ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"13" липня 2015 р.Справа № 916/3489/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :
головуючого судді : Величко Т.А.,
суддів: Лавриненко Л.В., Таран С.В.
(Склад колегії сформовано на підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями)
при секретарі: Альошиній Г.М.
за участю представників сторін:
від позивача - Асташенкова О.І;
від відповідача - ОСОБА_2;
від третьої особи - Польщіна Т.Л.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу
Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4
на рішення господарського суду Одеської області від 21.10.2014р.
по справі № 916/3489/14
за позовом: Одеської міської ради
до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Департаменту комунальної власності Одеської міської ради
про внесення змін до договору оренди землі
ВСТАНОВИВ:
Одеська міська рада, звернулась до господарського суду Одеської області з позовними вимогами до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 за участю третьої особи - Департаменту комунальної власності Одеської міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 11.02.2010р., зареєстрованого в Одеському міському відділі ОРФ ДП «Центр ДЗК», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.08.2010р. за НОМЕР_1, яким Одеською міською радою передано ФОП ОСОБА_4 земельну ділянку площею 1 373 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_1 терміном на 49 років, а саме:
- викласти п.2.3. Договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, площею 1 373 кв.м. становить 1 423 032,12 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.08.2013р. №101/М, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області";
- викласти п.4.1. Договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 1 373 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_1, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та становить 42 690,96 грн. на рік".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач не надав згоди на приведення п. 2.3 і п. 4.1 спірного договору у відповідність до рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 року № 1268-VI, яким введено в дію нову нормативну грошову оцінку земель м. Одеси та рішення Одеської міської ради № 1267-VI „Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі", витягом з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 19.08.2013р. №101/М, розрахунком орендної плати.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 01.09.2014р. порушено провадження за вказаним позовом.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 22.09.2014р. залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Департамент комунальної власності Одеської міської ради.
Рішенням господарського суду Одеської області від 21.10.2014р. (суддя Погребна К.Ф.) позов Одеської міської ради задоволено. Внесено зміни до договору оренди землі від 11.02.2010 року, зареєстрованого в Одеському міському відділі ОРФ ДП «Центр ДЗК», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.08.2010р. за НОМЕР_1, яким Одеською міською радою передано ФОП ОСОБА_4 земельну ділянку площею 1 373 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_1 терміном на 49 років.
Викладено п.2.3. Договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, площею 1 373 кв.м. становить 1 423 032,12 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.08.2013р. №101/М, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області";
Викладено п.4.1. Договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 1 373 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_1, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та становить 42 690,96 грн. на рік".
Стягнуто з ФОП ОСОБА_4 на користь Одеської міської ради витрати по сплаті судового збору на суму 1218 грн.
Судове рішення мотивоване наявністю правових підстав для внесення змін до договору оренди землі в частині встановлення нового розміру орендної плати з урахуванням нової нормативно грошової оцінки.
Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою ціною, законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
В апеляційній скарзі, не погоджуючись з висновками суду, ФОП ОСОБА_4 просить рішення господарського суду Одеської області від 21.10.2014р. по справі №916/3489/14 скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Доводи скаржника ґрунтуються на тому, що під час розгляду справи не доведено обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими.
Скаржник зазначає, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 19.08.2013р. №101/М оформлений з порушенням законодавства, а саме ЗУ «Про оцінку земель» та Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної м. Одеси.
На думку скаржника, технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси за 2008р., на підставі якої був складений витяг не відповідають цим нормативним актам, а саме у частині відсутності позитивного висновку обов'язкової державної експертизи, внаслідок чого використання зазначеної технічної документації заборонено законом. Крім того, відповідно до ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 18.02.2015р. №522/11050/14-а, суд дійшов висновку про невідповідність рішення Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41-VI вимогам ЗУ «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Також скаржник зазначає, що визначення спірної грошової нормативної оцінки землі проведено з порушенням Порядку, зокрема з невірним застосуванням коефіцієнтів Км2, Км3, Кф та Кі, що призвело значного завищення оцінки земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні відповідача.
Скаржник вважає, що грошова нормативна оцінка земельної ділянки була проведена як така, що повністю знаходиться під забудовою, що не відповідає п.2.1 договору оренди землі від 11.02.2010р. та не узгоджується з вимогами ст.1 ЗУ «Про оцінку землі».
09.07.2015р. до Одеського апеляційного господарського суду надійшло клопотання представника ФОП ОСОБА_4 про зупинення провадження по справі.
Відповідач просить зупинити провадження по справі №916/3489/14 до вирішення пов'язаної з нею справи №815/3497/15 за позовом ФОП ОСОБА_4 до Управління Держземагенства у м. Одесі Одеської області про визнання протиправними дій Управління Держземагенства у м. Одесі Одеської області щодо підготовки та видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1373 кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_2.
Відповідач зазначає, що на час подання апеляційної скарги оскаржувальне рішення суду вже набрало чинності, тому зупинення провадження по розгляду апеляційної скарги не порушить права та інтереси позивача та третьої особи, однак надасть змогу прийняти об'єктивне рішення з урахуванням рішення суду щодо доказу який був покладений в основу оскаржувального рішення суду.
Клопотання скаржника про зупинення провадження по справі №916/3489/14 до вирішення пов'язаної з нею справи №815/3497/15 за позовом ФОП ОСОБА_4 до Управління Держземагенства у м. Одесі Одеської області про визнання протиправними дій Управління Держземагенства у м. Одесі Одеської області щодо підготовки та видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1373 кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_2 відхилене, з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 79 ГПК України господарський суд зупиняє провадження по справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом. Іншим судом, про який йдеться у ч.1 ст. 79 ГПК України є будь-який орган, що входить до складу судової системи України. Під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, зокрема через обмеженість своєї юрисдикції щодо конкретної справи, одночасністю розгляду двох пов'язаних між собою справ різними судами або з інших причин.
При цьому пов'язаність справ полягає у тому, що рішення іншого суду, який розглядає справу, встановлює обставини, що впливають або можуть вплинути на збирання та оцінку доказів у даній справі, в тому числі йдеться про факти, які мають преюдиціальне значення. Ці обставини повинні бути такими, що мають значення для даної справи і унеможливлюють розгляд спору до вирішення справи іншим судом через те, що не можуть бути встановлені господарським судом самостійно у даній справі.
Отже, для вирішення питання про зупинення провадження у справі господарський суд у кожному конкретному випадку з'ясовує як пов'язана справа, яка розглядається господарським судом, зі справою, що розглядається іншим судом, а також те, чим обумовлюється неможливість розгляду справи.
Предметом позову у даній справі є вимога Одеської міської ради до ФОП ОСОБА_4 про внесення змін у договір оренди землі від 11.02.2010р. шляхом викладення п.2.3., 4.1. договору в нових редакціях.
Факт оспорювання відповідачем дій Управління Держземагенства у м. Одесі Одеської області щодо підготовки та видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1373 кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_2 не є безспірною підставою для зупинення провадження у справі, яка унеможливлює розгляд даного спору.
Колегія суддів, перевіривши наявні матеріали справи (фактичні обставини справи) на предмет правильності їх юридичної оцінки господарським судом та заслухавши пояснення присутніх в судовому засіданні представників сторін, дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з такого.
Як свідчать матеріали справи і це встановлено господарським судом, 11.02.2010 р. між Одеською міською радою (орендодавець) та ФОП ОСОБА_4 (орендар) був укладений договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець на підставі Закону України "Про оренду землі" № 161-XIV від 06.10.1998р. та рішеннь Одеської міської ради №3681-V від 09.10.2008р. та №5376- V від 22.01.2010р. надає, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку, площею 1373 кв.м, що знаходиться у АДРЕСА_1, для експлуатації та обслуговування виробничих приміщень,згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору, терміном на 49 років, про що у Державному реєстрі земель 02.08.2010р. вчинено запис НОМЕР_1.
Відповідно до п.2.1. договору, в оренду передається земельна ділянка площею 1373 кв. м., у тому числі по угіддях:
- під капітальною забудовою - 714 кв.м.;
- під проїздами, проходами та площадками - 659 кв.м.
На земельній ділянці розташовані 3/100 частин цілісного майнового комплексу, що належать ОСОБА_4 на підставі Договору дарування, посвідченого 15.09.2003р. приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Орзіх В.М. за реєстровим №5011, право власності на які зареєстровано Одеським міським бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості 23.10.2003р. в книзі 27неж на стор. 173 під №497. Стан конструкцій виробничого комплексу задовільний. Комплекс придатний для подальшої експлуатації. Будівля забезпечена інженерними мережами водопостачання, газопостачання, електропостачання.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 893632,70 грн., з урахуванням за 2009 рік, згідно довідки-витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси № 283/М від 02.12.2009р., складеного Управлінням Держкомзему у місті Одеса Головного управління Держкомзему у Одеській області Державного комітету України із земельних ресурсів (п. 2.3 договору)
У розділі 4 договору встановлені умови щодо орендної плати, а саме встановлено, що орендна плата за земельну ділянку площею 1373 кв.м. розрахована у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 26808,98 грн. на рік, з урахуванням індексації за 2009 рік. (п. 4.1. договору)
Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради № 4247-IV від 15.07.2005р. у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Одеською міською радою в межах, передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні (п. 4.2. договору).
Пунктом 4.4. договору встановлено, що орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків:
- зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України;
- коригування «Грошової оцінки земель міста Одеси», як затверджується рішеннями Одеської міської ради;
- зміни функціонального призначення будівлі або її частини.
У цих випадках розмір орендної плати змінюється орендодавцем.
Також умовами договору (п. 9.4.5.) визначено, що до переоформлення міською радою прав третіх осіб на користування земельною ділянкою, зазначеного в п. 1 договору, або її частиною (при переході права власності на будинок, споруду або їх частини) орендна плата за земельну ділянку сплачується орендарем за всю ділянку у повному обсязі.
Відповідно до п. 12.1. договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, яка підлягає обов'язковому нотаріальному посвідченню. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Згідно п.14.1. договору передбачено, що цей договір набирає чинності після нотаріального посвідчення та його державної реєстрації, згідно зі ст. 18 ЗУ «Про оренду землі».
Договір нотаріально посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу та зареєстровано в Одеському міському відділі ОРФ ДП «Центр ДЗК», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.08.2010р. за НОМЕР_1
На підставі укладеного акту прийому-передачі Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оренду вищезазначену земельну ділянку.
Рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41-VI затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси та введено її в дію з 01.01.2012р. (пункти 1, 2); введено в дію затверджену грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2012р. Протягом 2011 року при розрахунках річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні застосовувати дані з грошової оцінки земель міста, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 09.12.1999р. №438-ІІІ «Про затвердження проекту «Грошова оцінка земель м. Одеси» (пункт 3); доручено Управлінню економіки і інвестиційної політики та зовнішньоекономічної діяльності Одеської міської ради спільно з Одеським міським управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради підготувати пропозиції щодо застосування фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за землю у термін до 01.07.2011р. та подати їх на розгляд Одеської міської ради (пункт 5) - а.с. 122.
20.09.2011р. Одеською міською радою прийняті рішення:
- №1267-VI, яким затверджено фіксовані відсотки при визначені орендної плати за землі м. Одеси відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010 р. №41-VI; введено в дію затверджені фіксовані відсотки орендної плати за землі м. Одеси з 20.09.2011р., доручено Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради вжити заходи щодо внесення відповідних змін в договори оренди земельних ділянок; встановлено, що, зокрема, рішення Одеської міської ради від 26.03.2003р. №1061-ХХІY, 31.10.2000р. №1709-ХХШ втрачають чинність з 20.09.2011р.
- №1268-VI, яким внесено зміни до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 р. №41-VI, а саме: п.3 викладено в наступній редакції: «Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель м. Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р.»; вважати таким, що втратило чинність рішення Одеської міської ради від 09.12.1999р. №438-III «Про затвердження проекту «Грошова оцінка земель м. Одеси»; доручено Департаменту інформації і зв'язків з громадськістю Одеської міської ради оприлюднити це рішення у встановленому закону порядку.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 19.08.2013р. №101/М нормативна грошова оцінка земельної ділянки, землекористувачем якої являється ФОП ОСОБА_4, площею 1373 кв.м. становить 1423032,12 грн.
18.03.2014 р. за вих. № 01-13/2286 Департамент комунальної власності Одеської міської ради, який уповноважений від імені Одеської міської ради вчиняти дії, пов'язані з підготовкою внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у межах міста Одеси, направив на адресу ФОП ОСОБА_4 пропозицію про внесення змін до договору оренди землі (в порядку ст. 188 ГК України), з додатком проекту додаткового договору та розрахунку орендної плати - в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.
Не підписання розрахунку орендної плати за земельну ділянку та не надіслання до Департаменту комунальної власності відповіді про результат розгляду пропозиції щодо внесення змін у договір оренди стало підставою звернення Одеської міської ради до суду з даним позовом про внесення змін в договір оренди щодо розміру орендної плати за земельну ділянку.
Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції щодо задоволення позову Одеської міської ради з огляду на наступне.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договори та інші правочини.
Статтями 626, 628, 629 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Згідно ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
За приписами ст. 1 Закону України «Про оренду землі», ст. 93 Земельного кодексу України оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
У відповідності до ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом, зокрема, Законом України «Про оренду землі».
Згідно ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частиною 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно підпунктів 288.5, 288.5.1., 288.5.2. ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції чинній на день звернення позивача з позовом) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
У відповідності до ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Частиною 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
В матеріалах справи наявний витяг з технічної документації про нормативу грошову оцінку земельної ділянки площею 1373 кв.м., згідно якої вартість цієї землі становить - 1423032,12 грн. Відповідно до розрахунку розміру орендної плати з урахуванням нової грошової оцінки земельної ділянки, розмір орендної плати за земельну ділянку, орендовану відповідачем склав - 42690,96 грн. на рік (3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки).
Відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеної у постанові від 03.12.2013р. по справі № 5009/3430/12, нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Згідно п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 «Про деякі питання практики розгляду спорів, що виникають із земельних відносин» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України «Про оренду землі». Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.
Матеріали справи не містять доказів скасування та/або визнання недійсними рішень Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41-VI, від 20.09.2011р. №1267-VI та №1268-VI а також витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №101/М від 19.08.2013р.
Пунктом 4.4. договору оренди сторони чітко передбачили, що умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України; коригування «Грошової оцінки земель м.Одеси», яка затверджується рішенням Одеської міської ради; зміни функціонального призначення будівлі або її частини. У цих випадках розмір орендної плати змінюється Орендодавцем.
Отже, нормами чинного законодавства та умовами спірного договору оренди землі від 11.02.2010р. передбачена можливість зміни розміру орендної плати, а тому судова колегія вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції щодо задоволення позову Одеської міської ради, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому затвердження нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати за цю земельну ділянку.
Таким чином, матеріали справи свідчать про те, що суд першої інстанції в порядку ст.ст. 43,47 ГПК України врахував наведене, всебічно,повно і об'єктивно розглянув в судовому засіданні всі обставини справи в їх сукупності, дослідив надані сторонами в обґрунтування своїх вимог і заперечень докази та, керуючись законом, дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі та прийняв рішення, яке відповідає положенням ст. 84 ГПК України.
Доводи, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують висновків суду, а відтак судова колегія не вбачає підстав для її задоволення.
Підстави передбачені ст. 104 ГПК України для зміни чи скасування рішення господарського суду - відсутні.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 103-105 ГПК України,
суд постановив:
Апеляційну скаргу ФОП ОСОБА_4 залишити без задоволення, рішення господарського суду Одеської області від 21.10.2014р. по справі №916/3489/14 - без змін.
Постанова в порядку ст. 105 Господарського Процесуального Кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку Вищого господарського суду України.
Головуючий суддя Т.А. Величко
Суддя Л.В. Лавриненко
Суддя С.В. Таран
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2015 |
Оприлюднено | 17.07.2015 |
Номер документу | 46684315 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Величко Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні