донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
23.02.2011 р. справа №17/2
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого: Бойченка К.І.
Суддів: Діброви Г.І., Шевкової Т.А.
Розглянувши апеляційну скаргу ОСОБА_1 акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" м.Маріуполь Донецька область
на рішення господарського суду Донецької області від 19.01.2011р. по справі № 17/2
( суддя -Татенко В.М.)
за позовом Державного підприємства "Придніпровська залізниця" м.Дніпропетровськ
до відповідача ОСОБА_1 акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" м.Маріуполь
про стягнення 36885,00 грн.
За участю представників сторін:
від позивача -ОСОБА_2, діє за довіреністю № 31 від 01.01.2011р.
від відповідача - ОСОБА_3
В С Т А Н О В И В:
Державне підприємство "Придніпровська залізниця" м. Дніпропетровськ звернулось до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з ОСОБА_1 акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" м. Маріуполь штрафу в сумі 36885,00 грн.
Рішенням господарського суду Донецької області від 19.01.2011р. по справі № 17/2 позовні вимоги задоволені повністю та стягнуто з ОСОБА_1 акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" м.Маріуполь на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" м.Дніпропетровськ штраф в сумі 36885,00 грн. за неправильно вказану у накладній маси вантажу; витрати по сплаті держмита в сумі 368 грн. 85 коп. та 236 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Дане рішення мотивовано наступним:
- положеннями п.2.1. Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 664, ст.122, ст.129, ч.1, ч.2 ст.24 Статуту залізниць України;
- обгрунтованістю позовних вимог.
Не погоджуючись з рішенням господарського суду Донецької області від 19.01.2011р. у справі № 17/2, відповідач подав до Донецького апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій просить скасувати згадане рішення та відмовити у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги відповідач вказує на те, що рішення господарського суду є необґрунтованим та таким, що не відповідає фактичним обставинам справи та суперечить вимогам матеріального та процесуального права.
Позивач проти апеляційної скарги заперечує за доводами, викладеними у відзиві на апеляційну скаргу.
Розглянувши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Відкрите акціонерне товариство "Металургійний комбінат "Азовсталь" (вантажовідправник) на адресу ВАТ "Николаевцемент" (вантажоодержувач) у вагоні №63902274 за накладною №52440289 від 09.07.2010р. на станцію призначення -Миколаїв-Дністровський Львівської залізниці, відвантажило вантаж - пил колошникова.
11.07.2010р. при прибутті вантажу на станцію Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, у відповідності до ст.24 Статуту залізниць України, була здійснена контрольна перевірка маси вантажу у вагоні № 63902274.
За результатами якого зважування з вантажем встановлено, що маса вантажу у вагоні № 63902274 більш на 2160 кг., про що було складено комерційний акт АА № 036717/165 від 11.07.2010р., згідно з розділом Д якого, навантаження вантажу нижче бортів на 60 см, рівномірне, маркування двома борознами не порушено. Двери та люки з обох сторін закриті. Течі вантажу не має. В технічному стані вагон справний.
При прибутті вантажу на станцію призначення - Миколаїв-Дністровський Львівської залізниці, з комерційного акту № 036717/165/2 від 11.07.2010р. вбачається, що під час перевірки різниці проти даного акту не виявлено; надлишок вантажу 2160 кг прибув у вагоні № 66782384 по досилки № 46667322.
Відповідно до ст. 908 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення.
Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Згідно з ч.3 ст.909 Цивільного кодексу України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.
Як зазначено в ст.6 глави 1 Статуту залізниць України (далі-Статут залізниць) накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обовґязковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи-одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Згідно зі ст.24 Статуту залізниць вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.
Згідно з п.5.5. розділу 5 "Правил оформлення перевізних документів", затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. за № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі ст.122 Статуту залізниць. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Згідно п.10 Правил складення актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002р., зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.07.2002р. за № 567/6855, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчику, сортувальної платформи, старший прийомоздавальник) і прийомоздавальник станції, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.
Згідно зі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць за неправильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника стягується штраф в розмірі згідно із ст.118 Статуту залізниць (5-кратна провізна плата за всю відстань перевезення).У даному випадку провізна плата - 7377,00 грн., сума штрафних санкцій - 7377 х 5= 36885,00 грн.
Статтею 37 Статуту залізниць передбачено, що під час здавання вантажів для перевезення відправник повинен зазначити їх масу у накладній -основному перевізному документі, який підтверджує укладення договору перевезення вантажу.
Згідно п.28 "Правил приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 861/5082, вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), а у даному випадку вагон є напіввагоном та приймається залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагонів, вантажу, їх маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагонах без перевірки маси та кількості вантажу.
Відповідно до ст.24 Статуту залізниць, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
Частиною першою ст.26 Закону "Про залізничний транспорт" передбачено, що обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів посвідчуються актами.
За змістом ст.129 Статуту залізниць обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.
Залізниця зобовґязана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.
В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.
Статтею 129 Статуту залізниць передбачено, що порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами. Правила складання актів затверджені наказом Міністерства транспорту України за № 334 від 28.05.2002р.
За пунктом 4 Правил складання актів комерційні акти на місцях загального користування складаються у день вивантаження або в день видачі вантажу одержувачу.
Наведені норми свідчать про те, що залізниця не зобовґязана перевіряти відповідність вказаних відправником вантажу даних, зазначених у накладних, фактичним даним при прийнятті вантажу до перевезення.
Матеріалами справи підтверджено, що відповідачем невірно вказані відомості у накладній, в звґязку з чим, відповідно до вимог ст.ст.118, 122 Статуту залізниць, позовні вимоги є обґрунтованими.
У третьому реченні описової частини оскаржуваного рішення судом допущено описку, а саме, після номеру вагону надруковано «…менш на 2160 кг.»замість «більш на 2160 кг.», що не призвело до прийняття неправильного рішення. У даному випадку суд може скористатися правилами ст.89 Господарського процесуального кодексу України.
У відзиві на позов відповідач заявив клопотання про зменшення розміру стягуваємого штрафу, яке задоволенню не підлягає з урахуванням наступного.
Пунктом 1 статті 233 Господарського кодексу України закріплено, що суд має право зменшити розмір санкцій, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора. При цьому повинно бути взято до уваги: ступень виконання зобовґязання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобовґязанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
Згідно з ч.3 ст.551 Цивільного кодексу України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків та за наявності інших обставин, які мають істотне значення. При цьому відсутність чи невисокий розмір збитків може бути підставою для зменшення судом розміру неустойки, що стягується з боржника.
Стаття 83 Господарського процесуального кодексу України, надає господарському суду право , приймаючи рішення, зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобовґязання.
Відповідачем не доведено винятковості випадку для зменшення розміру стягуваємого штрафу.
Крім того, судова колегія звертає увагу на ті обставини, що перевищення маси вантажу у залізничному вагоні понад його вантажопідйомності впливає на безпеку руху на залізниці.
З урахуванням викладеного доводи апелянта судова колегія залишає поза увагою.
Таким чином, рішення господарського суду відповідає матеріалам справи, вимогам діючого законодавства та не підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 33, 43, 49, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів,-
П О С Т А Н О В И В:
1) Апеляційну скаргу ОСОБА_1 акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" на рішення господарського суду Донецької області від 19.01.2011р. по справі № 17/2 залишити без задоволення.
2) Рішення господарського суду Донецької області від 19.01.2011р. по справі №17/2 залишити без змін.
Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Головуючий К.І.Бойченко
Судді Г.І.Діброва
ОСОБА_4
Надіслано 5 примірників:
1-позивачу
1-відповідачу
1-до справи
1-ДАГС
1-госп.суду
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2011 |
Оприлюднено | 15.09.2015 |
Номер документу | 49973610 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Бойченко К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні