ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
"07" грудня 2010 р. Справа № 7/170
За позовом Заступника прокурора м. Рівне в інтересах держави в особі
Рівненської міської ради м.Рівне
до відповідача ОСОБА_1 підприємницької діяльності - фізичної особи ОСОБА_2
Івановича м.Рівне
про внесення змін у договір оренди земельної ділянки
Суддя Павлюк І.Ю.
Представники сторін:
від позивача - не з’явився;
від відповідача - не з’явився;
від прокуратури - ОСОБА_3
Суть спору: Заступник прокурора м.Рівне в інтересах позивача - Рівненської міської ради звернувся до суду з позовом до відповідача - СПД-фізичної особи ОСОБА_2 про внесення змін у договір оренди земельної ділянки від 31.08.2007р. №040758300176, укладений між Рівненською міською радою та СПД - фізичною особою ОСОБА_2, в частині встановлення орендної плати в рік за земельну ділянку у розмірі 3 224 грн. 46 коп.
Позовні вимоги заступник прокурора м. Рівне обгрунтовує наступним.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про плату за землю»та ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Рішенням Рівненської міської ради від 28.12.2006р. №450 «Про затвердження технічної документації щодо визначення нормативної грошової оцінки земель міста Рівного»зобов'язано міське управління земельних ресурсів забезпечити проведення робіт щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, Державну податкову інспекцію у м. Рівному забезпечити справляння плати за землю за новими ставками з 01.01.2007р., відповідно до затвердженої технічної документації щодо визначення нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі»річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю».
Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Ставки земельного податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради, виходячи із середніх ставок податку, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки.
Ст.25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»встановлено, що міські ради правомочні розглядати та вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законам до їх відання.
Частиною 1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»передбачено, що рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ст. 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
На виконання вимог Законів України «Про оренду землі»та «Про плату за землю», якими змінені граничні розміри орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, рішенням Рівненської міської ради від 25.01.2008р. №1334 «Про внесення змін до Положення про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у власності Рівненської міської ради»передбачено, що орендна плата за земельні ділянки справляється у грошовій формі і з 01.01.2008р. не може бути меншою трикратного розміру земельного податку на земельну ділянку певного функціонального використання та місцезнаходження.
Рішенням Рівненської міської ради від 25.01.2008р. №1334 на управління земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради покладено завдання довести до відома орендарів земельних ділянок інформацію про зміну з 01.01.2008р. розмірів орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності та необхідність проведення відповідного перерахунку її величини, а також забезпечити укладання додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок, в зв'язку із зміною з 01.01.08 орендної плати за землю.
Рішення міської ради від 28.12.2006р. №450 та від 25.01.2008р. №1334 чинні і підлягають обов'язковому виконанню всіма землекористувачами м. Рівного, відповідно до ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Землекористувачів неодноразово повідомлялось про зміну нормативної грошової оцінки земель міста Рівного з 01.01.2007р. та розмірів орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності з 01.01.2008р. через засоби масової інформації, а також рішення міської ради від 28.12.2006р. №450 та від 25.01.2008р. №1334 розміщені на офіційному сайті Рівненської міської ради.
Між Рівненською міською радою та підприємцем ОСОБА_2 укладений договір оренди земельної ділянки від 15.05.2007 року, який зареєстрований Рівненською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», про що вчинено запис від 31.08.2007р. за №040758300176.
Відповідно до ст.2 Закону України «Про плату за землю», орендна плата за земельні ділянки визначається залежно від грошової оцінки земель. Визначення нормативної грошової оцінки земель, відповідно до ст.23 Закону України «Про плату за землю», проводиться Державним комітетом України по земельних ресурсах за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
За даними Управління Держкомзему у місті Рівному станом на 01.01.2008р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки, наданої в оренду відповідачу, становить 107481 грн. 94 коп. , а розмір орендної плати в рік за земельну ділянку становить 3224 грн. 46 коп.
Згідно ст.7 Закону України «Про плату за землю», ставки земельного податку застосовуються з урахуванням коефіцієнтів індексації, визначених Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік.
Відповідно до ч.1 пункту 13 договору оренди землі, укладеного між Рівненською міською радою та відповідачем, розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін (шляхом внесення змін до цього договору). Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше, ніж один раз на квартал і розглядаються відповідно до законодавства. Відповідно до ч.3 пункту 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у разі: ... зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством ... та в інших випадках, передбачених законом.
Підприємця ОСОБА_2, як орендаря земельної ділянки безпосередньо повідомлено про зміну розмірів орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності з 01.01.2008р. та про необхідність проведення відповідного перерахунку її величини (лист Управління земельних відносин виконачого комітету Рівненської міської ради від 20.06.2008р. за вих.№923).
Відповідно до частин 1-3 ст.188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
Відповідно до частини 4 ст. 188 Господарського кодексу України, у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Згідно ст. 30 Закону України «Про оренду землі», зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Цивільний кодекс України у ч. 1-2 ст.632 передбачає застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до статей 116, 121 Бюджетного кодексу України бюджетним правопорушенням визнається недотримання учасником бюджетного процесу встановленого цим Кодексом та іншими нормативно-правовими актами порядку складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету чи звіту про виконання бюджету. Особи, винні у порушенні бюджетного законодавства, несуть цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з законами України.
Таким чином, встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, Рівненська міська рада вправі вимагати від орендаря приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.
Згідно статті 13 Конституції України земля, її надра є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Статтею 14 Конституції визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Відповідно до ст.142 Конституції матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Ст. 143 Конституції визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Враховуючи те, що граничні розміри орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлені відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», а, згідно ст. 68 Конституції України, кожен зобов'язаний неухильно дотримуватись Конституції України та Законів України, орендна плата, за зміненими ставками, після визначення нормативної грошової оцінки земель та орендної плати, і укладення додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок, повинна нараховуватися і справлятися за зміненими ставками з 01.01.2007р.
Представник відповідача в судове засідання 07.12.2010р. не з'явився, витребуваного ухвалами суду від 27.10.2010р. та від 16.11.2010р. відзиву на позов не подав. Проте, до господарського суду повернувся конверт, в якому відповідачу за адресою: м.Рівне, вул.Дворецька,120 корпус В кв.1 було направлено ухвалу від 16.11.2010р., з довідками відділення підприємства зв’язку: В»повертається по закінченню терміну зберіганняВ» .
Проте, з поданого прокурором на вимогу суду витягу з ЄДРПОУ від 05.11.2010р. за №7507680 вбачається, що місцезнаходження СПД - фізичної особи ОСОБА_2: м.Рівне, вул.Дворецька,120 корпус В кв.1. Вищезазначена обставина свідчить про неподання відповідачем органу реєстрації всупереч п.5 ст.29 Закону України В«Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємцівВ» відомостей про зміну фактичного місцезнаходження. Таким чином, негативні наслідки за вказане порушення покладаються на відповідача - СПД - фізичну особу ОСОБА_2.
03.12.2010р. до канцелярії господарського суду надійшло клопотання позивача за №05-6578 про розгляд справи за відсутності уповноваженого представника Рівненської міської ради в зв’язку з перебуванням останнього у відпустці.
За наведених обставин, керуючись ст.75 ГПК України, суд вважає за можливе вирішити спір без участі позивача та відповідача за наявними в справі матеріалами.
Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками процесу та зібрані судом, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини, на яких грунтуються їх вимоги та заперечення, давши оцінку доказам, які мають значення для справи, господарський суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню.
При цьому суд керувався наступним.
Між Рівненською міською радою - Орендодавцем та підприємцем ОСОБА_2 Івановичем- Орендарем укладений договір оренди земельної ділянки від 15.15.2007р., який зареєстрований Рівненською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», про що вчинено запис від 31.08.2007р. за №040758300176.
Відповідно до умов вказаного договору Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування на 10 років для будівництва та обслуговування станції дрібного обслуговування автомобілів земельну ділянку загальною площею 1259 кв.м, яка знаходиться в м.Рівне на розі вулиць Крейдяної та ОСОБА_4. Пунктом 5 договору оренди встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 104554 грн. 42 коп. згідно з розрахунком №03-20/49-1, виконаним Рівненським міським управлінням земельних ресурсів на 14.05.2007р., а пунктом 9 договору встановлено, що орендна плата в рік складає 1045 грн. 54 коп. згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку №03-20/49-1, виконаним Рівненським міським управлінням земельних ресурсів на 14.05.2007р.
Відповідно до ч.1 пункту 13 договору оренди землі, укладеного між Рівненською міською радою та відповідачем, розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін (шляхом внесення змін до цього договору). Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше, ніж один раз на квартал і розглядаються відповідно до законодавства. Відповідно до ч.3 пункту 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у разі: ... зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством... та в інших випадках, передбачених законом.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України В«Про оренду земліВ» , іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ч. 1 ст. 2 Закону України В«Про оренду землі").
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Законом України В«Про державний бюджет України на 2008р. та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» від 28.12.2007р. було внесено зміни до частини 4 ст. 21 Закону України В«Про оренду земліВ» , які набули чинності з 01.01.2008р., а саме зазначено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".
Проте, слід зазначити, що 22.05.2008р. рішенням Конституційного Суду України № 10~рп/2008 визнані неконституційними положення Закону України В«Про державний бюджет України на 2008р. та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» . Зміни до ч. 4 ст. 21 Закону України В«Про оренду земліВ» в тій же редакції повторно були внесені Законом України В«Про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ»від 03.06.2008р., які набули чинності 04.06.2008р.
Рівненською міською радою 25.01.2008р. було прийнято рішення №1334 "Про внесення змін до Положення про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у власності Рівненської міської ради, затвердженого рішенням Рівненської міської ради від 26.12.03р. №626".
Даним рішенням з 01.01.2008р. було змінено розміри орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності в залежності від розміру орендованої площі, її місцезнаходження та функціонального використання орендарями, а також зобов’язано управління земельних ресурсів протягом першого кварталу 2008 року забезпечити оформлення, перегляд та внесення змін і доповнень до договорів оренди землі, в тому числі укладення додаткових угод, в зв’язку із зміною орендної плати.
Відповідно до ст.2 Закону України В«Про плату за землюВ» орендна плата за земельні ділянки визначається залежно від грошової оцінки земель. Визначення нормативно-грошової оцінки земель, відповідно до ст.23 Закону України В«Про плату за землюВ» , проводиться Державним комітетом України по земельних ресурсах за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Як вбачається з матеріалів справи, Управлінням земельних відносин неодноразово повідомлялось землекористувачів про зміну з 01.01.2008р. розмірів орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності через ЗМІ (оголошення у тижневику «ѳм днівВ»від 01.02.08 №5 (736); №10 (741) від 07.03.08; №20 (751) від 16.05.08; №31 (762) від 01.08.08; №32 (815) від 14.08.09), а також рішення міської ради від 25.01.2008р. №1334 розміщене на офіційному сайті Рівненської міської ради: (http://www.сіti-аdm.гv.uа/RіvnеРоrtаl/ukг/гаdа/5sк1ук/гіsh 3591/doc).
Як вбачається з матеріалів справи, заступник прокурора м.Рівне звернувся до господарського суду Рівненської області з заявою про внесення змін в договір оренди земельної ділянки від 15.05.2007 року, який зареєстрований Рівненською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», про що вчинено запис від 31.08.2007р. за №040758300176, укладений між Рівненською міською радою та підприємцем ОСОБА_2, а саме в частині встановлення орендної плати в рік за земельну ділянку у розмірі 3 224 грн. 46 коп.
Згідно з ч.1 ст.93 Земельного Кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове, платне володіння земельною ділянкою для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняються у такій саме формі як договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Як встановлено ч.1 ст.188 ГК України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Згідно з ч.2 ст.188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
У відповідності з ч.3 ст.188 ГК України сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
Частиною 4 цієї статті передбачено, що у разі, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Аналогічне положення містить ст. 30 Закону України В«Про оренду земліВ» , згідно з якою зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Разом з цим, норми ст. 188 ГК України передбачають лише процедуру зміни та розірвання договору, проте, матеріальні підстави для зміни або розірвання договору передбачені положеннями укладеного сторонами договору оренди земельної ділянки, нормами статей 651, 652 Цивільного кодексу України, ст. 30 Закону України "Про оренду землі".
Згідно приписів ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов’язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, відсутні правові підстави не брати до уваги рішення Рівненської міської ради від 25.01.2008р. №1334 "Про внесення змін до Положення про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у власності Рівненської міської радиВ» . Беручи до уваги те, що граничні розміри орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, встановлені відповідно до Закону України В«Про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» від 03.06.2008р. змінені, а тому орендна плата за зміненими ставками, після визначення нормативно грошової оцінки земель та орендної плати, і укладення додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок, повинна нараховуватись за зміненими ставками, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Заступника прокурора м.Рівне про внесення зміни в договір оренди земельної ділянки від 15.05.2007 року, який зареєстрований Рівненською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», про що вчинено запис від 31.08.2007р. за №040758300176, укладений між Рівненською міською радою та підприємцем ОСОБА_2 в частині збільшення розміру орендної плати за земельну ділянку грунтуються на законі, а відтак підлягають задоволенню.
Всупереч вимогам ст.33 ГПК України відповідачем не було надано суду доказів, які б спростовували факти, викладені в позовній заяві та в заяві про уточнення позовних вимог. На відповідача покладаються витрати по сплаті держмита та судові витрати на підставі частини другої ст. 49 ГПК України, внаслідок його неправильних дій - доведення спору до господарського суду.
Керуючись стст. 33, 43, 46-49, 75, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задоволити.
2. Внести зміни в договір оренди земельної ділянки від 15.05.2007 року, який зареєстрований Рівненською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», про що вчинено запис від 31.08.2007р. за №040758300176, укладений між Рівненською міською радою та підприємцем ОСОБА_2, в частині встановлення орендної плати в рік за земельну ділянку в розмірі 3 224 грн. 46 коп.
3. Стягнути з підприємця ОСОБА_2, який проживає в ІНФОРМАЦІЯ_1 корпус В кв.1, код ЄДРПОУ 20030855017) в доход Державного бюджету України 85 грн. державного мита та 236 грн. плати за послуги по інформаційно-технічному забезпеченню судового процесу.
4. Накази видати після набраня рішенням законної сили.
Суддя І.Ю. Павлюк
Рішення підписане суддею "07" грудня 2010 р..
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2010 |
Оприлюднено | 26.08.2015 |
Номер документу | 48760288 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Павлюк І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні