УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2015 року Справа № 876/10918/15
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Макарика В.Я.
суддів Большакової О.О., Глушка І.В.
за участю секретаря судового засідання Омеляновської Л.В.
третьої особи ОСОБА_1
представників:
позивача Рудницького Ю.І.
третьої особи ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2015 року у справі № 813/5962/15 за адміністративним позовом Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» до Сколівської міської виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: кандидати на посаду міського голови міста Сколе ОСОБА_1, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про зобов'язання провести повторний підрахунок голосів, визнання голосування недійсним, визнання виборів такими, що не відбулись,-
В С Т А Н О В И В:
31 жовтня 2015 року Сколівська районна організація Всеукраїнського об'єднання «Свобода» звернулася в суд з позовом до Сколівської міської виборчої комісії з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог у якому просила зобов'язати Сколівську міську виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях: № 461164, № 461165, № 46166, № 461204. Прийняти рішення про визнання голосування недійсним у єдиному одномандатному виборчому окрузі з місцевих виборів на посаду міського голови міста Сколе. Визнати вибори на посаду міського голови міста Сколе такими, що не відбулися. Поновити права та законні інтереси суб'єкта виборчого процесу - кандидата на посаду міського голови міста Сколе від Сколівської районної організації ВО «Свобода» ОСОБА_1 шляхом проведення повторних виборів на посаду міського голови міста Сколе.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2015 року у задоволенні адміністративного позову Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» до Сколівської міської виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: кандидати на посаду міського голови міста Сколе ОСОБА_1, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про зобов'язання провести повторний підрахунок голосів, визнання голосування недійсним, визнання виборів такими, що не відбулись відмовлено повністю. Стягнуто з Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» (82600, Львівська область, Сколівський район, м. Сколе, вул. Стуса, 12, ЄДРПОУ 36766865) до Державного бюджету України 6090 (шість тисяч дев'яносто) гривень 00 копійок судового збору.
Не погодившись із постановою суду першої інстанції, позивач Сколівська районна організація Всеукраїнського об'єднання «Свобода» оскаржила її в апеляційному порядку та просить скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2015 року по справі № 813/5962/15 та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Апелянт свої вимоги мотивує тим, що згідно ч. 6 ст. 83 Закону України «Про місцеві вибори», за наявності відповідно оформлених актів, складених уповноваженими особами місцевих організацій партій, довіреними особами кандидатів та офіційними спостерігачами - суб'єктами відповідного виборчого процесу, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що дозволяє територіальній виборчій комісії поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців. Проте, суд першої інстанції без будь-якого обгрунтування проігнорував зазначену норму Закону України «Про місцеві вибори». Відповідно до приписів ч. 12 ст. 83 Закону України «Про місцеві вибори» у разі виявлення територіальною виборчою комісією при повторному підрахунку голосів на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 81 цього Закону, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування недійсним на виборчій дільниці або у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів. У цьому разі протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів складається виборчою комісією у порядку, визначеному частиною одинадцятою цієї статті та частиною третьою статті 81 цього Закону.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів приходить до переконання, що подана апеляційна скарга не підлягає до задоволення, з наступних підстав.
Постановою № 10 від 07.10.15р. Сколівською МВК затверджено форму та текст виборчого бюлетеня у багатомандатному виборчому окрузі для голосування за кандидатів у депутати до міської гади та на посаду міського голови, додатком до якої є зразки відповідних бюлетенів.
На підставі постанови Сколівської МВК № 12 від 12.10.15р. замовлення та договору з ТзОВ «Дрогобицька міська друкарня» відповідачем передано для друку у відповідній кількості затверджені зразки виборчих бюлетенів для голосування з виборів депутатів міської ради та міського голови.
23.10.15р. надруковані бланки бюлетенів були отримані дільничними комісіями, що підтверджується, зокрема, протоколами про передачу дільничним виборчим комісіям виборчих бюлетенів.
В матеріалах справи містяться примірники виборчих бюлетенів по кожній ДВК міста Сколе, на підставі яких 25.10.15р. здійснювалось голосування за міського голову міста Сколе. Дані протоколи свідчать про те, що їх текст не відповідає тексту виборчого бюлетеня, затвердженого постановою Сколівської МВК № 10 від 07.10.15р.
Невідповідність полягає у тому, що відносно кандидатів ОСОБА_8 та ОСОБА_5 у виборчому бюлетені вказано одного суб'єкта висування - Сколівську районну організацію ВО «Свобода».
25.10.15р. офіційними спостерігачами від ВО «Свобода» під час голосування виявлено факти порушень статті 74 Закону України «Про місцеві вибори», а саме у виборчому бюлетені від Сколівської районної організації ВО «Свобода» зазначено два кандидати на посаду міського голови міста Сколе, про що складено відповідні акти:
- від 25.10.15р. о 13:50 год. по виборчій дільниці № 461164;
- від 25.10.15р. о 17:46 год. по виборчій дільниці № 461165;
- від 25.10.15р. о 14:45 год. по виборчій дільниці № 461166.
ОСОБА_8 26.10.15р. подано до Сколівської МВК скаргу та 27.10.15р. доповнення до цієї скарги з приводу виявлених в день голосування порушень. 29.10.15р. за наслідками розгляду скарги Сколівською МВК відмовлено у задоволенні такої.
Відповідно до ч. 3 ст. 74 Закон України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 року текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за 17 днів до дня голосування.
Суб'єкти відповідного виборчого процесу можуть протягом двох днів з дня прийняття рішення комісії про затвердження тексту виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах ознайомитися з текстом бюлетеня.
Рішення територіальної виборчої комісії про затвердження тексту виборчого бюлетеня не пізніш як за 12 днів до дня голосування передається відповідним дільничним виборчим комісіям для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
Виборчий бюлетень повинен містити назву місцевих виборів, дату місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення "повторне голосування" та дату його проведення, означення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії. За наявності підтвердженої відповідним поліграфічним підприємством технічної можливості територіальна виборча комісія може прийняти рішення про виготовлення виборчих бюлетенів із зазначенням номерів виборчих дільниць (частина 4 статті 74).
Відповідно до абзацу 4 частини 7 статті 74 Закону України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 року у виборчому бюлетені для голосування в єдиному одномандатному, одномандатному виборчому окрузі зазначаються порядкові номери, під якими в алфавітному порядку включені до бюлетені зареєстровані у цьому виборчому окрузі кандидати (у депутати, на посаду сільського, селищного, міського голови, старости), їх прізвища, власні імена (усі власні Імена та по батькові (за наявності), відомості про рік народження, освіту, партійність, посаду , основне місце роботи (заняття), місце проживання, а також суб'єкт висування кожного кандидата і у разі якщо кандидат висунутий шляхом самовисування, міститься позначка «самовисування». Між порядковим номером та прізвищем кожного кандидата розміщується порожній квадрат.
Судом першої інстанції встановлено, що взірець виборчого бюлетеня для виборів міського голови міста Сколе, який затверджений Сколівською МВК згідно з постановою № 10 від 07.10.15р. не відповідає вказаним вище вимогам Закону № 595-VIII, оскільки не містить інформації про суб'єктів висування кандидатів на посаду міського голови міста Сколе ОСОБА_8 та ОСОБА_9, але жоден з учасників виборчого процесу, в тому числі позивач та третя особа ОСОБА_8, не подавали зауважень щодо змісту бюлетеня чи пропозицій щодо усунення недоліків у ньому, що дає підстави суду дійти висновку, що інформації про кандидатів у виборчому бюлетені було достатньо для того, щоб пов'язувати цих осіб з певною політичною організацією.
Взявши до уваги вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає, що треті особи ОСОБА_8 та ОСОБА_9 погодились, що для волевиявлення виборців на їх користь достатньою буде інформації у виборчому бюлетені щодо членства таких кандидатів у Всеукраїнському об'єднанні «Свобода» та Політичній партії «Воля» відповідно.
Відповідно до ч. 6 ст. 83 Закону України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 року за наявності відповідно оформлених актів, складених уповноваженими особами місцевих організацій партій, довіреними особами кандидатів та офіційними спостерігачами - суб'єктами відповідного виборчого процесу, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що дозволяє територіальній виборчій комісії поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців.
Відповідно до ч. 9 статті 83 вищезазначеного Закону повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією, що прийняла рішення про повторний підрахунок голосів, з обов'язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передають виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших виборчих документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати, уповноважені особи місцевих організацій партій, довірені особи кандидатів, офіційні спостерігачі.
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що виборчі бюлетені, по яких 25.10.15р. проводилось голосування за кандидатів на посаду міського голови міста Сколе підпадають під критерії, визначені ч. 27 ст. 79 даного Закону, за якими їх слід вважати недійсними, однак така недійсність всіх виборчих бюлетенів на всіх виборчих дільницях не є підставою ставити під сумнів результати підрахунку голосів на цих дільницях, що є обов'язковою умовою для проведення повторного їх підрахунку.
Судом першої інстанції встановлено, що членами всіх ДВК міста Сколе були представниками від ВО «Свобода», які на стадії одержання бюлетенів та ознайомлення з їх змістом мали можливість виявити помилку та належним чином відреагувати виходячи з наданих повноважень. Також, встановлено, що у ДВК № 461166 та № 461204 всі члени комісій одноголосно прийняли рішення про визнання таких виборчих бюлетенів дійсними, що підтверджується відповідними протоколами засідання комісій від 25.10.15р.
Після підрахунку голосів виборців з виборів Сколівського міського голови, результати оформлені відповідними протоколами ДВК, які підписані всіма членами ДВК без приміток «З окремою думкою». На підставі таких протоколів Сколівською МВК 29.10.15р. встановлено результати виборів Сколівського міського голови, протокол про що також підписано членом МВК від ВО «Свобода» ОСОБА_10 також без примітки «З окремою думкою».
Відповідно до ст. 81 Закону України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 року дільнична виборча комісія приймає рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:
1) виявлення фактів незаконного голосування (вкидання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених цим Законом; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування виборцем більше одного разу) у кількості, що перевищує п'ять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;
2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує десять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;
3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більш як на п'ять відсотків кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці.
Також відповідно до ч. 9 ст. 85 вищевказаного Закону якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено лише одного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, і за результатами голосування у день виборів він не був обраний відповідно до вимог частини восьмої цієї статті або якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, і жоден з них не був обраний відповідно до вимог частини сьомої цієї статті, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися.
Даним Законом встановлено вичерпний перелік підстав для визнання голосування на виборчих дільницях недійсними та визнання виборів такими, що не відбулися.
Взявши до уваги вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає, що позивачем не подано доказів наявності визначених законодавством підстав для визнання голосування на виборчих дільницях недійсними та визнання виборів такими, що не відбулися.
Щодо вимог позивача поновити права та законні інтереси суб'єкта виборчого процесу - кандидата на посаду міського голови міста Сколе від Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» ОСОБА_1 шляхом проведення повторних виборів на посаду міського голови міста Сколе суд першої інстанції вірно зазначив, що згідно з частиною 4 статті 14 Закону України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 року повторні вибори сільського, селищного, міського голови, старости призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи, обраної сільським, селищним, міським головою, старостою, такою, яка відмовилася від посади сільського, селищного, міського голови, старости.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що у бюлетнях для виборів міського голови міста Сколе, які затверджені Сколівською МВК згідно з постановою №10 від 07.10.2015 року, де помилково зазначено два кандидати на посаду міського голови міста Сколе ОСОБА_1 та ОСОБА_5 від Сколівської районної організації ВО «Свобода» не вплинуло на проведений підрахунок голосів виборців та встановлення результатів з виборів Сколівського міського голови, адже обидва кандидати на посаду міського голови міста Сколе ОСОБА_1 та ОСОБА_5 в сумі набрали значно меншу кількість голосів ніж кандидат на посаду міського голови міста Сколе ОСОБА_6
В зв'язку з вищевикладеним, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний спір, на підставі правильно встановлених обставин справи та визначених їм правовідносин, прийшов до обґрунтованих і законних висновків. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції і не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи і відповідно до ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції.
Тобто, постанова суду першої інстанції відповідає вимогам ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України щодо вимог законності та обґрунтованості судових рішень, і підстав для її скасування і відповідно задоволення апеляційної скарги колегія суддів не вбачає.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.11р. № 3674-VI, із відповідними змінами та доповненнями, передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду(у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі).
Мінімальна заробітна плата станом на 01.01.15р. визначена у розмірі 1218,00 грн.
Розмір ставки судового збору за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду становить 110 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.
Відповідно до частини 3 статті 6 Закону України «Про судовий збір» у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Враховуючи викладене та приписи статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України щодо розподілу судових витрат, підлягає стягненню з Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» 5359,20 грн. судового збору за звернення до суду з даною апеляційною скаргою.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, ст. 198, ст. 200, ст. 205, ст. 206, 254 КАС України, Львівський апеляційний адміністративний суд, -
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2015 року у справі № 813/5962/15 - без змін.
Стягнути з Сколівської районної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» (82600, Львівська область, Сколівський район, м. Сколе, вул.. Стуса, 12, ЄДРПОУ 36766865) до Державного бюджету України 5359,20 грн. судового збору.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя: В.Я. Макарик
Судді: О.О. Большакова
І.В. Глушко
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2015 |
Оприлюднено | 10.11.2015 |
Номер документу | 53201961 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні