Рішення
від 15.05.2009 по справі 17/22-09-1309
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ



ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" травня 2009 р. Справа № 17/22-09-1309

За позовом: Біляївсько го міжрайонного прокурора Од еської області в інтересах д ержави в особі, якою є Управ ління з контролю за викорис танням та охороною земель в О деській області;

до відповідача: Фізично ї особи - підприємця ОСОБА _2;

3-тя особа, яка не заявляє са мостійних вимог на предмет с пору на стороні позивача:

Теплодар ська міська рада Одеської о бласті;

про звільнення земельної ділянки.

Суддя Зуєва Л.Є.

П р е д с т а в н и к и :

від прокуратури: Лянна О .А. - представник;

від позивача: не з' явився;

від відповідача: не з' яви вся;

від 3-ої особи: Юзшина І.В. - представник.

СУТЬ СПОРУ: Біл яївський міжрайонний прокур ор Одеської області в інтере сах держави в особі Управлі ння з контролю з використан ням та охороною земель в Одес ькій області з вернувся до го сподарського суду Одеської о бласті з позовною заявою до в ідповідача фізичної особи - підприємця ОСОБА_2, за уча стю третьої особи, яка не заяв ляє самостійних вимог на пре дмет спору на стороні позива ча Теплодарської місько ї ради Одеської області про з вільнення земельної ділянки .

Відповідач в судове засіда ння з' явився, надав письмов ий відзив на позовну заяву, в я кій заявлених до нього позов них вимог не визнає та просит ь суд в задоволенні позову ві дмовити, посилаючись на обст авини викладені у відзиві.

Третя особа, Теплодарськ а міська рада Одеської обла сті звернулася до суду з клоп отання про заміну позивача Управління з контролю за в икористанням і охороною земе ль у Одеській області на Те плодарську міську раду Оде ської області, у зв' язку з ти м, що земельні ділянки, які зай має відповідач по справі є вл асністю територіальної гром ади м. Теплодар, тому третя ос оба вважає, що правовідносин и стосовно правомірності кор истування спірною земельною ділянкою виникли саме між ві дповідачем та Теплодарськ ою міською радою, права яко ї саме і порушені діями ФОП ОСОБА_2

Розглядом матеріалів справи встановлено:

28.03.2002р. між Теплодарсько ю міською радою Одеської об ласті та фізичної особою - п ідприємцем ОСОБА_2, укладе но договір на право тимчасов ого користування землею (на у мовах оренди) № 22.

Крім того, 28.03.2002р. між Теплод арською міською радою Оде ської області та фізичної ос обою - підприємцем ОСОБА_2 , укладено договір на право тимчасового користування зе млею (на умовах оренди) № 23.

Пунктом 1.1 укладених дого ворів передбачено, що Тепло дарською міською радою від повідачу в користування пере давались земельні ділянки ві льні від забудов, інженерних комунікацій, доріг та площад ок з твердим покриттям.

Згідно з умовами договору в ід 28.03.2002р. №22 відповідачу було пе редано у тимчасове користува ння земельна ділянка загальн ою площею 80 кв.м., для розміщенн я кафе-бару, тобто, для комерці йного використання за адресо ю: м. Тепло дар, вул. Комунальна ,10.

Згідно з умовами договору в ід 28.03.2002р. №23 відповідачу у тимча сове платне користування бул о передано земельну ділянку площею 220 кв.м., для благоустрою території, суміжної з вищеза значеною земельною ділянкою .

Відповідно до пунктів 1.2 вищ езазначених договорів вищев казані земельні ділянки були надані відповідачу у корист ування терміном на 5 років.

Згідно пунктів 3.2.2. вищезазна чених договорів відповідач з обов'язався повернути після припинення або розірвання до говорів оренди земельні діля нки станом, що є рівноцінним т ому, в якому земельні ділянки перебували до моменту взятт я їх в користування.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом зазначив, що ст рок дії вищезазначених догов орів закінчився 28.03.2007 р., тобто, б ільш ніж 2 (два) роки потому, але в порушення норм чинного зем ельною законодавства Україн и та умов зазначених договор ів відповідач на теперішній час продовжує використовува ти зазначені земельні ділянк и, але не має документів, які б посвідчували право користув ання або право власності заз наченими земельними ділянка ми, що свідчить про їх самовіл ьне використання.

Теплодарською міською р адою, зокрема, в лютому 2008 року відповідачу направлялись ли сти № 10/22-240 від 05.02.2008 р. та № 10/22-251 від 06.02 .2008 р. з попередження про фактич но самовільне використання з емельних ділянок.

Але, в порушення вищезазнач ених вимог чинного земельног о законодавства України та у мов зазначених договорів від повідач до теперішнього часу земельні ділянки не звільни в, Теплодарській міській раді не повернув та продовжу є їх використовувати для роз міщення кафе-бару.

Вказаний факт, підтверджує ться тим, що 14.08.2008р. відповідач б ув притягнутий до адміністра тивної відповідальності за с т.54 КУпАП (порушення строків п овернення тимчасово зайняти х земель або неприведення їх у стан, придатний для викорис тання за призначенням), про що свідчить постанова про прит ягнення до адміністративної відповідальності.

Крім того, відповідачу 14.08.2008 р. державним інспектором з ко нтролю за використанням та о хороною земель у Одеській об ласті був наданий припис з ви могою негайно усунути поруш ення земельного законодавст ва припинити порушення земел ьного законодавства.

Але, в ході додаткової пе ревірки, яка 16.10.2008 р. була провед ена державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Одеській о бласті. було виявлено, що відп овідач припис не виконав та п родовжує фактично самовільн о використовувати вищезазна чені земельні ділянки.

За невиконання вищезазнач еного припису державним інсп ектором з контролю за викори станням та охороною земель у Одеській області 06.11.2008р. відпов ідача було притягнуто до адм іністративної відповідальн ості за ст. 188-5 КУпАП.

Зазначені обставини сп онукали Біляївського міжрай онного прокурора Одеської об ласті в інтересах держави в о собі Управління з контро лю за використанням і охорон ою земель у Одеській області звернутися до господарськог о суду Одеської області з поз овом до фізичної особи - під приємця ОСОБА_2, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних позовних вимог на предмет спору на стороні п озивача Теплодарської м іської ради Одеської області про зобов' язання звільненн я земельної ділянки.

Ухвалою господарського су ду Одеської області від 23.03.2009р. порушено провадження у справ і №17/22-09-1309 за позовом Біляївсько го міжрайонного прокурора Од еської області в інтересах д ержави в особі Управління з контролю за використанням і охороною земель у Одеській області звернутися до госпо дарського суду Одеської обла сті з позовом до фізичної осо би - підприємця ОСОБА_2, з а участю третьої особи, яка не заявляє самостійних позовни х вимог на предмет спору на ст ороні позивача Теплодарсь кої міської ради Одеської о бласті про зобов' язання зві льнення земельної ділянки.

Дослідивши обставини та ма теріали справи, заслухавши п ояснення представників стор ін, суд дійшов висновку, що поз овні вимоги Біляївського між районного прокурора Одесько ї області в інтересах держ ави в особі Управлінн я з контролю за використанн ям та охороною земель в Одесь кій області задоволенню н е підлягають, з наступних пра вових підстав.

Відповідно до частини дру гої статті 19 Конституції Укра їни органи державної влади т а органи місцевого самовряду вання, їх посадові особи зобо в'язані діяти лише на підстав і, в межах повноважень та у спо сіб, що передбачені Конститу цією та законами України.

Згідно з пунктом 2 статті 121 К онституції України на Прокур атуру України покладається п редставництво інтересів гро мадян або держави в суді у вип адках, визначених законом.

Зазначене конституційне п оложення знайшло своє відобр аження в ст. 5 Закону України "П ро прокуратуру", де зазначено , що прокуратура виконує функ цію представництва інтересі в громадянина або держави в с уді у випадках, визначених за коном.

Згідно зі статтею 121 Констит уції України одним із завдан ь прокуратури України є пред ставництво інтересів громад янина або держави в суді у вип адках, визначених законом.

Статтею 36 Закону України "Пр о прокуратуру" передбачено, щ о представництво прокуратур ою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здій сненні прокурорами від імені держави процесуальних та ін ших дій, спрямованих на захис т у суді інтересів громадяни на або держави у випадках, пер едбачених законом. Однією з ф орм представництва є звернен ня до суду з позовами або заяв ами про захист прав і свобод і ншої особи, невизначеного ко ла осіб, прав юридичних осіб, к оли порушуються інтереси дер жави, або про визнання незако нними правових актів, дій чи р ішень органів і посадових ос іб. Підставою представництва у суді інтересів держави є на явність порушень або загрози порушень економічних, політ ичних та інших державних інт ересів внаслідок протиправн их дій (бездіяльності) фізичн их або юридичних осіб, що вчин яються у відносинах між ними або з державою.

Частина перша статті 2 Госпо дарського процесуального ко дексу України, в якій визначе но підстави порушення справ у господарському суді, відно сить до таких підстав позовн і заяви прокурорів та їх заст упників, які звертаються до г осподарського суду в інтерес ах держави. Відповідно до пол ожень частини третьої цієї с татті прокурор, який звертає ться до господарського суду в інтересах держави, в позовн ій заяві самостійно визначає , в чому полягає порушення інт ересів держави, та обґрунтов ує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповнова жений державою здійснювати в ідповідні функції у спірних відносинах.

Як зазначено в пункті 5 моти вувальної частини Рішення Ко нституційного Суду України в ід 08.04.99 року N 3-рп/99 (справа про пре дставництво прокуратурою Ук раїни інтересів держави в ар бітражному суді), поняття "орг ан, уповноважений державою з дійснювати відповідні функц ії у спірних відносинах", що мі ститься в частині другій ста тті 2 Арбітражного процесуал ьного кодексу України, означ ає орган, на який державою пок ладено обов'язок щодо здійсн ення конкретної діяльності у відповідних правовідносина х, спрямованої на захист інте ресів держави.

Відповідно до пункту 2 резол ютивної частини Рішення Конс титуційного Суду України від 08.04.99 N 3-рп/99 зі справи за конститу ційним поданням Вищого арбіт ражного суду України та Гене ральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражно го процесуального кодексу Ук раїни під поняттям "орган, упо вноважений державою здійсню вати відповідні функції у сп ірних відносинах", зазначени м у частині другій статті 2 Арб ітражного процесуального ко дексу України, потрібно розу міти орган державної влади ч и орган місцевого самоврядув ання, якому законом надано по вноваження органу виконавчо ї влади.

У відповідності до п.3 Роз' яснень Вищого господарськог о суду України від 22.05.2002 р. N 04-5/570 „П ро деякі питання участі прок урора у розгляді справ, підві домчих господарським судам” господарський суд повинен о цінювати правильність визна чення прокурором органу, на я кий державою покладено обов' язок щодо здійснення конкрет них функцій у правовідносина х, пов'язаних із захистом інте ресів держави. Із врахування м того, що «інтереси держа ви» є оціночним поняттям, прокур ор чи його заступник у кож ном у конкретному випадку самост ійно визначає з посиланням н а законодавство, на підставі якого подається позов, в чому са ме відбулося чи може відбу тися порушення матеріальних або інших інтересів держави , обґрунтовує у позовній заяв і необхід ність їх захисту та зазначає орган, уповноважен ий державою здійснювати відп овідні функції у спірних від носинах

Таким чином, при зверненні з позовом до суду позивач са мостійно визначає та обґрунт овує в позовній заяві, в чому п олягає порушення його прав т а інте ресів, а суд повинен перевірити доводи, на яких ґр унтуються позовні вимоги, зо крема щодо матеріально-право вого інтере су у спірних відн осинах, і залежно від встанов лених обставин вирішити пита ння про наявність чи відсутн ість підстав для правового з ахисту.

Ухвалами господарського с уду Біляївського міжрайонно го прокурора Одеської област і було зобов' язано надати с уду правове обґрунтування зв ернення з позовом в інтереса х держави в особі Управл іння з контролю за використ анням та охороною земель в Од еській області, а не в особ і Теплодарської міської ради, яка є власником спірної земельної ділянки та наполя гає на порушенні сами її прав та інтересів, тому просить за лучити її в якості позивача.

Прокурором на виконання ви мог ухвал суду було надано су ду письмові обґрунтування за явлених ним позовних вимог в яких він наполягає на правил ьності визначення суб'єктног о складу сторін по справі, пос илаючись при цьому на те, що в ідповідач без відповідних пр авових підстав користується земельними ділянками, чим по рушує економічні державні ін тереси - права власності Укр аїнського народу на землю, у з в' язку з чим прокурор зверн увся в інтересах держави, в ос обі Управління з контрол ю за використанням і охороно ю земель у Одеській області, з гідно з ст.6 ЗУ „Про державний контроль за використанням та охороною земель” якої до пов новажень спеціального уповн оваженого органу виконавчої влади з питань земельних рес урсів у сфері державного кон тролю за використанням та ох ороною земель у частині доде ржання органами державної вл ади, органами місцевого само врядування, юридичними та фі зичними особами вимог земель ного законодавства України т а встановленого порядку і ре алізації прав на землю.

Однак суд таку правову пози цію Біляївського міжрайонно го прокурора Одеської област і щодо визначення ним позива ча, в інтересах якого подано п озов - Управління з контро лю за використанням та охоро ною земель в Одеській област і вважає помилковою та такою , що не ґрунтується на вимогах закону, з огляду на наступне .

У відповідності до вимог п. б ст. 80 Земельного кодексу Укр аїни, суб'єктом права власнос ті на землю є територіальні г ромади, які реалізують це пра во безпосередньо або через о ргани місцевого самоврядува ння, - на землі комунальної вла сності.

У відповідності до вимог ст . 33 Закону України „Про місцев е самоврядування” до віданн я виконавчих органів сільськ их, селищних, міських рад нале жать такі делеговані повнова ження, як: 1) здійснення контро лю за дотриманням земельного та природоохоронного законо давства, використанням і охо роною земель, природних ресу рсів загальнодержавного та м ісцевого значення, відтворен ням лісів; 5) вирішення земельн их спорів у порядку, встановл еному законом;

При цьому, відповідно до п. с т. 60 цього ж Закону територіал ьним громадам сіл, селищ, міст , районів у містах належить пр аво комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, дохо ди місцевих бюджетів, інші ко шти, землю, природні ресурси, п ідприємства, установи та орг анізації, в тому числі банки, с трахові товариства, а також п енсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, н ежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охор они здоров'я, науки, соціально го обслуговування та інше ма йно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені в ідповідно до закону як об'єкт и права комунальної власност і, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Пунктом 6, 8 ст. 60 Закону Украї ни „Про місцеве самоврядуван ня” передбачено, що доцільні сть, порядок та умови відчуже ння об'єктів права комунальн ої власності визначаються ві дповідною радою. Доходи від в ідчуження об'єктів права ком унальної власності зарахову ються до відповідних місцеви х бюджетів і спрямовуються н а фінансування заходів, пере дбачених бюджетами розвитку . Право комунальної власност і територіальної громади зах ищається законом на рівних у мовах з правами власності ін ших суб'єктів. Об'єкти права ко мунальної власності не можут ь бути вилучені у територіал ьних громад і передані іншим суб'єктам права власності бе з згоди безпосередньо терито ріальної громади або відпові дного рішення ради чи уповно важеного нею органу, за винят ком випадків, передбачених з аконом.

Таким чином, оскільки від імені і в інтересах територі альних громад права суб' єкт а комунальної власності здій снюють відповідні ради, учас никами судового процесу у сп орах, пов' язаних із захисто м права комунальної власност і, можуть виступати відповід ні ради.

У відповідності до ч. 2 ст. 152 Зе мельного кодексу України лиш е власник земельної ділянки або землекористувач може ви магати усунення будь-яких по рушень його прав на землю, нав іть якщо ці порушення не пов'я зані з позбавленням права во лодіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих зби тків.

Відповідно до стаття 387 ЦК України передб ачено право власника на витр ебування майна із чужого нез аконного володіння, а саме вл асник має право витребувати своє майно від особи, яка неза конно, без відповід ної право вої підстави заволоділа ним.

У ст. 16 ЦК викладені засоби захисту ци вільних прав, які т ією чи іншою мірою стосу ютьс я і захисту права власності. В главі 3 пе редбачається можли вість захисту цивільних прав осіб, крім суду, Президентом У країни, дер жавними органами або органами місцевого са мо врядування шляхом скасуванн я актів дер жавних органів чи органів місцевого самовря д ування нижчого рівня, а також нотаріусами шляхом вчинення виконавчого напису на бор го вому документі. Цивільно-пра вові засоби захисту цивільни х прав досить неоднорідні за своїм змістом та умовами зас тосуван ня. У залежності ві д характеру посягання на пра ва власника і змісту захисту , який надаєть ся власнику, вид іляють такі цивільно-правові засоби захисту: речові та зобов'язально-право ві. Речов і засоби захисту права власн ості засто совуються при без посередньому порушенні пра в а власності, зв'язаному з прот иправними діями третіх осіб, що виключають чи обмежують з дій снення власником своїх п равомочностей. В та кому випа дку вступає в дію їхній абсол ютний захист, спрямований на усунення перешкод у здійсне нні права власності. Він оріє нтований на захист безпосере дньо права власності і не зв'я заний будь-якими конкретним и зобов'язання ми між власник ом і порушником.

До речових позовів в ідносяться: вимоги неволодію чого власника до незаконного володіль ця про витребуванн я майна (віндикаційний позов ); вимоги власника щодо усунен ня пору шень права власності , які не пов'язані з воло діння м (негаторний позов); вимоги вл асника про визнання права вл асності.

Зобов'язально-правов і способи захисту засно вані на охороні майнових інтерес ів сторін у цивільній угоді, а також осіб, які зазнали шко ди в результаті позадоговірног о заподіяння шкоди їхньому м айну. Вимоги про захист цих ін тересів безпосередньо не вип ливають з права власності. По зови власника до правопорушн и ка, з яким він зв'язаний зобо в'язальними правовідношення ми (договірними і позадогові рни ми), спрямовані як на усуне ння перешкод у здійсненні пр ава власності (позови про пов ер нення речей, наданих у кори стування за дого вором; позов и про повернення безпідставн о отриманого майна), так і на в ідшкодування шкоди або збитк ів.

Оскільки Біляївський між районний прокурор Одеської о бласті звернувся в інтереса х держави в особі Управлінн я з контролю з використання м та охороною земель в Одеськ ій області з позовною заявою до відповідача фізичної осо би - підприємця ОСОБА_2, з а участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог н а предмет спору на стороні по зивача Теплодарської мі ської ради Одеської області про звільнення земельної ділянки, то в данному випа дку йдеться мова про пра во в ласника на віндикаційний поз ов, пов'язаний з поверненням м айна.

Віндикаційним визнається позов власника, що не во лодіє , до невласника, що незаконно в олодіє, про вилучення майна в натурі. Віндикаційним по зов ом захищається право власнос ті в цілому, оскільки він пред 'являється в тих випадках, кол и порушені права володіння, к ористування і розпорядження одночасно. Однак право влас н ості за власником зберігаєть ся, тому що в ньо го є право при належності, що може бути підт верджено правовстановлюючи ми докумен тами, а також показ аннями свідків і інших письм ових доказів. Сторонами у він дикаційному позові виступаю ть власник речі, який не лише п озбавлений можливості корис туватися і розпоряджатися рі ччю, але вже й фактично нею не володіє, та незаконний факти чний во лоділець речі (як добр осовісний, так і недобро сові сний). Під незаконним володін ням варто розуміти усяке фак тичне володіння річчю, якщо в оно не має правової підстави (наприклад, во лодіння украде ною річчю); або правова підста ва якого відпала (минув термі н дії договору).

Тобто, враховуючи, що власн иком земельних ділянок, які з аймає відповідач є територіа льна громада м. Теплодар, прок урором при зверненні з зазна ченим позовом до суду в особі Управління невірно визн ачено особу право якої поруш ено та підлягає захисту в суд овому порядку.

Прокурором в порушення ви мог ст.ст. 2, 33 ГПК України, не бул о подано суду взагалі доказі в письмового звернення Упр авління з контролю за викор истанням і охороною земель у Одеській області до органів прокуратури з клопотанням п ро подання позову до суду.

Розглянувши клопотання Теплодарської міської рад и Одеської області про замін у на позивача процесуального статусу Теплодарської м іської ради Одеської області з третьої особи, яка не заявля є самостійних вимог на предм ет спору на стороні позивача , суд дійшов висновку, що в зад оволенні вказаного клопотан ня слід відмовити, оскільки н ормами Господарського-проце суального кодексу України вз агалі не передбачено поняття „неналежний позивач” та мож ливості процесуальної замі ни позивача у господарському процесі.

У відповідності до вимог ст . 33 ГПК України кожна сторона п овинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і запер ечень. Докази подаються стор онами та іншими учасниками с удового процесу.

Таким чином з урахуванням п редмету позову, а саме зобов'я зання відповідача звільнити земельні ділянки, які належа ть на праві комунальной влас ності Теплодарській міс ькій раді та неможливістю зд ійснення судом у цьому прова дженні процесуальної замін и позивача на належного, суд к еруючись ст.ст.. 2,21, 33 ГПК України , 387ЦК України, ст.ст. 33, 60 ЗУ „Про м ісцеве самоврядування”, ч. 2 ст . 152 Земельного кодексу Україн и дійшов висновку що Біляївс ьким міжрайонним прокурором Одеської області невірн о визначено особу, права якої порушено, у зв' язку з чим у з адоволенні позову слід відмо вити.

Судові витрати по держмиту , витрати на інформаційно-тех нічне забезпечення судового процесу покласти на позивач а, згідно зі ст.ст. 44, 49 ГПК Україн и.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 ГПК У країни, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову - відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченом у ст. 85 ГПК України.

Суддя Зуєва Л.Є.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення15.05.2009
Оприлюднено03.02.2011
Номер документу5243678
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —17/22-09-1309

Постанова від 04.11.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Карабань В.Я.

Постанова від 02.07.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 15.09.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Карабань В.Я.

Ухвала від 29.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

Рішення від 15.05.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні