Постанова
від 04.11.2009 по справі 17/22-09-1309
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2009 р. № 17/22-09-1309

Вищий господ арський суд України у складі колегії суддів:

Карабаня В.Я. - головуючог о,

Ковтонюк Л.В.,

Чабана В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріал и касаційного

подання Заступника прокурора Одес ької області в інтересах дер жави в особі Управління з кон тролю за використанням і охо роною земель в Одеській обла сті

на постанову Одеського апеля ційного господарського суду від 02.07.2009р.

у справі господарського суду Одес ької області №17/22-09-1309

за позовом Біляївського міжрайонног о прокурора Одеської області в інтересах держави в особі У правління з контролю за вико ристанням і охороною земель в Одеській області

до

третя особа Фізичної особи - підприєм ця ОСОБА_1, Одеська обл.,

Теплодарська міська рада О деської області

про зобов'язання звільнення з емельної ділянки

У справі оголошувалась перерва з 02.11.2009р. по 04.11.2009р.

за участі представників ст орін: 02.11.2009р. 04.11.2009р.

від прокуратури - Орленко А.О.; не з'яви лися;

від відповідача - ОСОБА_2; не з 'явилися;

від третьої особи - Юзишина І.В. не з'яв илися.

У С Т А Н О В И В:

18.03.2009р. Біляївський мі жрайонний прокурор Одеської області в інтересах держави в особі Управління з контрол ю за використанням і охороно ю земель в Одеській області з вернувся до господарського с уду Одеської області з позов ом про зобов'язання фізичну о собу - підприємця ОСОБА_1 звільнити земельні ділянки площею 80 кв.м. та 220 кв.м. по АДР ЕСА_1, які використовуються останньою для розміщення ка фе-бару та благоустрою суміж ної території без правовстан овлюючих документів.

15.05.2009р. рішенням господа рського суду Одеської област і (суддя Зуєва Л.Є.), залишеним б ез змін 02.07.2009р. постановою Одесь кого апеляційного господарс ького суду (судді: Поліщук Л.В. - головуючий, Бандура Л.І., Ту ренко В.Б.) в позові відмовлено .

У касаційному поданн і прокурор посилався на непр авильне застосування попере дніми судовими інстанціями н орм матеріального та процесу ального права, що призвело до ухвалення незаконних судови х рішень, які просив скасуват и та ухвалити нове про задово лення позову.

Проаналізувавши касацій не подання на предмет його об ґрунтованості у сукупності з іншими матеріалами справи, к олегія суддів приходить до в исновку про часткове задовол ення вимог подання.

Відмовляючи у позові суд п ершої та апеляційної інстанц ій, визначили Управління з ко нтролю за використанням і ох ороною земель в Одеській обл асті, як орган неуповноважен ий представляти інтереси дер жави у даній справі, з висновк ами яких погодитись не можна виходячи з наступного.

Згідно приписів статті 2 Зак ону України "Про державний ко нтроль за використанням та о хороною земель" основними за вданнями державного контрол ю за використанням та охорон ою земель є:

забезпечення додержання о рганами державної влади, орг анами місцевого самоврядува ння, фізичними та юридичними особами земельного законода вства України;

забезпечення реалізації д ержавної політики у сфері ох орони та раціонального викор истання земель;

запобігання порушенням за конодавства України у сфері використання та охорони земе ль, своєчасне виявлення таки х порушень і вжиття відповід них заходів щодо їх усунення ;

забезпечення додержання в ласниками землі та землекори стувачами стандартів і норма тивів у сфері охорони та вико ристання земель, запобігання забрудненню земель та зниже нню родючості ґрунтів, погір шенню стану рослинного і тва ринного світу, водних та інши х природних ресурсів.

Указом Президента України "Про вдосконалення системи д ержавного управління земель ними ресурсами та контролю з а їх використанням і охороно ю" від 19 серпня 2002 року № 720 встано влено, що одним із пріоритетн их завдань органів виконавчо ї влади при здійсненні ними з аходів, пов'язаних із реформу ванням земельних відносин, є забезпечення належного конт ролю за використанням і охор оною земель, додержання вимо г земельного законодавства т а запобігання правопорушенн ям. Кабінету Міністрів Украї ни доручено вирішити питання щодо утворення у складі Держ авного комітету України по з емельних ресурсах державної інспекції з контролю за вико ристанням і охороною земель як урядового органу державно го управління.

На виконання зазначеного У казу Президента України пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 25 грудня 2002 року № 1958 у с кладі Державного комітету по земельних ресурсах утворено Державну інспекцію з контро лю за використанням і охорон ою земель як урядовий орган д ержавного управління та затв ерджено Положення про Держав ну інспекцію з контролю за ви користанням і охороною земел ь.

Відповідно до статті 6 зазна ченого Закону до повноважень спеціально уповноваженого о ргану виконавчої влади з пит ань земельних ресурсів у сфе рі державного контролю за ви користанням та охороною земе ль належать:

а) здійснення державного ко нтролю за використанням та о хороною земель у частині: дод ержання органами державної в лади, органами місцевого сам оврядування, юридичними та ф ізичними особами вимог земел ьного законодавства України та встановленого порядку на буття і реалізації права на з емлю; виконання вимог щодо ви користання земельних діляно к за цільовим призначенням; д одержання вимог земельного з аконодавства в процесі уклад ання цивільно-правових угод, передачі у власність, наданн я у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) з емельних ділянок; ведення де ржавного обліку і реєстрації земель, достовірності інфор мації про земельні ділянки т а їх використання; розміщенн я, проектування, будівництва та введення в дію об'єктів, що негативно впливають або мож уть вплинути на стан земель; в иконання комплексу необхідн их заходів щодо захисту земе ль від ерозії, селів, підтопле ння, заболочування, вторинно го засолення, переосушення, у щільнення, псування, забрудн ення, засмічення відходами, з аростання бур'янами, чагарни ками та дрібноліссям; дотрим ання строків своєчасного пов ернення тимчасово зайнятих з емельних ділянок та обов'язк ового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатн ий для використання за призн аченням; виконання умов знят тя, збереження і використанн я родючого шару ґрунту під ча с проведення гірничодобувни х, геологорозвідувальних, бу дівельних та інших робіт, пов 'язаних з порушенням ґрунтов ого покриву, своєчасного про ведення рекультивації поруш ених земель в обсягах, передб ачених проектом рекультивац ії земель; дотримання правил , установленого режиму експл уатації протиерозійних, гідр отехнічних споруд, збереженн я захисних насаджень і межов их знаків; додержання встано вленого законодавством поря дку визначення та відшкодува ння втрат сільськогосподарс ького та лісогосподарського виробництва; додержання стр оків розгляду заяв чи клопот ань щодо набуття і реалізаці ї прав на землю;

б) внесення до органів викон авчої влади або органів місц евого самоврядування клопот ань щодо: приведення у відпов ідність із законодавством пр ийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відно син, використання та охорони земель; обмеження або зупине ння освоєння земельних ділян ок у разі розробки корисних к опалин, у тому числі торфу, про ведення геологорозвідуваль них, пошукових та інших робіт з порушенням вимог земельно го законодавства України; пр ипинення будівництва та експ луатації об'єктів у разі пору шення вимог земельного закон одавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків; пр ипинення права користування земельною ділянкою відповід но до закону;

в) одержання в установленом у законодавством порядку від органів державної влади, орг анів місцевого самоврядуван ня, власників і користувачів , у тому числі орендарів, земел ьних ділянок документів, мат еріалів та іншої інформації, необхідної для виконання по кладених на нього завдань;

г) видачі спеціальних дозв олів на зняття та перенесенн я ґрунтового покриву земельн их ділянок відповідно до зат верджених в установленому за коном порядку проектів;

ґ) участь у розробці нормати вно-правових актів з питань д ержавного контролю за викори станням та охороною земель;

д) вжиття відповідно до зако ну заходів щодо повернення с амовільно зайнятих земельни х ділянок їх власникам або ко ристувачам;

е) вирішення інших питань відповідно до закону.

Крім того, суди першої та ап еляційної інстанцій не зверн ули уваги на приписи пункту 3 П оложення в якому визначені о сновні завдання Управління д о яких, зокрема, віднесено: дот римання органами державної в лади, органами місцевого сам оврядування, підприємствами , установами, організаціями н езалежно від форм власності, громадянами земельного зако нодавства; дотримання встано вленого порядку набуття і ре алізації права на землі водн ого і лісового фонду; викорис тання земельних ділянок відп овідно до цільового призначе ння; дотримання законодавств а у процесі укладання цивіль но-правових угод; надання у ко ристування, передачі у власн ість, вилучення (викуп) земель них ділянок; запобігання пор ушенням законодавства Украї ни у сфері використання та ох орони земель; своєчасне вияв лення таких порушень і вжитт я відповідних заходів щодо ї х усунення тощо.

Також, не можна погодитись з висновками судів про те, що пр аво прокурора пред'явити поз ов в інтересах держави пов'яз ане з наявністю письмового з вернення органу влади чи міс цевого самоврядування, оскіл ьки за приписами статей 2, 20 Гос подарського процесуального кодексу України, статей 20, 36і З акону України "Про прокурату ру" такий позов може бути пред 'явлений прокурором, як за іні ціативою відповідного орган у державної влади чи місцево го самоврядування, якому зак оном надано повноваження орг ану виконавчої влади, що упов новажений здійснювати відпо відні функції у спірних прав овідносинах, так і за відсутн ості такої ініціативи з боку відповідного органу, - тобто б езпосередньо прокурором. При цьому прокурор, який звертає ться до господарського суду в інтересах держави, в позовн ій заяві самостійно визначає , в чому полягає порушення інт ересів держави, та обґрунтов ує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповнова жений державою здійснювати в ідповідні функції у спірних відносинах.

Оскільки такий позов проку рором подається в інтересах держави, то прокурор повинен зазначити в чому полягає пор ушення саме інтересів держав и, а не органу, уповноваженого державою здійснювати відпов ідні функції у спірних відно синах.

Беручи до уваги викладене та вимоги ч. 2 ст. 1117 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, відповідно до яких ка саційна інстанція не має пра ва встановлювати або вважати доведеними обставини, що не б ули встановлені у рішенні аб о постанові господарського с уду чи відхилені ним, вирішув ати питання про достовірніст ь того чи іншого доказу, про пе ревагу одних доказів над інш ими, збирати нові докази або д одатково перевіряти докази, рішення попередніх судових і нстанцій підлягають скасува нню з направленням справи дл я нового розгляду.

При новому розгляді спра ви суду слід врахувати викла дене, всебічно і повно переві рити доводи, на яких ґрунтуют ься вимоги та заперечення ст орін, і в залежності від устан овлених обставин вирішити сп ір відповідно до закону.

Керуючись ст.ст. 1115, 111 7, 1119 -11112, Господарськ ого процесуального кодексу У країни, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційне подання зас тупника прокурора Одеської о бласті в інтересах держави в особі Управління з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області за доволити частково.

Постанову Одеського апеля ційного господарського суду від 02.07.2009р. у справі господарсь кого суду Одеської області № 17/22-09-1309 скасувати, а справу напра вити для нового розгляду.

Головуючий суддя В.Я. Карабань

Суддя Л.В. Ковтонюк

Суддя В.В. Чабан

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення04.11.2009
Оприлюднено07.12.2009
Номер документу6761436
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —17/22-09-1309

Постанова від 04.11.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Карабань В.Я.

Постанова від 02.07.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 15.09.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Карабань В.Я.

Ухвала від 29.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

Рішення від 15.05.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні