ЖИТОМИРСЬКИЙ
АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
10002, м.Житомир, майдан
Путятинський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" лютого 2009 р.
Справа № 14/1730
Житомирський
апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді
суддів:
при
секретарі
,
за
участю представників сторін:
від
позивачів:
-
Новоушицької районної державної адміністрації: не з'явився,
-
Управління з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій
області:
не з'явився,
від
відповідача: не з'явився,
від
прокуратури: Сич Ю.М. (посвідчення №52),
від
третьої особи: не з'явився,
розглянувши
апеляційне подання прокурора Новоушицького району
на
рішення господарського суду Хмельницької
області
від
"27" серпня 2008 р. у справі
за
позовом прокурора Новоушицького району в інтересах держави в особі
Новоушицької
районної державної адміністрації (смт.Нова Ушиця),
Управління
з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області
(м.Хмельницький)
до
Фермерського господарства "Каскад" (с.Березівка Новоушицького району
Хмельницької області),
за
участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на
стороні
позивачів - Головне управління Державного казначейства України у
Хмельницькій
області (м.Хмельницький)
про
стягнення шкоди і витрат, понесених на обстеження земельної
ділянки,
ВСТАНОВИВ:
У березні 2008 року прокурор Новоушицького району Хмельницької
області звернувся з позовом в інтересах держави в особі Новоушицької районної
державної адміністрації (далі - райдержадміністрація) та управління з контролю
за використанням та охороною земель у Хмельницькій області (далі - управління)
до фермерського господарства „Каскад" про стягнення 16265 грн. шкоди,
завданої самовільним зайняттям земельної ділянки площею 18 га з категорії
земель сільськогосподарського призначення державної власності на території
Березівської сільської ради в урочищі „Лоївці", і стягнення на користь
управління з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій
області 212,47 грн. витрат, понесених на обстеження цієї земельної ділянки та
проведення розрахунку розміру шкоди.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 27.08.2008р.
в позові відмовлено з тих мотивів, що під час використання земельної ділянки в
урочищі „Лоївці" відповідач не завдав державі чи територіальній громаді
реальної шкоди, оскільки дана земельна ділянка на момент звернення до суду вже
знаходилася в приватній власності громадян, а обстеження земельної ділянки
здійснюється безоплатно.
В апеляційному поданні
прокурор Новоушицького району
просить скасувати
рішення суду від
27.08.2008р і прийняти
нове рішення, яким
частково
задовольнити позов і
стягнути з ФГ
„Каскад" на користь Новоушицької
райдержадміністрації
шкоду в сумі
16265 грн., завдану самовільним
зайняттям
земельної ділянки. Посилається на
порушення судом норм
матеріального і
процесуального права при
прийнятті оскаржуваного рішення.
Вважає, що судом залишено
поза увагою ту
обставину, що на момент вчинення правопорушення спірна земельна
ділянка перебувала у державній власності і розпоряджалась нею
райдержадміністрація відповідно до ст.
17 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України. Крім
того, сума шкоди
нарахована за самовільне зайняття земельної ділянки, яке відбулось в
2007 році, у той період, коли вона не належала громадянам, які
отримали державні акти на право власності на земельні ділянки в
2008 році. Факт самовільного
зайняття ФГ „Каскад" земельної
ділянки площею 18 га,
що знаходиться в
урочищі „Лоївці", підтверджується протоколом від 31.01.2008р. про
вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст.53-1 КпАП України,
складеного щодо голови
ФГ „Каскад" ОСОБА_1,
та постановою начальника Новоушицького
районного відділу земельних
ресурсів від 04.02.2008р. № 8, якою на ОСОБА_1 накладено штраф
за вчинене
правопорушення. При цьому
суд погодився з
правомірністю притягнення керівника відповідача до адміністративної
відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки (т.З а.с.2 - 3).
У відзиві на апеляційне
подання голова ФГ
"Каскад" висловив міркування щодо законності
рішення суду у справі
№ 14/1731 за позовом
до цього фермерського господарства
про звільнення самовільно
зайнятої земельної ділянки ( т.3 а.с. 20-21).
Ухвалою суду від 20.01.2009р. залучено до участі у справі в якості
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні
позивачів Головне управління Державного
казначейства України у Хмельницькій області. В поясненні від 02.03.2009р.
управління держказначейства зазначає, що відповідач має нести майнову
відповідальність на підставі ст.1166 ЦК України. Просить справу розглядати без
участі представника головного управління (т.3, а.с.38-39).
В судових засіданнях прокурор підтримав апеляційне подання, представник Новоушицької райдержадміністрації вважав обґрунтованим
подання прокурора, голова ФК "Каскад" його не визнав.
Апеляційний розгляд справи
закінчується за відсутності представників сторін і третьої
особи, які були належним чином повідомлені про час і місце судового засідання
(т.3, а.с.36,37).
Дослідивши матеріали справи,
апеляційний господарський суд
вважає, що подання
підлягає частковому задоволенню з
таких підстав.
Як вбачається з
матеріалів справи, спір
виник щодо відшкодування
шкоди, заподіяної самовільним
зайняттям фермерським господарством
"Каскад" земельної ділянки,
яка знаходиться за
межами населеного пункту
- села Березівка Новоушицького
району.
Відповідно до ст.1 Закону
України "Про державний
контроль за використанням
та охороною земель"
самовільне зайняття земельних
ділянок - це будь-які дії особи,
які свідчать про
фактичне використання не
наданої їй земельної
ділянки чи намір
використовувати земельну ділянку
до встановлення її
меж в натурі
(на місцевості), до
одержання документа, що
посвідчує право на
неї, та до
його державної реєстрації.
2 листопада 2006
року між Новоушицькою
районною державною адміністрацією і ФГ "Каскад" було
укладено договір оренди
земельної ділянки площею
15 га (рілля) із земель
державної власності, яка
знаходиться на території
Березівської сільської ради
в урочищі "Лоївці", для
ведення орендарем фермерського
господарства на строк
до 01.09.2007р. ( т.1 а.с. 21-27).
Листами від 14.02.2008р.
та від 25.02.2008р.
Новоушицька
райдержадміністрація
відмовила голові ФГ
"Каскад" в продовженні
договору оренди, оскільки
надані в оренду
землі є землями
запасу, які передбачено
передати у власність
працівників соціальної сфери
с.Березівка для ведення
особистого селянського господарства
( т.1 а.с.29-30).
На підставі розпорядження
голови Новоушицької райдержадміністрації від 05.02.2008р. № 074/08-р
сорока дев'яти жителям
с.Березівка 08.04.2008р.
зареєстровані та видані державні акти
від 03.03.2008р. на право
власності на земельні
ділянки площею 0,2863 га,
0,2919 га, 0,2944 га, 0,2951 га (в
урочищі "Лоївці")
на території Березівської
сільської ради для
ведення особистого селянського
господарства (т.1 а.с. 32-33,
55, т.2 а.с. 1-196).
До цього, рішенням
загальних зборів членів
садового кооперативу "Дністер" від
01.10.2007р. задоволена пропозиція
голови фермерського господарства
ОСОБА_1 і передані
йому в оренду
на період з
01.10.2007р. по 31.08.2008р.
земельні ділянки членів
садового кооперативу "Дністер" площею
15 га (з розрахунку
49 членів кооперативу
по 0,29 га) (т.1 а.с. 31).
Окрім того, в
матеріалах справи є договори
оренди земельних ділянок
площею 0,2919 га, укладені
31 серпня 2007
року між ФГ
"Каскад" і 49
громадянами - жителями села Березівка
(орендодавці) на один
рік, акти прийому-передачі від
31.08.2007р. земельних ділянок,
наданих в оренду
до 01.09.2008р., акти
про перенесення меж
земельних ділянок в
натурі від 31.08.2007р.
(том 2).
24 січня 2008 року працівниками Кам'янець-Подільського міжрайонного відділу з контролю
за використанням та
охороною земель, земельного
відділу, прокуратури району
і Березівського сільського
голови проведено перевірку
дотримання вимог земельного
законодавства на території
Березівської сільської ради
в урочищі "Лоївці", яке знаходиться за
межами села Березівка
Новоушицького району, про що складено
акт перевірки і акт обстеження
земельної ділянки. В цих документах
записано про самовільне
зайняття головою ФГ
"Каскад" ОСОБА_1 земельної
ділянки площею 18 га в
урочищі "Лоївці", яка
оброблена і засіяна
озимим ячменем. Зазначено
про те, що ця
земля є державної
форми власності, сільськогосподарського призначення,
для ведення товарного
сільськогосподарського виробництва
(т.1 а.с. 7-9).
За результатами перевірки
31.01.2008р. складено припис
про звільнення головою
ФГ "Каскад" ОСОБА_1
в місячний термін
самовільно зайнятої земельної
ділянки, протокол про
адміністративне
правопорушення за ст.53-1 КУпАП
на ОСОБА_1, на
якого постановою від
04.02.2008р. накладено штраф (т.1
а.с.10-12).
Враховуючи вимоги ст.1
Закону України "Про
державний контроль за
використанням та охороною
земель", статтей 116,
125 і 126
Земельного кодексу України,
суд вважає доведеним
факт самовільного зайняття
відповідачем земельної ділянки,
що знаходиться за
межами населеного пункту, у період з 1 вересня 2007 року по 31
січня 2008 року (153 дні).
Оскільки в матеріалах перевірки відсутні дані про період
самовільного зайняття фермерським господарством "Каскад" земельної
ділянки площею 18,0 га, то суд виходить з того, що з 01.09.2007р. по
23.01.2008р. (145 днів) була самовільно зайнята земельна ділянка площею 15,0
га, а з 24 січня по 31 січня 2008 року (8 днів) - земельна ділянка площею 18,0
га.
В силу статтей
90, 95, 156 Земельного кодексу
України власники земельних
ділянок і землекористувачі мають
право на відшкодування
збитків у випадках,
передбачених законом. Згідно
із ст.211 ЗК України громадяни та
юридичні особи несуть, зокрема, цивільну
відповідальність за самовільне
зайняття земельних ділянок.
Верховний Суд України
в пунктах 12 і 16
постанови Пленуму від 16.04.2004р.
№ 7 "Про практику
застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ"
роз'яснив, що у
випадках самовільного зайняття
земельних ділянок шкода
(збитки) відшкодовуються відповідно
до статтей 22,
1166, 1192 ЦК
України, ст. 156 ЗК
України у повному
обсязі особами, що
її заподіяли.
Стаття 1166 ЦК України,
якою встановлені загальні
підстави відповідальності за
завдану майнову шкоду,
передбачає презумпцію вини
правопорушника.
Відповідно до ч.6
ст.225 Господарського кодексу
України Кабінетом Міністрів
України можуть затверджуватися методики
визначення розміру відшкодування
збитків у сфері
господарювання.
В силу ч.2 ст.157 ЗК України порядок визначення та відшкодування
збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом
Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів
України від 25.07.2007р.
№ 963 затверджено Методику
визначення розміру шкоди,
заподіяної внаслідок самовільного
зайняття земельних ділянок,
використання земельних ділянок
не за цільовим
призначенням, зняття ґрунтового
покрову (родючого шару
ґрунту) без спеціального
дозволу (далі -
"Методика"), а наказом
Державної інспекції з
контролю за використанням
і охороною земель від
12.09.2007р. № 110 - Методичні
рекомендації щодо застосування
зазначеної Методики (далі
"Методичні
рекомендації").
Згідно із ст.22, 1166 ЦК України, п.5 Методичних рекомендацій
збитками (шкодою), заподіяними самовільним зайняттям земельної ділянки,
визнаються: - витрати, яких
особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати,
які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права
(реальні збитки);
- доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних
обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
В пункті 3 Методики йдеться, про те, що розмір шкоди, яка
розраховується на підставі цієї Методики, не включає витрати на: знесення
будинків, будівель і споруд, які самочинно
збудовані чи будуються на самовільно
зайнятих земельних ділянках; приведення земельних ділянок у стан, придатний для
їх подальшого використання за цільовим призначенням; проведення рекультивації
порушених земель.
Отже, Методикою встановлено визначення розміру упущеної вигоди,
заподіяної, зокрема, самовільним зайняттям
земельної ділянки, про що були
заявлені позовні вимоги в даній справі.
Наявні розрахунки розміру шкоди в сумі 16265 грн.
проведені на підставі п.4
Методики і додатків до неї за
формулою, яка передбачає обчислення шкоди для всіх категорій земель (крім
земель житлової та громадської забудови)
з врахуванням: площі самовільно зайнятої ділянки (18 га); середньорічного
доходу, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням
визначений у додатку 1 за переліками,
наведеними в додатках 2 і 3 (879 грн. з гектара землі
сільськогосподарського призначення на території Хмельницької області); коефіцієнта функціонального використання
земель, визначеного в додатку 4 (1,0); коефіцієнта індексації нормативної
грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації
нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначаються відповідно до Порядку
проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України
від12.05.2000р. №783 (1,028):
Шс= 18 га х 879 грн./га х 1,0 х 1,028 (т.1, а.с.13-14).
При визначенні розміру
шкоди за самовільне зайняття земельної ділянки позивачем не враховано, що
дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, є
середньорічним, тобто за період 365 днів.
Оскільки судом встановлено факт самовільного зайняття земельних
ділянок різною площею протягом 153 днів,
то правильний розмір шкоди складає 5741,00 грн.
((15 га х 879 грн./га х 145 дн : 365 дн х 1,0 х 1,028) + (18 га х 879
грн./га х8 дн : 365 дн х 1,0 х 1,028)).
Пунктом 12 розділу Х "Перехідні положення" Земельного
кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної і комунальної
власності повноваження щодо
розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні
сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні
органи виконавчої влади.
Оскільки право розпорядження є однією із складових права
власності, то власником самовільно зайнятої земельної ділянки в раніше зазначений період часу була держава в особі
Новоушицької райдержадміністрації.
Згідно з п.8 Методики та п.2.4 Методичних рекомендацій кошти,
отримані в результаті відшкодування шкоди, заподіяної державі, територіальній
громаді, юридичній чи фізичній особі внаслідок, зокрема, самовільного зайняття
земельних ділянок, розподіляються (у відсотках) відповідно до порядку,
затвердженого Держземагенство за погодженням з Мінфіном, Мінекономіки та
Мінприроди.
Такий порядок зазначеними органами державної виконавчої влади не
затверджений.
Пунктом 7.1 Методичних рекомендацій визначено, що кошти за шкоду,
що заподіяні державі, зараховуються до спеціального фонду Державного бюджету
України.
З пояснення Головного управління Державного казначейства України у
Хмельницькій області від 02.02.2009р. слідує, що Закон України про Державний
бюджет України не визначає окремо джерелом формування доходної частини бюджету
шкоду, заподіяну самовільним зайняттям
земельної ділянки, у зв'язку з чим окремого рахунку в органах державного
казначейства для зарахування таких коштів не має.
На думку колегії суддів, відсутність порядку розподілу коштів,
отриманих в результаті відшкодування шкоди, та окремого рахунку в органах
держказначейства не може бути підставою для відмови в задоволенні позову в цій
частині.
Тому, шкода в повному обсязі стягується на користь
Новоушицької райдержадміністрації.
Факт знаходження земельної ділянки на території Березівської
сільської ради не свідчить про право останньої на стягнення шкоди, так як ця
рада не є власником чи користувачем спірної земельної ділянки.
Стосовно вимог про стягнення 212,47 грн. витрат, понесених на
обстеження земельної ділянки, то згідно з п.4.6 Методичних рекомендацій (в
редакції, яка була чинною в період виникнення спірних правовідносин і
пред'явлення позову) обстеження земельних ділянок державної та комунальної
власності, які не надані у користування (не передані у власність), здійснюється
безоплатно.
Оскільки господарський суд неправильно вирішив спір щодо відшкодування шкоди, то прийняте ним рішення
в цій частині підлягає скасуванню з ухваленням апеляційною інстанцією нового
рішення про стягнення 5741 грн.
Пропорційно задоволеному позову (34,8%) на відповідача
покладаються судові витрати.
Керуючись ст.ст.
101,103-105 Господарського процесуального кодексу України, Житомирський
апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційне подання прокурора Новоушицького району задовольнити
частково.
2. Рішення господарського суду
Хмельницької області від 27
серпня 2008 року скасувати в частині відмови в позові про відшкодування шкоди,
заподіяної внаслідок самовільного зайняття
земельної ділянки.
Прийняти в цій частині нове рішення.
Позов задовольнити.
Стягнути з фермерського господарства "Каскад"
(с.Березівка Новоушицького району Хмельницької області, код 31219460):
- на користь Новоушицької районної державної адміністрації
(смт.Нова Ушиця, вул. Подільська,17) 5741,00 грн. шкоди;
- в дохід Державного бюджету України 57,41 грн. державного мита і
41,06 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
В решті судове рішення залишити без змін.
3. Видачу наказів доручити господарському суду Хмельницької
області
4. Справу №14/1730 повернути до господарського суду Хмельницької
області.
Головуючий
суддя
судді:
Повний
текст постанови складено та підписано 06.02.2009р.
Надруковано
8 прим.:
1
- в справу,
2,
3 - позивачам,
4
- відповідачу,
5,
6 - прокурорам Новоушицького району і Житомирської області,
7
- третій особі,
8
- в наряд.
Суд | Житомирський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2009 |
Оприлюднено | 03.09.2009 |
Номер документу | 4507047 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Житомирський апеляційний господарський суд
Черпак Ю.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні