом, встановленим частиною першою статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2003 № 755-IV (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин), дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців.
Частина друга цієї норми містить застереження про можливість встановлення законом особливостей державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок), благодійних організацій, політичних партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, асоціацій органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.
Зазначені вище суб'єкти, для яких законом встановлено особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації в порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2003 № 755-IV (частина третя статті 3 цього Закону ).
Норми Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» є загальними відносно спеціальних норм Закону України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 № 2365-III (зі змінами та доповненнями).
Залежно від підстав припинення політичної партії та суб'єкта звернення до суду застосуванню підлягають норми Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» чи Закону України, «Про політичні партії в Україні» .
Відповідно до абзацу 5 частини другої статті 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.
Відповідно до п. 67.2 ст. 67 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців.
Таким чином, у межах здійснення контрольних функцій органи державної податкової служби в установленому законом порядку мали право звертатися до суду з позовом про припинення юридичної особи - політичної партії за неподання протягом року податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.
За таких обставин, суд касаційної інстанції вважає за необхідне скасувати оскаржувані судові рішення, а справу направити до суду першої інстанції на новий розгляд, в ході якого суди мають дослідити обставини, якими позивач обґрунтовує позовні вимоги, а відповідач - заперечення проти позову, з'ясувати, якими доказами вони підтверджуються.
Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 227, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції, -
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Кам'янець-Подільської об'єднаної державної податкової інспекції Хмельницької області Державної податкової служби задовольнити частково.
Постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.12.2011 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21.03.2012 скасувати, а справу направити на новий розгляд до Хмельницького окружного адміністративного суду.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Н.Г. Пилипчук
Судді Л.В. Ланченко
Ю.І. Цвіркун
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2015 |
Оприлюднено | 15.06.2015 |
Номер документу | 44833906 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Пилипчук Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні