ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 червня 2015 р. Справа № 804/6708/14 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Юркова Е.О.
при секретарі - Шпота Я.С.
за за участю: позивач - ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Дніпропетровську адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області про визнання протиправними дій, -
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області з вимогами: визнати неправомірними дії Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніп ропетровської області розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складання дові дки про нормативу грошову оцінку земельної ділянки площею 0, 2152 га, кадастровий номер 1211000000:03:160:0088, на вулиці Дніпропетровське шосе, 16а м.Кривого Рогу, для розташуван ня кафе та офісних приміщень після реконструкції будівлі їдальні із застосування коефіцієнту фу нкціонального використання земельної ділянки (Кф) у значенні 2,5, як для розміщення заверше них будівництвом об'єктів нерухомого майна.
Ухвалою суду від 26 червня 2015 року без виходу до нарадчої кімнати, із занесенням до журналу судового засідання у відповідності до ст.53 КАС України було відмовлено Управлінню Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області в задоволенні клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи Криворізьку міську раду Дніпропетровської області, тому що судом під час судового розгляду справи не було встановлено, що судове рішення по цій справі може вплинути на права і обов'язки Криворізької міської ради Дніпропетровської області.
В обґрунтування позову позивач посилається на безпідставність та необґрунтованість розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складання дові дки про нормативу грошову оцінку земельної ділянки площею 0, 2152 га, кадастровий номер 1211000000:03:160:0088, на вулиці Дніпропетровське шосе, 16а м. Кривого Рогу, для розташуван ня кафе та офісних приміщень після реконструкції будівлі їдальні із застосування коефіцієнту фу нкціонального використання земельної ділянки (Кф) у значенні 2,5 складеного Управлінням Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області, тому що реконструкція будівлі їдальні, як на час складання довідки так і на даний час не завершена, а тому коефіцієнт, який характеризує фу нкціональне використання земельної ділянки (Кф), для земель зайнятих поточним будівництвом повинен складати Кф=0,5.
Позивач в судовому засідання позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив позов задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про тату, час та місце слухання справи повідомлений належним чином. Правом надати письмові пояснення, або заперечення не скористався.
Заслухавши пояснення позивача, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявності підстав для його часткового задоволення.
З матеріалів справи вбачається, що 15.11.2007 року на підставі рішення Криворізької міської ради від 27.06.2007 року № 1453 між ОСОБА_1 (далі - позивач), як громадянином та Криворізькою міською радою Дніпропетровської області був укладений договір оренди земельної ділянки площею 0, 2152 га, кадастровий номер 1211000000:03:160:0088, на вулиці Дніпропетровське шосе, 16 а м. Кривого Рогу, для розташування кафе та офісних при міщень після реконструкції будівлі їдальні строком на 2 роки. Договір зареєстрований в Криворізькому міському відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства «Центр державного земе льного кадастру» 21 грудня 2007 року за № 040710801029.
У зв'язку з тим, що реконструкція будівлі у строк дії договору оренди землі звершена не була 11.05.2010 року на підставі рішення міської ради від 23.12.2009 року № 3684 договір оренди земельної ділянки (далі - Договір) площею 0,2152 га, кадастровий номер 1211000000:03:160:0088, на вулиці Дніпропетровське шосе, 16 а м. Кривого Рогу, для розташуван ня кафе та офісних приміщень після реконструкції будівлі їдальні був поновлений строком на п'ять років. Договір зареєстрований в Криворізькому міському відділі Дніпропетровської регіона льної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 31 травня 2010 ро ку за № 041010800451.
Відповідно до статті 13 Закону України «Про плату за землю» чинної на момент поновлення Договору підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній вла сності, - договір оренди такої земельної ділянки.
Аналогічна за змістом норма права передбачена положеннями пункту 288.4.статті 288 Податкового кодексу України відповідно до якого розмір та умови внесення орендної плати вста новлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до пункту 7 Договору річна орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку на підставі витягу з технічної доку ментації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного управлінням Держкомзему в м. Кривому Розі Дніпропетровської області, який є невід'ємною частиною договору.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 125 від 15.03.2010 року (далі - Витяг), як невід'ємної частини Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 459 301,36 грн. Коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки - 0,5 (землі зайняті поточним будівництвом та відведені під майбутнє будівництво). Розмір орендної плати у грошовому еквіваленті визначено Орендодавцем (Криворізькою міською радою) у доданому до Договору розрахунку орендної плати за землю.
12.08.2013 року позивач отримав податкове повідомлення - рішення Криворізької центральної міжрайонної податкової інспекції від 26.06.2013 року № 00000801742, яким останньому було визначено суму податкового зобов'язання, за платежем: Плата за землю (орендна плата з фізичних осіб) код платежу НОМЕР_1, в розмір 302 857, 86 грн.
Як з'ясувалось, податкове зобов'язання по орендній платі за землю було визначено не на підставі витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 125 від 15.03.2010 року, як невід'ємної частини Договору, а на підставі довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданої Управлінням Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області (далі - відповідач) на запит рішення Криворізької центральної міжрайонної податкової інспекції.
Зазначена у довідці нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначена із застосуванням коефіцієнту функціонального використання належної позивачу на праві оренди земельної ділянки (Кф) у значенні 2,5, як для розміщення завершених будівництвом об'єктів нерухомого майна.
Так, відповідно до пункту 7 Договору річна орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного управлінням Держкомзему в м. Кривому Розі Дніпропетровської області, який є невід'ємною частиною договору.
Як уже зазначалось, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 125 від 15.03.2010 року, як невід'ємної частини Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 459 301,36 грн. Коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки - 0,5 (землі зайняті поточним будівництвом та відведені під майбутнє будівництво). Розмір орендної плати у грошовому еквіваленті визначено Орендодавцем (Криворізькою міською радою) у доданому до Договору розрахунку орендної плати за землю.
Положеннями пункту 271.1.1. статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно із ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру.
Відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Таким чином, згідно із законодавством України питання щодо встановлення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності вирішується за згодою сторін, договору оренди земельної ділянки із закріпленням розміру орендної плати в такому договорі оренди.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться серед іншого у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно пунктів 271.1 та 286.1 Податкового кодексу України базою оподаткування земель ним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок, а підставою для нарахування зе мельного податку - дані державного земельного кадастру.
Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр міс тить сукупність відомостей і документів, у тому числі, про оцінку земельних ділянок.
Згідно статті 194 Земельного кодексу України призначенням державного земельного када стру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого само врядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регу лювання земельних відносин, визначення розміру плати за землю тощо.
Відповідно до статей 5, 13, 20 Закону України «Про оцінку земель» залежно від мети та методів прове дення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земель них ділянок проводиться, у тому числі, у разі визначення розміру земельного податку і розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. За результатами нормати вної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нор мативної грошової оцінки земель.
Відповідно до статті 204 Земельного кодексу України державний земельний кадастр ве деться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 року № 445/2011, та пункту 2 даного Указу центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів і правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів є Державне агентство земельних ресурсів України, яке входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної полі тики у сфері земельних відносин.
Разом з тим відповідно до пункту 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сіль ськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213 і пункту 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогоспо дарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету Украї ни по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року № 18/15/21/11, нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визнача ється за формулою, яка включає Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.
Згідно з Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призна чення та населених пунктів, яку затверджено Постановою Кабінету Міністрів України №213 від 23.03.1995р. (з наступними змінами та доповненнями) (далі - Методика) нормативна грошова оці нка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогоспо дарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного сти мулювання раціонального використання та охорони земель (пункт 1 Методики) інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування грунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населе них пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території (пункт 2 Методики), нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою:
В х Нп
Цн = ------------- х Кф х Км, (7)
Нк
де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6%);
Нк - норма капіталізації (3%);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки.
Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою:
Км = Км1 х Км2 х Км3, (8)
де Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема:
а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення;
б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст;
в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів.
Км2 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів, зокрема:
а) відстань до загальноміського центру населеного пункту, концентрованих місць праці, масового відпочинку населення;
б) розташування в ядрі центру великих і найбільших міст та інших населених пунктів, що мають особливо важливе історичне значення, в приморській смузі населених пунктів.
Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерногеологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, та становить: для земель до яких за функцією використання віднесено - землі зайняті поточним будівництвом та землі відведені під майбутнє будівництво Кф=0,5.
Зважаючи на викладене слідує , що орендна плата та земельний податок сплачується користувачем земельної ділянки щорічно з дня виникнення права користування земельною ділянкою, розмір орендної плати та ставка земельного податку визначається у відсотках від грошової оцінки земельної ділянки, яка у свою чергу залежить від коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки, який співпадає з видами категорій земель за цільовим призначенням, які встановлені ст. 19 Земельного кодексу України.
Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначається Управлінням Держземагентства у Криворізькому районі Дніпропетровської області під час укладення (поновлення) договору оренди земельної ділянки, шляхом надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з урахуванням відповідного значення коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки.
Станом на момент поновлення Договору оренди земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки була визначена Відповідачем з урахуванням значення коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) - 0,5 (землі зайняті поточним будівництвом та відведені під майбутнє будівництво), про що Відповідачем був виданий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 125 від 15.03.2010 року, який є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки.
Як на момент видачі Відповідачем на вимогу податкової інспекції довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки так і на час розгляду справи, реконструкція будівлі позивачем не закінчена, належне йому рухоме майно не використовується, що підтверджується результатами обстеження земельної ділянки виконкомом Довгинцівської районної у місті ради. Отже, правові підстави для розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки та видачі довідки про нормативу грошову оцінку земельної ділянки із застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у значенні 2,5, як для розміщення заверше них будівництвом об'єктів нерухомого майна у Відповідача відсутні.
Наведене свідчить про обґрунтованість позовних вимог, проте позивач просить визнати неправомірними дії Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складання дові дки про нормативу грошову оцінку земельної ділянки, що не є конкретизованими вимогами, а тому суд вважає, що вимоги позивача підлягають частковому задоволенню, а саме - визнанню неправомірними дії Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніп ропетровської області щодо складання розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складання дові дки про нормативу грошову оцінку земельної ділянки площею 0, 2152 га, кадастровий номер 1211000000:03:160:0088, на вулиці Дніпропетровське шосе, 16а м. Кривого Рогу, для розташуван ня кафе та офісних приміщень після реконструкції будівлі їдальні із застосування коефіцієнту фу нкціонального використання земельної ділянки (Кф) у значенні 2,5, як для розміщення заверше них будівництвом об'єктів нерухомого майна.
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідач як суб'єкт владних повноважень не довів правомірність своїх дій та рішень.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 9, 11, 70-71, 86, 94, 160-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області про визнання протиправними дій - задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніп ропетровської області щодо складання розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складання дові дки про нормативу грошову оцінку земельної ділянки площею 0, 2152 га, кадастровий номер 1211000000:03:160:0088, на вулиці Дніпропетровське шосе, 16а м.Кривого Рогу, для розташуван ня кафе та офісних приміщень після реконструкції будівлі їдальні із застосування коефіцієнту фу нкціонального використання земельної ділянки (Кф) у значенні 2,5, як для розміщення заверше них будівництвом об'єктів нерухомого майна.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Копію постанови направити сторонам по справі.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд в порядку та в строки, встановленні статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови викладений протягом п'яти днів.
Суддя (підпис) ОСОБА_2
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2015 |
Оприлюднено | 20.07.2015 |
Номер документу | 46707470 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні