Справа №522/9255/15-а
ПОСТАНоВА
ІМЕНЕМ УКрАЇНи
15 червня 2015 року м. Одеса
Приморський районний суд м. Одеси у складі:
головуючого одноособово судді Донцова Д.Ю.,
при секретарі судового засідання Громова А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Одесі справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест»; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Реєстраційна служба Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області, за участю - Прокуратури Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
До Приморського районного суду м. Одеси звернувся громадянин України ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест», третя особа яка не заявляє самостійних вимог Реєстраційна служба Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області, Визнаня протиправним рішення Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області №1183 від 07 жовтня 2004 року «Про надання земельної ділянки ТОВ «Укрбудінвест» для реконструкції, експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт Затока»; скасуваня рішення Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області №1183 від 07 жовтня 2004 року «Про надання земельної ділянки ТОВ «Укрбудінвест» для реконструкції, експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока»; визнаня недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 35,034 га укладений 22 жовтня 2004 року між Затоківською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» для реконструкції експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока, терміном на 25 років; скасуваня державної реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5110300000:02:005:0002, яку проведено на підставі договору оренди від 22 жовтня 2004 року зареєстрованому в Білгород-Дністровському міському відділі, Одеської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28 жовтня 2004 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 18 лютого 2015 року Позивач звернувся до Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва, що розташована у Лиманському районі смт. Затока м. Білгород-Дністровського Одеської області, орієнтовною площею 0,1 га. До заяви Позивачем було додано ситуаційну схему, на якій зображене бажане місце розташування земельної ділянки.
20 лютого 2015 року за результатами розгляду поданої Позивачем 18 лютого 2015 року заяви та доданих до заяви графічних матеріалів, на яких зображене бажане місце розташування земельної ділянки, Затоківською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради Одеської області Позивачеві надано відповідь, якою відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1 га для індивідуального дачного будівництва, що розташована у Лиманському районі смт Затока, у зв'язку з тим, що зображена на доданих до заяви графічних матеріалах земельна ділянка, розташована в межах земельної ділянки загальною площею 34,6492 га, наданої в користування на умовах оренди Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест».
20 лютого 2015 року в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації» Позивач звернувся до Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області із проханням надати копію рішення Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської ради Одеської області, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» надано в користування земельну ділянку загальною площею 34,6492 га, розташовану в Лиманському районі смт. Затока м. Білгород-Дністровського Одеської області, копії документів, що стали підставою для прийняття зазначеного рішення та договору оренди земельної ділянки загальною площею 34,6492 га розташованої в Лиманському районі смт. Затока м. Білгород-Дністровського Одеської області, укладеного між Затоківською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» з додатковими угодами, якщо такі укладались.
23 лютого 2015 року на запит від 20 лютого 2015 року на отримання інформації відповідно до закону України «Про доступ до публічної інформації» Затоківська селищна рада Білгород-Дністровської міської ради Одеської області надала Позивачеві копію рішення Затоківської селищної ради № 1183 «Про надання земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» для реконструкції, експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока»; копію проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; копію договору оренди земельної ділянки від 22 жовтня 2004 року; копію додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 28 квітня 2005 року; копію додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18 липня 2007 року.
З наданих документів Позивачу стало відомо, що ТОВ «Укрбудінвест» було укладено договір на складання проекту землеустрою № 236 від 01 вересня 2004 року. Натомість висновки про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, отримання яких передбачено ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України, надані відповідними органами до 01 вересня 2004 року, тобто до замовлення робіт із розроблення самого проекту землеустрою шляхом укладання відповідного договору, зокрема:
· висновок про погодження проекту землеустрою наданий Затоківською селищною радою - 07 липня 2004 року.
· висновок про погодження проекту землеустрою наданий Білгород-Дністровським міським відділом земельних ресурсів - 07 липня 2004 року.
· висновок про погодження проекту землеустрою наданий Білгород-Дністровським управлінням містобудування і архітектури - 29 липня 2004 року.
· висновок про погодження проекту землеустрою наданий Одеською обласною санітарно-епідеміологічною станцією - 01 вересня 2004 року.
Лише один висновок про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки отримано в порядку встановленому законом, тобто після замовлення та розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а саме висновок про погодження проекту землеустрою наданий Управлінням охорони об'єктів культурної спадщини - 06 вересня 2004 року.
У зв'язку з наведеним Позивач прийшов до висновку, що рішенням Затоківської селищної ради №1183 «Про надання земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» для реконструкції, експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який фактично не було погоджено, як того вимагає ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України та п. 9 Постанови Кабінету Міністрів України №677 від 26 травня 2004 року «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок».
Враховуючи, що відповідно до положень ч. 3 статті 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу Позивач прийшов до висновку, що надання земельної ділянки в оренду відбулося з порушенням законодавства, оскілки в оренду земельна ділянка була надана за фактично не погодженим проектом відведення.
Враховуючи наведене Позивач вважає, що рішення Затоківської селищної ради №1183 «Про надання земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» для реконструкції, експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока» прийняте із порушенням норм чинного на період його прийняття законодавства, є протиправним та підлягає скасуванню, у зв'язку з чим є недійсним договір оренди земельної ділянки від 22 жовтня 2004 року укладений на підставі рішення №1183 «Про надання земельної ділянки ТОВ «Укрбудінвест» для реконструкції, експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока» та проекту відведення земельної ділянки, площею 35,034 га. Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» для реконструкції експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока у довгострокову оренду терміном на 25 років та підлягає скасуванню державна реєстрація права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5110300000:02:005:0002, яку проведено на підставі договору оренди від 22 жовтня 2004 року зареєстрованому в Білгород-Дністровському міському відділі, Одеської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28 жовтня 2004 року.
В судовому засідання представник Позивача вимоги викладені в позовній заяві підтримав та просив задовольнити їх в повному обсязі.
Від Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області до суду надійшла заява про визнання адміністративного позову, в якій Затоківська селищна рада Білгород-Дністровської міської ради Одеської області визнає адміністративний позов у повному обсязі. Представник Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області на судовому засідання факт визнання адміністративного позову у повному обсязі не заперечував та підтвердив.
Представником ТОВ «Укрбудінвест» до суду надано заперечення проти позову в яких ТОВ «Укрбудінвест» просить суд у задоволенні позову відмовити в повному обсязі. В обґрунтування заперечень ТОВ «Укрбудінвест» посилається на те, що позивачем не доведено наявність порушення його прав, свобод, інтересів та відмова селищної ради не створила для позивача будь-яких прав на земельну ділянку. Позовні вимоги заявлені позивачем підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства, а спірне рішення Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області №1183 «Про надання земельної ділянки ТОВ «Укрбудінвест» для реконструкції, експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока» є ненормативним актом та не підлягає скасуванню, оскільки, воно вичерпало свою дію шляхом виконання. Підстави для визнання недійсним договору оренди від 02 жовтня 2004 року на думку ТОВ «Укрбудінвест» відсутні.
Представник Реєстраційної служби Білгород-Дністровського управління юстиції в Одеській області висловив позицію відповідно до якої Реєстраційна служба Білгород-Дністровського управління юстиції в Одеській області покладається на розсуд суду та не має чіткої позиції, щодо заявлених позовних вимог.
Прокурор Прокуратури Одеської області заявлений позов підтримує та вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі у зв'язку з його обґрунтованістю.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Приморський районний суд приходить до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи 18 лютого 2015 року Позивач звернувся до Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва, що розташована у Лиманському районі смт. Затока м. Білгород-Дністровського Одеської області, орієнтовною площею 0,1 га. До заяви Позивачем було додано ситуаційну схему, на якій зображене бажане місце розташування земельної ділянки.
20 лютого 2015 року за результатами розгляду поданої заяви Затоківською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради Одеської області Позивачеві надано відповідь, якою відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1 га для індивідуального дачного будівництва, що розташована у Лиманському районі смт. Затока, у зв'язку з тим, що зображена на доданих до заяви графічних матеріалах земельна ділянка, розташована в межах земельної ділянки загальною площею 34,6492 га, наданої в користування на умовах оренди Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест».
Відповідно п.1 ст. 124 Земельного кодексу України в редакції від 04.06.2004 р., передача в оренду земельних ділянок, що перебувають в державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Відповідно до п.3 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок громадянам із зміною та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Відповідно до п.6 ст. 123 Земельного кодексу України в редакції від 04.06.2004 р., проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини і після одержання висновку держаної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
01 вересня 2004 року ТОВ «Укрбудінвест» укладено договір на складання проекту землеустрою. Розроблений на підставі договору від 01 вересня 2004 року проект відведення земельної ділянки площею 35,034 га Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» для реконструкції експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока у довгострокову оренду терміном на 25 років подано на розгляд Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області.
Рішенням Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області №1183 від 07 жовтня 2004 року «Про надання земельної ділянки ТОВ «Укрбудінвест» для реконструкції, експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока»:
· затверджено проект відведення земельної ділянки, площею 35,034 га Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» для реконструкції експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт Затока у довгострокову оренду терміном на 25 років.
· товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» надано у довгострокову оренду терміном на 25 років земельну ділянку, площею 35,034 га, яка використовується для реконструкції експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока.
Як вбачається з поданого на розгляд Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області та затвердженого відповідною радою проекту землеустрою та що підтверджується фактичним обставинами та матеріалами справи, висновок про погодження проекту землеустрою наданий Затоківською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради Одеської області датовано 07 липня 2004 року, висновок про погодження проекту землеустрою наданий Білгород-Дністровським міським відділом земельних ресурсів датовано 07 липня 2004 року, висновок про погодження проекту землеустрою наданий Білгород-Дністровським управлінням містобудування і архітектури датовано 29 липня 2004 року, висновок про погодження проекту землеустрою наданий Одеською обласною санітарно-епідеміологічною станцією датовано 01 вересня 2004 року, тобто фактично перелічені висновки надані до укладання ТОВ «Укрбудінвест» договору на складання проекту землеустрою від 01 вересня 2004 року.
Відповідно до п.2 ст. 123 Земельного кодексу України в редакції від 04.06.2004 р., умови і строк розроблення проектів відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору.
Відповідно до п. 1 типової форми договору затвердженою постановою Кабінету міністрів України № 266 від 04 березня 2004 року, виконавець зобов'язується виконати з дотриманням вимог законодавства проектно-вишукувальні роботи з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а замовник прийняти та оплатити виконані роботи. Відповідно до п.1.3. типової форми договору затвердженою постановою Кабінету міністрів України № 266 від 04 березня 2004 року, етапи та строк виконання робіт визначаються погодженим сторонами календарним планом виконання робіт.
Відповідно до п. 1 Порядку розробленні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 26 травня 2004 року № 677, цей Порядок визначає механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Відповідно до п. 6 Порядку проект відведення земельної ділянки розробляється на основі завдання, затвердженого замовником, що є невід'ємною частиною договору на проведення відповідних робіт. Типовий договір про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України. До договору замовник додає вихідну документацію, необхідну для розроблення проекту землеустрою.
Відповідно до п. 7 Порядку виконавець у встановлений договором строк розробляє проект землеустрою, який включає текстові та графічні матеріали, обов'язкові положення, встановлені завданням на розроблення проекту, інші дані, необхідні для вирішення питання щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до п. 9, п. 10, 11 Порядку проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства. Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.
Як вбачається з норми п.2 ст. 123 Земельного кодексу України в редакції від 04.06.2004 р., п.1, п. 1.3. типової форми договору про розроблення проекту відведення земельної ділянки затвердженою постановою Кабінету міністрів України № 266 від 04 березня 2004 року, п.1, п.7, п. 9, п. 10, п. 11 Порядку розробленні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 26 травня 2004 року № 677, погодженню підлягає проект землеустрою який було попередньо розроблено землевпорядною організацією на підставі укладеного договору. Початок виконання робіт щодо розроблення проекту землеустрою пов'язується з укладанням договору щодо його розроблення.
Враховуючи наведене Затоківською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради Одеської області 07 липня 2004 року, Білгород-Дністровським міським відділом земельних ресурсів датований 07 липня 2004 року, Білгород-Дністровським управлінням містобудування і архітектури 29 липня 2004 року, Одеською обласною санітарно-епідеміологічною станцією 01 вересня 2004 року не могло бути погоджено проект відведення земельної ділянки площею 35,034 га Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» для реконструкції експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт Затока у довгострокову оренду терміном на 25 років, оскільки договір на розробку вказаного проекту було укладено 01 вересня 2004 року, тобто після погодження проекту переліченими органами. Таким чином ТОВ «Укрбудівест» отримало в оренду земельну ділянку за проектом землеустрою, який не було та не могло бути погоджено в установленому законодавством порядку, оскільки вказаного проекту, як вбачається з фактичних обставин справи, на час надання висновків відповідним органами не могло існувати.
На підставі наведеного суд приходить до висновку, що рішення Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області №1183 від 07 жовтня 2004 року прийнято в порушення ст. 19 Конституції України, п. 3 ст. 124, п. 6 ст. 123 Земельного кодексу України, п. 11 Порядку розробленні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 26 травня 2004 року № 677, є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно п.1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Відповідно до п.1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
На підставі п. 1 ст. 215, п.1 ст. 203 ЦК України є недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 35,034 га укладений 22 жовтня 2004 року між Затоківською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» для реконструкції експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока, терміном на 25 років, оскільки його укладено на підставі протиправного рішення та за непогодженим в установленому порядку проектом землеустрою.
Відповідно до п. 3 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» документи, що встановлюють виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно та їх обтяжень і подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншим нормативно-правовим актам.
Відповідно до п.1 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав проводиться на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом.
У зв'язку з наведеним підлягає скасуванню реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5110300000:02:005:0002, яку проведено на підставі договору оренди від 22 жовтня 2004 року зареєстрованому в Білгород-Дністровському міському відділі, Одеської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28 жовтня 2004 року за №04.04.506.00002.
Відповідно до ст. 8 Конституції України, в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу.
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Відповідно до п.1. ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Вирішуючи спір по суті, суд, керується частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, якою встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно вимог ст. 8 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права та ст. 9 КАС України, якою передбачено, що суд вирішує справи на підставі Конституції та Законів України.
Відповідно до Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій, чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до ч. 1 п. 1 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України, компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 18 КАС України, місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування, крім тих, які підсудні окружним адміністративним судам.
Вимогами ч.1, 3 ст. 86 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до п. 1 резолютивної частини рішення Конституційного суду України у справі №9-зп від 25 грудня 1997 року, кожному гарантується захист прав і свобод у судовому порядку. Суд не може відмовити у правосудді, якщо громадянин України, іноземець, особа без громадянства вважають, що їх права і свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод.
Надаючи офіційне тлумачення ст. 143 Конституції України, п. п. "а", "б", "в", "г" ст. 12 Земельного кодексу України, п. 1 ч. 1 ст. 17 КАС України, у справі №1-6/2010 Конституційний Суд України у п. 1 резолютивної частини свого рішення зазначив, що при вирішенні питання розпорядження землями територіальних громад, передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності, сільські селищні міські ради діють, як суб'єкти владних повноважень. До публічно-правових спорів, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, належать і земельні спори фізичних чи юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб'єктом владних повноважень, пов'язані з оскарженням його рішень, дій чи бездіяльності.
Позиція щодо належності земельного спору предметом, якого є оскарження рішення органу місцевого самоврядування, міститься також в Постанові пленуму Верховного Суду України №7 від 16 квітня 2004 року, якою узагальнено практику розгляду судами земельних та пов'язаних із земельними відносинами майнових спорів. Відповідно до п. 2 зазначеної постанови, земельні та пов'язані із земельними відносинами майнові спори, сторонами в яких є юридичні особи, а також громадяни, що здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статус суб'єкта підприємницької діяльності, розглядаються господарськими судами, а всі інші - в порядку цивільного судочинства, крім спорів, зокрема, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень при реалізації ними управлінських функцій у сфері земельних правовідносин, вирішення яких згідно з пунктами 1, 3 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства віднесено до компетенції адміністративних судів.
Крім того, роз'яснюючи окремі питання юрисдикції адміністративних судів, Пленум Вищого Адміністративного Суду України у п. 12 своєї постанови №8 від 20 травня 2013 року зазначає, що з аналізу норм статті 26 Закону № 280/97-ВР, статті 6 Закону України від 9 квітня 1999 року № 586-XIV "Про місцеві державні адміністрації", частини першої статті 116 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III випливає, що управління та розпорядження державним і комунальним майном є організаційно-правовою діяльністю суб'єктів владних повноважень - органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які здійснюють її шляхом прийняття актів з дотриманням встановленої процедури.
Відповідно до положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-IV, статті 148 Господарського кодексу України від 16 січня 2003 року № 436-IV власниками землі є держава, ОСОБА_2 Крим та територіальні громади. Конституційний Суд України в Рішенні від 1 квітня 2010 року № 10-рп/2010 у справі за конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 143 Конституції України, пунктів "а", "б", "в", "г" статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 КАС України вирішив, що органи місцевого самоврядування у земельних відносинах з громадянами та юридичними особами, в тому числі щодо вирішення питань розпорядження, передачі у власність, у користування земельних ділянок, а також їх вилучення, виступають виключно як суб'єкти владних повноважень.
Керуючись статтями 69-71, 160-165, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Приморський районний суд м. Одеси, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест»; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Реєстраційна служба Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області, за участю - Прокуратури Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним рішення Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області № 1183 від 07 жовтня 2004 року «Про надання земельної ділянки ТОВ «Укрбудінвест» для реконструкції, експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока».
Скасувати рішення Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області № 1183 від 07 жовтня 2004 року «Про надання земельної ділянки ТОВ «Укрбудінвест» для реконструкції, експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока».
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 35,034 га укладений 22 жовтня 2004 року між Затоківською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест» для реконструкції, експлуатації та обслуговування пансіонату в Лиманському курортному районі смт. Затока, терміном на 25 років.
Скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5110300000:02:005:0002, яку проведено на підставі договору оренди від 22 жовтня 2004 року зареєстрованому в Білгород-Дністровському міському відділі, Одеської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28 жовтня 2004 року.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення постанови апеляційної скарги. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. Якщо було подано апеляційну скаргу, постанова якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя
15.06.2015
Суд | Приморський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2015 |
Оприлюднено | 06.07.2015 |
Номер документу | 45869169 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Приморський районний суд м.Одеси
Донцов Д. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні