Головуючий у 1 інстанції - Савченко С.В.
Суддя-доповідач - ОСОБА_1
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 жовтня 2010 року справа №2а-18941/10/0570 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого: Шишова О.О.
суддів Сіваченко І.В., Дяченко С.П.
при секретарі судового засідання: Козловій О.М.
за участю представника відповідача ОСОБА_2
розглянувши апеляційну скаргу Державного підприємства «Донецький науково-дослідний та проектний університет землеустрою»
на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27 серпня 2010 року по справі № 2а-18941/10/0570
за позовом Державної інспекції з контролю за цінами в Донецькій області
до Державного підприємства «Донецький науково-дослідний та проектний університет землеустрою»
про стягнення заборгованості
В С Т А Н О В И Л А:
У липні 2010 року Державної інспекції з контролю за цінами в Донецькій області звернулось з адміністративним позовом до ДП «Донецький науково-дослідний та проектний університет землеустрою», в якому просили суд стягнути з відповідача в доход бюджету суму застосованих економічних санкцій у розмірі 40164,18 грн. відповідно до рішення позивача від 01.06.2010 року № 194 за порушення державної дисципліни цін, яка підлягає зарахуванню до державного бюджету.
В обґрунтування позову посилається на те, що позивачем була проведена планова перевірка Державного підприємства «Донецький науково-дослідний та проектний університет землеустрою» з питання дотримання державної дисципліни цін при формуванні, встановленні та застосуванні тарифів (плати) на роботи із землеустрою та земельно-кадастрової роботи, роботи та послуги пов`язані з оформленням документів, в тому числі, які посвідчують право власності на земельні ділянки при передачі їх безоплатно у власність громадян України. За результатами проведеної перевірки було прийнято рішення від 01.06.2010 р. № 194 про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін на загальну суму 40 164,18 грн. Відповідно до вимог чинного законодавства разом з рішенням відповідачу було направлено претензію від 01.06.2010 р. № 05-04\194-194.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 27 серпня 2010 року по справі № 2а-18941/10/0570 позов задоволений в повному обсязі.
Стягнуто з Державного підприємства «Донецький науково-дослідний та проектний університет землеустрою» (83049, м. Донецьк, вул. Куйбишева, 75-В, р\р НОМЕР_1 в обл. дирекція ОСОБА_3 Аваль м. Донецьк, МФО 335076, код ОКПО 00689183, індивідуальний податковий номер 006891805669) суму економічних санкцій у розмірі 40 164(сорок тисяч сто шістдесят чотири) грн. 18 коп. в доход бюджету на р/р 31116106700008 в УДК Куйбишевського району м. Донецьк, одержувач - УДК Куйбишевського району м. Донецьк, код ЄДРПОУ 34687187, банк одержувача - ГУДКУ в Донецькій області, МФО 834016, код надходжень за бюджетною класифікацією 21081100.
З постановою суду не погодилось ДП «Донецький науково-дослідний та проектний університет землеустрою» та зазначили, що судом першої інстанції при прийнятті рішення були порушені норми матеріального та процесуального права. В апеляційній скарзі вказано, що документів згідно ст.107 КАС України не отримували, тому були позбавлені можливості на здійснити захист свої прав. Також вказали, що судом першої інстанції не враховано, що відповідачем були понесені додаткові витрати на враховані розділом 4 Наказу № 97. Просили скасувати постанову суду першої інстанції та відмовити в задоволенні позову.
У судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги в повному обсязі.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Згідно з ч.2 і ч.3 ст.13 Закону України "Про ціни і ціноутворення" контроль за додержанням державної дисципліни цін здійснюється органами, на які ці функції покладено Урядом України; державні органи, що здійснюють контроль за цінами, та їх посадові особи мають права, виконують обов'язки і несуть відповідальність, передбачені Законом України "Про державну податкову службу в Україні", кpім повноважень, передбачених пунктами 6 -9 статті 11 вказаного Закону.
Статтею 14 Закону України "Про ціни і ціноутворення" передбачена відповідальність за порушення державної дисципліни цін: вилучення в доход відповідного бюджету суми необґрунтовано одержаної виручки та стягнення штрафу.
Повноваження та компетенція відповідача визначена постановою Кабінету ОСОБА_4 України від 13 грудня 2000 року N 1819, якою затверджено Положення про Державну інспекцію з контролю за цінами. Відповідно до цього Положення Державна інспекція з контролю за цінами (далі "Держцінінспекція") є урядовим органом державного управління, який діє у складі Мінекономіки і підпорядковується йому; Держцінінспекція має серед інших право: проводити в органах виконавчої влади, ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, підприємствах, установах та організаціях незалежно від форми власності перевірки бухгалтерських документів, книг, звітів, калькуляцій та інших документів, пов'язаних з формуванням, встановленням і застосуванням цін і тарифів; у межах своєї компетенції вимагати від керівників та посадових осіб opганів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які перевіряються, усунення виявлених порушень порядку формування, встановлення і застосування цін і тарифів; приймати рішення про вилучення до відповідного бюджету сум всієї необґрунтовано одержаної підприємством, установою, організацією виручки у результаті порушення державної дисципліни цін та штрафу у двократному її розмірі, а також звертатись з позовами до судів про стягнення з підприємств, установ та організацій зазначених сум у разі невиконання ними рішень державних інспекцій з контролю за цінами.
Державною інспекцією з контролю за цінами в Донецькій області була проведена планова перевірка Державного підприємства «Донецький науково-дослідний та проектний університет землеустрою» з питання дотримання державної дисципліни цін при формуванні, встановленні та застосуванні тарифів (плати) на роботи із землеустрою та земельно-кадастрової роботи, роботи та послуги пов`язані з оформленням документів, в тому числі, які посвідчують право власності на земельні ділянки при передачі їх безоплатно у власність громадян України.
На підставі акту від 25 травня 2010 року № 306 , за результатами проведеної перевірки було прийнято рішення від 01.06.2010 р. № 194 про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін на загальну суму 40 164,18 грн., яким встановлено порушення, а саме: застосування вільних цін за умови запровадження для них режиму державного регулювання; включення в структуру цін, що регулюються, непередбачених законодавством націнок в розмірі з відс. за період з 15.05.2009 р. по 25.05.2010 р. Таким чином відповідачем було порушено розміри оплати земельно - кадастрових робіт та послуг, затверджених спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсів, Міністерства фінансів, Міністерства економіки України від1 5.06.2001 р. № 97\298\124 із змінами, внесеними наказами від 24.12.2001 р. № 213\593\319 та від 18.06.2002 р. № 66\438\1777, з якої безпідставно отримана сума виручки у розмірі 13388,06 грн. та штраф у двократному розмірі необґрунтовано отриманої суми виручки у розмірі 26776,12 грн. Загальна сума економічної санкції складає 40 164,18 грн.
Разом з рішенням відповідачу було направлено претензію від 01.06.2010 р. № 05-04\194-194, які були отримані підприємством 07.06.2010 р.
Статтею 6 Закону України "Про ціни та ціноутворення" встановлено, що в народному господарстві застосовуються вільні ціни і тарифи, державні фіксовані та регульовані ціни і тарифи.
У статті 4 Закону України "Про ціни і ціноутворення" Кабінет Mністрів України: визначає перелік продукції, товарів і послуг, державні фіксовані та регульовані ціни і тарифи на які затверджуються відповідними органами державного управління, крім сфери телекомунікацій; визначає повноваження opганів державного управління в галузі встановлення і застосування цін (тарифів), а також по контролю за цінами (тарифами).
Постановою Кабінету ОСОБА_4 України від 01 листопада 2000 року N 1619 затверджений Порядок виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних pecypcів. (далі - Порядок).
Згідно п.2 вказаного Порядку, передбачено, що виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг здійснюється на платній основі, відповідно до поданих заяв та укладених договорів.
Пунктом 5 Порядку передбачений перелік види земельно-кадастрових робіт і послуг, які Державні органи земельних pecypcів можуть виконувати та надавати на платній основі.
Відповідно п.6 Порядку, виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг,
вартість яких не встановлено, здійснюється за цінами, визначеними договорами. При цьому розмір оплати цих робіт і послуг не повинен перевищувати реальної вартості їх підготовки.
Спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах України, Міністерством фінансів України, Міністерством економіки України від 15.06.2001 № 97/298/124 затверджено Розміри оплати земельно-кадастрових робіт та послуг, які зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 за N 579/5770. (далі - Наказ від 15.06.2001) .
Згідно п.1 Розмірів земельно-кадастрових робіт та послуг, затверджених наказом Держкомзему України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України від 15.06.2001 р. № 97/298/124, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 року за № 579/5770 (далі - Наказ № 97) розміри оплати земельно-кадастрових робіт та послуг застосовуються державними органами земельних ресурсів та рекомендовані для застосування підприємствами, організаціями, проектними інститутами, вишукувальними експедиціями, госпрозрахунковими групами та іншими підприємницькими структурами незалежно від форм власності та відомчої належності на всій території України. Виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг, вартість яких не встановлено, здійснюється за цінами, визначеними договорами.
Так п.3 Наказу № 97 передбачає, що вартість земельно-кадастрових робіт та послуг визначається на основі індексів визначення кошторисної вартості проектних та вишукувальних робіт калькуляційним (по елементним) методом та вартості людино-дня.
До того ж розділ 4.3. Наказу № 97 передбачає застосування до вартості виконання грошової оцінки земельної ділянки застосування коефіцієнту, який враховує складність робіт, у розмірі передбаченому таблицею 4.11. Наказу № 97, який з боку позивача у його розрахунках не застосовується.
Щодо включення в структуру вартості землевпорядної документації послуг, згідно п. 5 Наказу № 97 витрати на проведення обов'язкової державної експертизи, не враховані розмірами земельно-кадастрових робіт та послуг, і визначаються в конкретних умовах додатково згідно з угодою на проведення робіт, а з урахуванням вимог розділу 8 Наказу № 97 вартість виконання експертизи всіх видів земельно-кадастрових та земельно-оцінних робіт установлюється в розмірі 3% від загальної вартості даного виду робіт, але не менше 20 грн.
Під час розгляду були надані договори на виконання землевпорядних робіт.
Оскільки відповідач під час розгляду справи присутнім не був, відповідно частини 2 статті 195 КАС яка визначає, що суд апеляційної інстанції може дослідити докази, які не досліджувалися у суді першої інстанції, з власної ініціативи або за клопотанням осіб, які беруть участь у справі, якщо визнає обґрунтованим ненадання їх до суду першої інстанції або необґрунтованим відхилення їх судом першої інстанції, колегія вважає за можливе дослідити надані договори.
У судовому засіданні встановлено, що з метою відповідного відшкодування витрат, які не враховані Наказом № 97, вартість таких витрат розраховувалась відповідачем згідно фактично понесених витрат з урахуванням цін на проектні і вишукувальні роботи з землеустрою і земельному кадастру, затверджених Держагропромом СРСР 1986 р., Збірника цін на вишукувальні роботи для капітального будівництва, затверджений Держбудом СРСР 1982 р., ДБН Д.1.1-7-2000. Правила визначення вартості проектно-вишукувальних робіт для будівництва, що здійснюється на території України, затверджені наказом Держбудом України від 14.12.2000 р. № 285. Застосування відповідачем вартості людино-днів та підвищувальних коефіцієнтів, передбачених вказаними нормативними актами викликане суто об'єктивними причинами, а саме не відповідність вартості грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розрахованої згідно Наказу № 97, фактичним витратам відповідача за цей обсяг робіт за відсутності відповідного бюджетного відшкодування такої різниці, оскільки відповідач є госпрозрахунковим підприємством, без врахування інфляційних процесів в країні за період з 2001 року до 2010 року (дев'ять років) і т. і.
Згідно укладених договорів на виконання земельно-кадастрових та земельно-оцінних робіт замовники таких робіт погоджуються відшкодовувати відповідачу його фактичні витрати, які понесені ним за проведення експертизи, тобто відповідно до умов таких угод замовники фактично доручають відповідачу здійснити експертизу та погоджуються відшкодувати такі фактичні витрати.
Статтями 6 і 627 ЦК України передбачено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Такі договори є чинними та не визнанні у встановленому законодавством порядку недійсними, у зв'язку з чим є обов'язковими до виконання його сторонами.
Вимоги Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», зокрема стаття 39 не забороняє відшкодування витрат замовника експертизи за рахунок осіб, для яких фактично виконуються такі роботи.
Пунктом 3 частини 1 статті 202 КАС України встановлено, що підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є невідповідність висновків суду обставинам справи.
Виходячи з вищевикладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції неправильно встановив обставини справи, оскільки ДП «Донецький науково-дослідний та проектний університет землеустрою» відповідно до вимог законодавства встановив ціни за виконання робіт, тому при таких обставинах апеляційну скаргу необхідно задовольнити, постанову суду, згідно ст. 198 КАС України, скасувати та прийняти нову постанову суду, якою в задоволенні позову відмовити.
Повний текст ухвали виготовлений 19 жовтня 2010 року.
Керуючись статтями 24, 160, 167, 184, 195, 196, 197, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Державного підприємства «Донецький науково-дослідний та проектний університет землеустрою» на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27 серпня 2010 року по справі № 2а-18941/10/0570 - задовольнити.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27 серпня 2010 року по справі № 2а-18941/10/0570 - скасувати.
В задоволенні позову Державної інспекції з контролю за цінами в Донецькій області до Державного підприємства «Донецький науково-дослідний та проектний університет землеустрою» про стягнення заборгованості - відмовити.
На підставі частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України складення рішення у повному обсязі відкласти на строк - до 5 днів.
Рішення набирає законної сили з моменту його проголошення та може бути оскаржено безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів з дня складення в повному обсязі.
Головуючий суддя О.О.Шишов
Судді: І.В.Сіваченко
ОСОБА_5
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2010 |
Оприлюднено | 17.09.2015 |
Номер документу | 50191199 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні