Постанова
від 08.07.2015 по справі 808/2685/15
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 липня 2015 року 13:52Справа № 808/2685/15 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., за участю секретаря судового засідання Яланської В.А.,

позивача ОСОБА_1 та представників:

позивача ОСОБА_2, ОСОБА_3

відповідача Реньова Є.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1

до Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області

про скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії

На підставі частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 08 липня 2015 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

В провадженні Запорізького окружного адміністративного суду знаходиться справа за позовом Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області.

В зазначеному адміністративному позові позивач просить суд:

- скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області Реньова Є.Б. «Про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень» №20654037 від 11.04.2015, яким зупинено розгляд заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийнятої 09.04.2015 за реєстраційним номером 10961244, яку подав ОСОБА_1 для проведення державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1.

- скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області ОСОБА_5 «Про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень» №20822468 від 21.04.2015, яким ОСОБА_1 відмовлено у державній реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1.

- зобов'язати реєстраційну службу Приморського районного управління юстиції Запорізької області вчинити дії щодо проведення державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки загальною площею 0,5434 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1 за Додатковою угодою №3 від 27.02.2015 до Договору оренди земельної ділянки №17 (№040427800030) від 01.03.2004, укладеного між Приморською міською радою Запорізької області Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, зареєстрованого у Приморському районному відділі регіональної філії ДП ЦДЗК за №040427800030 від 01.03.2004, якою було поновлено дію вказаного Договору на період з 01.03.2014 по 01.03.2019 на п'ять років.

Розгляд справи призначено на 08 липня 2015 року.

В судовому засіданні позивач та представники позивача підтримали заявлені вимоги в повному обсязі, на їх обґрунтування зазначили, що Рішенням господарського суду Запорізької області від 10.12.2014, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 18.02.2015, у справі №908/4498/14 задоволено позов ФОП ОСОБА_1 до Приморської міської ради Запорізької області про визнання незаконним та скасування рішення, визнано незаконним та скасовано рішення Приморської міської ради № 1 від 01.04.2014 р. «Про подовження дії договору оренди земельної ділянки №17 від 01.03.2004 p., яка розташована в м. Приморськ, вул. Пролетарська - Миру - Куйбишева, укладений з ПП ОСОБА_1 (для будівництва, розташування та обслуговування ринкового комплексу)». Вказаним рішенням господарського суду Запорізької області від 10.12.2014 у справі №908/4498/14 встановлено факт того, що Договір оренди земельної ділянки №17 (№ 040427800030) від 01.03.2004 є поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Позивач звернувся до Приморської міської ради із заявою від 26.02.2015 p., в якій просив раду укласти з ним додаткову угоду до вищевказаного Договору оренди земельної ділянки. 27.02.2015 між Приморською міською радою Запорізької області та ФОП ОСОБА_1 укладеного додаткову угоду №3 до Договору оренди земельної ділянки № 17 (№ 040427800030) від 01.03.2004 p., якою поновлено дію договору на період з 01.03.2014 по 01.03.2019 на п'ять років. 09.04.2015 позивач звернувся до Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області із заявою про державну реєстрацію прав на підставі вищевказаної Додаткової угоди. Рішенням №20654037 від 11.04.2015 державний реєстратор зупинив розгляд заяви позивача про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у зв'язку з не поданням всіх необхідних документів, а саме відповідного рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування.

Рішенням №20822468 від 21.04.2015 р. державний реєстратор відмовив у проведенні державної реєстрації права оренди земельної ділянки, у зв'язку з тим, що Позивачем у п'ятиденний строк не усунуто обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви. При цьому, реєстратор зазначила, що необхідною умовою укладення та поновлення договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності, є наявність відповідного рішення органу місцевого самоврядування. Отже, на думку реєстратора, Додаткова угода №3 до Договору оренди земельної ділянки № 17 від 01.03.2004 р. підлягала обов'язковому затвердженню на пленарному засіданні сесії Приморської міської ради.

При цьому позивач та його представники вважають, що судовими рішеннями скасовано рішення Приморської міської ради № 1 від 01.04.2014 р. та встановлено факт того, що Договір оренди земельної ділянки № 17 (№ 040427800030) від 01.03.2004 є поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором, Приморська міська рада в силу Закону, зобов'язана була укласти з Позивачем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. У даному випадку укладення угоди про поновлення договору оренди земельної ділянки не потребувало прийняття міською радою будь-якого рішення або ж подальшого погодження такої угоди на пленарному засіданні ради.

З урахуванням викладеного просять суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечив, зазначив що питання регулювання земельних відносин (в тому числі надання земельної ділянки в оренду) вирішується на пленарному засіданні ради. Таким чином, реалізація переважного права на поновлення договору оренди земельної ділянки можлива лише за наявності волевиявлення на те сторін, яке з боку уповноваженого органу оформлюється відповідним рішенням. В резолютивній частині судового рішення Господарського суду Запорізької області від 10.12.2014 р. у справі №908/4498/14 не йдеться про поновлення договору оренди землі, а тільки про визнання незаконним та скасування рішення Приморської міської ради №1 від 01.04.2014 року. Проведення державної реєстрації права власності територіальної громади на земельні ділянки, які сформовані із земель комунальної власності проводиться одночасно з державною реєстрацію речового права на таку земельну ділянку, що є похідним від права власності, на підставі рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування. В зв'язку з відсутністю у позивача рішення про надання в оренду земельної ділянки прийнятого на пленарному засіданні відповідної ради, у відповідача відсутні підстави для проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки.

З підстав викладених в запереченнях на адміністративний позов, просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Фіксування судового засідання здійснювалось за допомогою звукозаписувального технічного засобу - програмно-апаратного комплексу «Камертон».

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Як встановлено з матеріалів справи, 01.03.2004 р. між Приморською міською радою Запорізької області (Орендодавець) та ФОП ОСОБА_1 (Орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки №17, який зареєстрований у Приморському районному відділі регіональної філії ДП ЦДЗК за №040427800030 від 01.03.2004.

Відповідно до п. 1.1 Договору Орендодавець, відповідно до рішення тринадцятої сесії Приморської міської ради двадцять четвертого скликання від 29.12.2003 №63, передає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку, місце розташування якої: м. Приморськ, вул.Пролетарська-Миру-Куйбишева.

Пунктом 2.1 Договору передбачено, що Договір укладається на термін з 01.03.2004 до 01.03.2009 на 5 років, починаючи з дати його державної реєстрації.

17.04.2009 між Приморською міською радою та Позивачем укладено угоду №2 про поновлення та зміну до Договору оренди земельної ділянки №17 від 01.03.2004 p., якою пункт 2.1 Договору викладено в наступній редакції: «Договір укладається на термін з 01 березня 2009 року по 01 березня 2014 року на п'ять років, починаючи з дати його державної реєстрації». Зміни до договору оренди землі зареєстровано у Приморському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП «ЦДЗК», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 11.06.2010 за № 041027800088.

01.02.2014 Позивач звернувся до Приморської міської ради з проханням продовжити договір оренди земельної ділянки №17 (№040427800030) від 01.02.2004 строком на 49 років, для подальшого будівництва ринкового комплексу.

Рішенням Приморської міської ради Запорізької області №1 від 01.04.2014 р. «Про подовження дії договору оренди земельної ділянки №17 від 01.03.2004, яка розташована в м.Приморськ, вул. Пролетарська-Миру-Куйбишева, укладений з ФОП ОСОБА_1 (для будівництва та обслуговування ринкового комплексу)» міськрада відмовила позивачу у поновленні Договору, одночасно надавши КІП «Чисте місто Приморськ» Приморської міської ради Запорізької області дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж спірної земельної ділянки в натурі, з подальшою передачею цієї земельної ділянки зазначеному підприємству.

Не погодившись з вказаним рішенням позивач звернувся з позовом до Господарського суду Запорізької області.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 10.12.2014, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 18.02.2015, у справі №908/4498/14 задоволено позов ФОП ОСОБА_1 до Приморської міської ради Запорізької області про визнання незаконним та скасування рішення, визнано незаконним та скасовано рішення Приморської міської ради №1 від 01.04.2014 «Про подовження дії договору оренди земельної ділянки №17 від 01.03.2004, яка розташована в м.Приморськ, вул.Пролетарська-Миру-Куйбишева, укладений з ПП ОСОБА_1 (для будівництва, розташування та обслуговування ринкового комплексу)».

Вказаним рішенням Господарського суду Запорізької області від 10.12.2014 у справі №908/4498/14, яке набрало законної сили, встановлено, що Договір оренди земельної ділянки №17 (№ 040427800030) від 01.03.2004 є поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором (абз.7 стор.6 рішення). Також встановлено, що позивач належним чином виконував умови договору оренди, користувався земельною ділянкою відповідно до її цільового призначення та умов договору, сплачував плату за землю, а тому має переважне право на продовження терміну договору оренди, тим більш, що на спірній земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна, які належать йому на праві приватної власності.

На підставі вказаних судових рішень, позивач звернувся до Приморської міської ради із заявою, в якій просив Приморську міську раду укласти з ним додаткову угоду до вищевказаного Договору оренди земельної ділянки.

27.02.2015 між Приморською міською радою Запорізької області в особі секретаря ради ОСОБА_6 та Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 укладеного додаткову угоду №3 до Договору оренди земельної ділянки №17 (№ 040427800030) від 01.03.2004, відповідно до якої сторони дійшли згоди продовжити строк дії Договору оренди земельної ділянки №17 від 01.03.2004, зареєстрованого у Приморському РВРФ ДП ЦДЗК за № 040427800030 та внести зміни в наступні частини Договору:

1. Пункт 2.1 Договору викласти в наступній редакції: «Договір укладається на термін з 01 березня 2014 року по 01 березня 2019 року на п'ять років.

2. Ця додаткова угода складена в трьох екземплярах по одному для кожної сторони та один екземпляр для органу державної реєстрації.

3. Ця угода набуває чинності з моменту її підписання сторонами і діє протягом терміну дії Договору оренди земельної ділянки №17 від 01.03.2004.

09.04.2015 позивач звернувся до Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області із заявою про державну реєстрацію прав на підставі Додаткової угоди №3 від 27.02.2015 до Договору оренди земельної ділянки №17 (№040427800030) від 01.03.2004 p.

Рішенням від 11.04.2015 №20654037 державний реєстратор прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області Реньов Є.Б. зупинив розгляд заяви позивача про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у зв'язку з не поданням всіх необхідних документів, а саме: відповідного рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування. При цьому, реєстратор посилався на положення п. 44 постанови КМУ №868 від 17.10.2013 «Про затвердження порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ст. 124 Земельного кодексу України, п. 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а також ст.ст. 31, 33 Закону України «Про оренду землі» зазначаючи при цьому, що вказаними нормами не передбачений порядок автоматичного поновлення договору оренди земельної ділянки в разі відсутності заперечень з боку сторін, а лише визначено, що в цьому разі договір підлягає поновленню.

Рішенням від 21.04.2015 № 20822468 державний реєстратор прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області ОСОБА_5 відмовила у проведенні державної реєстрації права оренди земельної ділянки, у зв'язку з тим, що позивачем у п'ятиденний строк не усунуто обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви. При цьому, реєстратор зазначила, що необхідною умовою укладення та поновлення договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності, є наявність відповідного рішення органу місцевого самоврядування. Отже, на думку реєстратора, Додаткова угода №3 до Договору оренди земельної ділянки №17 від 01.03.2004 підлягала обов'язковому затвердженню на пленарному засіданні сесії Приморської міської ради.

Не погодившись з вказаним рішенням, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами у справі, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з ч.1 та ч.5 ст.6 Закону України «Про оренду землі», орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

В Преамбулі Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №1952-ІV, зі змінами та доповненнями, зазначено, що цей Закон визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.

Пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та інших законодавчих актів України» (зі змінами, внесеними згідно із Законом України від 09.12.2011 № 4152-VI) передбачено, що з 01.01.2013 державна реєстрація прав на нерухоме майно здійснюється в порядку, визначеному цим Законом. Абзацом третім частини першої статті 2 Закону встановлено, що Державний реєстр речових прав на нерухоме майно є єдиною державною інформаційною системою, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.

Указом Президента України «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» утворено Державну реєстраційну службу України, поклавши на цю Службу функції з реалізації державної політики у сфері реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, у сфері реєстрації релігійних організацій, а також функції Міністерства юстиції України з реалізації державної політики у сфері реєстрації.

Враховуючи викладене, починаючи з 01.01.2013 саме на Державну реєстраційну службу України покладено обов'язок здійснювати реєстрацію, серед іншого, договорів оренди земельних ділянок.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України, яка є нормою прямої дії, передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.1 та п.3 ч.1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Нерухоме майно - земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення;

Згідно з п. 2 ч. 2 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав;

Частиною 1 ст.19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі:

1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом;

2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону;

3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;

4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом;

5) рішень судів, що набрали законної сили;

6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

Статтею 22 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що у разі якщо документи для державної реєстрації прав та їх обтяжень подано не в повному обсязі, передбаченому нормативно-правовими актами, державний реєстратор у строк, встановлений частинами п'ятою, сьомою і восьмою статті 15 цього Закону для розгляду заявлених прав, приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень і письмово повідомляє про це заявника.

Якщо заявник протягом п'яти робочих днів після отримання письмового повідомлення виконав вимоги державного реєстратора, загальний строк розгляду заявленого права продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.

У разі невиконання зазначених вимог державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

Процедура проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначена у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 №868 (далі - Порядок №868).

Відповідно до п.15 Порядку №868, під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо:

1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках);

2) повноважень заявника;

3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;

4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону;

5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Пунктом 16 Порядку №868 встановлено, що у разі подання документів, необхідних для проведення державної реєстрації речових прав, не в повному обсязі державний реєстратор приймає рішення про зупинення розгляду заяви, яке містить рекомендації щодо усунення обставин, що були підставою для його прийняття.

Орган державної реєстрації прав, нотаріус у день прийняття рішення про зупинення розгляду заяви видає таке рішення особисто або надсилає поштою заявникові з повідомленням про вручення.

Якщо протягом п'яти робочих днів після отримання заявником рішення про зупинення розгляду заяви до органу державної реєстрації прав, нотаріуса не надійшли документи, які підтверджують усунення в повному обсязі обставин, що були підставою для прийняття такого рішення, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.

Як зазначено вище, Рішенням від 11.04.2015 №20654037 державний реєстратор зупинив розгляд заяви позивача про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у зв'язку з не поданням всіх необхідних документів, а саме: відповідного рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування, яке прийняте на пленарному засіданні ради. При цьому інших підстав чи відсутності інших документів у вказаному рішенні зазначено не було.

Однак, відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України «Про оренду землі», у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із:

власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності);

уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).

Враховуючи те, що вищевказаними судовими рішеннями скасовано рішення Приморської міської ради № 1 від 01.04.2014 та встановлено факт того, що Договір оренди земельної ділянки № 17 (№ 040427800030) від 01.03.2004 є поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Приморська міська рада, відповідно до судового рішення, яке набрала законної сили, уклала з позивачем додаткову угоду №3 від 27.02.2015 про поновлення Договору оренди земельної ділянки № 17 (№ 040427800030) від 01.03.2004. Вказаною додатковою угодою сторони дійшли згоди продовжити строк дії Договору оренди земельної ділянки № 17 від 01.03.2004 та внесли зміни до Договору, а саме пункт 2.1 Договору викладено в наступній редакції: «Договір укладається на термін з 01 березня 2014 року по 01 березня 2019 року на п'ять років.

При цьому, у ст. 33 Закону України «Про оренду землі» прямо вказано, що у такому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється уповноваженим керівником органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі.

З огляду на викладене, у даному випадку укладення угоди про поновлення договору оренди земельної ділянки та продовження строку його дії не потребувало прийняття Приморською міською радою будь-якого рішення або ж подальшого погодження такої угоди на пленарному засіданні ради.

На думку суду є безпідставним посилання державного реєстратора на п. 44 Порядку №868, абзацом другим якого передбачено, що державна реєстрація права власності держави чи територіальної громади на земельні ділянки, які сформовані із земель державної чи комунальної власності, проводиться одночасно з державною реєстрацією речового права на таку земельну ділянку, що є похідним від права власності, на підставі рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування, оскільки положення вказаного пункту Порядку №868 стосуються лише тих земельних ділянок, право власності держави чи територіальної громади на які реєструється вперше одночасно з реєстрацією похідного права. В той же час, позивач користується відповідною земельною ділянкою безперервно починаючи з 2004 року і вперше його право користування зареєстровано у Приморському районному відділі регіональної філії ДП ЦДЗК за № 040427800030 від 01.03.2004 на підставі Договору оренди земельної ділянки №17 від 01.03.2004.

З урахуванням викладеного, рішення державного реєстраторів про зупинення розгляду заяви позивача про державну реєстрацію прав та їх обтяжень є безпідставним та підлягає скасуванню.

Пунктом 28 Порядку №868 передбачено, що Державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Статтею 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:

1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;

2) об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав;

3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа;

4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;

5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;

5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;

5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;

5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;

5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем;

6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.

Рішенням від 21.04.2015 № 20822468 державний реєстратор відмовив у проведенні державної реєстрації права оренди земельної ділянки, у зв'язку з тим, що позивачем у п'ятиденний строк не усунуто обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви.

З огляду на те, що рішення про зупинення розгляду заяви позивача про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, з підстав в ньому зазначених, винесено протиправно, а рішення про відмову у проведенні державної реєстрації права оренди земельної ділянки винесено в зв'язку з його невиконанням, то Рішенням від 21.04.2015 № 20822468 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень є також протиправним та підлягає скасуванню.

Крім того, суд вважає необґрунтованим посилання відповідача в Рішенням від 21.04.2015 № 20822468 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень в зв'язку з тим, що подані документи не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, а саме - зазначено невірний код ЄДРПОУ Приморської міської ради Запорізької області.

По-перше, в Рішенні від 11.04.2015 №20654037 про зупинення розгляду заяви позивача відповідач не зазначав про цю помилку.

По-друге в Договорі оренди земельної ділянки №17 від 01.03.2004 та в додаткових угодах до нього також зазначений помилковий код ЄДРПОУ Приморської міської ради Запорізької області, проте це не заважало реєстраційній службі в їх реєстрації.

По-третє, Приморська міська ради Запорізької області є органом місцевого самоврядування і наявність помилки в її коді ЄДРПОУ не перешкоджає державному реєстратору ідентифікувати саму особу та підписані її уповноваженими представниками документи.

Також, для захисту прав позивача, суд також вважає за необхідне зобов'язати реєстраційну службу Приморського районного управління юстиції Запорізької області вчинити дії щодо проведення державної права оренди земельної ділянки на підставі заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийнятої 09.04.2015 за реєстраційним номером 10961244, яку подав ОСОБА_1

Частиною 1 ст. 11 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахуванням зазначеного вище, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійсненні нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Враховуючи викладене, керуючись статтями 69, 70, 71, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області Реньова Є.Б. «Про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень» №20654037 від 11.04.2015.

3. Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області ОСОБА_5 «Про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень» №20822468 від 21.04.2015.

4. Зобов'язати реєстраційну службу Приморського районного управління юстиції Запорізької області вчинити дії щодо проведення державної права оренди земельної ділянки на підставі заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийнятої 09.04.2015 за реєстраційним номером 10961244, яку подав ОСОБА_1.

3. Повернути з Державного бюджету України на користь Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 73 (сімдесят три) гривні 08 копійок.

Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Ю.П. Бойченко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.07.2015
Оприлюднено13.08.2015
Номер документу48157081
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/2685/15

Ухвала від 28.10.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 28.10.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 23.09.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Постанова від 08.07.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Постанова від 08.07.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 08.07.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 18.06.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 21.05.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні