Рішення
від 15.10.2015 по справі 924/1421/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" жовтня 2015 р.Справа № 924/1421/15

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Субботіної Л.О., розглянувши матеріали

за позовом Управління Пенсійного фонду України у м.Хмельницькому м.Хмельницький

до Хмельницького дошкільного навчального закладу № 29 "Ранкова Зірка" м.Хмельницький

про стягнення 35 677,67 грн.

Представники сторін:

позивача: не з'явився

відповідача: ОСОБА_1 - завідувач Хмельницького дошкільного навчального закладу № 29 "Ранкова Зірка"

Суть спору: позивач з врахуванням заяви про зменшення позовних вимог звернувся до суду з позовом до відповідача про стягнення 35 677,67 грн. В обґрунтування позову зазначає, що ОСОБА_2 перебуває на обліку в управлінні ПФУ у м.Хмельницькому. При зверненні за призначенням пенсії гр. ОСОБА_2 була надана довідка про заробітну плату № 40 від 05.06.2004р. за періоди роботи в Науково-виховному об'єднанні "Дошкілький заклад - початкова школа" (зараз відповідач) з 1994р. по 1999р., згідно якої був проведений перерахунок пенсії за нормами Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з 01.01.2004р.

21.01.2014р. управлінням Пенсійного Фонду України у м. Хмельницькому проведено зустрічну перевірку, на підставі якої складено акт зустрічної перевірки від 21.01.2014р. В ході проведення перевірки встановлена невідповідність заробітної плати, вказаної в довідці, та відомостей по нарахуванню заробітної плати за відповідні роки. До акту додається нова довідка про заробітну плату № 31 від 21.01.2014р. за період з 1994 року по 1998 рік.

В зв'язку з цим було проведено перерахунок пенсії ОСОБА_2 та встановлено переплату за період з 01.01.2004р. по 30.04.2014р. в розмірі 38 677,67 грн. Відповідачем було сплачено позивачу кошти в сумі 3 000,00 грн. Тому позивач просить суд стягнути з відповідача 35 677,67 грн.

Представник позивача в попередніх судових засіданнях позовні вимоги підтримував в повному обсязі, до початку розгляду справи надіслав письмові пояснення та клопотання про розгляд справи без участі представника управління ПФУ у м.Хмельницькому.

Представник відповідача позов не визнає. В письмовому відзиві зазначає, що на підставі ухвали Хмельницького міськрайонного суду 23.12.2014р. до Єдиного реєстру досудових розслідувань були внесені відомості по факту підроблення посвідчення або іншого офіційного документа, який видається чи посвідчується підприємством, установою, організацією, громадянином-підприємцем, приватним нотаріусом, аудитором чи іншою особою, яка має право видавати чи посвідчувати такі документи. Станом на 10.09.2015р. СВ Хмельницького МВ УМВС України в області рішення про дане кримінальне правопорушення не прийнято та вину посадових осіб у визначеному законом порядку не встановлено. Вказує, що видача відповідачем нової довідки про заробіток для обчислення пенсії не є підставою для встановлення факту визнання вини навчального закладу у виникненні переплати пенсії ОСОБА_2 Позивачем не проведено відповідної роботи щодо притягнення до визначеної чинним законодавством відповідальності ОСОБА_2 за використання завідомо підробленого документа для отримання грошових коштів ПФУ в розмірі 38 677,67 грн. Також зазначає, що ухвалення рішення суду на користь управління ПФУ у м.Хмельницькому може призвести до дуже негативних наслідків у подальшій роботі закладу. Тому просить в позові відмовити.

Судом під час розгляду матеріалів справи встановлено наступне.

05.06.2004р. Науково-виховним об'єднання "Дошкільний заклад - початкова школа", правонаступником якого є Хмельницький дошкільний навчальний заклад № 29 "Ранкова Зірка", було видано довідку № 40 про розмір заробітної плати гр. ОСОБА_2 за період з 1994р. по 1999р. для обчислення пенсії. Довідка підписана керівником та головним бухгалтером закладу.

Відповідно до ст. 64 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", управлінням ПФУ у м. Хмельницькому проведено зустрічну перевірку достовірності видачі документів про заробітну плату та стаж роботи для призначення (перерахунку) пенсії гр. ОСОБА_2, про що складено акт від 21.01.2014р. В акті зазначено, що перевіркою виявлено розбіжності в довідці № 40 від 05.06.2004р. у розмірі заробітної плати.

21.01.2014р. Хмельницьким дошкільним навчальним закладом № 29 "Ранкова Зірка" видано довідку № 31 про розмір заробітної плати ОСОБА_2 за період з 1994р. по 1999р. для обчислення пенсії. Згідно пояснень головного бухгалтера відповідача при видачі довідки № 40 від 05.06.2004р. була невірно перенесена кома.

В зв'язку із вказаним позивачем проведено перерахунок пенсії ОСОБА_2 та встановлено переплату по пенсії за період з 01.01.2004р. по 30.04.2014р. в розмірі 38 677,67 грн.

Листом №17315/03 від 14.07.2014р. позивач звертався до відповідача з вимогою повернути переплату коштів, яка виникла в результаті надання недостовірних відомостей при оформленні довідки про заробітну плату.

Відповідачем лише частково було повернуто позивачу кошти в сумі 3000,00 грн., що не заперечується сторонами.

Згідно наявної в матеріалах справи заяви гр. ОСОБА_2 від 01.06.2014р., остання ознайомлена, що по пенсії має місце переплата, однак, від утримання переплати відмовляється, оскільки не вбачає своєї вини.

В зв'язку із усіма вищевказаними обставинами, управління ПФУ у м.Хмельницькому звернулося до суду з позовом про стягнення з відповідача, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, 35677,67 грн. шкоди, завданої внаслідок видачі недостовірних документів.

Аналізуючи надані по справі докази, оцінюючи їх в сукупності, судом до уваги приймається наступне:

Предметом судового розгляду є вимога управління ПФУ у м.Хмельницькому до Хмельницького дошкільного навчального закладу № 29 "Ранкова Зірка" про стягнення матеріальної шкоди в розмірі 35677,67 грн. у вигляді надміру виплаченої суми пенсії, спричиненої внаслідок видачі недостовірних документів.

Приписами ст. 11 ЦК України встановлено, що підставою виникнення цивільних прав і обов'язків є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.

Відповідно до ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відшкодування шкоди є одним із видів цивільно-правової відповідальності і для застосування такої міри відповідальності необхідна наявність всіх елементів складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки, дії чи бездіяльності особи; шкідливого результату такої поведінки - збитків, їх наявності та розміру; причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка заподіяла шкоду. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Частиною 1 ст. 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" визначено, що суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.

Відповідно до п. 2 Порядку відшкодування коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями, та списання сум переплат пенсій та грошової допомоги, що є безнадійними до стягнення, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 21.03.2003 року № 6-4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 травня 2003р. за № 374/7695 визначено, що переплатою пенсій та грошової допомоги є сума пенсій та грошової допомоги, виплачена з різних причин понад розмір, визначений законодавством.

Згідно ч. 2 ст. 17 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" довідки про заробітну плату видаються підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.

Відповідно до п. 13 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Пенсійного фонду України 30.04.2002р. № 224/30, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 червня 2002 р. за №536/6824, чинного на момент видачі довідки № 40 від 05.06.2004р., для обчислення пенсії подається довідка про заробіток, яка видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією, або годувальник.

Аналогічні приписи містяться і в п. п.7, 17 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005р. № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005р. за № 1566/11846,

Згідно статті 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів і відшкодовують її.

Як вбачається з матеріалів справи, довідка № 40 від 05.06.2004р. про розмір заробітної плати для обчислення пенсії на ім'я гр. ОСОБА_2 була видана Науково-виховним об'єднання "Дошкільний заклад - початкова школа", правонаступником якого є Хмельницький дошкільний навчальний заклад № 29 "Ранкова Зірка", та містили недостовірні дані щодо розміру заробітної плати вказаної особи, що відображено в акті від 21.01.2014р. зустрічної перевірки достовірності видачі документів про заробітну плату та стаж роботи для призначення (перерахунку) пенсії.

21.01.2014р. Хмельницьким дошкільним навчальним закладом № 29 "Ранкова Зірка" видано довідку № 31 про розмір заробітної плати ОСОБА_2 за період з 1994р. по 1999р. для обчислення пенсії.

На підставі вказаної довідки позивачем проведено перерахунок пенсії ОСОБА_2 та встановлено переплату по пенсії за період з 01.01.2004р. по 30.04.2014р. в розмірі 38 677,67 грн.

Тобто, видання відповідачем довідки з недостовірними даними стало причиною нарахування пенсії у розмірі більшому від обґрунтованого. Нарахування ж надмірного розміру пенсії призвело до необґрунтованих виплат пенсії, які фактично є бюджетними втратами.

У відповідності до приписів ч. 1 ст. 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" управління Пенсійного фонду України у м.Хмельницькому зверталося до громадянки ОСОБА_2 про повернення надмірно виплаченої пенсії в добровільному порядку.

Однак, згідно наявної в матеріалах справи заяви гр. ОСОБА_2 від 01.06.2014р., остання ознайомлена, що по пенсії має місце переплата і від утримання переплати відмовляється, оскільки не вбачає своєї вини.

Отже, позивачем був дотриманий визначений статтею 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" спеціальний порядок повернення надмірно сплаченої суми пенсії, що є предметом позову у даній справі, шляхом звернення до пенсіонера стосовно добровільного повернення даних коштів. Однак, оскільки ОСОБА_2 відмовилася від повернення переплати по пенсії та зважаючи на приписи ст. 1215 ЦК України дані кошти не можуть бути стягнуті з неї в примусовому порядку, то позивач правомірно звернувся до суду з позовом до відповідача про стягнення шкоди, спричиненої наданням недостовірних відомостей.

Зважаючи на викладене, суд приходить до висновку, що з боку відповідача наявний склад правопорушення умов пенсійного законодавства, внаслідок чого завдано шкоди державі, від імені якої виступають органи Пенсійного фонду України. Так, протиправність дій Хмельницького дошкільного навчального закладу № 29 "Ранкова Зірка" полягає у видачі довідки з недостовірними даними щодо розміру заробітної плати ОСОБА_2 Розмір заподіяної шкоди визначається наявним в матеріалах справи розрахунком надмірної виплати коштів управлінням ПФУ у м.Хмельницькому за даними наданими відповідачем, а тому, вказані обставини знаходяться в причинному зв'язку між протиправністю дій та результатом таких дій - настанням негативного наслідку - переплати по пенсії.

Судом встановлено, що відповідачем частково було повернуто позивачу кошти в сумі 3000,00 грн., що не заперечується сторонами, в зв'язку з чим позивач просить стягнути 35 677,67 грн. переплати по пенсії за період з 01.01.2004р. по 30.04.2014р.

Однак, як вбачається з матеріалів справи, факт завдання шкоди був встановлений за результатами зустрічної перевірки достовірності видачі документів про заробітну плату та стаж роботи для призначення (перерахунку) пенсії, про що оформлений акт від 21.01.2014р. і того ж дня відповідач надав іншу довідку № 31 про заробітну плату для обчислення пенсії.

В той же час після виявлення порушення 21.01.2014р. виплата пенсії ОСОБА_2 у завищеному розмірі продовжувалась ще до 30.04.2014р.

Відповідно до Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 р. № 384/2011, Пенсійний фонд України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань пенсійного забезпечення та ведення персоніфікованого обліку надходжень від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок). Одним з основних завдань Пенсійного фонду України є ефективне та цільове використання коштів, удосконалення методів фінансового планування, звітності та системи контролю за витрачанням коштів. Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до абзацу 22 статті 1 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її інвалідом, або отримують члени її сім'ї у випадках, визначених цим Законом.

Отже, на орган, який призначив пенсію, було покладено контрольні функції за дотриманням діючого законодавства при призначенні пенсії, а також координації та контролю за виплатою пенсії.

Приписами ч.ч. 4, 5 ст. 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" визначено, що перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п'ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки:

- у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа;

- у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.

Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Таким чином, починаючи з 01.02.2014р. позивач зобов'язаний був провести перерахунок пенсії ОСОБА_2 і здійснювати виплату пенсії у правильному розмірі.

Продовження безпідставної виплати завищених сум пенсії протягом лютого-квітня 2015 року є наслідком неефективних та несвоєчасних дій структурних підрозділів Пенсійного фонду України, тому вина відповідача у виплаті 1228,65 грн. відсутня. Отже, зважаючи на приписи ст.1166 ЦК країни позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню (аналогічна позиція викладена у постанові Рівненського апеляційного господарського суду у справі № 924/226/15 від 21.07.2015р.).

Доводи позивача з приводу того, що дана пенсійна справа потребувала поетапного опрацювання, враховуючи всю складність перерахунку, тому нарахування пенсії у завищеному розмірі здійснювалось до квітня 2014 року включно, судом до уваги не приймаються, оскільки позивачем не було доведено належними доказами, що він зробив все від нього залежне для забезпечення оперативного усунення порушення.

Таким чином, стягненню з відповідача на користь позивача підлягає 34 449,02 грн. шкоди. У стягненні 1228,65 грн. слід відмовити.

Також судом не приймаються до уваги доводи відповідача з приводу наявності в Єдиному реєстрі досудових розслідувань кримінального провадження по факту підроблення посвідчення або іншого офіційного документа, який видається чи посвідчується підприємством, установою, організацією, громадянином-підприємцем, приватним нотаріусом, аудитором чи іншою особою, яка має право видавати чи посвідчувати такі документи, оскільки за відсутності вироку у кримінальному провадженні, що набрав законної сили, дані відомості не можуть вважатись належним та достатнім доказом вини особи у підробленні документа та у використанні завідомо підробленого документа.

Відповідно до ст. 49 ГПК України та з врахуванням приписів Закону України "Про судовий збір" із змінами, внесеними Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору" від 22.05.2015р., витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача, в зв'язку із тим, що спір виник внаслідок неправомірних дій останнього.

Керуючись ст.ст.1,12, 33, 44, 49, 82, 84, 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Управління Пенсійного фонду України у м.Хмельницькому м.Хмельницький до Хмельницького дошкільного навчального закладу № 29 "Ранкова Зірка" м.Хмельницький про стягнення 35 677,67 грн. задовольнити частково.

Стягнути з Хмельницького дошкільного навчального закладу № 29 "Ранкова Зірка" (м.Хмельницький, вул. Кармелюка, 6/1, код 22777485) на користь Управління Пенсійного фонду України у м.Хмельницькому (м.Хмельницький, вул.Володимирська, 49, код 01526313) 34 449,02 грн. (тридцять чотири тисячі чотириста сорок дев'ять гривень 02 коп.) шкоди.

Видати наказ.

У стягненні 1228,65 грн. відмовити.

Стягнути з Хмельницького дошкільного навчального закладу № 29 "Ранкова Зірка" (м.Хмельницький, вул. Кармелюка, 6/1, код 22777485) в доход Державного бюджету України по коду класифікації доходів бюджетів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м.Хмельницькому, на рахунок отримувача №31218206783002, код отримувача 38045529, банк отримувача -ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013 судовий збір в розмірі 1218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень 00 коп.).

Видати наказ.

Повне рішення складено 19.10.2015р.

Суддя Л.О. Субботіна

Віддрук. 3 прим. : 1 - до справи,

2 - позивачу (м.Хмельницький, вул.Володимирська, 49) - рекомендованим

3 - відповідачу (м.Хмельницький, вул.Кармелюка, 6/1).

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення15.10.2015
Оприлюднено26.10.2015
Номер документу52561395
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1421/15

Ухвала від 21.12.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 11.11.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Демянчук Ю.Г.

Рішення від 15.10.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 07.10.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні