Справа № 2-а-4839/08
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
«01» грудня 2008 року м. Черні гів
Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі: Головуючої судді - Гром Л. М.
розглянувши у письмовому провадженні справу за адміні стративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного ф онду України Ріпкинському ра йоні Чернігівської області п ро зобов'язання нарахувати, я к дитині війни недоплачене п ідвищення до пенсії, яке пере дбачене ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» ,
ВСТАНОВИВ:
04.11.2008 року ОСОБА_1, ІНФОР МАЦІЯ_1, звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Ріпкинському райо ні Чернігівської області вка зує, що відповідно до ст. ст. 1, 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» № 2195 - IV від 18.11.2004 року вона відноситься до осіб, які є дітьми війни, що пі дтверджується посвідченням № НОМЕР_1 і просить суд від новити пропущений строк для звернення до суду за захисто м порушених прав, свобод та ін тересів за період з 01.01.2006 року д о 31.12.2007 року та зобов'язати упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Ріпкинському районі Че рнігівської області нарахув ати недоплачене підвищення п енсії за 2006 -2007 роки в сумі 2733, 33 грн . Свої вимоги мотивує тим, що в она є дитиною війни та відпов ідно до Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » пенсія щомісячно повинна п ідвищуватися на 30% від мінімал ьної пенсії за віком. Але, всуп ереч того, що державні соціал ьні гарантії дітям війни, вст ановлені цим Законом, не можу ть бути обмежені чи скасован і іншими нормативно-правовим и актами, розмір пенсії в 2006, 2007 р оках щомісячно протиправно н е підвищувався на 30 % мінімаль ної пенсії за віком.
Представник відповідача ч ерез канцелярію суду надав п исьмові заперечення на позов та зазначив, що дійсно ОСОБ А_1 має право згідно ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» на щоміся чну соціальну допомогу в роз мірі 30 % від мінімальної пенсі ї за віком, але пояснив, відпов ідно до Закону України «Про д ержавний бюджет України на 2007 рік» було припинено на 2007 рік д ію ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» . Разом з тим, Рішенням Констит уційного Суду України від 9 ли пня 2007 року визнано такими, що н е відповідають Конституції У країни, положення пункту 12 ст. 71 та ст. 111 Закону України «Про Д ержавний бюджет України на 2007 рік». Отже, для здійснення вип лат повинні бути внесені змі ни до Державного бюджету Укр аїни на 2007 рік або прийняти інш ий закон, яким би це питання бу ло врегульовано, але жодного нормативного акту на викона ння вимог Конституційного Су ду не прийнято.
Оскільки витрати для випла ти надбавки до пенсії дітям в ійни за 2007 рік законодавством не передбачені, Управління П ФУ не може витрачати кошти на цілі, не передбачені законод авством, також жодний нормат ивний акт чинний на територі ї України мінімального розмі ру пенсії, з якого може рахува тись розмір пенсії, прямо не п ередбачає. Зміст ст. 6 Закону № 2195 не встановлює, яким саме орг аном та в якому саме процедур ному порядку здійснюється пр изначення та виплата підвище нь «Дітям війни». Крім того ві дповідно до п.2 ст.99 КАСУ позива ч пропустила строк звернення до адміністративного суду щ одо вимог про виплату надбав ки до пенсії «дітям війни». Пр опущення вказаного строку, я к слідує зі змісту позовної з аяви, настало внаслідок того , що позивач не знала про поруш ення його прав, таке тверджен ня не є поважною причиною та н е може слугувати підставою д ля поновлення строку звернен ня до адміністративного суду , оскільки рішення Конституц ійного суду України офіційно оголошуються головуючим на пленарному засіданні і це ог олошення є офіційним оприлюд ненням рішення. Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з 'ясувавши всі фактичні обста вини, на яких ґрунтується поз ов, об'єктивно оцінивши доказ и, які мають юридичне значенн я для розгляду справи і виріш ення спору по суті, суд вважає , що позов підлягає частковом у задоволенню з наступних пі дстав.
Основним завданням Пенсій ного Фонду є участь у формува нні та реалізації державної політики у сфері пенсійного забезпечення та соціального страхування. Пенсійний фонд України діє на підставі Поло ження «Про Пенсійний фонд Ук раїни» та здійснює свої повн оваження на підставі п. 15 Поло ження, через створення в уста новленому порядку його терит оріальних управлінь.
На підставі ст. 3, 4 та Прикінц евих положень Закон України «Про соціальний захист дітей війни» зазначено, що законод авство України про соціальни й захист дітей війни складає ться з цього Закону та інших н ормативно-правових актів Укр аїни. Державні соціальні гар антії дітям війни, встановле ні цим законом, не можуть бути обмежені або скасовані інши ми нормативно - правовими акт ами.
Кабінет Міністрів України розробляє і включає до загал ьнодержавних програм відпов ідні положення щодо соціальн ого захисту дітей війни і зді йснює контроль за їх виконан ням.
Положення про соціальний з ахист дітей війни повинні бу ти відображені в програмах д іяльності Кабінету Міністрі в України, які схвалюються Ве рховною Радою України. Також цим Законом на Кабінет Мініс трів України покладено зобов 'язання у двохмісячний строк з дня опублікування Закону п одати до Верховної Ради Укра їни пропозиції щодо приведен ня законодавчих актів у відп овідність із Законом, привес ти свої нормативно-правові а кти у відповідність із цим За коном, забезпечити приведенн я міністерствами та іншими ц ентральними органами викона вчої влади своїх нормативно - правових актів у відповідні сть із цим Законом України, вж ити
заходів щодо приведення пе нсій пенсіонерів, які вийшли на пенсію до 1992 р., у відповідні сть із встановленим законом прожитковим мінімумом.
Згідно п. 12 ст. 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 рок у з метою приведення окремих норм законів у відповідніст ь із цим Законом, зупинено на 2 007 рік дію ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» з урахуванням ст. 111 цьог о Закону.
Під час перегляду окремих п оложень Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», Рішенням Конституцій ного Суду України від 9 липня 2 007 року, було визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційним и), такі положення Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік», як п. 12 ст. 71, яким зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», з ура хуванням статті 111 цього Закон у.
В письмових запереченнях в ідповідач, зазначив, що відсу тній порядок регулювання та визначення сум з яких підляг ає обчислювання вказаних роз мірів. Крім того, зазначив, що вимоги не можуть бути задово ленні, так як не внесені зміни до Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» після рішення конституційно го суду і відсутні бюджетні к ошти, які можуть бути викорис тані по виплаті встановлених підвищень пенсії.
Між тим, як вбачається з дію чого законодавства, не надхо дження коштів з бюджету не ск асовує автоматично зобов'яза ння по виконанню перерахуван ь пенсій, також перерахуванн я пенсії за вимогами ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» не зобов'яз ує використовувати на виплат и цих сум підвищення з коштів Пенсійного фонду. Фактично п итання фінансового забезпеч ення, стосуються виплат визн ачених підвищень, а не обов'яз ку перерахування пенсій.
Метою і особливістю Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» є забезпе чення належних умов для реал ізації положень законів Укра їни, які передбачають фінанс ові зобов'язання держави пер ед громадянами на їх соціаль ний захист, у тому числі й нада ння пільг, компенсацій і гара нтій. Оскільки предмет Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік» чітко ви значений у Конституції Украї ни, Кодексі, то цей закон не мо же скасовувати чи змінювати обсяг прав, обов'язків пільг, к омпенсацій і гарантій, перед бачених іншими законами Укра їни.
Утверджуючи і забезпечуюч и права і свободи громадян, де ржава окремими законами Укра їни встановила певні соціаль ні пільги, компенсації і гара нтії, що є складовою конститу ційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права та зг ідно положень Конституції Ук раїни вони є загальнообов'яз ковими, однаковою мірою мают ь додержуватися органами дер жавної влади, місцевого само врядування, їх посадовими ос обами.
Доводи відповідача в письм ових запереченнях, що відсут ній чіткій розмір з якого мін імального розміру пенсії під лягає визначатися перерахун ок у вигляді підвищення пен сії за вимогами ст. 6 Закону У країни «Про
соціальний захист дітей ві йни», оскільки існує мінімал ьний розмір пенсії за віком, м інімальний розмір пенсій, пе редбачений для обчислення тр удових пенсій, також існують законодавчі акти про межу ма лозабезпеченості, про прожит ковий мінімум. Та за ст. 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» не зазначе но, про який мінімум пенсії ід е мова, то ці обставини чітко н е визначені, суд вважає не пер еконливими, оскільки під час розгляду справи не було нада но для дослідження жодного д оказу, що ці питання знаходят ься в процесі вирішення відп овідними органами.
Крім того абз. 2 ст. 62 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» № 489 від 19.12.2006 ро ку, право визначення розмірі в соціальних гарантій на 2007 рі к, що визначаються залежно ві д прожиткового мінімуму, над ано Кабінету Міністрів Украї ни. Стаття 11 Закону України № 178 8 від 05.11.1991р. передбачає, що саме д о відання Кабінету Міністрів України належать питання по в'язані з реалізацією і додер жанням гарантій, передбачени х цим Законом. Таким чином, вра ховуючи норму ст. 117 Конституц ії України, якою встановлено , що Кабінет Міністрів Україн и в межах своєї компетенції в идає постанови і розпоряджен ня, які є обов'язковими для вик онання, п. 1 постанови КМУ № 544 ві д 15.04.2003 року, згідно якого мінім альний розмір пенсій, передб ачений для обчислення пенсії за віком, збільшено до 50 грн., а максимальний розмір пенсії за віком відповідно збільшен о до 150 грн. в повному обсязі від повідає абз. 2 ст. 62 Закону Украї ни № 489 від 19.12.2006 року. Враховуючи , що абз. 2 ст. 62 Закону України № 4 89 від 19.12.2006 року, рішенням Консти туційного Суду України № 6-рп\ 2007 від 09.07.2007р. не скасовано, то від повідно він мав застосовуват ись для визначення норми пра ва, яка протягом всього 2007 року , визначала розмір тих соціал ьних гарантій, розмір яких пр ямо не визначено законом, що ї х передбачає, в тому числі і дл я розрахунку підвищення для пенсій передбаченого ст. 6 Зак ону України № 2195 від 18.11.2004 року, із мінімального розміру пенсії згідно Закону України № 1788 від 05.11.1991 року.
Відповідно до п. п. 3 п. 7 Рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 09 липня 2007 року, положенн я статей, які визнані неконст итуційними, втрачають чинніс ть і таким чином скасувалось незаконне припинення гарант ій та соціального забезпечен ня громадян з дня ухвалення К онституційним Судом України цього Рішення - тобто з 09 липня 2007 року було скасовано зупине ння дії ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» (щодо підвищення дітям війни пенсії на 30 відсотків м інімальної пенсії за віком) т а виплату підвищення до пенс ії (відповідно до ст. 111 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2007 рік») дітям війни , які є інвалідами, у розмірі 50 в ідсотків від розміру надбавк и, встановленої для учасникі в війни.
Безпідставним є посилання відповідача на відсутність затвердженої величини мінім альної пенсії за віком, оскіл ьки захист порушеного права позивача не може залежати ві д невиконання державними орг анами покладених на них обов 'язків.
Статтею 99 ч.2 КАС України вст ановлено річний строк зверне ння до адміністративного суд у, якщо не встановлено інше, об числюється з дня, коли особа д ізналась або повинна була ді знатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Для "захисту прав, свобод та інтер есів особи цим кодексом та ін шими законами можуть встанов люватися інші строки для зве рнення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушенн я своїх прав, свобод чи інтере сів.
Позивач не підтвердив пов ажність причин пропущення ст року.
Відповідно до ст.100 КАС Укра їни пропущення строку зверне ння до адміністративного суд у є підставою для відмови у за доволенні адміністративног о суду, якщо на цьому наполяга є одна із сторін.
Тому позивачу слід відмови ти в частині стягнення щоміс ячної державної соціальної д опомоги з 2006 - по 04.11.2007 роки.
В частині позовних вимог пр о зобов'язання відповідача н арахувати недоплачену пенсі ю як дитині війни в сумі 2733 грн. 33 коп. позивачу слід відмовит и, оскільки наведена сума ніч им не підтверджена.
Суд вважає за необхідне зоб ов'язати Управління Пенсійно го фонду України в Ріпкинськ ому районі Чернігівської обл асті провести перерахунок пе нсії ОСОБА_1 на 30 % мінімаль ної пенсії за віком, встановл еної Законом України «Про со ціальний захист дітей війни» з 04.11.2007 року по 31.12.2007 року, підляга ють задоволенню.
Керуючись статтями 160-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити частк ово.
Зобов'язати Управління Пе нсійного фонду України в Ріп кинському районі Чернігівсь кої області перерахувати О СОБА_1 пенсію з 04.11.2007 року по 31.12.2 007 року, як дитині війни, згідно ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» з підвищенням на 30% від мінімал ьної пенсії.
В задоволенні інших позовн их вимог - відмовити. Постанов а може бути оскаржена до Київ ського апеляційного адмініс тративного суду протягом дес яти днів з дня її складання в п овному обсязі, особою, яка оск аржує постанову, за правилам и, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом подання чере з суд першої інстанції заяви про апеляційне оскарження. А пеляційна скарга на постанов у суду першої інстанції пода ється протягом двадцяти днів після подання заяви про апел яційне оскарження. Апеляційн а скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, я кщо скарга подається у строк , встановлений для подання за яви про апеляційне оскарженн я.
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2008 |
Оприлюднено | 05.11.2010 |
Номер документу | 8944779 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Гром Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні