ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2009 р. № 17/22-09-1309
Вищий господ арський суд України у складі колегії суддів:
Карабаня В.Я. - головуючог о,
Ковтонюк Л.В.,
Чабана В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріал и касаційного
подання Заступника прокурора Одес ької області в інтересах дер жави в особі Управління з кон тролю за використанням і охо роною земель в Одеській обла сті
на постанову Одеського апеля ційного господарського суду від 02.07.2009р.
у справі господарського суду Одес ької області №17/22-09-1309
за позовом Біляївського міжрайонног о прокурора Одеської області в інтересах держави в особі У правління з контролю за вико ристанням і охороною земель в Одеській області
до
третя особа Фізичної особи - підприєм ця ОСОБА_1, Одеська обл.,
Теплодарська міська рада О деської області
про зобов'язання звільнення з емельної ділянки
У справі оголошувалась перерва з 02.11.2009р. по 04.11.2009р.
за участі представників ст орін: 02.11.2009р. 04.11.2009р.
від прокуратури - Орленко А.О.; не з'яви лися;
від відповідача - ОСОБА_2; не з 'явилися;
від третьої особи - Юзишина І.В. не з'яв илися.
У С Т А Н О В И В:
18.03.2009р. Біляївський мі жрайонний прокурор Одеської області в інтересах держави в особі Управління з контрол ю за використанням і охороно ю земель в Одеській області з вернувся до господарського с уду Одеської області з позов ом про зобов'язання фізичну о собу - підприємця ОСОБА_1 звільнити земельні ділянки площею 80 кв.м. та 220 кв.м. по АДР ЕСА_1, які використовуються останньою для розміщення ка фе-бару та благоустрою суміж ної території без правовстан овлюючих документів.
15.05.2009р. рішенням господа рського суду Одеської област і (суддя Зуєва Л.Є.), залишеним б ез змін 02.07.2009р. постановою Одесь кого апеляційного господарс ького суду (судді: Поліщук Л.В. - головуючий, Бандура Л.І., Ту ренко В.Б.) в позові відмовлено .
У касаційному поданн і прокурор посилався на непр авильне застосування попере дніми судовими інстанціями н орм матеріального та процесу ального права, що призвело до ухвалення незаконних судови х рішень, які просив скасуват и та ухвалити нове про задово лення позову.
Проаналізувавши касацій не подання на предмет його об ґрунтованості у сукупності з іншими матеріалами справи, к олегія суддів приходить до в исновку про часткове задовол ення вимог подання.
Відмовляючи у позові суд п ершої та апеляційної інстанц ій, визначили Управління з ко нтролю за використанням і ох ороною земель в Одеській обл асті, як орган неуповноважен ий представляти інтереси дер жави у даній справі, з висновк ами яких погодитись не можна виходячи з наступного.
Згідно приписів статті 2 Зак ону України "Про державний ко нтроль за використанням та о хороною земель" основними за вданнями державного контрол ю за використанням та охорон ою земель є:
забезпечення додержання о рганами державної влади, орг анами місцевого самоврядува ння, фізичними та юридичними особами земельного законода вства України;
забезпечення реалізації д ержавної політики у сфері ох орони та раціонального викор истання земель;
запобігання порушенням за конодавства України у сфері використання та охорони земе ль, своєчасне виявлення таки х порушень і вжиття відповід них заходів щодо їх усунення ;
забезпечення додержання в ласниками землі та землекори стувачами стандартів і норма тивів у сфері охорони та вико ристання земель, запобігання забрудненню земель та зниже нню родючості ґрунтів, погір шенню стану рослинного і тва ринного світу, водних та інши х природних ресурсів.
Указом Президента України "Про вдосконалення системи д ержавного управління земель ними ресурсами та контролю з а їх використанням і охороно ю" від 19 серпня 2002 року № 720 встано влено, що одним із пріоритетн их завдань органів виконавчо ї влади при здійсненні ними з аходів, пов'язаних із реформу ванням земельних відносин, є забезпечення належного конт ролю за використанням і охор оною земель, додержання вимо г земельного законодавства т а запобігання правопорушенн ям. Кабінету Міністрів Украї ни доручено вирішити питання щодо утворення у складі Держ авного комітету України по з емельних ресурсах державної інспекції з контролю за вико ристанням і охороною земель як урядового органу державно го управління.
На виконання зазначеного У казу Президента України пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 25 грудня 2002 року № 1958 у с кладі Державного комітету по земельних ресурсах утворено Державну інспекцію з контро лю за використанням і охорон ою земель як урядовий орган д ержавного управління та затв ерджено Положення про Держав ну інспекцію з контролю за ви користанням і охороною земел ь.
Відповідно до статті 6 зазна ченого Закону до повноважень спеціально уповноваженого о ргану виконавчої влади з пит ань земельних ресурсів у сфе рі державного контролю за ви користанням та охороною земе ль належать:
а) здійснення державного ко нтролю за використанням та о хороною земель у частині: дод ержання органами державної в лади, органами місцевого сам оврядування, юридичними та ф ізичними особами вимог земел ьного законодавства України та встановленого порядку на буття і реалізації права на з емлю; виконання вимог щодо ви користання земельних діляно к за цільовим призначенням; д одержання вимог земельного з аконодавства в процесі уклад ання цивільно-правових угод, передачі у власність, наданн я у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) з емельних ділянок; ведення де ржавного обліку і реєстрації земель, достовірності інфор мації про земельні ділянки т а їх використання; розміщенн я, проектування, будівництва та введення в дію об'єктів, що негативно впливають або мож уть вплинути на стан земель; в иконання комплексу необхідн их заходів щодо захисту земе ль від ерозії, селів, підтопле ння, заболочування, вторинно го засолення, переосушення, у щільнення, псування, забрудн ення, засмічення відходами, з аростання бур'янами, чагарни ками та дрібноліссям; дотрим ання строків своєчасного пов ернення тимчасово зайнятих з емельних ділянок та обов'язк ового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатн ий для використання за призн аченням; виконання умов знят тя, збереження і використанн я родючого шару ґрунту під ча с проведення гірничодобувни х, геологорозвідувальних, бу дівельних та інших робіт, пов 'язаних з порушенням ґрунтов ого покриву, своєчасного про ведення рекультивації поруш ених земель в обсягах, передб ачених проектом рекультивац ії земель; дотримання правил , установленого режиму експл уатації протиерозійних, гідр отехнічних споруд, збереженн я захисних насаджень і межов их знаків; додержання встано вленого законодавством поря дку визначення та відшкодува ння втрат сільськогосподарс ького та лісогосподарського виробництва; додержання стр оків розгляду заяв чи клопот ань щодо набуття і реалізаці ї прав на землю;
б) внесення до органів викон авчої влади або органів місц евого самоврядування клопот ань щодо: приведення у відпов ідність із законодавством пр ийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відно син, використання та охорони земель; обмеження або зупине ння освоєння земельних ділян ок у разі розробки корисних к опалин, у тому числі торфу, про ведення геологорозвідуваль них, пошукових та інших робіт з порушенням вимог земельно го законодавства України; пр ипинення будівництва та експ луатації об'єктів у разі пору шення вимог земельного закон одавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків; пр ипинення права користування земельною ділянкою відповід но до закону;
в) одержання в установленом у законодавством порядку від органів державної влади, орг анів місцевого самоврядуван ня, власників і користувачів , у тому числі орендарів, земел ьних ділянок документів, мат еріалів та іншої інформації, необхідної для виконання по кладених на нього завдань;
г) видачі спеціальних дозв олів на зняття та перенесенн я ґрунтового покриву земельн их ділянок відповідно до зат верджених в установленому за коном порядку проектів;
ґ) участь у розробці нормати вно-правових актів з питань д ержавного контролю за викори станням та охороною земель;
д) вжиття відповідно до зако ну заходів щодо повернення с амовільно зайнятих земельни х ділянок їх власникам або ко ристувачам;
е) вирішення інших питань відповідно до закону.
Крім того, суди першої та ап еляційної інстанцій не зверн ули уваги на приписи пункту 3 П оложення в якому визначені о сновні завдання Управління д о яких, зокрема, віднесено: дот римання органами державної в лади, органами місцевого сам оврядування, підприємствами , установами, організаціями н езалежно від форм власності, громадянами земельного зако нодавства; дотримання встано вленого порядку набуття і ре алізації права на землі водн ого і лісового фонду; викорис тання земельних ділянок відп овідно до цільового призначе ння; дотримання законодавств а у процесі укладання цивіль но-правових угод; надання у ко ристування, передачі у власн ість, вилучення (викуп) земель них ділянок; запобігання пор ушенням законодавства Украї ни у сфері використання та ох орони земель; своєчасне вияв лення таких порушень і вжитт я відповідних заходів щодо ї х усунення тощо.
Також, не можна погодитись з висновками судів про те, що пр аво прокурора пред'явити поз ов в інтересах держави пов'яз ане з наявністю письмового з вернення органу влади чи міс цевого самоврядування, оскіл ьки за приписами статей 2, 20 Гос подарського процесуального кодексу України, статей 20, 36і З акону України "Про прокурату ру" такий позов може бути пред 'явлений прокурором, як за іні ціативою відповідного орган у державної влади чи місцево го самоврядування, якому зак оном надано повноваження орг ану виконавчої влади, що упов новажений здійснювати відпо відні функції у спірних прав овідносинах, так і за відсутн ості такої ініціативи з боку відповідного органу, - тобто б езпосередньо прокурором. При цьому прокурор, який звертає ться до господарського суду в інтересах держави, в позовн ій заяві самостійно визначає , в чому полягає порушення інт ересів держави, та обґрунтов ує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповнова жений державою здійснювати в ідповідні функції у спірних відносинах.
Оскільки такий позов проку рором подається в інтересах держави, то прокурор повинен зазначити в чому полягає пор ушення саме інтересів держав и, а не органу, уповноваженого державою здійснювати відпов ідні функції у спірних відно синах.
Беручи до уваги викладене та вимоги ч. 2 ст. 1117 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, відповідно до яких ка саційна інстанція не має пра ва встановлювати або вважати доведеними обставини, що не б ули встановлені у рішенні аб о постанові господарського с уду чи відхилені ним, вирішув ати питання про достовірніст ь того чи іншого доказу, про пе ревагу одних доказів над інш ими, збирати нові докази або д одатково перевіряти докази, рішення попередніх судових і нстанцій підлягають скасува нню з направленням справи дл я нового розгляду.
При новому розгляді спра ви суду слід врахувати викла дене, всебічно і повно переві рити доводи, на яких ґрунтуют ься вимоги та заперечення ст орін, і в залежності від устан овлених обставин вирішити сп ір відповідно до закону.
Керуючись ст.ст. 1115, 111 7, 1119 -11112, Господарськ ого процесуального кодексу У країни, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В:
Касаційне подання зас тупника прокурора Одеської о бласті в інтересах держави в особі Управління з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області за доволити частково.
Постанову Одеського апеля ційного господарського суду від 02.07.2009р. у справі господарсь кого суду Одеської області № 17/22-09-1309 скасувати, а справу напра вити для нового розгляду.
Головуючий суддя В.Я. Карабань
Суддя Л.В. Ковтонюк
Суддя В.В. Чабан
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2009 |
Оприлюднено | 07.12.2009 |
Номер документу | 6761436 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Карабань В.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні