Рішення
від 06.04.2016 по справі 914/1003/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.04.2016р. Справа№ 914/1003/15

Колегія суддів в складі головуючого судді - Долінської О.З., суддів: ЗапотічнякО.Д. і ОСОБА_1, при секретарі Вашкевич Н.І. розглянувши матеріали справи

За позовом: Прокурора міста Борислава в інтересах держави уповноважений орган: орган місцевого самоврядування в особі Бориславської міської ради Львівської області, м. Борислав, Львівська область

до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» , м. Київ

про: внесення змін до договору оренди землі від 12 жовтня 2010 року №04.10.439.00273,

За участю представників:

прокурора: Шевчук В.В. - посв. №027882 видане 30.07.2014 року, прокурор відділу прокуратури Л/о,

позивача: ОСОБА_2- дов. №3-21/2582 від 16.11.2015 року,

відповідача: ОСОБА_3 - дов. №10-89/д від 21.01.2016 року.

Учасникам судового процесу роз'яснено права та обов'язки передбачені ст.ст. 20, 22, 29 ГПК України. Заяв про відвід судді не подавалось. Клопотань про технічну фіксацію судового процесу не поступало.

На розгляді господарського суду перебуває справа за позовом Прокурора міста Борислава в інтересах держави уповноважений орган: орган місцевого самоврядування в особі Бориславської міської ради Львівської області до Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» про внесення змін до договору оренди землі від 12 жовтня 2010 року №04.10.439.00273.

Рішенням господарського суду Львівської області від 23.04.2015 року у справі №914/1003/15 (суддя Крупник Р.В.), позов задоволено; внесено зміни до укладеного між Бориславською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта", від імені якого діяла структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз", договору оренди землі № 04.10.439.00273 від 12.10.2010, який зареєстровано 24.12.2010 у Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 04.10.439.00273, шляхом викладення пункту 5 договору у такій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87464,30 грн. відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держкомзему у м. Борислав Львівської області від 14.02.2012 року № 706» , та шляхом викладення пункту 9 Договору в такій редакції: «Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 17.11.2011 року № 420 становить 12% (дванадцять) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 10495,72 грн. в рік (десять тисяч чотириста дев'яносто п'ять гривень 72 копійки), або 874,64 грн. (вісімсот сімдесят чотири гривні 64 копійки) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33210812700012 в УДКСУ у м. Бориславі Львівської області, код ЗКПО 37942974, код платежу 13050200, отримувач - Бориславська міська рада» ; стягнуто з відповідача в дохід Державного бюджету України 1218,00 грн. судового збору.

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 30.06.2015 (судді: Бонк Т.Б. - головуючий, ОСОБА_4, ОСОБА_5Г.) рішення місцевого господарського суду залишено без змін як законне та обґрунтоване.

Постановою Вищого господарського суду України від 13 жовтня 2015 року у справі №914/1003/15, касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" задоволено частково. Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 30.06.2015 у справі № 914/1003/15 та рішення Господарського суду Львівської області від 23.04.2015 скасовано в частині задоволення позовних вимог про внесення змін до укладеного договору землі від 12.10.2010 № 04.10.439.00273 шляхом викладення в новій редакції пункту 9 договору; дану справу в цій частині направлено на новий розгляд до господарського суду Львівської області в іншому складі суду. В решті рішення та постанову залишено без змін.

На підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.11.2015 року, справу №914/1003/15 передано для розгляду головуючому судді Долінській О.З. Ухвалою суду від 20.11.2015р. справу призначено до розгляду в судовому засіданні на 07.12.2015р.

Через канцелярію суду 11.01.2016 року за вх. №85/16 прокурор подав клопотання про продовження строку розгляду справи на 15 календарних днів, із врахуванням особливостей розгляду даної справи згідно ст. 69 ГПК України.

Згідно ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу , розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.

Відповідно до ст. 69 ГПК України у виняткових випадках за клопотанням сторони, з урахуванням особливостей розгляду спору, господарський суд ухвалою може продовжити строк розгляду спору, але не більш як на п'ятнадцять днів.

З метою повного та всебічного дослідження всіх матеріалів та обставин справи, в забезпечення принципу змагальності учасників судового процесу, суд прийшов до висновку про доцільність продовження строку розгляду справи на 15 календарних днів і відкладення розгляду справи.

Ухвалою господарського суду Львівської області від 11.01.2016 р. продовжено строк розгляду даної справи з 19.01.2016 року на 15 календарних днів і розгляд справи відкладено на 01.02.2016 року.

Через канцелярію суду 01.02.2016 року за вх. № /16 прокурор подав клопотання про призначення колегіального розгляду справи у складі 3-х суддів, у зв'язку з великим обсягом питань, які підлягають дослідженню у справі та з метою подання додаткових доказів у справі. В судовому засіданні просить його задоволити.

Згідно із ст. 4-6 Господарського процесуального кодексу України будь-яку справу, що відноситься до підсудності цього суду, залежно від категорії і складності справи, може бути розглянуто колегіально у складі трьох суддів.

Ухвалою господарського суду Львівської області від 01.02.2016р. із врахуванням складності справи, яка потребує детального розгляду та необхідності зібрання додаткових доказів для прийняття судом об'єктивного рішення, судом призначено колегіальний розгляд справи у складі трьох суддів і розгляд справи відкладено на 16.03.2016 року.

На підставі протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів заступника відділу діловодства, програмного забезпечення та інформаційної безпеки № б/н від 14.03.2016 року у справі №914/1003/15, визначено склад колегії: головуючий суддя - Долінська О.З., судді: Галамай О.З. і ОСОБА_6

У зв'язку із перебуванням судді Долінської О.З. на листку непрацездатності, зазначена справа 16.03.2016 р., судом не розглядалась і ухвалою господарського суду Львівської області від 21.03.2016 року розгляд справи призначено на 30.03.2016 року.

Згідно протоколу автоматичної зміни складу колегії суддів заступника начальника відділу діловодства, програмного забезпечення та інформаційної безпеки від 29.03.2016 року, у зв'язку із перебуванням судді Галамай О.З. у відпустці, у справі №914/1003/15 замінено члена складу колегії ОСОБА_7 і визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Долінська О.З., судді: Король М.Р. та Синчук М.М.

Згідно протоколу автоматичної зміни складу колегії суддів заступника начальника відділу діловодства, програмного забезпечення та інформаційної безпеки від 30.03.2016 року, у зв'язку із перебуванням судді Синчук М.М. у відпустці, у справі №914/1003/15 замінено члена складу колегії ОСОБА_6 і визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Долінська О.З., судді: Король М.Р. та Запотічняк О.Д.

Розгляд справи відкладався з підстав з наведених у відповідних ухвалах суду, які містяться в матеріалах справи.

05.04.2016 року (вх. №14809/16 від 05.04.2016 року) через канцелярію суду прокурор подав клопотання про припинення провадження у даній справі згідно п. 1.1 ч. 1 ст. 80 ГПК України, у зв'язку з відсутністю предмету спору.

В судове засідання 06.04.2016 року прокурор з'явився, вимоги ухвали суду від 30.03.2016 р. виконав. Просить припинити провадження у даній справі згідно п. 1.1 ч. 1 ст. 80 ГПК України, оскільки предмет спору в такій редакції, як зазначено в позовній заяві від 02.10.2014 року, на момент розгляду справи відсутній в зв'язку зі скасуванням рішення Бориславської міської ради від 17.11.2011 року №420 Про внесення доповнення до Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі та прийняття Бориславською міською радою рішення №1906 від 26.06.2015 року Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати за земельні ділянки територіальної громади м. Борислава , якою визначена нова нормативно-грошова оцінка вказаної земельної ділянки та відповідно нові ставки орендної плати, відмінні від тих, які вказані в прохальній та описовій частинах позовної заяви.

В судове засідання 06.04.2016 року представник позивача з'явився, позов підтримав, вимоги ухвали суду від 30.03.2016 р. виконав. Щодо клопотання прокурора покладається у його вирішення на розгляд суду.

В судове засідання 06.04.2016 року представник відповідача з'явився, позов не визнає, вимоги ухвали суду від 30.03.2016 р. виконав. Просить відмовити в позові.

Відповідно до п. 1-1 ч. 1 ст. 80 ГПК України господарський суд Львівської області припиняє провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Згідно п. 4.2 Постанови Пленуму ВГС України № 18 від 26.12.2011 року Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції припинення провадження у справі - це форма закінчення розгляду господарської справи без прийняття судового рішення у зв'язку з виявленням після порушення провадження у справі обставин, з якими закон пов'язує неможливість судового розгляду справи.

Провадження у справі підлягає припиненню з посиланням на пункт 1 частини першої статті 80 ГПК, якщо при розгляді справи буде встановлено, що:

Абзац другий підпункту 4.2 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою Вищого господарського суду № 10 від 17.10.2012

4.2.1. Справа зі спору непідвідомча господарському суду (стаття 12 ГПК);

4.2.2. Позов подано в інтересах позивача іншими, крім органів прокуратури, юридичними особами, державними або іншими органами (стаття 2 ГПК). При цьому слід мати на увазі, що звернення до господарських судів України прокурорів з інших держав в інтересах господарюючих суб'єктів цих держав не передбачене чинним законодавством чи відповідними міждержавними угодами і договорами України. Тому такі спори вирішенню господарськими судами України не підлягають (пункт 1 частини першої статті 62 ГПК);

4.2.3. Є письмова угода сторін про передачу спору на вирішення третейського суду ( пункт 5частини першої статті 80 ГПК). Таку угоду сторони вправі укласти як до, так і після порушення провадження у справі. В останньому випадку провадження підлягає припиненню з посиланням на зазначену норму ГПК. Якщо ж таку угоду укладено до порушення провадження у справі, то:

- у разі коли відповідач не заперечує проти розгляду справи саме господарським судом, спір підлягає вирішенню останнім;

- у випадку якщо відповідач з посиланням на згадану угоду, яка є чинною, не визнавалася недійсною і може бути виконана, наполягає на вирішенні спору саме третейським судом, господарський суд має припинити провадження у справі на підставі пункту 5 частини першої статті 80 ГПК.

Абзац третій підпункту 4.2.3 підпункту 4.2 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою Вищого господарського суду № 13 від 17.12.2013

При цьому господарському суду слід мати на увазі, що третейська угода про передання спору на розгляд третейського суду не є відмовою від права на звернення до суду, а є одним із способів реалізації права на захист своїх прав.

Підпункт 4.2.3 підпункту 4.2 пункту 4 доповнено абзацом згідно з Постановою Вищого господарського суду № 13 від 17.12.2013

4.2.4. Вирішення даного спору відповідно до законів України, міждержавних угод чи договорів віднесене до відання інших органів (останній абзац пункту 1 частини першої статті 12 ГПК);

4.2.5. Позов подано позивачем або до відповідача, який не має статусу юридичної особи або громадянина - суб'єкта підприємницької діяльності і не є учасником корпоративних відносин.

Відповідно до приписів п. 4.4. даної Постанови Господарський суд припиняє провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмета спору (пункт 1-1 частини першої статті 80 ГПК), зокрема, у випадку припинення існування предмета спору (наприклад, сплата суми боргу, знищення спірного майна, скасування оспорюваного акта державного чи іншого органу тощо), якщо між сторонами у зв'язку з цим не залишилося неврегульованих питань. При цьому господарському суду слід мати на увазі, що оскільки відповідний орган не має права скасовувати та вносити зміни до раніше прийнятих ним індивідуальних правових рішень, тобто ненормативних правових актів, що є актами одноразового застосування і вичерпують свою дію фактом їхнього виконання (стосовно відповідних актів органів місцевого самоврядування про це зазначено також у Рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009), то такі дії не свідчать про припинення існування предмета спору. Водночас юридична оцінка актів державних та інших органів, прийнятих з питань скасування та внесення змін до згаданих індивідуальних правових рішень, має здійснюватися господарським судом з урахуванням частини другої статті 4 ГПК.

Припинення провадження у справі на підставі зазначеної норми ГПК можливе в разі, коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи. Якщо ж він був відсутній і до порушення провадження у справі, то зазначена обставина тягне за собою відмову в позові, а не припинення провадження у справі.

Враховуючи викладене та те, що предмет спору в частині внесення змін у п. 9 Договору оренди землі від 12.10.2010 року №04.10.439.0000273 існував на момент виникнення останнього і не припинив існування на час прийняття рішення у даній справі, то суд відмовляє з цих підстав у задоволені клопотання прокурора (вх. №14809/16 від 05.04.2016 року) про припинення провадження у справі №914/1003/15 по п. 1-1 ч. 1 ст. 80 ГПК України.

В судовому засіданні 06.04.2016 р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи в їх сукупності, заслухавши пояснення учасників судового процесу, оглянувши оригінали документів, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги не підлягають до задоволення з огляду на таке.

12.10.2010р. між Бориславською міською радою (надалі - Позивач) та Відкритим акціонерним товариством «Укрнафта» (правонаступником якого являється ПАТ «Укрнафта» ) (надалі - Відповідач) від імені якого діє структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління «Бориславнафтогаз» (надалі - НГВУ «Бориславнафтогаз» ) було укладено Договір оренди землі №04.10.439.00273 (надалі - Договір). Вказаний Договір зареєстрований в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» 24.12.2010р. за №04.10.439.00273.

Відповідно до п.п. 1-3 Договору, орендодавець (позивач) на підставі рішення Бориславської міської ради Львівської області від 25.02.2010р. за №1107 надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове, платне користування земельну ділянку для обслуговування свердловини №98 НГВУ «Бориславнафтогаз» ВАТ «Укрнафта» , яка знаходиться на території Бориславської міської ради Львівської області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1058 гектара, земель промислового призначення. На земельній ділянці розміщені об'єкт нерухомого майна НГВУ «Бориславнафтогаз» ВАТ «Укрнафта» свердловина №37 НГВУ «Бориславнафтогаз» ВАТ «Укрнафта» , а також інші об'єкти інфраструктури: трубопроводи, ЛЕП (лінії електропередач).

Договір укладено на 25 (двадцять п'ять) років, але при цьому, орендар має право на дострокове повернення даної земельної ділянки орендодавцю, згідно чинного законодавства (п. 8 Договору).

Пунктом 20 Договору визначено, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 7-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі.

Факт передачі земельної ділянки позивачем та прийняття її відповідачем підтверджується наявним в матеріалах справи Актом приймання-передачі об'єкта оренди від 24.12.2010р.

Пунктом 5, 9 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 61152,40 грн. Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 06.03.2008р. №568 становить 3% від нормативно-грошової оцінки і вноситься орендарем у формі та розмірі 152,88 грн., щомісячними платежами на відповідний розрахунковий рахунок.

Положеннями п. 13 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається 1 (один) раз в рік, у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

На підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Борислава Львівської області, рішення постійної депутатської комісії з питань охорони навколишнього природного середовища, регулювання земельних відносин, будівництва та архітектури від 10.08.2011р. №37/2, Бориславською міською радою 23.09.2011р. прийнято рішення №373 «Про затвердження грошової оцінки земель міста Борислава» , згідно пункту 2 якого дія грошової оцінки земель м. Борислава вводиться в дію з 01.01.2012р.

Крім цього, 17.11.2011р. Бориславською міською радою прийнято рішення №420, відповідно до п. 1 якого вирішено внести доповнення до п.п. 2.4., п. 2 «Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі» і встановити ставку орендної плати за земельні ділянки для обслуговування свердловин з видобутку нафти та газу, об'єктів інфраструктури, які належать до нафтової галузі в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки такої земельної ділянки.

У ОСОБА_2 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №706 від 14.02.2012р. встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на якій розташована свердловина №98 станом на 30.01.2012р., складає 87464,30 грн.

У відповіді на наведену пропозицію укласти Додаткову угоду Бориславська міська рада 07.12.2012 року за вих. № 04-146 отримала лист в якому йшлося про надання згоди на укладення Додаткової угоди до Договору за умови, що річний розмір орендної плати за земельну ділянку становитиме 3%. У відповідь, Бориславською міською радою листом від 14.12.2012 року за вих. № 3-18/3255 у прийнятті вказаних умов відмовлено та повторно направлено пропозицію укласти Додаткову угоду до Договору на попередніх умовах.

14.12.2012р. Бориславською міською радою на адресу відповідача скеровано вимогу-повідомлення №3-21/3255 від 14.12.2012р., якою останнього було повідомлено про затвердження нової нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок та зміни розміру орендної плати за користування ділянками (оскільки в користуванні відповідача знаходилася не лише дана земельна ділянка), а також запропоновано підписати відповідні додаткові угоди до договорів оренди відповідних додатків до Договору.

Проте, зі сторони відповідача зміни до Договору підписані так і не були. Як пояснив представник позивача, орендна плата сплачувалася орендарем в розмірі, який був визначений Договором на момент його укладення.

Рішенням господарського суду Львівської області від 23.04.2015 року (суддя Крупник Р.В.), яке залишено без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 30.06.2015 року та постановою Вищого господарського суду від 13.10.2015 року у справі №914/1003/15, позовні вимоги в частині внесення змін до укладеного договору землі від 12.10.2010 року №04.10.439.00273 шляхом викладення в новій редакції п.5 Договору задоволено.

Рішенням господарського суду Львівської області від 23.04.2015 року у справі №914/1003/15, яке вступило в законну силу в цій частині, внесено зміни до укладеного між Бориславською міською радою (82300, Львівська обл., м. Борислав, вул. Шевченка, 42; код ЄДРПОУ 22402093) та Відкритим акціонерним товариством «Укрнафта» (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5; код ЄДРПОУ 00135390) від імені якого діяла структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління «Бориславнафтогаз» Договору оренди землі № 04.10.439.00273 від 12 жовтня 2010 р., зареєстрованого 24.12.2010р. в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» за № 04.10.439.00273, шляхом викладення пункту 5 Договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87464,30 грн., відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держкомзему у м. Борислав Львівської області від 14.02.2012 року №706» .

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 288.1 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Отже, правовідносини щодо оренди землі полягають у оплатному користуванні земельною ділянкою на умовах передбачених договором. Граничні розміри орендної плати визначені в ст. 288.5 Податкового кодексу України та напряму залежать від нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п. 13 Договору розмір орендної плати може переглядатися один раз в рік, у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках передбачених законом.

Пунктом 36 Договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 30 Закону України „Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Проте, як зазначалось, договір містить умови, при наявності яких він підлягає зміні, якщо на цьому наполягає одна із сторін (п. 13 Договору).

Відповідно до ст. 288.5 Податкового Кодексу України, розмір орендної плати залежить від нормативної грошової оцінки землі, зокрема, річна сума орендної плати не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може бути більшою ніж 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Відповідно до ст. 271 Податкового Кодексу України, базою оподаткування для визначення земельного податку є нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Судова колегія зазначає, що відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно з абзацом другим частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки). Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України). Згідно з положеннями статті 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Також за підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з пунктом 288.4., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України в редакції на дату звернення прокурора з позовом до місцевого господарського суду розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.

За змістом статті 1, абзацу п'ятого статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

За змістом статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. За статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Судова колегія констатує, що відповідно до визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданого в Законі України "Про оцінку земель", вона є незалежним економічним показником, що відображає очікуваний чи фактичний дохід, який можна отримати від найбільш ефективного використання земельної ділянки з урахуванням установлених обтяжень та обмежень у відповідний період, у зв'язку з чим зміна нормативно грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати та внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Разом з тим, з наведених вище положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди, Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати.

Відповідно до ст. 21 Закону України „Про оренду землі» , розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) .

Таким чином, законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, та, відповідно, і орендної плати за земельні ділянки, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.

Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду (п. З ст. 188 Господарського кодексу України).

Так, Бориславською міською радою пропозицію у вигляді листів з повідомленням про зміну річної суми податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки комунальної власності та пропозицією укласти Додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки направлено на адресу відповідача листами (докази містяться в матеріалах справи). Однак, Відповідач не погодився на пропозицію міської ради щодо внесення змін до договору оренди землі, доводи не спростував.

Частиною 4 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Суд зазначає, що рішення Бориславської міської ради Львівської області від 23.09.2011 року № 373 та від 17.11.2011 року № 420 були на час подачі позовної заяви в суд чинним, а відповідно до статті 73 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні» , є обов'язковим для виконання всіма розташованими на території міста органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на території міста. Згідно зі ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.02.2012 року № 706, що був наданий управлінням Держкомзему у місті Борислав Львівської області, нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 1058 кв.м., що розташована в м. Борислав та знаходиться на праві користування у НГВУ „БОРИСЛАВНАФТОГАЗ» ПАТ „УКРНАФТА» , становить 87464 грн. 30 коп. Таким чином розмір орендної плати складає 10495 грн. 72 коп. в рік або 874 грн. 64 коп. в місяць.

З урахуванням зазначеного, прокурор в інтересах держави в особі Бориславської міської ради звернувся в суд з позовом, щоб в Договір оренди землі внести зміни до п. 9 та викласти їх в наступній редакції:

„п.9 Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 17 листопада 2011 року № 420 становить 12% (дванадцять) від нормативної грошової оцінки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 10495,72 грн. в рік (десять тисяч чотириста дев'яносто п'ять гривень 72 копійки), або 874,64 грн. (вісімсот сімдесят чотири гривні 64 копійки) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33210812700012 в УДКСУ у м. Бориславі Львівської області, код ЗКПО 37942974, код платежу 13050200, отримувач Бориславська міська рада .

Договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього поза наведених законодавством підстав; зацікавлена сторона може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду лише у випадках, передбачених законом та договором.

Підставою для внесення змін до діючого договору оренди землі на час подачі позовної заяви в суд слугували два рішення Бориславської міської ради, а саме:

- Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Борислава від 23.09.2011 року №373, та

- Про доповнення до рішення міської ради від 06.03.2008 року №568 Про внесення змін в рішення міської ради від 28.02.2003 року №109 Про затвердження Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі від 17.11.2011 року №420. (далі - Рішення № 420).

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку, тобто, питання законності встановлених такими рішеннями ставок та коефіцієнтів підлягає вирішенню у встановленій процедурі.

Статтею 11112 ГПК України передбачено обов'язковість вказівок, що містяться у постанові касаційної інстанції для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.

Згідно положень ст. 21 ЗУ «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 14.125 ст. 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Приписами п. 271.1., 271.1.1. ст. 271, п. 287.1. ст. 287 ПК України передбачено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом. Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5 ст. 288 ПК України).

В п. 2.19. Постанови пленуму від 17.05.2011р. №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» зазначено, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

В пункті 36 Договору сторони погодили, що зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку. Аналогічна норма закріплена в ст. 30 Закону України «Про оренду землі» .

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Як вбачається із доказів, поданих позивачем суду 11.01.2016 року та встановлено господарським судом в процесі розгляду справи, 26.06.2015 року Бориславською міською радою було прийнято рішення №1906 Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати за земельні ділянки територіальної громади м. Борислава Львівської області , якою вирішено: визнати такими, що втратили чинність з 01 січня 2016 року рішення Бориславської міської ради від 02 лютого 2003 року №109 Про затвердження Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі , від 06 березня 2008 року №568 Про внесення змін в рішення міської ради від 02 лютого 2003 року №109 Про затвердження Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі , від 17 листопада 2011 року №420 Про №420 Про доповнення до рішення міської ради від 06 березня 2008 року №568 Про внесення змін в рішення міської ради від02 лютого 2003 року №109 Про затвердження Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі .

Дане рішення набрало чинності з 01 січня 2016 року.

Таким чином, на час прийняття рішення господарським судом Львівської області у даній справі, втратило чинність з 01.01.2016 року рішення Бориславської міської ради від 17.11.2011 року №420 Про доповнення до рішення міської ради від 06 березня 2008 року №568 Про внесення змін в рішення міської ради від02 лютого 2003 року №109 Про затвердження Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі (п. 4 рішення), яке слугувало підставами позовних вимог у даній справі.

А відтак, з цих підстав, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог, що стосується внесення змін до укладеного між Бориславською міською радою (82300, Львівська обл., м. Борислав, вул. Шевченка, 42; код ЄДРПОУ 22402093) та Відкритим акціонерним товариством «Укрнафта» (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5; код ЄДРПОУ 00135390) від імені якого діяла структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління «Бориславнафтогаз» Договору оренди землі № 04.10.439.00273 від 12 жовтня 2010 р., зареєстрованого 24.12.2010р. в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» за № 04.10.439.00273, шляхом викладення пункту 9 Договору в наступній редакції: «Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 17.11.2011 року №420 становить 12% (дванадцять) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 10495,72 грн. в рік (десять тисяч чотириста дев'яносто п'ять гривень 72 копійки), або 874,64 грн. (вісімсот сімдесят чотири гривні 64 копійки) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33210812700012 в УДКСУ у м. Бориславі Львівської області, код ЗКПО 37942974, код платежу 13050200, отримувач - Бориславська міська рада» .

Судовий збір підлягає до стягнення з позивача в дохід Державного Бюджету України відповідно до положень ст. 49 ГПК України.

Враховуючи наведене та керуючись ст.ст. 2, 4-6, 12, 29, 33, 34, 43, 49, 82-85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В позові відмовити повністю.

2. Стягнути з Бориславської міської ради Львівської області (82300, Львівська область, м. Борислав, вул. Шевченка, 42; ЄДРПОУ 26181298) в дохід Державного бюджету 609,00 грн. понесених витрат на сплату судового збору.

3. Наказ видати відповідно до ст. 116 ГПК України.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду в порядку і строки, передбачені ст. ст. 91- 93 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено та підписано 08.04.2016 р.

Головуючий суддя Долінська О.З.

Суддя Запотічняк О.Д.

Суддя Король М.Р.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення06.04.2016
Оприлюднено14.04.2016
Номер документу57034486
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1003/15

Рішення від 06.04.2016

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 11.01.2016

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 17.12.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 17.12.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 07.12.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 20.11.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Постанова від 13.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 29.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 16.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Постанова від 30.06.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бонк Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні