ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 листопада 2015 року Справа № 813/5962/15
Львівський окружний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Кузана Р.І.,
судді Грень Н.М.,
судді Хоми О.П.,
секретар судового засідання Перчак С.В.,
з участю:
третіх осіб ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представників:
позивача ОСОБА_3,
відповідача ОСОБА_4, ОСОБА_5,
третьої особи ОСОБА_6
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові адміністративну справу за позовом Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» до Сколівської міської виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: кандидати на посаду міського голови міста Сколе ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_7 про зобов'язання провести повторний підрахунок голосів, визнання голосування недійсним, визнання виборів такими, що не відбулись,-
в с т а н о в и в :
Сколівська районна організація Всеукраїнського об'єднання «Свобода» (надалі - позивач, Сколівська районна організація ВО «Свобода») звернулась у Львівський окружний адміністративний суд з позовом до Сколівської міської виборчої комісії (надалі - відповідач, Сколівська МВК), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: кандидати на посаду міського голови міста Сколе ОСОБА_1 (надалі - ОСОБА_1М.), ОСОБА_2 (надалі - ОСОБА_2Р.), ОСОБА_7 (надалі - ОСОБА_7Б.), в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить:
- зобов'язати Сколівську міську виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях: № 461164, № 461165, № 461166, № 461204;
- прийняти рішення про визнання голосування недійсним у єдиному одномандатному виборчому окрузі з місцевих виборів на посаду міського голови міста Сколе;
- визнати вибори на посаду міського голови міста Сколе такими, що не відбулись;
- поновити права та законні інтереси суб'єкта виборчого процесу - кандидата на посаду міського голови міста Сколе від Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» ОСОБА_1 шляхом проведення повторних виборів на посаду міського голови міста Сколе;
- визнати протиправним та скасувати рішення Сколівської міської виборчої комісії про встановлення результатів виборів у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів міського голови міста Сколе від 29.10.15р.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що 25.10.15р. спостерігачами від Всеукраїнського об'єднання «Свобода» під час проведення голосування на виборчих дільницях № 461164, № 461165, № 461166 у місті Сколе Львівської області було зафіксовано, що у виборчих бюлетенях на посаду міського голови міста Сколе зазначено два кандидати від Сколівської районної організації ВО «Свобода», про що складено відповідні акти. Зазначає, що Сколівська районна організація ВО «Свобода» висунула на посаду міського голови міста Сколе Львівської області лише одного кандидата - ОСОБА_1.
Постановою № 10 від 07.10.15р. Сколівською МВК затверджено форму та текст виборчого бюлетеня, який містить лише одного кандидата від позивача. Зміни до такого бюлетеня не вносились, а тому виборчі бюлетені, по яких 25.10.15р. проводилось голосування за міського голову міста Сколе є недійсними відповідно до абзацу 6 частини 27 статті 79 Закону України «Про місцеві вибори» та не повинні враховуватись під час проведення підрахунку голосів.
Вважає, що включення до виборчих бюлетенів на посаду Сколівського міського голови двох кандидатів від ВО «Свобода» суттєво вплинуло на результати волевиявлення виборців, оскільки виборець був дезорієнтований, і не міг прийняти правильного рішення, тим самим міг віддати свій голос за іншого кандидата.
26.10.15р. ОСОБА_1 подав скаргу до Сколівської МВК щодо виявлених під час голосування порушень. Однак, 29.10.15р. відповідач за наслідками розгляду зазначеної скарги відмовив у її задоволенні, оскільки, на думку комісії, порушень Закону України «Про місцеві вибори» немає. Тому позивач, як суб'єкт виборчого процесу, звернувся до суду за захистом свого порушеного права.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав з підстав, викладених у позовній заяві.
Представники відповідача в судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечили. Пояснили, що помилка у виборчих бюлетенях для голосування по виборах міського голови міста Сколе була виявлена лише в день голосування 25.10.15р. До цього часу жоден з кандидатів чи їх довірені особи, а також члени Сколівської МВК, в тому числі від Всеукраїнського об'єднання «Свобода», не вказували на таку описку та не повідомляли про необхідність затвердження внесених змін до бланку виборчого бюлетеня. Вказали, що наявні у виборчих бюлетенях зміни є технічною опискою, які не вплинули на результат волевиявлення виборців та не вказують на порушення під час підрахунку голосів, відтак відсутні підстави для повторного підрахунку голосів. Зазначили, що виборці голосували за конкретного кандидата, а не за політичну партію, яка його висунула кандидатом. З тих підстав просили в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Третя особа ОСОБА_1 в судовому засіданні позов підтримав, надав пояснення, аналогічні поясненням представника позивача.
Третя особа ОСОБА_2 та представник третьої особи ОСОБА_7 в судовому засіданні проти позову заперечили. Вважають адміністративний позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, заслухавши пояснення представників сторін, третіх осіб та покази свідка, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне:
Постановою № 10 від 07.10.15р. Сколівською МВК затверджено форму та текст виборчого бюлетеня у багатомандатному виборчому окрузі для голосування за кандидатів у депутати до міської ради та на посаду міського голови, додатком до якої є зразки відповідних бюлетенів.
Текст затвердженого бюлетеня для голосування за кандидатів на посаду міського голови не містить інформації щодо суб'єктів висування таких кандидатів як ОСОБА_1 та ОСОБА_2
На підставі постанови Сколівської МВК № 12 від 12.10.15р., замовлення та договору з ТзОВ «Дрогобицька міська друкарня» відповідачем передано для друку у відповідній кількості затверджені зразки виборчих бюлетенів для голосування з виборів депутатів міської ради та міського голови.
23.10.15р. надруковані бланки бюлетенів були отримані дільничними комісіями, що підтверджується, зокрема, протоколами про передачу дільничним виборчим комісіям виборчих бюлетенів.
Зміст наявних у справі примірників виборчих бюлетенів по кожній ДВК міста Сколе, на підставі яких 25.10.15р. здійснювалось голосування за міського голову міста Сколе, свідчить, що їх текст не відповідає тексту виборчого бюлетеня, затвердженого постановою Сколівської МВК № 10 від 07.10.15р.
Невідповідність полягає у тому, що відносно кандидатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 у виборчому бюлетені вказано одного суб'єкта висування - Сколівську районну організацію ВО «Свобода».
Вказана обставина не заперечується сторонами та третіми особами.
З пояснень представників відповідача судом встановлено, що зміни до виборчого бюлетеня для голосування за кандидатів на посаду міського голови міста Сколе Сколівською МВК не вносились.
25.10.15р. офіційними спостерігачами від ВО «Свобода» під час голосування виявлено факти порушень статті 74 Закону України «Про місцеві вибори», а саме у виборчому бюлетені від Сколівської районної організації ВО «Свобода» зазначено два кандидати на посаду міського голови міста Сколе, про що складено відповідні акти:
- від 25.10.15р. о 13:50 год. по виборчій дільниці № 461164;
- від 25.10.15р. о 17:46 год. по виборчій дільниці № 461165;
- від 25.10.15р. о 14:45год. по виборчій дільниці № 461166.
ОСОБА_1 26.10.15р. подано до Сколівської МВК скаргу та 27.10.15р. доповнення до цієї скарги з приводу виявлених в день голосування порушень.
29.10.15р. за наслідками розгляду скарги Сколівською МВК відмовлено у задоволенні такої. У зв'язку з цим позивач, як суб'єкт виборчого процесу, звернувся до суду за захистом свого порушеного права.
Вирішуючи спір суд керувався наступним.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України В«Про місцеві вибориВ» від 14.07.2015 року № 595-VIII (далі - Закон № 595-VIII).
За положеннями частини 3 статті 74 Закону № 595-VIII текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за 17 днів до дня голосування.
Суб'єкти відповідного виборчого процесу можуть протягом двох днів з дня прийняття рішення комісії про затвердження тексту виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах ознайомитися з текстом бюлетеня.
Рішення територіальної виборчої комісії про затвердження тексту виборчого бюлетеня не пізніш як за 12 днів до дня голосування передається відповідним дільничним виборчим комісіям для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
Виборчий бюлетень повинен містити назву місцевих виборів, дату місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення "повторне голосування" та дату його проведення, означення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії. За наявності підтвердженої відповідним поліграфічним підприємством технічної можливості територіальна виборча комісія може прийняти рішення про виготовлення виборчих бюлетенів із зазначенням номерів виборчих дільниць (частина 4 статті 74).
Відповідно до абзацу 4 частини 7 статті 74 Закону № 595-VIII у виборчому бюлетені для голосування в єдиному одномандатному, одномандатному виборчому окрузі зазначаються порядкові номери, під якими в алфавітному порядку включені до бюлетеня зареєстровані у цьому виборчому окрузі кандидати (у депутати, на посаду сільського, селищного, міського голови, старости), їх прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батькові (за наявності), відомості про рік народження, освіту, партійність, посаду, основне місце роботи (заняття), місце проживання, а також суб'єкт висування кожного кандидата (у разі якщо кандидат висунутий шляхом самовисування, міститься позначка "самовисування"). Між порядковим номером та прізвищем кожного кандидата розміщується порожній квадрат.
Суд зазначає, що взірець виборчого бюлетеня для виборів міського голови міста Сколе, який затверджений Сколівською МВК згідно з постановою № 10 від 07.10.15р. не відповідає вказаним вище вимогам Закону № 595-VIII, оскільки не містить інформації про суб'єктів висування кандидатів на посаду міського голови міста Сколе ОСОБА_1 та ОСОБА_2
Разом з цим, жоден з учасників виборчого процесу, в тому числі позивач та третя особа ОСОБА_1, не подавали зауважень щодо змісту бюлетеня чи пропозицій щодо усунення недоліків у ньому, що дає підстави суду дійти висновку, що інформації про кандидатів у виборчому бюлетені було достатньо для того, щоб пов'язувати цих осіб з певною політичною організацією.
Таким чином треті особи ОСОБА_1 та ОСОБА_2 погодились, що для волевиявлення виборців на їх користь достатньою буде інформації у виборчому бюлетені щодо членства таких кандидатів у Всеукраїнському об'єднанні «Свобода» та Політичній партії «Воля» відповідно.
Частиною 27 статті 79 Закону № 595-VIII встановлено підстави, за наявності яких визнаються недійсними виборчі бюлетені. Так, недійсними вважаються виборчі бюлетені, зокрема, до яких не внесено зміни, передбачені частиною 13 статті 75 цього Закону, або внесено зміни без відповідного рішення чи внесено зміни невідповідно до такого рішення.
Відповідно до частини 6 статті 83 Закону № 595-VIII за наявності відповідно оформлених актів, складених уповноваженими особами місцевих організацій партій, довіреними особами кандидатів та офіційними спостерігачами - суб'єктами відповідного виборчого процесу, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що дозволяє територіальній виборчій комісії поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців.
Згідно з частиною 9 статті 83 Закону № 595-VIII повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією, що прийняла рішення про повторний підрахунок голосів, з обов'язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передають виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших виборчих документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати, уповноважені особи місцевих організацій партій, довірені особи кандидатів, офіційні спостерігачі.
З урахуванням встановлених фактичних обставин суд зазначає, що виборчі бюлетені, по яких 25.10.15р. проводилось голосування за кандидатів на посаду міського голови міста Сколе підпадають під критерії, визначені частиною 27 статті 79 Закону № 595-VIII, за якими їх слід вважати недійсними, однак така недійсність всіх виборчих бюлетенів на всіх виборчих дільницях не є підставою ставити під сумнів результати підрахунку голосів на цих дільницях, що є обов'язковою умовою для проведення повторного їх підрахунку. В даному випадку, на переконання суду, долучені позивачем акти про виявлені під час голосування порушення вимог Закону № 595-VIII не є достатніми для повторного підрахунку голосів, оскільки всі виборчі бюлетені, по яких проводилось голосування, не відповідали за змістом затвердженій відповідачем формі.
Крім цього, судом встановлено, що членами всіх ДВК міста Сколе були представники від ВО «Свобода», які на стадії одержання бюлетенів та ознайомлення з їх змістом мали можливість виявити помилку та належним чином відреагувати виходячи з наданих їм повноважень. Більше того у ДВК № 461166 та № 461204 всі члени комісій одноголосно прийняли рішення про визнання таких виборчих бюлетенів дійсними, що підтверджується відповідними протоколами засідання комісій від 25.10.15р.
26.10.15р. на всіх ДВК міста Сколе було проведено підрахунок голосів виборців з виборів Сколівського міського голови, результати якого оформлені відповідними протоколами ДВК. Вказані протоколи підписані всіма членами ДВК без приміток «З окремою думкою», що підтвердив також і допитаний в судовому засіданні в якості свідка довірена особа ОСОБА_1 ОСОБА_8 На підставі таких протоколів Сколівською МВК 29.10.15р. встановлено результати виборів Сколівського міського голови, протокол про що також підписано членом МВК від ВО «Свобода» ОСОБА_9 також без примітки «З окремою думкою».
За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність підстав для проведення повторного підрахунку голосів та скасування рішення Сколівської МВК про встановлення результатів виборів у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів міського голови міста Сколе від 29.10.15р., а тому в цій частині в задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Щодо позовних вимог про визнання голосування недійсним у єдиному одномандатному виборчому окрузі з місцевих виборів на посаду міського голови міста Сколе та щодо визнання виборів на посаду міського голови міста Сколе такими, що не відбулись, суд зазначає таке:
Повноваження територіальних виборчих комісій визначено статтею 25 Закону № 595-VIII. Зокрема, відповідно до пункту 5 частини 6 вказаної статті міська територіальна виборча комісія затверджує текст виборчих бюлетенів по виборах міського голови, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів і передає їх дільничним виборчим комісіям.
Згідно з пунктом 16 частини 5 статті 25 Закону № 595-VIII міська, районна в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальна виборча комісія визнає голосування на виборчій дільниці недійсним у випадках, передбачених цим Законом.
Підстави визнання голосування на виборчій дільниці недійсним передбачені статтею 81 Закону № 595-VIII.
Відповідно до положень вказаної статті дільнична виборча комісія приймає рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:
1) виявлення фактів незаконного голосування (вкидання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених цим Законом; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування виборцем більше одного разу) у кількості, що перевищує п'ять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;
2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує десять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;
3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більш як на п'ять відсотків кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці.
Згідно з частиною 9 статті 85 Закону № 595-VIII якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено лише одного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, і за результатами голосування у день виборів він не був обраний відповідно до вимог частини восьмої цієї статті або якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, і жоден з них не був обраний відповідно до вимог частини сьомої цієї статті, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися.
Таким чином, Законом № 595-VIII встановлено вичерпний перелік підстав для визнання голосування на виборчих дільницях недійсними та визнання виборів такими, що не відбулися. Позивачем не подано, а судом не здобуто доказів наявності визначених законодавством підстав для визнання голосування на виборчих дільницях недійсними та визнання виборів такими, що не відбулися, а тому в задоволенні таких позовних вимог слід відмовити.
Щодо вимоги поновити права та законні інтереси суб'єкта виборчого процесу - кандидата на посаду міського голови міста Сколе від Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» ОСОБА_1 шляхом проведення повторних виборів на посаду міського голови міста Сколе суд зазначає, що згідно з частиною 4 статті 14 Закону № 595-VIII повторні вибори сільського, селищного, міського голови, старости призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи, обраної сільським, селищним, міським головою, старостою, такою, яка відмовилася від посади сільського, селищного, міського голови, старости.
Перелік підстав для проведення повторних виборів є вичерпним.
На час розгляду справи відсутнє рішення щодо визнання виборів у єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборах Сколівського міського голови такими, що не відбулися. В матеріалах справи відсутня інформація щодо визнання особи, обраної міським головою, такою, яка відмовилася від посади міського голови. Відтак, вказана позовна вимога є передчасно та відповідно не підлягає до задоволення.
В силу положень частини 9 статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України провадження у даній справі було відкрито за відсутності сплати позивачем судового збору, що зумовлює вирішення судом питання про його стягнення.
Статтею 4 Закону України В«Про судовий збірВ» від 08.07.11р. № 3674-VI, із відповідними змінами та доповненнями, передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Розмір ставки судового збору за подання адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою становить 1 розмір мінімальної заробітної плати. Мінімальна заробітна плата станом на 01.01.15р. визначена у розмірі 1218,00 грн.
Відповідно до частини 3 статті 6 Закону України «Про судовий збір» у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Враховуючи викладене та приписи статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України щодо розподілу судових витрат, підлягає стягненню з Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» 6090 грн. судового збору за звернення до суду з даним позовом.
Керуючись ст. ст. 7-14, 69-71, 86, 87, 94, 159, 160-163, 172, 177, 179 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
п о с т а н о в и в:
у задоволенні адміністративного позову Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» до Сколівської міської виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: кандидати на посаду міського голови міста Сколе ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_7 про зобов'язання провести повторний підрахунок голосів, визнання голосування недійсним, визнання виборів такими, що не відбулись відмовити повністю.
Стягнути з Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» (82600, Львівська область, Сколівський район, м.Сколе, вул. Стуса, 12, ЄДРПОУ 36766865) до Державного бюджету України 6090 (шість тисяч дев'яносто) гривень 00 копійок судового збору.
Судові рішення за наслідками розгляду судом першої інстанції справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172-175 цього Кодексу, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Головуючий суддя Кузан Р.І.
Суддя Грень Н.М.
Суддя Хома О.П.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2015 |
Оприлюднено | 06.11.2015 |
Номер документу | 53107425 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні