Постанова
від 18.06.2015 по справі 820/293/15
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 червня 2015 р. № 820/293/15

Харківський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді - Мельникова Р.В.,

за участю секретаря судового засідання - Цибульник Г.В.,

представника позивача - ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Харкові адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Інститут Харківпроект" до управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області, третя особа - Харківська міська рада, про визнання протиправним розрахунку, визнання протиправним та скасування витягу,

В С Т А Н О В И В :

Позивач, товариство з обмеженою відповідальністю "Інститут Харківпроект", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд:

- визнати протиправним розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 6310136300:07:028:0029; площа земельної ділянки - 0,8866 га, місцезнаходження: м. Харків, пр. Леніна, 38, який оформлений управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області у витязі № 2066/14 (вих. № 5220/08 від 24.11.2014);

- визнати протиправним та скасувати Витяг управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області щодо здійснення оцінки земельної ділянки, дані якої оформлені витягом № 2066/14 від 24.11.2014 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем у витязі № 2066/14 від 24.11.2014 необґрунтовано завищено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рахунок застосування коефіцієнта 2,5 функціонального призначення - землі комерційного призначення, оскільки земельна ділянка належить до земель досліджень та розробок, до яких застосовується коефіцієнт 1,2.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити.

Відповідач проти позову заперечував, надавши письмові заперечення, в яких зазначив, що відповідачем правомірно застосовано коефіцієнт функціонального використання у значенні 2,5 при складенні витягу, оскільки на земельній ділянці, наданій в користування позивачу ведеться діяльність, яка відноситься законодавством до комерційної.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, хоча належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.

Третя особа в судове засідання представника не направила, хоча належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи.

Заслухавши доводи представника позивача та дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

13 лютого 2008 року між позивачем та Харківською міською радою укладено договір оренди землі, за яким позивачу надано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться м. Харків, пр. Леніна, 38, а саме: земельна ділянка загальною площею 0,8866 га (у тому числі:ділянка № 1 - 0,8420 га, ділянка № 2 - 0,0446 га), у тому числі: під забудовою 0,3352 га, інших угідь 0,5514 га.

З договору оренди слідує, що на земельній ділянці знаходяться об’єкти нерухомого майна, які належать орендареві на праві приватної власності, а саме: нежитлова будівля в літ. "А-9", нежитлові будівлі літ. "Б-3", літ. "В-1", літ. "Г-1".

Відповідно до пункту 8 зазначеного договору, договір укладено строком до 01.04.2056.

Згідно пункту 15 договору, земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та обслуговування адміністративних, виробничих, складських та допоміжних будівель та споруд.

Пунктом 16 договору визначено цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.

24 листопада 2014 року відповідачем складено витяг № 2066/14 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 8866 кв.м. по пр. Леніна, 38 в м. Харкові для експлуатації та обслуговування адміністративних, виробничих, складських та допоміжних будівель та споруд з застосуванням при розрахунку коефіцієнту функціонального використання для земель комерційного використання - 2,5.

Оцінюючу обґрунтованість позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень (ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України).

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про оцінку землі", нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

При цьому під рентним доходом розуміється дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку землі", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій". Держземагентство є такою юридичною особою.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV, - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів регулюються, відповідно, Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі - Порядок).

Згідно пункту 1.3 Порядку нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до пункту 3.1 Порядку в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Згідно пунктів 3.2, 3.3 Порядку, населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.

Нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою Цн = В х Нп : Нк х Кф х Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6 %); Нк - норма капіталізації (3 %); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Відповідно до пункту 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Тобто, з викладеного слідує, що при визначенні нормативної грошової оцінки землі перш за все необхідно виходи із доходу, який ця земля дає або може дати.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за N 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики (далі по тексту - Інструкція № 377).

Як встановлено Розділом 1 Інструкції № 377, у звітах вказують площі земель, що перебувають у власності, постійному і тимчасовому користуванні юридичних та фізичних осіб, за винятком тих площ земель, які надані в тимчасове користування іншим власникам землі і землекористувачам із земель, що перебувають у власності або в постійному користуванні цих юридичних і фізичних осіб.

У звітах вказують площі земель і розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності в межах територій, які входять до адміністративно-територіальних одиниць, у тому числі окремо - в межах населених пунктів, зрошувані та осушені землі, розподіл земель за формами власності.

Розділом ІІ вказаної Інструкції передбачено, що у графі 42 Форми № 6-зем "Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності" зазначаються дані про землі комерційного та іншого використання землі, які використовуються головним чином комерційними, торговими і відповідними службами - торговими центрами, комерційними банками, автозаправними станціями, ремонтними майстернями, готелями, ресторанами, барами, їдальнями, торговими складами та будівлями органів управління ними. Включати потрібно землі за видами економічної діяльності, вказаними в додатку 3; частину земель, наданих юридичним та фізичним особам для підприємницької діяльності, зазначеної в цьому додатку, а також землі згідно з додатком 4, на яких проводиться підприємницька діяльність.

Відповідно до розділу 73 секції "К" Класифікації видів економічної діяльності на землях комерційного та іншого використання (у графі 42) (додаток 3 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), до видів діяльності на землях комерційного використання відносяться дослідження та розробки, а саме:

73.1 Дослідження та розробки в галузі природничих та технічних наук;

73.2 Дослідження та розробки в галузі гуманітарних та суспільних наук.

Судовим розглядом встановлено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, види діяльності ТОВ "Інститут Харківпроект": дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук; діяльність у сфері архітектури; діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; інша професійна, наукова та технічна діяльність, н. в. і. у.

Відповідно до статуту ТОВ "Інститут Харківпроект", товариство створене як підприємство для загальної підприємницької діяльності з метою одержання прибутку, а також розподілу її між учасниками товариства відповідно до вимог Закону і на умовах визначених у статуті.

Товариство засновується з метою здійснення проектно-виробничої вишукувальної та комерційної діяльності для залучення капіталів вітчизняних та закордонних інвесторів у проектування, будівництво і комплексну реконструкцію м. Харкова й інших населених міст як на території України, так і інших держав, а також інших видів діяльності, що не відноситься до системи проектування.

Таким чином, підсумовуючи викладене, суд приходить до висновку, що діяльність ТОВ "Інститут Харківпроект", є комерційною, що безпосередньо передбачено статутом товариства.

Саме ця обставина, стала підставою для застосування відповідачем при наданні оспорюваного витягу з застосуванням при розрахунку коефіцієнту функціонального використання для земель комерційного використання - 2,5, що суд вважає обґрунтованим та законним.

Згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що відповідачем при винесенні витягу № 2066/14 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.11.2014, правомірно та обґрунтовано застосовано коефіцієнт функціонального використання для земель комерційного використання - 2,5, а отже позовні вимоги ТОВ "Інститут Харківпроект" є безпідставними та такими, що підлягають залишенню без задоволення.

Керуючись статтями 17, 50, 160-163, 167, 185, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В :

В задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю "Інститут Харківпроект" до управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області, третя особа - Харківська міська рада, про визнання протиправним розрахунку, визнання протиправним та скасування витягу - відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови виготовлено 23 червня 2015 року.

Суддя Р.В. Мельников

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2015
Оприлюднено02.07.2015
Номер документу45705281
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/293/15

Ухвала від 04.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 04.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 17.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Логвиненко А.О.

Ухвала від 23.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Логвиненко А.О.

Постанова від 22.09.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 20.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 20.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 18.06.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 28.05.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 19.01.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні