Постанова
від 18.11.2008 по справі 2-а-4839/08
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КОПІЯ

Справа № 2-а-4839/08

 

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М     У К

Р А Ї Н И

«18» листопада 2008 року  

15 год. 40 хв.                       м.

Рівне

            Рівненський

окружний адміністративний суд в колегіальному складі суддів під головуванням

судді Шарапи В.М., суддів Боймиструка С.В., Шевчук С.М., за участю секретаря

судового засідання Пилипчук В.Є., сторін, та інших осіб, які беруть участь у

справі:

позивача:  не

з'явилася,

відповідачів: представники не з'явилися 

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на

предмет спору на стороні відповідача: представник не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні

адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства фінансів України,

Міністерства праці та соціальної політики України, Управління праці та

соціального захисту населення виконавчого комітету Рівненської міської ради,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні

відповідача( Управління праці та соціального захисту населення виконавчого

комітету Рівненської міської ради) - Головне управління Державного казначейства

у Рівненській області, про визнання дій протиправними та зобов'язання

нарахувати і виплатити недоплачену щомісячну допомогу по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку в сумі 1982,60 грн., -

Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного

судочинства України, суд, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач - ОСОБА_1, звернулась з позовом до Міністерства

фінансів України, Міністерства праці та соціальної політики України та до

Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету

Рівненської міської ради про визнання протиправними дій відповідачів щодо не

нарахування та невиплати їй щомісячної державної допомоги по догляду за дитиною

до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 43 Закону України «Про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою

втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» в

розмірі, що обчислюється з урахуванням встановленого законом прожиткового

мінімуму для дітей віком до 6 років відповідно до ст.62 Закону України „Про

Державний бюджет України на 2007 рік» за період з липня по грудень 2007 року та

зобов'язання відповідачів нарахувати та виплатити вказану допомогу в розмірі

1896 грн. 41 коп.

Позивач в судове засідання не з'явилася, надала суду

заяву, якою повідомила, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить

здійснити розгляд справи за її відсутності.

Відповідач - представник Міністерства фінансів України у

судове засідання не з'явився, надіслав письмові заперечення проти позову, в

яких відповідач, посилаючись на ст. 56 Закону України “Про Державний бюджет

України на 2007 рік”, ст. 95 Конституції України, ст. 4 Бюджетного кодексу

України, вказує, що видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове

спрямування цих видатків визначаються виключно законом про Державний бюджет

України;  положення нормативно-правових

актів застосовуються лише в частині, в якій вони не суперечать положенням

Закону про Державний бюджет України.

Головним розпорядником коштів для виплати допомоги по

догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку є Міністерство праці та

соціальної політики України. Міністерство фінансів України є центральним

органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом

Міністрів України, і основним його 

завданням є розроблення і проведення єдиної державної фінансової,

бюджетної, податкової політики та розроблення проекту Державного бюджету

України.

Просить відмовити у задоволенні позову до Міністерства

фінансів України, справу розглядати без участі представника Міністерства.

Відповідач - представник Міністерства праці та соціальної

політики України у судове засідання не з'явився, направив до суду письмові

заперечення, в яких,  посилаючись на ст.

56 Закону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік”, ст. 95

Конституції України, ст. 4 Бюджетного кодексу України, просив відмовити у

задоволенні позову, справу розглядати у відсутності представника

Міністерства. 

Відповідач - представник Управління праці та соціального

захисту населення виконавчого комітету Рівненської міської  ради в судове засідання не з'явився, надав

суду клопотання про здійснення розгляду справи без участі представника та  письмові заперечення, посилаючись на ст. 56

Закону України  «Про Державний бюджет

України на 2007 рік», ст. 95 Конституції України, ст. 4, ч.ч.5, 6 ст. 51  Бюджетного кодексу України, відповідач

зазначив, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку

виплачувалася позивачу в розмірах, передбачених чинним законодавством; видатки

держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків

визначаються виключено законом про Державний бюджет України; положення

нормативно-правових актів застосовуються лише в частині, в якій вони не суперечать

положенням Закону про Державний бюджет України. Частиною 10 ст.78 Бюджетного

кодексу України визначено, що «після введення в дію Закону про Державний бюджет

України органам державної влади та їх посадовим особам забороняється приймати

рішення, що приводить до виникнення нових бюджетних зобов'язань місцевих

бюджетів, які не забезпечені бюджетними асигнуваннями, без визначення джерел

коштів, виділених державою для виконання цих зобов'язань». Вказує, що органи

праці та соціального захисту населення не можуть змінити видатки, які визначені

державним бюджетом на відповідний рік. Також зазначає, що позивачем пропущено

строк звернення до суду.

В зв'язку з викладеним, Управління праці та соціального

захисту населення виконавчого комітету Рівненської міської ради просить в

задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних

вимог на предмет спору на стороні відповідача в судове засідання не з'явився,

про причини неприбуття не повідомив. Про дату, час і місце судового засідання

був повідомлений належним чином.

Суд вважає за можливе розглянути справу на підставі

наявних доказів.

Повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх

сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у

судовому засіданні доказами, суд вважає, що позов підлягає до задоволення

частково.

Судом встановлено, що позивач - ОСОБА_1 є матір'ю ОСОБА_2

ІНФОРМАЦІЯ_1 народження,  є

застрахованою, працює в Рівненському обласному клінічному

лікувально-діагностичному центрі ім.. В.Поліщука та згідно наказу № 3946 від

06.10.2006 року перебуває у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку з 19.10.2006 року по 19.07.2009 року.

Дані обставини підтверджені дослідженими у судовому

засіданні доказами: копією свідоцтва про народження ОСОБА_2 від 25.07.2006 року

серії НОМЕР_1 (а.с.10), довідкою (а.с.8), довідкою Управління праці та

соціального захисту населення Рівненського міськвиконкому № 755 від 29.09.2008

р. про розмір виплаченої допомоги (а.с.7), 

розрахунком суми позову (а.с.6).

Згідно частин 1 і 2 ст. 42 Закону України «Про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою

втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням»

право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має

застрахована особа (один із батьків дитини, усиновитель, баба, дід, інший родич

або опікун), яка фактично здійснює догляд за дитиною. Допомога по догляду за

дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованим особам у формі

матеріального забезпечення у період відпустки для догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку і частково компенсує втрату заробітної плати

(доходу) у період цієї відпустки.

Відповідно до ст. 43 Закону України “Про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою

втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням”,

допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається

застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше

розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Статтею 56 Закону України «Про Державний бюджет України

на 2007 рік» встановлено, що у 2007 році допомога по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку, яка виплачується відповідно до Закону України

«Про державну допомогу сім'ям з дітьми» передбачена у розмірі, що дорівнює

різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних

осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за

попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не

менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб,

для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Дію статті 43 Закону України «Про загальнообов'язкове

державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та

витратами, зумовленими народженням та похованням» зупинено на 2007 рік  згідно із Законом України від 19.12.2006 р. N

489-V “Про Державний бюджет України на 2007 рік”.

Рішенням Конституційного суду України у справі за

конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності

Конституції України (конституційності) положень статей 29, 36, частини другої

статті 56, частини другої статті 62, частини першої статті 66, пунктів 7, 9,

12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 101, 103,

111 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (справа

про соціальні гарантії громадян) від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 визнано

такими,  що не  відповідають 

Конституції України (є неконституційними), положення ст.56,  пункту 7 статті 71 Закону України "Про

Державний бюджет України на 2007 рік" в частині зупинення на 2007 рік дії

статей 41, 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне

страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,

зумовленими народженням та похованням" щодо встановлення розміру допомоги

по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Рішення Конституційного Суду  України 

у  цій  справі 

має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді

ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли  внаслідок дії положень статей зазначених

законів, що  визнані неконституційними.

Положення статті 56 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік»,

які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення

Конституційним Судом України цього рішення, тобто з 09.07.2007 року

застосуванню підлягає положення ст. 43 Закону України "Про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою

втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та

похованням".

Розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку, визначений ст. 56 Закону України “Про державний бюджет України

на 2007 рік” (в редакції чинній до 09.07.2007 р.), передбачений також

Постановою КМ України від 11.01.2007 року №13 “Деякі питання призначення і

виплати допомоги сім'ям з дітьми”. Однак, вказана постанова є підзаконним

нормативно-правовим актом, і відповідно до ч. 4 ст. 9 КАС України, у разі

невідповідності нормативно-правового акта закону, застосуванню підлягають

положення закону.

Таким чином, при визначенні розміру допомоги по догляду

за дитиною до досягнення нею трирічного віку для застрахованих осіб,

застосовується розмір допомоги, визначений ст. 43 Закону України “Про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою

втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням”.

Однак, Закон України “Про загальнообов'язкове державне

соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та

витратами, зумовленими народженням та похованням” при визначенні розміру

допомоги не визначив, відповідно до якого прожиткового мінімуму визначається

розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Зважаючи на обумовлене, суд, виходячи з положень ч. 7 ст. 9 КАС України,

застосовує закон, що регулює подібні правовідносини, а саме ч.1 ст. 15 Закону України

“Про державну допомогу сім'ям з дітьми” (в редакції, яка діяла до 01.01.2008

року), відповідно до якої розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення

нею трирічного віку надається в розмірі встановленого законом прожиткового

мінімуму для дітей віком до 6 років.

Відповідно до ст. 62 Закону України “Про державний бюджет

України на 2007 рік” прожитковий мінімум на одну особу на місяць для дітей

віком до 6 років становить: з 1 квітня - 463 гривні, з 1 жовтня - 470 гривень.

Згідно із довідкою управління праці та соціального

захисту населення Рівненського міськвиконкому № 755 від 29.09.2008 року

(а.с.7), позивачу, починаючи з липня по грудень 2007 року щомісячна грошова

допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виплачена  в розмірі, передбаченому Законом України «Про

державний бюджет України на 2007 рік» в сумі 816,40 грн., що є значно меншим

від розміру допомоги, визначеного ст. 43 

Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у

зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими

народженням та похованням”.

Загальна сума заборгованості по виплаті позивачу

державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку

нараховується та підлягає до виплати за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007

р., і становить 1896,41 коп., оскільки з 09.07.2007 року підлягає застосуванню

положення ст. 43 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне

страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими

народженням та похованням”, якою визначено, що допомога по догляду за дитиною

до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом

прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, а тому позовні вимоги щодо

нарахування щомісячної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку за період з 01.07.2007 року по 08.07.2007 року - 86,19 грн. (за

8 днів липня) (1896,41 грн.-86,19 грн.(за 8 днів липня)=1896,41 грн.) -

задоволенню не підлягає.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної

влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти

лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією

та законами України.

Відповідно до ч.1 Постанови КМ України від 16.01.2007

року №32 “Питання виплати застрахованим особам допомоги при народженні дитини

та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку”, в 2007 році

допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку застрахованим

особам  за рахунок коштів субвенції з

державного бюджету місцевим бюджетам на виплату допомоги сім'ям з дітьми, з 1

січня - призначається, а в ІІ-ІV кварталах і виплачується органами праці та

соціального захисту населення за місцем проживання застрахованих осіб.

Таким чином, зі змісту вищенаведеної норми вбачається, що

нарахування та виплата позивачу щомісячної грошової допомоги по догляду за

дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі, встановленому ст. 43

Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у

зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими

народженням та похованням”, належить до повноважень Управління праці та

соціального захисту населення Рівненського міськвиконкому.

А відтак, дії Управління праці та соціального захисту

населення Рівненського міськвиконкому щодо не нарахування та невиплати позивачу

щомісячної державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку відповідно до ст. 43 Закону України “Про загальнообов'язкове

державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та

витратами, зумовленими народженням та похованням”, що обчислюється з

урахуванням встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6

років відповідно до ст. 62 Закону України “Про державний бюджет України на 2007

рік” за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року слід визнати протиправними,

оскільки такі дії порушують права позивача, гарантовані названою статтею Закону

і ст.ст. 21, 22, 46 Конституції України, та слід зобов'язати відповідача

нарахувати і виплатити Борових І.О. недоплачену щомісячну державну допомогу по

догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до перелічених

вище норм, в розмірі 1896,41 грн., що обчислений з урахуванням встановленого

законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років відповідно до ст. 62

Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік» за період з 09.07.2007 року

по 31.12.2007 року включно.

Що ж до повноважень Міністерства фінансів України,

Міністерства праці та соціальної політики України не належать нарахування та

виплата позивачці щомісячної державної допомоги по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку.

Позовні вимоги до вказаних Міністерств про зобов'язання

їх нарахувати та виплатити позивачці допомогу по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку є необґрунтованими та не підлягають до

задоволення за їх безпідставністю.

Заперечення відповідача спростовуються викладеним вище та

не ґрунтуються на нормах чинного законодавства.

За наведених обставин, позовні вимоги підтверджені

належними та допустимими доказами і підлягають до задоволення частково.

ПОСТАНОВИВ:

1.         Позов

задоволити частково.

2.         Визнати

протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення виконавчого

комітету Рівненської міської ради щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1

щомісячної державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку відповідно до ст. 43 Закону України «Про загальнообов'язкове

державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та

витратами, зумовленими народженням та похованням» в розмірі, що обчислюється з

урахуванням встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6

років відповідно до ст. 62 Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік» за

період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року включно.

3.        

Зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого

комітету Рівненської міської ради (33000, вул. Соборна, 12, м. Рівне)

нарахувати та виплатити  ОСОБА_1

(АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер - НОМЕР_2) недоплачену щомісячну державну

допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до

ст. 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у

зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими

народженням та похованням» в розмірі, що обчислюється з урахуванням

встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років

відповідно до ст. 62 Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік» за

період з 09.07.2007 року по 31.12. 2007 року включно в сумі 1896 (одна тисяча

вісімсот дев'яносто шість) грн. 41 коп.

4.         В позові

ОСОБА_1 до Міністерства фінансів України, Міністерства праці та соціальної

політики України - відмовити, за безпідставністю позовних вимог. 

5.         В позові

ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого

комітету Рівненської міської ради щодо нарахування та виплати  недоплаченої щомісячної державної допомоги по

догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. ст. 43

Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у

зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими

народженням та похованням» в розмірі, що обчислюється з урахуванням

встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років

відповідно до ст. 62 Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік» за

період з 01 липня 2007 року по 08 липня 2007 року в сумі 86 (вісімдесят шість)

грн. 19 коп. - відмовити за безпідставністю позовних вимог.

6.        

Присудити ОСОБА_1 з Державного бюджету судові витрати в сумі 22 грн. 36 коп.

7.        

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про

апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо заяву про

апеляційне оскарження було подано, але апеляційна скарга не була подана у

встановлений строк, постанова набирає законної сили після закінчення цього

строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано,

набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

8.        

Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного

суду через суд першої інстанції, який ухвалив постанову. Заява про апеляційне

оскарження подається протягом 10 днів з дня її проголошення, а в разі  складення постанови в повному обсязі - з дня

складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої

інстанції подається протягом 20-ти днів після подання заяви про апеляційне

оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви

про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для

подання заяви про апеляційне оскарження. 

 

 Постанова складена

в повному обсязі 21 листопада 2008 року.   

 

Головуючий:                                         підпис                            В.М.Шарапа

                    судді:                                                       

підпис

                                                                               

підпис

             

Постанова законної сили не набрала

З ОРИГІНАЛОМ ЗГІДНО:

 

            Головуючий:                                                                              В.М. Шарапа

 

 

           

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2008
Оприлюднено23.10.2009
Номер документу5087935
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-4839/08

Постанова від 01.12.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Гром Л.М.

Постанова від 01.12.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Гром Л.М.

Постанова від 18.11.2008

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Шарапа В.М.

Постанова від 18.08.2008

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні