Постанова
від 09.11.2015 по справі 922/1731/15
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" листопада 2015 р. Справа № 922/1731/15

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Шепітько І.І., суддя Пелипенко Н.М., суддя Россолов В.В.,

при секретарі - Довбиш А.Ю.

за участю

прокурора - Ногіної О.М. посвідчення № 032167 від 11.02.2015 року

представників сторін:

позивача - ОСОБА_1 за дорученням № 08-11/1598/2-15 від 31.12.2015 року

відповідача - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх.№4466Х/1-32) на рішення господарського суду Харківської області від 02 червня 2015 року

за позовом Прокурора Червонозаводського району міста Харкова, м. Харків в інтересах держави в особі Харківської міської ради, м. Харків

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельний будинок "Салтівський", м. Харків

про внесення змін до договору оренди

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 02 червня 2015 року (суддя Шарко Л.В.) позов задоволено. Внесено зміни до договору оренди землі № 8888/04 від 07.09.2004 року шляхом визнання додаткової угоди про зміну до вказаного договору оренди землі укладеною у наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого "07" вересня 2005 року за № 8888/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах"

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_2 з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБЕМЕЖНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ В«ТОРГІВЕЛЬНИЙ БУДИНОК В«САЛТІВСЬКИЙВ» (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 2., 5., 9. договору оренди землі, зареєстрованого "07" вересня 2004 року за №8888/04 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:04:004:0032."

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №347від 08.11.2013 становить 282 658 грн. (двісті вісімдесят дві тисячі шістсот п'ятдесят вісім гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №961/14 від 28.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 15 828, 85 грн. (п'ятнадцять тисяч вісімсот двадцять вісім гривень 85 копійок), або в місяць -1 319, 07 грн. (одна тисяча триста дев'ятнадцять гривень 07копійок)."

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого В« 07В» вересня 2004 року за №8888/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ - Харківська міська рада Харківської області 61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код 04059243, в особі міського голови ОСОБА_2

ОРЕНДАР - Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгівельний будинок "Салтівський", 61029, м. Харків, Салтівське шосе, 129, код 31061964, в особі керівника ОСОБА_3.

Погоджено - директор Юридичного департаменту - ОСОБА_4."

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельний будинок "Салтівський" на користь Державного бюджету України 1218,00 грн. витрат по сплаті судового збору (а.с.74-81).

Відповідач подав апеляційну скаргу в якій просить рішення господарського суду Харківської області від 02 червня 2015 року скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Вказує на те, що сторони керуючись вільним волевиявленням уклали Договір оренди з урахуванням всіх істотних умов Договору, з додержанням норм цивільного та господарського права, обов'язки взяті на себе сторонами виконуються, на момент ухвалення рішення Договір є чинним і в установленому законодавством порядку судом недійсним не визнавався, та не є недійсним в силу закону (нікчемними). Відповідно до норм чинного законодавства, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін. Проте, з рішення суду першої інстанції вбачається, що під час розгляду справи не встановлено факту істотних порушень умов договору відповідачем, підвищення цін, тарифів або погіршення стану орендованої земельної ділянки, а підпункт «д» п. 13 Договору оренди земельної ділянки передбачає, що розмір орендної плати може переглядатися лише «в інших випадках, передбачених Законом» (а.с. 96-101).

Прокурор у відзиві на апеляційну скаргу та у судовому засіданні вказує на те, що оскаржене рішення прийняте при повному та всебічному з'ясуванні обставин справи, воно є обґрунтованим і відповідає як фактичним обставинам, так і вимогам чинного законодавства. Вказує на те, що відповідно до п. 16.4 «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013» зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до Договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду зокрема у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі. На цій підставі просить рішення господарського суду Харківської області від 02 червня 2015 року залишити без змін, а апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення (а.с.128-132).

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу вказує на те, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. На цій підставі просить рішення господарського суду Харківської області від 02 червня 2015 року залишити без змін, а апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення (а.с.157-162).

Відповідач у судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином про що в матеріалах справи є зворотнє повідомлення про вручення ухвали суду.

Приймаючи до уваги належне повідомлення учасників процесу про час та місце проведення судового засідання, колегія суддів вважає за можливе відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України розглянути апеляційну скаргу без участі представника відповідача за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши наявні матеріали справи, перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин та докази на їх підтвердження, юридичну оцінку, правильність застосування господарським судом Харківської області норм матеріального та процесуального права та доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 ГПК України, заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, колегія суддів встановила наступне.

Задовольняючі позовні вимоги господарський суд зазначив, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. Згідно п. 1.1. вказаного Рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01 січня 2014 р. Попередня вартість 1 квадратного метру землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007р.", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008р. №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007р." та була введена в дію з 01.03.2008 р. Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, відповідно до п. 16.4 якого зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, серед іншого, зміни нормативної грошової оцінки землі. Згідно з положеннями ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території. Згідно із п. 2.1. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." та здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.", а також здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі. Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові. На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку, виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013р.; одержано витяг №347 від 08.11.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. На підставі вищевказаних документів Департаментом земельних відносин Харківської міської ради підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від 07.09.2004р. №8888/04, який разом із листами-пропозиціями від 16.12.2013р. №5196/0/225-13 та від 16.12.2013р. №5168/0/225-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача. Ухилення орендаря від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність з вимогами діючого законодавства в укладений між позивачем та відповідачем договір оренди землі повинні бути внесені відповідні зміни стосовно розміру орендної плати та вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди землі, як це передбачено Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, у зв'язку з чим зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. В свою чергу, оренда плата за землі комунальної власності є регульованою ціною, а тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. На підставі наведеного, господарський суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню (а.с. 74-81).

Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що між Харківською міською радою Харківської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Торгівельний будинок В«СалтівськийВ» (Орендар) укладено Договір оренди землі, який зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі (книга №4) 07.09.2004р. за №8888/04 (а.с.17-21).

Відповідно до п. 1 Договору орендодавець на підставі рішення XIX сесії Харківської міської ради XXIV скликання від 25.02.2004 р. №18/04 В«Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктівВ» надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, пр. Гагаріна, 90.

Згідно з п.2, п.3 Договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,0154 га на якій відсутні об'єкти нерухомого майна та інші об'єкти інфраструктури.

У п.5 Договору зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить на період будівництва 24088,00 грн., а на період експлуатації - 120442, 00 грн.

Відповідно до п. 9 Договору розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: на період будівництва у 2004 р. - 45,56 грн., 2005 р. - 62,08 грн., 2006р. - 91,40 грн., з 01.01.2007р. по 01.02.2007р. - 172,45 грн., а на період експлуатації з 01.02.2007р. - 534,36 грн.

У п.10 Договору сторони визначили, що розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Відповідно до п.15 Договору функціональне призначення земельної ділянки - будівництво торгівельного павільйону В«Будиночок хлібаВ» .

У пункті 8 Договору сторони погодили, що його укладено терміном до 01.02.2029 року.

Пунктом 13 Договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 36 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Надаючи правову кваліфікацію обставинам справи, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Предметом спору у даній справі є внесення змін до Договору оренди землі і до спірних правовідносин підлягають застосуванню норми Конституції України, Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" та інших законодавчих актів, які регулюють спірні правовідносини.

Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що згідно статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно з ч. 3 ст. 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або місцевого самоврядування.

В ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата є однією із істотних умов договору із зазначенням її розміру. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Відповідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12 % нормативної грошової оцінки.

Статтею 652 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Згідно зі ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється.

Відповідно до положень ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) або у разі неодержання відповіді у встановлений строк, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

З матеріалів справи вбачається, що Департамент земельних відносин Харківської міської ради 16.12.2013 року направив на адресу відповідача проект Додаткової угоди до Договору оренди землі №8888/04 від 07.09.2004 року та Лист-пропозицію №5196/0/225-13 від 16.12.2013 року про державну реєстрацію вказаної Додаткової угоди (а.с.35-37).

З Додаткової угоди вбачається, що Департамент земельних відносин Харківської міської ради запропонував відповідачу викласти у новій редакції наступні пункти Договору оренди: « 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:04:004:0032.»; « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 347 від 08.11.2013 становить 282658 грн. ( двісті вісімдесят дві тисячі шістсот п 'ятдесят вісім гривень). При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.»; « 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 961/14 від 28.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 15828,85 грн. (п'ятнадцять тисяч вісімсот двадцять віст гривень 85копійок), або в місяць - 1319,07грн. (одна тисяча триста дев'ятнадцять гривень 07 копійок).»; «13. Розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б)зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) внаслідок інфляції - щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; є) в інших випадках, передбачених законом.»; « 14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства.»; « 28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.» (а.с.37).

Проте, з резолютивної частини позовної заяви вбачається, що прокурор просить викласти Додаткову угоду в іншій редакції ніж пропонував Департамент земельних відносин Харківської міської ради в проекті, направленому на адресу відповідача 16.12.2013 року, а саме: „2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:04:004:0032.";„5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №347від 08.11.2013 становить 282 658 грн. (двісті вісімдесят дві тисячі шістсот п'ятдесят вісім гривень). При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."; „9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м.Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №961/14 від 28.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 15 828, 85 грн. (п'ятнадцять тисяч вісімсот двадцять вісім гривень 85 копійок), або в місяць -1 319,07 грн. (одна тисяча триста дев'ятнадцять гривень 07 копійок).» (а.с.11,12).

Відповідно ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Харківська міська рада як суб'єкт владних повноважень реалізує останні шляхом прийняття рішень. Також рада може виступати як учасник цивільно-правових та господарських правовідносин шляхом укладання різного виду угод.

Уклавши Договір оренди земельної ділянки з відповідачем, Харківська міська рада набула статусу сторони за Договором та взяла на себе зобов'язання передбачені Договором оренди земельної ділянки, погодивши відповідні умови Договору, змінити які може лише Харківська міська рада як учасник цивільно-правових та господарських правовідносин шляхом укладання нової угоди або шляхом внесення змін до раніше укладеного Договору оренди земельної ділянки на підставах та в рамках вже укладеного Договору.

З матеріалів справи вбачається, що з позовною заявою до суду звернувся Прокурор Червонозаводського району міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради. Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що звертаючись з даним позовом, прокурор в порушення вимог чинного законодавства самостійно змінив умови Додаткової угоди, визначеної Харківською міською радою як стороною Договору та учасником цивільно-правових правовідносин, примірник якої наявний в матеріалах справи, підписаний Міським головою та підпис якого скріплений печаткою. Доказів зміни самим позивачем умов додаткової угоди матеріали справи не містять.

Колегія суддів також вважає за необхідне звернути увагу на редакцію п. 9 Договору, відповідно до якого розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: на період будівництва у 2004 р. - 45,56 грн., 2005 р. - 62,08 грн., 2006р. - 91,40 грн., з 01.01.2007р. по 01.02.2007р. - 172, 45 грн., а на період експлуатації з 01.02.2007р. - 534, 36 грн. Тобто, розмір орендної плати за земельну ділянку чітко визначений у грошовій формі.

З Додаткової угоди вбачається, що п.9 Договору викладений у наступній редакції: «Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №961/14 від 28.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 15 828, 85 грн. (п'ятнадцять тисяч вісімсот двадцять вісім гривень 85 копійок), або в місяць -1 319, 07 грн. (одна тисяча триста дев'ятнадцять гривень 07копійок)." Тобто розмір орендної плати визначається у відсотках від нормативної грошової оцінки землі.

Встановлення ставки 5,6 % від нормативної грошової оцінки землі її розрахунку розміру орендної плати колегія суддів вважає, що не ґрунтується на Договорі чи вимогах чинного законодавства.

З позовної заяви вбачається, що підставою позовних вимог прокурор зазначає рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", яким встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." вводиться в дію з 01.01.2014 р., та зміни до договору оренди, пов`язані зі зміною розміру орендної плати оформлюються додатковою угодою.

Ставку 5,6 % встановлено на підставі Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, яке затверджене рішенням 19 сесії 5скликання Харківської міської ради від 25.02.2008 року № 41/08.

Проте, спірний Договір укладено 07 вересня 2004 року і на час його укладення вказане Положення не діяло, а розмір орендної плати визначався у грошовій одиниці. У позовній заяві прокурор не навів правових підстав для викладення п. 9 Договору в іншій редакції.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку про те, що у позовній заяві прокурор просить не внести зміни до Договору, а фактично доповнити його новими умовами без посилання на належні правові підстави, що на думку колегії суддів не відповідач вимогам діючого законодавства.

Приймаючи до уваги викладене та враховуючи, що зміна Договору можлива лише у двох випадках: або добровільно за згодою сторін, або примусово у судовому порядку, якщо обов'язок внести зміни прямо передбачений Законом або Договором, колегія суддів вважає, що прокурор не навів ні суду першої інстанції, ні суду апеляційної інстанції норми чинного законодавства на підставі яких просить відповідно до ст. 651 ЦК України внести зміни до спірного Договору оренди.

Відповідно до сі. 627 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно зі ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись Законом.

Приймаючи до уваги, що прокурором не надано ні суду першої інстанції, ні суду апеляційної інстанції належних доказів в підтвердження позовних вимог, у зв'язку з чим колегія суддів дійшла висновку про те, що позовні вимоги не обґрунтовані, не підтверджені матеріалами справи та не підлягають задоволенню.

Враховуючи вищенаведені обставини та норми чинного законодавства, колегія суддів дійшла висновку про наявність правових підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача, скасування рішення господарського суду Харківської області від 02 червня 2015 року з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позову, у зв'язку з недоведеністю прокурором обставин справи.

Відповідно до ст. 49 ГПК України стороні на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує мито за рахунок іншої сторони і в тому разі, коли друга сторона звільнена від сплати судового збору.

Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, п. 2 ст. 103, п.2 ст. 104, ст.105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,

ПОСТАНОВИЛА :

Апеляційну скаргу відповідача задовольнити.

Рішення господарського суду Харківської області від 02 червня 2015 року у справі № 922/1731/15 скасувати та прийняти нове рішення.

В задоволенні позову відмовити.

Стягнути з Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) на користь Державного бюджету України (одержувач коштів - Управління державної казначейської служби у Дзержинському районі м. Харкова, вул. Бакуліна 18, м. Харків, 61166, код ЄДРПОУ 37999654, рахунок 31215206783003, банк одержувача - Головне управління державної казначейської служби України у Харківській області, МФО 851011, код бюджетної класифікації 22030001) судовий збір за розгляд справи у суді першої інстанції у розмірі 1218,00 грн.

Стягнути з Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельний будинок "Салтівський" (61029, м. Харків, Салтівське шосе, 129, код 31061964) судовий збір, сплачений відповідачем за подачу апеляційної скарги, у розмірі 609,00 грн.

Доручити господарському суду Харківської області видати відповідні накази.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Повна постанова складена 13.11.2015 року.

Головуючий суддя Шепітько І.І.

Суддя Пелипенко Н.М.

Суддя Россолов В.В.

Дата ухвалення рішення09.11.2015
Оприлюднено19.11.2015
Номер документу53446645
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1731/15

Постанова від 09.11.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шепітько І.І.

Ухвала від 15.10.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шепітько І.І.

Ухвала від 01.10.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шепітько І.І.

Ухвала від 07.09.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шепітько І.І.

Рішення від 02.06.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 27.04.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 26.03.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні