Постанова
від 30.06.2015 по справі 914/1003/15
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" червня 2015 р. Справа № 914/1003/15

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії

головуючого-судді Бонк Т.Б.

суддів Бойко С.М.

Якімець Г.Г.

при секретарі судового засідання І.О. Борщ

за участю представників сторін:

від прокуратури - Мельничук Ю. І. (посвідчення №006924)

від позивача - не з'явився

від відповідача (скаржник) - не з'явився

розглянувши апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства"Укрнафта", м.Київ, б/н від 29.04.2015 року

на рішення господарського суду Львівської області від 23 квітня 2015 року, суддя Крупник Р.В.

у справі № 914/1003/15

за позовом: Прокурора м. Борислава в інтересах держави в особі Бориславської міської ради, м. Борислав, Львівська область

до відповідача: Публічного акціонерного товариства"Укрнафта", м.Київ

про внесення змін до договору оренди землі № 04.10.439.00273 від 12.10.2010 року

ВСТАНОВИВ:

рішенням господарського суду Львівської області від 23 квітня 2015 року у справі № 914/1003/15 позов задоволено повністю. Внесено зміни до укладеного між Бориславською міською радою ) та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта", від імені якого діяла структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз", Договору оренди землі № 04.10.439.00273 від 12 жовтня 2010 р., шляхом викладення пункту 5 Договору в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87 464,30 грн., відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держкомзему у м. Борислав Львівської області від 14.02.2012 року №706". Внесено зміни до укладеного між Бориславською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта", від імені якого діяла структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз", Договору оренди землі № 04.10.439.00273 від 12 жовтня 2010р., шляхом викладення пункту 9 Договору в наступній редакції:"Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 17.11.2011 року №420 становить 12% (дванадцять) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 10495,72 грн. в рік (десять тисяч чотириста дев'яносто п'ять гривень 72 копійки), або 874,64 грн. (вісімсот сімдесят чотири гривні 64 копійки) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33210812700012 в УДКСУ у м. Бориславі Львівської області, код ЗКПО 37942974, код платежу 13050200, отримувач - Бориславська міська рада".

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що встановлений ст. 288 ПК України та відповідно п.п. 2.4., п. 2 "Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі" є підставою для приведення положень спірного Договору у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, що, відповідно, є підставою для внесення відповідних змін у договір оренди землі.

В апеляційній скарзі відповідач просить рішення скасувати та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що сторони в договорі оренди землі узгодили та встановили виключений перелік підстав, за умови настання яких розмір оренди плати може бути переглянутий, як у сторону збільшення, так і в сторону зменшення, серед яких такої підстави як затвердження органом місцевого самоврядування нової нормативної грошової оцінки землі або встановлення нових ставок з орендної плати не передбачено. Однак відсутність таких підстав повністю проігнорована місцевим господарським судом при прийнятті рішення. Скаржник зазначає, що ні чинне законодавство, ні умови договору не передбачають такої підстави для внесення змін до договору як прийняття органом самоврядування рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки землі або ставок з орендної плати.

Уповноважені представники сторін в судове засідання не з'явилися, хоча належним чином були повідомлені про час та місце розгляду справи. Представник відповідача подав заяву про розгляд справи без участі представника відповідача.

Апеляційний господарський суд, враховуючи те, що участь представників сторін не визнавалася обов'язковою, та враховуючи відсутність будь яких інших процесуальних перешкод для розгляду справи в даному судовому засіданні, вважає за можливе розглядати справу на підставі наявних доказів.

Розглянувши наявні у справі матеріали, давши належну оцінку доводам та запереченням, які містяться в апеляційній скарзі, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку, що рішення господарського суду першої інстанції слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення з наступних підстав.

Судом встановлено, що 12.10.2010р. між Бориславською міською радою (надалі - Позивач) та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта" (правонаступником якого являється ПАТ "Укрнафта") (надалі - Відповідач) від імені якого діє структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз" (надалі - НГВУ "Бориславнафтогаз") було укладено Договір оренди землі №04.10.439.00273 (надалі - Договір). Вказаний Договір зареєстрований в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" 24.12.2010р. за №04.10.439.00273.

Відповідно до п.п. 1-3 Договору, орендодавець (позивач) на підставі рішення Бориславської міської ради Львівської області від 25.02.2010р. за №1107 надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове, платне користування земельну ділянку для обслуговування свердловини №98 НГВУ "Бориславнафтогаз" ВАТ "Укрнафта", яка знаходиться на території Бориславської міської ради Львівської області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1058 гектара, земель промислового призначення. На земельній ділянці розміщені об'єкт нерухомого майна НГВУ "Бориславнафтогаз" ВАТ "Укрнафта" свердловина №37 НГВУ "Бориславнафтогаз" ВАТ "Укрнафта", а також інші об'єкти інфраструктури: трубопроводи, ЛЕП (лінії електропередач).

Договір укладено на 25 (двадцять п'ять) років, але при цьому, орендар має право на дострокове повернення даної земельної ділянки орендодавцю, згідно чинного законодавства (п. 8 Договору).

Пунктом 20 Договору визначено, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 7-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі.

Факт передачі земельної ділянки позивачем та прийняття її відповідачем підтверджується наявним в матеріалах справи Актом приймання-передачі об'єкта оренди від 24.12.2010р.

Пунктом 5 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 61152,40 грн. Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 06.03.2008р. №568 становить 3% від нормативно-грошової оцінки і вноситься орендарем у формі та розмірі 152,88 грн., щомісячними платежами на відповідний розрахунковий рахунок (п.9 Договору). .

Пунктом 13 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається 1 (один) раз в рік, у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Встановлено, що на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Борислава Львівської області, рішення постійної депутатської комісії з питань охорони навколишнього природного середовища, регулювання земельних відносин, будівництва та архітектури від 10.08.2011р. №37/2, Бориславською міською радою 23.09.2011р. прийнято рішення №373 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Борислава", згідно пункту 2 якого дія грошової оцінки земель м. Борислава вводиться в дію з 01.01.2012р.

Крім цього, 17.11.2011р. Бориславською міською радою прийнято рішення №420, відповідно до п. 1 якого вирішено внести доповнення до п.п. 2.4., п. 2 "Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі" і встановити ставку орендної плати за земельні ділянки для обслуговування свердловин з видобутку нафти та газу, об'єктів інфраструктури, які належать до нафтової галузі в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки такої земельної ділянки.

У Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №706 від 14.02.2012р. встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на якій розташована свердловина №98 станом на 30.01.2012р., складає 87464,30 грн.

Листом від 07.12.2012р. №04-146 відповідач надав згоду на внесення змін до Договору, за умови встановлення орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

14.12.2012р. Бориславською міською радою на адресу відповідача скеровано вимогу-повідомлення №3-21/3255 від 14.12.2012р., якою останнього було повідомлено про затвердження нової нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок та зміни розміру орендної плати за користування ділянками (оскільки в користуванні відповідача знаходилася не лише дана земельна ділянка), а також запропоновано підписати відповідні додаткові угоди до договорів оренди відповідних додатків до Договору.Проте, зі сторони відповідача зміни до Договору підписані так і не були.

Також, станом на день розгляду справи судом першої інстанції, зміни у формі додатків, додаткових угод до Договору щодо розмірів нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та орендної плати за користування такою ділянкою, відповідачем підписані не були.

Предметом спору є - внесення змін до договору оренди землі № 04.10.439.00273 від 12.10.2010 року.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136 ст. 14 ПК України).

Згідно положень ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 14.125 ст. 14 Податкового кодексу України зазначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Приписами п.п. 271.1., 271.1.1. ст. 271 Податкового кодексу України передбачено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Пунктом 287.1. ст. 287 ПК України визначено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5. - 288.5.2 ПК України).

Відтак, встановлений ст. 288 ПК України та відповідно п.п. 2.4., п. 2 "Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі" є підставою для приведення положень спірного Договору у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Крім цього, п. 2.19. Постанови Пленуму ВГС України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 2 вказаної норми).

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).

Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.

Згідно з п.п.34, 35 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

В пункті 36 Договору сторони погодили, що зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку (ст. 30 ЗУ "Про оренду землі").

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Позивач, з метою приведення положень Договору (в частині зміни вартості нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та розміру орендної плати) до вимог законодавства, зокрема, ПК України, повідомляв відповідача про необхідність підписання відповідних змін, однак, як було встановлено, домовленості щодо зміни розміру орендної плати в позасудовому порядку, сторонам Договору досягнути не вдалося.

Відповідно до п. 1 резолютивної частини Рішенням КСУ від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Таким чином, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди землі є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому у випадку недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки, не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Встановивши наведені обставини, а також беручи до уваги вищезазначені положення законодавства та той факт, що станом на день розгляду справи судом, рішення Бориславської міської ради від 23.09.2011р. №373 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Борислава" набрало чинності, у встановленому законом порядку скасовано не було, суд першої інстанції прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Згідно п. 2.18 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду.

При цьому, колегія суддів приймає до уваги п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", відповідно до якого у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Враховуючи наведене, апеляційний господарський суд вважає, що рішення господарського суду першої інстанції прийняте з урахуванням усіх обставин справи та з дотриманням норм чинного законодавства, а тому не вбачає підстав для його зміни чи скасування.

Щодо звернення з позовом до господарського суду прокурора міста Борислава, то слід зазначити наступне.

Відповідно до ст. 121 Конституції України, на органи прокуратури покладено представництво інтересів держави в суді у випадках визначених законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до господарського суду в інтересах держави передбачено п. 6 ст. 20 Закону України "Про прокуратуру".

Згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК країни господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.

Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві.

Пунктом 1 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.99р. № 3-рп/99 зі справи за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України прокурори та їх заступники подають до арбітражного суду позови саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності.

Держава зацікавлена в належній поведінці суб'єктів цивільних правовідносин, які вона закріпила в законах та інших нормативно-правових актах. Натомість, невнесення відповідачем змін до Договору в частині розміру орендної плати, призводить до несвоєчасної та неповної сплати орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває в користуванні відповідача.

Відповідно до ст.ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Зважаючи на те, що апеляційну скаргу залишено без задоволення, витрати по сплаті судового збору залишаються на скаржнику відповідно до ст. 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Рішення господарського суду Львівської області від 23 квітня 2015 року у справі № 914/1003/15 - залишити без змін, апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м.Київ, б/н від 29.04.2015 року - без задоволення.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.

3. Матеріали справи скерувати на адресу місцевого господарського суду.

Повний текст постанови виготовлений 03.07.2015 р.

Головуючий суддя Бонк Т. Б.

Суддя Бойко С.М.

Суддя Якімець Г.Г.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення30.06.2015
Оприлюднено09.07.2015
Номер документу46184759
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1003/15

Рішення від 06.04.2016

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 11.01.2016

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 17.12.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 17.12.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 07.12.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 20.11.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Постанова від 13.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 29.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 16.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Постанова від 30.06.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бонк Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні