Постанова
від 08.06.2015 по справі 922/2257/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" червня 2015 р. Справа № 922/2257/14

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Горбачова Л.П. , суддя Білецька А.М. , суддя Істоміна О.А.,

при секретарі Логвін О.О.,

за участю представників сторін:

прокурора - Омельченко О.С. (посв.№030961 від 22.12.2014р.),

позивача - Максимовського С.О., (дов.№08-11/4660/2-14 від 24.12.2014р.),

відповідача - Кравцова С.М. (дов. б/н від 02.03.15р.),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Прокурора Дзержинського району м.Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради (вх.№2463 Х/3) та апеляційну скаргу Департаменту земельних відносин Харківської міської ради (вх.№2848Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 21 липня 2014 року по справі №922/2257/14

за позовом Харківської міської ради, м.Харків,

до Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "Технік-центр", м.Харків,

про внесення змін до договору оренди землі від 12.11.2004 року, -

ВСТАНОВИВ:

У червні 2014 року Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "Технік - центр", м. Харків про внесення змін до договору оренди землі від 12.11.2004 року, який зареєстрований у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за №63213/04, шляхом підписання додаткової угоди, у редакції, яка додається.

Рішенням господарського суду Харківської області від 21 липня 2014 року по справі №922/2257/14 в позові відмовлено повністю.

Прокурор Дзержинського району м.Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради з рішенням суду не погодився та звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 21.07.2014 року по справі №922/2257/14. Ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов Харківської міської ради. При цьому апелянт посилається на те, що судом першої інстанції прийнято оскаржуваний судовий акт з порушенням норм матеріального права.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги прокурор посилається на те, що земельна ділянка за адресою: м.Харків, вул.Клочківська, 59, належить до категорії землі житлової та громадської забудови, що вбачається з Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, а не до категорії «землі комерційного використання», як це зазначено в оскаржуваному рішенні. Також зазначає, що позивачем надано докази надання спірної земельної ділянки ТОВ Фірма «Технік-центр» саме для здійснення торгівлі транспортними засобами та їх ремонту, а, отже, застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 2,5 є правомірним.

Департамент земельних відносин Харківської міської ради з рішенням суду не погодився та звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 21.07.2014 року по справі №922/2257/14 та прийняти нове рішення, яким позов Харківської міської ради задовольнити в повному обсязі. При цьому апелянт посилається на те, що судом першої інстанції прийнято оскаржуваний судовий акт з порушенням норм матеріального права.

Апелянт вважає, що збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у користуванні відповідача призводить до збільшення розміру земельного податку, який складає 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Розмір земельного податку на момент укладення договору склав 1% від нормативної грошової оцінки землі вказаної в пункті 5 спірного договору та дорівнював 34888,26 грн. на рік. Позивач вважає, що на момент подання позову нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 69460,14 грн.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 20.04.2015р. апеляційну скаргу прокурора Дзержинського району м.Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради (вх.№2463 Х/3) прийнято до провадження та її розгляд справи призначено на "27" травня 2015р. об 11:00 год. в складі колегії суддів: головуючий суддя Горбачова Л.П., судді: Потапенко В.І., Тарасова І.В.

Розпорядженням голови суду від 14.05.2015р. у зв'язку з відпусткою судді Потапенка В.І. для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Горбачова Л.П., суддя Істоміна О.А., суддя Тарасова І.В.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 14.05.2015р. апеляційну скаргу Департаменту земельних відносин Харківської міської ради (вх.№2848Х/3) прийнято до провадження та її розгляд справи призначено на "27" травня 2015р. об 11:15 год. в складі колегії суддів: головуючий суддя Горбачова Л.П., судді: Істоміна О.А., Тарасова І.В.

Розпорядженням голови суду від 26.05.2015р. у зв'язку з відпусткою судді Тарасової І.В. для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Горбачова Л.П., суддя Білецька А.М., суддя Істоміна О.А.

26.05.2015р. від відповідача до суду надійшов відзив (вх.№8334) на апеляційну скаргу, в якому він просить суд відмовити в задоволенні апеляційної скарги Департаменту земельних ресурсів Харківської міської ради.

29.05.2015р. від прокурора Дзержинського району м.Харкова до суду надійшли додаткові пояснення (вх,№8527) по справі.

У судовому засіданні 27.05.2015р. було оголошено перерву до 08.06.2015р. до 12:45 год.

Враховуючи те, що в провадженні Харківського апеляційного господарського суду знаходяться апеляційна скарга Прокурора Дзержинського району м.Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради (вх.№2463 Х/3) та апеляційна скарга Департаменту земельних відносин Харківської міської ради (вх.№2848Х/3) на одне і те ж рішення господарського суду Харківської області від 21.07.2014 року по справі №922/2257/14, тому колегія суддів вважає за необхідне прийняти їх до спільного розгляду.

04.06.2015р. від Департаменту земельних відносин Харківської міської ради до суду надійшли додаткові пояснення (вх.№8776) по справі.

У судовому засіданні 08.06.2015р. прокурор вимоги апеляційної скарги підтримав у повному обсязі.

Представник Департаменту земельних відносин Харківської міської ради вимоги апеляційної скарги підтримав у повному обсязі.

Представник відповідача проти задоволення апеляційних скарг заперечував, вважає їх незаконними та необґрунтованими. Просить суд залишити рішення господарського суду Харківської області по справі №922/2257/14 без змін, а апеляційні скарги - без задоволення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши доводи апеляційних скарг, заслухавши пояснення повноважних представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, колегія суддів встановила наступне.

На підставі рішень Харківської міської ради від 28.04.2004 № 54/04 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" між Харківською міською радою (позивачем) та ТОВ "Фірма" Технік - Центр" (відповідачем) 12.11.2004 року був укладений Договір оренди землі, зареєстрований 12.11.2004 року за №63213/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах", відповідно до умов якого відповідачу в оренду строком до 01.05.2054 року надано земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, загальною площею 0,2473 га, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул.Клочківська, 59.

Згідно з п. 3 Договору, на земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна - нежитлова будівля в літ. "А-1", "А1-2", яка належить орендарю на праві колективної власності, а також інші об'єкти інфраструктури.

В пункті 5 Договору, сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3488626,00 грн.

Розмір орендної плати визначений сторонами у пункті 9 договору та становить в місяць за земельну ділянку становить: 2004 рік : 4724,18 грн.; 2005 рік : 5378,30 грн.; 2006 рік : 6177,78 грн.; 2007 рік : 7267,97 грн.

Згідно з пунктом 13 Договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.

Згідно з п.1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007р. №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п.2, п.3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012р. №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

У пункті 1 договору оренди землі від 12.11.2004 року, який укладений між позивачем та відповідачем визначено, що земельна ділянка загальною площею 0,2473 га передана відповідачу в оренду, за функціональним призначенням "землі житлової та громадської забудови".

Вищенаведене підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, де зазначена категорія земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки експлуатація та обслуговування автосалону з автостоянкою (а.с. 18).

Відповідно до пункту 36 вказаного Договору оренди землі, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради, 16.12.2013 року Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача проект додаткової угоди до договору оренди землі від 12.11.2004 року за №63213/04 за листом-пропозицією (а.с.31-а.с.32), але відповідач додаткову угоду не підписав.

У відповідності до норм чинного законодавства Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до укладеного договору оренди землі.

Господарський суд Харківської області, відмовляючи в задоволенні позову, виходив з наступного.

При розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області і Розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку Департаменту земельних відносин Харківської міської ради зазначено функціональне використання земельної ділянки всупереч договору оренди "землі комерційного використання", що призвело до застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки Кф=2.5.

Відповідно до п.1.4. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженим сумісним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01,2006р. №18/15/21/11 інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території, матеріали інвентаризації земель населених пунктів, проекти забудови та розподілу території населених пунктів, місцеві правила забудови.

Відповідно до п. 3.5. зазначеного Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем. 6а- зем, 66-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 №377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.

У додатку 1 до наказу Державного комітету Україна по земельних ресурсах Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11 "Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" зазначено, що до земель промисловості застосовується коефіцієнт функціонального використання 1,2, а до інших відкритих (незабудованих) земель в межах населеного пункту - коефіцієнт 0,1.

Суд першої інстанції виходив з того, що Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держземагенства у м.Харкові, на підставі якого складений розрахунок розміру орендної плати земельної ділянки по вул.Клочківська, 59 в місті Харкові (а.с.28-а.с.29), був складений без обстеження земельної ділянки, в ньому містяться відомості, що суперечать укладеному сторонами Договору оренди землі, а саме: відсутнє посилання на категорію земельної ділянки "землі житлової та громадської забудови".

Колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з такими висновками місцевого господарського суду, з огляду на наступне.

Відповідно до счастини1 статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, земельна ділянка по вул.Клочківській,59 передана відповідачу за договором оренди землі, за цільовим призначенням належить до земель житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки експлуатація та обслуговування автосалону з автостоянкою (а.с. 18).

Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженим сумісним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01,2006р. №18/15/21/11 для розрахунку розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки встановлені категорії земельних ділянок за функціональним використанням, серед яких є землі комерційного використання, до яких застосовується значення коефіцієнта Кф-2,5.

Як зазначає позивач, при розрахунку нормативно грошової оцінки земельної ділянки використовується не категорія земель за цільовим призначенням, а категорія земель за функціональним використанням як передбачено вищезазначеним Порядком.

Таким чином, земельна ділянка надана в оренду за спірним договором, відноситься за основним цільовим використанням до категорії землі житлової та громадської забудови, а за функціональним призначенням - до земель комерційного використання.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).

Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008р. за №309-VI внесено зміни до ч. ч. 4, 5 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.

У зв'язку із введенням в дію з 01.01.2011р. Податкового кодексу України, Закон України "Про плату за землю" втратив чинність (ч.2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України).

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з ч.1 ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., п.1.1 якого визначено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн. Пунктом 2 вказаного рішення міської ради встановлено, що воно вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01.01.2014р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено (п.2, п.3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства (а.с.34).

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, пунктом 16.4 якого встановлено, що зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду також у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі.

Вказані вище рішення Харківської міської ради №1209/13 від 03.07.2013р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" та №1269/13 від 25.09.2013р. "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" є чинними та у встановленому законом порядку не скасовані.

Також абз.1 та 3 п.2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

З вищенаведеного вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельну ділянку комунальної власності є регульованою ціною, тому встановлення статтею 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Такої правової позиції дійшов Верховний Суд України в постанові по справі №922/1912/14 від 01.04.2015р.

У відповідності до п.36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Згідно з ч.1 ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Частиною 1 ст. 651 Цивільного кодексу України також встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

За вказаних обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції неправомірно відмовив у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до приписів статті 33 Господарського процесуального кодексу України обов'язок доводити обставини справи покладається на сторін, а суд, з урахуванням приписів статей 38, 43 цього кодексу, має дати доказам належну оцінку, а не обґрунтовувати свої висновки припущеннями.

Таким чином, судова колегія дійшла висновку про те, що місцевий господарський суд, приймаючи оскаржуване рішення, не дослідив обставин, які мають значення для справи, неправильно застосував норми матеріального права, а тому вказане рішення підлягає скасуванню, а апеляційні скарги - задоволенню.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 99, 101, пунктом 2 статті 103, ч.1 п.1, п.4 ст.104, ст.105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Прокурора Дзержинського району м.Харкова задовольнити.

Апеляційну скаргу Департаменту земельних відносин Харківської міської ради задовольнити.

Рішення господарського суду Харківської області від 21 липня 2014 року по справі №922/2257/14 скасувати.

Прийняти нове рішення, яким позов задовольнити. Внести зміни до договору оренди землі, зареєстрованого 12 листопада 2004 року за №63213/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в такій редакції:

"ДОДАТКОВА УГОДА

о договору оренди землі,

зареєстрованого « 12» листопада 2004 року за 363213/04

у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФІРМА «ТЕХНІК-ЦЕНТР» (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про

нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого « 12» листопада 2004 року за №63213/04 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:

« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:02:003:0002.»

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 311 від 30.10.2013 становить 6946014 грн. (шість мільйонів дев'ятсот сорок шість тисяч чотирнадцять гривень).ї

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем входження земельної ділянки.»

« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 309/14 від 30.10.2013 на рік становить 4,8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 333408,67 грн. (триста тридцять три тисячі чотириста вісім гривень 67 копійок), або в місяць - 2 7 784,06 грн. (двадцять сім тисяч сімсот вісімдесят чотири гривні 06 копійок).»

« 13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а)зміни умов господарювання, передбачених договором;

б)зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в)зміни нормативної грошової оцінки;

г) внаслідок інфляції - щорічно;

д)погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що

підтверджено документами;

є) в інших випадках, передбачених законом.»

« 14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства.»

« 28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.»

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого « 12» листопада 2004 року за №63213/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Товариство з обмеженою

Харківської області відповідальністю «Фірма

м.Харків, м-н Конституції,7 «Технік-Центр» 61022, м.Харків,

код 04059243 вул.Клочківська, буд.59

код 24124528

В особі міського голови В особі керівника


Г.А.Кернес _____

/підпис/ /підпис/ /ПІБ/ ».

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма "Технік -Центр» (61022, м. Харків, вул.Клочківська, буд.59, код ЄДРПОУ 24124528) на користь Харківської міської ради (610003, м.Харків, м-н Конституції,7 код ЄДРПОУ 04059243) судовий збір у розмірі 1218,00 грн. за подання позовної заяви та 609 грн. за подання апеляційної скарги.

Повний текст постанови складено 15.06.15

Головуючий суддя Горбачова Л.П.

Суддя Білецька А.М.

Суддя Істоміна О.А.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення08.06.2015
Оприлюднено18.06.2015
Номер документу44876533
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2257/14

Ухвала від 28.11.2016

Господарське

Верховний Суд України

Берднік І.С.

Постанова від 10.08.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Ухвала від 18.07.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Постанова від 23.11.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Гребенюк Н. В.

Ухвала від 11.11.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Гребенюк Н. В.

Ухвала від 05.10.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Гребенюк Н. В.

Постанова від 22.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляк О.I.

Ухвала від 08.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляк О.I.

Ухвала від 01.07.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Буракова А.М.

Постанова від 08.06.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Горбачова Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні