Постанова
від 03.11.2015 по справі 916/3489/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 листопада 2015 рокуСправа № 916/3489/14 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючий суддя суддіГрейц К.В., Бакуліна С.В., Поляк О.І.(доповідач) перевіривши матеріали касаційної скарги Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 13.07.2015 у справі№ 916/3489/14 Господарського суду Одеської області за позовомОдеської міської ради доФізичної особи - підприємця ОСОБА_4 третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департамент комунальної власності Одеської міської ради провнесення змін до договору оренди землі, за участю представників сторін: позивача: відповідача: третьої особи: не з'явились, не з'явились, не з'явились

В С Т А Н О В И В:

Рішенням господарського суду Одеської області від 21.10.2014 (суддя Погребна К.Ф.) залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 13.07.2015 (судді: Величко Т.А., Лавриненко Л.В., Таран С.В.) задоволені позовні вимоги Одеської міської ради (далі-позивач) до фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 (далі - відповідач) про внесення змін до договору оренди землі. Внесено зміни до пунктів 2.3 та 4.1 договору оренди землі від 11.02.2010 року, укладеного між Одеською міською радою та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_4, який зареєстровано у Одеській регіональній філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.08.2010 за №041050500046, щодо земельної ділянки площею 1 373 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, АДРЕСА_1., виклавши їх у наступній редакції:

п.2.3.:"Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, площею 1 373 кв.м. становить 1 423 032,12 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.08.2013 №101/М, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області";

п.4.1.:"Орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 1 373 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, АДРЕСА_1, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та становить 42 690,96 грн на рік".

Не погоджуючись з рішенням та постановою судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування вимог касаційної скарги, скаржник вказує зокрема на те, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 19.08.2013 №101/М оформлений з порушенням норм Закону України "Про оцінку земель" та Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом №18/15/21/11 від 27.01.2006 Держкомзему України, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук, Державного комітету України по водному господарству, Державного комітету лісового господарства, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 №388/12265 (далі - Порядок).

На думку скаржника, визначення спірної нормативної грошової оцінки землі проведено з порушенням зазначеного Порядку, а саме невірно застосовано коефіцієнти Кф та Кі, що призвело до значного завищення оцінки земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні відповідача.

Крім того, скаржник зазначає, що постановою Одеського окружного адміністративного суду від 15.07.2015 у справі №815/3497/15 визнано протиправними дії Управління Держземагенства у м. Одесі Одеської області щодо підготовки та видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 19.08.2013 №101/М.

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

Представники сторін своїм процесуальним правом на участь у судовому засіданні касаційної інстанції не скористались.

Перевіривши доводи касаційної скарги та правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 11.02.2010 між Одеською міською радою (орендодавець) та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_4 (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець на підставі Закону України "Про оренду землі" № 161-XIV від 06.10.1998 та рішень Одеської міської ради №3681-V від 09.10.2008 та №5376-V від 22.01.2010 надає, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку, площею 1373 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Одеса, АДРЕСА_1, для експлуатації та обслуговування виробничих приміщень, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору, терміном на 49 років.

Відповідно до п.2.1. договору, в оренду передається земельна ділянка площею 1373 кв. м., у тому числі по угіддях:

- під капітальною забудовою - 714 кв.м.;

- під проїздами, проходами та площадками - 659 кв.м.

На земельній ділянці розташовані 3/100 частин цілісного майнового комплексу, що належать ОСОБА_4 на підставі договору дарування. Стан конструкцій виробничого комплексу задовільний. Комплекс придатний для подальшої експлуатації. Будівля забезпечена інженерними мережами водопостачання, газопостачання, електропостачання.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 893632,70 грн, з урахуванням індексації за 2009 рік, згідно довідки-витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №283/М від 02.12.2009, складеного Управлінням Держкомзему у місті Одеса Головного управління Держкомзему у Одеській області Державного комітету України із земельних ресурсів (п. 2.3 договору).

Орендна плата за земельну ділянку площею 1373 кв.м. розрахована у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 26808,98 грн на рік, з урахуванням індексації за 2009 рік та сплачується орендарем у грошовій безготівковій формі.(п.4.1.договору).

Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради № 4247-IV від 15.07.2005р. у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Одеською міською радою в межах, передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні (п. 4.2. договору).

Пунктом 4.4 договору передбачено, що орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України; корегування "Грошової оцінки земель міста Одеси", яка затверджується рішеннями Одеської міської ради; зміни функціонального призначення будівлі або її частини. У цих випадках розмір орендної плати змінюється орендодавцем.

Згідно п. 12.1 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, яка підлягає обов'язковому нотаріальному посвідченню. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Відповідно до п. 14.1 договору він набирає чинності після його підписання сторонами та держаної реєстрації.

На виконання умов договору Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оренду вищезазначену земельну ділянку, що підтверджується актом прийому-передачі земельної ділянки від 28.01.2010, який скріплено печатками та підписано позивачем та відповідачем.

Судами також встановлено, що рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41-VI затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси та введено її в дію з 01.01.2011 року; введено в дію затверджену грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2012 року. Протягом 2011 року при розрахунках річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні застосовувати дані з грошової оцінки земель міста, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 09.12.1999 року № 438-ІІІ; доручено Управлінню економіки і інвестиційної політики та зовнішньоекономічної діяльності Одеської міської ради спільно з Одеським міським управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради підготувати пропозиції щодо застосування фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за землю у термін до 01.07.2011 року та подати їх на розгляд Одеській міській раді.

Рішенням Одеської міської ради від 20.09.2011 року №1267-VI затверджено фіксовані відсотки при визначені орендної плати за землі м. Одеси відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41-VI; введено в дію затверджені фіксовані відсотки орендної плати за землі м. Одеси з 20.09.2011 року, доручено Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради вжити заходи щодо внесення відповідних змін в договори оренди земельних ділянок; встановлено, що, зокрема, рішення Одеської міської ради від 26.03.2003 року № 1061-ХХІY, 31.10.2000 року № 1709-ХХШ втрачають чинність з 20.09.2011 року.

Відповідно до рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 року № 1268-VI внесено зміни до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41-VI, п. 3 викладено у наступній редакції: "Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель м. Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011 року"; вважати таким, що втратило чинність рішення Одеської міської ради від 09.12.1999 року № 438-III "Про затвердження проекту "Грошова оцінка земель м. Одеси", доручено Департаменту інформації і зв'язків з громадськістю Одеської міської ради оприлюднити це рішення у встановленому закону порядку.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 19.08.2013 №101/М нормативна грошова оцінка земельної ділянки, землекористувачем якої є фізична - особа підприємець ОСОБА_4, площею 1373 кв.м. становить 1423032,12 грн.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі Департаментом комунальної власності Одеської міської ради, який уповноважений від імені Одеської міської ради вчиняти дії, пов'язані з підготовкою внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у межах міста Одеси 18.03.2014 на адресу відповідача було направлено пропозицію за вихідним №01-13/2286 про внесення змін до договору оренди землі з проектом додаткового договору та розрахунку орендної плати - в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати, які не були погоджені відповідачем.

Оскільки відповідні зміни до договору сторонами не внесені, Одеська міська рада звернулась до Господарського суду Одеської області з позовом про внесення змін до пунктів 2.3 та 4.1 зазначеного договору оренди землі для приведення орендної плати у відповідність до чинного законодавства.

Вирішуючи спір у даній справі місцевий господарський суд, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що затвердження рішенням Одеської міської ради 28.12.2010 року №41-VI, яке є чинним, нової нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, є підставою для внесення змін до договору оренди землі.

Колегія судів Вищого господарського суду України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.

Згідно ст. 13 Закону України від 06.10.1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 30 Закону України від 06.10.1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Пунктом 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Частиною 1 ст. 15 Закону України від 06.10.1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" визначено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ст. 21 Закону України від 06.10.1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Крім того, згідно п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України від 21.05.1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до положень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України від 21.05.1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 року № 41-VI, від 20.09.2011 року № 1267-VI та № 1268-VI, а також витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №19.08.2013 №101/М, якими змінено нормативну грошову оцінку земель міста Одеса та затверджено нові ставки орендної плати, на час розгляду даної справи, є чинними й у встановленому законом порядку незаконними не визнавались, а відтак вони є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Враховуючи вищевикладене, місцевий господарський суд, з яким погодилась і апеляційна інстанція, дійшов обґрунтованого висновку про наявність правових підстав для задоволення позову щодо внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати (зазначена правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 07.10.2015 року у справі № 922/3871/14).

Судова колегія касаційної інстанції вважає безпідставними посилання заявника касаційної скарги на преюдиційність додаткової ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 11.02.2015 у справі №522/7868/13 в порядку статті 35 Господарського процесуального кодексу України, оскільки норми даної статті не передбачають підстав звільнення від доказування обставин справи встановлених ухвалою адміністративного суду, а докази скасування рішень Одеської міської ради від 28.12.2010 року № 41-VI від 20.09.2011 року № 1267-VI та № 1268-VI в матеріалах справи відсутні.

Частиною 2 ст. 111 7 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним.

За таких обставин, колегія суддів касаційної інстанції відхиляє посилання скаржника на обставини встановлені постановою Одеського окружного адміністративного суду від 15.07.2015 у справі №815/3497/15, яка прийнята судом вже після прийняття оскаржених рішення та постанови.

Одночасно колегія суддів зазначає, що скаржник не позбавлений процесуального права звернутись з відповідною заявою в порядку розділу ХІІІ Господарського процесуального кодексу України.

За таких обставин колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що підстави для скасування постанови Одеського апеляційного господарського суду від 13.07.2015 року у справі № 916/3489/14 відсутні.

В силу ст. 49 ГПК України судовий збір за розгляд касаційної скарги покладається на скаржника.

Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 залишити без задоволення.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 13.07.2015 року у справі № 916/3489/14 залишити без змін.

Головуючий суддя К.В. Грейц

Судді С.В. Бакуліна

О.І. Поляк

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення03.11.2015
Оприлюднено09.11.2015
Номер документу53229454
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3489/14

Постанова від 03.11.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляк О.I.

Ухвала від 15.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Поляк О.I.

Ухвала від 02.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Фролова Г. М.

Постанова від 13.07.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Ухвала від 24.06.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Рішення від 21.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 07.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 22.09.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 01.09.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні