ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"20" вересня 2010 р.Справа № 18/140-2421
Господарський суд Тернопільської області у складі судді Охотницької Н.В.
Розглянув справу:
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільбуд" вул. Степана Бандери, 38, м. Тернопіль
до відповідача 1 ОСОБА_1 відділення Фонду державного майна України по Тернопільській області вул. Танцорова, 11, м. Тернопіль
відповідача 2 Чортківської міської ради, вул. Шевченка, 21, м. Чортків, Тернопільська область
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:
- ОСОБА_2, вул. С.Бандери, 60/1, м. Чортків, Тернопільська область
- ОСОБА_3, вул. С.Бандери, 60/1, м. Чортків, Тернопільська область
- ОСОБА_4, вул. С.Бандери, 60/1, м. Чортків, Тернопільська область
- Виконавчий комітет Чортківської міської ради, вул. Шевченка, 21, м. Чортків, Тернопільська область
- Чортківське бюро технічної інвентаризації, вул. Сонячна, 7, м. Чортків, Тернопільська область
про визнання за товариством з обмеженою відповідальністю "Тернопільбуд" права власності на будівлю гуртожитку за адресою: вул. С.Бандери, 60/1, м. Чортків, Тернопільська область.
За участю представників:
прокурора: Свачій М.І. - старший прокурор відділу представництва інтересів громадян та держави в судах прокуратури області, посвідчення № 63.
представника позивача: ОСОБА_5 -юрисконсульт, довіреність № 01/10 від 09.06.2009 р.
представника відповідача 1: ОСОБА_6 -начальник відділу правового забезпечення та кадрової роботи, довіреність № 01 від 04.01.2010 р.
представника відповідача 2: ОСОБА_7, доручення №812 від 29.06.2010 р.
представників третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача (ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4М.): ОСОБА_8, ОСОБА_9 довіреність № 1173 від 23.07.2009 р., довіреність № 1174 від 23.07.2009 р., довіреність № 1175 від 23.07.2009 р.
представників третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:
Виконавчого комітету Чортківської міської ради: ОСОБА_7, доручення №812 від 29.06.2010 р. -представник виконавчого комітету Чортківської міської ради.
Чортківського районного бюро технічної інвентаризації: не з'явився
В судовому засіданні учасникам судового процесу роз'яснено процесуальні права та обов'язки, передбачені статтями 20, 22, 81-1 Господарського процесуального кодексу України. Технічна фіксація судового процесу не здійснюється.
Суть справи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Тернопільбуд" звернулося до господарського суду з позовом до відповідачів ОСОБА_1 відділення Фонду державного майна України по Тернопільській області; Чортківської міської ради про визнання за товариством з обмеженою відповідальністю "Тернопільбуд" права власності на будівлю гуртожитку за адресою: вул. С.Бандери, 60/1, м. Чортків, Тернопільська область. Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, Виконавчий комітет Чортківської міської ради, Чортківське бюро технічної інвентаризації.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на те, що гуртожиток за адресою вул. С.Бандери, 60/1, м. Чортків, Тернопільська область під час приватизації увійшов до статутного капіталу підприємства "Тернопільбуд" і є його власністю.
Представник позивача в судовому засіданні позовну вимогу підтримав в повному обсязі, просить суд позов задоволити. Крім того звертає увагу суду на те, що інвентаризаційна відомість, опис інвентаризаційного майна (поштучно) по ЖКК (ПМК 258), які витребовувались від позивача, відображений у Відомості розрахунку відновної вартості орендованих будівель і споруд станом на 01.08.1993 р. по ЖКК о/ф "Тернопільбуд", яка знаходиться у матеріалах справи, а окремого опису інвентаризаційного майна соціально-побутового призначення по структурному підрозділу ПМК 258 не було. На об'єкти соціально-побутового призначення була одна єдина Відомість, в якій відображався комплекс ЖКК. Згідно переліку основних фондів соціально-побутового призначення створених за рахунок коштів соціального розвитку Комплекс ЖКК становив 279433 тис. грн., що відповідає Відомості розрахунку відновної вартості орендованих будівель і споруд станом на 01.08.1993 р. по ЖКК о/ф "Тернопільбуд". Згідно додатку до акта прийому-передачі цілісного майнового комплексу підприємства "Тернопільбуд" від 15.06.1998 р., на підставі матеріалів інвентаризації орендного підприємства "Тернопільбуд" , договору купівлі-продажу державного майна цілісного майнового комплексу орендної фірми "Тернопільбуд" від 08.12.1993 р. № КП -233, згідно свідоцтва про власності на цілісний майновий комплекс № П-396 від 16.11.1994 р. Фонд державного майна України листами № 10-25-6172 від 15.06.1998 р. та № 10-25-5386 від 26.05.1998 р. підтвердив власність на об'єкти нерухомості, які перелічені в додатку до акту прийому-передачі цілісного майнового комплексу підприємства "Тернопільбуд" (в тому числі і гуртожиток в м. Чорткові залишковою вартістю 409967 крб., введений в експлуатацію 1988 року).
Відповідач 1 в представлених письмових поясненнях просить з метою захисту державних інтересів і прав його мешканців та недопущення соціальної напруги, відмовити в задоволенні позову в зв'язку з його безпідставністю.
Поряд з іншим вказує, що безоплатна передача, яка визначена ст. 24 Закону України "Про приватизацію майна державних підприємств", є лише підставою для передачі об'єктів соціально -побутового призначення в безоплатне користування. Також відповідач 1 зазначає, що згідно з договором купівлі -продажу № КП-233, право власності на об'єкти соціально -побутового призначення, серед яких і спірний гуртожиток до позивача не переходило, гуртожитки як об'єкти державного житлового фонду взагалі не підлягали приватизації.
Відповідач 2 згідно пояснень представника в судовому засіданні проти позовної вимоги заперечує, та вказує, що Чортківська міська рада не приймала гуртожиток у комунальну власність, а тому немає відношення до предмету даного спору.
Разом з тим, у поданому суду відзиві відповідач 2 -Чортківська міська рада висловила заперечення проти залучення до участі у справі як відповідача 2 виконкому Чортківської міської ради.
В зв'язку з цим судом зазначено, що ухвалою суду від 09.09.2010 р., за клопотанням позивача, в порядку ч. 1 ст. 24 Господарського процесуального кодексу України, було залучено до участі у справі в якості відповідача 2 Чортківську міську раду, а не виконавчий комітет Чортківської міської ради.
При цьому, питання про достатність підстав для вчинення відповідної процесуальної дії вирішувалося господарським судом з урахуванням усіх обставин та матеріалів справи, і з огляду на те, чи сприятиме залучення іншого відповідача з'ясуванню усього кола обставин, що входять до предмета доказування у справі, з метою прийняття законного та обґрунтованого рішення. Враховано також, що інший відповідач має бути юридичною особою.
Зокрема, у вищезазначеній ухвалі вказано, що прийняття рішення про оформлення права державної власності на цілий гуртожиток по вул. С.Бандери, 60/1в м. Чорткові за ОСОБА_1 відділенням ФДМУ по Тернопільській області свідчить про те, що Чортківська міська рада є особою в розумінні ст. 392 ЦК України, яка оспорює та не визнає право власності на спірне нерухоме майно, а тому повинна також виступати відповідачем у даній справі.
Представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача -ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 вказують, що спірний гуртожиток є об'єктом державного житлового фонду, оскільки зводився за державні кошти, а не за рахунок соцкультфонду підприємства і був переданий у повне господарське відання державному підприємству - тресту "Тернопільпромбуд".
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Виконавчого комітету Чортківської міської ради проти позовної вимоги заперечує та зазначає, що Виконавчий комітет Чортківської міської ради відмовив у прийнятті рішення про оформлення права власності за ТОВ "Тернопільбуд" не через не визнання цього права, а через відсутність відповідних документів, які підтверджують юридичний факт права власності.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Чортківського районного бюро технічної інвентаризації в судове засідання не прибув, про причини неявки суд не повідомлено, хоча про час і місце розгляду справи третю особу повідомлено належним чином.
Крім того в процесі розгляду даної справи представниками третіх осіб було подано клопотання про припинення провадження у справі, мотивуючи це тим, що даний спір не підлягає вирішенню в господарських судах України з підстав непідвідомчості, оскільки на думку останніх даний спір є спором про приватизацію державного житлового фонду, а згідно п.1ч.1 ст.12 ГПК України, господарським судам підвідомчі справи у спорах щодо приватизації майна, крім спорів про приватизацію державного житлового фонду.
Розглянувши згадане клопотання суд відмовив в його задоволенні, при цьому звернув увагу на таке: Предметом позову як вимоги про захист порушеного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу є спосіб захисту цього права чи інтересу, а факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу є підставами позову.
Право на захист цивільних прав та інтересів встановлено ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Способи захисту цивільного права визначені ч. 2 ст. 16 ЦК України, згідно якої способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов'язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Згідно ч. 2, ч. 3 ст. 20 ГК України кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав; визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб'єктів господарювання; припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення; присудження до виконання обов'язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних санкцій; застосування оперативно-господарських санкцій; застосування адміністративно-господарських санкцій; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами, передбаченими законом. Порядок захисту прав суб'єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.
Отже, із приписів вищенаведених правових норм випливає, що захист прав особи здійснюється способом, що визначений законодавством.
Господарський спір підвідомчий господарському суду, зокрема, за таких умов: а) участь у спорі суб'єкта господарювання; б) наявність між сторонами, по-перше, господарських відносин, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, і, по-друге, спору про право, що виникає з відповідних відносин; в) відсутність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення такого спору судом іншої юрисдикції.
До таких справ належать усі справи у спорах про право, що виникають з відносин, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, спори захистом права власності, в тому числі з визнанням цього права.
Крім того, ухвалою суду від 28.01.2010 року у дані й справі було призначено судову - економічну (бухгалтерську) експертизу, на розгляд якої поставлено наступні питання: чи є гуртожиток, що зазначений в додатку до акту прийому -передачі цілісного майнового комплексу підприємства "Тернопільбуд" за порядковим номером 19 (м. Чортків, вул. Будівельників, 2) гуртожитком по вул. С.Бандери, 60/1 в м. Чортків? та чи увійшов гуртожиток за адресою: м. Чортків, вул. С.Бандери, 60/1 до статутного капіталу підприємства "Тернопільбуд" в процесі приватизації "Тернопільбуд"? Проведення експертизи було доручено Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
27.04.2010 р. Тернопільським відділенням Київського науково -дослідного інституту судових експертиз, у зв'язку із проведенням судової -економічної (бухгалтерської) експертизи, повернуто матеріали справи № 18/140-2421 із висновком судово-економічної експертизи № 132 від 16.04.2010 р. до господарського суду Тернопільської області.
Відповідно до якого експертами зроблено наступні висновки: з першого питання встановлення того, чи є гуртожиток, що зазначений в додатку до акту прийому-передачі цілісного майнового комплексу підприємства "Тернопільбуд" за порядковим номером 19 (м.Чортків, вул.Будівельників,2) гуртожитком по вул.С.Бандери,60/1 в м.Чорткові експертами зроблено висновок, що дане питання не відноситься до предмету дослідження судово-економічної експертизи. З другого питання експертами зроблено висновок, що в результаті представлених документів, відповідно до п.3.3 статуту ТОВ фірма "Тернопільбуд-ЛТД" розмір статутного фонду складає 50623513 тис.крб., що відповідає вартості цілісного майнового комплексу, переданого Орендній фірмі "Тернопільбуд" під час приватизації.
Згідно з інвентаризаційною відомістю розрахунку відновної вартості будівель і споруд станом на 01.08.1993 року орендної фірми "Тернопільбуд" по підрозділу ЖКК значиться гуртожиток у м.Чорткові, який по "Акту прийомки в експлуатацію Державною комісією закінченого будівництва гуртожитку на 110 місць по вул.Міцкевича 60/1 у м.Чорткові" від 28.09.1988 року введено в експлуатацію.
Даний акт затверджений рішенням виконкому Чортківської районної ради народних депутатів від 30.09.1988 року №194.
19.06.1991 року рішенням Чортківської міської ради №175 вулицю Міцкевича перейменовано на вул.Ст.Бандери.
На час приватизації майна Орендної фірми "Тернопільбуд" вищенаведений гуртожиток на 110 місць, залишковою вартістю 409967 крб. увійшов у вартість цілісного майнового комплексу Орендної фірми "Тернопільбуд".
З 21.10.1996 року даний гуртожиток знаходиться на балансі Чортківського ПМК-258.
Втім на адресу суду надійшли додаткові письмові пояснення Фонду державного майна України, з яких, серед іншого вбачається, що спірний гуртожиток є державною власністю. Матеріали приватизаційної справи орендного підприємства фірми "Тернопільбуд" не містять доказів, які підтверджують вибуття гуртожитку, який знаходиться за адресою: вул. С.Бандери, 60/1, м. Чортків, Тернопільська область, з державної власності. Крім того, Фонд вважає висновок № 132 судово -економічної експертизи таким, що не може бути належним та допустимим доказом по справі і просить суд оцінити його в контексті ст. 43 Господарського процесуального кодексу України.
Відносно цих доводів відповідача у ухвалі суду від 17.06.2010р. судом зазначено, що законодавство України не надає висновку судового експерта статусу документа, який мав би обов'язковий характер чи породжував права і обов'язки у певного суб'єкта чи кола суб'єктів. Оцінюючи висновок експерта, господарський суд виходитиме з того, що цей висновок не має заздалегідь встановленої сили і переваг щодо інших доказів (частина п'ята статті 42 та частина друга статті 43 ГПК України).
Крім того, представниками третіх осіб було заявлено клопотання про виклик в судове засідання експертів ОСОБА_10 та ОСОБА_11 для дачі ними необхідних пояснень щодо проведеної судово -економічної експертизи у даній справі, оскільки останні не погоджуються із висновком № 132 судово -економічної експертизи по даній справі від 16.04.2010 р.
Так, в судове засідання на виклик суду прибули старші наукові співробітники Тернопільського відділення Київського науково -дослідного інституту судових експертиз ОСОБА_10 та ОСОБА_11
В даному судовому засіданні представниками сторін та третіми особами було поставлено експертам питання відносно експертного висновку. Також дані питання були викладені письмово і долучені до матеріалів справи.
Враховуючи подані питання, судом зазначено, що висновок експерта визнається неповним, якщо досліджено не всі надані йому об'єкти або не дано вичерпних відповідей на всі поставлені перед експертом питання. Висновок експерта визнається неясним, якщо він викладений нечітко або носить непевний, неконкретний характер.
Отже, роз'ясненню підлягають лише ті питання, коло яких охоплювалося експертним дослідженням.
При цьому, ст. 31 ГПК України передбачає, що судовий експерт зобов'язаний за ухвалою господарського суду з'явитись на його виклик і дати мотивований висновок щодо поставлених йому питань. Висновок робиться у письмовій формі.
30.07.2010 р. старшими науковими співробітниками Тернопільського відділення Київського науково -дослідного інституту судових експертиз ОСОБА_10 та ОСОБА_11 було подано суду мотивований висновок щодо поставлених їм питань представниками сторін та третіми особами.
26.08.2010 р. в порядку представництва інтересів держави у дану справу на стороні відповідача ОСОБА_1 відділення Фонду державного майна України по Тернопільській області вступив прокурор.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позивача, оцінивши наявні в матеріалах справи та додатково подані учасниками судового процесу докази, які мають значення для об'єктивного розгляду справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення з огляду на наступне.
Згідно статті 1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом свої порушених або оспорюваних і охоронюваних законом інтересів.
Частиною 2 статті 20 Господарського кодексу України визначено, що кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються, зокрема, шляхом визнання наявності або відсутності прав.
Конституція України визначає, що виключно законами України визначається правовий режим власності (ст. 92). В свою чергу Закон визначає способи набуття майна тими чи іншими особами у власність. Майно, набуте особою за вказаними у законі підставами вважається належним цій особі. Майно може належати лише власнику, який має право володіти, користуватися та розпоряджатися своїм майном, а також вимагати від інших осіб, аби ті не перешкоджали йому у здійсненні його права.
Так, предметом даного спору є визнання за товариством з обмеженою відповідальністю "Тернопільбуд" права власності на будівлю гуртожитку за адресою: вул. С.Бандери, 60/1, м. Чортків, Тернопільська область.
Рішенням Виконавчого комітету Чортківської районної ради народних депутатів Тернопільської області № 194 від 30.09.1988 р. затверджено Акт державної комісії по введенню в експлуатацію гуртожитку на 110 місць в м. Чорткові по вул. Міцкевича, 60/1.
Розпорядженням Виконавчого комітету Тернопільської міської ради народних депутатів № 521 від 31.12.1991р., згідно ст. 5 Постанови Верховної ради України "Про порядок введення в дію Закону України "Про підприємства", перереєстровано трест "Тернопільпромбуд" як орендну фірму "Тернопільбуд".
18.11.1992 р. Розпорядженням Виконавчого комітету Тернопільської міської ради народних депутатів № 537 зареєстровано Положення про організацію орендарів фірми "Тернопільбуд".
08.12.1993 р. між Фондом державного майна України, як продавцем та організацією орендарів орендної фірми "Тернопільбуд", як покупцем укладено договір купівлі -продажу № КП-233 (надалі -договір), згідно якого продавець продає, а покупець купує державне майно цілісного майнового комплексу, вартість якого складає 28 925 840 тис. крб. Акт оцінки вартості цілісного майнового комплексу (оціненого згідно з Методикою вартості об'єктів приватизації та оренди, затвердженої Постановою Кабінету міністрів України від 02.09.1992 р. № 522) затверджений наказом Фонду державного майна України від 10.11.1993 р. № 77-ДУ (п. 1 договору).
Право власності на майно, що приватизується, переходить до покупця з моменту підписання сторонами акту прийомки -передачі. До цього часу державне майно знаходиться у покупця на праві повного господарського відання (п. 3. договору).
Після підписання акту прийому -передачі, покупець стає правонаступником прав і зобов'язань придбаного цілісного майнового комплексу (п. 5 договору).
Згідно акту оцінки вартості майна орендного підприємства орендної фірми "Тернопільбуд", який є доказом безоплатної передачі пільгових об'єктів товариству "Тернопільбуд" ЛТД, оціночна вартість майна згідно з передаточним балансом і документацією про результати інвентаризації становить:
- 50 623 513 тис. крб. -вартість цілісного майнового комплексу;
- 1 008 510 тис. крб. - вартість майна для якого встановлено пільги (основних фондів соціально -побутового призначення, створених за рахунок коштів соціального розвитку);
- 28 925 840 тис. крб. -вартість майна, що підлягає приватизації.
Тобто, за актом оцінки вартості майна визначено суму вартості майна, яка підлягала сплаті державі. З вартості майна, яке підлягало оплаті, вилучалася вартість майна, яке не належало державі, тобто майно зароблене самим орендарем та майно для якого встановлено пільги.
01.03.1994 р. між Фондом державного майна України, як продавцем та організацією орендарів орендної фірми "Тернопільбуд", як покупцем складено та підписано акт прийому -передачі державної частки цілісного майнового комплексу орендної фірми "Тернопільбуд". Згідно даного акту продавець передає, а покупець приймає згідно з відомістю інвентаризації викуплену частку цілісного майнового комплексу орендної фірми "Тернопільбуд" вартістю 28 925 840 000 крб.
Як зазначено у додатку до акту прийому -передачі цілісного майнового комплексу підприємства "Тернопільбуд", згідно з договором купівлі -продажу від 08.12.1993 № КП-233 Фонд державного майна передав, а організація орендарів фірми "Тернопільбуд" прийняла об'єкти нерухомості, серед яких зокрема гуртожиток для проживання одинаків за адресою м. Чортків, вул. Будівельників, 2, залишкова вартість якого на момент оцінки станом на 1993 рік складала 409 967 крб.
Так, наявні в матеріалах справи докази, безпосередньо вказують на те, що у додатку до акту прийому -передачі цілісного майнового комплексу підприємства "Тернопільбуд" мала місце описка у назві вулиці(помилково зазначено вул.Будівельників,2), і спірний гуртожиток на 110 місць в м. Чорткові знаходився саме на вул. Міцкевича, 60/1, що також вбачається з рішення виконавчого комітету Чортківської районної ради № 194 від 30.09.1988 р., яким поряд з іншим затверджено акт державної комісії по введенню в експлуатацію гуртожитку на 110 місць в м. Чорткові по вул. Міцкевича, 60/1.
Крім того, факт описки спростовується наступним відповідно довідки Чортківської міської ради № 1713 від 04.11.2008 р. 60 -ти квартирний житловий будинок для малосімейних в м. Чорткові по вул. Строительной введений в експлуатацію згідно Акту приймання в експлуатацію державною приймальною комісією закінченого будівництвом об'єкта, який затверджений рішенням виконкому народних депутатів 28.09.1982 р. за № 377.
Після введення в експлуатацію 60 -ти квартирний житловий будинок для малосімейних в м. Чорткові знаходився за адресою вул. Строительная, 2.
Рішенням міськвиконкому Чортківської міської ради № 175 від 19.06.1991 р. вул. Будівельна,2 в м. Чорткові перейменована на вул. Кн. В.Великого, 2. Перейменування вул. Строительная у вул. Будівельна здійснено переводом з російської на українську.
19.06.1991 р. рішенням Чортківської міської ради № 175 вул. Міцкевича перейменовано на вул. ОСОБА_12.
17.10.2000 р. Фірмі "Тернопільбуд-ЛТД" м.Чортків, вул.Подільська,35 Пересувна механізована колона надано у постійне користування земельні ділянки площею 3.1462 га що підтверджується Державним актом на право постійного користування землею серії І-ТР №001378 для виробничих потреб.
Рішенням 29 сесії п'ятого скликання Чортківської міської ради від 22.07.2008р. №340 "Про затвердження акту комісії по обстеженню земель міської ради по вул.С.Бандери,60/1 в м.Чорткові" вирішено затвердити акт комісії по обстеженню земель міської ради. Земельну ділянку площею 4 390 кв.м, яка знаходиться в землях промисловості, згідно Ф-6 ЗЕМ перевести в землі житлової та громадської забудови, не надані у власність та постійне користування, забудовані землі, під житловою забудовою з трьома і більше поверхами.
Отже, на вул.С.Бандери,60/1( в минулому Міцькевича,60/1, за опискою Будівельників,2) знаходиться спірний гуртожиток на 110 місць, а на вул. Кн. В.Великого, 2 (в минулому вул. Будівельна,2) знаходиться 60 -ти квартирний житловий будинок для малосімейних, які по своїй суті є різними об'єктами нерухомості.
16.11.1994 р. на підставі договору та акту прийому -передачі організації орендарів орендної фірми "Тернопільбуд" видане Свідоцтво про власність на майно цілісного майнового комплексу орендної фірми "Тернопільбуд".
20.09.1994 р. зареєстровано орендну фірму "Тернопільбуд" створену організацією орендарів тресту "Тернопільбуд".
15.12.1994 р. орендна фірма "Тернопільбуд" перереєстрована в ТОВ фірму "Тернопільбуд -ЛТД".
21.10.1996 р. наказом № 48 фірми "Тернопільбуд -ЛТД" передано основні засоби з балансу ЖКК на баланс Чортківського ПМК-258 гуртожитку на вул. Міцкевича, 60/1 по залишковій вартості. В цьому ж наказі вказано погашення заборгованості провести по внутрішньовідомчих розрахунках.
Згідно листа Фонду державного майна України №10-25-6172 від 15.06.1998 р. "Щодо підтвердження права власності", адресованого керуючому фірмою "Тернопільбуд -ЛТД", Фонд державного майна України підтвердив, що власністю колективного підприємства "Тернопільбуд" є майно, перелік якого зазначений у додатку до даного листа.
Зокрема, в додатку до акту прийому -передачі цілісного майнового комплексу підприємства "Тернопільбуд", а саме - в розділі ІІ Гуртожитки для проживання одинаків, під номером 19 значиться гуртожиток у м. Чортків, вул. Будівельників, 2, вартістю 409 967 крб.
В переліку житлового і невиробничого фонду ЖКК відомості інвентаризації значиться гуртожиток у м. Чорткові введений в експлуатацію у 1988 р., залишковою вартістю 409 967 крб.
Згідно листа Фонду державного майна України від 03.11.2000 р. адресованого керуючому фірмою "Тернопільбуд -ЛТД", Фонд державного майна України надав перелік нерухомого майна, яке приватизоване у складі цілісного майнового комплексу орендної фірми "Тернопільбуд", правонаступником якої є ТОВ фірма "Тернопільбуд -ЛТД"
Здійснивши оцінку згаданого вище переліку судом встановлено, що у даному переліку вказані лише виробничі будинки і споруди та відсутній перелік об'єктів ЖКК.
25.10.2001 р. ТОВ фірма "Тернопільбуд -ЛТД" перереєстрована у ВАТ "Тернопільбуд". 25.06.2008 р. зареєстровано статут ВАТ "Тернопільбуд" (нова редакція). ВАТ "Тернопільбуд" створено в результаті реорганізації ТОВ фірми "Тернопільбуд -ЛТД".
Згідно листа Фонду державного майна України №10-25-17202 від 27.11.2008 р. адресованого ОСОБА_1 відділенню ФДМУ по Тернопільській області, зазначено що в м. Чорткові по вул. С.Бандери, 60/1 знаходиться будівля гуртожитку, правовий статус якої не визначено в належному порядку. Також в листі зазначено, що виходячи із матеріалів приватизаційної справи, а саме додатку до акту прийому -передачі цілісного майнового комплексу "Тернопільбуд" серед об'єктів нерухомості гуртожиток по вул. С.Бандери, 60/1 (колишня вул. Міцкевича) не міститься. Згідно довідки Чортківського міжрайонного бюро технічної інвентаризації № 300 від 13.10.2008 р. на будинковолодіння №60/1 по вул. С.Бандери в м. Чорткові виготовлена технічна документація, а правова документація відсутня (тобто наявна інвентарна справа, але власник чи балансоутримувач не вказаний). Архів відділу капітального будівництва Тернопільської обласної держаної адміністрації містить документи: рішення Чортківського райвиконкому № 194 від 30.09.1988 р., авізо № 57 про передачу гуртожитку на 10 місць ЖЕКу тресту "Промбуд", м. Тернопіль, який на сьогоднішній день ліквідований.
Даним листом ОСОБА_1 відділенню ФДМУ по Тернопільській області доручено: створити комісію з виявлення державного майна в м. Чорткові по вул. С.Бандери, 60/1; після проведеної процедури виявлення державного майна в м. Чорткові по вул. С.Бандери, 60/1, відомості щодо зазначеного виявленого державного майна ввести в Єдиний реєстр об'єктів державної власності; вчинити всі необхідні дії щодо передачі виявленого державного майна в м. Чорткові по вул. С.Бандери, 60/1 до комунальної власності.
Наказом ОСОБА_1 відділення ФДМУ по Тернопільській області № 278 від 29.12.2008 р. наказано створити комісію з питань обстеження виявленого майна, а саме: гуртожитку на 110 місць, що знаходиться за адресою м. Чортків, вул. С.Бандери, 60/1; комісії з питань обстеження об'єктів нерухомості: провести обстеження об'єкта житлового фонду на предмет його правового статусу, збереження та використання в термін до 20.01.2009 р.; матеріали результатів обстеження, комісії подати на розгляд керівництву регіонального відділення в 10 -ти денний термін з моменту проведення обстеження.
23.01.2009 р. комісією складено та підписано акт обстеження гуртожитку, що знаходиться за адресою м. Чортків, вул. С.Бандери, 60/1, і перебуває на балансі ВАТ "Тернопільбуд". У висновках даного акту зазначено, що гуртожиток по вул. С.Бандери, 60/1 не увійшов до статутного капіталу ВАТ "Тернопільбуд" в процесі приватизації, але перебуває на його балансі. За такий висновок проголосували 7 членів комісії. Інший висновок такий, що гуртожиток по вул. С.Бандери, 60/1 увійшов до статутного капіталу ВАТ "Тернопільбуд", і є його власністю. За такий висновок проголосувало 2 члени комісії.
Згідно наказу ОСОБА_1 відділення ФДМУ по Тернопільській області № 14 від 29.01.2009 р. наказано: взяти на облік як державне майно гуртожиток, який в процесі приватизації не увійшов до статутного капіталу ВАТ "Тернопільбуд", і розташований за адресою: вул. С.Бандери, 60/ 1, м. Чортків; Відділу управління державним майном на протязі трьох днів з моменту підписання цього наказу забезпечити внесення до ІППС "ЕТАП-МАЙНО" майно, зазначене в п. 1 цього наказу, про що невідкладно інформувати відділ інформаційно -аналітичної роботи зв'язків громадськістю та ЗМІ; Відділу інформаційно -аналітичної роботи зв'язків громадськістю та ЗМІ на протязі трьох днів після внесення в ІППС "ЕТАП-МАЙНО" зміни, згідно з п. 2 цього наказу, забезпечити передачу відповідної інформації до Фонду Державного майна України в електронному вигляді.
25.02.2009 р. Фонд державного майна України листом № 10-25-2512, адресованим голові правління ВАТ "Тернопільбуд" повідомив останнього, що в зв'язку з додатковим опрацюванням матеріалів стосовно правового статусу об'єктів нерухомого майна, що перелічені в додатку до акту прийому -передачі цілісного майнового комплексу підприємства "Тернопільбуд" згідно з договором купівлі -продажу від 08.12.1993 р. № КП-233, Фонд державного майна України відкликає свій лист від 15.06.1998 р. № 10-25-6172, який просить вважати недійсним та надіслати його оригінал Фонду державного майна України.
04.06.2009 р. ВАТ "Тернопільбуд" перереєстровано у ТОВ "Тернопільбуд", яке створено внаслідок реорганізації шляхом перетворення ВАТ "Тернопільбуд" у ТОВ на основі рішення прийнятого загальними зборами акціонерів ВАТ "Тернопільбуд" від 27.02.2009 р. ТОВ "Тернопільбуд" є правонаступником усіх прав та обов'язків ВАТ "Тернопільбуд".
22.06.2009 р. ТОВ "Тернопільбуд" звернулося до Чортківської міської ради з клопотанням № 01/205, в якому просило оформити за ТОВ "Тернопільбуд" право власності на гуртожиток по вул. С.Бандери, 60/1 в м. Чорткові.
Листом від 25.06.2009 р. № 779 адресованим генеральному директору ТОВ "Тернопільбуд" виконавчий комітет Чортківської міської ради повідомив, що рішенням виконкому № 351 від 17.06.2009 р. оформлено право власності на цілий гуртожиток по вул. С.Бандери, 60/1 в м. Чорткові за ОСОБА_1 відділенням ФДМУ по Тернопільській області.
Також, згідно змісту листа Чортківського обласного комунального міжрайонного бюро технічної інвентаризації, останнє повідомило позивача про відсутність можливості зареєструвати право власності на будівлю гуртожитку по вул. С.Бандери, 60/1 в м. Чорткові, оскільки в приватизаційних (правовстановлюючих) документах, а саме -в додатку до акту прийому -передачі цілісного майнового комплексу підприємства "Тернопільбуд" зазначено гуртожиток для проживання одинаків в м. Чортків, вул. Будівельників, 2, а по даних БТІ в м. Чорткові вулиці Будівельників не було і немає.
В зв'язку з цим, позивач вважає, що дії відповідачів позбавляють його можливості реалізувати своє право власності.
Так, до об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, належать: майно підприємств, цехів, виробництв, дільниць, інших підрозділів, що виділяються в самостійні підприємства і є єдиними (цілісними) майновими комплексами; незавершене будівництво; частки (паї, акції), що належать державі у майні господарських товариств та інших об'єднань (ч. 1 ст. 5 Закону України, від 04.03.1992 р., № 2163-XII "Про приватизацію державного майна" в ред. 22.02.1994 р.).
Відповідно до п. 8 ОСОБА_7 оцінки вартості об'єктів приватизації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.1993 № 717, цілісним майновим комплексом є господарський об'єкт з закінченим циклом виробництва продукції (робіт, послуг).
Вартість майна цілісного майнового комплексу зменшується на вартість майна державного житлового фонду, який приватизується відповідно до Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду"; об'єктів, що не підлягають приватизації (п. 42 Постанова КМ, КМ України, від 08.09.1993 р., № 717 "Про затвердження ОСОБА_7 оцінки вартості об'єктів приватизації").
Згідно ч. 2 ст. 3 Закону України, від 04.03.1992 р., № 2163-XII "Про приватизацію державного майна" його дія не поширюється на приватизацію об'єктів державного земельного та житлового фондів, а також об'єктів соціально-культурного призначення, за винятком тих, які належать підприємствам, що приватизуються.
Таким чином, зі змісту зазначених норм вбачається, що до складу цілісного майнового комплексу, який підлягає приватизації, могло бути включене майно, що виконує виробничі функції у закінченому циклі виробництва, і до вартості цього майна не включається вартість майна державного житлового фонду та вартість об'єктів, які не підлягають приватизації.
Державний житловий фонд -це житловий фонд місцевих Рад народних депутатів та житловий фонд, який знаходиться у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, організацій, установ (ст. 1 Закону України, від 19.06.1992 р., № 2482-XII "Про приватизацію державного житлового фонду", в ред. 22.02.1994 р.).
Частиною 2 статті 2 Закону України, від 19.06.1992 р., № 2482-XII "Про приватизацію державного житлового фонду" встановлено, що не підлягають приватизації зокрема і кімнати в гуртожитках.
В разі банкрутства підприємств, зміни форми власності або ліквідації підприємств, установ, організацій, у повному господарському віданні яких перебуває державний житловий фонд, останній (крім гуртожитків) одночасно передається у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських Рад народних депутатів (ч. 9 ст. 8 Закону України, від 19.06.1992 р., № 2482-XII "Про приватизацію державного житлового фонду").
Відтак, зазначеною нормою не встановлювався порядок приватизації об'єктів державного житлового фонду, що знаходяться у повному господарському віданні підприємств, як і не передбачалося набуття права власності на гуртожитки разом з іншим майном у процесі його приватизації.
Товариству покупців, створеному працівниками підприємства згідно з статтею 8 цього Закону, яке стало власником свого підприємства в результаті викупу підприємства, купівлі його на аукціоні, за конкурсом, придбання 51 і більше відсотків акцій, за його згодою відповідний державний орган приватизації безоплатно передає об'єкти соціально-побутового призначення, створені за рахунок коштів фонду соціального розвитку (аналогічних фондів) зазначеного підприємства із зменшенням ціни, за яку було придбано майно підприємства, на суму початкової ціни зазначеного майна Ці пільги поширюються на викуп державного майна орендними підприємствами. (ч. 2 ст. 24 Закону України, від 04.03.1992 р., № 2163-XII "Про приватизацію державного майна").
Як вбачається із матеріалів справи вартість майна, для якого були встановлені пільги при приватизації ПМК орендної фірми "Тернопільбуд" склала НОМЕР_1 крб. Перелік основних фондів соціально -побутового призначення, загальною вартістю НОМЕР_1 крб. створеного за рахунок коштів соціального розвитку, включає комплекс ЖКК на суму 279433569 крб., і відповідає відомості інвентаризації орендного майна фірми "Тернопільбуд".
По відомості розрахунку відновної вартості орендованих будівель і споруд ЖКК станом на 01.08.1993 р. орендної фірми "Тернопільбуд" значиться гуртожиток у м. Чорткові, який введено в експлуатацію у 1988 р. на суму 409967 крб.
16.11.1994 р. організації орендарів орендної фірми "Тернопільбуд", на підставі договору купівлі-продажу №233 від 08 грудня 1993 року а також акту прийому-передачі від 01 березня 1994 року, видане Свідоцтво про власність на майно цілісного майнового комплексу орендної фірми "Тернопільбуд".
Станом на час розгляду справи даний договір купівлі-продажу, акт-прийому-передачі та свідоцтво про власність не визнані недійсними, не скасовані і є чинними.
Згідно акту оцінки вартості майна орендованого підприємства (рядок 11) визначено, що вартість цілісного майнового комплексу становить 50 623 513 тис. крб.
15.12.1994 р. зареєстровано статут ТОВ фірми "Тернопільбуд -ЛТД", яке згідно з установчим договором від 29.11.1994 р. створене на базі майна, яке перейшло у колективну власність шляхом приватизації державного майна з правом викупу. У п. 5.3. статуту вказано, що для забезпечення діяльності фірми за рахунок паїв учасників створюється статутний фонд у розмірі 50 623 513 тис крб.
ТОВ фірма "Тернопільбуд - ЛТД" було складено баланси форми 1 за ЗКУД окремо по промисловості та будівництву. У розділі 1 пасиву балансу ТОВ фірми "Тернопільбуд - ЛТД" (промисловість) рядок 400 "Статутний фонд (капітал)" на кінець звітного періоду відображено 25 711 млн. крб. та у розділі 1 пасиву балансу ТОВ фірми "Тернопільбуд - ЛТД" (будівництво) рядок 400 "Статутний фонд (капітал)" на кінець звітного періоду відображено 24 913 млн. крб.
Таким чином розмір статутного фонду ТОВ фірми "Тернопільбуд - ЛТД" склав 50 624 млн. крб.
Отже, матеріалами справи підтверджується, що фірмою "Тернопільбуд" ЛТД отримано об'єкти соціально-побутового призначення згідно з пільгами, визначеними ст.24 Закону України "Про приватизацію державного майна", тобто державний орган приватизації -ФДМУ передав об'єкти соціально-побутового призначення створені за рахунок коштів фонду соціального розвитку позивача із зменшенням ціни, за якою було придбане майно підприємства, на суму початкової ціни зазначеного майна.
Між тим, слід зазначити, що статутний фонд підприємства не може складатися лише з майна, яке викуплене у держави, не враховуючи майна заробленого за власні кошти. Майно, отримане від держави для якого встановлено пільги (основних фондів соціально -побутового призначення, створених за рахунок коштів соціального розвитку) -створене за рахунок чистого прибутку підприємства (після сплати всіх податків і зборів) являється власним майном підприємства.
21.10.1996 р. наказом № 48 фірми "Тернопільбуд -ЛТД" передано основні засоби з балансу ЖКК на баланс Чортківського ПМК-258 гуртожитку на вул. Міцкевича, 60/1 по залишковій вартості. В цьому ж наказі вказано погашення заборгованості провести по внутрішньовідомчих розрахунках.
Відтак, на час приватизації орендної фірми "Тернопільбуд" гуртожиток на 110 місць, залишковою вартістю 409 967 крб., за адресою вул. С.Бандери, 60/1 у м. Чорткові увійшов у вартість цілісного майнового комплексу орендної фірми "Тернопільбуд", та відповідно до статутного капіталу.
25.10.2001 р. ТОВ фірма "Тернопільбуд -ЛТД" перереєстрована у ВАТ "Тернопільбуд". 25.06.2008 р. зареєстровано статут ВАТ "Тернопільбуд" (нова редакція).
ВАТ "Тернопільбуд" є правонаступником ТОВ фірми "Тернопільбуд -ЛТД".
04.06.2009 р. ВАТ "Тернопільбуд" перереєстровано у ТОВ "Тернопільбуд", яке створено внаслідок реорганізації шляхом перетворення ВАТ "Тернопільбуд" у ТОВ на основі рішення прийнятого загальними зборами акціонерів ВАТ "Тернопільбуд" від 27.02.2009 р. ТОВ "Тернопільбуд" є правонаступником усіх прав та обов'язків ВАТ "Тернопільбуд".
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що обставини, викладені у листах ФДМУ №10-25-6172 від 15.06.1998 р. та №10-25-17202 від 27.11.2008 р. є неоднозначними і не відповідають документам по приватизації майна Орендної фірми "Тернопільбуд" та по своїй суті не є нормативними документами чи документами, які б підтверджували наявність чи відсутність права власності. Як зазначалося вище єдиним документом, який підтверджує право власності позивача на спірний гуртожиток є свідоцтво про власність на майно цілісного майнового комплексу орендної фірми "Тернопільбуд", видане на підставі правовстановлюючих документів договору купівлі-продажу №233 від 08 грудня 1993 року та акту прийому-передачі від 01 березня 1994 року.
Системний аналіз вищезазначених законодавчих норм дає підстави для висновку, що гуртожитки у спірний період не відносились до об'єктів державного житлового фонду, який би підлягав приватизації громадянами України або підлягав передачі у комунальну власність, отже, за відсутності законодавчої заборони щодо включення вартості гуртожитків до вартості цілісних майнових комплексів державних підприємств, які підлягали приватизації, внесення до статутного фонду спірного гуртожитку не порушували вимог чинного на той час законодавства про приватизацію.
Отже, суд прийшов до висновку, що позовна вимога підлягає до задоволення як така, що підтверджена матеріалами справи, ґрунтується на нормах чинного законодавства.
Згідно вимог ст. ст. 32, 33 ГПК України, доказами у справі є будь -які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Керуючись ст. ст. 1, 2, 4, 12, 22, 32, 33-34, 43, 82, 84 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати за Товариством з обмеженою відповідальністю "Тернопільбуд" (вул. Степана Бандери, 38, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 01268934) право власності на будівлю гуртожитку за адресою: вул. С.Бандери, 60/1, м. Чортків, Тернопільська область.
Сторони вправі подати апеляційну скаргу, а прокурор внести апеляційне подання на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили протягом десяти днів з дня його підписання - 24.09.2010 р., через місцевий господарський суд.
Суддя Н.В. Охотницька
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2010 |
Оприлюднено | 21.07.2015 |
Номер документу | 46761539 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Охотницька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні