Рішення
від 06.08.2010 по справі 11/2
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 11/2 06.08.10

За позовомСвалявської міської ради Закарпатської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" прозобов'язання вчинити дії та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" до Свалявської міської ради Закарпатської області прозобов'язання укласти договір Суддя Смирнова Ю.М.

Представники (за первісним позовом):

від позивачаОСОБА_1 -представник від відповідачаОСОБА_2 -представник

В судовому засіданні 06.08.2010 на підставі ст. 85 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення суду.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

На розгляд Господарського суду міста Києва передані позовні вимоги Свалявської міської ради Закарпатської області про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" вчинити дії щодо укладення з позивачем договору оренди земельної ділянки загальною площею 318 042 кв.м по вул. Я Мудрого, 38 в м. Свалява, із розміром орендної плати 695 271,6 грн. на рік.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач придбав майновий комплекс у м. Свалява по вул. Я Мудрого, 38. При цьому, відповідач здійснює фактичне використання земельної ділянки, на якій розташований майновий комплекс, без оформлення належного права користування земельною ділянкою. Відділом Держкомзему у м. Свалява виготовлена нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яку займає та використовує відповідач. Для належного оформлення права користування вказаною земельною ділянкою відповідач зобов'язаний укласти договір оренди з розміром орендної плати 695 271,6 грн. на рік, визначеним згідно виготовленої Відділом Держкомзему у м. Свалява нормативної грошової оцінки.

Відповідач проти позову заперечує та вважає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, на підставі якої розрахована майбутня орендна плата, визначена позивачем невірно.

В межах справи № 11/2 Товариство з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" звернулось з зустрічним позовом до Свалявської міської ради Закарпатської області про зобов'язання укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" договір оренди земельної ділянки загальною площею 318 042 кв.м по вул. Я Мудрого, 38 в м. Свалява, із розміром орендної плати 237 481,95 грн. на рік та строком на 20 років.

Зустрічні позовні вимоги мотивовані тим, що між сторонами велись переговори щодо укладення договору оренди земельної ділянки, однак спір виник щодо розміру орендної плати. ОСОБА_3 проведеної судової експертизи нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки становить 7 916 065 грн., а тому розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою повинен становити 237 481,95 грн.

Свалявська міська рада Закарпатської області письмового відзиву на зустрічний позов не надала, наданим процесуальним правом не скористалась.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд

В С Т А Н О В И В:

За результатами проведеного аукціону, 28.03.2008 між Свалявською міською радою Закарпатської області (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" (покупець) був укладений Договір купівлі-продажу майнового комплексу -військового містечка (далі - Договір).

28.03.2008 цей Договір посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4

За умовами вказаного Договору продавець продав, а покупець купив майновий комплекс - військове містечко, що розташований за адресою: Закарпатська область, Свалявський район, м. Свалява, вул. Ярослава Мудрого (Беляєва), буд. 38.

Відповідно до ст. 377 Цивільного кодексу України (в редакції чинній на момент укладення Договору) до особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, у розмірах, встановлених договором.

Якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначений, до набувача переходить право власності на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка є необхідною для їх обслуговування.

ОСОБА_3 зі ст. 120 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент укладення Договору) до особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, у розмірах, встановлених договором.

Якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначено, до набувача переходить право власності на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.

Якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то в разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.

Після придбання Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" майнового комплексу між сторонами розпочались переговори щодо укладення відповідного договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону (ст. 126 Земельного кодексу України).

ОСОБА_3 зі ст. 3 Закону України "Про оренду землі" об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом (ст. 4 Закону України "Про оренду землі").

Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" визначені істотні умови договору оренди землі, якими є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Так, однією з істотних умов договору оренди земельної ділянки є орендна плата.

Як свідчать матеріали справи та підтверджується представниками сторін, спір між сторонами виник відносно розміру орендної плати.

Відповідно до положень ст. 2 Закону України "Про плату за землю" використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.

ОСОБА_3 зі ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:

для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю";

для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України "Про плату за землю" ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.

Отже, розмір орендної плати визначається залежно від грошової оцінки земель.

Відповідно до ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Експертна грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об'єкта оцінки.

Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами.

Відділом Державного комітету із земельних ресурсів у місті Свалява Закарпатської області виготовлена нормативна грошова оцінки земельної ділянки площею 318 042 кв.м по вул. Я. Мудрого, 38 в м. Свалява, яку займає та використовує Товариство з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1". ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки під забудовою становить 23 175 720,00 грн.

Однак, Товариство з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" не погодилось з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки визначеною Відділом Державного комітету із земельних ресурсів у місті Свалява Закарпатської області.

ОСОБА_3 з ч. 1 ст. 41 Господарського процесуального кодексу України для роз'яснення питань, що виникають при вирішенні господарського спору і потребують спеціальних знань, господарський суд призначає судову експертизу.

Для визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 318 042 кв.м по вул. Я Мудрого, 38 в м. Свалява Закарпатської області судом було призначено експертизу.

ОСОБА_3 з Висновком № 1 судової будівельно-технічної експертизи, складеним 07.06.2010, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 318 042 кв.м по вул. Я Мудрого, 38 в м. Свалява Закарпатської області станом на час складання висновку в одиницях вартості становить 7 916 065 грн.

Суд, дослідивши Висновок № 1 від 07.06.2010 експертизи, складений експертом Всеукраїнської громадської організації "Українське товариство оцінювачів" ОСОБА_5, вважає його узгодженим між дослідницькою частиною та підсумковим висновком експертизи, узгодженим з іншими доказами, що містяться в матеріалах справи та визнає його повним і обґрунтованим.

Таким чином, первісний позов про зобов'язання укласти договір оренди земельної ділянки із розміром орендної плати 695 271,6 грн. на рік, розрахованим згідно з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, визначеною Відділом Державного комітету із земельних ресурсів у місті Свалява Закарпатської області, є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Зустрічний позов в частині вимоги про зобов'язання Свалявської міської ради Закарпатської області укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" договір оренди земельної ділянки загальною площею 318 042 кв.м по вул. Я. Мудрого, 38 в м. Свалява, із розміром орендної плати 237 481,95 грн. на рік, розрахованої згідно з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, визначеною висновком експертизи, підлягає задоволенню.

В іншій частині зустрічний позов задоволенню не підлягає, зважаючи на наступне.

Відповідно до ст. 1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Отже, юридичні особи мають право звертатись до господарського суду за захистом своїх оспорюваних або порушених прав.

Як свідчать матеріали справи та підтверджується сторонами, спір між ними виник лише стосовно розміру орендної плати за земельну ділянку.

Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" в зустрічній позовній заяві не наведено та не надано суду жодних доказів на підтвердження існування між сторонами спору стосовно інших умов договору, в тому числі і стосовно строку дії договору. Сторони не позбавлені можливості безпосередньо при укладанні договору визначити інші умови оренди спірної земельної ділянки, погодити їх та викласти в тексті договору.

У зв'язку з відмовою в первісному позові державне мито і судові витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на позивача за первісним позовом.

Судові витрати за зустрічним позовом покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених зустрічних позовних вимог відповідно до положень ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні первісного позову відмовити повністю.

2. Зустрічний позов задовольнити частково.

3. Зобов'язати Свалявську міську раду Закарпатської області (89300, Закарпатська обл., Свалявський район, м. Свалява, вул. Духновича, 2, ідентифікаційний код 04053884) укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" (04112, м. Київ, вул. Мельникова, 12, ідентифікаційний код 34618472) договір оренди земельної ділянки загальною площею 318 042 кв.м по вул. Я Мудрого, 38 в м. Свалява, із розміром орендної плати 237 481,95 грн. на рік.

4. В іншій частині зустрічного позову відмовити.

5. Стягнути з Свалявської міської ради Закарпатської області (89300, Закарпатська обл., Свалявський район, м. Свалява, вул. Духновича, 2, ідентифікаційний код 04053884) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фонд К-1" (04112, м. Київ, вул. Мельникова, 12, ідентифікаційний код 34618472) державне мито у розмірі 42 (сорок дві) грн. 50 коп. та 118 (сто вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст. 84 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржене в порядку та у строки, визначені Господарським процесуальним кодексом України.

Суддя Ю.М. Смирнова

Дата підписання рішення: 10.08.2010

Дата ухвалення рішення06.08.2010
Оприлюднено05.08.2015
Номер документу47712280
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/2

Ухвала від 24.01.2012

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Бобров Ю.М.

Ухвала від 07.06.2012

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 21.07.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Сіверін В. І.

Ухвала від 16.06.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білоконь Н. Д.*

Ухвала від 11.01.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 03.02.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

Ухвала від 14.01.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

Ухвала від 24.02.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Сініцина Л.М.

Ухвала від 16.03.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Сініцина Л.М.

Ухвала від 11.02.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Сініцина Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні