Головуючий у 1 інстанції - Аканов О.О.
Суддя-доповідач - Арабей Т. Г.
УКРАЇНА
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 жовтня 2015 року справа №805/4704/15-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: Арабей Т.Г., Геращенка І.В., Міронової Г.М., при секретарі судового засідання - Челаховій О.О., за участю : представника позивача та третіх осіб - ОСОБА_2, діючого за довіреностями, представника відповідача - Смаль О.П., діючого за довіреністю, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги ОСОБА_4 та Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2015 року у справі № 805/4707/15-а за позовом ОСОБА_4 до Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області, треті особи без самостійних позовних вимог на боці позивача - Дочірнє Підприємство «Поліграфічний комбінат «Зоря», ОСОБА_5 та ОСОБА_6 про визнання протиправним (не чинним) та скасування рішення відповідача від 15 жовтня 2015 року, які відображені в протоколі засідання Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року та рішення Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року; зобов'язання Красноармійську міську виборчу комісію Донецької області затвердити текст виборчого бюлетеня для голосування на чергових виборах депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, які відбудуться 25 жовтня 2015 року, який містить інформацію про кандидатів в депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4, ОСОБА_5 та ОСОБА_6,
ВСТАНОВИВ:
16 жовтня 2015 року ОСОБА_4 звернулась до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області, третя особа Дочірнє підприємство «Поліграфічний комбінат «Зоря» про визнання протиправними (не чинними) та скасування рішення відповідача від 15 жовтня 2015 року, які відображені в протоколі засідання Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року та рішення Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року; зобов'язання Красноармійську міську виборчу комісію Донецької області затвердити текст виборчого бюлетеня для голосування на чергових виборах депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, які відбудуться 25 жовтня 2015 року, який містить інформацію про кандидатів в депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 (а.с. 4-7).
Разом із позовною заявою позивачем заявлено клопотання про забезпечення позову шляхом: заборони відповідачу вчинювати дії щодо забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на чергових виборах депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, які відбудуться 25 жовтня 2015, які не містять інформації про кандидатів в депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6; зупинення дії оскаржуваних рішень відповідача від 15 жовтня 2015 року, які відображені в протоколі засідання Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року та рішень Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року; заборони будь - якому поліграфічному підприємству виготовляти виборчі бюлетені для голосування з виборів депутатів до Красноармійської міської ради, текст яких затверджено рішенням Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року, які не містять інформації про кандидатів в депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6; заборонити відповідачу передавати дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені для голосування за кандидатів в депутати Красноармійської міської ради; заборони ПАТ «Газета «Приазовський робочий» передавати виборчі бюлетені для голосування відповідачу (а.с. 8-10, 93-95).
Ухвалою суду першої інстанції від 17 жовтня 2015 року клопотання про забезпечення позову залишено без розгляду (а.с. 98).
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2015 року в задоволенні заяви ОСОБА_4 про забезпечення адміністративного позову по справі № 805/4704/15-а відмовлено (а.с. 99-100).
Зазначені ухвали сторонами не оскаржуються.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2015 року позовні вимоги ОСОБА_4 задоволено частково. Визнано протиправним протокольне рішення Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року викладеного в пункті 5 Протоколу № 15 в частині скасування реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидата у депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4. Зобов'язано Красноармійську міську виборчу комісію Донецької області скасувати протокольне рішення Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року викладеного у пункті 5 Протоколу № 15 в частині скасування реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидата у депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4. В решті позову відмовлено (а.с. 101-105).
18 жовтня 2015 року, не погодившись з постановою суду першої інстанції, Красноармійська міська виборча комісія Донецької області подала апеляційну скаргу, в якій просила суд скасувати постанову суду першої інстанції від 17 жовтня 2015 року в частині визнання рішення відповідача від 15 жовтня 2015 року протиправним та зобов'язання комісії скасувати її протокольне рішення, викладене у п. 5 протоколу № 15 від 15 жовтня 2015 року та відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги комісією зазначено, що судом не вірно встановлено порушення комісією ч. 3 ст. 47 Закону України «Про місцеві вибори», оскільки подання до територіальної комісії про скасування реєстрації позивача подано місцевою організацією партії «Опозиційний блок» 05 жовтня 2015 року, розглянуто комісією 06 жовтня 2015 року, тобто без порушення термінів розгляду відповідного подання не пізніше 18 днів до дня голосування.
При цьому більшістю членів комісії прийнято незаконне рішення про відмову в скасуванні реєстрації позивача, яке скасовано постановою ЦВК України від 12 жовтня 2015 року № 430, в якій, зокрема, зобов'язано відповідача провести засідання по питанню прийняття законного рішення по повторному скасуванню реєстрації позивача.
Крім того, апелянтом зазначено, що оскаржуваним рішенням відповідача не могли бути порушені права позивача, оскільки підставою для скасування її реєстрації як кандидата в депутати є не рішення виборчої комісії, а звернення місцевої організації партії, членом якої вона є і з ініціативи якої вона спочатку реєструвалася, як кандидат в депутати.
Окрім цього, апелянтом звернено увагу суду на порушення судом норм процесуального права в частині не залучення Красноармійської територіальної політичної партії «Опозиційний блок», ЦВК України, ОСОБА_5, ОСОБА_6 як осіб, інтереси яких залежать від прийнятого рішення та порушенням підсудності розгляду справи (а.с. 109-110).
19 жовтня 2015 року ОСОБА_4, не погодившись з постановою суду першої інстанції в частині не задоволених позовних вимог, подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а саме ст. 13, 14, 15, 22, 27, 28, 29, 47, 74, 86 Закону України «Про місцеві вибори», ст. 19 Конституції України та ст. 6, 162, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі. В обґрунтування апеляційної скарги зазначено наступне.
Щодо розгляду судом першої інстанції позовних вимог та їх відмови в частині скасування реєстрації кандидатів ОСОБА_5 та ОСОБА_6, апелянтом зазначено, що судом порушено ст.ст.74, 86 Закону України «Про місцеві вибори», оскільки скасуванням рішення про реєстрацію кандидатів в депутати ОСОБА_5, ОСОБА_6 порушуються виборчі права позивача в частині встановлення результатів виборів депутатів та розподілу місць в міській раді у залежності від кількості голосів виборців відданих і за інших кандидатів від одного суб'єкту виборчого процесу.
Апелянт зазначає, що суд першої інстанції в порушення ст. 19 Конституції України зобов'язав відповідача виконати дії, які не передбачені Законом України «Про місцеві вибори», який не наділяє виборчу комісію ні строком, ні повноваженнями на скасування свого рішення про скасування раніше прийнятого рішення про реєстрацію кандидатів у депутати. Крім того, апелянтом зазначено, що лише визнання рішення відповідача протиправним без його скасування не є ефективним способом захисту прав позивача.
Щодо відмови суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог про затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування щодо кандидатів в депутати на чергових виборах, апелянтом зазначено, що це не є ефективним способом захисту її прав, бо вибори пройдуть із використанням бюлетенів, що не містять відомості про неї та її однопартійців.
Крім того, апелянтом зазначено, що суд першої інстанції, встановивши факт виготовлення виборчих бюлетенів у час подання її позову, повинен був зобов'язати відповідача утриматись від дій, направлених на отримання цих бюлетенів для голосування відносно кандидатів в депутати Красноармійської міської ради Донецької області, які не містять відомостей , зокрема, про ОСОБА_4 (а.с. 119-123).
Вважає, що внаслідок неповноважного складу виборчої комісії, в якій не могло бути 11 чоловік, оскільки троє членів комісії, призначених ЦВК 14.10.2015 року, не прийняли присягу, абсолютно всі рішення виборчої комісії, які прийняті протокольно або окремо 15.10.2015 року, є протиправними.
Представник позивача та третіх осіб - ОСОБА_5 та ОСОБА_6,залучених за їх заявами до участі в справі в якості третіх осіб без самостійних позовних вимог на боці позивача, у судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги позивача та просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі, у задоволенні апеляційної скарги відповідача відмовити.
Представник відповідача у судовому засіданні підтримав апеляційну скаргу відповідача та просив рішення суду першої інстанції скасувати та в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Представник третьої особи - Дочірнього підприємства «Поліграфічний комбінат «Зоря» в судове засідання не з'явився, 20 жовтня 2015 року до канцелярії суду надіслав клопотання про розгляд справи за відсутності представника підприємства (а.с. 129).
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційних скарг та заперечень на неї, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне постанову суду першої інстанції скасувати, з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Постановою Центральної виборчої комісії від 06 вересня 2015 року № 230 та додатком до неї № 108 сформовано склад обласних, районних, міських, районних у м. Києві виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів у межах у Донецькій області (а.с. 40), зокрема, Красноармійську міську виборчу комісію Донецької області , яка складає 18 осіб (а.с. 41).
ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, відповідно до посвідчення від 01 жовтня 2015 року № 38 зареєстрована кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів від політичної партії «Опозиційний блок» (а.с. 11-14).
Рішенням Політради Регіональної організації Політичної партії «Опозиційний блок» в Донецькій області від 05 жовтня 2015 року вирішено звернутися до Політради Політичної партії «Опозиційний блок» з пропозицією про виключення з партії, зокрема, ОСОБА_4 (а.с. 46).
05 жовтня 2015 року Політрадою Політичної партії «Опозиційний блок» прийнято рішення про виключення з членів партії, зокрема, ОСОБА_4 (а.с. 45).
Цього ж, 05 жовтня 2015 року, голова Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Красноармійську Донецької області ОСОБА_7 звернувся до Красноармійської виборчої комісії Донецької області із зверненням про скасування постанови територіальної виборчої комісії від 01 жовтня 2015 року № 4 в частині реєстрації кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Красноармійської міської ради ОСОБА_4, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Красноармійську Донецької області з виключенням її з виборчого списку на підставі п. 2 ч. 1 ст. 47 Закону України «Про місцеві вибори» (а.с. 42).
06 жовтня 2015 року рішенням № 5 Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області відмовлено ОСОБА_7 у скасуванні рішення відповідача (постанова від 01 жовтня 2015 року № 4) в частині реєстрації кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Красноармійської міської ради, включених до виборчого списку від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Красноармійську Донецької області, зокрема, ОСОБА_4.( округ № 17) (а.с. 47).
Зазначене рішення виборчої комісії підписано головою Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області ОСОБА_8
Відповідно до додатку 1 до постанови Центральної виборчої комісії від 8 жовтня 2015 року № 405 в складі Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області відбулися зміни, відповідно до яких достроково припинені повноваження членів комісії ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, та до складу комісії включено ОСОБА_12, призначену головою комісії ОСОБА_13 та ОСОБА_14, які склали присягу на засіданні комісії 09.10.2015 року (а.с .48-49).
08 жовтня 2015 року до Центральної виборчої комісії надійшла заява Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м.Красноармійську Донецької області про визнання рішення Красноармійської виборчої комісії Донецької області від 06 жовтня 2015 року № 5 «Про відмову у скасуванні рішення Красноармійської виборчої комісії про реєстрацію кандидатів в депутати Красноармійської міської ради від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» в м. Красноармійську Донецької області» таким, що не відповідає вимогам законодавства та скасування його (а.с. 58).
Центральною виборчою комісією встановлено, що рішенням Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 1 жовтня 2015 року № 4 позивача ОСОБА_4 зареєстровано кандидатом у депутати Красноармійської міської ради Донецької області в багатомандатному виборчому окрузі на підставі рішення зборів про її висунення Територіальною організацією Політичної партії «Опозиційний блок» у місті Красноармійську від 29 вересня 2015 року, головою якої вона була.
5 жовтня 2015 року до Красноармійської міської виборчої комісії надійшли звернення за підписом голови Територіальної організації Політичної партії « Опозиційний блок» у місті Красноармійську Донецької області ОСОБА_7, датовані тим самим днем, щодо скасування рішення територіальної виборчої комісії в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидатів в депутати, зокрема, ОСОБА_4
Центральною виборчою комісією також встановлено, що рішення Красноармійської міської виборчої комісії від 06 жовтня 2015 року № 5 про відмову в скасуванні своєї постанови від 01 жовтня 2015 року № 4 в частині реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі не містить правового обґрунтування щодо підстав його прийняття, а тому така постанова Красноармійської виборчої комісії Донецької області від 06 жовтня 2015 року № 5 є такою, що суперечить законодавству України.
Постановою Центральної виборчої комісії України від 12 жовтня 2015 року № 430 скасовано рішення Красноармійської виборчої комісії Донецької області від 06 жовтня 2015 року № 5 «Про відмову у скасуванні рішення Красноармійської виборчої комісії про реєстрацію кандидатів в депутати Красноармійської міської ради від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» в м. Красноармійську Донецької області»; зобов'язано Красноармійську міську виборчу комісію Донецької області до 13 жовтня 2015 року включно розглянути питання щодо скасування рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати Красноармійської міської ради, зокрема, ОСОБА_4, включеної до виборчого списку Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Красноармійську Донецької області, та, за необхідності, внести відповідні зміни до тексту виборчого бюлетеня (а.с. 58-61).
13 жовтня 2015 року на засіданні Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області, оформленого Протоколом № 14, розгляд Постанови Центральної виборчої комісії України від 12 жовтня 2015 року № 430 не відбувся у зв'язку з відсутністю 10 членів виборчої комісії, тобто відсутністю кворуму, та прийнято рішення про звернення до Центральної виборчої комісії України з проханням виключити із складу комісії відсутніх на засіданні 10 членів комісії (а.с. 62-64).
Постановою Центральної виборчої комісії України від 14 жовтня 2015 року № 442, зокрема, внесені зміни в склад Красноармійської міської виборчої комісії, відповідно до якого склад комісії становить 11 осіб (а.с. 71-74).
15 жовтня 2015 року відбулося засідання Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області у складі 7 членів комісії, на якому повторно розглянуто постанову Центральної виборчої комісії України від 12 жовтня 2015 року № 430 «Про скасування рішення Красноармійської виборчої комісії Донецької області» (постанова від 01 жовтня 2015 року № 4 про виключення з виборчого списку, зокрема, ОСОБА_4.) та прийнято протокольне рішення про виключення, у тому числі ОСОБА_4, з виборчого списку (а.с. 30-35, 74-79).
Позивач вважає, що всі протокольні та інші рішення, прийняті відповідачем на засіданні 15 жовтня 2015 року, є протиправними, оскільки прийняті неповноважним складом комісії та порушують як її права, так права її однопартійців ОСОБА_5 та ОСОБА_6 За захистом порушених прав вона звернулась до суду з зазначеним позовом.
Спірним питанням цієї справи є правомірність дій відповідача щодо прийняття рішень на засіданні комісії 15 жовтня 2015 року та виключення позивача з виборчого списку.
Приймаючи спірну постанову та задовольняючи частково позовні вимоги в частині визнання протиправним протокольного рішення Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року, викладеного у пункті 5 Протоколу № 15 в частині скасування реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидата у депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4 та зобов'язання Красноармійську міську виборчу комісію Донецької області скасувати протокольне рішення Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року, викладеного у пункті 5 Протоколу № 15 в частині скасування реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидата у депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4, суд першої інстанції виходив з того, що спірне протокольне рішення від 15 жовтня 2015 року прийнято відповідачем за межами встановленого законодавством вісімнадцятиденного строку до дня голосування, відтак, воно є протиправним та підлягає скасуванню в частині скасування реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4
В решті вимог відмовив, вважаючи, що рішення від 15 жовтня 2015 року Красноармійською міською виборчою комісією Донецької області приймалось належним складом комісії.
Суд апеляційної інстанції частково не погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України «Про місцеві вибори» віл 14 липня 2015 року № 595-VIII (далі - Закон № 595).
Відповідно до п. 4, 5, 7 ч. 5 ст. 25 Закону № 595 міська, районна в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальна виборча комісія: реєструє кандидатів у депутати відповідно міської, районної у місті ради, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій політичних партій, представників, уповноважених осіб місцевих організацій партій - суб'єктів відповідного виборчого процесу, видає їм посвідчення; розглядає питання щодо скасування рішення про реєстрацію кандидатів у випадках, передбачених цим Законом; затверджує текст виборчих бюлетенів по виборах депутатів відповідної місцевої ради, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів, передає їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям.
Як встановлено судом першої та апеляційної інстанції, рішенням Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 01 жовтня 2015 року № 4 ОСОБА_4 зареєстровано кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Красноармійської міської ради, включених до виборчого списку від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Красноармійську Донецької області.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 47 Закону № 595 територіальна виборча комісія скасовує рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку в разі: звернення місцевої організації партії в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня голосування, про скасування рішення про реєстрацію кандидата в депутати відповідно до рішення цієї місцевої організації. Це звернення відкликанню не підлягає.
Зазначена норма Закону № 595 зобов'язує виборчу комісії скасувати рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати при дотримані відповідних умов своєчасності звернення місцевої організації партії та не містить альтернативи у прийнятті іншого рішення.
05 жовтня 2015 року головою територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Красноармійську Донецької області ОСОБА_7 до Красноармійської виборчої комісії Донецької області подано звернення про скасування постанови територіальної виборчої комісії від 01 жовтня 2015 року № 4 в частині реєстрації кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Красноармійської міської ради ОСОБА_4, з виключенням її з виборчого списку, яка була виключена з членів партії (а.с. 42,45).
Центральна виборча комісія в своїй постанові від 12.10.2015 року № 430 встановила, що на місцевих виборах 25 жовтня 2015 року останнім днем для скасування рішення територіальною виборчою комісією в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації політичної партії, з виключенням його з виборчого списку було 6 жовтня 2015 року, отже звернення політичної партії було здійснено своєчасно.
06 жовтня 2015 року рішенням Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області № 5 відмовлено ОСОБА_7, як голові територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Красноармійську Донецької області, у скасуванні рішення відповідача від 01 жовтня 2015 року № 4 в частині реєстрації кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Красноармійської міської ради ОСОБА_4 (а.с. 47).
Частиною 19 ст. 27 Закону № 595 встановлено, що рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом. Територіальна виборча комісія вищого рівня, Центральна виборча комісія у такому випадку має право прийняти рішення по суті питання.
Не погодившись з рішенням Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області № 5 від 06 жовтня 2015 року, Територіальна організація Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Красноармійську Донецької області звернулась до ЦВК з заявою про визнання зазначеного рішення виборчої комісії таким, що не відповідає вимогам законодавства та скасуванні його.
Як вже зазначалось, при розгляді заяви політичної партії Центральною виборчою комісією було встановлено, що голова територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Красноармійську Донецької області ОСОБА_7 звернувся до відповідача з поданням про скасування реєстрації кандидата у депутати (позивача) 05 жовтня 2015 року вже маючи повноваження керівника (а.с. 42), яке було розглянуто відповідачем 06 жовтня 2015 року, тобто своєчасно з дотриманням вісімнадцятиденного строку розгляду зазначеного питання, з огляду на що встановила підстави для скасування рішення Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області № 5 від 06 жовтня 2015 року як незаконної та прийнятою всупереч законодавству України.
Постановою Центральної виборчої комісії України від 12 жовтня 2015 року № 430 скасовано рішення Красноармійської виборчої комісії Донецької області від 06 жовтня 2015 року № 5 «Про відмову у скасуванні рішення Красноармійської виборчої комісії про реєстрацію кандидатів в депутати Красноармійської міської ради від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» в м. Красноармійську Донецької області»; зобов'язано Красноармійську міську виборчу комісію Донецької області до 13 жовтня 2015 року включно розглянути питання щодо скасування рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати Красноармійської міської ради, зокрема, ОСОБА_4, включених до виборчого списку Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Красноармійську Донецької області, та, за необхідності, внести відповідні зміни до тексту виборчого бюлетеня (а.с. 58-61).
Зазначена Постанова ЦВК сторонами не оскаржувалась, а тому підлягала обов'язковому виконанню.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про центральну виборчу комісію» від 30 червня 2004 року № 1932-IV рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для виконання всіма суб'єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України.
13 жовтня 2015 року та 15 жовтня 2015 року (у зв'язку із зміною членів комісії) відбулися засідання Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області, на якому на порядок денний виносилось питання та повторно розглядалась постанова Центральної виборчої комісії України від 12 жовтня 2015 року № 430 «Про скасування рішення Красноармійської виборчої комісії Донецької області» (постанова від 01 жовтня 2015 року № 4 про виключення з виборчого списку, зокрема, ОСОБА_4.), та 15 жовтня 2015 року прийнято п. 5 протокольного рішення про виключення позивача з виборчого списку кандидата від Політичної партії «Опозиційний блок». Зазначене рішення приймалось всіма 7 членами комісії, присутніми за засіданні(а.с. 30-35, 74-79).
Разом з тим в суді апеляційної інстанції встановлено, що предметом розгляду на засіданні Красноармійської виборчої комісії як 13 жовтня 2015 року, так 15 жовтня 2015 року, мало бути питання виконання Постанови ЦВК від 12 жовтня 2015 року № 430, яким зобов'язано відповідача розглянути питання щодо скасування рішення відповідача в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати Красноармійської міської ради, зокрема, ОСОБА_4, включеної до виборчого списку Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Красноармійську Донецької області, а не розгляд питання про виключення позивача з виборчого списку кандидата від Політичної партії « Опозиційний блок», яке відповідно до ч 2 ст. 47 Закону України «Про місцеві вибори» є похідним після прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати.
Отже відповідач, приймаючи п.5 протокольного рішення від 15.10.2015 року щодо виключення позивача з виборчого списку кандидата в депутати діяв передчасно, без прийняття відповідного рішення по розгляду питання щодо скасування рішення відповідача в частині її реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидатом у депутати Красноармійської міської ради, тому дії відповідача в цій частині є протиправними, оскільки не відповідають п. 2 резолютивної частини постанови ЦВК від 12.10.2015 року № 430 та є порушенням імперативних приписів ст. 19 Закону № 595.
Відповідно до ч. 8 ст. 99 Закону № 595, у разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії протиправним, рішення з цього питання приймається виборчою комісією, рішення якої було визнане протиправним на підставі рішення суду.
Отже єдиним способом захисту по даній праві є зобов'язання відповідача виконати п. 2 постанови ЦВК від 12 жовтня 2015 року № 430 та розглянути питання в частині скасування реєстрації позивача в багатомандатному виборчому окрузі кандидатом у депутати Красноармійської міської ради.
На зазначені обставини суд першої інстанції не звернув уваги та визнав протиправним протокольне рішення Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року, викладеного у пункті 5 Протоколу № 15 в частині скасування реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидата у депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4, зобов'язавши Красноармійську міську виборчу комісію Донецької області скасувати протокольне рішення Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року, викладеного у пункті 5 Протоколу № 15 в частині скасування реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидата у депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4, тобто прийняв рішення відносно обставин, які не були предметом розгляду на засіданні виборчої комісії і рішення відносно яких відповідачем не приймалось.
Отже висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, що в свою чергу є підставою для його скасування відповідно до вимог ст. 202 КАС України та ухвалення нового рішення.
Колегія суддів критично ставиться до доводів апеляційної скарги позивача щодо пропуску строку розгляду питання про скасування реєстрації позивача, так як пріоритетним при розгляді питання щодо своєчасного відкликання «виключення» зазначеної особи з переліку кандидатів від територіальної організації політичної партії, що висувала цього кандидата, є своєчасність відповідного звернення партії з цього питання. Права партії щодо відкликання свого висуванця з переліку кандидатів в депутати, встановлені діючим законодавством, не можуть бути порушені або обмежені діями, бездіяльністю чи рішенням виборчої комісії.
Що стосується інших позовних вимог, на задоволенні яких в повному обсязі позивач посилається в апеляційній скарзі, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Позивач в позовній заяві просила визнати протиправними та скасувати рішення відповідача від 15 жовтня 2015 року, які відображені в протоколі засідання Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року та рішення Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року; зобов'язання Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області затвердити текст виборчого бюлетеня для голосування на чергових виборах депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, які відбудуться 25 жовтня 2015, який містить інформацію про кандидатів в депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4, ОСОБА_5 та ОСОБА_6.
Відмовляючи в решті позовних вимог, суд першої інстанції правомірно виходив з того, що ОСОБА_5 та ОСОБА_6 в даній справі не звертались з вимогами щодо порушення їх прав прийнятим протокольним рішенням відповідача від 15.10.2015 року ні в якості позивачів, ні в якості третіх осіб з самостійними позовними вимогами та не наділяли такими повноваженнями позивача.
Щодо позовних вимог про зобов'язання відповідача затвердити текст виборчого бюлетеня для голосування на чергових виборах депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, які відбудуться 25 жовтня 2015, який містить інформацію про кандидатів в депутати Красноармійської міської ради ОСОБА_4, ОСОБА_5 та ОСОБА_6, суд апеляційної інстанції вважає їх передчасними, оскільки відповідачем не виконана постанова ЦВК від 12.10.2015 року, після розгляду якої можливий розгляд питання про затвердження виборчого бюлетеня з зазначенням прізвища позивача.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що позовні вимоги позивача про зобов'язання Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області затвердити текст виборчого бюлетеня для голосування на чергових виборах депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, які відбудуться 25 жовтня 2015, який містить інформацію про кандидатів в депутати Красноармійської міської ради, зокрема, ОСОБА_4 - є похідними від вимог про скасування спірного рішення, а відтак є такими, що не підлягають задоволенню.
Що стосується скасування інших рішень відповідача, прийнятих протокольно 15.10.2015 року або окремо, позивач просила їх скасувати з огляду на їх прийняття неповноважним складом виборчої комісії.
Як встановлено в судовому засіданні, інших рішень, крім прийнятих протокольно 15.10.2015 року, відповідачем не виносились. Позивачем дані обставини не доведені, а тому в цій частині позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону № 595 склад територіальних виборчих комісій формується у кількості не менше 9 і не більше 18 осіб.
Як встановлено в судовому засіданні, на час прийняття протокольних рішень від 15.10.2015 року, склад виборчої комісії складав 11 осіб, що підтверджується Постановою Центральної виборчої комісії від 06 вересня 2015 року № 230 та додатком до неї № 108 про склад виборчої комісії у кількості 18 осіб та Постановою Центральної виборчої комісії України від 14 жовтня 2015 року № 442 та додатком № 2, щодо внесення змін у складі Красноармійської міської виборчої комісії, відповідно до якої припинено достроково повноваження 10 членів комісії та до складу Красноармійської міської виборчої комісії призначено 3 членів комісії, що відповідає вимогам ч.1 ст.22 та ч.7 ст. 29 Закону № 595.
Оскільки Центральна виборча комісія відповідно до ч.4 ст.22 Закону № 595 формує склад міських територіальних виборчих комісій, то з моменту прийняття рішення ЦВК, призначена особа набуває статус члена відповідної виборчої комісії. Разом з тим, функціональні обов'язки, передбачені ч. 5 ст. 28 Закону № 595, призначений член територіальної виборчої комісії може здійснювати після прийняття присяги (ч. 2 ст. 28 Закону № 595).
Відповідно до ч. 3 ст. 27 Закону № 595, засідання виборчої комісії є повноваженим за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії.
Оскільки при прийнятті протокольних рішень Красноармійською міською виборчою комісією від 15.10.2015 року в її засіданні приймали участь 7 членів із загального складу комісії 11 осіб з урахуванням осіб призначених ЦВК, які не приймали присягу та участь у засіданні комісії, а також не могли приймати рішення до моменту складання присяги, суд апеляційної інстанції вважає правомірним визначення кворуму виборчої комісії та не вбачає підстав для визнання протиправними рішень комісії, прийнятих в п.п.1 - 8, тому в цій частині позовні вимоги позивача також задоволенню не підлягають.
Відповідно до приписів ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З врахуванням викладеного, колегія суддів дійшла до висновку про наявність підстав для скасування постанови суду першої інстанції згідно ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України з прийняттям нової постанови.
Щодо судового збору суд зазначає наступне.
Частинами 1, 3 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
Згідно ч. 1 ст. 4 Законом України «Про судовий збір» (зі змінами та доповненнями, внесеними Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору» від 22 травня 2015 року № 484-VIII, який набрав чинності з 01 вересня 2015 року) судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до Закону України «Про державний бюджет України на 2015 рік» з 1 січня 2015 року мінімальна заробітна плата встановлена у місячному розмірі 1 218,00 грн.
Згідно п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір», за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до апеляційної скарги на рішення суду, заяви про перегляд судового рішення у зв'язку з нововиявленими обставинами встановлюється ставка судового збору у розмірі 110 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги (п.п.2).
Як вбачається зі змісту позовних вимог, позивачем у позовній заяві заявлені вимоги немайнового характеру.
Згідно п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір», за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем встановлюється ставка судового збору 1 розмір мінімальної заробітної плати (п.п. 1.2).
Оскільки, при поданні адміністративного позову немайнового характеру сплаті підлягає ставка судового збору у розмірі 1 розміру мінімальної заробітної плати, тому Красноармійської виборчої комісії Донецької області при поданні апеляційної скарги необхідно було сплатити - 1339,80 грн (1218,00*1*110%) чого останнім зроблено не було.
Відтак, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з Красноармійської виборчої комісії Донецької області судового збору за подачу апеляційної скарги до Донецького апеляційного адміністративного суду у розмірі 1339,80 грн. за наступними реквізитами: отримувач коштів - Краматор.УК/м. Краматорськ/22030001, код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37944338, рахунок отримувача - 31211206781059, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Донецькій області, код банку отримувача (МФО) - 834016, код класифікації доходів бюджету - 22030001.
На підставі наведеного, керуючись статтями 94, 184, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційні скарги ОСОБА_4 та Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області - задовольнити частково.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2015 року у справі № 805/4707/15-а за позовом ОСОБА_4 до Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області, третя особа - Дочірнє Підприємство «Поліграфічний комбінат «Зоря» про визнання протиправним (не чинним) та скасування рішення відповідача, зобов'язання вчинити певні дії - скасувати.
Прийняти нову постанову.
Позовні вимоги ОСОБА_4 до Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області, треті особи без самостійних позовних вимог на боці позивача - Дочірнє Підприємство «Поліграфічний комбінат «Зоря», ОСОБА_5 та ОСОБА_6 про визнання протиправним (не чинним) та скасування рішення відповідача, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним п. 5 протокольного рішення №15 Красноармійської виборчої комісії Донецької області від 15 жовтня 2015 року.
Зобов'язати Красноармійську міську виборчу комісію Донецької області виконати п. 2 резолютивної частини Постанови Центральної виборчої комісії від 12 жовтня 2015 року № 430.
В решті позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Красноармійської виборчої комісії Донецької області на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1339 (тисяча триста тридцять дев'ять) 80 копійок за наступними реквізитами: отримувач коштів - Краматор.УК/м. Краматорськ/22030001, код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37944338, рахунок отримувача - 31211206781059, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Донецькій області, код банку отримувача (МФО) - 834016, код класифікації доходів бюджету - 22030001.
Повний текст постанови складено та проголошено у судовому засіданні 21 жовтня 2015 року.
Постанова суду апеляційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді: Т.Г.Арабей
І.В. Геращенко
Г.М. Міронова
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2015 |
Оприлюднено | 26.10.2015 |
Номер документу | 52570021 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні