ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ГОСПОДАРСЬКИЙ
СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ
ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ
УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
р.
Справа №
За позовом
до
про
Представники:
СУТЬ
СПОРУ:
Прокурор звернувся до
господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Дніпропетровської
міської ради до суб'єкта підприємницької діяльності-фізичної особи ОСОБА_1та
просить суд зобов'язати останнього повернути державі в особі Дніпропетровської
міської ради три земельні ділянки площею по 0,0009 га кожна, що знаходяться у
АДРЕСА_1та зобов'язати відповідача привести земельні ділянки площею по 0,0009
га кожна, що знаходяться у АДРЕСА_1у придатний для використання стан шляхом
знесення кіоску.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що
відповідач самовільно займає спірну земельну ділянку, що є порушенням ст.ст.
61, 116, 125, 126 ЗК України та посиланням на ст. 212 Земельного Кодексу
України.
Позивач підтримує позовні вимоги
прокурора у повному обсягу. Третя особа надіслала до суду клопотання, згідно з
яким підтримує позовні вимоги прокурора у повному обсязі та просить суд
розглядати справу за відсутності представника третьої особи.
Відповідач проти позову заперечує
та звернувся до суду з клопотанням про припинення провадження у справі,
оскільки дана справа є справою адміністративної юрисдикції, отже не підвідомча
господарському суду.
У судовому засіданні по справі
оголошувалась перерва з 17.02.2009р. по 23.02.2009р.
Дослідивши матеріали справи,
заслухавши пояснення представників позивача та прокурора, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Прокуратурою Індустріального району
м. Дніпропетровська із залученням фахівців управління з контролю за
використанням і охороною земель у Дніпропетровській області проведено перевірку
дотримання вимог земельного законодавства при користуванні земельною ділянкою
площею 0,0027 га. ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_1
Перевіркою встановлено, що ОСОБА_1
раніше користувався земельною ділянкою, площею 0,0023 га за цією ж адресою з
15.03.2001 року на підставі договору оренди № 453/03, який втратив чинність у
травні 2003 року. Потім 17 жовтня 2003 року ОСОБА_1 уклав три договори з
Дніпропетровською міською радою №4428, №4429 та №4430 про оренду відповідних
трьох земельних ділянок, площею 0,0009 га кожна, по АДРЕСА_1 (тобто ОСОБА_1
розширив займану територію з 0,0023 га до 0,0027 га). Дані договори згідно з їх
п. 2.1. втратили чинність 31.12.2004 року. На цій земельній ділянці розміщені
кіоски, власником яких є ОСОБА_1 Дані кіоски він здає в оренду ОСОБА_2 з березня
2007 року для здійснення роздрібної торгівлі. За оренду землі ОСОБА_1 з 2005
року оплату не здійснює, податок на землю не платить, оскільки сплачує єдиний
податок як фізична особа -суб'єкт підприємницької діяльності. Згідно листа
Дніпропетровської міської ради від 03.09.2007 року № 8/6-286, Міська рада
укладала договори оренди земельних ділянок з гр. ОСОБА_1, але термін їх дії
скінчився. Також встановлено, що договір оренди земельних ділянок по АДРЕСА_1не
будуть укладатися міською радою з власниками кіосків, оскільки в районі
розташування цих кіосків під землею проходить трубопровід водопостачання, який
прийшов у аварійний стан і може в будь-який час статися аварія. Кіоски ж
заважають проведенню ремонтних робіт, а в разі аварії не буде можливості швидко
вжити необхідних заходів для її усунення і відвернення тяжких наслідків. Про це
власникам кіосків було повідомлено Індустріальною районною радою.
Відповідно ст. 31 Закону України
„Про оренду землі", договір оренди землі припиняється в разі закінчення
строку, на який його було укладено.
Статтею 34 Закону України «Про
оренду землі»передбачено, що у разі припинення або розірвання договору оренди
землі, орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах,
визначених договором. Орендар не має право утримувати земельну, ділянку для
задоволення своїх вимог до орендодавця.
В порушення зазначених вимог після
закінчення терміну дії договорів користування землею на умовах оренди
відповідач не повернув спірні земельні ділянки власнику - Дніпропетровській
міській раді. Термін дії вищевказаних договорів оренди не продовжено до
теперішнього часу та не поновлено в порядку ст.. 33 Закону України „Про оренду
землі”, що підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного
законодавства управління з контролю за використанням та охороною земель у
Дніпропетровській області від 08.08.2007р., приписом № 325 від 08.08.2007р.,
протоколом про адміністративне правопорушення №195 від 08.08.2007 р. про
притягнення до адміністративної
відповідальності згідно ст. 54 Кодексу України про адміністративні
правопорушення суб'єкта підприємницької діяльності - фізичну особу ОСОБА_1,
актом № 84 групи самоврядного контролю за використанням та охороною земель
Індустріальної районної у м. Дніпропетровську ради від 12.06.2007 року, листом
Дніпропетровської міської ради від 03.09.2007 року № 8/6-276, договорами
оренди земельних ділянок від 15.03.2001 року та 17.10.2003 року.
Відповідач також використовує
спірні земельні ділянки в порушення п.п. 5.1 та 7.4.8. договорів оренди земельної
ділянки від 17.10.2003 року №4428, №4429 та №4430 та вимог ст. 211 Земельного
кодексу України, а саме не повернуто тимчасово займані земельні ділянки та не
виконано обов'язки щодо приведення їх у стан, придатний до використання за
призначенням.
Отже, як свідчать матеріали справи,
відповідач не має документів, що підтверджують право користування або право
власності спірними земельними ділянками, які знаходяться в межах м.
Дніпропетровська.
Відповідно до п. 1, 2 ст. 83 ЗК
України (2001р.), землі, які належать на
праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є
комунальною власністю. У
комунальній власності перебувають
усі землі в межах населених
пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної
власності. Суб'єктами права власності на землю є територіальні громади, які
реалізують це право безпосередньо або через органи
місцевого самоврядування, - на
землі комунальної власності (ст. 80 ЗК України).
Отже позивач є органом, який
реалізує право власності на землі комунальної власності, до яких відноситься і
спірні земельні ділянки.
В силу п. 1 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають
права власності та права
користування земельними ділянками із земель державної або комунальної
власності за рішенням органів виконавчої
влади або органів місцевого
самоврядування в межах
їх повноважень, визначених цим
Кодексом. Право власності та
право постійного користування
на земельну ділянку виникає
після одержання її
власником або користувачем документа,
що посвідчує право
власності чи право постійного користування земельною
ділянкою, та його
державної реєстрації.
Приступати до
використання земельної ділянки
до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що
посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється (ст. 125 ЗК
України). Право власності на
земельну ділянку і право
постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними
актами. Право оренди землі
оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ч. 1
ст. 126 ЗК України).
За ст. 1 Закону України “Про
державний контроль за використанням та охороною земель”самовільне зайняття
земельних ділянок - будь-які дії особи, які
свідчать про фактичне
використання не наданої їй земельної ділянки чи намір використовувати
земельну ділянку до встановлення її меж
у натурі (на
місцевості), до одержання
документа, що посвідчує право на неї, та
до його державної реєстрації.
Таким чином, відповідач
неправомірно, без наявності передбачених законодавством підстав займає та використовує три земельні ділянки
площею по 0,0009га. кожна за адресою АДРЕСА_1
Окрім того, Дніпропетровською
міською радою на сесії XXIV скликання прийнято рішення від 02.06.2004 № 54/17,
оскільки у зв'язку з набуттям чинності нової редакції Закону України «Про
оренду землі»та затвердженням постановою КМУ від 03.03.2004 № 220 Типового
договору оренди землі, процедура поновлення дії договорів оренди земельних
ділянок у місті вимагала уточнень, змін та доповнень. З метою забезпечення
дотримання вимог чинного законодавства міська рада визначила, що всі договори
оренди земельних ділянок, укладені міською радою, припиняються у разі
закінчення строку, на який їх було укладено; укладання договорів оренди на
новий строк здійснюється виключно за письмовим зверненням орендаря, на підставі
рішення ради про передачу земельної ділянки в оренду у встановленому порядку.
За п. 2 ст. 90 Земельного Кодексу
України, порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в
порядку встановленому законом. Пунктом 2 ст. 152 Земельного Кодексу
встановлено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати
усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці
порушення не пов'язані
з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування
завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних
осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема
шляхом відновлення стану земельної
ділянки, який існував
до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або
створюють небезпеку порушення прав (п.п. б. п. 3 ст. 152 ЗК України).
Відповідно до ст. 212 Земельного
Кодексу України, самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню
власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за
час незаконного користування ними.
Приведення земельних ділянок у
придатний для використанням стан,
включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок
громадян або юридичних осіб, які
самовільно зайняли земельні
ділянки.
З огляду на вищенаведене, слід
дійти висновку, що позовні вимоги прокурора є правомірними та підлягають
задоволенню, а відповідні заперечення позивача є безпідставними, оскільки
пред'явлення даного позову спрямовано на реалізацію позивачем права власності
на земельні ділянки шляхом захисту права від неправомірних дій відповідача,
отже спірні правовідносини є цивільними (земельними) та не мають ознак
публічно-правових, а позивач у даних відносинах не уповноважений владно
керувати поведінкою відповідача, тобто не є суб'єктом владних повноважень, що
виключає визначення даної справи, як справи адміністративної юрисдикції згідно
з приписами ст.ст. 3, 17 КАС України, отже у задоволенні відповідного
клопотання відповідача слід відмовити.
Також, необґрунтованими є посилання
позивача на погодження позивачем розміщення торгівельних кіосків належних
відповідачеві та звернення останнього до Дніпропетровської міської ради з
заявою від 09.02.2009р. про укладення договору оренди спірної земельної
ділянки, оскільки погодження розміщення кіосків здійснювалося ще у березні
2003р., тобто до укладення договорів оренди земельної ділянки від 17.10.2003 року
№4428, №4429 та №4430, а звернення до Дніпропетровської міської ради з приводу
оренди спірної земельної ділянки не підставою для виникнення права користування
земельною ділянкою згідно з вищенаведеними нормами чинного законодавства
України. До того-ж, відповідач звернувся до позивача з заявою про вирішення
питання землекористування лише у лютому 2009р., тобто лише після порушення
судом провадження у справі та майже через чотири роки після припинення дії
попередніх договорів оренди земельних ділянок.
Судові витрати за розгляд справи
необхідно віднести на відповідача.
Керуючись ст.ст. 12, 61, 80, 83,
84, 90, 116, 125, 126, 152, 212 Земельного Кодексу України, ст.ст. 12, 49,
82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
Позов прокурора задовольнити.
Зобов'язати суб'єкта
підприємницької діяльності-фізичної особи ОСОБА_1(АДРЕСА_2) повернути три земельні
ділянки площею по 0,0009 га кожна, що знаходяться у АДРЕСА_1державі в особі
Дніпропетровської міської ради (м. Дніпропетровськ, пр. К.Маркса, 75, ЄДРПОУ
04052092), видати наказ.
Зобов'язати суб'єкта
підприємницької діяльності-фізичної особи ОСОБА_1(АДРЕСА_2) на користь
Дніпропетровської міської ради (м. Дніпропетровськ, пр. К.Маркса, 75, ЄДРПОУ
04052092) привести земельні ділянки площею по 0,0009 га кожна, що знаходяться у
АДРЕСА_1у придатний для використання стан шляхом знесення кіоску, видати наказ.
Стягнути з суб'єкта підприємницької
діяльності-фізичної особи ОСОБА_1(АДРЕСА_2) 85,00грн. держмита в доход
держбюджету (Управління Держказначейства у Жовтневому районі м.
Дніпропетровська, УДКУ у
Дніпропетровській області, ЄДРПОУ 24246786, МФО 805012, п/р 31118095700005),
видати наказ.
Стягнути з суб'єкта підприємницької
діяльності-фізичної особи ОСОБА_1(АДРЕСА_2) 118,00грн. витрат на
інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в доход держбюджету
(Управління Держказначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, УДКУ у Дніпропетровській області, ЄДРПОУ
24246786, МФО 805012, п/р 31211259700005), видати наказ.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2009 |
Оприлюднено | 12.09.2009 |
Номер документу | 4575738 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Чередко А.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні