ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2015 р. Справа № 524/2639/15-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Мінаєвої О.М.
Суддів: Макаренко Я.М. , Шевцової Н.В.
за участю секретаря судового засідання Шалаєвої І.Т.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на постанову Автозаводського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 10.06.2015р. по справі № 524/2639/15-а
за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
до Кременчуцької міської ради в Полтавській області
третя особа - виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області
про визнання окремого положення рішення протиправним та його скасування,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, фізична особа-підприємець ОСОБА_1, звернувся до суду з позовом до Кременчуцької міської ради в Полтавській області, третя особа виконавчий комітет Кременчуцької міської ради в Полтавській області про визнання протиправним та скасування п. 4.2.4 рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 27.01.2015 року «Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці».
Постановою Автозаводського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 10.06.2015р. по справі № 524/2639/15-а в задоволенні позову відмовлено.
Позивач, фізична особа-підприємець ОСОБА_1, не погодився з постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу. Свою незгоду з постановою суду обґрунтовує тим, що при прийнятті постанови судом першої інстанції було невірно застосовано норми матеріального та процесуального права, та зазначає, що, приймаючи оскаржуване окреме положення, а саме п. 4.2.4. рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 27.01.2015 року «Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці» відповідач діяв поза межами своїх повноважень, наслідком чого є порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача у вигляді безпідставного покладення на нього обов'язку із сплати грошових коштів в якості орендної плати, за період, що не охоплений договором оренди землі, який і на даний час є неукладеним. Просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову Автозаводського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 10.06.2015р. по справі № 524/2639/15-а, прийняти нову постанову, якою позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні проти апеляційної скарги заперечував, просив суд залишити без змін постанову суду першої інстанції.
Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, доводи апеляційної скарги, колегія суддів, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів апеляційної скарги у відповідності до ч.1 ст. 195 КАС України, дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що 29.12.2010 року між відкритим акціонерним товариством «Кременчуцьке спеціалізоване будівельно-монтажне управління» з однієї сторони (продавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Укрманістраль», товариства з обмеженою відповідальністю «Топ-Трансбуд», товариством з обмеженою відповідальністю «Кременчуцьке будівельно-монтажне управління», ОСОБА_1 (покупці) було укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна, посвідчений Прокопом О.Е., приватним нотаріусом Кременчуцького міського нотаріального округу Полтавської області.
У відповідності до п. 1 Договору продавець передає у власність покупців будівлі та споруди, розташовані за адресою: АДРЕСА_1, що в цілому складається з: адміністративної будівлі з підвалом літ. А, Ап, аг, загальною площею 832,4 кв.м.; будівлі господарчої служби літ. Б, Б1, загальною площею 244,7 кв.м.; будівлі профілакторію РММ літ. Д, д, ді, загальною площею 531,1 кв.м.; будівля лабораторії літ. Е, загальною площею 28,5 кв.м.; будівлі лабораторії літ. Ж, загальною площею 239,4 кв.м.; будівлі лабораторії літ. З, загальною площею 35,2 кв.м.; прибудови для лабораторії літ. М, м, загальною площею 100,9 кв.м.; прибудови до гаражу літ. Г1, Г1п, Г2, загальною площею 988,1 кв.м.; вбиральні літ. И, загальною площею 5,8 кв.м., безпосередньо ОСОБА_1: будівлю господарчої служби «Б, Б1» площею 244,7 кв.м., що складає 2/25 (дві двадцять п'ятих) частини майна.
13.01.2014 року розпорядженням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області «Про присвоєння поштової адреси в м. Кременчуці» було присвоєно будівлі господарчої служби поштову адресу: АДРЕСА_2.
02.07.2014 року рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області «Про надання та відмову в наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в м. Кременчуці», позивачу ОСОБА_1, як фізичній особі-підприємцю надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди орієнтовною площею 0,1383 га для експлуатації та обслуговування будівлі господарської служби по АДРЕСА_2 (з урахуванням нормативної площі обслуговування поряд існуючої будівлі суміжного землекористувача).
27.01.2015 року Кременчуцькою міською радою Полтавської області було прийнято рішення «Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці», у відповідності до п. 4 якого Кременчуцька міська рада Полтавської області вирішила: затвердити фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування будівлі господарської служби по АДРЕСА_2.
Передати фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1), за умови виконання п. 4.2. цього рішення, в оренду строком на п'ятнадцять років земельну ділянку площею 1383 кв.м. (кадастровий № НОМЕР_2), у тому числі по угіддях: графа 37 - землі промисловості - 1383 кв.м., для експлуатації та обслуговування будівлі господарської служби (код КВЦПЗ J 11) по АДРЕСА_2.
Встановити плату за землю в розмірі 3% від грошової оцінки землі щорічно.
У відповідності до п. 4.2.4. рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 27.01.2015 року «Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці», фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 зобов'язано в місячний термін після державної реєстрації права оренди земельної ділянки: нарахувати та сплатити плату за фактичне використання земельної ділянки за період з 29.12.2010 р. - дня набуття права власності на об'єкт нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці до дня прийняття цього рішення; нарахувати та сплатити орендну плату за фактичне використання земельної ділянки площею 1383 кв.м. в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі за період з дня прийняття цього рішення до дня державної реєстрації права оренди земельної ділянки.
Не погодившись з п. 4.2.4. рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 27.01.2015 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що обов'язок щодо сплати за користування земельною ділянкою виникає з часу реєстрації нерухомого майна, а саме з 29.12.2010 року, а тому вважає, що п. 4.2.4. рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 27.01.2015 року «Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці» є правомірним і підстави для його скасування відсутні.
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.
Відповідно до частини 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідної орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно ч. ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України «Про оренду землі» передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені в договорі оренди землі, за актом приймання-передачі.
Зі змісту вказаних положень Закону України «Про оренду землі» зазначена норма права визначає правову підставу появи у особи (орендаря) певного кола прав та обов'язків на підставі договору оренди землі в тому числі і щодо сплати орендної плати. Передача об'єкта оренди, тобто земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі, який в даному випадку є невід'ємною частиною договору.
У відповідності до ч. 1 ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
З матеріалів справи встановлено, що 27.01.2015 року Кременчуцькою міською радою Полтавської області було прийнято рішення «Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці», у відповідності до п. 4 якого Кременчуцька міська рада Полтавської області вирішила: затвердити фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування будівлі господарської служби по АДРЕСА_2. Передано позивачу за умови виконання п. 4.2. цього рішення, в оренду строком на п'ятнадцять років земельну ділянку площею 1383 кв.м. (кадастровий № НОМЕР_2), у тому числі по угіддях: графа 37 - землі промисловості - 1383 кв.м., для експлуатації та обслуговування будівлі господарської служби по АДРЕСА_2.
Згідно ст. 27 Закону України «Про плату за землю» контроль за правильністю начислення і справляння земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється органами державної податкової служби.
Згідно п. 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Кременчуцька міська рада Полтавської області у відповідності до ст. 288 Податкового кодексу України має лише визначати орендну плату за договором оренди землі у межах, визначених цим Кодексом.
Приймаючи оскаржуване окреме положення рішення, Кременчуцька міська рада Полтавської області, здійснила контроль за справлянням земельного податку у формі орендної плати та визначила обов'язок по сплаті податку орендної плати за землю поза межами дії договору оренди землі, фактично перебравши на себе функції податкового органу, тобто діяла поза межами своїх повноважень.
У відповідності до ч. 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визначаються незаконними в судовому порядку.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку про визнання незаконним п. 4.2.4 рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 27.01.2015 року «Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці».
Відповідно до п.п. 1, 3 ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій, бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, серед іншого, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення. При розгляді справи встановлено, що відповідач при прийнятті п. 4.2.4 рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 27.01.2015 року «Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці» діяв не у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з врахуванням всіх обставин справи.
Згідно ч. 2 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги може своєю постановою змінити постанову суду першої інстанції або прийняти нову постанову, якими суд апеляційної інстанції задовольняє або не задовольняє позовні вимоги.
У відповідності до п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвели до ухвалення неправильного рішення, а тому підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п. 4 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 задовольнити частково.
Постанову Автозаводського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 10.06.2015р. по справі № 524/2639/15-а скасувати.
Прийняти нову постанову, якою позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Кременчуцької міської ради в Полтавській області, третя особа виконавчий комітет Кременчуцької міської ради в Полтавській області про визнання окремого положення рішення протиправним та його скасування задовольнити частково.
Визнати незаконним п. 4.2.4 рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 27.01.2015 року «Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці».
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Мінаєва О.М. Судді (підпис) (підпис) Макаренко Я.М. Шевцова Н.В. Повний текст постанови виготовлений 14.09.2015 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2015 |
Оприлюднено | 08.10.2015 |
Номер документу | 51893491 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Мінаєва О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні