ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2009
року м. Полтава Справа № 2-а-7609/09
Колегія суддів Полтавського
окружного адміністративного суду у складі:
головуючого
судді - Шевякова І.С.
суддів
- Клочка К.І., Слободянюк Н.І.
при
секретарі - Чудак В.М.,
розглянувши
у відкритому судовому засіданні в м. Полтаві справу за адміністративним позовом
ОСОБА_1 до Пенсійного фонду України, Головного
управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Управління
Пенсійного фонду України в Глобинському районі
Полтавської області
,
Міністерства фінансів України, Державного казначейства України, Головного
управління праці та соціального захисту населення Полтавської ОДА, треті особи: Управління
Державного казначейства в Полтавській області, Управління праці та соціального
захисту населення Глобинської райдержадміністрації , про
стягнення недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги "Дітям
війни", -
В С Т А Н О В И ЛА:
У вересні 2008
року позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з
адміністративним позовом до Пенсійного фонду України, Головного управління
Пенсійного фонду України в Полтавській області, Управління Пенсійного фонду
України в Глобинському районі Полтавської області , Міністерства фінансів України, Державного
казначейства України, Головного управління праці та соціального захисту
населення Полтавської ОДА, треті особи:
Управління Державного казначейства в Полтавській області, Управління праці та
соціального захисту населення Глобинської райдержадміністрації, про
стягнення недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги "Дітям
війни", яким просив зобов'язати відповідачів нарахувати та виплатити йому,
як дитині війни, недосплачену щомісячну державну соціальну допомогу в сумі 3 303 грн. 90 коп. за період з 2006 по 2008
роки.
В обґрунтування своїх позовних вимог
позивач посилався на те, що він належить до соціальної категорії «Дитина війни»
і відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» з 01
січня 2006 року має право на отримання соціальної допомоги в розмірі 30% від
мінімального розміру пенсії за віком.
Відповідачі всупереч Рішення
Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 року, яким були
визнані неконституційними окремі положення Закону України «Про Державний бюджет
України на 2007 рік», в тому числі й щодо зупинення ст. 6 Закону України «Про
соціальний захист дітей війни», не здійснили нарахування та виплату
відповідного підвищення до пенсії.
В судове засідання позивач не з'явився, про
час та місце слухання справи повідомлявся належним чином, надав до суду
клопотання про розгляд справи у його відсутність.
В судове засідання відповідачі не з'явилися,
про час та місце слухання справи повідомлялися належним чином, про причини
неявки не повідомили.
Колегія суддів вважає можливим
розглянути справу у відсутність сторін на підставі наявних в ній доказів.
Колегія суддів, вивчивши та
дослідивши матеріали справи, приходить до висновку, що позов підлягає
частковому задоволенню з наступних підстав.
Колегією суддів встановлено, що позивач є дитиною війни в
розумінні ст. 1 Закону України «Про соціальний захист дітей війни.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про
соціальний захист дітей війни», дітям війни пенсії або щомісячне довічне
грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість
пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Законом України «Про Державний бюджет
України на 2006 рік» від 20 грудня 2005 року дія статті 6 Закону України «Про
соціальний захист дітей війни» була призупинена на 2006 рік.
Відповідно до Закону України «Про внесення
змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» від 19 січня
2006 року до статті 110 Закону України «Про Державний бюджет України на 2006
рік» було внесено зміни, якими установлено, що пільги дітям війни, передбачені
абзацом сьомим статті 5 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»
запроваджуються з 01 січня 2006 року, а статтею 6, - у 2006 році поетапно, за
результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку, визначеному
Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з
питань бюджету.
Проте, у 2006 році пільги, встановлені ст. 6
Закону України «Про соціальний захист дітей війни» запроваджені не були.
Закони України «Про Державний бюджет на
2006 рік» від 20 грудня 2005 року та «Про внесення змін до Закону України «Про
Державний бюджет на 2006 рік» від 19 січня 2006 року неконституційними не
визнані та діяли протягом 2006 року.
Таким чином, відповідно до вищезазначених
Законів у відповідачів не було підстав нараховувати та сплачувати позивачеві
доплату до пенсії, передбачену ст. 6 Закону України «Про соціальний захист
дітей війни», оскільки до 15 березня 2006 року дію зазначеної норми було
зупинено, а потім передбачені нею виплати не запроваджені.
Крім того, надаючи перевагу Законам України
"Про Державний бюджет на 2006 рік" від 20 грудня 2005 року та
"Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет на 2006
рік" від 19 січня 2006 року, колегія суддів виходить з того, що закони є
актами єдиного органу законодавчої влади - Верховної Ради України. Конституція
України не встановлює пріоритету в застосуванні того чи іншого закону, в тому
числі залежно від предмета правового регулювання. Немає такого закону України,
який би регулював питання подолання колізії норм законів, що мають однакову
юридичну силу.
Конституційний Суд України у п.3
мотивувальної частини рішення від 03 жовтня 1997 року № 4-зп (справа про
набуття чинності Конституцією) зазначив: "Конкретна сфера суспільних
відносин не може бути водночас врегульована однопредметними нормативними
правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному.
Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо
повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є те, що з
прийняттям нового акта, якщо інше не передбачено самим цим актом, автоматично
скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше".
Виходячи із системного аналізу наведених
норм законодавства, колегія суддів не знаходить підстав для задоволення
позовних вимог позивача, які стосуються виплат доплати до пенсії за 2006 рік.
Відповідачі по справі протягом 2006 року діяли у відповідності з діючим
законодавством та не мали підстав здійснювати позивачу щомісячні доплати до
пенсії, оскільки до 15 березня 2006 року дія ст.6 Закону України «Про соціальний
захист дітей війни» була зупинена, а з 15 березня 2006 року здійснення доплат,
визначено у інший спосіб, тобто поставлено в залежність від виконання у другому
півріччі 2006 року Закону України «Про Державний бюджет на 2006 рік».
Стосовно позовних вимог щодо здійснення
позивачу доплати до пенсії за 2007 рік, колегія суддів вважає їх такими, що
підлягають задоволенню частково, з таких підстав.
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України
«Про Державний бюджет на 2007 рік», дію ст. 6 Закону України «Про соціальний
захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 цього Закону, було зупинено.
Рішенням Конституційного Суду України від
09.07.2007 року у справі за поданням 46 народних депутатів України щодо
відповідності Конституції України (конституційності) положень статей 29, 36 ч.
2 ст. 56, ч. 2 ст. 62, ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9, 12, 13,14, 23, 29, 30, 39, 41,
43, 44, 45, 46, ст. 71, ст. ст. 98, 101, 103, 111 Закону України «Про Державний
бюджет України на 2007 рік» (справа про соціальні гарантії громадян), визнано
таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) положення п.
12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік», яким зупинено дію
ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», з урахуванням ст. 111
цього Закону.
Рішення Конституційного Суду України у цій
справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді
ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень
статей зазначеного закону, що визнані неконституційними. Рішення
Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України,
остаточним і не може бути оскаржене.
Згідно з ч. 2 ст. 152 Конституції України
закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визначені неконституційними,
втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх
неконституційність.
Оскільки рішення Конституційного Суду
України від 09 липня 2007 року зворотньої дії в часі не має, таким чином
задоволенню підлягають вимоги позивача лише за період з 09 липня 2007 року по
31 грудня 2007 року.
Статтею 62 Закону України «Про
Державний бюджет на 2007 рік» затверджено на 2007 рік прожитковий мінімум для
осіб, які втратили працездатність: з 1 січня - 380 гривень, з 1 квітня - 406
гривень, з 1 жовтня - 411 гривень.
Таким чином, позивачам по цій
категорії справ підлягало нарахуванню та виплаті в 2007 році: липень (4,06+406)
х 30%=410,06 х 30%=123,02 грн.; серпень (4,06+406) х 30%=410,06 х 30%=123,02
грн.; вересень (4,06+406) х 30%=410,06 х 30%=123,02 грн.; жовтень (4,11+411) х
30%=415,11 х 30%=124,53грн.; листопад (4,11+411) х 30%=415,11 х 30%=124,53
грн.; грудень (4,11+411) х 30%=415,11 х 30%=124,53 грн.; всього за 2007 рік:
742,65 грн.
Всупереч вказаним нормам закону у
2007 році нарахування та виплата дітям війни підвищення до пенсії органами
пенсійного фонду взагалі не здійснювалося, у зв'язку з чим позивачем
недоотримане у 2007 році 742,65 грн.
Статтею 58
Закону України «Про Державний бюджет України
на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" на 2008 рік затверджено прожитковий мінімум
для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня - 470 гривень, з 1 квітня -
481 гривня, з 1 липня - 482 гривні, з 1 жовтня - 498 гривень.
Отже, у 2008 році нарахуванню та виплаті підлягали такі суми доплати до
пенсії: травень 481х30%=144,3 грн. ;
червень 481х30%=144,3 грн.; липень 482х30%=144,6 грн.; серпень 482х30%=144,6 грн.; вересень 482х30%=144,6 грн. ; жовтень 498х30%=149,4 грн.; листопад 498х30%=149,4 грн. ; грудень 498х30%=149,4 грн.; всього: 1170, 60 грн.
Відповідно до п. 8 постанови Кабінету
Міністрів України від 28 травня 2008 р. № 530 «Про деякі питання соціального
захисту окремих категорій громадян» дітям війни до пенсії або щомісячного довічного
грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість
пенсії, підвищення органами пенсійного фонду у 2008 році проводилося у таких
розмірах: з 22 травня - 48,1 гривні, з 1 липня - 48,2 та з 1 жовтня - 49,8
гривні.
Таким чином позивачем недоотримане у
2008 році з травня по 31 грудня - 780,40 грн.
Водночас, пунктами 3, 4 положення «Про
Пенсійний фонд України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 24 жовтня 2007 р. № 1261, призначення (перерахунок) та виплата пенсій
віднесено до обов'язків та функцій органів Пенсійного фонду України. З огляду
на вказану норму, суд не може перебирати на себе функцію органів пенсійного
фонду України щодо нарахування підвищення до пенсії або щомісячного довічного
грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість
пенсії, а відтак позовні вимоги позивача щодо стягнення ще не нарахованої суми
не підлягають задоволенню.
Враховуючи викладене, колегія суддів
приходить до висновку про необхідність зобов'язати Управління Пенсійного фонду
України в Глобинському районі Полтавської області здійснити перерахунок пенсії позивачу за
період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року з підвищенням пенсії на 30 %
з розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України
«Про загальнообов'язкове пенсійне страхування», та провести відповідні виплати.
Що стосується вимог позивача про
зобов'язання відповідачів виплачувати йому в 2008 році щомісячну надбавку до
пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, то колегія суддів вважає такі
вимоги частково обґрунтованими, виходячи з наступного.
Відповідно до п.п. 41 розділу 2 Закону
України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких
законодавчих актів України" текст статті 6 Закону України "Про
соціальний захист дітей війни" викладено в наступній редакції: «Дітям
війни (крім тих,
на яких поширюється
дія Закону України "Про статус
ветеранів війни, гарантії
їх соціального захисту") до
пенсії або щомісячного
довічного грошового
утримання чи державної
соціальної допомоги, що виплачується замість
пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої
для учасників війни. Ветеранам війни, які мають право на отримання підвищення
до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної
допомоги, що виплачується замість пенсії, відповідно до цього Закону та Закону
України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"
дане підвищення провадиться за їх вибором згідно з одним із законів». Дане
підвищення становить 10% від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили
працездатність.
Рішенням Конституційного Суду України від
22 травня 2008 за №10-рп/2008 року, у справі за конституційними поданнями
Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України
(конституційності) окремих положень ст. 65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66
розділу 2, пункту 3 розділу 3 Закону України ?ро Державний бюджет України на
2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” і 101
народних депутатів України щодо відповідності Конституції України
(конституційності) положень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2
Закону України ?ро Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до
деяких законодавчих актів України” (справа щодо предмета та змісту закону про
Державний бюджет України), визнано таким, що не відповідає Конституції України
(є неконституційним) положення п.п.41 розділу 2 Закону України ?ро Державний
бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.
Рішення Конституційного Суду України у цій
справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді
ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень
статей зазначеного закону, що визнані неконституційними. Рішення
Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України,
остаточним і не може бути оскаржене.
Виходячи із
системного аналізу зазначених норм законодавства, рішення Конституційного Суді
України від 22 травня 2008 року та приписів ч. 2 ст. 152 Конституції України,
колегія суддів дійшла висновку, що з 22 травня 2008 року районне управління
Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонера повинно було
нараховувати та сплачувати позивачу доплату до пенсії, передбачену ст. 6 Закону
України ?ро соціальний захист дітей війни” в редакції, яка діяла до 01 січня
2008 року, оскільки з моменту ухвалення
Конституційним Судом України рішення щодо неконституційності пп..41 розділу 2
Закону України ?ро Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких
законодавчих актів України”, ця норма втратила чинність та не підлягала
застосуванню. Отже, відповідач з 22 травня 2008 року мав діяти у відповідності з
приписами діючої норми ст.6 Закону України ?ро соціальний захист дітей війни”,
нараховувати та здійснювати позивачу доплату до пенсії у розмірі 30%
мінімальної пенсії за віком.
Між тим, до 22
травня 2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішення Конституційним Судом
України, відповідач, здійснюючи позивачу доплати, передбачені ст.6 Закону
України ?ро соціальний захист дітей війни” в редакції від 01 січня 2008 року, з
урахуванням п.п. 41 розділу 2 Закону
України ?ро Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких
законодавчих актів України”, діяв на підставі та у відповідності з діючою
нормою зазначених законів, а тому позовні вимоги щодо стягнення доплати до
пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з 01 січня 2008 року по 21
травня 2008 року задоволенню не підлягають.
Статтею 64 Конституції України встановлено,
що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені,
крім випадків, передбачених Конституцією України. При прийнятті нових законів
або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу
існуючих прав і свобод.
Згідно ч.ч.3 та 4 ст.8 Кодексу
адміністративного судочинства України звернення до адміністративного суду для
захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі
Конституції України гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні
адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи
відсутності законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України
«Про соціальний захист дітей війни», державні гарантії дітям війни, встановлені
цим Законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими
актами.
Сторонами по справі не заперечується, що
позивач, відповідно до ст.6 Закону України ?ро соціальний захист дітей війни”
має право на отримання доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за
віком.
За чинним законодавством розмір
мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими ст.
28 Закону України ?ро загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”,
іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював
інший розмір, немає.
За таких обставин, суд приходить до
висновку про необхідність зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в
Кобеляцькому районі здійснити перерахунок пенсії позивачу за період з 09 липня 2007 року по 31
грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року з підвищенням пенсії на 30% мінімальної
пенсії за віком та провести відповідні виплати.
Із змісту позовної заяви та
заперечень відповідачів вбачається, що в даному спорі фактично оскаржуються
бездіяльність територіального управління Пенсійного фонду України щодо відмови
в нарахуванні зазначеного підвищення до пенсії.
Згідно ч. 2 ст. 11 Кодексу
адміністративного судочинства України, з метою повного захисту прав та
інтересів позивача суд вважає необхідним вийти за межі позовних вимог та,
задовольняючи позов в цій частині, визнати бездіяльність даного управління
протиправною.
Позовні вимоги позивача щодо
зобов'язання відповідне управління Пенсійного фонду України нарахувати
недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу дитині війни у визначеній
позивачем грошовій сумі, не підлягають задоволенню, оскільки суд не може перебирати
на себе функцію органу, на якого законодавством покладено такі повноваження.
Порушення прав позивача, за захистом
яких він звернувся до суду, тривало з 09
липня 2007 року по 31 грудня 2007 року і припинилось лише 01 січня 2008 року
після внесення змін до Закону України ?ро соціальний захист дітей війни”. Таким
чином, суд, не вбачає пропущення
позивачем строку звернення до суду за захистом свого права щодо отримання
доплати до пенсії, передбаченої ст.6 Закону України ?ро соціальний захист дітей
війни”.
Позовні вимоги щодо зобов'язання
відповідача в подальшому нараховувати щомісячну соціальну надбавку дитині війни
відповідно до Закону України "Про соціальний захист дітей війни" при
нарахуванні пенсії також не підлягають задоволенню, оскільки судове рішення
повинно бути наслідком чинного правового регулювання та спрямовано на
відновлення порушених прав, свобод та інтересів. Виходячи із змісту
законодавства воно не може в майбутньому регулювати суспільні відносини.
Відповідно до ч.3 ст. 94 Кодексу
адміністративного судочинства України, якщо адміністративний позов задоволено
частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до
задоволених вимог.
На підставі викладеного, керуючись
ст. ст. 64, 124, 152 Конституції
України, ст.ст. 3, 6 Закону України «Про
соціальний захист дітей війни», ст.ст. 6-14, 71, 159-163, 167, 186 Кодексу
адміністративного судочинства України,
колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И ЛА:
Позовні вимоги ОСОБА_1
до Пенсійного фонду України, Головного управління Пенсійного фонду
України в Полтавській області, Управління Пенсійного фонду України в Глобинському районі Полтавської області , Міністерства фінансів України, Державного
казначейства України, Головного управління праці та соціального захисту
населення Полтавської ОДА, треті особи:
Управління Державного казначейства в Полтавській області, Управління праці та
соціального захисту населення Глобинської райдержадміністрації , про стягнення недоплаченої щомісячної
державної соціальної допомоги "Дітям війни" - задовольнити частково.
Визнати бездіяльність Управління Пенсійного
фонду України в Глобинському районі Полтавської
області протиправною в частині не нарахування ОСОБА_1підвищення до пенсії передбаченої ст. 6 Закону
України «Про соціальний захист дітей війни», в розмірі встановленому ст. 28
Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за
період з липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з травня 2008 року по 01
липня 2008року.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду
України в Глобинському районі Полтавської області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за
віком з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України «Про
загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та провести відповідні
виплати за період з липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та за 2008 рік з
травня 2008 року по 01 липня 2008року з урахуванням проведених виплат.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного
бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати зі
сплати судового збору у розмірі 1 грн. 70 коп.
Постанова може бути оскаржена в
апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративному суду через
Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подачі заяви про апеляційне
оскарження протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення
постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 Кодексу адміністративного
судочинства України - з дня складення в повному обсязі, і поданням після цього
протягом 20 днів апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної
інстанції або без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо
скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне
оскарження.
Постанова набирає законної сили після
закінчення строків для подачі заяви про апеляційне оскарження чи апеляційної
скарги відповідно до вимог ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства
України.
Повний текст постанови виготовлений 19 вересня 2009 року.
Головуючий:
І.С. Шевяков
Судді:
К.І. Клочко
Н.І.
Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2009 |
Оприлюднено | 14.10.2009 |
Номер документу | 4975300 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Ясинуватський міськрайонний суд Донецької області
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Шевяков І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні