Постанова
від 03.11.2015 по справі 922/3068/15
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" листопада 2015 р. Справа № 922/3068/15

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Барбашова С.В. , суддя Білецька А.М. , суддя Слободін М.М.

при секретарі Кохан Ю.В.

за участю:

прокурора - Зливки К.О. (посвідчення № 013773 від 06.12.2012р.)

представника позивача - Максимовського С.О. (довіреність №08-11/4660/2-14 від 24.12.2014р.)

представника відповідача - ОСОБА_2 (фізична особа - підприємець, особисто)

представника третьої особи - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2, м. Харків (вх. № 4285 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 04.08.2015р. у справі № 922/3068/15

за позовом Прокурора Комінтернівського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради, м. Харків

3-я особа на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Департамент земельних відносин Харківської міської ради, м. Харків

до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2, м. Харків

про внесення змін до договору оренди землі , -

ВСТАНОВИЛА:

Прокурор Комінтернівського району м. Харкова звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Харківської міської ради, м. Харків до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2, м. Харків, в якій просив суд внести зміни до договору оренди землі від 02.02.2007р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 05.03.2007р., шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції, викладеній у позовній заяві.

Рішенням господарського суду Харківської області від 04.08.2015 року (суддя Доленчук Д.О) позовні вимоги задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі від 02.02.2007 р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 05.03.2007 р., шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого "05" березня 2007 року за № 440767100015

у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр

державного земельного кадастру при Державному комітеті України

по земельних ресурсах"

"____"


20 року

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Фізична особа - підприємець ОСОБА_2 (Орендар) з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Пункти 5., 9. договору оренди землі, зареєстрованого "05" березня 2007 року за № 440767100015 змінити і викласти у такій редакції:

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 856 від 30.10.2013 р. становить 1933462 грн. (один мільйон дев'ятсот тридцять три тисячі чотириста шістдесят дві гривні)."

"9. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 268/14 від 30.10.2013 на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 162410,81 грн. (сто шістдесят дві тисячі чотириста десять гривень вісімдесят одна копійка), або в місяць - 13534,23 грн. (тринадцять тисяч п'ятсот тридцять чотири гривні двадцять три копійки)".

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "05" березня 2007 року за № 440767100015 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Фізична особа - підприємець

Харківської області ОСОБА_2

м. Харків, м-н Конституції, 7 АДРЕСА_1

ідентифікаційний код особи НОМЕР_1

В особі міського голови В особі фізичної особи - підприємця


Г.А. Кернес
ОСОБА_2

/підпис/ / підпис/

Директор департаменту

Земельних відносин

Харківської міської ради


Б.І. Баронін

/ підпис/

В іншій частині позову - відмовлено.

Відповідач з даним рішенням місцевого господарського суду не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Харківської області від 04.08.2015 року у справі № 922/3068/15 скасувати в частині задоволення позову, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Одночасно в апеляційній скарзі відповідач просить призначити судову земельно-технічну експертизу для роз'яснення питань щодо правомірності визначення розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки та розрахунку розміру орендної плати. Просить суд прийняти у справі нове рішення з урахуванням висновку експертизи.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 20.08.2015р. по справі № 922/3068/15 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Істоміна О.А., суддя Барбашова С.В., суддя Білецька А.М.) апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2, м. Харків на рішення господарського суду Харківської області від 04.08.2015р. у справі № 922/3068/15 прийнято до провадження та призначено до розгляду на 13 жовтня 2015 р. о 10:00 год.

11.09.2015р. відповідачем надані письмові пояснення до апеляційної скарги (вх. № 12901), відповідно до яких ФОП ОСОБА_2 зазначає, що в даному випадку відсутні обставини для обов'язкового перегляду орендної плати; позивачем не надано доказів на підтвердження наявності підстав зміни розміру орендної плати та доказів збільшення розміру земельного податку; судом першої інстанції не встановлено, а позивачем не доведено обставин, на які він посилається, як на підставу своїх позовних вимог (існування обов'язку відповідача щодо укладення спірної додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі) та не доведено відповідність пропонованої додаткової угоди вимогам Закону, а відтак, на думку відповідача, позовні вимоги є безпідставними і такими, що не ґрунтуються на Законі і задоволенню не підлягають. При цьому, відповідач підтримує вимоги апеляційної скарги про скасування рішення суду у даній справі в частині задоволення позову, призначення у справі судової земельно-технічної експертизи та прийняття нового рішення з урахуванням висновку експертизи.

07.10.2015р. від відповідача надійшло клопотання про зупинення апеляційного розгляду справи № 922/3068/15 за його апеляційною скаргою на рішення господарського суду Харківської області від 04 серпня 2015р. до набрання законної сили судового рішення Харківського окружного адміністративного суду по справі № 820/10201/15.

В обґрунтування заявленого клопотання про зупинення провадження у даній справі відповідач посилається на те, що в Харківському окружному адміністративному суді розглядається справа № 820/10201/15 за позовом ФОП ОСОБА_2 до 1. Харківської міської ради, 2. Департаменту земельних відносин Харківської міської ради та 3. Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області про визнання протиправними та скасування рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", рішення-розрахунку розміру орендної плати відносно спірної земельної ділянки від 01.01.2013 р. за № 268/14, наданого Департаментом земельних відносин Харківської міської ради та рішення - витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2013 р. за № 856, наданого Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області, на яких ґрунтується рішення суду першої інстанції у даній господарській справі № 922/3068/15. Таким чином, відповідач вважає, що розгляд даної справи № 922/3068/15 Харківським апеляційним господарським судом неможливий до розгляду справи № 820/10201/15 Харківським окружним адміністративним судом, оскільки на теперішній час питання відносно можливої протиправності та скасування рішень Харківської міської ради, Департаменту земельних відносин Харківської міської ради та Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області, якими обґрунтовано судове рішення господарського суду Харківської області від 04 серпня 2015 р., ще не вирішене. На підтвердження цих обставин відповідач надав копію ухвали Харківського окружного адміністративного суду від 21.09.2015р. про відкриття провадження в адміністративній справі, закінчення підготовчого провадження і призначення справи № 820/10201/15 до судового розгляду.

13.10.2015р. відповідач звернувся до суду апеляційної інстанції із клопотанням (вх. № 14131) про відкладення розгляду справи, у зв'язку із його хворобою та тимчасовою непрацездатністю. При цьому, відповідач просить суд не розглядати справу за його відсутністю та не заперечує, щоб клопотання про зупинення провадження апеляційного розгляду справи № 922/3068/15 було розглянуто без його участі.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 13.10.2015р. розгляду справи відкладено на 03.11.2015р. о 10:00 год. При цьому, заявлені відповідачем клопотання про призначення у справі судової земельно-технічної експертизи та про зупинення апеляційного розгляду даної справи колегія суддів вирішила розглянути в ході подальшого її розгляду.

02.11.2015р. від Прокурора комінтернівського району м. Харкова на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх. № 14930 від 02.11.2015р.), в якому прокурор зазначає, що доводи відповідача є безпідставними, вважає правову позицію ФОП ОСОБА_2 такою, що спростовується наявними у справі матеріалами, а тому просить апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення.

Розпорядженням секретаря третьої судової палати В.І. Потапенка від 02.11.2015р. у зв'язку з відрядженням судді Істоміної О.А. для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Барбашова С.В., суддя Білецька А.М., суддя Слободін М.М.

Згідно пункту 10 Постанови Вищого господарського суду України від 23 березня 2012 року м. Київ № 6 «Про судове рішення» (із змінами і доповненнями) результати розгляду господарським судом заяв (клопотань) учасників судового процесу повинні зазначатися в мотивувальній, а не в резолютивній частині рішення суду, прийнятого по суті справи, за винятком тих випадків, коли суд вирішує питання про вжиття заходів до забезпечення позову (статті 67, 68 ГПК), відстрочку або розстрочку виконання рішення (стаття 121 ГПК).

Розглянувши у судовому засіданні 03.11.2015р. заявлені відповідачем клопотання про призначення у справі судової земельно-технічної експертизи для роз'яснення питань щодо правомірності визначення розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки і розрахунку розміру орендної плати та про зупинення апеляційного розгляду даної справи до набрання законної сили судового рішення Харківського окружного адміністративного суду по справі № 820/10201/15, колегія суддів вирішила, що дані клопотання задоволенню не підлягають, з огляду на наступне.

В задоволенні клопотання відповідача про призначення у даній справі судової земельно-технічної експертизи слід відмовити з підстав недоведеності заявником необхідності її проведення. Колегія суддів також зазначає, що у разі незгоди відповідача з даними технічної документації орендованої земельної ділянки, яка затверджена відповідним органом місцевого самоврядування та яка містить відомості про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, питання щодо проведення відповідної експертизи може ставитись ним в межах адміністративної справи № 820/10201/15, предметом якої є правомірність визначення відділом Держземагенства та затвердження органом місцевого самоврядування нормативно-грошової оцінки орендованої земельної ділянки. Однак в даному випадку, оскільки предметом спору у даній справі є вимога прокурора внести зміни до умов договору оренди землі від 02.02.2007р. (зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» в Державному реєстрі земель від 05.03.2007р. за № 440767100015), а не спір про правомірність визначення Держкомземом нормативної грошової оцінки, то колегія суддів вважає, що клопотання відповідача про призначення судової земельно-технічної експертизи не підлягає задоволенню.

Крім того, розглянувши заявлене відповідачем клопотання про зупинення апеляційного розгляду даної справи до набрання законної сили судового рішення Харківського окружного адміністративного суду по справі № 820/10201/15, колегія суддів дійшла висновку, що воно також не підлягає задоволенню, враховуючи наступне.

Згідно зі статті 79 Господарського процесуального кодексу України господарський суд зупиняє провадження у справі, зокрема, в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом. При цьому пов'язаною з даною справою є така інша справа, у якій інший суд встановлює обставини, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у даній справі; в тому числі йдеться про факти, які мають преюдиціальне значення (частини друга - четверта статті 35 ГПК України).

Під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, - у зв'язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи даному господарському суду, одночасністю розгляду двох пов'язаних між собою справ різними судами або з інших причин.

Іншим судом, про який йдеться у частині першій статті 79 ГПК України, є будь-який орган, що входить до складу судової системи України згідно з ст. 3 та ч. 2 ст. 17 Закону України "Про судоустрій і статус суддів"; іншим судом може вважатися й інший склад суду (одноособовий чи колегіальний) в тому ж самому судовому органі, в якому працює суддя (судді), що вирішує (вирішують) питання про зупинення провадження у справі.

Отже, для вирішення питання про зупинення провадження у справі господарський суд у кожному конкретному випадку зобов'язаний з'ясовувати: 1) як пов'язана справа, яка розглядається господарським судом, зі справою, що розглядається іншим судом; 2) чим обумовлюється неможливість розгляду справи.

Неможливість розгляду даної справи до вирішення справи іншим судом полягає в тому, що обставини, які розглядаються іншим судом, не можуть бути встановлені господарським судом самостійно у даній справі. Йдеться про те, що господарський суд не може розглянути певну справу через обмеженість своєї юрисдикції щодо конкретної справи внаслідок: непідвідомчості; обмеженості предметом позову; неможливості розгляду тотожної справи; певної черговості розгляду вимог.

Однак, вищенаведені підстави для зупинення провадження у даній справі відсутні з огляду на те, що розгляд справи № 820/10201/15 не може бути перешкодою для встановлення апеляційним господарським судом відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України істотних обставин у справі № 922/3068/15 при її розгляді.

В даному випадку відповідачем не доведена жодним чином та обставина, що без очікування результатів розгляду адміністративної справи неможливо вирішити дану господарську справу про внесення змін до договору оренди землі. При цьому, колегія суддів вважає необхідним зазначити, що наявність судового акту адміністративного суду, який набрав законної сили, може бути підставою для перегляду сторонами та корегування розміру орендної плати за землю, шляхом внесення ними відповідних змін до договору оренди землі, в порядку визначеному чинним законодавством України.

Позивач - Харківська міська рада та третя особа - Департамент земельних відносин Харківської міської ради, м. Харків письмових пояснень або заперечень по апеляційній скарзі відповідача не надали, а тому справа розглядається за наявними у ній матеріалами.

Перевіривши повноту встановлених судом обставин справи та наданих сторонами в підтвердження обставин справи доказів, надану в рішенні суду їх юридичну оцінку, дослідивши матеріали справи та правильність застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права, заслухавши у судовому засіданні пояснення прокурора, уповноваженого представника позивача та відповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги та поданих на неї заперечень прокурора, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга відповідача задоволенню не підлягає, виходячи з наступних обставин.

Згідно статей 1, 2, 3 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. Об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Відповідно до статті 6 Закону «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Статтею 13 Закону «Про оренду землі» встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до статті 21 Закону «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.

За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Як свідчать матеріали справи та обґрунтовано встановлено господарським судом першої інстанції, 02.02.2007 року між позивачем - Харківською міською радою («Орендодавець») та відповідачем - Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_2 («Орендар») укладено договір оренди земельної ділянки (далі - Договір).

Згідно з пунктом 1 даного Договору Орендодавець на підставі рішення XL сесії Харківської міської ради IV скликання від 28.09.2005 р. № 176/05 "Про надання фізичним та юридичним особам земельних ділянок для експлуатації об'єктів самочинного будівництва" надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі транспорту, яка знаходиться: АДРЕСА_2.

Зазначений договір оренди землі, з додатками (план земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_2; акт встановлення меж земельної ділянки на місцевості; акт приймання передачі земельної ділянки) було зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах» в Державному реєстрі земель від 05.03.2007 р. за № 440767100015.

У пункті 2 Договору сторони обумовили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1960, в т.ч.: під забудовою 0,0034 га, інших угідь 0,1926 га. На земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна - операторська (пункт 3 Договору).

Відповідно до пункту 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки, становить - на період будівництва 114438,00 грн.; - на період експлуатації 572192,00 грн.

Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: - на період будівництва згідно з довідкою № 3959/06 від 09.08.2006 р.: 696,16 грн.; - на період експлуатації згідно з довідкою № 3960/06 від 09.08.2006 р.: з 01.09.2007 року: 2298,30 грн. (пункт 9 Договору).

Цільове призначення земельної ділянки - землі транспорту (визначено сторонами у пункті 16 Договору).

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку (пункт 36 Договору).

Судом першої інстанції обґрунтовано встановлено, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.

Пунктом 1.1. вказаного Рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 Рішення № 1209/13 встановлено, що це Рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01.01.2014р.

В подальшому рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.» встановлено (пункти 2, 3), що плата за землю на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.» вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Згідно з пунктом 16.4 вказаного Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. №960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.

Пунктами 3.1, 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 передбачено, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Згідно положень статті 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є зокрема, земля, як власність територіальної громади міста.

Частиною 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» унормовано, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» закріплено, що право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах.

Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключною компетенцією міської ради є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

На вимогу статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території (стаття 144 Конституції України).

За змістом статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до п. п. 2.1., 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13, Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є власником програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.», здійснює загальну координацію робіт з визначенням орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням XXV сесії Харківської міської ради VI скликання від 03.07.2013р. № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.», здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Згідно з пункту 2 статті 20, пункту 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013р. №268/14 та одержано витяг № 856 від 30.10.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідно до витягу № 856 (вих. № 3811/08) від 30.10.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1960 кв. по просп. П"ятдесятиріччя СРСР, 2-Б (район автодрому) у м. Харкові склала 1933462,00 грн.

Відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013р., № 268/14, розмір орендної плати за земельну ділянку площею 1960 кв. по просп. П"ятдесятиріччя СРСР, 2-Б (район автодрому) у м. Харкові складає: в рік - 162410,81 грн.; в місяць - 13534,23 грн.

Також, позивачем був одержаний витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (дата формування витягу 30.10.2013 р.).

Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі Департаментом земельних відносин Харківської міської ради підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, який разом з листами-пропозиціями №1860/0/30-14 від 04.12.2014р. та №1868/0/30-14 від 04.12.2014р. (аркуші справи 27-28) рекомендованим поштовим відправленням 11.12.2014р. направлено на адресу відповідача. Зазначений проект додаткової угоди до договору оренди землі 22.12.2014р. вручено відповідачу ФОП ОСОБА_2 особисто. Одержання вказаних листів відповідачем підтверджується копією відповідного поштового відправлення, що додано до матеріалів справи (аркуш справи 29), а тому посилання відповідача на те, що він ознайомився з рішеннями Харківської міської ради лише 03 серпня 2015 року спростовуються наявними у справі матеріалами.

Із матеріалів справи вбачається, що дана пропозиція була залишена відповідачем без задоволення. Запропоновані зміни до Договору оренди землі сторонами не внесені.

Додаткова угода до договору оренди землі між Харківською міською радою та ФОП ОСОБА_2 укладена не була.

Згідно з частиною 2 статті 30 Закону України «Про оренду землі» у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як вірно зазначено судом першої інстанції, враховуючи положення пункту 13 договору, сторони в договорі оренди землі, серед іншого, передбачили можливість внесення до нього змін щодо перегляду розміру орендної плати у разі зміни ставки земельного податку.

Відповідно до пункту 289.1. статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно з частиною 1 статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно зі статтею 15 Закону «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Враховуючи норми статті 18 Закону України «Про оцінку земель», позивач рішеннями від 03.07.2013р. №1209/13 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013р.» та від 25.09.2013р. №1269/13 «Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова» затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.

Зазначені рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 та від 25.09.2013р. №1269/13 є чинними та у встановленому порядку не скасовані, а тому твердження відповідача про те, що нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки нарахована неправильно колегія суддів вважає безпідставними.

Відповідно до статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та податку за земельні ділянки, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, рішенням органу місцевого самоврядування було змінено розміри нормативної грошової оцінки земель м. Харкова, у зв'язку з чим виникли обставини, передбачені пунктом 13 Договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати, що потребує, в свою чергу, внесення відповідних змін в спірний Договір оренди земельної ділянки.

Колегія суддів вважає, що надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог та заперечень проти них, господарський суд дійшов правильного висновку про задоволення обґрунтованих позовних вимог в частині визнання укладеною запропонованої позивачем додаткової угоди до договору оренди землі, шляхом внесення змін щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 856 від 30.10.2013 р., який становить - 1933462 грн., а також щодо розміру орендної плати, яка згідно розрахунку позивача № 268/14 від 30.10.2013р. становить на рік 162410,81 грн., або в місяць - 13534,23 грн., при прийнятому для розрахунку розміру орендної плати відсотку від нормативної грошової оцінки - 8,4 %.

Посилання відповідача - заявника апеляційної скарги на те, що прийнятий для розрахунку розміру орендної плати відсоток від нормативної грошової оцінки у розмірі 8,4%, що запропонований позивачем і зазначений у розрахунку № 268/14 від 30.10.2013р. є завищеним, не приймаються до уваги колегією суддів апеляційної інстанції, оскільки розрахунок розміру орендної плати було проведено позивачем на підставі Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради №41/08 від 27.02.2008р. зі змінами та доповненнями згідно рішення Харківської міської ради №242/08 від 10.09.2008р.

Застосування у розрахунку № 268/14 від 30.10.2013р. розміру орендної плати за спірну земельну ділянку ставки орендної плати у розмірі 8,4 % здійснено у відповідності до Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові, затверджене рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. № 41/08, із наступними змінами.

Відповідно до п. 1.1. вказане Положення розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцями яких згідно із земельним законодавством виступає Харківська міська рада.

Відповідно до пункту 2.6 Порядок визначення розміру орендної плати орендна плата за земельну ділянку розраховується в залежності від терміну оренди із застосуванням наступних відсотків від розрахункового розміру орендної плати:

Строк оренди, роки Відсоток від орендної плати

1-10 років 100%

11-15 років 90%

16-20 років 80%

21-25 років 70%

26-50 років 60%

Отже, реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Харківська міська рада прийняла рішення від 27.02.2008 р. № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові» (зі змінами та доповненнями згідно рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 242/08 від 10.09.2008р.), яким визначено, що ставка річної орендної плати (відсоток від нормативної грошової оцінки) залежить від виду використання земельної ділянки та в даному випадку становить 12 % від нормативної грошової оцінки земель (АЗС і АГЗС).

Згідно з пунктом 8 Договору його укладено строком на період експлуатації до 01.09.2030р. (23 роки).

Оскільки термін оренди за договором підпадає під дію пункту 2.6. Порядку визначення розміру орендної плати, тому відсоток від орендної плати залежно від строку оренди становить 70% від базової ставки (12%х70%=8,4%), тобто 8,4% від нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки.

Відповідно до пункту 6.1. Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові, рішенням сесії Харківської міської від 27.02.2008р. р. № 41/08, із наступними змінами розмір орендної плати, встановлений договорами оренди, у тому числі договорами тимчасового користування на умовах оренди, укладеними до набрання чинності цього Положення, підлягає перерахунку.

Відповідно до пункту 6.4. це Положення застосовується при розрахунку розміру орендної плати при укладенні договорів оренди земельних ділянок на підставі рішень міської ради про надання земельних ділянок відповідним юридичним та фізичним особам в оренду:

а) прийнятих після набрання чинності цим Положенням;

б) прийнятих до набрання чинності цим Положенням.

Таким чином, оскільки рішення Харківської міської ради від 27.02.2008р. № 41/08, яким затверджено Положення про порядок визначення розміру орендної плати є чинним, докази його скасування та/або визнання недійсним у встановленому законом порядку відсутні, а розрахунок розміру орендної плати здійснюється як до набрання чинності вказаним Положенням так і після, тому воно підлягає застосуванню для визначення ставки орендної плати у спірних правовідносинах.

Колегія суддів також повністю погоджується із висновками господарського суду першої інстанції про те, що позовні вимоги в частині доповнення пункту 2 спірного Договору оренди землі переліком законодавчих актів, нормативно-правових актів Харківської міської ради, які регулюють відповідні орендні правовідносини, не підлягають задоволенню, оскільки включення таких законів та підзаконних актів в односторонньому порядку до тексту договору не відповідає загальним принципам укладення договорів. При цьому, суд першої інстанції правомірно зазначив, що ані Законом України «Про оренду землі», ані іншими правовими нормами не передбачено вимог щодо таких умов договору, як перелік законодавчих та підзаконних актів, і не визначають їх як обов'язкові. Сторони договору, не зважаючи на зазначення або не зазначення в ньому певних правових актів, повинні їх і без того беззастережно дотримуватися.

Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що оскільки сторонами в Договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами Договору. При цьому, оскільки згода сторін щодо внесення змін до договору оренди землі не була досягнута і на дату прийняття рішення судом першої інстанції зміни до договору оренди землі сторонами не внесено, тому позов в частині вимог про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та щодо розміру орендної плати цілком законно та обґрунтовано задоволено господарським судом, адже недоотримання коштів орендної плати за користування спірною земельною ділянкою є порушенням прав та законних інтересів територіальної громади м. Харкова.

Таким чином, господарський суд Харківської області під час прийняття рішення від 04.08.2015р. по справі № 922/3068/15 правильно застосував норми матеріального і процесуального права, належним чином з'ясував всі обставини, що мають значення для справи.

Разом з цим, з урахуванням викладених обставин в їх сукупності, колегія суддів зазначає, що відповідач ні під час вирішення спору у господарському суді Харківської області, ні під час розгляду його апеляційної скарги не надав належного матеріального доказу обґрунтованості та правомірності його заперечень проти позовних вимог. Наведені ним в апеляційній скарзі доводи про порушення судом норм матеріального та процесуального права нічим не обґрунтовані та не узгоджуються з наявними у справі матеріалами, його позиція не підтверджена належними та допустимими доказами. За таких обставин, вимоги відповідача, що зазначені в апеляційній скарзі, не підлягають задоволенню, а наведені на їх підтвердження доводи не можуть бути прийнятими до уваги колегією суддів в якості підстав для скасування прийнятого у даній справі цілком законного та обґрунтованого рішення.

На підставі викладеного та керуючись статтями 32, 33, 34, 43, 99, 101, пунктом 1 статті 103, статтями 105, 110 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2, м. Харків залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 04.08.2015р. у справі № 922/3068/15 залишити без змін.

Постанова набирає чинності з дня її проголошення і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом 20-ти днів.

Повний текст постанови складено 04.11.15р.

Головуючий суддя Барбашова С.В.

Суддя Білецька А.М.

Суддя Слободін М.М.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.11.2015
Оприлюднено10.11.2015
Номер документу53193799
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3068/15

Ухвала від 15.12.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Постанова від 03.11.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 13.10.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 20.08.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 11.08.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

Рішення від 04.08.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

Ухвала від 20.07.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

Ухвала від 18.06.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

Ухвала від 09.06.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

Ухвала від 25.05.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні