УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.09.2015р. Справа № 876/5033/15
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді Левицької Н.Г.,
судді Кухтея Р.В.,
судді Сапіги В.П.,
за участю секретаря судового засідання Мартинишина Р.С.,
за участю представників:
апелянта (відповідача-2 у справі): не з'явився
апелянта (третьої особи у справі): не з'явився
позивача у справі: не з'явився
відповідача-1 у справі: не з'явився
третьої особи у справі: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові
апеляційні скарги Головного управління державного казначейства України у Львівській області, м.Львів, та Міністерства фінансів України, м.Київ
на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 20.05.2011р. у справі №2а-10585/10/1370
за позовом Приватного підприємства «Ігромакс» , м.Львів
до відповідача-1: Представництва державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва у Львівській області, м.Львів
відповідача-2: Головного управління Державного казначейства України у Львівській області, м.Львів
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва (правонаступник - Міністерство економічного розвитку і торгівлі України) та Міністерство фінансів України, м.Київ
про визнання протиправною бездіяльності та стягнення надмірно сплачених коштів, -
ВСТАНОВИВ:
15.11.2010р. позивач: Приватне підприємство «Ігромакс» звернулось до суду з адміністративним позовом до відповідача-1: Представництва державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва у Львівській області, відповідача-2: Управління державного казначейства України у Львівській області, третя особа-1 без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державний комітет України з питань регуляторної політики і підприємництва, третя особа-2: Міністерство фінансів України про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії.
18.03.2011р. на адресу суду надійшла заява позивача про збільшення позовних вимог, у якій позивач просить визнати незаконною бездіяльність представництва Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва у Львівській області по оформленню та ненаданню Управлінню державного казначейства України у Львівській області подання на повернення помилково або надмірно перерахованих коштів у сумі 387537,00грн., сплачених ПП «Ігромакс» за користування ліцензією серії АВ №082819 на провадження діяльності з організації і проведення азартних ігор, виданої 11.07.2006p. Міністерством фінансів України, та стягнути з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачені кошти у розмірі 387537,00грн., за видачу ліцензії на провадження діяльності з організації проведення азартних ігор у зв'язку з невикористаним строком дії ліцензії.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачем було надмірно сплачено кошти за видачу ліцензії на організацію діяльності з проведення азартних ігор, у зв'язку із невикористаним строком дії зазначеної ліцензії, оскільки з дня набрання чинності Законом України «Про заборону грального бізнесу в Україні» , а саме, з 25.06.2009р., скасовано видані суб'єктам підприємницької діяльності ліцензії.
За результатами розгляду справи Львівський окружний адміністративний суд прийшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково, слід визнати незаконною бездіяльність представництва Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва у Львівській області по оформленню та ненаданню Управлінню державного казначейства України у Львівській області подання на повернення помилково або надмірно перерахованих коштів у сумі 387537,00грн., сплачених ПП «Ігромакс» за користування ліцензією серії АВ №082819 на провадження діяльності з організації і проведення азартних ігор, виданої 11.07.2006p. Міністерством фінансів України; стягнути з Державного Бюджету України на користь Приватного підприємства «Ігромакс» надмірно сплачені кошти у розмірі 387537,00грн. за видачу ліцензії серії АВ №082819 на провадження діяльності з організації і проведення азартних ігор у зв'язку з невикористаним строком дії ліцензії за період з 26.06.2009p. по 29.05.2011p., у задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, апелянт-1 (відповідач-2 у справі): Головне управління державного казначейства України у Львівській області, оскаржив її в апеляційному порядку. Апелянт-1 в своїй апеляційній скарзі зазначав, що механізм повернення надмірно сплачених коштів за ліцензію на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор законодавством не передбачений, також зазначає, що кошти не були надмірно чи/або помилково сплачені позивачем. Апелянт-1 просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою в задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Також, не погодившись з постановою суду першої інстанції, в апеляційному порядку оскаржив її апелянт-2 (третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача): Міністерство фінансів України. В своїй апеляційній скарзі апелянт-2 вказує, що процедура (механізм) повернення надмірно сплачених коштів за ліцензію на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор законодавством не передбачена, будь-які підстави для стягнення таких коштів відсутні. Апелянт-2 просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою в задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.
23.06.2015р. на адресу Львівського апеляційного адміністративного суду від Державної регуляторної служби України надійшов лист, в якому зазначено, що правонаступником Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва є Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, відтак, суд апеляційної інстанції вважає необхідним замінити Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва правонаступником - Міністерством економічного розвитку і торгівлі України.
В судове засідання сторони не з'явились, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, тому суд вважає можливим розглянути справу без їх участі та відповідно до вимог ч.1 ст.41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювати.
Заслухавши доповідь судді-доповідача у справі, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційних скарг у їх сукупності, встановивши обставини справи та відповідні їм правовідносини, колегією суддів встановлено наступне:
З матеріалів справи вбачається та встановлено судом першої інстанції, що Приватне підприємство «Ігромакс» зареєстровано Виконавчим комітетом Львівської міської ради від 27.05.2005р., що підтверджується копією свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи.
11.07.2006р. позивачу була видана ліцензія серії АВ №082819 на вид господарської діяльності організація діяльності з проведення азартних ігор (діяльність з організації та проведення азартних ігор на гральних автоматах) зі строком дії ліцензії з 30.05.2006р. по 29.05.2011р.
Позивачем була здійснена оплата за користування ліцензією у повному обсязі за весь період її дії з 30.05.2006р. по 29.05.2011р. в сумі 968842,50грн., що підтверджується платіжним дорученням від 04.07.2006р. №204 та довідкою управління державного казначейства у Личаківському районі м.Львова від 05.07.2006р. №03-26/138.
15.05.2009p. був прийнятий Закон України «Про заборону грального бізнесу в Україні» , який набрав чинності 25.06.2009p., відповідно до пункту 2 статті 4 якого з дня набрання чинності цим Законом видача ліцензій на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в Україні припиняється, а ліцензії, видані суб'єктам підприємницької діяльності до дня набрання чинності цим Законом, скасовуються.
Таким чином, з 26.06.2009р. було скасовано ліцензія позивача серії АВ №082819 на вид діяльності організація діяльності з проведення азартних ігор (діяльність з організації та проведення азартних ігор на гральних автоматах) зі строком дії ліцензії з 30.05.2006p. по 29.05.2011p.
23.07.2010p. позивач звернувся до Представництва Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва у Львівській області із заявою про повернення надмірно перерахованих коштів за ліцензію, що підтверджується копією опис вкладення у цінний лист. Жодної відповіді на адресу позивача не надходило.
Відповідно до вимог ст.15 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), за видачу ліцензії справляється плата, розмір та порядок зарахування якої до Державного бюджету України встановлюються Кабінетом Міністрів України. Плата за видачу ліцензії вноситься після прийняття рішення про видачу ліцензії. Установити розмір плати за ліцензію на провадження діяльності з організації і проведення азартних ігор (крім випуску та проведення лотерей) вартістю 30000,00євро за кожний рік користування такою ліцензією, зокрема, на кожну особу, що провадить діяльність з організації та проведення азартних ігор на гральних автоматах. Ліцензія на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор (крім випуску та проведення лотерей) видається строком на п'ять років.
Нормами ст.1 вказаного Закону передбачено, що плата за ліцензію - разовий платіж, що вноситься суб'єктом господарювання за одержання ліцензії.
Згідно з пунктом 4-1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про термін дії ліцензії на провадження певних видів господарської діяльності, розміри і порядок зарахування плати за її видачу» (в редакції яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) плата за ліцензію на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор, яка видається на кожну особу, що провадить таку діяльність на гральних автоматах, на кожний пункт тоталізатора у разі провадження букмекерської діяльності, на кожний електронний сервер у разі провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в електронному (віртуальному) казино, на кожний гральний зал у разі провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор у казино та інших азартних ігор, справляється після прийняття рішення про видачу ліцензії. Плата вноситься у розмірі, встановленому законом, у національній валюті (за офіційним курсом, установленим Національним банком на день внесення платежу). Пунктом 5 даної Постанови встановлено, що плата, яка вноситься суб'єктом господарювання за видачу та переоформлення ліцензії, за кожний рік користування ліцензією на провадження діяльності з організації і проведення азартних ігор, а також за видачу копії та дубліката ліцензії, зараховується до Державного бюджету України і вноситься на рахунки територіального органу Державного казначейства.
Додатком №8 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» за Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва закріплено контроль за справлянням (стягненням) платежів до бюджету за кодом бюджетної класифікації 14060200 «Плата за видачу ліцензій та сертифікатів» . Така ж сама норма закріплена і в Законі України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» .
Наказом Держкомпідприємництва від 07.052009р. №88 затверджений Порядок оформлення суб'єктам господарювання подання на повернення помилково або надмірно перерахованих коштів до бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 14060200 «Плата за видачу ліцензій та сертифікатів» .
Відповідно до пунктів 1, 2 даного Порядку подання на повернення суб'єктам господарювання помилково або надмірно перерахованих коштів до бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 14060200 «Плата за видачу ліцензій та сертифікатів» оформлюється представництвами Держкомпідприємництва в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. Для отримання подання суб'єкт господарювання надає до представництва такі документи: заяву на повернення помилково або надмірно перерахованих коштів; оригінал або копію розрахункового документа, яким підтверджується перерахування коштів.
Згідно з пунктом 3 Порядку Представництва на підставі розгляду документів, зазначених у пункті 2 Порядку, та виписок з бюджетних рахунків за кодом класифікації доходів бюджету 14060200 «Плата за видачу ліцензій та сертифікатів» оформлюють подання на повернення помилково або надмірно перерахованих коштів до органів Державного казначейства України.
Відповідно до вимог ч.4 ст.8 КАС України, забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.
Колегією суддів не беруться до уваги доводи апеляційної скарги про відсутність механізму повернення коштів, надмірно сплачених за ліцензії, оскільки, відсутність законодавчо врегульованого механізму повернення суб'єктам господарювання коштів, надмірно сплачених за ліцензії, після їх скасування Законом України «Про заборону грального бізнесу в Україні» , не позбавляє особу права звернутися до суду за захистом своїх прав та інтересів та ухвалення судом відповідного судового рішення.
Вимогами ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями ст.9 КАС України передбачено, що суди при вирішенні справи керуються принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що оскільки позивач у справі з незалежних від нього обставин (прийняття Закону України «Про заборону грального бізнесу в Україні» ) був обмежений здійснювати таку діяльність з 26.06.2009p. по 29.05.2011p. ( в межах терміну, на який йому видано ліцензію серії АВ №082819), тому кошти, сплачені за користування ліцензією серії АВ №082819 за вказаний період підлягають поверненню.
Відповідно до приписів ст.200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись вимогами ч.3 ст.160, ст.ст.195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,
суд, -
УХВАЛИВ:
1. Апеляційні скарги Головного управління державного казначейства України у Львівській області та Міністерства фінансів України на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 20.05.2011р. у справі №2а-10585/10/1370 за позовом Приватного підприємства «Ігромакс» до відповідача-1: Представництва державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва у Львівській області, відповідача-2: Головного управління Державного казначейства України у Львівській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва (правонаступник - Міністерство економічного розвитку і торгівлі України), Міністерство фінансів України, про визнання протиправною бездіяльності та стягнення надмірно сплачених коштів, - залишити без задоволення.
2. Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 20.05.2011р. у справі №2а-10585/10/1370, - залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення.
Касаційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції.
Касаційна скарга на судові рішення подається протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а у разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, з дня складення ухвали в повному обсязі.
Головуючий суддя Н.Г. Левицька
Суддя Р.В. Кухтей
Суддя В.П. Сапіга
Повний текст ухвали виготовлено та підписано 01.10.2015р.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2015 |
Оприлюднено | 15.10.2015 |
Номер документу | 52125100 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Левицька Наталія Георгіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні