Постанова
від 18.01.2011 по справі 2а-3441/10/0770
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Cправа № 2а-3441/10/0770

рядок статзвітності 8.1.5

код - 11

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 січня 2011 року м. Ужгород

Закарпатський окружний адміністративний суд під головуванням судці Маєцької Н.Д., за участю секретаря судового засідання Повханич Г.П. та сторін, які беруть участь у справі:

представника позивача - ОСОБА_1 представника відповідача - ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Ужгороді адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 міжрайонної державної податкової інспекції в Закарпатської області до відкритого акціонерного товариства «ОСОБА_3 шляхово-будівельне управління № 58»про стягнення заборгованості в сумі 83614, 83 грн.,

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до статті 160 частини З КАС України 18 січня 2011 року було проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Повний текст постанови виготовлено та підписано 21 січня 2011 року.

Позивач ОСОБА_3 міжрайонна державна податкова інспекція в Закарпатській області звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом відкритого акціонерного товариства «ОСОБА_3 шляхово-будівельне управління № 58»про сплату нарахованих із застосуванням «звичайних цін»податкових зобов»язань на загальну суму 83614, 83 грн.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю з мотивів, що наведені в позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні позов не визнав, просив суд відмовити в задоволенні такого, як безпідставному, обґрунтовуючи свою позицію обставинами, викладеними у письмових заперечейнях на позов.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши у судовому засіданні пояснення представників сторін та оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до наступного висновку.

Відповідач знаходиться на обліку в ОСОБА_3 міжрайонній державній податковій інспекції з 11.02.1995 року, що підтверджується довідкою ОСОБА_3 МДПІ за №184/9/29-015 від 07.05.2010 року про взяття на облік платника податків та є платником податків і зборів, передбачених Законом України "Про систему оподаткування".

З 22.12.2009 року по 19.01.2010 року працівниками ОСОБА_3 МДПІ було проведено виїзну планову перевірку Відповідача з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2008 року по 30.09.2009 року.

В процесі проведення перевірки встановлено, що ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»в перевіреному періоді здійснювало виробництво асфальто-бітумної суміші для

використання у власних виробничих цілях та для реалізації юридичним та фізичним особам.

Так, в перевіреному періоді підприємство реалізовувало асфальто-бітумну суміш наступним фізичним особам згідно таких накладних:

- ОСОБА_4 - накладна №2 від 23.02.2009 року: асфальтобетон ДЗ щільний тип А в кількості 220 тонн, ціна за 1 тонну без ПДВ 385, 30 грн., загальна сума без ПДВ 84766 грн, сума ПДВ 16953,20 грн, разом з ПДВ 101719,20 грн.; асфальтобетон суміш КЗ високопористий в кількості 270 тонн, ціна за 1 тонну без ПДВ 289,19 грн., загальна сума без ПДВ 78081, 30 грн., сума ПДВ 15616, 35 грн., разом з ПДВ 93698,10 грн.

- ОСОБА_5 - накладна №8 від 30.06.2009 року: асфальтобетон ДЗ щільний в кількості 32 тонн, ціна за 1 тонну без ПДВ 312, 30 грн., загальна сума без ПДВ 9993, 71 грн, сума ПДВ 1998, 74 грн, разом з ПДВ 11992, 45 грн.; ОСОБА_6 - накладна №9 від 30.06.2009 року: асфальтобетон суміш ДЗ щільний в кількості 127 тонн, ціна за 1 тонну без ПДВ 295, 59 грн., загальна сума без ПДВ 37539,58грн., сума ПДВ 7507,92 грн., разом з ПДВ 45047,50 грн.

Проведеною перевіркою встановлено, що підприємством вартість реалізованої асфальтобітумної суміші вищевказаним фізичним особам була відображена у складі валового доходу підприємства у періодах виписки видаткових накладних.

В процесі проведення перевірки встановлено, що в аналогічні періоди ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»проводив реалізацію ідентичних асфальто-бітумних сумішей іншим юридичним особам та використовував їх при виконанні будівельних робіт на замовлення, а саме:

грудень 2008 року: ПМП «Васавам», накладна №БУ-16 від 18.12.2008 року -реалізовано 10 тон асфальтобетону ДЗ щільний тип А за ціною 591,78 грн. за 1 тонну без ПДВ; ТОВ «Полюс Закарпаття», акт приймання підрядних робіт за грудень 2008 року по будівництву АЗС (асфальтування території) в Ужгородському р-ні, згідно підсумкової відомості ресурсів до даного акту ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»використано 48,32 тонни суміші асфальто-бетоку дрібнозернистого щільного типу Б по ціні 479,78 грн за 1 тонну без ПДВ. (Ціна 479,78 грн. складається: 475,0 грн.- відпускна ціна, 4,78 грн. - транспортування суміші на відстань 2 км., 0,0 грн. - складські витрати) та 57,52 тонни суміші асфальто-бетону крупнозернистого щільного типу А по ціні 445,98 грн. за 1 тонну без ПДВ. (Ціна 445,98 грн. складається: 441,20 грн.- відпускна ціна, 4,78 грн. - транспортування суміші на відстань 2 км., 0,0 грн. - складські витрати);

січень 2009 року: ТОВ «Полюс Закарпаття», акт приймання підрядних робіт за січень 2009 року по будівництву АЗС (асфальтування території) в Ужгородському р-ні, згідно підсумкової відомості ресурсів до даного акту ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»використано 196,7742 тон суміші асфальто-бетону дрібнозернистого щільного типу Б по ціні 479,78 грн за 1 тонну без ПДВ. (Ціна 479,78 грн. складається: 475,0 грн.- відпускна ціна, 4,78 грн. - транспортування суміші на відстань 2 км., 0,0 грн. - складські витрати) та 292,9206 тон суміші асфальто-бетону крупнозернистого щільного типу А по ціні 445,98 грн. за 1 тонну без ПДВ. (Ціна 445,98 грн. складається: 441,20 грн.- відпускна ціна, 4,78 грн. - транспортування суміші на відстань 2 км., 0,0 грн. - складські витрати);

лютий 2009 року: КШЕП м . Ужгорода, накладна №БУ-1 від 11.02.2009 року - реалізовано 10 тонн асфальтобетону ДЗ щільний тип А за ціною 590,82 грн. за 1 тонну без ПДВ; Служба автомобільних доріг в Закарпатській області, акт приймання підрядних робіт за лютий 2009 року по поточному ремонту дороги місцевого значення Міжгірського р-ну «Потік-Шипіт», згідно підсумкової відомості ресурсів до даного акту ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»використано 426,593 тонн суміші асфальто-бетону дрібнозернистого щільного типу А по ціні 611,26 грн за 1 тонну без ПДВ. (Ціна 611,26 грн. складається: 501,67 грн.- відпускна ціна, 97,60 грн. - транспортування суміші на відстань 130 км., 11,99 грн. - складські витрати), Служба автомобільних доріг в Закарпатській області, акт приймання підрядних робіт за лютий 2009 року по поточному ремонту дороги місцевого значення Міжгірського р-ну «Пилипець», згідно підсумкової відомості ресурсів до даного акту ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ- 58»використано 163,05 тонн суміші асфальто-бетону дрібнозернистого щільного типу А по ціні 611,26 грн за 1 тонну без ПДВ. (Ціна 611,26 грн. складається: 501,67 грн.- відпускна ціна, 97,60 грн. - транспортування суміші на відстань 130 км., 11,99 грн. - складські витрати);

червень 2009 року: Управління міського господарства м.Ужгород, акт приймання підрядних робіт за червень 2009 року по капітальному ремонту вул.Чорновола у м.Ужгороді, згідно підсумкової відомості ресурсів до даного акту ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»використано 38,913 тонн суміші асфальто-бетону

дрібнозернистого типу Б по ціні 537,85 грн за 1 тонну без ПДВ. (Ціна 537,85 грн. складається: 514,0 грн. - відпускна ціна, 13,30 грн. - транспортування суміші на відстань 16 км., 10,50 грн. - складські витрати); Служба автомобільних доріг в Закарпатській області, акт приймання підрядних робіт за червень 2009 року по поточному ремонту вул.Гагаріна у м. Ужгороді, згідно підсумкової відомості ресурсів до даного акту ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»використано 561,72 тонн суміші асфальто-бетону дрібнозернистого типу Б по ціні 563,67 грн за 1 тонну без ПДВ. (Ціна 563,67 грн. складається: 544,57 грн.- відпускна ціна, 8,05 грн. - транспортування суміші на відстань 8 км., 11,05 грн. - складські витрати).

Таким чином, ціна реалізації без ПДВ 1 тонни:

асфальтобетону дрібнозернистого щільного типу А за відповідні періоди складала 591,78 грн. - за грудень 2008 року, 590,82 грн. та 501,67 грн. - лютий 2009 року;

асфальтобетонна суміш крупнозерниста високопориста за відповідні періоди складала 441,20 грн. - за січень-лютий 2009 року;

асфальтобетону дрібнозернистого щільного типу Б за відповідні періоди складала 514,0 грн. та 544,57 грн. - за червень 2009 року;

Враховуючи вищенаведене, ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»проводило реалізацію асфальто-бетонної суміші фізичним особам-не платникам податку на прибуток (ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6М.) по цінам нижчим, ніж проводилася реалізація ідентичної продукції в аналогічні періоди іншим покупцям та замовникам (ПМП «Васавам», ТОВ «Полюс Закарпаття», КШЕП м. Ужгорода, Служба автомобільних доріг в Закарпатській області, Управління міського господарства м. Ужгород).

Відповідно до підпункту 1.20.10 Законом України від 28.12.94 р. N 334/94-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" донарахування податкових зобов'язань платмка податку податковим органом внаслідок визначення звичайних цін здійснюється за процедурою, встановленою законом для нарахування податкових зобов'язань за непрямими методами, а для платників податку, визнаних природними монополістами згідно із законом, - також відповідно до принципів регулювання цін, встановлених таким законом.

Податковий орган має право застосувати звичайні ціни для визначення бази оподаткування у випадках, передбачених законом, незалежно від виду господарської операції, що здійснюється платником цього податку, або податкового статусу іншої сторони такої операції.

Відповідно до пункту 4.3 статті 4 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-ІП "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон N 2181) рішення про застосування непрямих методів приймається податковим органом за наявності підстав, визначених у підпункті 4.3.1 цього пункту, застосування таких методів в інших випадках не дозволяється.

Пунктом 4.3.1 п.4.3. ст. 4 Закону N 2181 визначено, якщо контролюючий орган не може самостійно визначити суму податкового зобов'язання платника податків згідно з підпунктом "а" підпункту 4.2.2 статті 4 цього Закону у зв'язку з невстановленням фактичного місцезнаходження підприємства чи його відокремлених підрозділів, місцезнаходження фізичної особи або ухиленням платника податків чи його посадових

осіб від надання відомостей, передбачених законодавством, а також якщо неможливо визначити суму податкових зобов'язань у зв'язку з неведенням платником податків податкового обліку або відсутністю визначених законодавством первинних документів, сума податкових зобов'язань платника податків може бути визначена за непрямим методом. Цей метод може застосовуватися також у випадках, коли декларацію було подано, але під час документальної перевірки, що проводиться контролюючим органом, платник податків не підтверджує розрахунки, наведені у декларації, наявними документами обліку у порядку, передбаченому законодавством.

На підставі зазначеного, ОСОБА_3 МДІЇЇ було прийнято рішення (Наказ від 12.01.2010 р. за №2) про застосування звичайних цін при проведенні перевірки ВАТ "ОСОБА_3 ШБУ-58" (03450092, Ужгородський р-н, с.Баранинці, вул. Об'їзна, 9) реалізації асфальто-бітумної суміші фізичним особам-не платникам податку на прибуток - ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6

Відповідно до пп. 7.4.1 ст.7 Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств" від 22.05.1997 року за №283/97-ВР доход, отриманий платником податку від продажу товарів (робіт, послуг) пов'язаним особам, визначається виходячи із договірних цін, але не менших за звичайні ціни на такі товари (роботи, послуги), що діяли на дату такого продажу" та згідно пп.7.4.3 ст.7 вищевказаного Закону положення підпунктів 7.4.1, 7.4.2 поширюються також на операції з особами, які не є платниками податку, встановленого статтею 10 цього Закону, або сплачують податок на прибуток за іншими, ніж платник податку, ставками".

Фізичні особи (ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6М.), яким ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»проводило реалізацію асфальто-бітумної суміші не є платниками податку, встановленого статтею 10 Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств" від 22.05.1997 року за №283/97-ВР, тобто валові доходи по операціях з ними визначаються виходячи із договірних цін, але не менших за звичайні ціни на такі товари (роботи, послуги), що діяли на дату такого продажу.

Відповідно до пп. 1.20.1 ст.1 Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств" від 22.05.1997 року за №283/97-ВР «Якщо цим пунктом не встановлено інше, звичайною вважається ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору. Якщо не доведене зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню справедливих ринкових цін.

Справедлива ринкова ціна - це ціна, за якою товари (роботи, послуги) передаються іншому власнику за умови, що продавець бажає передати такі товари (роботи, послуги), а покупець бажає їх отримати за відсутності будь-якого примусу, обидві сторони є взаємно незалежними юридично та фактично, володіють достатньою інформацією про такі товари (роботи, послуги), а також ціни, які склалися на ринку ідентичних (а за їх відсутності -однорідних) товарів (робіт, послуг). Ринок товарів (робіт, послуг) - сфера обігу товарів (робіт, послуг), яка визначається виходячи з можливості покупця (продавця) реально і без значних додаткових витрат придбати (продати) товар (роботу, послугу) на найближчій стосовно будь-якої із сторін договору території.

Ідентичні товари (роботи, послуги) - товари (роботи, послуги), що мають однакові характерні для них основні ознаки. Під час визначення ідентичності товарів беруться до уваги, зокрема, їх фізичні характеристики, які не впливають на їх якісні характеристики і не мають суттєвого значення для визначення ознак товару, якість і репутація на ринку, країна походження та виробник. Незначні відмінності в їх зовнішньому вигляді можуть не враховуватися.

Однорідні товари (роботи, послуги) - товари (роботи, послуги), які не є ідентичними, мають подібні характеристики і складаються зі схожих компонентів, що дозволяє їм виконувати однакові функції та (або) бути взаємозамінними. Під час визначення однорідності товарів (робіт, послуг) беруться до уваги, зокрема, їх якість, наявність товарного знака, репутація на ринку, країна походження та виробник". Відповідно до пп. 1.20.2. ст. 1 Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств" „для визначення звичайної ціни товару (робіт, послуг) використовується інформація про укладені на момент продажу такого товару (роботи, послуги) договори з ідентичними (однорідними) товарами (роботами, послугами) у співставних умовах. Зокрема, враховуються такі умови договорів, як кількість (обсяг) товарів (наприклад, обсяг товарної партії), строки виконання зобов'язань, умови платежів, звичайних для такої операції, а також інші об'єктивні умови, що можуть вплинути на ціну. При цьому умови договорів на ринку ідентичних (у разі їх відсутності - однорідних) товарів (робіт, послуг) визнаються співставними, якщо відмінність між такими умовами суттєво не впливає на ціну, або може бути економічно обґрунтована. При цьому враховуються звичайні при укладанні угод між непов'язаними особами надбавки чи знижки до ціни. Зокрема, але не виключно, враховуються знижки, пов'язані з сезонними та іншими коливаннями споживчого попиту на товари (роботи, послуги), втратою товарами якості або інших властивостей; закінченням (наближенням дати закінчення) строку зберігання (придатності, реалізації); збутом неліквідних або низьколіквідних товарів; маркетинговою політикою, у тому числі при просуванні товарів (робіт, послуг) на ринки; наданням дослідних моделей і зразків товарів з метою ознайомлення з ними споживачів.

Якщо товари (роботи, послуги), ідентичні (за їх відсутності - однорідні) товарам (роботам, послугам), стосовно яких визначається звичайна ціна, прилюдно пропонуються до продажу, або мають ціни, встановлені на організованому ринку цінних паперів, або мають біржову ціну (біржове котирування), визначення звичайної ціни у встановленому в абзаці першому цього підпункту порядку здійснюється із врахуванням таких факторів".

Згідно до пп. 1.20.8. ст.1 Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств" від 22.05.1997 року за №283/97-ВР «Обов'язок доведення того, що ціна договору не відповідає рівню звичайної ціни у випадках, визначених цим Законом, покладається на податковий орган у порядку, встановленому законом. При проведенні перевірки платника податку податковий орган має право надати запит, а платник податку зобов'язаний обґрунтувати рівень договірних цін або послатися на норми абзацу першого підпункту 1.20.1 цього пункту».

ОСОБА_3 МДПІ в процесі проведення перевірки листом за №168/10/23-1 від 13.01.2010 року «Про надання обґрунтування рівня цін»звернулося до ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»про надання письмових пояснення щодо формування собівартості виробництва асфальтобітумних сумішей марок ДЗ щільний тип Б, ДЗ щільний тип А, КЗ високо пористий в розрізі їх матеріальних та нематеріальних складових та в розрізі податкових періодів.

Згідно отриманої відповіді від ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»(лист №8 від 14.01.2010 року) повідомлено наступне:

«...Основними документами, що регламентують порядок формування виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) для всіх підприємств не залежно від організаційно- правових форм та форм власності є Положення (Стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене Наказом Мінфіна України від 31.12.1999 р. за №318, зі змінами та доповненнями, та розроблені на його підставі галузеві методичні рекомендації щодо формування собівартості продукції (робіт, послуг).

Так, пункт 11 П(С)БО 16 передбачає формування виробничої собівартості продукції (робіт, послуг), що включає: - прямі матеріальні витрати; - прямі витрати на оплату праці; -інші прямі витрати; - змінні загальновиробничі витрати і постійні розподілені загальновиробничі витрати.

Виробнича собівартість продукції (робіт, послуг) включає тільки витрати, безпосередньо пов'язані із виробництвом продукції, зумовлені технологією та організацією виробництва, а в частині витрат на управління (накладних витрат) - лише загальновиробничі змінні та постійні розподілені. Крім того, згідно пункту 11 П(С)БО 16,

перелік і склад статей калькулювання виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) установлюються підприємством...».

Таким чином, Відповідач листом №8 від 14.01.2010 року не надав відповіді щодо обґрунтування рівня договірних цін при реалізації асфальтобітумної суміші Фізичним особам ОСОБА_4., ОСОБА_5, ОСОБА_6

Крім того, перевіркою було перевірено чи могла вартість виготовленої асфальтобітумної суміші, яка була реалізована Фізичним особам ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, включати матеріали замовників даних фізичних осіб та чи це вплинуло на собівартість виготовленої продукції.

Перевіркою було встановлено, що облік руху надходження сировини та матеріалів від замовника, які прийняті для переробки (давальницька сировина) і не оплачуються одержувачем, та їх вибуття (в тому числі в іншому матеріальному вигляді) ведеться на позабалансовому субрахунку бухгалтерського обліку «Матеріали, прийняті для переробки». Аналітичний облік давальницької сировини ведеться за замовниками, видами сировини й матеріалів та за місцями їх зберігання чи переробки. Облік затрат з переробки чи доробки давальницької сировини здійснюється на рахунках обліку витрат виробництва (за винятком вартості давальницької сировини замовника).

У ході проведення перевірки ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ № 58»не представило жодного підтверджуючого первинного документа щодо оприбуткування, руху, вибуття сировини та матеріалів від замовників. Також перевіркою було встановлено, що на підприємстві не ведеться позабалансовий рахунок 02 «Активи на відповідальному зберіганні».

Крім того, згідно письмових пояснень одного із замовників громадянина ОСОБА_4 останній у своїх поясненнях вказує, що придбав асфальтобітумну суміш шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок підприємства відповідно до рахунка. Продукція особисто вивозилася з підприємства на орендованому транспортному засобі.

Отже, перевіркою рівень звичайних цін при проведенні ВАТ "ОСОБА_3 ШБУ- 58" реалізації асфальто-бітумної суміші вищевказаним фізичним особам-не платникам податку на прибуток визначено на рівні найменшої відпускної ціни ідентичної продукції у аналогічному періоді іншим покупцям та замовникам без врахування витрат на транспортування та складських витрати а саме:

звичайна ціна реалізації без ПДВ 1 щільного типу А - 501,67 грн.; звичайна ціна реалізації без ПДВ 1 тонни асфальтобетона суміш крупнозерниста високопориста - 441,20 грн.;

звичайна ціна реалізації без ПДВ 1 тонни асфальтобетону дрібнозернистого щільного типу Б - 514,0 грн.

Таким чином, перевіркою проведено перерахунок валових доходів ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»від реалізації асфальто-бітумної суміші фізичним особам-не платникам податку на прибуток (ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6М.) виходячи із рівня звичайних цін, а саме:

ОСОБА_4 реалізовано асфальтобетон ДЗ щільний тип А в кількості 220 тонн, звичайна ціна реалізації 501, 67 грн., валовий дохід підприємства виходячи із рівня звичайних цін 110367,40 грн., валовий дохід визначений підприємством по даній операції 84766 грн., відхилення 4 25601,40 грн.;

ОСОБА_4 реалізовано асфальтобетон КЗ високопористий в кількості 270 тонн, звичайна ціна реалізації 441, 20 грн., валовий дохід підприємства виходячи із рівня звичайних цін 119124 грн., валовий дохід визначений підприємством по даній операції 78081,30 грн., відхилення 41042,7 грн., разом за лютий 2009 рік валовий дохід підприємства виходячи із рівня звичайних цін становить 229491,4 грн., валовий дохід визначений підприємством по даній операції 162847, 30 грн., відхилення становить 66644, 10 грн. ОСОБА_5 реалізовано асфальтобетон ДЗ щільний тип Б в кількості 32 тонни, звичайна ціна реалізації 514грн., валовий дохід підприємства виходячи із рівня звичайних цін 16448 грн., валовий дохід визначений підприємством по даній операції 9993,71 грн., відхилення становить 6454,29 грн.

ОСОБА_6 реалізовано асфальтобетон ДЗ щільний тип Б в кількості 127 тонн, звичайна ціна реалізації 514грн., валовий дохід підприємства виходячи із рівня звичайних цін 65278 грн., валовий дохід визначений підприємством по даній операції 37539, 58 грн., відхилення становить 34192, 71 грн., разом за червень 2009 рік валовий дохід підприємства виходячи із рівня звичайних цін становить 81726 грн., валовий дохід визначений підприємством по даній операції 7533, 29 грн., відхилення становить 34192, 71 грн.

Таким чином, внаслідок проведення вищевказаного перерахунку валових доходів при реалізації асфальто-бітумної суміші фізичним особам-не платникам податку на прибуток, перевіркою збільшено валові доходи підприємства на загальну суму 100836,0 грн., а саме: за І квартал 2009 року - на 66644,0 грн., за II квартал 2009 року - на 34192,0 грн.

Зазначене вище порушення податкового законодавства, а саме - заниження валового доходу вплинуло на визначення податкових зобов'язань по податку на додану вартість та податку з доходів фізичних осіб.

Крім того, перевіркою встановлено, що база оподаткування податком на додану вартість ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ №58»складається з операцій по виконанню робіт по будівництву, капітальному, поточному та планово-попереджувальному ремонту автомобільних доріг державного, комунального та місцевого значення, реалізації асфальто-бітумної суміші та ТМЦ, надання послуг оренди, інших операцій, які оподатковуються ПДВ.

Відповідно до п. 4.1. ст.4 Закону України від 03.04.1997 р. N 168/97-ВР „Про податок на додану вартість" із змінами та доповненнями, База оподаткування операції з поставки товарів (послуг) визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, визначеної за вільними цінами, але не нижче за звичайні ціни, з урахуванням акцизного збору, ввізного мита, інших загальнодержавних податків та зборів (обов'язкових платежів), згідно із законами України з питань оподаткування (за винятком податку на додану вартість, а також збору на обов'язкове державне пенсійне страхування на послуги стільникового рухомого зв'язку, що включається до ціни товарів (послуг)). До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податку безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу в зв'язку з компенсацією вартості товарів (послуг).

У разі якщо звичайна ціна на товари (послуги) перевищує договірну ціну на такі товари (послуги) більше ніж на 20 відсотків, база оподаткування операції з поставки таких товарів (послуг) визначається за звичайними цінами.

Відповідно до п. 1.18. ст. 1 Закону України від 03.04.1997 р. N 168/97-ВР „Про податок на додану вартість" із змінами та доповненнями, «Звичайні ціни розуміються та застосовуються за правилами, визначеними пунктом 1.20 статті 1 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".

Перевіркою повноти визначення податкових зобов'язань за період 01.10.2008 року по 30.09.2009 року встановлено заниження податкових зобов'язань по податку на додану вартість на загальну суму 20168 грн., у тому числі за лютий 2009 року в сумі 13329 грн. та за червень 2009 року в сумі 6839,0 грн.

Як зазначалось вище, ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»проводило реалізацію асфальтобетонної суміші фізичним особам-не платникам податку на прибуток (ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6М.) по цінам нижчим, ніж проводилася реалізація ідентичної продукції в аналогічні періоди іншим покупцям та замовникам (ПМП

«Васавам», ТОВ «Полюс Закарпаття», КШЕП м.Ужгорода, Служба автомобільних доріг в Закарпатській області, Управління міського господарства м. Ужгород).

Перевіркою проведено перерахунок бази оподаткування по ПДВ ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»при реалізації асфальто-бітумної суміші фізичним особам-не платникам податку на прибуток (ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6М.) виходячи із рівня звичайних цін, внаслідок чого збільшено базу оподаткування по ПДВ на загальну суму 100836,0 грн. та збільшено податкові зобов'язань по ПДВ на загальну суму 20168 грн., а саме:

Лютий 2009 року - 13329,00 грн. (66644 грн.х20%);

Червень 2009 року - 6839,00 грн. (34192 грн.х20%).

Відповідно до пп. 17.1.3. п.17.1 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000р. № 2181- III, у разі коли контролюючий орган самостійно донараховує суму податкового зобов'язання платника податків за підставами, викладеними у підпункті "б" підпункту 4.2.2 пункту 4.2 статгі 4 цього Закону, такий платник податків зобов'язаний сплатити штраф у розмірі десяти відсотків від суми недоплати (заниження суми податкового зобов'язання) за кожний з податкових періодів, установлених для такого податку, збору (обов'язкового платежу), починаючи з податкового періоду, на який припадає така недоплата, та закінчуючи податковим періодом, на який припадає отримання таким платником податків податкового повідомлення від контролюючого органу, але не більше п'ятдесяти відсотків такої суми та не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян сукупно за весь строк недоплати, незалежно від кількості податкових періодів, що минули.

Таким чином, відповідно до пп. 17.1.3. п.17.1 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000р. № 2181- III ОСОБА_3 МДПІ було застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 10084,00 грн.

В податковому періоді, в якому допущено вищевказане порушення податкового законодавства, відповідальними за фінансово-господарську діяльність ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»були: генеральний директор ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»п. Лялик І.И. та в.о.головного бухгалтера п.Дюгов Я.І., вказані посадові особи ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»під час проведення перевірки відмовилися від надання пояснень по встановленому порушенню податкового законодавства.

Окрім цього, перевіркою повноти визначення податкових зобов'язань по податку з доходів фізичних осіб за період 01.10.2008 року по 30.09.2009 року встановлено, що заниження валового доходу підприємства вплинуло на визначення податкових зобов'язань по даному податку.

Згідно п.п. 4.3.3 п.4.3 ст. 4 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-ІП "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" визначено, що порядок застосування непрямих методів визначення суми доходів фізичної особи визначається з урахуванням норм закону з питань оподаткування доходів фізичних осіб.

Так, ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»було виплачено не працівникам підприємства (громадянам: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6М.) додаткове благо, а саме громадянам було реалізовано асфальтобетон різних марок за цінами, суттєво нижчими від «звичайних»цін у не грошовому (товарному) вигляді без утримання податку з доходів фізичних осіб, а саме:

- ОСОБА_4 реалізовано асфальтобетон ДЗ щільний типу А в кількості 20 тонн, «звичайна»ціна 501, 67 грн., всього за «звичайною»ціною реалізовано 110367, 40 грн., фактично реалізовано за ціною 84766 грн., надано додаткового блага (різниця між «зви чайною»ціною і ціною реалізації) 25601, 40 грн. ОСОБА_4 реалізовано асфальтобетон КЗ високопористий в кількості 70 тонн, «звичайна»ціна 441, 20 грн., всього за «звичайною»ціною реалізовано 119124 грн., фактично реалізовано за ціною 78081, 30 грн., надано додаткового блага (різниця між «звичайною»ціною і ціною реалізації) 41042, 70 грн.

- ОСОБА_5 реалізовано асфальтобетон ДЗ щільний тип Б в кількості 32 тонн, «звичайна»ціна 514 грн., всього за «звичайною»ціною реалізовано 16448 грн., фактично реалізовано за ціною 9993, 71 грн., надано додаткового блага (різниця між «звичайною»ціною і ціною реалізації) 6454,29 грн.

- ОСОБА_6 реалізовано асфальтобетон ДЗ щільний тип Б в кількості 27 тонн, «звичайна»ціна 514 грн., всього за «звичайною»ціною реалізовано 65278 грн., фактично реалізовано за ціною 37539, 58 грн., надано додаткового блага (різниця між «звичайною»ціною і ціною реалізації) 27738,42 грн., разом додаткового блага.

Пунктом 1.5 ст. 1 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб»визначено, що додаткові блага - кошти, матеріальні чи нематеріальні цінності, послуги, інші види доходу, що виплачуються (надаються) платнику податку його працедавцем (самозайнятою особою), якщо такий дохід не є заробітною платою чи виплатою, відшкодуванням чи компенсацією за цивільно-правовими угодами, укладеними з таким платником податку (далі - інші виплат і винагороди).

Відповідно до пункту 1.2 статті 1 Закону України від 22.05.2003 N 889 "Про податок з доходів фізичних осіб" із змінами та доповненнями, дохід - це сума будь-яких коштів, вартість матеріального і не матеріального майна, інших активів, що мають вартість, у тому числі цінних паперів або деривативів, одержаних платником податку у власність або нарахованих на його користь, протягом відповідного звітного податкового періоду з різних джерел як на території України, так і за її межами.

Підпунктом 3.1.1 пункту 3.1 статті 3 Закону України від 22.05.2003 р. N 889-ІУ "Про податок з доходів фізичних осіб" із змінами та доповненнями, визначено, що об'єктом оподаткування податком з доходів фізичних осіб є загальний місячний оподатковуваній дохід, відповідно до підпункту 4.2.1 пункту 4.2 статті 4 цього Закону, до складу якого включаються доходи у вигляді заробітної плати, інші виплати та винагороди, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового або цивільно- правового договору.

Згідно п. 3.4. ст. З Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб»при нарахуванні доходів у будь-яких негрошових формах об'єкт оподаткування визначається як вартість такого нарахування, визначена за звичайними цінами, помножена на коефіцієнт, який розраховується за такою формулою: К = 100 : (100 - Сп), де К - коефіцієнт; Сп - ставка податку, встановлена для таких доходів на момент такого нарахування.

Вартість такого нарахування визначається виходячи із звичайної ціни, збільшеної на суму: податку на додану вартість, якщо особа, яка здійснює таке нарахування, є платником податку на додану вартість; акцизного збору, якщо надається підакцизний товар.

Згідно з п. 1.15 ст. 1 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" податковим агентом є юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ) або фізична особа чи представництво нерезидента - юридичної особи, які незалежно від їх організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками зобов'язані нараховувати, утримувати і сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рахунок платника податку, вести податковий облік та подавати податкову звітність податковим органам відповідно до закону, а також нести відповідальність за порушення норм цього Закону.

Так, обов'язки нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету відповідно до пп. 8.1.1 п. 8.1 ст. 8 Закону України від 22.05.2003 N 889 "Про податок з доходів фізичних осіб" із змінами та доповненнями, покладено на податкового

агента, який нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку, утримує податок від суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену у відповідних пунктах статті 7 Закону.

Внаслідок виявленого порушення перевіркою донараховано податок з доходів фізичних осіб в сумі 17787,61 гри. (100836,81 грн. * 1,176 * 15%).

Відповідно до пп. 17.1.9. п.17.1 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000р. № 2181- III, у разі коли платник податків здійснює грошові виплати без попереднього нарахування та сплати податку, збору (обов'язкового платежу), якщо відповідно до законодавства таке нарахування та сплата є обов'язковою передумовою такого продажу (відчуження) або виплати, такий платник податків сплачує штраф у подвійному розмірі від суми зобов'язання з такого податку, збору (обов'язкового платежу).

Таким чином відповідно до пп. 17.1.9. п.17.1 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000р. №2181-111 податковою інспекцією було застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 35575,22 грн.

За наслідками перевірки ВАТ «ОСОБА_3 ІПБУ-58»було складено акт перевірки від 01.02.2010 року №15/23-1/03450092.

Враховуючи висновки викладені у акті перевірки, ОСОБА_3 МДПІ було прийнято рішення від 11 лютого 2010 року № 1/23-1/03450092/1691 про визначення податкового зобов'язання із застосуванням звичайних цін до ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»по платежу: податок на додану вартість в розмірі 30252,00 грн., в тому числі основний платіж 20168,00 грн. та штрафні (фінансові) санкції 10084,00 грн. та рішення від 11 лютого 2010 року № 7/17-2/03450092 про визначення податкового зобов'язання із застосуванням звичайних цін до ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»по платежу: податок з доходів фізичних осіб в розмірі 53362,83 грн., в тому числі основний платіж 17787,61 грн. та штрафні (фінансові) санкції 35575,22 грн.

Крім того, необхідно зазначити, що ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»не погоджуючись із висновками перевірки та прийнятими ОСОБА_3 МДШ рішеннями щодо визначення податкових зобов'язань подавало заперечення на акт перевірки та оскаржувало податкові зобов'язання нараховані під час перевірки у адміністративному порядку. Однак як інспекцією, так і вищестоящими органами ДПС були прийняті рішення про залишення заперечень та скарг платника без задоволення. Так, зокрема, кінцевою адміністративною інстанцією - ДПА України було прийнято Рішення від 06.08.2010 року № 15427/7/25-0115 Про результати розгляду повторної скарги, яким скаргу платника залишено без задоволення.

Податковою інспекцією було направлено ВАТ «ОСОБА_3 ШБУ-58»листа- пропозицію за № 1675/10/23-1 від 10.02.2010 року щодо самостійної сплати розрахованих із застосуванням звичайних цін податкових зобов'язань, однак Відповідач не забезпечив самостійної сплати розрахованих із застосуванням звичайних цін податкових зобов'язань.

Відповідно до п.п. 4.3.5. п. 4.3 ст. 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000р. № 2181- III, рішення про застосування непрямих методів приймається податковим органом за місцезнаходженням платника податків за наявності підстав, визначених у підпункті 4.3.1 цього пункту. Нарахування податкових зобов'язань з використанням непрямого методу здійснюється виключно податковими органами.

Рішення про сплату податкових зобов'язань приймається у судовому порядку за поданням керівника (його заступника) відповідного податкового органу.

Згідно п. ІІ ст.10 Закону України "Про державну податкову службу" органи держеної податкової служби подають до судів позови до підприємств, установ, організацій та громадян про визнання угод недійсними і стягнення в доход держави коштів, одержаних ними за такими угодами, а в інших випадках - коштів, одержаних без установлених законом підстав, а також про стягнення заборгованості перед бюджетом і державними цільовими фондами за рахунок їх майна.

Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, заявленими відповідно до чинного законодавства і такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати по справі згідно ч. 4 ст. 94 КАС України з відповідача не стягуються.

На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 160, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ

1. Позов ОСОБА_3 міжрайонної державної податкової інспекції -задовольнити.

2. Стягнути з відкритого акціонерного товариства «ОСОБА_3 шляхово-будівельне управління № 58»(89425, вул.. Об'їздна, 9, с. Баранинці, Ужгородський район, ідентифікаційний код 03450092) на користь Державного бюджету України заборгованість у загальному розмірі 83614, 83 (вісімдесят три тисячі шістсот чотирнадцять) гривень (вісімдесят три) копійки по наступним платежах:

- податок на додану вартість в розмірі 30252,00 грн., в тому числі основний платіж 20168,00 грн. та штрафні (фінансові) санкції 10084,00 грн.

- податок з доходів фізичних осіб в розмірі 53362,83 гри., в тому числі основний платіж 17787,61 грн. та штрафні (фінансові) санкції 35575,22 грн.

3. Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Маєцька Н.Д.

Дата ухвалення рішення18.01.2011
Оприлюднено01.09.2015

Судовий реєстр по справі —2а-3441/10/0770

Постанова від 18.01.2011

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Ухвала від 11.09.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький В.В.

Ухвала від 17.09.2010

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Постанова від 18.01.2011

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Ухвала від 05.10.2010

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні