ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2015 року Справа № 876/2773/15
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Гулида Р.М.,
суддів - Кузьмича С.М., Улицького В.З.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Ратнівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2015 року у справі за позовом Камінь-Каширської районної спілки споживчих товариств до Камінь-Каширського відділення Ратнівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИЛА:
Камінь-Каширська районна спілка споживчих товариств звернулася з позовом до Камінь-Каширського відділення Ратнівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 20 січня 2015 року №2 про анулювання реєстрації платників єдиного податку.
В обґрунтування позовних вимог покликається на те, що 22.12.2014 року службовою особою Камінь-Каширського відділення Ратнівської ОДПІ проведено камеральну перевірку платника єдиного податку - Камінь-Каширської райспоживспілки. Перевіркою встановлено та зафіксовано в акті перевірки від 22.12.2014 року №663/03-12/15-01/01744317 порушення позивачем пункту 291.5 ст. 291 ПК України. За результатами перевірки начальником Камінь-Каширського відділення Ратнівської ОДПІ 20.01.2015 року винесено рішення №2 про анулювання реєстрації платників єдиного податку. Оскаржуване рішення позивач вважає протиправним та просить його скасувати, оскільки нормами ПК України не передбачено, що у разі відсутності відомостей щодо розміру часток засновників (учасників) в статутному фонді така особа не може перебувати на спрощеній системі оподаткування. Установчі документи Камінь-Каширської райспоживспілки не містять відомостей про те, що споживчі товариства є засновниками райспоживспілки, а в статутному капіталі є їх частки. Оскільки підтверджуючих документів, які б свідчили про те, що у споживчих товариств наявна частка в майні райспоживспілки не існує, тому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення від 20 січня 2015 року №2 про анулювання реєстрації платників єдиного податку.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2015 року, позов задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано рішення Камінь-Каширського відділення Ратнівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області від 20 січня 2015 року №2 про анулювання реєстрації платників єдиного податку.
Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, Ратнівська ОДПІ Головного управління ДФС у Волинській області подала апеляційну скаргу до Львівського апеляційного адміністративного суду, в якій просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову, якою в задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що приймаючи оскаржувану постанову суд першої інстанції порушив норми матеріального права, а допущена упереджена оцінка зібраних доказів та довільне трактування законодавства за текстом постанови, не відповідають фактичним обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи по суті позовних вимог.
Сторони в судове засідання не прибули, хоч про дату, час і місце апеляційного розгляду були повідомлені належним чином, а тому, колегія суддів, у відповідності до ч.1 п.2 ст.197 КАС України, вважає за можливе розглядати справу у порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідача - суддю Львівського апеляційного адміністративного суду, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід задоволити, а постанову суду першої інстанції скасувати та ухвалити нову, якою в задоволенні позову відмовити, мотивуючи це наступним.
Судом першої інстанції встановлено, що Камінь-Каширська райспоживспілка з 1 липня 2014 року перебувала на спрощеній системі оподаткування на підставі витягу з Реєстру платників єдиного податку від 01.07.2014р. №1403043400027.
22 грудня 2014 року податковим органом була проведена камеральна перевірка Камінь-Каширської райспоживспілки щодо правомірності перебування на спрощеній системі оподаткування, обліку звітності за період з 01.07.2012 року по 22.12.2014 року, за результатами якої 22 грудня 2014 року складено акт №663/03-12/15-01/01744317, яким встановлено та зафіксовано порушення позивачем пункту 291.5 статті 291 ПК України.
На підставі вказаного акту перевірки, 20.01.2015року начальником Камінь-Каширського відділення Ратнівської ОДПІ було прийнято рішення № 2 про анулювання реєстрації Камінь-Каширської райспоживспілки в якості платника єдиного податку.
Висновки контролюючого органу про порушення позивачем вимог пункту 291.5 статті 291 ПК України ґрунтуються на тому, що згідно статутних документів засновниками Камінь-Каширської райспоживспілки є члени райспоживспілки - юридичні особи, які перебувають на загальній системі оподаткування, а саме: Пнівненське, Бузаківське, Полицівське, Сошичненське сільські споживчі товариства та Камінь-Каширське міське споживче товариство. В акті перевірки вказано, що статутний фонд райспоживспілки не сформований, у зв'язку з цим частки, що належать засновникам (учасникам), у статуті визначити неможливо, відповідно суб'єкт господарювання, у якого статутний фонд не сформований, який має одного або декілька засновників - юридичних осіб, що не є платниками єдиного податку, не може застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.
Перевіривши правомірність висновків суду першої інстанції шляхом всебічного та об'єктивного дослідження матеріалів справи, колегія суддів не погодилась з такими, виходячи з наступного.
Камінь-Каширська районна спілка споживчих товариств Волинської області була перереєстрована в якості юридичної особи 22.04.1994 року, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та діє на підставі статуту, викладеному в новій редакції, державна реєстрація якого проведена 28.02.2012 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі 11831050017000176 (з врахуванням змін та доповнень до статуту зареєстрованих 29.03.2013р., номер запису 11831050021000176).
Відповідно п.1,2 Статуту райспоживспілки, Камінь-Каширська райспоживспілка об'єднує на добровільних засадах членів райспоживспілки, а саме: Пнівненське, Бузаківське, Полицівське, Сошичненське споживчі товариства та Камінь-Каширське міське споживче товариство.
За текстом витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, станом на 11.02.2015 року "Дані про розмір статутного капіталу (статутного або складеного капіталу) та дати закінчення його формування" - наявний запис: " 0,00 грн., 10.11.2006 року"; в графі "Перелік засновників (учасників) юридичної особи, у тому числі прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання, якщо засновник - фізична особа; найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи, якщо засновник - юридична особа" міститься запис з переліком членів райспоживспілки, їх адрес та розмір внеску до статутного фонду - "0,00 грн.".
Зазначені обставини не дають підстав вважати, що оскільки відсутні реєстраційні відомості щодо розміру статутного фонду юридичної особи та розміру часток засновників (учасників) в статутному фонді, які перебувають на загальній системі оподаткування, обліку та звітності, обмеження щодо перебування на спрощеній системі оподаткування, встановлені підпунктом 291.5.5 пункту 291.5 статті 291 ПК України, на таку юридичну особу не поширюються наступні обставини та підстави передбачені чинним законодавством.
Статтею 113 Цивільного кодексу України передбачено вимоги про обов'язковість формування статутного(складеного) капіталу, згідно якої господарським товариством є юридична особа, статутний капітал (пайовий внесок) якої поділений на частки між учасниками. Камінь-Каширська райспоживспілка, по своїй засадничій суті та меті створення, є добровільним обєднанням громадян з метою одержання економічної вигоди пропорційно внесеним паям-часткам в загальне майно спілки, - аналог командитного товариства (ст.115 ЦК України).
За змістом ст.1,8.9 Закону України « Про споживчу кооперацію» від 10.04.1992 року, з подальшими змінами і доповненнями, споживча кооперація в Україні базується на добровільному обєднанні громадян для спільного ведення господарської діяльності з метою одержання економічної вигоди та поліпшення соціального стану з правом здійснення заготівельної, торгівельної, виробничої та іншої діяльності. Кожен член споживчого товариства має свою частку в його майні, яка визначається розміром обов'язкового пайового та інших внесків, а також нарахованих дивідендів. Власність спілки споживчих товариств утворюється з майна переданого їх членами.
Відповідно до п.п.1,2,3 ст.5 Закону України „Про споживчу кооперацію", первинною ланкою споживчої кооперації є споживче товариство - самостійна, демократична організація громадян, які на основі добровільності членства і взаємодопомоги за місцем проживання або роботи об'єднуються для спільного господарювання з метою поліпшення свого економічного і соціального стану.
Статтею 20 ЗУ «Про кооперацію» передбачено, що для забезпечення статутної діяльності кооператив у порядку, передбаченому його статутом, формує пайовий, резервний, неподільний та спеціальний фонди.
Неподільний фонд створюється в обов'язковому порядку і формується за рахунок вступних внесків та відрахувань від доходу кооперативу. Цей фонд не може бути розподілений між членами кооперативу, крім випадків, передбачених законом. Порядок відрахувань до неподільного фонду частини доходу визначається статутом кооперативу.
Згідно п. 40 Статуту Камінь-Каширської районної спілки споживчих товариств, об'єктами права власності райспоживспілки є майнові комплекси, будівлі, споруди, машини, устаткування, транспортні засоби, сировина, матеріали, грошові кошти, цінні папери та інше майно виробничого, соціального, культурного призначення, продукти інтелектуальної творчої праці. Об'єкти права власності райспоживспілки можуть перебувати у спільному володінні райспоживспілки, споживчих товариств які входять до її складу, облспоживспілки, Укоопспілки. Їх частка у майні визначається взаємними угодами (договорами). Майно райспоживспілки утворюється за рахунок внесків споживчих товариств, прибутків власних підприємств і організації реалізаційних паперів, а також іншої діяльності та надходжень, не заборонених чинним законодавством України.
Сукупність коштів членів споживчих товариств - фізичних і юридичних осіб добровільно розміщених у райспоживспілці та її підприємствах для здійснення господарсько-фінансової діяльності, - є пайовим капіталом.
Майно райспоживспілки складається з неподільної і подільної частини: а) не подільне (громадське) майно райспоживспілки визначається розміром не менше 25 відсотків загальної вартості основних засобів і становить неподільний фонд, чого не зазначено у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, станом на 11.02.2015 року (а.с. 57-60).
Відповідно до п.41 Статуту, суб'єктами права власності райспоживспілки є її члени-споживачі товариства, сама райспоживспілка як юридична особа, а також юридичні та фізичні особи, частка яких у майні є обов'язковою і визначається законодавством України, нормативними актами Укоопспілки, що було умисно приховано Камінь-Каширською райспоживспілкою при поданні відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Згідно п. 9 Статуту, членом райспоживспілки може бути споживче товариство лише після обов'язкової сплати вступного - пайового внеску, відтак за змістом п.п. «д» п.12 Статуту член райспоживспілки має право на частку в майні райспоживспілки.
Зокрема, за змістом п. 15 Статуту передбачено, що споживче товариство, як член райспоживспілки, відповідає за її зобов'язання в межах своєї частки в майні райспоживспілки.
Пунктом 291.4 ст.291 ПКУ встановлено, що до четвертої групи платників єдиного податку належать юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно- правової форми, які протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв: середньооблікова кількість працівників не перевищує 50 осіб; обсяг доходу не перевищує 5 млн. грн..
За змістом пп.291.5.5 п.291.5 ст.291 ПКУ, не можуть бути платниками єдиного податку суб'єкти господарювання, у статутному капіталі яких сукупність часток, що належать юридичним особам, які не є платниками єдиного податку, дорівнює або перевищує 25 відсотків.
Як вбачається з п. 40 Статуту, неподільне (громадське) майно райспоживспілки визначається розміром не менше 25 відсотків загальної вартості основних засобів і становить неподільний фонд.
Неподільний фонд районного споживчого товариства створюється в обов'язковому порядку і формується за рахунок вступних (паїв) внесків та відрахувань від доходу товариства. Цей фонд не може бути розподілений між членами споживспілки, крім випадків, передбачених законом. Порядок відрахувань до неподільного фонду частини доходу визначається статутом споживчого товариства.
Власність споживчої кооперації є однією з форм колективної власності. Вона складається з власності споживчих товариств, спілок, підпорядкованих їм підприємств і організацій та їх спільної власності. Кожний член споживчого товариства має свою частку в його майні, яка визначається розмірами обов'язкового пайового та інших внесків, а також нарахованих на них дивідендів.
Окрім цього, Камінь-Каширська районна спілка споживчих товариств Волинської області у своїй цільовій діяльності фактично займається реалізацією продовольчих підакцизних товарів (алкоголь,тютюн і т.д.), здає в оренду нерухоме майно, його членами є субєкти господарювання, які знаходяться на загальній системі оподаткування, здійснює діяльність з координаційного управління господарською діяльністю споживчих товариств, що за вимогами ст.291.5 Податкового кодексу України, виключає для неї можливість бути платником єдиного податку.
Відтак, з врахуванням викладеного, колегія суддів Львівського апеляційного суду прийшла до неспростовного переконання про те, що Камінь - Каширська районна спілка споживчих товариств Волинської області не може здійснювати діяльність за спрощеною системою оподаткування та бути платником єдиного податку в Україні.
А тому, колегія суддів вважає, що висновок суду першої інстанції по даній справі зроблений при не повному з'ясуванні судом та недоведеності обставин, які мали значення для справи, внаслідок порушення норм матеріального права що і призвело до неправильного вирішення справи по суті спору, а у відповідності до вимог ст.202 КАС України є обов'язковою підставою для скасування постановленого судового рішення і ухвалення нового рішення по справі.
Керуючись ст. 160, ст. 195, ст. 197, п.3 ч. ст. 198, п. п. 1, 3, 4 ч.1 ст. 202, ч.2 ст. 205, ст. 207, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Ратнівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області - задоволити.
Постанову Волинського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2015 року у справі №803/81/15-а - скасувати та винести нову, якою в задоволенні позову відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий: Р.М. Гулид
Судді: С.М. Кузьмич
В.З. Улицький
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2015 |
Оприлюднено | 23.10.2015 |
Номер документу | 52520676 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гулид Роман Методійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні