Справа № 745/467/15-а
Провадження № 2-а/745/14/2015
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.08.2015 року Сосницький районний суд Чернігівської області у складі: головуючого - судді Стельмаха А.П., із секретарем судового засідання Петрикій І.Ю., з участю прокурорів Курило Я.М. та Селюх Ю.М., представника відповідача ОСОБА_1, третьої особи ОСОБА_2, його представника ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Сосниця адміністративний позов заступника прокурора Чернігівської області Кайла Івана Юрійовича до Сосницької селищної ради Чернігівської області, треті особи на стороні відповідача: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_6 про визнання протиправними та скасування рішень Сосницької селищної ради, -
В С Т А Н О В И В:
Заступник прокурора Чернігівської області Кайло Іван Юрійович звернувся з позовом до суду та просить наступне:
-визнати протиправними та скасувати рішення двадцять сьомої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року про надання дозволу ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання загальною площею 1,3561 га;
-визнати протиправними та скасувати рішення двадцять сьомої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року про надання дозволу ОСОБА_4 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання загальною площею 2 га;
-визнати протиправними та скасувати рішення двадцять сьомої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року про надання дозволу ОСОБА_5 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання загальною площею 2 га;
-визнати протиправними та скасувати рішення двадцять сьомої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року про надання дозволу ОСОБА_6 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання загальною площею 2 га;
-визнати протиправними та скасувати рішення двадцять восьмої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року про надання у власність ОСОБА_4 земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства;
-визнати протиправними та скасувати рішення двадцять восьмої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року про надання у власність ОСОБА_5 земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства;
-визнати протиправними та скасувати рішення двадцять восьмої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року про надання у власність ОСОБА_2 земельної ділянки площею 1,3561 га для ведення особистого селянського господарства;
-визнати протиправними та скасувати рішення двадцять восьмої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року про надання у власність ОСОБА_6 земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства.
Мотивує позовні вимоги тим, що прокуратурою Чернігівської області 05.06.2015 до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42015270000000164 внесені відомості про кримінальне правопорушення за фактом незаконної передачі у власність громадянам ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4 земельних ділянок на території Сосницької селищної ради з кваліфікацією кримінального правопорушення за ч.1 ст. 364 КК України.
Рішеннями двадцять сьомої сесії сьомого скликання від 17.03.2015 року ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 надано дозволи на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність зі зміною використання площами 1,3561 га, 2 га, 2 га, 2 га відповідно для ведення особистого селянського господарства.
Рішеннями двадцять восьмої сесії сьомого скликання від 17.06.2015 року ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства та безоплатно передано у приватну власність земельні ділянки площами 1,3561 га, 2 га, 2 га, 2 га відповідно.
Вказані рішення сесії прийнято із порушенням вимог земельного законодавства: рішення сесією прийняті з порушенням ст.ст. 118, 120 Земельного кодексу України. Так, до клопотань про приватизацію земельних ділянок заявниками не додано графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земель.
Окрім того, надані у власність ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_6 згідно оскаржуваних рішень Сосницької селищної ради земельні ділянки по вул. Чернігівській, 54 та 59 у смт. Сосниця раніше перебували у користуванні Фермерського господарства «Інтер-Агро-База» на умовах оренди.
Так, відповідно до договору оренди землі від 02.01.2006, укладеного між Сосницькою селищною радою та ФГ «Інтер-Агро-База», у користування фермерського господарства передано строком на 10 років земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 1,3461 га по вул. Чернігівська, 59 у смт. Сосниця, у тому числі під господарськими будівлями та дворами.
Відповідно до договору оренди землі від 01.10.2013, укладеного між Сосницькою селищною радою та ФГ «Інтер-Агро-База», у користування ФГ передано строком на 10 років земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 5,9928 га по вул. Чернігівська, 59 у смт. Сосниця, у тому числі під господарськими будівлями та дворами.
У подальшому, 24.03.2015 року сторонами зазначені вище договори оренди розірвано на підставі відповідних угод.
У той же час, рішення про припинення права користування земельними ділянками ФГ «Інтер-Агро-База» згідно вказаних вище договорів оренди землі від 02.01.2006 року та від 01.10.2013 року Сосницькою селищною радою не приймалося.
Натомість, оскаржуваним рішенням відповідача від 17.03.2015 року приватним особам (третім особам у справі) надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, за рахунок землі, що була предметом договорів оренди від 2006 року та 2013 року, тобто у смт. Сосниця по вул. Чернігівській, 54 та 59.
За таких обставин, рішення Сосницької селищної ради від 17.03.2015 року прийнято щодо земельної ділянки, яка на час його прийняття, ще перебувала у користуванні іншого суб’єкта господарювання - ФГ «Інтер-Агро-База», що є порушенням вимог ст. ст. 116, 118, 141, 412 Земельного кодексу України.
Незважаючи на те, що на момент прийняття Сосницькою селищною радою рішення від 17.03.2015 спірні земельні ділянки перебували у користуванні ФГ «Інтер-Агро-База», погодження землекористувача (ФГ) до клопотань ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_2 та ОСОБА_6 про надання землі не додано і ці обставини розпорядником землі не враховано.
Тим самим, Сосницькою селищною радою не виконано вимоги ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, відповідно до якої мало б бути прийнято рішення про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Крім того, рішенням від 17.03.2015 року зазначено, що на період виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок третім особам у справі необхідно укласти договір оренди землі із селищною радою.
На виконання даного положення 02.04.2015 року між Сосницькою селищною радою та ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 укладено договір оренди землі площею 5,9928 га.
Тобто, фактично мало місце надання земельної ділянки в користування на умовах оренди до моменту набуття її у власність.
Рішення у цій частині також суперечить положенням Земельного кодексу України.
Так, відповідно до ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об’єднання).
Статтею 124 Кодексу визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Як вбачається з матеріалів справи та змісту оскаржуваних рішень земельні ділянки третім особам у справі надавалися за рахунок земель, що раніше перебували у їх користуванні.
Однак, у жодної із третіх сторін у справі земельні ділянки визначеної площі та місцезнаходження до прийняття Сосницькою селищною радою рішення від 17.03.2015 у користуванні не перебували, оскільки, як вказано вище, вони заходилися в оренді ФГ «Інтер-Агро-База».
При цьому, площа орендованих фермерським господарством земель складала 1,3461 га та 5,9928 га, а не визначені оскаржуваним рішенням три ділянки по 2 га та ще одна площею 1,3561 га.
Отже, на підставі рішення Сосницької селищної ради від 17.03.2015 року про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок фактично виникли правовідносини оренди землі, за відсутності відповідних рішень розпорядника та розробленого проекту землеустрою щодо відведення землі у користування.
Наведене є порушенням вимог ст. ст. 118, 123, 124 Земельного кодексу України.
Окрім цього, порушені також вимоги земельного законодавства при
зміні виду використання (цільового призначення) земельних ділянок.
Так, рішення Сосницької селищної ради від 17.03.2015 передбачають зміну виду використання земель сільськогосподарського призначення із «ведення товарного сільськогосподарського виробництва» на «ведення особистого селянського господарства».
Відповідно до ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.
Усупереч викладеного, проект землеустрою спірних земельних ділянок, відведених у власність ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_6 даних щодо зміни виду використання не містить.
Більше того, рішення Сосницької селищної ради від 17.06.2015 року, якими затверджено розроблені вказаними вище особами проекти землеустрою та передано земельні ділянки у власність, також не містить вказівки щодо зміни виду використання земель у межах категорії.
При цьому, відносини оренди землі за укладеним 02.04.2015 року між Сосницькою селищною радою та ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ні рішенням від 17.06.2015, ні будь-яким іншим рішенням не припинялися, земельна ділянка, усупереч ст. 116 Земельного кодексу України, за актом приймання-передачі не поверталася.
Таким чином, підставою позовних вимог для визнання протиправними та скасування рішень Сосницької селищної ради є порушення Сосницькою селищною радою вимог ст. ст. 20,116,118, 120, 123, 124, 141, 142 Земельного кодексу України.
В судовому засіданні прокурори підтримали позовні вимоги, в поясненнях посилались на обставини викладені в позовній заяві.
В судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_1 позов не визнав повністю пояснив, що Сосницька селищна рада діяла відповідно до чинного законодавства України.
В судове засідання не з’явились треті особи - ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, про час та місце судових засідань повідомлені належним чином, подали заяви про розгляд справи у їх відсутність, позовні вимоги не визнають повністю.
В судовому засіданні ОСОБА_2 та його представник ОСОБА_3 позовні вимоги не визнали повністю. Представник ОСОБА_3 пояснив, що прокурор не правий, коли з посиланням на ст. 118 ЗК України, вказує, що до клопотань про приватизацію земельних ділянок не додано графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земель, у зв'язку з чим оскаржувані рішення підлягають визнанню протиправними та скасуванню.
Так, згідно вимог ч. 6, ч. 7 ст. 118 ЗК України подання чи не подання графічних матеріалів, а також інших документів до заяви про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою, не може бути підставою для відмови у наданні такого дозволу. Такі додаткові документи та матеріали, у випадку не подання їх особою, яка подає клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, можуть лише вимагатися органом, що надає такий дозвіл. Всі ж необхідні реквізити клопотання були заявниками дотримані, в клопотаннях чітко вказано орієнтовний розмір земельної ділянки, її місцезнаходження та цільове призначення. Окрім того, в чинному законодавстві України жодним нормативно-правовим актом не визначено, які саме графічні матеріали необхідно надавати та в якому вигляді. Наявність чи відсутність таких графічних матеріалів на стадії подання клопотання про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою не може слугувати підставою для визнання недійсним оскаржуваних рішень, оскільки, як випливає з самої ст. 118 ЗК України такі матеріали необхідні для виявлення бажаного місця розташування земельної ділянки. В даному ж випадку, на всіх без виключення земельних ділянках, які заявники просили приватизувати к межах норм безкоштовної приватизації, розташовані будівлі та споруди, які належать на праві власності заявникам, про що заявники додали до своїх клопотань докази, а саме копії свідоцтв на право власності на будівлі і споруди, які розмішені на вказаних земельних ділянках. Таким чином, заявниками було додано документи, які чітко ідентифікували, саме які конкретні земельні ділянки вони мають намір безкоштовно приватизувати. Тобто, графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки були додані.
Правильність та законність здійснення такої приватизації, підтверджується також документами, які містяться у проектах землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, зокрема, листами Відділу Держземагенства у Сосницькому районі Чернігівської області щодо відсутності обмежень на використання земельних ділянок, позитивними висновками Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Сосницької районної державної адміністрації, позитивними висновками Відділу Держземагенства у Сосницькому районі Чернігівської області
Також, оскаржувані рішення сесії не порушують ст. 116, 118, 141, 142 ЗК України.
Надані у власність ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_6 згідно оскаржуваних рішень Сосницької селищної ради земельні ділянки по вул. Чернігівській, 54 та 59 у смт. Сосниця раніше перебували у користуванні фермерського господарства „Інтер-Агро-БазаВ» на умовах оренди.
Так, відповідно до договору оренди землі від 02.01.2006 року, укладеного між Сосницькою селищною радою та ФГ „Інтер-Агро-База", у користування фермерського господарства передано строком на 10 років земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 3 461 га. по вул. Чернігівська, 59 у смт. Сосниця, у тому числі під господарськими будівлями та дворами.
Відповідно до договору оренди землі від 01.10.2013 року, укладеного між Сосницькою селищною радою та ФГ „Інтер-Агро-БазаВ» , у користування ФГ передано строком на 10 років земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 5,9928 га по вул. Чернігівська, 59 у смт. Сосниця, у тому числі під господарськими будівлями та дворами.
У подальшому, 24.03.2015 року сторонами зазначені вище договори оренди розірвано на підставі відповідних угод.
У той же час, рішення про припинення права користування земельними ділянками ФГ „Інтер-Агро-БазаВ» згідно вказаних вище договорів оренди землі від 02.01.2006 року та від 01.10.2013 року Сосницькою селищною радою не приймалося.
Натомість, оскаржуваним рішенням відповідача від 17.03.2015 року приватним особам, (третім особам у справі), надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, за рахунок землі, що була предметом договорів оренди від 2006 року та 2013 року, тобто у смт. Сосниця по вул. Чернігівській, 54 та 59.
Незважаючи на те, що на момент прийняття Сосницькою селищною радою рішення від 17.03.2015 року спірні земельні ділянки перебували у користуванні ФГ „Інтер-Агро-БазаВ» , погодження землекористувача (ФГ) до клопотань третіми особами про надання землі не додано і ці обставини розпорядником землі не враховані.
Проте такі доводи позивача не ґрунтуються на фактичних обставинах справи та суперечать діючим нормативно-правовим актам.
Так, відповідно до ст. 1 Закону України „Про фермерське господарствоВ» фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.
Фермерське господарство діє на основі Статуту. У Статуті зазначаються найменування господарства, його місцезнаходження, адреса, предмет і мета діяльності, порядок формування майна (складеного капіталу), органи управління, порядок прийняття ними рішень, порядок вступу до господарства та виходу з нього та інші положення, що не суперечать законодавству України.
Згідно з ч. 1 ст. З вказаного Закону членами фермерського господарства можуть бути подружжя, їх батьки, діти, які досягли 14-річного віку, інші члени сім'ї, родичі, які об'єдналися для спільного ведення фермерського господарства, визнають і дотримуються положень Статуту фермерського господарства. Членами фермерського господарства не можуть бути особи, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом).
Як вбачається зі статуту ФГ «Інтер-Агро-База» засновником господарства є ОСОБА_2. Членами господарства є: ОСОБА_6, ОСОБА_5 та ОСОБА_4.
Відповідно до ч. 3 ст. 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін.
Відповідно до п. 38 договору оренди землі від 02.01.2006 року дія договору припиняється шляхом його розірвання за взаємною згодою сторін.
Відповідно до п. 38 договору оренди землі від 01.10.2013 року дія договору припиняється шляхом його розірвання за взаємною згодою сторін.
Враховуючи вищевикладене, ФГ „Інтер-Агро-БазаВ» клопотаннями від 14.11.2014 року за № 56 та №57 звернулось до Сосницької селищної ради з проханням розірвати вказані договори оренди саме за взаємною згодою сторін.
Таким чином, посилання прокурора на ст. 141 та ст. 142 ЗК України щодо добровільної відмови від користування земельною ділянкою і необхідності приймати рішення про це спростовується матеріалами справи.
Оскільки, при розірванні договору оренди землі за згодою сторін, законодавство не вимагає від органів місцевого самоврядування прийняття будь-якого рішення з цього питання, необхідною умовою такого розірвання договору, як і реєстрації припинення договору, є підписана між сторонами додаткова угода з цього питання.
24.03.2015 року між Сосницькою селищною радою та ФГ „Інтер-Агро-БазаВ» було укладено угоду про дострокове розірвання договору оренди землі, в якій зазначено, що договір від 02.01.2006 року розривається достроково за згодою сторін з моменту підписання угоди сторонами та її державної реєстрації.
Державна реєстрація припинення вказаного договору підтверджується витягом індексний номер 35391223 від 24.03.2015 року.
24.03.2015 року між Сосницькою селищною радою та ФГ „Інтер-Агро-БазаВ» було укладено угоду про дострокове розірвання договору оренди землі, в якій зазначено, що договір від 01.10.2013 року розривається достроково за згодою сторін з моменту підписання угоди сторонами та її державної реєстрації.
Державна реєстрація припинення вказаного договору підтверджується витягом індексний номер 35388897 від 24.03.2015 року.
Таким чином, вказані договори між Сосницькою селищною радою та ФГ „Інтер-Агро-БазаВ» були припинені 24.03.2015 року.
Відповідно до ч. 5 ст. 59 Закону України: „Про місцеве самоврядуванняВ» та п. 66 регламенту роботи Сосницької селищної ради, затвердженого рішенням вказаної ради від 10.12.2011 року рішення селищної ради набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо не встановлено іншого строку введення цих рішень у дію.
П. 5 оскаржуваних рішень від 17.03.2015 року зазначено, що рішення вступає в силу після повного розрахунку ФГ „Інтер-Агро-БазаВ» за оренду земельної ділянки з Сосницькою селищною радою.
Платіжним дорученням № 74 від 25.03.2015 року ФГ „Інтер-Агро-БазаВ» було сплачено 3136,39 грн. орендну плату за березень 2015 року. З них 940,97 грн. за оренду земельної ділянки по вул. Чернігівська, 59, а 2195,42 грн. за оренду земельної ділянки по вул. Чернігівська, 54.
Таким чином, оскаржувані рішення Сосницької селищної ради від 17.03.2015 року набрали чинності лише з 26.03.2015 року, а як наслідок і дозволи на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок та вказівка щодо необхідності укладення договорів оренди на період виготовлення проектів землеустрою також набули юридичного статусу лише з 26.03.2015 року. До цієї дати договори оренди земельних ділянок, що перебували у користуванні ФГ „ Інтер-Агро-База В» вже були припиненими, а тому будь-які посилання позивача на порушення приписів чинного земельного законодавства України, щодо відсутності погодження від ФГ „Інтер-Агро-БазаВ» щодо надання дозволу на розробку проектів землеустрою, чи то перебування земельних ділянок в користуванні у вказаного господарства є безпідставними та спростовуються матеріалами справи.
Посилання прокурора на нібито необхідність виготовлення проекту з землеустрою при передані земельних ділянок в оренду третім особам (пункти 2 оскаржуваних рішень від 17.03.2015 року) на період виготовлення проектів з землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та як наслідок порушення ст. 123 ЗК України спростовуються цією ж статтею.
Так, відповідно до абзацу 3 ч. 1 ст. 123 ЗК України встановлено, що надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації з землеустрою.
Як вбачається з договорів оренди земельних ділянок від 02.04.2015 року ані цільове призначення вказаних земельних ділянок, ані розмір при переданні в оренду цих земельних ділянок не змінювалися.
Згідно з витягами індексний номер 35391223 та індексний номер 35388897 від 24.03.2015 року вбачається, що вказані земельні ділянки зареєстровані в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та їм присвоєні кадастрові номери. А отже в даному випадку не було необхідності в розробленні проекту з землеустрою при передані земельних ділянок в оренду третім особа».
Посилання прокурора на нібито порушення ст. 20 ЗК України взагалі спростовується як самим оскаржуваними рішеннями, так і проектами з землевідведення.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Згідно з ч. 5 ст. 20 ЗК України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.
В оскаржуваних рішеннях чітко вказується, що надається дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання. Тобто, рішення з цього питання відповідачем приймалося.
Спростовуються посилання прокурора і на ту обставину, що нібито в проектах землеустрою не міститься даних щодо зміни виду використання, оскільки з наданих до суду копій проектів землеустрою чітко вбачається, що така інформація в проектах міститься, як в завданнях на виконання робіт так і в листах та висновках щодо погодженнях вказаних проектів (вказані листи-погодження наявні в проектах землеустрою).
Безпідставним є посилання прокурора і на ту обставину, що відносини оренди за договорами від 02.04.2015 року не припинилися, оскільки в самих договорах оренди від 02.04.2015 року зазначено (пункти 36 договорів оренди від 02.04.2015 року), що дія договору припиняється у разі набуття орендарем земельної ділянки у власність.
Така ж підстава передбачена і Законом України „Про оренду землі", абзац 4 ч. 1 ст. 31 цього Закону вказує, що договір оренди землі припиняється в разі: поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря.
Заслухавши осіб, які беруть участь у справі, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключною компетенцією міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями розпоряджатися землями, які перебувають відповідно у державній та комунальній власності. Таке розпорядження вони здійснюють шляхом продажу земель, безоплатної передачі у приватну власність громадянам, надання їх в оренду чи передачі їх у постійне користування (статті 118, 122, 123 Земельного кодексу України). Реалізовуючи зазначені повноваження, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування мають право змінювати цільове призначення земельних ділянок, які відчужуються або передаються в оренду чи постійне користування.
Відповідно до приписів частини 1 статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
Судом встановлено, що рішенням двадцять сьомої сесії Сосницької селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року (а.с. 10 т. 1) ОСОБА_6 надано дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання, орієнтованою площею 2 га. за рахунок земель с/г призначення не с/г угідь, що перебувають в користуванні, розташованої за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 54.
Рішенням двадцять сьомої сесії Сосницької селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року (а.с. 10-11 т. 1) ОСОБА_6 надано дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання, орієнтованою площею 2 га. за рахунок земель с/г призначення не с/г угідь, що перебувають в користуванні, розташованої за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 54. На період виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання ОСОБА_6 укласти договір оренди землі із селищною радою на вказану земельну ділянку. Рішення вступає в силу після повного розрахунку ФГ «Інтер-Агро-База» за оренду вказаної земельної ділянки з Сосницькою селищною радою.
Рішенням двадцять восьмої сесії Сосницької селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року (а.с. 12 т. 1) затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства, за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 54/3, загальною площею 1,9254 га. Передано безкоштовно у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя, що перебувають в оренді ОСОБА_6 за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 54/3, загальною площею 1,9254 га., кадастровий №7424955100:01:003:0460.
Рішенням двадцять сьомої сесії Сосницької селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року (а.с. 13-14 т. 1) ОСОБА_4 надано дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання, орієнтованою площею 2 га. за рахунок земель с/г призначення не с/г угідь, що перебувають в користуванні, розташованої за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 54. На період виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання ОСОБА_4 укласти договір оренди землі із селищною радою на вказану земельну ділянку. Рішення вступає в силу після повного розрахунку ФГ «Інтер-Агро-База» за оренду вказаної земельної ділянки з Сосницькою селищною радою.
Рішенням двадцять восьмої сесії Сосницької селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року (а.с. 15 т. 1) затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства, за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 54/1, загальною площею 2 га. Передано безкоштовно у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя, що перебувають в оренді ОСОБА_4 за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 54/1, загальною площею 2 га., кадастровий №7424955100:01:003:0458.
Рішенням двадцять сьомої сесії Сосницької селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року (а.с. 19-20 т. 1) ОСОБА_5 надано дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання, орієнтованою площею 2 га. за рахунок земель с/г призначення не с/г угідь, що перебувають в користуванні, розташованої за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 54. На період виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання ОСОБА_5 укласти договір оренди землі із селищною радою на вказану земельну ділянку. Рішення вступає в силу після повного розрахунку ФГ «Інтер-Агро-База» за оренду вказаної земельної ділянки з Сосницькою селищною радою.
Рішенням двадцять восьмої сесії Сосницької селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року (а.с. 21 т. 1) затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства, за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 54/3, загальною площею 2 га. Передано безкоштовно у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя, що перебувають в оренді ОСОБА_5 за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 54/3, загальною площею 2 га., кадастровий №7424955100:01:003:0459.
Рішенням двадцять сьомої сесії Сосницької селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року (а.с. 16-17 т. 1) ОСОБА_2 надано дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання, загальною площею 1,3561 га. за рахунок земель с/г призначення не с/г угідь, що перебувають в користуванні, розташованої за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 59. На період виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання ОСОБА_2 укласти договір оренди землі із селищною радою на вказану земельну ділянку. Рішення вступає в силу після повного розрахунку ФГ «Інтер-Агро-База» за оренду вказаної земельної ділянки з Сосницькою селищною радою.
Рішенням двадцять восьмої сесії Сосницької селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року (а.с. 18 т. 1) затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства, за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 59, загальною площею 1,3561 га. Передано безкоштовно у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя, що перебувають в оренді ОСОБА_2 за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 59, загальною площею 1,3561 га., кадастровий №7424955100:01:008:0217.
Висновком постійної комісії з питань регламенту, законності та правопорядку Сосницької селищної ради Чернігівської області від 12.03.2015 року (а.с. 22-24 т. 1) встановлено, що ділянки по вул. Чернігівській, 54 та 59 згідно з публічною кадастровою картою України перебувають у комунальній власності та мають цільове призначення земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Громадяни ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4 в своїх заявах вказали бажання змінити цільове призначення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, що суперечить ст. 120 ЗК України. Громадяни ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4 в своїх клопотаннях вказали бажання в подальшому безоплатно приватизувати вказані земельні ділянки, що суперечить ст. 120 ЗК України та п. 15 Перехідних положень ЗК України. До клопотань не були додані передбачені ст. 118 ЗК України графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві.
Договором оренди землі від 02.04.2015 року (а.с. 41-45 т. 1) орендодавець, Сосницька селищна рада, надав в оренду орендарям ОСОБА_5, ОСОБА_4, ОСОБА_6 земельну ділянку загальною площею 5,9928 га. з цільовим призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за адресою: смт. Сосниця, вул. Чернігівська, 54, кадастровий номер №7424955100:01:003:0454 на строк до 16.10.2023 року. Речове право оренди земельної ділянки внесено 19.05.2015 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (а.с. 40 т. 1).
Приватним підприємством «Інформаційно–аналітичним центром «Відродження» виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 1,9254 га. ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя, що перебувають в оренді на території смт Сосниця по вул. Чернігівській, 54/3 Сосницької селищної ради (а.с. 51-128 т. 1).
Приватним підприємством «Інформаційно–аналітичним центром «Відродження» виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2 га. ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя, що перебувають в оренді на території смт Сосниця по вул. Чернігівській, 54/1 Сосницької селищної ради (а.с. 141-229 т. 1).
Приватним підприємством «Інформаційно–аналітичним центром «Відродження» виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2 га. ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя, що перебувають в оренді на території смт Сосниця по вул. Чернігівській, 54/2 Сосницької селищної ради (а.с. 15-86 т. 2).
Приватним підприємством «Інформаційно–аналітичним центром «Відродження» виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 1,3561 га. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя, що перебувають в оренді на території смт Сосниця по вул. Чернігівській, 59 Сосницької селищної ради (а.с. 139-207 т. 2).
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами передбачений ст. 118 Земельного кодексу України. Так, частиною першою вказаної статті передбачено, що громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_7 міністрів Автономної Республіки Крим. Частиною шостою передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_7 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. А частина сьома статті вказує, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Також, закон передбачає обмеження щодо зміни цільового призначення земельних ділянок. Так, пункт 15 Перехідних положень Земельного кодексу України встановлює, що до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2016 року, не допускається:
а) купівля-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, крім вилучення (викупу) їх для суспільних потреб;
б) купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб, а також крім зміни цільового призначення (використання) земельних ділянок з метою їх надання інвесторам - учасникам угод про розподіл продукції для здійснення діяльності за такими угодами.
Купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок та земельних часток (паїв), визначених підпунктами "а" та "б" цього пункту, запроваджується за умови набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2016 року, в порядку, визначеному цим Законом.
Угоди (у тому числі довіреності), укладені під час дії заборони на купівлю-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок та земельних часток (паїв), визначених підпунктами "а" та "б" цього пункту, в частині їх купівлі-продажу та іншим способом відчуження, а так само в частині передачі прав на відчуження цих земельних ділянок та земельних часток (паїв) на майбутнє є недійсними з моменту їх укладення (посвідчення).
Відповідна правова позиція висловлена ОСОБА_7 Судом України в постанові від 11 лютого 2015 року у справі № 6-5цс15.
Розглядаючи як підставу для скасування оскаржуваних рішень неподання третіми особами графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земель, як того вимагає ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України. Суд не погоджується з позивачем, оскільки викопіювання з державного кадастру, схеми розміщення земельних ділянок наявні в матеріалах справи, представники відповідача та треті особи розуміли по яких земельним ділянкам мало бути прийняте рішення про приватизацію, також ці земельні ділянки мали конкретні адреси.
Щодо підстави для визнання оскаржуваних рішень незаконними через перебування земельних ділянок у користуванні Фермерського господарства «Інтер-Агро-База» на умовах оренди судом встановлено, що за договором оренди землі від 02.01.2006 року (а.с. 96-101 т. 1), укладеного між Сосницькою селищною радою та ФГ «Інтер-Агро-База», у користування фермерського господарства передано строком на 10 років земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 1,3461 га по вул. Чернігівська, 59 у смт. Сосниця, у тому числі під господарськими будівлями та дворами. За договором оренди землі від 01.10.2013 року (а.с. 103-107 т. 1), укладеного між Сосницькою селищною радою та ФГ «Інтер-Агро-База», у користування ФГ «Інтер-Агро-База» передано строком на 10 років земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 5,9928 га по вул. Чернігівська, 59 у смт. Сосниця, у тому числі під господарськими будівлями та дворами. 24.03.2015 року сторонами зазначені вище договори оренди розірвано на підставі відповідних угод (а.с. 102, 108).
Правомірність розірвання договорів оренди без відповідного рішення Сосницької селищної ради судом розглядатися не буде, оскільки це питання виходить за межі позовних вимог та стосуються правових відносин між ФГ «Інтер-Агро-База» та Сосницькою селищною радою.
Відповідно до частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Таким чином, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень суди незалежно від підстав, наведених у позовній заяві, повинні перевіряти їх відповідність усім зазначеним вимогам, у тому числі, чи прийняті вони обґрунтовано.
Розглядаючи даний спір суд керується висновком Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладеним в ухвалі Верховного суду України від 8 квітня 2014 року у справі № 21-371а13.
Оскільки, частинами 1, 2 статті 244-2 КАС України передбачено, що висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів. Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, установлену законом.
Так, Верховний суд України зробив наступний висновок, що об'єктом права власності на землю є земельна ділянка. Згідно зі статтею 79 ЗК земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування з визначеними щодо неї правами.
Здійснення прав власника землі передбачає дотримання ним обов'язків, пов'язаних з володінням земельною ділянкою, першочерговим з яких згідно з пунктом "а" частини першої статті 90 ЗК визначено обов'язок забезпечення її використання за цільовим призначенням.
Стаття 1 Закону України від 22 травня 2003 року N 858-IV "Про землеустрій" містить визначення поняття "цільове призначення земельної ділянки", згідно з яким це є її використання за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою в установленому законодавством порядку.
Наведене свідчить, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які надаються у власність або передаються у користування, за конкретними цілями використання поділяються на види. Віднесення земельних ділянок сільськогосподарського призначення до того чи іншого виду позначається на їх правовому режимі (порядку використання), який відповідає їх цільовому призначенню (використанню).
Відповідно до положень статей 13, 14 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу і є національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, у зв'язку з чим гарантоване Конституцією право власності на землю має набуватися і реалізовуватися громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
На виконання зазначених конституційних положень та створення необхідної законодавчої бази (прийняття законів про ринок земель та державний земельний кадастр) для запровадження повноцінного ринку земель, а також з метою збереження стратегічно важливого для аграрного сектору економіки держави виду сільськогосподарських земель законодавець згідно з підпунктом "б" пункту 15 Перехідних положень ЗК запровадив мораторій на купівлю-продаж та інші способи відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності юридичних осіб та громадян для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства та власникам земельних часток (паїв), крім обміну земельної ділянки на іншу відповідно до закону (стаття 14 Закону N 899-IV), передачі їх у спадщину та вилучення земель для суспільних потреб.
Наведене обмеження не поширюється на право приватної власності на земельні ділянки іншого призначення (виду використання), які перебувають у власності громадян та юридичних осіб.
Саме тому наведеною вище нормою ЗК законодавець з метою забезпечення виконання введеного мораторію заборонив також зміну цільового призначення та виду використання зазначених вище сільськогосподарських земельних ділянок».
Оскаржувані рішення Сосницької селищної ради призвели до зміни виду використання зазначених вище сільськогосподарських земельних ділянок, що заборонено чинним земельним законодавством України.
На підставі вищевикладеного, суд приходить до висновку про необхідність повного задоволення позовних вимог, отже оскаржувані рішення Сосницької селищної ради є протиправними та підлягають скасуванню, керуючись ст.ст. 13, 14 Конституції України, ст. 26, ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ст.ст. 79, 90, 118, 122, пункт 15 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України від 22 травня 2003 року N 858-IV "Про землеустрій", ст.ст. 2, 159, 160, 162 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Визнати протиправними та скасувати рішення двадцять сьомої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року про надання дозволу ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання загальною площею 1,3561 га;
Визнати протиправними та скасувати рішення двадцять сьомої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року про надання дозволу ОСОБА_4 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання загальною площею 2 га;
Визнати протиправними та скасувати рішення двадцять сьомої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року про надання дозволу ОСОБА_5 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання загальною площею 2 га;
Визнати протиправними та скасувати рішення двадцять сьомої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.03.2015 року про надання дозволу ОСОБА_6 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду використання загальною площею 2 га;
Визнати протиправними та скасувати рішення двадцять восьмої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року про надання у власність ОСОБА_4 земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства;
Визнати протиправними та скасувати рішення двадцять восьмої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року про надання у власність ОСОБА_5 земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства;
Визнати протиправними та скасувати рішення двадцять восьмої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року про надання у власність ОСОБА_2 земельної ділянки площею 1,3561 га для ведення особистого селянського господарства;
Визнати протиправними та скасувати рішення двадцять восьмої сесії Сосницькою селищної ради сьомого скликання від 17.06.2015 року про надання у власність ОСОБА_6 земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства.
Постанова суду може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Сосницький районний суд Чернігівської області протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлений 21.08.2015 року.
Суддя А.П. Стельмах
Суд | Сосницький районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2015 |
Оприлюднено | 28.08.2015 |
Номер документу | 48917194 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сосницький районний суд Чернігівської області
Стельмах А. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні