Постанова
від 08.07.2015 по справі 824/1205/15-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 липня 2015 р. м. Чернівці           Справа № 824/1205/15-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Левицького В.К.;

за участю секретаря судового засідання Жураковської Ю.М.;

сторони в судове засідання не з'явилися

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Державної служби геології та надр України

до приватного підприємства "Сорос-08"

про анулювання дозволу користування.

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до приватного підприємства "Сорос-08" (далі - відповідач), в якому просила припинити користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5034 від 05.11.2009 р. наданого з метою видобування піщано-гравійної суміші, Північно-Східної ділянки Брідоцького родовища.

В обґрунтування позову позивач вказував, що приватне підприємство «Сорос-08» з 2011 р. по 2013 р. не здійснює видобуток корисних копалин відповідно до спеціального дозволу на користування надрами №5034 від 05.11.2009 р. без поважних причин.

Державна служба геології та надр України в судове засідання призначене на 08.07.2015 р. не прибула, проте подала до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідач в судове засідання призначене 08.07.2015 р. вдруге не з'явився, хоча належним чином був повідомлений про дату, час і місце судового розгляду за адресою внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, що підтверджується довідками Укрпошти від 20.06.2015 р. та 03.07.2015 р. Згідно вказаних довідок, рекомендовані поштові відправлення адресовані відповідачу повернуті до суду, оскільки адресат за зазначеною адресою (не проживає) не значиться (а.с. 44-46, 59 - 61).

Відповідно до ст. 18 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців” відомості внесені до Єдиного державного реєстру вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Враховуючи приписи ст.ст. 35 та 167 КАС України, суд вважає, що відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду, незважаючи на невручення поштового відправлення останньому з незалежних від суду причин.

Відповідно до ч. 4 ст. 128 КАС України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Враховуючи приписи ст. 122 та ч. 4 ст. 128 КАС України, суд вважає, що подання позивачем клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, а також неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, не є перешкодою для розгляду і вирішення справи за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

Приватне підприємство «Сорос-08» (59430, Чернівецька область, Заставнівський район, с. Брідок, код ЄДРПОУ 35922878) зареєстроване як юридична особа 19.11.2008 р. (а.с. 47).

Як вбачається із спеціального витягу з ЄДР, основними видами діяльності відповідача є: добування піску, гравію, глин та коаліну, надання допоміжних послуг у сфері добування інших корисних копалин і розроблення кар'єрів, оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.

05.11.2009 р. Міністерством охорони навколишнього природного середовища України приватному підприємству «Сорос-08» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5034, серії В№003019 з метою видобування піщано-гравійної суміші придатної після мокрого збагачення в якості сировини для отримання гравію фракцій 1-6 мм, крупних фракцій піщано-гравійної суміші для отримання щебеню для бетонів і будівельних розчинів після збагачення, Брідоцьке родовище Північно-Східна ділянка, 0,5 км від південної околиці с. Брідок, площею 20,7 га, терміном дії 20 років (а.с. 10).

З метою видобування Північно-Східної ділянки Брідоцького родовища піщано-гравійної суміші у Заставнівському районі Чернівецької області між відповідачем та Міністерством охорони навколишнього природного середовища України 05.11.2009 р. укладено угоду про умови користування надрами, яка є додатком №1 до спеціального дозволу (а.с. 11 - 15).

Враховуючи пропозиції Робочої групи Державної служби геології та надр України для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до Угоди про умови користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами (протокол від 08.07.2014 р. № 9-14), 10.07.2014 р. Державною службою геології та надр України видано наказ №221 «Про встановлення термінів для усунення порушень», яким відповідачу надано 10 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень законодавства про надра (а.с. 19 - 20).

Про вказаний наказ відповідача повідомлено листом від 24.07.2014 р., що підтверджується відміткою про вручення рекомендованого поштового відправлення (а.с. 21, 21 на звороті).

05.08.2014 р. відповідач листом повідомив Державну службу геології та надр України, що приватне підприємство «Сорос - 08» не приступило до видобування піщано-гравійної суміші з Північно- східної ділянки Брідоцького родовища у зв'язку із тим, що тривалий час впродовж більше ніж 4 роки уповноважені органи місцевої влади (зокрема Чернівецька обласна державна адміністрація та Головне управління Держземагенства у Чернівецькій області) затягують розгляд їхнього звернення щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою.

Вказував, що у 2009 – 2013 р.р. Чернівецька облдержадміністрація не розглядала заяви про надання зазначеного дозволу і не надавала на них відповіді. У 2014 р. розгляд даного питання передано до Держземагенства через районне управління, проте відповіді на їхню адресу не надходили (а.с. 22).

Враховуючи пропозиції Робочої групи Державної служби геології та надр України для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до Угоди про умови користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами (протокол від 05.09.2014 р. № 12-14), 09.09.2014 р. Державна служба геології та надр України видала наказ №288 «Про анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень», яким в тому числі зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами відповідача, а також встановила термін для усунення порушень законодавства про надра (а.с. 26 – 27, 64 – 67, 68 - 70).

Листом від 15.09.2014 р. повідомлено відповідача, що дію спеціального дозволу на користування надрами №5034 від 05.11.2009 р. зупинено та надано 30 календарних днів для усунення порушень з моменту відправлення повідомлення (а.с. 28).

Вказаний лист одержаний відповідачем 26.09.2014 р., що підтверджується відміткою про вручення рекомендованого поштового відправлення (а.с. 28 на звороті).

Оскільки відповідачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позову, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню з таких міркувань.

Відповідно до ст. 1 Кодексу України про надра (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.

Статтею 4 Кодексу України про надра визначено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.

Згідно ст. 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Статтею 19 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Згідно п. 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 р. № 391/2011, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Підпунктом 13 пункту 4 даного Положення передбачено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань уповноважена зупиняти та анулювати в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами.

Процедуру надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює та визначає Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 р. №615 (далі - Порядок).

Відповідно до ст. 24 Кодексу України про надра користувачі надр мають право: 1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; 2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу; 3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини; 4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами; 5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.

Користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Відповідно до ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Згідно п. 23 Порядку право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: 1) відсутності потреби у подальшому користуванні надрами; 2) відмови надрокористувача від права користування надрами; 3) ліквідації юридичної особи або смерті фізичної особи - підприємця, фізичної особи, що є власниками дозволу; 4) встановлення рішенням суду факту подання надрокористувачем свідомо неправдивих відомостей, підробних документів; 5) використання надр не за призначенням; 6) визнання дозволу недійсним у судовому порядку; 7) визнання недійсним у судовому порядку аукціону, за результатами якого надано дозвіл; 8) вилучення в установленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр; 9) невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк; 10) припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів; 11) коли суб'єкт господарської діяльності протягом двох років, а щодо нафтогазоперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних днів та газу (метану) вугільних родовищ - одного року з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами; 12) припинення дії договору оренди (концесії) цілісного майнового комплексу, укладеного надрокористувачем, якому надано дозвіл відповідно до підпункту 8 пункту 8 цього Порядку, крім випадку набуття у власність об'єкта оренди (концесії).

Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Державною службою геології та надр України наказу, а Радою міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження про анулювання дозволу.

Відповідно до п. 25 Порядку про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

З наведених норм слідує, що за наявності передбачених законом підстав право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування. Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Держгеонадрами наказу. Про анулювання дозволу орган з питань надання дозволу видає наказ.

У судовому ж порядку право користування надрами припиняється у разі незгоди користувачів лише у випадках: 1) якщо користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 2) якщо використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 3) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами.

Таким чином, право припинити користування надрами належить до компетенції органу, який надав надра у користування, при цьому цим органом видається наказ про анулювання дозволу, а суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів в указаних вище випадках. Тобто, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача саме з припиненням дії спеціального дозволу на користування надрами.

Як вбачається із матеріалів справи, а саме листа відповідача від 03.07.2015 р., приватне підприємство «Сорос-08» відповідь, щодо згоди/незгоди щодо припинення права користування надрами до Державної служби геології та надр України не надавало.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позивач не надав до суду докази незгоди відповідача на припинення права користування надрами, а отже вимога щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5034 від 05.11.2009 р. не підлягає задоволенню.

Суд звертає увагу, що питання припинення права користування надрами приватним підприємством «Сорос-08» в даній ситуації може бути вирішено Державною службою геології та надр України самостійно.

Згідно п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України та ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Під час вирішення справи позивач не довів правомірність своїх вимог, а тому позов не підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 19 Конституції України, ст. ст. 2, 70-72, 86, 94, 158 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Порядок та строки набрання постановою законної сили та оскарження.

Відповідно до ч. 1 та 3 ст. 254 КАС України постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова, згідно ст. 186 КАС України, може бути оскаржена в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі в десятиденний строк з дня її проголошення апеляційної скарги. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови складено 13 липня 2015 р.

Суддя           В.К. Левицький

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.07.2015
Оприлюднено20.07.2015
Номер документу46735524
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/1205/15-а

Ухвала від 25.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 24.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 13.10.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 13.08.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 13.08.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Постанова від 08.07.2015

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 22.06.2015

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 08.06.2015

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні