ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
і м е н е м У к р а ї н и
29 жовтня 2015 рокусправа № 804/1553/15 Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Кругового О.О.
суддів: Юхименка О.В. Нагорної Л.М.
за участю секретаря судового засідання: Лащенка Р.В..
за участю:
позивача: ОСОБА_1,
представника третьої особи: ОСОБА_2.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську апеляційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 червня 2015 року у справі №804/1553/15 за позовом ОСОБА_1 до відділу Держземагенства у Петриківському районі Дніпропетровської області, реєстраційної служби Петриківського районного управління юстиції у Дніпропетровській області, третя особа: Курилівська селищна рада Петриківського району Дніпропетровської області про визнання неправомірними дій, зобов'язання вчинити певні дії, визнання недійсним та скасування акту на право на земельну ділянку, -
в с т а н о в и в :
20 січня 2015 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом в якому просив:
- визнати неправомірними дії відділу Держземагентства у Петриківському районі Дніпропетровської області стосовно відмови від внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку по вул. Крутогорна, 29 загальною площею 0,1500 га, кадастровий номер 1223756800-02-010-0061, в частині зміни розмірів земельної ділянки на визначені технічною документацією з шириною земельної ділянки 37,7 м;
- зобов'язати відділ Держземагентства у Петриківському районі Дніпропетровської області внести зміни до відомостей Державного земельного кадастру, на підставі технічної документації із землеустрою щодо розмірів земельної ділянки по вул. Крутогорна,29 загальною площею 0,1500 га, кадастровий номер 1223756800-02-010-0061, з шириною земельної ділянки 37,7 м;
- визнати недійсним та скасувати державний акт на право власності на земельну ділянку ЯЗ №307028 від 05.12.2009 року кадастровий номер 1223756800-02-010-0061;
- зобов'язати реєстраційну службу Петриківського районного управління юстиції видати свідоцтво про право власності на земельну ділянку площею 0,1500 га кадастровий номер 1223756800-02-010-0061 в смт. Курилівка вул. Крутогорна, 29 в межах технічної документації, з шириною земельної ділянки 37,7 метрів.
Адміністративний позов обґрунтовано тим, що позивач звернувся до відділу Держземагентства у Петриківському районі Дніпропетровської області із заявами від 10.07.2014 року та 22.07.2014 року та повідомив щодо виправлення помилок, допущених в Державному акті на право власності на земельну ділянку серія ЯЗ №307028 площею 0.1500 га кадастровий номер 1223756800-02-010-0061, розташованої в смт.Курилівка вул.Крутогорна, 29. відділом Держземагенства у Петриківському районі Дніпропетровської області не було розглянуто питання у виправленні помилки допущеної у відомостях Державного земельного кадастру у відповідності до технічної документації та допущено бездіяльність. Таким чином, відповідачем неправомірно відмовлено у виправленні допущених помилок, що є порушенням його законних прав та інтересів. На думку позивача відповідач має визнати недійсним та скасувати державний акт на право власності на земельну ділянку ЯЗ №307028 від 05.12.2009 року кадастровий номер 1223756800-02-010-0061 та видати новий державний акт згідно технічної документації.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 червня 2015 року адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність щодо неприйняття мотивованого рішення відділу Держземагентства у Петриківському районі Дніпропетровської області по заяві ОСОБА_1 від 22.07.2014 року щодо внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку по вул. Крутогорна,29 загальною площею 0,1500 га, кадастровий номер 1223756800-02-010-0061, зобовязано відділ Держземагентства у Петриківському районі Дніпропетровської області розглянути питання стосовно прийняття мотивованого рішення по заяві ОСОБА_1 від 22.07.2014 року та розглянути питання щодо внесення відомостей та змін до Державного земельного кадастру щодо державної реєстрації земельної ділянки по вул. Крутогорна,29 загальною площею 0,1500 га, кадастровий номер 1223756800-02-010-0061, у задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції ОСОБА_1 звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції вимог норм матеріального та процесуального права просить оскаржувану постанову суду скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.
Апеляційна скарга обґрунтована доводами адміністративного позову.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що рішенням Курилівської селищної ради від 03.10.2007 року №116-10/У ОСОБА_1 надано у власність земельну ділянку загальною прощею 0,18 га, з неї 0,1500 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, та 0,03 га для ведення особистого селянського господарства в смт. Курилівка по вул. Крутогорній.
Актами від 18.07.2008 року встановлено та погоджено межі земельних ділянок в натурі земельних ділянок площею 0,1500 га під забудовою, 0,0204 га - ріллі, 0,0096 га ріллі по вул. Крутогорній.
Згідно з висновком Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Державної адміністрації Петриківського району Дніпропетровської області від 14.11.2008 року, розглянувши матеріали технічної документації із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на земельну ділянку гр.ОСОБА_1 на території Курилівської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області відділ погоджує та вважає за можливе надання у власність земельної ділянки площею 0,18 га для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства в селищі Курилівка по вул.Крутогорна.
Висновками від 23.12.2008 р. №№129,130 розглянувши матеріали із землеустрою щодо складання державного акту на право власності на земельні ділянки згідно з рішенням 10 сесії 5 скликання Курилівської селищної ради від 03.10.2007 року №116 відділ Держкомзему у Петриківському районі Дніпропетровської області погоджує їх та вважає за можливе надати у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 0,15 га, з неї для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд та земельну ділянку загальною площею 0,03 га, з неї 0,03 га для ведення особистого селянського господарства, що розташовані на території Курилівської селищної ради за адресою смт.Курилівка, вул.Крутогорна, із роз'ясненням оформити документи, що посвідчують право власності на земельну ділянку у відповідності до ст.ст.118, 121 Земельного кодексу України.
На підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку від 03.12.2009 року Серія ЯЗ №307028, зарестрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю за №010912801079, гр.. ОСОБА_1 належить право власності на земельну ділянку загальною прощею 0,1500 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в смт.Курилівка по вул. Крутогорній Петриківського району Дніпропетровської області.
Згідно з технічною документацією складеною землевпорядною організацію ПП«Азимут-К» внесено відомості щодо меж земельної ділянки кадастровий номер 1223756800- 02-010-0061 до Державного акту від 03.12.2009 року Серія №ЯЗ№307028.
У кадастровому плані меж земельної ділянки кадастровий номер 1223756800-02-010-0061 наявному в Державному акті ширина земельної ділянки гр.. ОСОБА_1 літери Г і Д становить 33,6 м, а у плані технічної документації - 37,7 метрів.
Виявивши розбіжності щодо розміру земельної ділянки по вул. Крутогорій, 29, кадастровий номер 1223756800-02-010-0061 від 10.07.2014 року позивач звернувся до відповідача 1- відділу Держземагенства у Петриківському районі Дніпропетровської області із заявою від 10.07.2014 року про виправлення помилки, а саме невідповідності у розмірах земельної ділянки зазначених в акті на право власності на земельну ділянку кадастровий номер (1223756800-02-010-0061) та технічній документації до неї.
16.07.2014р. відділ Держземагенства у Петриківському районі Дніпропетровської області на заяву від 10.07.2014 року повідомив, що розбіжностей у розмірах ділянки площею 0,15 га з кадастровим номером 1223756800:02:010:0061, які вказані у державному акті на право власності на земельну ділянку та Державному земельному кадастрі не виявлено. Технічна документація на дану земельну ділянку у Державному фонді документації не обліковується. Також зазначили, що для виявлення чи спростування розбіжностей по площі земельної ділянки між державним актом на право власності на земельну ділянку та технічною документацією і внесення відповідних змін до відомостей Державного земельного кадастру необхідно подати до відділу Держземагенства у Петриківському районі документи на земельну ділянку з кадастровим номером 1223756800:02:010:0061.
22.07.2014 р. ОСОБА_1 звернувся із заявою до Держземагенства у Петриківському районі Дніпропетровської області, в якій повідомив про розбіжності в Державному акті на право власності на земельну ділянку Серія ЯЗ № 307028 площею 0,1500 га, кадастровий номер земельної ділянки 1223756800-02-010-0061 (акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010912801079, цільове призначення земельної ділянки - для обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд) та технічною документацією із землеустрою щодо складання державного акта на право власності на земельну ділянку для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд гр.ОСОБА_1 на території Курилівської селищної ради смт.Курилівка, вул. Крутогорна Петриківського району Дніпропетровської області та просив виправити технічні помилки.
25.07.2014р. відділ Держземагенства у Петриківському районі Дніпропетровської області на заяву від 22.07.2014 року повідомив, що при звірці даних Державного земельного кадастру, державного акту на право власності на земельну ділянку та поданої ОСОБА_1 копії технічної документації на земельну ділянку площею 0,15 га з кадастровим номером 1223756800:02:010:0061, відділом встановлено суттєві розбіжності, пов'язані не з допущенням технічної помилки, а при формуванні земельної ділянки. У цьому листі зазначено, що відділ Держземагентства у Петриківському районі в межах наданих законодавством повноважень не має можливості виправити встановлені розбіжності, повязані з розпорядними функціями при формуванні земельної ділянки.
Правомірність та обґрунтованість дій відповідачів по розгляду заяви позивача про виправлення технічних помилок є предметом спору переданого на вирішення суду.
Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідача не було у порядку визначеному Законом розглянуто заяву позивача та прийнято відповідне рішення. Внаслідок чого, зобов'язано відповідача 1 розглянути заяву позивача із винесення рішення у відповідності до вимог Закону.
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Порядок формування Державного земельного кадастру регламентовано Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 р. №3613-VI (далі Закон № 3613-VІ ).
Згідно ст.1 цього Закону № 3613- VІ державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера. Ця стаття визначає кадастровий номер земельної ділянки, як індивідуальну, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр га знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
У відповідності до вимог ст. 5 Закону України Про Державний земельний кадастр ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом: створення відповідної державної геодезичної та картографічної основи, яка визначається та надається відповідно до цього Закону ; внесення відомостей про обєкти Державного земельного кадастру; внесення змін до відомостей про обєкти Державного земельного кадастру; оброблення та систематизації відомостей про обєкти Державного земельного кадастру. Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях. Внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону .
За приписами ст.ст. 6,7 Закону України Про Державний земельний кадастр ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин, належать, зокрема , ведення та адміністрування Державного земельного кадастру; здійснення підготовки земельно-кадастрової документації; внесення до Державного земельного кадастру на надання відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, територій Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, районів, сіл, селищ, міст; здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні; ведення поземельних книг та надання витягів із Державного земельного кадастру про земельні ділянки; створення документів Державного земельного кадастру.
Згідно ст. 9 Закону №3613-VІ , внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюється державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних ресурсів. Державний кадастровий реєстратор, зокрема, здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій. Державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державним кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки.
Відповідно положень ст. 24 Закону № 3613-VІ державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку, а для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:
-заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;
-оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;
-документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа. Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
Статтею 37 Закону № 3613-VІ встановлено, що у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.
У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п'ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.
Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.
Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.
Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.
Відповідно до п. 138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. №1051 (далі - Порядок №1051) помилками у Державному земельному кадастрі є:
1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру;
2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру);
3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об'єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 р. до Державного фонду документації із землеустрою);
4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії.
Згідно положень п.139 Порядку ведення державного земельного кадастру у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описки, друкарської, граматичної, арифметичної чи іншої помилки) заінтересована особа письмово повідомляє про це за формою згідно з додатком 29 територіальному органові Держгеокадастру у районі (місті) за місцезнаходженням земельної ділянки. У повідомленні викладається суть виявлених помилок. До повідомлення додаються документи, що містять зазначені у повідомленні технічні помилки, та документи, що підтверджують такі помилки і містять правильну редакцію відповідних відомостей.
Як вбачається з матерів справи позивач звернувся до відповідача із заявою про внесення виправлень в Державний земельний кадастр на підставі технічної документації з землеустрою, а саме кадастрового плану земельної ділянки. В заяві позивачем зазначено в чому саме полягає допущена помилка та невідповідність, та надано відповідачу на розгляд оригінали всіх необхідних землевпорядних документів.
В свою чергу, відповідно до ст.142 Порядоку ведення державного земельного кадастру розгляд повідомлення про виявлення технічної помилки та виконання за результатами його розгляду дій, передбачених пунктами 143-150 цього Порядку, здійснюються Державним кадастровим реєстратором у день надходження такого повідомлення.
Саттею 149 Порядоку ведення державного земельного кадастру передбачено, якщо за результатами розгляду повідомлення про виявлення технічної помилки Державним кадастровим реєстратором встановлено, що відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей, та не потребують виправлення у зв'язку з невиявленням відповідних технічних помилок у таких документах, Державний кадастровий реєстратор повідомляє заявникові про відмову у виправленні вказаних у його повідомленні помилок із зазначенням причини відмови.
Отже, внесення відомостей до Державного земельного кадастру, присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам та внесення змін до відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру, виправлення помилок при веденні Державного земельного кадастру віднесено до повноважень Державного кадастрового реєстратора, який діє у складі територіальних органів Держземагенства. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, вилучення таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.
Встановлені обставини справи свідчать що державний кадастровий реєстратор, який здійснює ведення Поземельної книги, протягом чотирнадцяти робочих днів з дати реєстрації заяви вносить до Поземельної книги інформацію про зміну відомостей про земельну ділянку або надає мотивовану відмову у внесенні таких відомостей.
Отже, розгляд заяви позивача та прийняття відповідного рішення по вказаній заві мав здійснювати державний кадастровий реєстратор відділу Держземагенства у Петриківському районі Дніпропетровської області.
В той же час, матеріали справи не містять відповіді Державного кадастрового реєстратора по суті заяви позивача про виправлення технічних помилок по земельній ділянці, що знаходиться по вул. Крутогорна, 29 загальною площею 0,1500 га кадастровий номер 1223756800-21-010-0061.
Позивачем у судовому засіданні пояснено, що державним кадастровим реєстратором по заяві позивача рішень не приймалось, натомість позивачем було отримано листи від відділу Держземагенства у Петриківському районі Дніпропетровської області стосовно його заяви від 22.07.20114 року, які наявні в матеріалах справи.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що відповіді відповідача 1 на заяву позивача про виправлення технічних помилок від 22.07.2014 року, оформлені у вигляді листів від 16.07.2014 року та від 25.07.2014 року за підписом заступника начальника відділу Держземагенства в Петриківському районі Дніпропетровської області не можуть бути визнані рішенням прийнятим по суті заяви позивача в силу Закону.
Відтак, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду пешої інстанції стосовно порушення відповідачем 1 вимог норм чинного законодавства в частині розгляду заяви позивача та вважає, достатнім та відповідним способом захисту порушеного права ОСОБА_1 у вигляді зобов'язання відповідача розглянути заяву від 22.07.2015 року у спосіб передбачений чинним законодавством.
Отже, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що постанова суду першої інстанції є законною та обґрунтованою, прийнятою на підставі повно та всебічно досліджених обставин справи, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни або скасування постанови суду відсутні.
Керуючись ч. 3 ст. 160, ст.195, ст.196, п.1 ч.1 ст.198, ст.200, ст.205, ст.206 КАС України суд, -
у х в а л и в :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 червня 2015 року у справі №804/1553/15 - залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів.
Головуючий: О.О. Круговий
Суддя: О.В. Юхименко
Суддя: Л.М. Нагорна
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2015 |
Оприлюднено | 26.11.2015 |
Номер документу | 53652662 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні