cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
13.07.15р. Справа № 904/4898/13
За позовом Прокурора Індустріального району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "КІНІКИ", м. Підгородне
про внесення змін до договору земельної ділянки
Суддя Мартинюк С.В.
Представники:
Прокурор: Соколов Є.А. - посвідчення №029247 від 01.10.2014 року
від позивача: Харитонова Л.В., дов. 4/10-145 від 18.03.2015 року, представник;
від відповідача: не з'явився
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор Індустріального району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Кініки" про внесення змін до п. 4.1. договору оренди земельної ділянки від 07.02.2005р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "КІНІКИ", посвідченого нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. за № 923, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040510400191, виклавши його в такій редакції:
"4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 165 505,32 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється, обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".
Позовні вимоги мотивовані зміною мінімального розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні та зміною розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, недосягненням сторонами договору згоди з питання внесення змін до договору щодо його істотних умов, а саме: розміру річної орендної плати за землю, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди у судовому порядку.
Ухвалою суду від 25.06.13р. порушено провадження по справі та призначено слухання на 09.07.13р.
09.07.13р. в судове засідання з'явився повноважний представник позивача та прокурор. За результатами судового засідання розгляд справи відкладено до 30.07.13р.
30.07.13р. в судове засідання з'явились повноважні представники сторін та прокурор. За результатами судового засідання оголошено перерву до 14.08.13р.
14.08.13р. в судове засідання з'явились повноважні представники сторін та прокурор.
Відповідачем надано відзив та вказано на те, що:
- договір оренди земельної ділянки укладений за 6 років до набрання чинності Податкового Кодексу, тому норми Податкового Кодексу не розповсюджуються на договори, які були укладені до 01.01.11р.;
- п.1.2 договору оренди передбачає цільове використання земельної ділянки 1.11.2 (оптова торгівля та складське господарство), але даний пункт не відповідає п.5.2 договору в якому цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови.
Крім того, відповідачем надано клопотання про зупинення розгляду справи у зв'язку з тим, що Дніпропетровським окружним адміністративним судом розглядається справа №804/10644/13-а пов'язана зі справою, що розглядається, та такою, від результату вирішення якої залежить подальший розгляд справи №904/4898/13. За результатами судового засідання зупинено провадження у справі №904/4898/13 до розгляду по суті Дніпропетровським окружним адміністративним судом справи №804/10644/13-а.
08.06.15р. ухвалою суду поновлено провадження у справі №904/4898/13 та призначено розгляд справи на 22.06.15р.
22.06.15р. в судове засідання з'явився прокурор. За результатами судового засідання розгляд справи відкладено до 13.07.15р.
13.07.15р. в судове засідання з'явився прокурор та представник позивача.
Відповідно до п.3.9.1. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 Господарського процесуального кодексу України. У разі присутності сторони або іншого учасника судового процесу в судовому засіданні протокол судового засідання, в якому відображені відомості про явку сторін (пункт 4 частини другої статті 81 1 ГПК), є належним підтвердженням повідомлення такої сторони (іншого учасника судового процесу) про час і місце наступного судового засідання. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Відповідач в судове засідання не з'явився вимоги суду не виконав.
Сторони належним чином повідомлені про час та місце судового засідання, що підтверджується поштовими повідомленнями, які повернулися на адресу господарського суду з відмітками про отримання ухвал суду повноважними представниками сторін та відомостями відображеними в протоколі судового засідання.
Згідно зі ст. 75 ГПК України за результатами судового засідання справу було розглянуто за участю прокурора та повноважного представника позивача за наявними в ній матеріалами та оригіналами документів наданих позивачем додатково на вимоги суду в судове засідання в обґрунтування своїх позовних вимог .
В порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення та прокурору та представнику позивача повідомлено про дату складення повного тексту рішення.
Фіксація судового процесу технічними засобами не проводилася.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, суд -
ВСТАНОВИВ:
07.02.2005р. Дніпропетровська міська рада (Орендодавець) та товариство з обмеженою відповідальністю "Кініки" (Орендар) на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 08.12.2004р. №405/22 уклали договір оренди землі (далі -Договір), за умовами якого (п. 1.1.) орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку, що знаходиться за адресою: вул. Байкальська, 6-Б і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:04:041:0029.
В дату укладення договору, тобто 07.02.2005р., договір посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. та зареєстрований в реєстрі за №923.
02.03.2005р. договір зареєстрований в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №040510400191.
Відповідно до п. 2.1. договору, в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,2925га.
Договір укладено на п'ятнадцять років (п. 3.1. договору).
Згідно з п.2.3 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становить 2 109 959,28грн.
Відповідно до п.4.1. договору, річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі, у розмірі 1% відсотка від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку.
Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках передбачених законодавством України (п.4.2. договору).
З 01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України.
Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно з пунктом 288.4., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010р. № 2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до частини другої ст. 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Таким чином, Податковий кодекс України встановлює не конкретний розмір орендної плати за землю, який має бути зазначений у договорі оренди, а лише порядок її визначення та граничні розміри орендної плати.
Приписами ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. У разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за користування земельними ділянками, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку (п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" з подальшими змінами).
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства" вирішено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.
Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до частини другої статті 651 ЦК України договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Як зазначалося вище, на законодавчому рівні змінено розмір мінімальної річної орендної плати, річна сума платежу не може бути меншою для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами спірного договору передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.
Листом від 18.02.2011 року №7/22-185 "Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства" міський голова звернувся до відповідача, як орендаря земельної ділянки комунальної власності у м. Дніпропетровську, з пропозицією привести договір оренди землі, укладений з відповідачем у відповідність до вимог Податкового кодексу України та Рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8. Пропозиція міського голови була також опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета "Наше Місто від 22.02.2011р. №26 (3306) (а.с.21) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було у двотижневий строк, з моменту опублікування повідомлення (до 08.03.2011р.) звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору.
Надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов Договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору. Відсутність такої згоди відповідача судом встановлена.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26.02.2013р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Байкальська, 6-Б, становить 5 516 843,90грн.
Згідно з підпунктом 271.1.1. пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом, є базою оподаткування податком за землю.
У відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановлюється ставка податку за землю, з урахуванням кратності якого визначається мінімальний та максимальний розмір орендної плати.
Оскільки розмір орендної плати за землю визначається з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, нормативна грошова оцінка переданої в оренду спірної земельної ділянки змінилась, підлягають перегляду і відповідні умови договору.
Розмір річної орендної плати визначений з урахуванням чинного законодавства, рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8, рішення Дніпропетровської міської ради №7/22-185 від 18.02.2011 року та розрахований виходячи з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки - 5 516 843,90грн., підтвердженої виданим Управлінням Держземагенства у Дніпропетровському районі витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки від 26.02.2013р. складає 165 505,32грн.
Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.
Оскільки розмір орендної плати за землю визначається з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, нормативна грошова оцінка переданої в оренду спірної земельної ділянки змінилась, підлягають перегляду і відповідні умови договору.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Суд звертає увагу на те, що в матеріалах справи наявна копія постанови Дніпропетровським окружним адміністративним судом по справі №804/10644/13-а від 02.12.13р. про відмову в задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю "Кініки" до Управління Держземагенства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області, третя особа: Дніпропетровська міська рада про визнання протиправними дій, скасування нормативної грошової оцінки та зобов'язання вчинити певні дії. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.10.14р. залишено без змін постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду по справи №804/10644/13-а від 02.12.13р.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір підлягає стягненню з відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 115-116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд , -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни до п. 4.1. договору оренди земельної ділянки від 07.02.2005р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "КІНІКИ", посвідченого нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. за № 923, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040510400191, виклавши його в такій редакції:
"4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 165 505,32 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється, обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю фірми "Кініки" (49000, Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, м. Підгороднє, вул. Кільченська, буд. 17, код ЄДРПОУ 23935118) в доход Державного бюджету України в особі управління Державної казначейської Служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7, код ЄДРПОУ 37989269, рахунок 31214206783005 Банк одержувача: ГУДКУ у Дніпропетровській області (Головне управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області, код банку за ЄДРПОУ 37988155), МФО 805012, КБКД 220 300 01) 1 218грн. - судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 20.07.2015 року
Суддя С.В. Мартинюк
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2015 |
Оприлюднено | 24.07.2015 |
Номер документу | 47105551 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Чередко Антон Євгенович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Чередко Антон Євгенович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні