Рішення
від 09.11.2015 по справі 908/4753/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 17/119/15

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.11.2015 Справа № 908/4753/15

за позовною заявою: фермерського господарства В«ЛІДІНГВ» , 71635, Запорізька область, Василівський район, с. Балки, вул. Каховська, 13

до відповідача 1: Головного управління Держземагенства у Запорізькій області, 69059, м. Запоріжжя, вул. Парамонова, 15

до відповідача 2: Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, 69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Василівська районна державна адміністрація Запорізької області, 71600, Запорізька область, м. Василівка, вул. Чекістів, 4

про визнання додаткової угоди укладеною та визнання договору оренди землі поновленим на тих самих умовах

суддя Корсун В.Л.

У засіданні приймали участь представники:

від позивача: ОСОБА_1, довіреність від 28.08.15 № б/н

від відповідача 1: ОСОБА_2, довіреність від 13.11.14 № 58

від відповідача 2: ОСОБА_2, довіреність від 15.09.15 № 12

від третьої особи : не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

28.08.15 до господарського суду Запорізької області звернулось фермерське господарство В«ЛІДІНГВ» (ФГ В«ЛІДІНГВ» ) з позовною заявою до Головного управління Держземагенства у Запорізькій області (далі ГУ Держземагенство) про визнання укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 23.09.09 № 393 (земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 57,5460 га кадастровий № 2320981100:04:059:0001), яка знаходиться на території Балківської сільської ради Василівського райну Запорізької області, укладеного між Василівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та фермерським господарством В«ЛІДІНГВ» (орендар) в наступній редакції: «Поновити термін дії договору оренди землі від 23.09.09, укладеного між Василівською районною державною адміністрацією Запорізької області та фермерським господарством В«ЛІДІНГВ» зареєстрованого у Василівському районному відділі ЗРФ ДП «Центр ДЗК» 14.06.10 за № 041026600056 на 5 (п'ять) років», а договір оренди землі від 23.09.09 № 393 поновленим на строк 5 (пять) років на тих самих умовах, які були передбачені договором».

28.08.15 автоматизованою системою документообігу суду здійснено розподіл справ між суддями та визначено позовну заяву ФГ В«ЛІДІНГВ» до розгляду судді Корсуну В.Л.

Ухвалою від 28.08.15 судом порушено провадження у справі № 908/4753/15, якій присвоєно № провадження 17/119/15, судове засідання призначено на 30.09.15. Цією ж ухвалою судом залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Василівську районну державну адміністрацію Запорізької області (Василівська РДА). У сторін та третьої особи витребувані документи, які необхідні для всебічного та об'єктивного розгляду і вирішення справи.

В судовому засіданні 30.09.15 судом розглянуто заяву позивача б/н від 28.09.15 (яку підтримав представник 3 особи) про залучення до участі в справі відповідача 2 - Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області та на підставі ст. 24 ГПК України залучено до участі в справі відповідача 2 - Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі ГУ Держгеокадастру) про що винесено відповідну ухвалу, судове засідання призначено на 19.10.15.

В засіданні 30.09.15 судом відмовлено у задоволенні заяви (клопотання) позивача від 30.09.15 про витребування доказів, проти якого третя особа не заперечила, в якому на підставі ст. 38 ГПК України ФГ В«ЛІДІНГВ» просило суд витребувати у ГУ Держгеокадастру письмові відомості щодо підтвердження або спростування інформації про вжиття заходів направлених на передачу в оренду третім особам земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 57,5460 га (кадастровий номер 2320981100:04:059:0001), яка знаходиться на території Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області, з додаванням копій документального підтвердження зазначених дій, у т.ч. копії наказу про надання дозволу на виготовлення документації з землеустрою.

Відмовляючи у задоволенні вказаної заяви (клопотання) суд виходив з приписів ч. 1 ст. 38 ГПК України якою передбачено, що сторона або прокурор у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування господарським судом доказів.

Враховуючи не надання позивачем до своєї заяви (клопотання) доказів того, що він самостійно звертався до ГУ Держгеокадастру із відповідною заявою про надання таким управлінням відповідних відомостей, або доказів того, що позивач не мав можливості звернутись до вказаного управління з об'єктивних причин, судом, через необґрунтованість, відмовлено у задоволенні вказаної заяви (клопотання).

В засіданні 19.10.15 судом прийнято до розгляду позовну заяву (уточнену) від 28.09.15, якою позивач просить суд:

- византи укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 23.09.09 № 393, земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 57,5460 га (кадастровий № 2320981100:04:059:0001), яка знаходиться на території Балківської сільської ради Василівського райну Запорізької області, укладений між Василівською районною державною адміністрацією Запорізької області (орендодавець) та фермерським господарством В«ЛІДІНГВ» (орендар) (71635, Запорізька область, Василівський район, с. Балки, вул. Каховська, 13, код ЄДРПОУ 33859092) в наступній редакції:

«Додаткова угода до договору оренди земельної ділянки від 23 вересня 2009 року (зареєстрованого у Василівському районному відділі ЗРФ ДП «Центр ДЗК» 14.06.2010 за № 041026600056).

Головне управління Держземагенства у Запорізькій області, яке надалі іменується «Орендодавець» і Фермерське господарство «ЛІДІНГ», іменоване в подальшому «Орендар», на підставі ст. 33 Закону України «Про оренду землі», взаємної згоди сторін, вирішили:

1.Поновити термін дії договору оренди землі від 23.09.2009 р., укладеного між Василівською районною державною адміністрацією Запорізької області та фермерським господарством В«ЛІДІНГВ» зареєстрованого у Василівському районному відділі ЗРФ ДП «Центр ДЗК» 14.06.2010 р. за № 041026600056 на 5 (п'ять) років»

Ця додаткова угода є невід'ємною частиною вищевказаного договору і набирає чинності з дати державної реєстрації.

«Орендодавець» «Орендар»

Головне управління Держземагенства Фермерське господарство «ЛІДІНГ»

у Запорізькій області, код ЄДРПОУ 33859092

код ЄДРПОУ 39820689 с. Балки, вул. Каховська,13

м. Запоріжжя, вул. Парамонова,15 Василівський р-н Запорізька обл.»;

- визнати поновленим договір оренди землі № 393 від 23.09.2009р. зареєстрований у Василівському районному відділі ЗРФ ДП «Центр ДЗК» 14.06.2010 р. за № 041026600056 на строк 5 (п'ять) років на тих самих умовах, які були передбачені договором.

В засіданні 19.10.15 судом відмовлено у задоволенні клопотання ГУ Держгеокадастру (відповідача 1) від 15.10.15 № б/н про витребування доказів, проти якого позивач заперчив та яке підтримав представник третьої особи, в якому заявник просив суд, в порядку ст. 38 ГПК України, витребувати від позивача докази на підтвердження належного виконання ним своїх обов'язків за договором оренди землі від 23.09.09, а саме: а) щодо забезпечення використання землі за цільовим призначенням; б) додержання вимог законодавства проо охорону довкілля; в) своєчасної оплати орендної плати відповідно до змін внесених до пп..288.5.1.ст. 288.5. Податкового кодексу України; г) не порушення прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; г) підвищення родючості грунтів та зберігання ін. корисних властивостей землі; д) своєчасного надання відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування даних про стан і використання земель та ін. природних ресурсів в порядку, встановленому законом; е) дотримання правил добросусідства (…); є) зберігання геодезичних знаків (…); ж) використання земельної ділянки після державної реєстрації договору оренди;з) додержання режиму використання земель природоохоронного (…) призначення.

Відмовляючи у задоволенні вказаного клопотання суд виходив з того, що відповідач 1 не надав до суду доказів того, що:

- він самостійно звертався до ФГ «ЛІДІНГ» із відповідною заявою про надання фермерським господарством доказів на підтвердження належного виконання своїх обов'язків за відповідним договором оренди землі, а саме: а) щодо забезпечення використання землі за цільовим призначенням; б) додержання вимог законодавства проо охорону довкілля; в) своєчасної оплати орендної плати відповідно до змін внесених до пп..288.5.1.ст. 288.5. Податкового кодексу України; г) не порушення прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; г) підвищення родючості грунтів та зберігання ін. корисних властивостей землі; д) своєчасного надання відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування даних про стан і використання земель та ін. природних ресурсів в порядку, встановленому законом; е) дотримання правил добросусідства (…); є) зберігання геодезичних знаків (…); ж) використання земельної ділянки після державної реєстрації договору оренди;з) додержання режиму використання земель природоохоронного (…) призначення;

- або доказів того, що відповідач 1 не мав можливості звернутись до позивача у цій справі з обє'ктивних причин.

В засіданні 19.10.15 судом оголошувалась перерва до 09.11.15.

За заявою представників сторін та третьої особи розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.

У засіданні суду 09.11.15, на підставі ст.ст. 82 1 , 85 ГПК України, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Судом повідомлено представників сторін про час складення рішення у повному обсязі.

Позивач підтримав заявлені вимоги в повному обсязі з підстав викладених у позовній заяві з урахуванням позовної заяви (уточненої) від 28.09.15 та у поясненні від 19.10.15, позовні вимоги обґрунтовував наступним. 23.09.09 між Василівською РДА Запорізької області та ФГ В«ЛІДІНГВ» укладено договір оренди землі № 393 строком на 5 років. На виконання умов вказаного договору орендодавець передав позивачу в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 57,5460 га, яка знаходиться на території Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області. 20.11.14 позивач звернувся до відповідача 1 із заявою про поновлення договору оренди землі на новий строк у зв'язку із закінченням терміну його дії 29.12.14 та надав до заяви проект додаткової угоди у відповідній редакції. Листом від 10.12.14 № 27-8-0.4-12663/2-14 відповідач 1 надав позивачу відповідь, якою запропонував сформувати новий пакет документів. 20.03.15 позивач повторно звернувся до відповідача 1 із заявою про поновлення договору оренди та надав до заяви проект додаткової угоди та інформацію про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки. Ввважає, що листом від 10.04.15 14 № 27-8-0.4-4249/2-15 відповідач 1 з формальних підстав запропонувало позивачу сформувати новий пакет документів, при цьому у відповіді не зазначено про відмову у поновленні договору. 15.05.15 позивач повторно звернувся до відповідача 1 з заявою про поновлення договору оренди землі. Проте, заява позивача залишена без відповіді та реагування. Отже, позивач вказує, що на час звернення з позовом до суду, внаслідок зволікання відповідача, договір оренди у встановленому законом порядку не поновлений. Він, як орендар, належно виконував свої зобов'язання за цим договором та після закінчення терміну оренди продовжує користуватись земельною ділянкою та сплачувати за неї орендні платежі у встановленому законом порядку. Враховуючи, що від орендодавця протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору оренди не надходило письмових заперечень у поновленні спірного договору оренди землі, керуючись ст.ст. 179, 181, 188 ГК України, ст. 626 ЦК України, ст.ст. 33 Закону України В«Про оренду земліВ» просить суд позов задовольнити.

Відповідачі 1, 2 проти позовних вимог заперечили повністю з підстав викладених у своїх відзивах на позовну заяву у цій справі. Так, у відзивах від 15.10.15 на позов кожен з відповідачів вказвав, що переважне право орендаря перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк не може бути примусом для власника земельної ділянки і передбачають право, а не обов'язок на переукладення договору оренди. При цьому, на думку відповідачів, у разі задоволення позову суд першої інстанції візьме на себе невластиві функції суб'єкта владних повноважень та порушить норми матеріального права, а саме ч. 4 ст. 122 ЗК України. Крім того, за доводами відповідачів, позивачем не надано безперечних доказів щодо належного виконання орендарем своїх обов'язків за договором оренди землі від 23.09.09 № 393, що, на думку відповідачів, позбавляє ФГ «ЛІДІНГ» переважного права, в розумінні ч. 1 ст. 33 Закону України «Про оренду землі», перед іншими особами, на поновлення спірного договору оренди землі на новий строк. Зокрема, відповідачі зазначають про неналежне виконання позивачем обов'язків за умовами договору в частині дотримання вимог законодавства про охорону довкілля.

Представник третьої особи в судове засідання призначене на 09.11.15 не з'явився, про причини неявки суд не повідомив. Був присутнім в судовому засіданні 30.09.15 та 19.10.15.

Як свідчать протокол судового засідання від 19.10.15 та розписка від 19.10.15, прдставник третьої особи повідомлений про призначення розгляду справи № 908/4753/15 на 10 год. 00 хв. 09.11.15.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

Т.в.о. голови Василівської РДА ОСОБА_3 розглянувши проект землеустрою (…) своїм розпорядженням від 04.12.08 № 843 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ФГ «ЛІДІНГ» для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за адресою: територія Банківської сільської ради Василівського району Запорізької області» вирішив: 1. Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ФГ «ЛІДІНГ» для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за адресою: територія банківської сільської ради Василевського району Запорізької області; передати ФГ «ЛІДІНГ» земельну ділянку площею 58,8978 га, в т.ч. 58,8978 га ріллі в оренду терміном на 5 років для ведення фермерського господарства (п. 2); (…) укласти з Василевською РДА договір оренди земельної ділянки площею 58,8978 га, в т.ч. 58,8978 га ріллі та провести його державну реєстрацію (п.п. 3.3).

Розпорядженням т.в.о. голови Василівської РДА ОСОБА_3 від 23.06.09 № 394 внесено зміни до розпорядження голови Василівської РДА від 04.12.08 № 843 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ФГ «ЛІДІНГ» для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за адресою: територія Банківської сільської ради Василівського району Запорізької області», змінивши у всіх випадках і відмінках «площею 58,8978 га, в т.ч. ріллі 58,8978 га» на «загальною площею 57,5460 га в т.ч. 57,5460 га».

На виконання вказаних вище розпоряджень між Василівською РДА (Орендодавець) та ФГ «ЛІДІНГ» (Орендар) 23.09.09 укладено договір оренди землі № 393 за умовами якого (п. 1 договору) Орендодавець на підставі розпорядження голови Василівської РДА від 04.12.08 № 843 із змінами внесеними розпорядженням від 23.06.09 № 394, надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства із земель державної власності на території Балківської сільської ради.

В оренду (п. 2 договору) передається земельна ділянка загальною площею 57,5460 га, в т.ч. 57,5460 га ріллі (кадастровий № земельної ділянки 2320981100:04:059:0001).

У відповідності із п. 4 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до довідки відділу земельних ресурсів у Василівському районі Запорізької області від 29.09.09 № 298 становить 794 915,23 грн.

Земельна ділянка не має недоліків, що можуть перешкодити її ефективному використанню (п. 5). Договір укладений на 5 років. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право на інших рівних умовах на поновлення його на новий строк якщо він належно виконував обов'язки відповідно до умов цього договору. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію (п. 7 договору).

Орендна плата встановлюється відповідно до розпорядження голови райдержадміністрації від 01.07.08 № 505 «Про встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення (сільськогосподарські угіддя) та водного фонду» (…) та вноситься Орендарем у розмірі 19 872,90 грн. на рік (п. 8 договору). Орендна плата вноситься Орендарем рівними частками щомісячно на протязі календарного року не пізніше 30-го числа поточного місяця (п.9).

Пунктом 13 договору прередбачено, що закріплено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Цільове призначення земельної ділянки: сільськогосподарського призначення (п.14 договору).

Згідно з п.п. 16, 17 договору, передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється у семиденний строк, після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.У разі не досягнення згоди … спір розв'язується у судовому порядку (п. 30 договору).

Невід'ємними частинами договору (п. 39) є: план або схема земельної ділянки; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт прийому-передачі обєктва оренди; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів.

14.06.10 договір зареєстровано у Василівському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП ЦДЗК про що у державному реєстрі земель вчинено запис за № 041026600056.

Актом прийому-передачі земельної ділянки з земель державної власності на території Балківської сільської ради від «___»


2009 Орендодавець передав, а Орендар прийняв земельну ділянку площею 57,5460 га (кадастровий № земельної ділянки 2320981100:04:059:0001).

13.12.10 року сторонами за договором від 23.09.09 № 393 підписано договір № 546 про внесення змін до договору оренди землі яким пункти 4 та 8 договору оренди землі від 23.09.09 № 393 викладені в наступній редакції:

«п. 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно довідки згідно довідки відділу Держкомзему у Василівському районі Запорізької області від 04.10.10 № 944 складає 841 736,85 грн.».

«п. 8. Орендна плата обчислюється згідно розпорядження голови районної державної адміністрації від 20.05.10 № 401 «Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 01.07.08 № 505 зареєстрованого у Василівському районному управлінні юстиції Запорізької області від 26.054.10 за № 5/321 та вноситься орендарем в грошовій формі у розмірі 25 252,11 грн. на рік».

Договір № 546 від 13.12.10 про внесення змін до договору оренди землі від 23.09.09 № 393 зареєстровано 16.12.11 у відділі держкомзему у Василівському районі Запорізької області про що у державному реєстрі земель вчинено запис за № 232090004001582.

Заявою, яка надійшла 20.11.14, ФГ «ЛІДІНГ» звернулось до ГУ Держземагенства у Запорізькій області з проханням про продовження строку дії договору оренди земельної ділянки площею 57,54,60 га розташованої на території Балківської сільської ради для ведення фермерського господарства, який був укладений на 5 років зареєстрований за № 041026600056 від 14.06.10. Посилання на додатки до вказаної заяви в тексті самої заяви відсутні.

Листом від 10.12.14 № 27-8-0.4-12663/2-14 «Про розгляд звернення» в.о. керівника ГУ Держземагенства у Запорізькій області надано відповідь на заяву ФГ «ЛІДІНГ» про продовження договору оренди землі від 23.09.09 № 393, згідно із змістом якої ГУ Держземагенства повідомлено, що:

- до заяви ФГ «ЛІДІНГ» додано тільки один екземпляр додаткової угоди;

- відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності;

- до вказаної заяви ФГ «ЛІДІНГ» не додано документів підтверджуючих проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки (витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки);

- для об'єктивного розгляду заяви ФГ «ЛІДІНГ» запропоновано сформувати та подати до ГУ Держземагенства повний пакет документів.

20.03.15 ФГ «ЛІДІНГ» повторно звернулось до ГУ Держземагенства з проханням про продовження строку дії договору оренди земельної ділянки площею 57,54,60 га розташованої на території Балківської сільської ради для ведення фермерського господарства, який був укладений на 5 років зареєстрований за № 041026600056 від 14.06.10. Посилання на додатки до вказаної заяви в тексті самої заяви відсутні.

Листом за вих. від 10.04.15 № 27-8-0.4-4249/2-15 першим заступником начальника ГУ Держземагенства вказано на розбіжності у площі земельної ділянки: в заяві ФГ «ЛІДІНГ» просить продовжити строк дії договору оренди земельної ділянки площею 57,54,60 га, а згідно ОСОБА_2 з Державного земельного кадастру від 15.10.14 площа земельної ділянки складає 57,5460 га. Крім того, було зазначено, що:

- до заяви подано інформацію щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 23.02.15 №27-28-22.8-986/2-154

- згідно із ст. ст. 20, 23 Закону України «Про оцінку земель» за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка затверджується відповідною радою;

- дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель;

- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин;

- згідно з вимог чинного законодавства документи, які подаються до органів державної влади, мають бути належним чином завірені або надані в оригіналі. У зв'язку з чим для об'єктивного розгляду заяви запропоновано сформувати та надати до ГУ Держземагенства належним чином сформований пакет документів.

15.05.15 ФГ «ЛІДІНГ» звернулось до ГУ Держземагенства із заявою від 14.05.15 про продовження строку дії договору оренди земельної ділянки ФГ «ЛІДІНГ» розташованої на території Балківської сільської ради для ведення фермерського господарства, який був укладений на 5 років та зареєстрований у Василівському райвідділі Запорізької регіональної філії ДП ЦДЗК 14.06.10 № 041026600056. Крім того, в заяві керівник ФГ «ЛІДІНГ» пояснює, що технічна документація з нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки замовлена та виконується ТОВ «Агенство-2» і буде надана до 10.06.15. Додатками до вказаної заяви вказано: 1) копія договору оренди; 2) копія довідки з єдиного державного реєстру; 3) копія свідоцтва про державну реєстрацію; 4) витяг ДЗК про земельну ділянку; 5) копія паспорту інд. коду; 6) довідка з податкової.

Листом від 12.06.15 першим заступником начальника ГУ Держземагенства надано відповідь згідно із змістом якої для обєктивного розгляду заяви ФГ «ЛІДІНГ» останньому запропоновано привести клопотання та додаткову угоду до договору у відповідність до вимог чинного законодавства додавши рішення про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки, витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

При цьому, позивач зазначав, що відповіді на його заяву від 14.05.15, яка надлійшла до ГУ Держземагенства 15.05.15, до ФГ «ЛІДІНГ» не надходила.

11.08.15 ФГ «ЛІДІНГ» звернулось до ГУ Держгеокадастру із заявою про продовження строку дії договору оренди земельної ділянки площею 57,5460 га для ведення фермерського господарства. Зміст вказаного листа (заяви) свідчить, що заявник повідомляє ГУ Держгеокадастр про те, що: попередній договір оренди землі був укладений на 5 років; нормативна грошова оцінка земельної ділянки виготовлена і затверджена рішенням Василівської районної ради за № 5 від 05.08.15. Серед додатків до вказаного листа (заяви) вказано: 1) копія договору оренди; 2) копія довідки з єдиного державного реєстру; 3) копія свідоцтва про державну реєстрацію; 4) витяг ДЗК про земельну ділянку; 5) копія паспорту інд. коду; 6) довідка з податкової; 7) копія рішення Василівської районної ради про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки ФГ «ЛІДІНГ»; 8) додаткова угода (проект); 9) договір № 546 від 13.12.10.

Листом-повідомленням від 17.08.15 № 0-8-0.4-2201/25-15 за підписом заступника начальника ГУ Держгеокадастру (відповідач 2) надано відповідь на вищенаведену заяву позивача згідно із змістом якої ФГ «ЛІДІНГ» було роз'яснено:

- вимоги ст. 33 Закону України «Про оренду землі» та те, що: орендар, який має намір скористатись переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк встаановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі; до листа- повідомлення про поновлення договору орендар додає проект додаткової угоди; при поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін;

- що у разі не досягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-0повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору оренди, за відсутності заперечень приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності) …

- що для застосування ст. 33 Закону України «Про оренду землі» та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідне виконання таких умов: належне виконання орендарем своїх обов'язків за договором; повідомлення орендарем до спливу строку договору орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатись переважним правом укладення договору на новий строк; укладення додаткової угоди про поновлення (продовження) договору оренди землі. У зв'язку із не виконанням вищенаведених умов переважне право на поновлення договору вважається втраченим, а договір оренди припиненим;

- відповідно до ст. 34 Закону України «Про оренду землі», у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїхз вимог до орендодавця.

Як вказує позивач, після закінчення строку дії договору оренди землі від 23.09.09 № 393 ФГ «ЛІДІНГ» продовжує користуватись земельною ділянкою переданою в оренду на підставі договору від 23.09.09 № 393 та сплачувати орендну плату.

За таких обставин, враховуючи, що орендодавець не заявив заперечень проти поновлення дії вказаного договору оренди землі у встановлений строк, а позивач, як орендар після закінчення терміну оренди (14.06.15) продовжує користуватись земельною ділянкою та сплачувати за неї орендні платежі ФГ «ЛІДІНГ» звернулось до господарського суду з даним позовом.

Оцінивши та дослідивши надані сторонами докази в їх сукупності суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню виходячи із наступного.

Згідно з нормами ст. 19 Конституції України, органи державної влади (до кола яких відносяться і відповідачі у цій справі) та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

01.01.11 набрав чинності Податковий кодекс України (далі ПК України), яким визначено, що він (цей Кодекс) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів … (п. 1.1. ст. 1).

Статтею 12 ПК України визначено повноваження Верховної Ради України, Верховної Ради АР Крим, сільських, селищних та міських рад щодо податків та зборів. При цьому, (…) сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів (п. 12.3 ст. 12 зазначеного Кодексу). Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (п. 12.3.1.).

За п. 12.5. зазначеної статті, офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.

Згідно із ст. 14 ПК України, (…) власники земельних ділянок - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), які відповідно до закону набули права власності на землю в Україні, а також територіальні громади та держава щодо земель комунальної та державної власності відповідно (п. 14.1.34.). Крім того, земельний (п. 14.1.72.) податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди (п. 14.1.73.). Земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами (п. 14.1.74.). Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (п. 14.1.125). Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136.) Плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п. 14.1.147.).

Статтею 269 ПК України визначено платників земельного податку. Так, відповідно до п. 269.1. платниками податку є: 269.1.1. власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); 269.1.2. землекористувачі. Об'єктами оподаткування (п. 270.1. ст. 270 ПК України) є: 270.1.1. - земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; 270.1.2. земельні частки (паї), які перебувають у власності.

База оподаткування земельним податком визначена ст. 271. ПК України. Так, зокрема: п. 271.1. Базою оподаткування є: 271.1.1. нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; 271.1.2. площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено. П. 271.2. Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно із ст. 285 ПК України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік (п. 285.1.). Базовий (п. 285.2.) податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).

У відповідності із вимогами ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної податкової політики (п. 288.1.). Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п. 288.2.). Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.3.). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4.).

Згідно із п. 288.5. ст. 288. ПК України , розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.2.).

Ст. 289 ПК України унормовано , що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (п. 289.1). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за відповідною формулою.

Статтею 13 Закону України від 11.12.03 № 1378-IV «Про оцінку земель» в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин у цій справі передбачено обов'язкове проведення грошової оцінки земельних ділянок. Так, згідно з вимогами цієї статті, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

А відповідно до ст. 23 (Затвердження технічної документації з оцінки земель) вказаного Закону, технічна документація (…) з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Вирішуючи справу по суті спору суд виходить з того, що станом на час укладення договору оренди землі від 23.09.09 № 393 та його державної реєстрації в Державному реєстрі земель Орендодавцем земельної ділянки державної форми власності загальною площею 57,5460 га (кадастровий № земельної ділянки 2320981100:04:059:0001), у т.ч. 57,5460 га ріллі, була Василівська РДА, яка в силу своєї компетенції, станом на час укладення вказаного договору, та в межах своїх повноважень (ст. ст. 17, 122, пункт 12 розділу Х (Перехідні положення) ЗК України) здійснювала виконавчу владу на території Василівського району Запорізької області та передала в оренду (користування ) земельну ділянку із земель державної власності за межами населеного пункту для сільськогосподарського використання.

10.04.11 набрав чинності Закон України «Про центральні органи виконавчої влади» від 17.03.11 № 3166-VI преамбулою якого визначено, що цей Закон визначає організацію, повноваження та порядок діяльності центральних органів виконавчої влади України.

Згідно з ч. 1 вказаного Закону (в редакції чинній станом на час закінчення терміну дії договору (14.06.15) оренди землі від 23.09.09 № 393), систему центральних органів виконавчої влади складають міністерства України та інші центральні органи виконавчої влади. Система центральних органів виконавчої влади є складовою системи органів виконавчої влади, вищим органом якої є ОСОБА_4 Міністрів України (п. 1). Міністерства забезпечують формування та реалізують державну політику в одній чи декількох сферах, інші центральні органи виконавчої влади виконують окремі функції з реалізації державної політики (п. 2). Повноваження міністерств, інших центральних органів виконавчої влади поширюються на всю територію держави (п. 3).

Статтею 5 зазначеного Закону унормовано, що Міністерства та ін. центральні органи виконавчої влади утворюються, реорганізуються та ліквідуються ОСОБА_4 Міністрів України за поданням Прем'єр-міністра України (ч. 1). Міністерство, ін. центральний орган виконавчої влади утворюється шляхом утворення нового органу влади або в результаті реорганізації (злиття, поділу, перетворення) одного чи кількох центральних органів виконавчої влади (ч. 4). Міністерство, ін. центральний орган виконавчої влади припиняється шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації (ч. 5). Державна реєстрація міністерства, ін. центрального органу виконавчої влади як юридичної особи здійснюється у 3-денний строк з дня набрання чинності постанови Верховної Ради України про призначення міністра, акту ОСОБА_4 Міністрів України про призначення керівника ін. центрального органу виконавчої влади (ч. 6). Міністерства, ін. центральні органи виконавчої влади, щодо яких набрав чинності акт ОСОБА_4 Міністрів України про їх припинення, продовжують здійснювати повноваження та функції у визначених сферах компетенції до завершення здійснення заходів з утворення міністерства, ін. центрального органу виконавчої влади, до якого переходять повноваження та функції іністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, що припиняється, та можливості забезпечення здійснення ним цих функцій і повноважень, про що видається відповідний акт ОСОБА_4 Міністрів України (ч. 7). ОСОБА_4 Міністрів України про ліквідацію міністерства, ін. центрального органу виконавчої влади визначається орган виконавчої влади, якому передаються повноваження та функції міністерства, ін. центрального органу виконавчої влади, що ліквідується (ч. 8). Порядок здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією чи ліквідацією міністерств, ін. центральних органів виконавчої влади, визначається ОСОБА_4 Міністрів України (ч. 9).

Постановою ОСОБА_4 Міністрів Україхни від 20.10.11 № 1074 затверджено Порядок здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (далі Порядок) яким визначено механізм здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, ін. центральних органів виконавчої влади.

Пунктами 4, 6 вказаного Порядку передбачено, що орган виконавчої влади утворюється шляхом утворення нового органу виконавчої влади або в результаті реорганізації (злиття, поділу, перетворення ) одного чи кількох органів виконавчої влади (п. 4). Права та обов'язки органів виконавчої влади переходять (п. 6): у разі злиття органів виконавчої влади - до органу виконавчої влади, утвореного внаслідок такого злиття; у разі приєднання одного або кількох органів виконавчої влади до ін. органу виконавчої влади - до органу виконавчої влади, до якого приєднано один або кілька органів виконавчої влади; у разі поділу органу виконавчої влади - до органів виконавчої влади, утворених внаслідок такого поділу; у разі перетворення органу виконавчої влади - до утвореного органу виконавчої влади; у разі ліквідації органу виконавчої влади і передачі його завдань та функцій ін. органам виконавчої влади - до органів виконавчої влади, визначених відповідним актом ОСОБА_4 Міністрів України.

Згідно з пунктами 7, 8 Порядку, майнові права та обов'язки органів виконавчої влади у разі їх злиття, приєднання або перетворення переходять правонаступникові на підставі передавального акта, а у разі їх поділу - згідно з розподільчим балансом. У разі ліквідації органу виконавчої влади складається ліквідаційний баланс (п. 7 ). Внаслідок реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) органів виконавчої влади припиняється той орган виконавчої влади, майнові права та обов'язки якого переходять його правонаступникам . Перейменування органу виконавчої влади не призводить до його реорганізації (п. 8).

Орган виконавчої влади, утворений в результаті реорганізації, здійснює повноваження та виконує функції у визначених ОСОБА_4 Міністрів України сферах компетенції з дня набрання чинності актом ОСОБА_4 Міністрів України щодо можливості забезпечення здійснення таким органом повноважень та виконання функцій органу виконавчої влади, що припиняється. Орган виконавчої влади, щодо якого набрав чинності акт ОСОБА_4 Міністрів України про його припинення, продовжує здійснювати повноваження та виконувати функції з формування і реалізації державної політики у визначеній ОСОБА_4 Міністрів України сфері до набрання чинності актом ОСОБА_4 Міністрів України щодо можливості забезпечення здійснення утвореним органом виконавчої влади його повноважень та виконання функцій (п. 12) .

А згідно з п. 14 вказаного Порядку, право підписувати документи щодо здійснення повноважень та виконання функцій з формування і реалізації державної політики у визначеній ОСОБА_4 Міністрів України сфері до дня набрання чинності актом ОСОБА_4 Міністрів України, зазначеним у п. 13 цього Порядку, має керівник органу виконавчої влади, що припиняється (у разі його звільнення - заступник такого керівника), а після зазначеного дня - керівник утвореного органу виконавчої влади або органу виконавчої влади, до якого перейшли права та обов'язки органу виконавчої влади, що припиняється. У разі звільнення керівника органу виконавчої влади, що припиняється, та його заступників право підписувати такі документи надається керівникові утвореного органу виконавчої влади або органу виконавчої влади, до якого перейшли права та обов'язки органу виконавчої влади, що припиняється.

Згідно із п. 19 Положення, право підписувати документи щодо припинення органу виконавчої влади або територіального органу надається голові комісії з моменту його затвердження до дня внесення запису про державну реєстрацію припинення органу виконавчої влади або територіального органу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Для здійснення своїх повноважень голова комісії видає накази, використовуючи бланки органу виконавчої влади або територіального органу, що припиняється.

Як свідчить Спеціальний витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців як станом на час порушення провадження у цій справі так і станом на час прийняття процесуального рішення у справі по суті спору, ГУ Держземагенства у Запорізькій області (ідентифікаційний код 38461250) із 11.06.15 знаходиться в стані припинення за рішенням засновників, тобто не є при припиненим в розумінні ч. 2 ст. 104 ЦК України.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної і комунальної власності» від 06.09.12 за № 5245-VI (далі Закон № 5245-VI), який набрав чинності із 01.01.13, були внесені зміни в ряд законодавчих актів, у т.ч. до ст. 15, 122, розділу Х (ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ) Земельного кодексу України (або ЗК України), ст. 4 Закону України «Про оренду землі».

Так, вказаним Законом:

- частина 1 ст. 15 ЗК України (Повноваження центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин ) була доповнена пунктом «і» згідно з яким до повноважень центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин належить: (…) «і) розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності відповідно до повноважень визначених цим кодексом»;

- стаття 122 ЗК України була викладена в новій редакції згідно з якою з моменту набрання чинності цим Законом районні державні адміністрації (до кола яких відноситься і Василівська РДА) на їх території позбавлені права передавати земельні ділянки сільськогосподарського використання із земель державної власності у власність або у користування;

- пункти 10-12 розділу Х (ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ) ЗК України виключені;

- частину 4 ст. 4 Закону України «Про оренду землі» викладено в редакції згідно з якою «Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування».

Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону № 5245-VI, визнано таким, що втратив чинність Закон України «Про розмежування земель державної та комунальної власності» (п. 2). З дня набрання чинності цим Законом (…) у державній власності залишаються (п. 4):

а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки:

на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності;

які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук;

які належать до земель оборони;

б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України;

в) землі зон відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.05.12 № 258 затверджено Положення про головне управління Держземагенства в області (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.05.12 за № 852/2116 4). Згідно з п. 4.32. вказаного положення, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань (…) передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування для всіх потреб в межах області.

Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів у сфері земельних відносин щодо спрощення процедури відведення земельних ділянок» від 02.07.13 №365-VIІ, який набув чинності із 27.07.13, п. «і» ч. 1 ст. 15 ЗК України виключено. Статтю 15 1 ЗК України (Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин ) доповнено пунктом є 1 ) згідно з яким до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить: (…) є 1 ) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Постановою ОСОБА_4 Міненістрів України від 10.09.14 № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» останній постановив (…) утворити Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру реорганізувавши Державне агентство земельних ресурсів України (…).

Постановою ОСОБА_4 Міністрів України від 14.01.15 № 5 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру» постановлено утворити як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком згідно з додатком 1. Реорганізувати територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком згідно з додатком 2 (п. 2). Установити, що територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів, які реорганізуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру (п. 3).

Постановою ОСОБА_4 Міністрів України від 14.01.15 № 15 затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Згідно із п. 1 вказаного Положення, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади діяльність якого спрямовується і координується ОСОБА_4 Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру (п. 1).

Основними завданнями Держгеокадастру (п. 3) є: 1) реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру; 2) надання адміністративних послуг згідно із законом у відповідній сфері; 3) внесення на розгляд Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначеній сфері, крім пропозицій щодо формування державної політики з використання і охорони земель сільськогосподарського призначення, які вносяться на розгляд Міністра аграрної політики та продовольства.

Держгеокадастр (п. 4) відповідно до покладених на нього завдань: (…) розпоряджається (п.п. 31) землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.

Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 7).

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.15 № 18 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, яке є територіальним органом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане (п. 1).

Згідно із п.п. 13 п. 4 вказаного Положення, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області відповідно до покладених на нього завдань … розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених ЗК України, на території Запорізької області.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 16.02.15 № 49 втратило чинність Положення про головне управління Держземагенства в області затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.05.12 № 258.

Розпорядженням ОСОБА_4 Міністрів України від 31.03.15 № 294-р ОСОБА_4 Міністрів України погодився з пропозицією Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства щодо можливості забезпечення здійснення покладених на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру постановою ОСОБА_4 Міністрів України від 14.01.15 № 15 «Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру» функцій і повноважень Державного агенства земельних ресурсів, що припиняється.

Наведене вище надає суду підстави для висновку про те, що після укладення між Василівською РДА (орендодавець) та ФГ В«ЛІДІНГВ» (орендар) договору оренди землі від 23.09.09 № 393 та станом на час закінчееня 5-річного терміну, на який його було укладено, відбулись зміни в чинному законодавстві, які регламентують порядок укладення договорів оренди землі із земель державної та комунальної власності.

Як наслідок, через таку зміну законодавчих та ін. підзаконних нормативно-правових актів (у т.ч. наведених вище), змінився і Орендодавець (Орендодавці) земельної ділянки за договором оренди землі від 23.09.09 № 393 яким (якими) є Головне управління Держземагенства у Запорізькій області, яке знаходиться в стадії припинення та Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Законом України «Про оренду землі» (далі Закон) в редакції чинній станом на час закінчення строку дії (є дата 14.06.15) договору оренди землі від від 23.09.09 № 393 визначено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ч. 1 ст. 2).

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності (ст. 4 Закону), є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

За ст. 5 цього Закону, орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.

Згідно із ст. 15 Закону України «Про оренду землі», істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ст. 16, 17 вказаного Закону у відповідній редакції, укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому ЗК України, або за результатами аукціону (ст. 16). Об'єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

Строк дії договору оренди землі (ст. 19) визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. (…) При передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.

Згідно із ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі (ч. 1). Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (ч. 2). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч. 3).

Зміна умов договору оренди землі (ст. 30) здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 33 Закону України «Про оренду землі», ня яку посилається позивач як на підставу для задоволення його позовних вимог у цій справі (в редакції станом на час закінчення терміну дії договору оренди землі від від 23.09.09 № 393) унормовано, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі ) (ч. 1). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі (ч. 2). До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди (ч. 3). При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється (ч. 4). Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення (ч. 5). У разі, якщо орендар продовжує користуватись земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі, такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності) (ч. 6). Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу (ч. 7). Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку (ч. 8). Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді (ч. 9). У разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди (ч. 10).

Судом враховано, що згідно з вимогами ст. 4 2 , 4 3 , 33, 34 ГПК України, правосуддя в господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом. Судочинство здійснюється на засадах змагальності. Сторони які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Матеріали справи свідчать, що станом на час прийняття процесуального рішення у цій справі по суті спору позивач посилаючись в своєму зверненні до виконуючого обов'язки начальника ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області (вх. № 27-2533/0/24-15 від 11.08.15) на наявність виготовлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки і затвердження такої оцінки рішенням Василівської районної ради від 09.08.15 № 5 вказаного рішення суду не надав.

Також до матеріалів справи не надано ОСОБА_2 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 57,5460 га станом на час звернення фермерського господарства до відповідачів із заявою (клопотанням) про поновлення договору. Про причини, які перешкоджали надати такий витяг суду, жодною із сторін не заявлялось.

Системний аналіз положень статей 19, 118 Конституції України, Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, Цивільного кодексу України, Законів України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів у сфері земельних відносин щодо спрощення процедури відведення земельних ділянок» від 02.07.13 №365-VIІ, «Про оцінку земель», «Про центральні органи виконавчої влади», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної і комунальної власності» та інших актів вказаних у тексті цього рішення надають суду підстави для висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог позивача у цій справі.

Підставою для цього, на думку суду, є наступне.

Станом на час закінчення договору оренди землі від 23.09.09 № 393 положеннями законодававчих актів, у т.ч. частин 1-5 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» не передбачено автоматичного поновлення договору оренди земельної ділянки у разі відсутності заперечень з боку сторін, а лише визначено, що в цьому випадку договір підлягає поновленню.

При цьому, судом прийнято до уваги той факт, що вказаною статтею не передбачено права поновлення договору оренди землі у випадку, коли фактично змінився орендодавець (Василівська РДА її території позбавлена права передавати земельні ділянки сільськогосподарського використання із земель державної власності у власність або у користування). Тим більше, з урахуванням того, що у спірних правовідносинах у цій справі орендодавцями виступають дві особи, одна з яких знаходиться в стадії припинення.

В силу вимог ч. 7 ст. 33 Закону України «Про оренду землі», керівник органу виконавчої влади, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки державної власності визначається рішенням цього органу.

В ході розглядцу справи суду не надано доказів наявності рішення органу, визначеного ч. 7 ст. 33 вказаного Закону, на підставі якого (рішення) керівник орендодавця уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної власності.

Крім того, договір оренди землі від 23.09.09 № 393 не може бути поновлений на новий строк (на 5 років) в редакції запропонованій позивачем у цій справі з огляду та те, що вказане прямо суперечить ч. 3 ст. 19 Закону України «Про оренду землі» в редакції чинній із 05.04.15 (тобто станом на час закінчення терміну дії договору оренди землі від 23.09.09 № 393) якою унормовано, що (…) при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства (як у випадку позивача, що відповідає п. 13 договору від 23.09.09 № 393), строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.

Вказане позбавляє суд першої інстанції при винесенні цього рішення приймати до уваги посилання позивача на постанову Верховного Суду України від 25.02.15 за позовом приватного підприємства «Таврія» ... (щодо правовідносин, які мали місце в 2012 році), та на постанову Верховного Суду України від 10.10.12 у справі за позовом ТОВ «Ковальська-Житлосервіс» в розумінні ст. 111 28 ГПК України стосовно обов'язковості судових рішень Верховного Суду України.

Тобто, у вказаних позивачем рішеннях Верховного Суду України мали місце правовідносини щодо подій які регламентувались чинним на той період законодавством. Більш того, у наведених позивачем рішеннях (постановах) Верховного Суду України не йде мова про правовідносини, коли у звязку із внесеними на законодавчому різні змінами в частині права розпоряджатись землями державної власності фактично змінився орендодавець.

Набрання чинності із 01.01.11 Податкового кодексу України, положення ст. ст. 269 , 271, п. 288.5. ст. 288 ПК України (розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.2.), ст. 289 ПК України, а також те, що згідно з наявним в матеріалах цієї справи договором від 13.12.10 № 546 про внесення змін до договору оренди землі від 23.09.09 № 393 остання нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 57,5460 га, в т.ч. 57,5460 га ріллі з кадастровим № 2320981100:04:059:0001 була визначена згідно довідки відділу Держкомзему у Василівському районі Запорізької області від 04.10.10 № 944 і склала 841 736,85 грн., і доказів такої нормативної грошової оцінки станом на час подання позивачем у цій справі заяв про поновлення вказаного договору оренди землі (тобто станом на 2015 рік), позбавляє можливості суд постановити рішення про задоволення позовних вимог у цій справі оскільки це фактично суттєво зменшить можливість надходження коштів від орендної плати (річна сума платежу якого не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки) до відповідного бюджету.

Наведене в тексті цього рішення спростовує доводи позивача у цій справі.

В ході розгляду цієї справи судом враховано, що в силу вимог ст. 9 Закону України «Про оренду землі» дії чи бездіяльність керівників Головного управління Держземагенства у Запорізькій області (відповідач 1) так і Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (відповідач 2) при зволіканні при розгляді заяв ФГ «ЛІДІНГ про укладення додаткової угоди до договору оренди землі мають бути оскаржені в суді.

Відповідно до ст. 49 ГПК України, судовий збір покладається на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2 1 , 4 3 , 4 5 , 22, 27, 33, 34, 49, 69, 82, 82 1 , 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволені позову відмовити.

Суддя В.Л. Корсун

Повне рішення складено 20.11.15.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення09.11.2015
Оприлюднено27.11.2015
Номер документу53685113
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/4753/15

Постанова від 15.08.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 03.08.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Постанова від 21.03.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 28.02.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 14.02.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 16.01.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Рішення від 12.12.2016

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 29.11.2016

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 17.11.2016

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 03.11.2016

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні