УКРАЇНА
Апеляційний суд Житомирської області
Справа №272/980/14-ц Головуючий у 1-й інст. Палазюк В. М.
Категорія 47 Доповідач Якухно О. М.
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2015 року колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ апеляційного суду Житомирської області в складі:
головуючого судді Якухно О.М.
суддів Коломієць О.С., Зарицької Г.В.
з участю секретаря
судового засідання Добровольської Т.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Житомирі цивільну справу за позовом прокурора Андрушівського району Житомирської області в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області, управління культури Житомирської обласної державної адміністрації до ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, Андрушівської районної державної адміністрації, треті особи : відділ Держземагенства в Андрушівському районі, Іванківська сільська рада, про визнання незаконними та скасування розпорядження, визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки за апеляційною скаргою прокуратури Житомирської області на рішення Андрушівського районного суду Житомирської області від 10 червня 2015 року,-
в с т а н о в и л а:
У липні 2014 року прокурор звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави у якому просив:
- визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Андрушівської районної державної адміністрації (надалі - РДА) від 07.09.2004 року № 508 в частині затвердження та передачі ОСОБА_9, ОСОБА_2, ОСОБА_10, ОСОБА_8, ОСОБА_11 земельних ділянок в розмірі земельної частки (паю) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
- визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, розташовані на території Іванківської сільської ради Андрушівського району Житомирської області : кадастровий номер НОМЕР_1 площею 2,5022 га серії НОМЕР_2 на ім'я ОСОБА_10, кадастровий номер НОМЕР_3 площею 2,5475 га серії НОМЕР_4 на ім'я ОСОБА_9, кадастровий номер НОМЕР_5 площею 2,5475 га серії НОМЕР_6 на ім'я ОСОБА_2, кадастровий номер НОМЕР_7 площею 2,4412 га серії НОМЕР_8 на ім'я ОСОБА_8, кадастровий номер НОМЕР_9 площею 3,3081 га серії НОМЕР_10 на ім'я ОСОБА_11
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що розпорядженням голови Андрушівської РДА відповідачам незаконно передано у власність земельні ділянки, на яких знаходяться об'єкти культурної спадщини, без проведення державної землевпорядної експертизи та погодження із органами охорони культурної спадщини.
Рішенням Андрушівського районного суду Житомирської області від 10 червня 2015 року в задоволенні позову прокурора відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням прокуратурою Житомирської області подано апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповне з'ясування обставин справи, апелянт просить рішення суду скасувати та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги прокурора Андрушівського району Житомирської області. Вважає, що суд не в повній мірі дослідив матеріали справи та не дав належної оцінки наявним в матеріалах справи доказам.
Прокурор підтримав доводи апеляційної скарги.
Відповідачі та представники треті осіб заперечують у задоволенні скарги і пояснили, що їм не було відомо про існування курганів, які вже давно розорані.
Розглянувши справу в межах, визначених ст. 303 ЦПК України, колегія суддів вважає, що скарга підлягає задоволенню.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд керувався ст.ст.2, 8, 17 Закону України «Про охорону культурну спадщину», однак вважав недоведеними вимоги прокурора, посилаючись на невизначеність меж та площі курганів, що позбавило суд можливості задовольнити позов частково в межах площі курганів.
Колегія суддів частково погоджується із висновками суду.
Відповідно до п.г ч. 4 ст.84 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі під об'єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом.
В силу вимог ч. 2 ст. 2 Закону України «Про охорону культурної спадщини» (далі - Закон) кургани віднесені до археологічних об'єктів культурної спадщини.
Відповідно до ст. 3 Закону державний контроль в цій діяльності віднесено зокрема до відома обласних державних адміністрацій.
За змістом ст. 17 Закону пам'ятка, крім пам'ятки археології, може перебувати у державній, комунальній або приватній власності. Усі пам'ятки археології, в тому числі ті, що знаходяться під водою, включаючи пов'язані з ними рухомі предмети, є державною власністю.
Об'єкти культурної спадщини, що є пам'ятками, крім пам'яток, занесених до Переліку пам'яток, які не підлягають приватизації, можуть бути відчужені, а також передані власником або уповноваженим ним органом у володіння, користування чи управління іншій юридичній або фізичній особі за наявності погодження відповідного органу охорони культурної спадщини (ст.18 Закону).
Судом встановлено, що розпорядженням Андрушівської районної державної адміністрації № 275 від 17.05.2004 року погоджено проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) реформованого КСП «Іванківське» на території Іванківської сільської ради Андрушівського району Житомирської області(а.с.62).
Розпорядженням голови райдержадміністрації від 07.09.2004 року № 508 затверджено протокол зборів власників земельних часток (паїв) та передано ОСОБА_9, ОСОБА_2., ОСОБА_12, ОСОБА_8, ОСОБА_11 земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що підтверджується списком, доданих до вказаного розпорядження (а.с. 22-28).
Згідно даного розпорядження видано Державні акти на право власності на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме: серії НОМЕР_4 ОСОБА_9 (спадкоємцем є ОСОБА_13) площею 2,5475 га. ; серії НОМЕР_6 ОСОБА_2, площею 2,5475га.; серії НОМЕР_2 ОСОБА_10 (спадкоємець ОСОБА_3), площею 2,5022 га.; серії НОМЕР_8 ОСОБА_8, площею 2,4412 га.; серії НОМЕР_10 ОСОБА_11 площею 3,3081га. (спадкоємцями є ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7).
Водночас встановлено, що на зазначених земельних ділянках знаходиться об'єкт археології - курганна група (курганний могильник), до якої входить чотири курганні насипи та яка стоїть на державному обліку як об'єкт культурної спадщини місцевого значення з 20.12.1990 року. Курганна група охоронний № 99 взято під охорону відділом культури Андрушівської райдержадміністрації відповідно до охоронного договору №167 від 20.08.2006 року (а.с. 11-13. 17-20, 117-118).
Зазначений курганний могильник не був відображений в документації по передачі земель у колективну власність КСП «Іванківське» та паюванню земель, переданих у колективну власність, не відображений він і в проектно - технічній документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання громадянам державних актів на право власності на земельні ділянки за рахунок земель, що належали на праві колективної власності реформованому КСП «Іванківське».
10.12.2013 року на замовлення правоохоронних органів був отриманий висновок наукової археологічної експертизи земельної ділянки, відповідно до якої в результаті візуального огляду вказаної курганної групи встановлено координати, висоту та діаметр кожного із чотирьох курганів (а.с.117-118) .
Виходячи із даного висновку відділом Держземагентства в Андрушівському районі надані відомості щодо осіб та земельних ділянок, на яких знаходяться об'єкти культурної спадщини - кургани (а.с.126).
Відповідно до вимог ст.53 ЗК України, ст.34 Закону України «Про охорону культурної спадщини» (далі - Закон) землі, на яких розташовано пам'ятки культурної спадщини належать до земель історико-культурного призначення.
Курганна група (курганний могильник) охоронний №99, розташований в межах території Іванківської сільської ради Андрушівського району Житомирської області за 1,5 км на північний захід від села як археологічний об'єкт культурної спадщини місцевого значення, тому відповідно до ст. 17 Закону України «Про охорону культурної спадщини» не може перебувати у приватній власності.
Таким чином, суд першої інстанції правильно вважав, що розпорядження Андрушівської РДА щодо надання у власність ОСОБА_9, ОСОБА_2, ОСОБА_10, ОСОБА_8 та ОСОБА_11 земельних ділянок, на яких розташовано кургани є незаконним, так як не входить в компетенцію цього органу, оскільки здійснено без погодження з органами охорони культурної спадщини, та порушує право власності держави на такий об'єкт, однак дійшов помилкового висновку, що зазначені земельні ділянки не потребують проведення експертизи та з них може бути вилучено тільки площа, яку займають кургани.
Так, виділення земельних ділянок проведено власникам земельних часток (паїв) зі складом сільськогосподарських угідь - рілля.
Статтею 3 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» земельна частка (пай) виділяється її власнику в натурі (на місцевості), як правило, однією земельною ділянкою. За бажанням власника земельної частки (паю) йому можуть бути виділені в натурі (на місцевості) дві земельні ділянки з різним складом сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сінокоси або пасовища).
Судом не встановлено, що ОСОБА_9, ОСОБА_2, ОСОБА_10, ОСОБА_8 та ОСОБА_11 бажали виділу кількох земельних ділянок з різним складом.
Крім того, згідно із ст.37 Закону з метою захисту пам'яток археології, в тому числі тих, що можуть бути виявлені, питання, пов'язані з наданням земельних ділянок, вирішуються за участю відповідних органів охорони культурної спадщини згідно із законом.
Території пам'яток, охоронних зон, заповідників, музеїв-заповідників, охоронювані археологічні території належать до земель історико-культурного призначення, включаються до державних земельних кадастрів, планів землекористування, проектів землеустрою, іншої проектно-планувальної документації (ст.34 Закону).
Відповідно до ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного
призначення.
З аналізу вищевказаних норм законодавства вбачається, що курганна група віднесена до пам'ятки археології і є державною власністю та не може передаватися у приватну власність без погодження відповідного органу охорони культурної спадщини. Для визначення меж території історико-культурного призначення обов'язково проводиться експертиза землевпорядної документації, яка визначає загальну територію курганної групи, а не кожного кургану окремо, що призведе до зміни площ, конфігурації та меж земельних ділянок, що затверджені оскарженими рішенням та державними актами, тому суд першої інстанції правильно встановивши обставини справи помилково вважав можливим виключення із розпорядження голови райдержадміністрації від 07.09.2004 року № 508 та державний актів тільки площ кожного кургану.
Розпорядження голови райдержадміністрації від 07.09.2004 року № 508 видано з порушенням вимог законодавства, тому є незаконним та підлягає скасуванню, а видані на підставі останнього спірні державні акти - недійсними.
На підставі викладеного, рішення суду підлягає скасуванню, з ухваленням нового - про задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 209, 218, 303, 304, 307, 309, 314, 316 ЦПК України, колегія суддів, -
в и р і ш и л а:
Апеляційну скаргу прокуратури Житомирської області задовольнити.
Рішення Андрушівського районного суду Житомирської області від 10 червня 2015 року скасувати та ухвалити нове - про задоволення позову.
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Андрушівської районної державної адміністрації від 07.09.2004 року № 508 в частині затвердження та передачі ОСОБА_9, ОСОБА_2, ОСОБА_10, ОСОБА_8, ОСОБА_11 земельних ділянок в розмірі земельної частки (паю) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, розташовані на території Іванківської сільської ради Андрушівського району Житомирської області : кадастровий номер НОМЕР_1 площею 2,5022 га серії НОМЕР_2 на ім'я ОСОБА_10, кадастровий номер НОМЕР_3 площею 2,5475 га серії НОМЕР_4 на ім'я ОСОБА_9, кадастровий номер НОМЕР_5 площею 2,5475 га серії НОМЕР_6 на ім'я ОСОБА_2, кадастровий номер НОМЕР_7 площею 2,4412 га серії НОМЕР_8 на ім'я ОСОБА_8, кадастровий номер НОМЕР_9 площею 3,3081 га серії НОМЕР_10 на ім'я ОСОБА_11.
Рішення набирає законної сили з моменту його проголошення та може бути оскаржено в касаційному порядку безпосередньо до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів з дня набрання ним законної сили.
Головуючий: Судді:
Суд | Апеляційний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2015 |
Оприлюднено | 05.10.2015 |
Номер документу | 51673783 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Житомирської області
Якухно О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні