Постанова
від 17.06.2015 по справі 826/7734/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

17 червня 2015 року 14:40 № 826/7734/15

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Нагорянського С.І., при секретарі судового засідання Трухан К.В., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Київського міського відділення Фонду соціального захисту інваладів до Публічного акціонерного товариства "Акціонерна компанія "Київводоканал" про стягнення заборгованості

за участю сторін:

представника позивача: Малієнко Т.О.;

представника відповідача: Плясун О.І.

представника відповідача: Андрієвської О.В.

В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Київське міське відділення Фонду соціального захисту інвалідів з адміністративним позовом до Публічного акціонерного товариства "Акціонерна компанія "Київводоканал" про стягнення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 5923893,74 грн. та пені у розмірі 82934,46 грн. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що згідно звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2014 рік відповідач вказав, що середньооблікова кількість працівників облікового складу підприємства у 2014 році становила 6248 осіб, відповідно до 4% нормативу на підприємстві повинно бути працевлаштовано 250 осіб з інвалідністю, однак відповідачем було працевлаштовано лише 144 особи. Тобто, відповідач не виконав свого обов'язку щодо працевлаштування інвалідів. Ухвалою Окружного адміністративного суду від 05 травня 2015 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду у судовому засіданні. Представник позивача підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити з огляду на обставини, викладені у позовній заяві. Представники відповідача у судовому засіданні проти позовних вимог заперечували, просили суд відмовити у задоволенні адміністративного позову. Подали письмові заперечення проти позову, в яких зазначили, що товариство вжило всіх залежних від нього заходів для виконання нормативу робочих місць, у відповідності до Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» та Закону України «Про зайнятість населення». Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно та повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позову, оцінивши докази, які мають значення для розгляду та вирішення справи, судом встановлено наступне. У лютому 2015 року Публічне акціонерне товариство "Акціонерна компанія "Київводоканал" подало до Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів» за 2014 рік по формі 10-ПІ, (поштова-річна), затверджений наказом Мінпраці та соціальної політики від 10 лютого 2007 року № 42 з доповненнями від 12 листопада 2008 року № 527. Згідно звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2014 рік відповідач вказав, що середньооблікова кількість працівників облікового складу підприємства у 2014 році становила 6248 осіб, відповідно до 4% нормативу на підприємстві повинно бути працевлаштовано 250 осіб з інвалідністю, однак відповідачем було працевлаштовано лише 144 особи. Оскільки відповідачем не виконано 4-х відсоткового нормативу, призначеного для працевлаштування інвалідів, позивач дійшов висновку про наявність підстав щодо сплати відповідачем адміністративно-господарських санкцій у розмірі 5923893,74 грн. та пені у розмірі 82934,46 грн. Основи соціальної захищеності інвалідів в Україні, гарантії їм рівних з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначено Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" № 875-XII від 21 березня 1991 року. Відповідно до ст. 19 Закону № 875-XII, для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону. Згідно ст. 18 Закону № 875-XII, забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості. Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Відповідно до ч. 2 ст. 50 Закону України "Про зайнятість населення", роботодавці беруть участь у здійсненні заходів щодо забезпечення зайнятості населення шляхом: 1) створення умов для реалізації громадянами права на працю; 7) участі у здійсненні контролю за дотриманням законодавства у сфері зайнятості населення, трудової міграції, професійного навчання та підтвердження кваліфікації працівників.

Крім того, роботодавці, на підприємствах яких створені робочі місця для забезпечення працевлаштування інвалідів, з метою виконання покладених на них вказаних обов'язків та додаткового інформування населення про існування на їхніх підприємствах таких місць, можуть приймати участь у ярмарках вакансій, подавати інформацію в засобах масової інформації, безпосередньо інформувати громадські організації інвалідів, займати активну позицію в залученні інвалідів на створені для них робочі місця.

Як зазначив відповідач, протягом 2014 року відокремлені підрозділи (філії) відповідача подавали до районних центрів зайнятості звіти за формою № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» для працевлаштування громадян, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню.

При цьому, в матеріалах справи містяться належним чином завірені копії листів, в яких міститься інформація про наступне:

- протягом 2014 року ПАТ "Акціонерна компанія "Київводоканал" подало лише 1 вакансію до інваліда у жовтні місяці (лист Печерського районного центру зайнятості від 14 травня 2015 року № 02-2166, Т.1 а.с. 66);

- у лютому місяці 2014 року Департаментом експлуатації водопровідного господарства ПАТ "Акціонерна компанія "Київводоканал" не було заявлено вакансій для осіб з інвалідністю (лист Дніпровського районного центру зайнятості від 13 травня 2015 року № 2331-03/24, Т.1 а.с. 67);

- у січні місяці 2014 року Департаментом експлуатації каналізаційного господарства ПАТ "Акціонерна компанія "Київводоканал" не було заявлено вакансій для осіб з інвалідністю (лист Дніпровського районного центру зайнятості від 13 травня 2015 року № 2335-03/24, Т.1 а.с. 68);

- протягом 2014 року Управлінням екологічного нагляду ПАТ "Акціонерна компанія "Київводоканал" лише у травні місяці було заявлено 1 вакансію для осіб з інвалідністю (лист Дніпровського районного центру зайнятості від 13 травня 2015 року № 2334-03/24, Т.1 а.с. 70).

Крім того, згідно листа Печерського районного центру зайнятості від 08 травня 2015 року № 07-2064, відокремлений підрозділ відповідача - Управління капітального будівництва ПАТ "Акціонерна компанія "Київводоканал" (код ЄДРПОУ 33151242) звіти за формою 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2014 році до вказаного центру зайнятості не подавало (Т.2 а.с. 61).

Згідно листа Дарницького районного центру зайнятості від 27 квітня 2015 року № 22/723, відокремлений підрозділ відповідача - Дирекція реконструкції Бортницької станції аерації ПАТ "Акціонерна компанія "Київводоканал" (код ЄДРПОУ 39394932) звіти за формою 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2014 році до вказаного центру зайнятості не подавало (Т.2 а.с. 62).

Відповідно до інформації Дніпровського районного центру зайнятості викладеної в листі від 29 квітня 2015 року № 2104-01/24, Департамент експлуатації каналізаційного господарства ПАТ "Акціонерна компанія "Київводоканал" - вакансії для осіб з інвалідністю у 2014 році відсутні (Т.2. а.с. 69).

Таким чином, вищенаведені обставини спростовують посилання відповідача на те, що ПАТ "Акціонерна компанія "Київводоканал" та її структурні підрозділи щомісяця подавали звіти до відповідних районних центрів зайнятості щодо наявності вакансій для осіб з обмеженими фізичними можливостями.

Як вказано вище, підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" № 875-XII від 21 березня 1991 року, який гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.

Обов'язок роботодавців - сприяти виконанню завдань вказаного Закону України.

Проаналізувавши матеріали справи, надані сторонами докази на обґрунтування своїх позицій, суд дійшов висновку, що Публічним акціонерним товариством "Акціонерна компанія "Київводоканал" не було у повному обсязі виконано обов'язку щодо вжиття всіх передбачених Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" заходів, спрямованих на забезпечення інвалідів робочими місцями.

Відповідно до ст. 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Згідно ст. 238 Господарського кодексу України, за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

З огляду на вищенаведене, суд дійшов висновку, що відповідачем не було вжито всіх необхідних заходів, передбачених чинним законодавством щодо недопущення правопорушення у сфері господарювання та спрямованих на виконання обов'язку щодо створення робочих місць та щодо працевлаштування інвалідів.

В силу ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України.

Таким чином, враховуючи наявність у діях відповідача складу правопорушення, а також у зв'язку з невиконанням відповідачем вимог законодавства, що регулює основи соціальної захищеності інвалідів, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову у повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 69-71, 160-165, 167, 254 КАС України, суд , -

П О С Т А Н О В И В:

1. Позов Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів задовольнити повністю.

2. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Акціонерна компанія "Київводоканал" на користь Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалід адміністративно-господарські санкції в розмірі 5923893,74 грн.

3. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Акціонерна компанія "Київводоканал" на користь Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалід пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій в розмірі 82934,46 грн.

Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Повний текст постанови складено судом 22 червня 2015 року.

Суддя С.І. Нагорянський

Дата ухвалення рішення17.06.2015
Оприлюднено26.06.2015
Номер документу45398694
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/7734/15

Ухвала від 09.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 11.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Постанова від 29.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Гром Л.М.

Ухвала від 15.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Гром Л.М.

Постанова від 17.06.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Нагорянський С.І.

Ухвала від 05.05.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Нагорянський С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні