Постанова
від 07.07.2015 по справі 574/668/15-а
БУРИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

574/668/15-а

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.07.15 Буринський районний суд Сумської областів складі:

головуючого судді Міщенко В.М.

при секретарі Ключник О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Буринь справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до УПФ в Буринському районі про визнання протиправними дій органу державної влади та зобов"язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до УПФУ в Буринському районі Сумської області про визнання протиправними дій органу державної влади та зобовВ»язання вчинити певні дії мотивуючи тим, що він ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, знаходиться в Управлінні пенсійного фонду України в Буринському районі Сумської області на обліку і отримує пенсію як державний службовець (посадова особа в органах місцевого самоврядування) з 29 травня 2015 року відповідно до Закону України «Про державну службу».

Останнє місце роботи і посада - сільський голова Клепалівської сільської ради шостого скликання, керуючий справами виконавчого апарату районної ради. Має 7 ранг посадової особи місцевого самоврядування в межах 4 категорії посад визначених Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування». Стаж служби в органах державної служби та місцевого самоврядування складає 16 років 6 місяців та 24 дні.

29 травня 2015 року позивач звернувсь до відповідача з заявою про призначення пенсії (перехід з одного виду на інший) як державному службовцю (посадова особа в органах місцевого самоврядування) відповідно до Закону України «Про державну службу», тобто переведення з одного виду пенсії на інший. Одночасно з цим подав довідку Клепалівської сільської ради Буринського району Сумської області від 29 травня 2015 року №02-28/212 про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» до якої було внесено в графу 9 «Інші виплати» за 60 календарних місяців в загальному розмірі 59 080 грн. 73 коп., які складаються з індексації заробітної плати, премії, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

08 червня 2015 року відповідач надав відповідь на дану заяву, в якій зазначив, що йому не включені для розрахунку середньомісячного розміру заробітку з якого призначена пенсія матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та індексація.

Позивач в судовому засіданні вимоги підтримав і пояснив, що просить постановити рішення і зобовВ»язати відповідача нарахувати та виплатити йому пенсію. По довідці від 29 травня 2015 року № 02-28/212, як це передбачає законодавство.

Представник відповідача позовні вимоги позивача не визнав, просить відмовити у його задоволенні і пояснив, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2, перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Буринському районі Сумської області як отримувач пенсії на загальних підставах з 29.05.2015 року .

Позивач 29 травня 2015 року звернувся із заявою до управління Пенсійного фонду України в Буринському районі про перерахунок пенсії та включення усіх виплат, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, включити до складу заробітної плати для здійснення донарахування призначеної пенсії, в тому числі, грошових доходів, матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально- побутових питань.

08.06.2015 року управління відмовило позивачу у проведенні перерахунку пенсії з огляду на наступне.

По-перше, управління керувалось ч. 2, ст. 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Управління Пенсійного фонду України в Буринському районі виконує свої функції та обов'язки в межах своїх повноважень, визначених Положенням «Про Управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також містах і районах», затвердженого Постановою правління ПФУ від 30.04.2002 № 8-2 зареєстроване Міністерством юстиції 21.05.2002 за № 442/6730 та керуючись нормами чинного законодавства.

Відповідно до ст. 37 Закону України В«Про державну службуВ» , пенсія державним службовцям призначається у розмірі 80% від сум їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

При цьому статтею 33 Закону про державну службу визначені складові заробітної плати. Згідно ст. 33 Закону України В«Про державну службуВ» , заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, доплати за ранг, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Такі виплати, як матеріальна допомога на оздоровлення не є складовими заробітної плати державних службовців. Крім того ПКМ №100 від 08.02.1995р. затверджено Порядок обчислення середньої заробітної плати. Пунктом 4 даного порядку передбачені виплати, які не враховуються для обчислення середньої заробітної плати в усіх випадках її збереження, де зазначена і матеріальна допомога. Індексація взагалі не передбачена Законом України В«Про державну службуВ» . Виходячи із цього ні матеріальна допомога ні індексація не враховується під час обчислення пенсії відповідно до ст. 37 Закону України В«Про державну службуВ» .

Відповідно до Рекомендацій Вищого адміністративного суду України N 07.2- 10/1, 23.08.2007, «Про деякі питання практики розгляду справ, пов'язаних з перерахунком пенсій деяким категоріям осіб публічної служби та науковим (науково- педагогічним) працівникам», а саме п.1.4. - оскільки матеріальна допомога (на оздоровлення, для вирішення соціально-побутових питань тощо) є одноразовою виплатою і не зазначена в переліку складових заробітної плати, передбачених частиною другою статті 33 Закону України "Про державну службу", то вона не включається до заробітку, що враховується при перерахунку пенсії державним службовцям.

Твердження позивача щодо застосування положень ст. 2 Закону України В«Про оплату праціВ» , якою визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати (виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами нормами) є помилковим, оскільки перерахунок пенсії позивачу як державному службовцю регулюється нормами спеціального Закону України В«Про державну службуВ» . Крім того, зазначена стаття не містить вказівки на те, що матеріальна допомога входить до структури заробітної плати. Матеріальні виплати та матеріальна допомога не є тотожними поняттями.

Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 № 865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії", зі змінами і доповненнями, врегульований порядок визначення заробітної плати для перерахунку пенсії пенсіонерам у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям.

Відповідно до п. 4 цієї Постанови, у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Закону України "Про державну службу" заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України "Про державну службу", визначається іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. При цьому:

посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України (для службовців Національного банку України у розмірах, установлених його Правлінням) на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та рангом на момент призначення (перерахунку) пенсії;

надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, за почесне звання "заслужений", за роботу з таємними документами залежно від ступеня таємності інформації, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук враховуються в розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

премія, крім премій, зазначених у другому реченні цього абзацу, та інші надбавки враховуються в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа вийшла на пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. Премія до державних, професійних свят та ювілейних дат, виплачена у місяці підвищення заробітної плати, враховується в розмірі 1/12 середнього розміру цієї премії (премій), визначеного за відповідною посадою (посадами), з якої призначено (перераховано) пенсію.

По-друге, позивачем безпідставно заявлено вимогу про стягнення з Управління на її користь судові витрати.

Відповідно до ст. 87 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Відповідно до п. 18 ч. І ст» 5 Закону України «Про судовий збір» Пенсійний фонд та його органи від сплати судового збору звільняються.

Суд, дослідивши обставини справи, представлені докази та давши їм оцінку, вважає, що позов підлягає задоволенню.

Так, судом встановлено, що позивач ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, знаходиться в Управлінні пенсійного фонду України в Буринському районі Сумської області на обліку і отримує пенсію як державний службовець (посадова особа в органах місцевого самоврядування) з 29 травня 2015 року відповідно до Закону України «Про державну службу».

Останнє місце роботи і посада - сільський голова Клепалівської сільської ради шостого скликання, керуючий справами виконавчого апарату районної ради. Має 7 ранг посадової особи місцевого самоврядування в межах 4 категорії посад визначених Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування». Стаж служби в органах державної служби та місцевого самоврядування складає 16 років 6 місяців та 24 дні.

29 травня 2015 року позивач звернувсь до відповідача з заявою про призначення пенсії (перехід з одного виду на інший) як державному службовцю (посадова особа в органах місцевого самоврядування) відповідно до Закону України «Про державну службу», тобто переведення з одного виду пенсії на інший. Одночасно з цим подав довідку Клепалівської сільської ради Буринського району Сумської області від 29 травня 2015 року №02-28/212 про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» до якої було внесено в графу 9 «Інші виплати» за 60 календарних місяців в загальному розмірі 59 080 грн. 73 коп., які складаються з індексації заробітної плати, премії, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

08 червня 2015 року відповідач надав відповідь на дану заяву, в якій зазначив, що йому не включені для розрахунку середньомісячного розміру заробітку з якого призначена пенсія матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та індексація.

Відповідно до статті 37 Закону України В«Про державну службуВ» № 3723-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховується збір на обовязкове державне пенсійне страхування.

У частині першій статті 1 Закону України від 24 березня 1995 року №108/95ВР "Про оплату праці" (далі Закон №108/95-ВР) встановлено, що заробітна плата це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Статтею 2 цього Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.

Частиною другою статті 33 Закону України В«Про державну службуВ» № 3723-XII передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що матеріальна допомога до відпустки та допомога для вирішення соціально-побутових питань входила до системи оплати праці державного службовця.

Крім того, статтею 66 Закону України від 5 листопада 1991 року №1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі Закон № 1788-XII) врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.

Відповідно до частини першої статті 66 цього Закону до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обовязкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обовязкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

Стаття 41 Закону України від 9 липня 2003 року № 1058-IV "Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування" (далі Закон № 1058-IV) визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обовязкове державне пенсійне страхування.

За змістом наведених норм, отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обовязкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.

Згідно ч.2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб*єкта владних повноважень обов*язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Частиною 4 статті 45 Закону України В«Про загальнообов*язкове державне пенсійне страхуванняВ» передбачено, що перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п'ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.

Згідно ст. 2 Закону України "Про оплату праці" та Наказу Державного комітету статистики України № 5 "Про затвердження інструкції зі статистики заробітної плати" від 13.01.2004 р структура заробітної плати складається з основної, додаткової та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, до яких належать виплати у тому числі компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, суми виплат, пов'язані з індексацією заробітної плати, матеріальна допомога, яка надається всім або більшості працівників, та виплати соціального характеру.

Для вирішення спірних правовідносин слід застосовувати спеціальні норми, що визначають виплати (доходи) для обчислення пенсії, зокрема, стаття 41 Закону України від 09.07.2003р "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та стаття 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення", натомість відповідачем застосвані положення Законів України "Про державну службу" та Закону України В«Про оплату праціВ» , норми яких є загальними.Такі висновки викладено в постанові Верховного Суду України від 20.02.2012р.

Згідно частини першої статті 244-2 КАС України (цією статтею Кодекс доповнено Законом України від 06.07.2010р № 2747-IV) рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.

Суд вважає, що позиція відповідача, що суми індексації грошових доходів громадян та матеріальної допомоги не включаються до складу заробітної плати державного службовця, не враховуються при обчисленні розміру його пенсії, є безпідставною, а отже позовні вимоги про визнання неправомірними дії відповідача щодо неврахування при обчисленні пенсії виплаченої індексації заробітної плати та матеріальної допомоги, про зобов'язання відповідача перерахувати пенсію з урахуванням індексації заробітної плати та матеріальної допомоги, підлягають задоволенню.

Таким чином, суд вважає необхідним визнати неправомірними дії посадових осіб УПФУ в Буринському районі Сумської області щодо відмови в перерахунку пенсії позивачу ОСОБА_1 з урахуванням нарахованих та виплачених сум матеріальної допомоги, та зобов'язати відповідача здійснити з 29.05.2015 р. перерахунок пенсії державного службовця ОСОБА_1 з урахуванням нарахованих та виплачених сум матеріальної допомоги як складової заробітної плати, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

На підставі ст. 33,37 Закону України В«Про державну службуВ» , ст.1,2 Закону України В«Про оплату праціВ» , ст. 66 В«Про пенсійне забезпеченняВ» , ст.ст. 38,41 Закону України В«Про загальнообов*язкове державне пенсійне страхуванняВ» , керуючись ст. 6, 71, 86, 94, 158-163, 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ :

Позов ОСОБА_1 до УПФ України в Буринському районі Сумської області про визнання протиправними дій органу державної влади та зобовВ»язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною відмову відповідача, Управління пенсійного фонду України в Буринському районі Сумської області (вул.Щорса, буд.6, м.Буринь, Сумська обл., ідентифікаційний код 22977037), здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, мешканцю вул. Присеймівська, буд.61, с. Клепали, Буринський р-н, Сумська обл., реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, пенсії як державному службовцю (посадовій особі в органах місцевого самоврядування) з 29 травня 2015 року на підставі довідки Клепалівської сільської ради Буринського району Сумської області від 29 травня 2015 року №02-28/212 про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», з урахуванням інших виплат (індексації заробітної плати, премії, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань).

Зобов'язати відповідача, Управління пенсійного фонду України в Буринському районі Сумської області (вул. Щорса, буд.6, м. Буринь, Сумська обл., ідентифікаційний код 22977037), здійснити перерахунок та виплатити ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, мешканцю вул. Присеймівська, буд.61, с. Клепали, Буринський р-н, Сумська обл., реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, пенсії як державному службовцю (посадовій особі в органах місцевого самоврядування) з 29 травня 2015 року на підставі довідки Клепалівської сільської ради Буринського району Сумської області від 29 травня 2015 року №02- 28/212 про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», з урахуванням інших виплат (індексації заробітної плати, премії, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Буринський районний суд Сумської області протягом десяти днів з дня проголошення.

Головуючи

СудБуринський районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення07.07.2015
Оприлюднено13.07.2015
Номер документу46256775
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —574/668/15-а

Постанова від 25.06.2015

Адміністративне

Буринський районний суд Сумської області

Міщенко В. М.

Ухвала від 16.06.2015

Адміністративне

Буринський районний суд Сумської області

Міщенко В. М.

Ухвала від 09.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 16.09.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 16.09.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 23.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 23.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 07.07.2015

Адміністративне

Буринський районний суд Сумської області

Міщенко В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні