ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 червня 2015 року м. Київ К/800/23357/13
Вищий адміністративний суд України у складі: суддя Костенко М.І. - головуючий, судді Бухтіярова І.О., Приходько І.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Запоріжжі Державної податкової служби (далі - Інспекція)
на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 13.10.2011
та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 08.11.2012
у справі № 2а-0870/6715/11
за позовом підприємства з іноземними інвестиціями у формі закритого акціонерного товариства "Запорізький залізорудний комбінат" (далі - Підприємство)
до Інспекції
про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення-рішення.
За результатами розгляду касаційної скарги Вищий адміністративний суд України
ВСТАНОВИВ:
Позов подано про: визнання нечинним та скасування податкового повідомлення-рішення від 01.08.2011 № 0000590801; визнання неправомірними дій Інспекції в частині формування висновків щодо нікчемності правочинів в акті податкової перевірки.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 13.10.2011, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 08.11.2012, позов задоволено частково; оспорюване податкове повідомлення-рішення визнано протиправним та скасовано з посиланням на документальне підтвердження реальності виконання операцій з придбання позивачем товарів у заявлених контрагентів; у решті позову відмовлено з тих мотивів, що власне висновки акта перевірки не можуть виступати предметом оскарження в адміністративному суді.
Законність ухвалених у справі судових актів перевіряється у порядку глави 2 Кодексу адміністративного судочинства України у зв'язку з касаційною скаргою Інспекції, в якій вона просить скасувати ухвалені у справі судові акти та повністю відмовити у позові. На обґрунтування касаційних вимог скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій не надано правової оцінки установленим у рамках здійснення контрольно-перевірочних заходів обставинам, які свідчать про неможливість виконання спірними постачальниками поставок в адресу позивача та підтверджують номінальний характер операцій, за яким Підприємством сформовано податковий кредит.
Підприємством у відповідності до статті 216 Кодексу адміністративного судочинства подано заперечення на касаційну скаргу, в якому позивач зазначає про правильність та обґрунтованість висновків попередніх інстанцій та просить залишити оскаржувані судові акти без змін, а скаргу - без задоволення.
Вивчивши матеріали справи, перевіривши відповідність висновків судів наявним у матеріалах справи доказам, правильність застосування судами норм матеріального права та дотримання ними процесуальних норм, обговоривши доводи касаційної скарги, Вищий адміністративний суд України не вбачає підстав для задоволення розглядуваних касаційних вимог з урахуванням такого.
Попередніми судовими інстанціями у розгляді справи встановлено, що Інспекцією було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Підприємства за період з 01.04.2011 по 30.04.2011 з питання правових відносин з постачальниками товарів (послуг) - приватним підприємством «Позитрон» (далі - ПП «Позитрон) та товариством з обмеженою відповідальністю «Піраміда» (далі - ТОВ «Піраміда»).
Під час цієї перевірки, результати якої відображені в акті від 18.07.2011 № 331/08-01/00191218, контролюючий орган дійшов висновку про фіктивний характер операцій з придбання позивачем товарно-матеріальних цінностей у названих контрагентів, що виключає право Підприємства на формування податкового кредиту з ПДВ за цими операціями. На обґрунтування цього висновку відповідач посилається на те, що: названі постачальники не задекларували податкові зобов'язання за наслідками виконання розглядуваних поставок в адресу Підприємства; у цих контрагентів відсутнє майно, основні фонди (транспортні засоби, складські приміщення), трудові ресурси для провадження фактичної підприємницької діяльності та виконання розглядуваних поставок; у ході проведення контрольно-перевірочних заходів відносно цих постачальників було встановлено укладення ними нікчемних правочинів та здійснення безтоварних операцій з суб'єктами господарювання з ознаками фіктивності, у зв'язку з чим рух активів по ланцюгу постачання до покупця (позивача у справі) не знайшов свого документального підтвердження.
Наведені обставини стали підставою для прийняття оспорюваного податкового повідомлення-рішення, згідно з яким Підприємству визначено грошове зобов'язання з ПДВ у сумі 277 742 грн. із застосуванням 1 грн. штрафних санкцій.
Відповідно до пункту 198.1 статті 198 Податкового кодексу України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.
Згідно з пунктом 198.3 цієї ж статті Кодексу податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
В силу вимог пункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
З наведених законодавчих положень вбачається, що податкові наслідки у вигляді зменшення бази оподаткування податку на додану вартість на суму понесених витрат по сплаті (нарахуванню) ПДВ у ціні придбаних товарів (робіт, послуг) є правомірними за умови реального виконання господарської операції та наявності первинних документів (зокрема, податкових накладних), що містять достовірні відомості про обсяг та зміст господарської операції.
Досліджуючи відповідність сформованого позивачем податкового кредиту з ПДВ по операціям з ПП «Позитрон» та з ТОВ «Піраміда» наведеним умовам, суди встановили, що фактичне виконання операцій з поставки цими постачальниками Підприємству товару підтверджується договорами поставки, рахунками-фактурами, видатковими накладними, податковими накладними, прибутковими ордерами; оплата придбаного товару позивачем у безготівковому порядку засвідчена платіжними дорученнями; перевезення товару у процесі його постачання Підприємству оформлено товарно-транспортними накладними.
Оцінивши зазначені документи за правилами статті 86 Кодексу адміністративного судочинства України, суди дійшли обґрунтованого висновку про те, що факт придбання позивачем товарів у рамках правовідносин з ПП «Позитрон» та з ТОВ «Піраміда» документально підтверджений, у зв'язку з чим Товариство правомірно сформувало податковий кредит з ПДВ за цими операціями.
При цьому доводи Інспекції про недобросовісність ПП «Позитрон», у тому числі у зв'язку з придбанням товару (який виступав предметом поставки позивачеві) у товариства з обмеженою відповідальністю «К.Л. Марин» за фіктивними операціями, не можуть слугувати спростуванням реальності розглядуваних поставок в адресу позивача. Адже під час податкової перевірки Інспекцією не досліджувалося питання щодо дійсного походження товару, поставленого позивачеві; акт податкової перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «К.Л. Марин» не містить детального опису господарських операцій з поставки цим господарюючим суб'єктом товарів на користь ПП «Позитрон», а тому не може слугувати як доказом реалізації ПП «Позитрон» в адресу платника саме тої продукції, що була придбана у товариства з обмеженою відповідальністю «К.Л. Марин», так і свідченням відсутності у ПП «Позитрон» відповідного активу.
Такі обставини, як відсутність у контрагентів трудових ресурсів, основних засобів, майна також не можуть спростовувати фактичне виконання спірних операцій. Адже податковим органом не доведено зв'язку цього факту з неможливістю виконати постачання товарів позивачеві із залученням фізичних осіб на умовах найму та орендованого майна.
Невиконання постачальниками Підприємства обов'язку з декларування податкових зобов'язань з ПДВ також саме по собі не може слугувати свідченням недобросовісності позивача у сфері оподаткування та виключати його право на податковий кредит за операціями з такими постачальниками. Інспекцією не подано доказів свідомого вибору платником ПП «Позитрон» та ТОВ «Піраміда» як контрагентів, з метою здійснення з ними узгоджених дій, спрямованих на перенесення податкового навантаження на осіб, які не виконують своїх податкових зобов'язань, та одержання Підприємством завдяки цьому необґрунтованої податкової вигоди.
За таких обставин суди з урахуванням сукупності встановлених у справі обставин та наявних у ній доказів дійшли цілком обґрунтованого висновку про недоведеність Інспекцією безтоварності спірних господарських операцій в силу відсутності товарно-грошового обороту, номінального оформлення операцій, їх імітації з єдиною метою отримати незаконну податкову вигоду та податкову економію, та правомірно задовольнили даний позов у відповідній частині.
В частині відмови в задоволенні позовних вимог судові акти зі спору учасниками провадження не оскаржуються, у зв'язку з чим підстави для надання правового аналізу відповідним висновкам судів відсутні.
Норми права при вирішенні спору застосовані судами правильно. Порушень процесуальних норм, що тягнуть скасування судових актів, не виявлено. У зв'язку з цим підстав для скасування оскаржуваних постанови та ухвали судів першої і апеляційної інстанцій зі спору не вбачається.
З огляду на реорганізацію відповідача у справі Вищий адміністративний суд України вважає за необхідне замінити Інспекцію її правонаступником - спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників податків у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління Міндоходів.
З урахуванням викладеного, керуючись статтями 55, 220, 220 1 , 223, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, Вищий адміністративний суд України
УХВАЛИВ:
1. Замінити спеціалізовану державну податкову інспекцію по роботі з великими платниками податків у м. Запоріжжі Державної податкової служби її правонаступником - спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників податків у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління Міндоходів.
2. Касаційну скаргу спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників податків у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління Міндоходів відхилити.
3. Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 13.10.2011 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 08.11.2012 у справі № 2а-0870/6715/11 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України в порядку статей 236-238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя: М.І. Костенко судді:І.О. Бухтіярова І.В. Приходько
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2015 |
Оприлюднено | 06.07.2015 |
Номер документу | 46059599 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Костенко М.І.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні