Рішення
від 22.09.2009 по справі 11/382/09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

11/382/09

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.09.09                                                                                        Справа №  11/382/09

Господарський суд Запорізької області у складі:

головуючий –суддя Гончаренко С.А.,

при секретарі судового засідання –Вака В.С.,

розглянувши в відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Бердянський природоохоронний міжрайонний прокурор (вул. Шаумяна, буд. 2, м. Бердянськ, Запорізька область, 71114) в інтересах держави в особі Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Запорізькій області (пл. Пушкіна, буд. 4, м. Запоріжжя, 69095)

до відповідача: Приватне підприємство “Гліфада” (вул. Лієпайська, буд. 78, м. Бердянськ, Запорізька область, 71110)

у присутності представників:

заявника: Толсторебров І.М. –посвідчення № 301 від 01.03.2006р.;

позивача: Кравець-Мінська Т.О. –дов. б/н від 16.04.2008р.;

відповідача:  не з'явився

про: зобов'язання здійснити знесення, -

В С Т А Н О В И В :

До господарського суду надійшла позовна заява Бердянського природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Запорізькій області  до ПП “Глісада” про зобов'язання знести три самовільно збудовані споруди.

14.08.2009р. порушено провадження у справі, призначені дата і час судового засідання. У зв'язку з неявкою повноважного представника відповідача, з метою витребування додаткових доказів та для надання можливості сторонам нормативно та документально обґрунтувати свої доводи і заперечення судовий розгляд відкладався.

          Представники заявника та позивача наполягають на позовних вимогах з підстав, викладених у позові. Додатково повідомили, що будівництво здійснюється в першій зоні (зона суворого режиму) в розумінні ст. 31 Закону України “Про курорти”. Земельну ділянку відповідачу передано для розміщення та обслуговування дослідного центру протизаморних явищ, тоді як будується на ній готель для відпочиваючих.

Відповідач відзив та витребувані документи не надав, в судове засідання повноважного представника не направив, про дату і час судового засідання був повідомлений належним чином. Повідомляв суд про неможливість явки в судове засідання з причин термінового відрядження та хвороби директора. За таких обставин, справа розглядається в порядку передбаченому ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, за наявними в матеріалах справи документами.

Вивчивши матеріали справи і вислухавши пояснення представників  сторін, суд встановив наступні обставини.  

Бердянською природоохоронною міжрайонною прокуратурою із залученням фахівців інспекції Державного архітектурно-будівельного контрою у Запорізькій області та Державної екологічної інспекції Азовського моря проведено перевірку щодо додержання посадовими особами приватного підприємства “Гліфада” вимог природоохоронного та містобудівного законодавства.

Проведеною перевіркою встановлено, що рішенням Бердянського міськрайонного суду Запорізької області (справа № 2-2769) від 12.04.06, та на підставі договору купівлі-продажу від 16.11.05 за ПП “Гліфада” визнано право власності на окреме ціле домоволодіння розташоване за адресою: Запорізька область, м. Бердянськ, бульвар Тінистий, 14-6, що складається з будов: літ. “О1”, “Ж1”, замощення № IV, паркану № 17, хвіртки № 18.

16 серпня 2007 року між Бердянською міською радою та ПП “Гліфада” укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,12 га розташованої за адресою: Запорізька область, м. Бердянськ, бул. Тінистий, 14-Б, для розміщення та обслуговування дослідного центру протизаморних явищ.

Рішенням виконавчого комітету Бердянської міської ради № 250 від 19.05.09 ПП “Гліфада” надано дозвіл на виробництво проектно-вишукувальних робіт для будівництва дослідного центру протизаморних явищ на земельній ділянці за вищезазначеною адресою.

Згідно вищевказаного рішення, ПП “Гліфада” необхідно виконати та пред'явити проект для узгодження в управління архітектури та містобудування в термін до 19.11.2009р.

Також у рішенні зазначено, що будівництво необхідно розпочинати після узгодження проекту в установленому порядку та одержання дозволу на виконання робіт в інспекції держбудконтролю.

В ході проведення перевірки встановлено, що приватне підприємство “Гліфада” на земельній ділянці по бул. Тінистому, 14-Б, в місті Бердянську, яка перебуває у нього в користуванні самовільно, без оформлення у встановленому законом порядку дозволу на виконання будівельних робіт, без узгодженого проекту з органами державного контролю та проведення екологічної експертизи, здійснює будівництво нерухомого майна: споруд.

В стадії будівництва знаходиться 3 одноповерхові споруди: дві споруди з мансардними поверхами із пінобетону, облицьовані шлакоблоком, одна з них з покрівлею, третя з шлакоблоку без перекриття.

Вказаний факт підтверджується матеріалами перевірки, а саме: приписом інспекції Державного архітектурно-будівельного контрою у Запорізькій області №123 Б від 22.07.2009р., протоколом про адміністративне правопорушення, складеного відносно директора ПП “Гліфада” Коробова В.М. за ч. 3 ст. 96 КУпАП від 29.07.2009р., постановою № 893 від 31.07.2009р. про притягнення Коробова В.М. до адміністративної відповідальності; актом перевірки Державної екологічної інспекції Азовського моря № 54 від 22.07.2009р., приписом від 22.07.2009р., протоколом № 005886 від 29.07.2009р. складеного відносно директора ПП “Гліфада” Коробова В.М. за ст. 791 КУпАП та постановою №242/5886 від 30.07.2009р. про накладення адміністративного стягнення.

Також, згідно листа державного закладу “Бердянська міська санітарно-епідеміологічна станція Запорізької області” № 02.11.-3999 від 04.08.2009р. встановлено, що ПП “Гліфада” проектну документацію з будівництва дослідного центру протизаморних явищ за адресою: Запорізька область, м. Бердянськ, бульвар Тінистий, 14-Б, не узгоджувало.

Самовільні будівельні роботи є порушенням вимог ст.ст. 24, 29 Закону України “Про планування та забудову територій”, ст.ст. 19, 22 Закону України “Про основи містобудування”, ст. 9 Закону України “Про архітектурну діяльність”, ст.ст. 13, 14 Закону України “Про екологічну експертизу” та ст.ст. 50, 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”.

Так відповідно до ст. 24 Закону України “Про планування і забудову території” фізичні та юридичні особи, які мають намір здійснити будівництво об'єктів містобудування на земельних ділянках, що належать їм на праві власності чи користування, зобов'язані отримати від виконавчих органів відповідних рад, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, у разі делегування їм таких повноважень відповідними радами, дозвіл на будівництво об'єкта містобудування.

Дозвіл на будівництво об'єкта містобудування не дає права на початок виконання будівельних робіт без одержання відповідного дозволу місцевої інспекції державного архітектурно-будівельного контролю.

Відповідно до вимог ст. 23 Закону України 'Про планування і забудову території', забудова територій передбачає здійснення нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, впорядкування об'єктів містобудування, розширення та технічного переоснащення підприємств (далі –будівництво). Будівництво об'єктів містобудування здійснюється згідно з законодавством, державними стандартами, нормами та правилами, регіональними і місцевими правилами забудови, містобудівною та проектною документацією.

Будівництво здійснюється суб'єктами планування та полягає в організації комплексної забудови території або розташуванні та будівництві окремих будинків і споруд.

Згідно ст. 29 Закону України “Про планування і забудову території”, дозвіл на виконання будівельних робіт –це документ, що засвідчує право забудовника та підрядника на виконання будівельних робіт, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд, видачу ордерів на проведення земляних робіт.

Дозвіл на виконання будівельних робіт надається інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю, які ведуть реєстр наданих дозволів.

Здійснення будівельних робіт на об'єктах містобудування без дозволу на виконання будівельних робіт або його перереєстрації, а також здійснення не зазначених у дозволі будівельних робіт вважається самовільним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно з законодавством.

Відповідно до вимог ст. 19 Закону України “Про основи містобудування”, при розробці та реалізації містобудівної документації суб'єкти містобудівної діяльності зобов'язані дотримуватись основних завдань та заходів щодо забезпечення сталого розвитку населених пунктів та екологічної безпеки територій.

Сталий розвиток населених пунктів передбачає соціально, економічно і екологічно збалансований їх розвиток, спрямований на створення економічного потенціалу, повноцінного життєвого середовища для сучасного та наступних поколінь на основі раціонального використання ресурсів, технологічного переоснащення і реструктуризації підприємств, удосконалення соціальної, виробничої, транспортної, комунікаційно-інформаційної, інженерної інфраструктури.

Екологічна безпека територій передбачає дотримання встановлених природоохоронним законодавством вимог щодо охорони навколишнього природного середовища, збереження та раціонального використання природних ресурсів, санітарно-гігієнічних вимог щодо охорони здоров'я людини, здійснення заходів для нейтралізації, утилізації, знищення або переробки всіх шкідливих речовин і відходів.

Відповідно до вимог ст. 22 Закону України “Про основи містобудування”, забудова земельних ділянок, що надаються для містобудівних потреб, здійснюється після виникнення права власності чи права користування земельною ділянкою у порядку, передбаченому Законом, та отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

Згідно п. 5.1. Наказу Держбудконтролю № 273 від 05.12.00 “Про затвердження Положення про порядок надання дозволу на проведення будівельних робіт”, виконання будівельних робіт на об'єктах без одержання дозволу або його завчасної перереєстрації, а також виконання не зазначених у дозволі будівельних робіт уважається самовільним і тягне За собою відповідальність згідно з чинним законодавством.

Згідно ст. 50 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров'я людей. Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов'язаних політичних, економічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів.

Відповідно до вимог ст. 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, при проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об'єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об'єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище.

Згідно ст. 13 Закону України “Про екологічну експертизу”, здійснення державної екологічної експертизи є обов'язковим для видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку.

Згідно вимог п.п. 2, 3 ст. 14 Закону України “Про екологічну експертизу”, державній екологічній експертизі підлягають проекти генеральних планів населених пунктів, схем районного планування, схем генеральних планів промислових вузлів, схем розміщення підприємств у промислових вузлах і районах, схем упорядкування промислової забудови, інша перед планова і перед проектна документація, а також інвестиційні проекти, техніко-економічні обґрунтування і розрахунки, проекти і робочі проекти на будівництво нових та розширення, реконструкцію, технічне переозброєння діючих підприємств; документація по перепрофілюванню, консервації та ліквідації діючих підприємств, окремих цехів, виробництв та інших промислових і господарських об'єктів, які можуть негативно впливати на стан навколишнього природного середовища.

Відповідно до вимог ст. 31 Закону України “Про курорти”, перша зона (зона суворого режиму) охоплює місця виходу на поверхню мінеральних вод, території, на яких розташовані родовища лікувальних грязей, мінеральні озера, лимани, вода яких використовується для лікування, пляжі, а також прибережну смугу моря і прилеглу до пляжів територію шириною не менш як 100 метрів.

На території першої зони (зони суворого режиму) забороняється: спорудження будь-яких будівель та інших об'єктів, не пов'язаних з експлуатаційним режимом та охороною природних і лікувальних факторів курорту.

На території першої зони (зони суворого режиму) дозволяється провадити діяльність, пов'язану з використанням природних лікувальних факторів, на підставі науково обґрунтованих висновків і результатів державної санітарно-гігієнічної та екологічної експертиз виконувати берегоукріплювальні, протизсувні, протиобвальні, протикарстові та протиерозійні роботи, будувати хвилерізи, буни та інші гідротехнічні споруди, а також влаштовувати причали.

Забудова цієї території (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт та упорядкування об'єктів містобудування) здійснюється відповідно до законодавства, державних стандартів і норм, затвердженої містобудівної документації.

Згідно ситуаційної схеми (проекту відведення вищезазаначеної земельної ділянки ПП “Гліфада”) погодженої управлінням земельних ресурсів в м. Бердянську та актів перевірки за вказаним фактом державних контролюючих органів, природоохоронною прокуратурою встановлено, що в порушення вимог ст. 31 Закону України “Про курорти”, відповідач здійснює самовільне будівництво споруд на земельній ділянці, яка розташована в 69,03 м. (менш ніж 100 м.) від прибережно захисної смуги Азовського моря в м. Бердянську без державної санітарно-гігієнічної та екологічної експертизи, а також без затвердженої містобудівної документації.

Частиною 1 статті 376 Цивільного кодексу України встановлено, що житлові будинки, споруди, будівлі, інше нерухоме майно вважається самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються без належного дозволу чи затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Господарський суд погоджується з виводом позивача про те, що зазначені споруди є самочинним будівництвом у розумінні ст. 376 ЦК України.

Згідно ч. 7 ст. 376 ЦК України у разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам, або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил, суд за позовом органу місцевого самоврядування може постановити рішення, яким зобов'язати особу, яка здійснила будівництво, провести відповідну перебудову. Якщо проведення такої перебудови є неможливим, або особа, яка здійснила перебудову, відмовляється від її проведення, таке нерухоме майно за рішенням суду підлягає знесенню за рахунок особи, яка здійснила будівництво.

За таких обставин, суд вважає, що позовні вимоги заявлені правомірно, підтверджені зібраними у справі доказами та підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати слід віднести на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 49, 82-85 Господарського процесуального Кодексу України, -

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити.

Зобов'язати приватне підприємство “Гліфада” (вул. Лієпайська, буд. 78, м. Бердянськ, Запорізька область, 71110, код ЄДРПОУ 32972968) знести три самовільно збудовані споруди, а саме: дві споруди з мансардними поверхами із   пінобетону, облицьовані шлакоблоком, одна з них з покрівлею, третя з шлакоблоку без перекриття, що розташовані по бул. Тінистому, 14-Б, в місті Бердянську Запорізької області.

Стягнути з приватного підприємства “Гліфада” (вул. Лієпайська, буд. 78, м. Бердянськ, Запорізька область, 71110, код ЄДРПОУ 32972968) на користь державного бюджету Орджонікідзевського району м. Запоріжжя (банк одержувача Головне управління Державного казначейства у Запорізькій області, МФО 813015, код ЄДРПОУ 34677145, рахунок № 31119095700007, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку - 095) 85,00 грн. державного мита. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з приватного підприємства “Гліфада” (вул. Лієпайська, буд. 78, м. Бердянськ, Запорізька область, 71110, код ЄДРПОУ 32972968) на користь державного бюджету Орджонікідзевського району м. Запоріжжя (банк отримувач: головне управління Державного казначейства України у Запорізькій області; МФО 813015, код ЄДРПОУ 34677145, рахунок №31212259700007, код бюджетної класифікації 22050000, символ звітності банку - 259) 236,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Суддя                                                          Гончаренко С.А.

          В судовому засіданні 22.09.2009р. за згодою представників заявника та позивача оголошені вступна та резолютивна частини рішення. Повний текст рішення складений та підписаний 28.09.2009р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення22.09.2009
Оприлюднено15.10.2009
Номер документу4991136
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/382/09

Ухвала від 17.04.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гончаренко С.А.

Постанова від 04.12.2009

Господарське

Запорізький апеляційний господарський суд

Кагітіна Л.П.

Постанова від 10.03.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 29.01.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Рішення від 22.09.2009

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гончаренко С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні