Постанова
від 25.11.2015 по справі 913/193/15
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

25.11.2015 справа №913/193/15

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого: суддівОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 при секретарі ОСОБА_4 від позивача:ОСОБА_5 (довіреність від 14.12.12 №010-01/9767) від відповідача:ОСОБА_6 (довіреність б/н від 07.09.2015) розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Державний експортно- імпортний банк України» в особі філії АТ «Укрексімбанк» в м.Луганськ на рішення господарського судуЛуганської області від 15.09.2015 року у справі№ 913/193/15 (головуючий суддя Василенко Т.А., судді Вінніков С.В., Лісовицький Є.А.) за позовомПублічного акціонерного товариства «Державний експортно - імпортний банк України» в особі філії АТ «Укрексімбанк» в м.Луганськ до відповідачаТовариства з обмеженою відповідальністю В«СП В«КолумбВ» , м.Луганськ простягнення заборгованості за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю В«СП В«КолумбВ» , м.Луганськ до Публічного акціонерного товариства «Державний експортно- імпортний банк України» в особі філії АТ «Укрексімбанк» в м.Луганськ про розірвання кредитного договору

ВСТАНОВИВ:

ПАТ «Державний ескпортно - імпортний банк України» в особі філії АТ «Укрексімбанк» в м. Луганськ - позивач за первісним позовом (надалі Банк, чи відповідач за зустрічним позовом), заявив вимогу про стягнення з ТОВ «СП «КОЛУМБ» заборгованості за Генеральною угодою № 6107N1 від 27.03.2007 та укладеним в її рамках кредитним договором № 61114К3 від 28.01.2014 в розмірі 5 318 141,43 грн., в тому числі: заборгованість за кредитом в сумі 2 721 321 грн. 99 коп., заборгованість за процентами в сумі 406 231 грн. 56 коп., заборгованість за комісією в сумі 124 грн. 38 коп., пеня за несвоєчасне погашення кредиту в сумі 684 554 грн. 27 коп., пеня за несвоєчасне погашення процентів в сумі 86 048 грн. 11 коп., пеня за несвоєчасне погашення комісії в сумі 23 грн. 90 коп., інфляційні за простроченим кредитом в сумі 1095 913 грн. 85 коп., інфляційні за простроченими процентами за кредитом в сумі 132 762 грн. 84 коп., 3% річних за простроченим кредитом в сумі 45 530 грн. 41 коп., 3% річних за простроченими процентами в сумі 5 980 грн. 12 коп., штрафи в сумі 139 650 грн. 00 коп.

ТОВ «СП «КОЛУМБ» - позивач за зустрічною позовною заявою (відповідач за первісним позовом) заявив вимогу про розірвання кредитного договору № 61114КЗ від 28.01.2014, укладеного між ПАТ "Державний експортно-імпортний банк України" та ТОВ "СП "Колумб".

Банком до суду наданий лист від 11.09.2015 (т. 2 арк. справи 196-198) з розрахунком згідно яких зазначено про уточнення періоду нарахування інфляційних та визначено, що кінцевий термін нарахування є 30.06.2015 року, тобто повний місяць 2015 року, що не призводить до зміни раніше заявленої до стягнення суми інфляційних витрат.

Відповідач за відзивом від 31.07.2015 (т. 1 арк. 161-166), доповненнями до відзиву від 14.08.2015 (т. 2 арк. справи 72-76) позовні вимоги визнавав частково в сумі боргу за кредитом, процентами та інфляцією та заперечував проти стягнення пені за несвоєчасне погашення кредиту, пені за несвоєчасну оплату процентів, пені за несвоєчасну сплату комісії та штрафних санкцій. В обґрунтування власних доводів, відповідач зазначав, що відповідно до положень Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 № 1669-VII та п.1 ст. 1 Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014р. № 1053-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція», встановлено, що на території м. Луганська проводиться антитерористична операція в період з 14 квітня 2014 року і до невизначеного часу. Заперечував проти стягнення 3% річних та втрат від інфляції, пояснивши, що відповідно до п. 2.4 кредитного договору кінцевий термін повного погашення кредиту становить 27.01.2015, а тому нарахування 3% річних за період з 28.11.2014 на суму 2721 321 грн. 99 коп. є неправомірним. Стосовно заборгованості за простроченими процентами за користування кредитом у сумі 316 314 грн. 55 коп. зазначав, що заборгованість виникла 16.05.2015 року, виконання зобов'язання за договором не можливо у зв'язку із наявністю форс мажорних обставин.

Стосовно нарахування штрафів за невиконання умов кредитного договору відповідач зазначав, що позивач посилається на невиконання відповідачем зобов'язань за п.п. 9.2.16, 9.2.22, 9.2.29 кредитного договору, тим самим не обґрунтовує і не надає доказів підтвердження цього. Відносно порушень п. 9.2.26, відповідач вказує на те, що у рамках здійснення антитерористичної операції суб'єкти господарювання, на період проведення АТО звільняються від відповідальності за недотримання строків, передбачених для подання фінансової звітності. Крім того на території м. Луганська та Луганської області відсутня банківська, податкова системи, що унеможливлює виконання цього зобов'язання.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 15.09.2015 року у справі № 913/193/15 позовна заява Банку задоволена частково.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «СП «Колумб», м. Луганськ, на користь ПАТ "Державний експортно-імпортний банк України" в особі філії АТ "Укрексімбанк" в м. Луганськ, заборгованість за кредитом в сумі 2 721321 грн. 99 коп., заборгованість за процентами в сумі 406 231 грн. 56 коп., заборгованість за комісією в сумі 124 грн. 38 коп., інфляційні за простроченим кредитом в сумі 1 095 913 грн. 85 коп., інфляційні за простроченими процентами за кредитом в сумі 132 762 грн. 84 коп., 3% річних за простроченим кредитом в сумі 45530 грн. 41 коп., 3% річних за простроченими процентами в сумі 5 980 грн. 12 коп., витрати зі сплати судового збору в сумі 60 568 грн. коп.

В задоволенні решти позовних вимог за первісним позовом відмовлено.

В задоволенні зустрічного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "СП "Колумб" до ПАТ "Державний експортно-імпортний банк України" в особі філії АТ "Укрексімбанк" відмовлено.

Банком подана апеляційна скарга на рішення суду, у якій апелянт, посилаючись на порушення місцевим судом норм матеріального та процесуального права, неповне дослідження обставин, що мають значення для вирішення спору, просить скасувати рішення суду в частині відмови у задоволенні вимог про стягнення пені за несвоєчасне погашення кредиту в сумі 684 554, 27 грн., пені за несвоєчасне погашення комісії за зобовВ»язанні в сумі 23,90 грн. та вимог про стягнення штрафу в сумі 139 650грн. та прийняти нове рішення, яким позовну заяву задовольнити у повному обсязі.

В обґрунтування скарги заявник, зокрема, посилається на те, що на час прийняття судового рішення перелік населених пунктів, на території яких здійснюється антитерористична операція, законодавчо не визначений. Сертифікат Торгово-промислової палати України про настання форс-мажорних обставин до спору, що розглядається, відношення не має.

У відзиві на скаргу відповідач за первісним позовом вказав на її безпідставність.

У зв'язку з находженням у відпустці головуючого судді Ушенко Л.В. відповідно до пункту 2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду розпорядженням від 11.09.2015 року №48 призначено повторний автоматичний розподіл справи №913/193/15, змінено склад судової колегії по розгляду скарги. Скарга розглядається колегією суддів у складі: головуючий суддя - Агапов О.Л., судді: Геза Т.Д., Малашкевич С.А.,

Відповідно до ст.101 ГПК законність судового рішення перевіряється у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду встановила.

27.03.2007 року між ПАТ «Державний експортно-імпортний банк України» та ТОВ «СП «Колумб» укладена генеральна угода № 6107N1, додатки та додаткові угоди до неї (т.1 арк. справи 11-32).

Згідно п.1.2 генеральної угоди її метою є визначення загальних умов фінансування інвестиційної та іншої діяльності позичальника яка здійснюється згідно до цієї генеральної угоди шляхом укладання кредитних договорів.

Згідно п.4.5.1 генеральної угоди в редакції додаткової угоди від 10.02.2012 (т. 1 арк. справи 25) загальний ліміт заборгованості за кредитами за цією генеральною угодою не може перевищувати еквівалент 3000000,00 грн.

Відповідно до норм діючого законодавства, кредитний договір, є одним з видів позики. Відповідно до статті 1046 ЦК України за договором позики одна сторона (позикодавець) передає у власність другій стороні (позичальникові) грошові кошти або інші речі, визначені родовими ознаками, а позичальник зобов'язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошових (суму позики) або таку ж кількість речей того ж роду та такої ж якості.

Стаття 1054 ЦК України визначає, що за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти.

28.01.2014 між сторонами у справі підписаний кредитний договір № 61114К3 який є додатком 1.13 до генеральної угоди.

Згідно п. 2.1 кредитного договору банк надає позичальнику кредит, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти за кредитом, комісії та інші платежі за цим договором.

Відповідно до п.2.3.2 спільний ліміт заборгованості 2 737 000,00 грн.

Згідно п. 2.4 кінцевий термін погашення кредиту 27 січня 2015 року.

Відповідно до п. 3.1.2 договору розмір процентної ставки за кредитом становить 19,5% річних.

Згідно п. 3.2.1.1 угоди розмір ставки комісії 2% річних від різницею між сумою ліміту заборгованості та фактичною заборгованістю.

Відповідно до статті 5 кредитного договору кредит надається відповідно до графіка зміни ліміту заборгованості в межах ліміту за генеральною угодою.

Пункт 6.6 кредитного договору передбачає, що сплата процентів здійснюється позичальником з 1 по 7 число кожного місяця (окрім останнього).

Банком на виконання умов генеральної угоди та кредитного договору позичальнику надавалися кредитні кошти в межах встановленого ліміту кредитування, які відповідачем були отримані та використані на власні потреби. При цьому, спор щодо суми кредитування та наданих кредитних коштів між сторонами відсутній.

За розрахунком позивача, відповідач, станом на 22 07.2015 мав заборгованість за тілом кредитом в сумі 2 721 321,99 грн. Вказане підтверджувалось і відповідачем.

В той же час, згідно розрахунку позивача (т. 1 арк. справи 152-156), за відповідачем станом на 22.07.2015 за період липень 2014 року - червень 2015 року утворилась заборгованість за процентами в сумі 406 231 грн. 56 коп. Вказане підтверджував і відповідач та не заперечував проти зазначеної суми заборгованості.

Також, позивачем, до стягнення заявлена заборгованість за комісією в сумі 124 грн. 38 коп. за період серпень 2014 року - листопад 2014 року в сумі 124 грн. 38 коп. При цьому, відповідач не заперечував проти зазначеної суми заборгованості.

Відповідно до ст.509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, у якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь іншої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші), чи утриматися від виконання певних дій, а інша сторона має право вимагати виконання такого обов'язку.

Згідно з ч. 2 ст.345 ГК України кредитні відносини здійснюються на підставі кредитного договору, що укладається між кредитором і позичальником у письмовій формі. У кредитному договорі передбачаються мета, сума і строк кредиту, умови і порядок його видачі та погашення, види забезпечення зобов'язань позичальника, відсоткові ставки, порядок плати за кредит, права і відповідальність сторін щодо видачі та погашення кредиту.

Позика вважається повернутою в момент передання позикодавцеві речей, визначених родовими ознаками, або зарахування грошової суми, що позичалася, на його банківський рахунок (ч. 3 ст.1049 ЦК України).

Відповідно до ст. ст. 525, 526 ЦК, ст.193 ГК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших правових актів, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідач доказів належної оплати заборгованості за кредитом, процентами та комісією суду не представив та не надав власного розрахунку суми основного боргу, у зв'язку з чим господарський суд при розгляді спору керувався розрахунком позивача.

Виходячи з фактичних обставин справи та зібраних доказів, позовні вимоги в частині стягнення заборгованості за кредитом в сумі 2 721 321 грн. 99 коп., заборгованості за процентами в сумі 406 231 грн. 56 коп., заборгованості за комісією в сумі 124 грн. 38 коп. правомірно визнані обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

У зв'язку із простроченням повернення кредиту та оплати процентів, позивачем нараховані збитки від інфляції за період грудень 2014 червень 2015 року в сумі 1 095 913,85 грн. та 132 762,84 грн. відповідно. Крім цього, нараховані 3% річних за простроченим кредитом в сумі 45 530,41 грн. за період з 28.11.2015 по 22.07.2015 та за простроченими процентами в сумі 5 980,12 грн. за період з 08.08.2014 по 22.07.2015.

Сплата інфляційних нарахувань і трьох процентів річних від простроченої суми (якщо інший їх розмір не встановлений договором або законом) відповідно до ст.625 ЦК України не мають характеру штрафних санкцій і є способом захисту майнового права та інтересу кредитора шляхом отримання від боржника компенсації (плати) за користування ним коштами, належними до сплати кредиторові. Тобто вказані суми є обґрунтованими та підлягають стягненню з відповідача.

Позивачем до стягнення заявлена пеня в сумі 684 554 грн. 27 коп. за прострочення повернення кредиту за період з 28.11.2014 по 22.07.2015, пеня за прострочення сплати відсотків в сумі 86 048, 11 грн. за період з 08.08.2014 по 22.07.2015, та пеня за прострочення сплати комісії в сумі 23,90 грн. за період з 08.08.2014 по 07.06.2015.

Так, згідно п. 8.1 генеральної угоди та п. 10.2 кредитного договору у випадку невиконання (несвоєчасного виконання) позичальником будь-яких грошових зобов'язань за договором, останній сплачує банку пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла у день, за який здійснюється нарахування пені, від суми простроченої заборгованості за кожен день прострочення.

В той же час, позивачем нараховані штрафні санкції за ненадання документів фінансової звітності та інших документів, в загальній сумі 139 650,00 грн., в тому числі:

- відповідно до п. 9.2.16 кредитного договору за період лютий- липень 2015 року в сумі 27 930,00 грн.;

- відповідно до п. 9.2.22 кредитного договору за період липень- грудень 2014 року в сумі 27 930,00 грн.;

- відповідно до п. 9.2.26 кредитного до горову за період серпень 2014 року січень 2015 року в сумі 27 930,00 грн.;

- відповідно до п. 9.2.29 кредитного договору за період серпень 2014 січень 2015 року в сумі 27 930,00 грн.;

- відповідно п. 9.2.31 кредитного договору за період листопад 2014 квітень 2015 року в сумі 27 930,00 грн.

Згідно ст.230 ГК України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

Відповідно до ст.610 ЦК порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання.

Стаття 612 ЦК України передбачає, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом. Боржник, який прострочив виконання зобов'язання, відповідає перед кредитором за завдані простроченням збитки і за неможливість виконання, що випадково настала після прострочення.

Відповідно до ст.614 ЦК особа, яка порушила зобов'язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов'язання.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014р. № 1669-VII на час проведення антитерористичної операції забороняється нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики з 14 квітня 2014 року громадянам України, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися у період з 14 квітня 2014 року з населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, а також юридичним особам та фізичним особам - підприємцям, що провадять (провадили) свою господарську діяльність на території населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція.

Банки та інші фінансові установи, а також кредитори зобов'язані скасувати зазначеним у цій статті особам пеню та/або штрафи, нараховані на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами і договорами позики у період проведення антитерористичної операції.

Відповідно до ст. 10 цього Закону протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Зазначеним законом, що є спеціальним, дія якого поширюється лише на певне коло суб'єктів, визначаються тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють або здійснювали господарську діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.

На виконання ст. 6 Закону Національний банк України направив усім банкам лист від 27.10.2014р. № 18-112/64138 про необхідність суворого і безумовного дотримання вимог ст. 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» та повідомив, що невиконання законних вимог є підставою для застосування для порушників адекватних заходів впливу.

Згідно з ч. 5 ст. 11 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» на Кабінет Міністрів України покладено обов'язок у 10-денний строк з дня опублікування вказаного Закону затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014, у період з 14 квітня 2014 року до її закінчення.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.10.2014р. № 1053-р затверджений Перелік населених пунктів, до якого включено м. Луганськ, де проводиться антитерористична операція.

05.11.2014р. Кабінетом Міністрів України прийнято нове розпорядження № 1079-р, яким зупинено дію розпорядження КМУ від 30.10.2014р. № 1053-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція».

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.01.2015р. у справі №826/18327/14 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Тар Альянс» до Кабінету Міністрів України визнано нечинним розпорядження КМУ № 1079-р від 05.11.2014р. «Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014р. № 1053-р».

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2015р. постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.01.2015р. у зазначеній адміністративній справі залишена без змін і набрала законної сили відповідно до ст. 254 КАС України.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України К/800/19383/15 від 28.07.2015р. постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.01.2015р. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2015р. скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Таким чином, за період коли була нарахована пеня та штрафні санкції діяв перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.10.2014р., у зв'язку із визнанням нечинним розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.11.2014р., яким було зупинено його дію.

Тобто норми Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» (ст.1) передбачають зворотну дію закону у часі з моменту прийняття Указу Президенту від 14.04.2014р. №405/2014 та його дію до дати набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України. Закріплене в ст. 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» право суб'єкта господарювання, який проводив та/або проводить свою господарську діяльність на території, де проводилась або проводиться антитерористична операція, бути звільненим від відповідальності за несвоєчасне повернення кредиту на період проведення антитерористичної операції не може бути ілюзорним, носити декларативний характер. Зазначене право повинно бути гарантованим, незалежно від того, що державним органом повною мірою не забезпечено передумови виконання зазначеного Закону і з цієї причини не може бути відмовлено судом в захисті законного права відповідача.

Крім того, статтею 1 Закону України «Про боротьбу з тероризмом» встановлено, що районом проведення антитерористичної операції є визначені керівництвом антитерористичної операції ділянки місцевості або акваторії, транспортні засоби, будівлі, споруди, приміщення та території чи акваторії, що прилягають до них і в межах яких проводиться зазначена операція.

Відповідно до рішення РНБО України від 13.04.2014р., введеного в дію Указом Президента України від 14.04.2014р. № 405/2014, Антитерористичним центром при Службі безпеки України, видано наказ від 07.10.2014р. № 33/6/а «Про визначення районів проведення антитерористичної операції та термінів її проведення», згідно з яким визначено районом проведення антитерористичної операції Донецьку та Луганську області з 07.04.2014р.

Тобто, проведення з 07.04.2014р. антитерористичної операції на території Луганської області, до складу якої відноситься м. Луганськ, визначено компетентним органом у сфері боротьби з тероризмом та не потребує доказування відповідно до ст.35 ГПК України.

Більш того, проведення антитерористичної операції на території м. Луганську є загальновідомим фактом.

В той же час, сертифікатом Торгово-промислової палати № 1325 від 03.11.2014 (т. 1 арк. справи 221) за листом ТОВ «СП «Колумб» засвідчено той факт, що на території Луганської області існують форс- мажорні обставини, що унеможливлюють виконання зобов'язань при здійсненні господарської діяльності на території м. Луганська щодо виконання законодавчих актів, що стосуються справляння та сплати податків та обов'язкових планетів.

Відповідно до ч. 3 ст. 14 Закону України «Про торгово-промислові палати України» (в редакції, в редакції, що набула чинності 02 вересня 2014 року передбачено, що Торгово-промислова палата України, зокрема, засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб'єктів господарської діяльності та фізичних осіб.

Відповідно до ч. 2 ст. 14-1 Закону форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об'єктивно унеможливлюють виконання зобов'язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов'язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту,регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Тобто, в даному випадку, компетентним органом, у встановленому законом порядку засвідчено факт наявності існування форс - мажорних обставин на території Луганської області і ці обставини не можуть не стосуватися взагалі виконання будь-яких зобов'язань окрім сплати податків та зборів.

Кріт того, відповідно до ч.1 ст. 11 Закону України «Про бухгалтерську звітність та фінанси в Україні» на основі даних бухгалтерського обліку підприємства зобов'язані складати фінансову звітність. Фінансову звітність підписують керівник та бухгалтер підприємства.

Відповідно до ч. 4 вказаної статті закону встановлено, що форми фінансової звітності підприємств (крім банків) і порядок їх заповнення встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики.

Згідно ч.1 ст.13 вказаного Закону звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік. Проміжна звітність складається щоквартальним підсумком з початку звітного року а складі балансу та звіту про фінансові результати. Баланс підприємства складається за станом на кінець останнього дня кварталу (року).

Частина перша ст.14 Закону визначає, що підприємства зобовВ»язані подавати квартальну та річну фінансову звітність, до сфери управління яких вони належать, трудовим колективам на їх вимогу, власникам (засновникам) відповідно до установчих документів, якщо інше не передбачено цим Законом. Органи виконавчої влади та іншим користувачам фінансова звітність подається відповідно до законодавства.

Крім того, у рамках здійснення заходів, передбачених Законом «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» субВ»єкти господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення такої операції, на період її проведення звільняються від відповідальності за недотримання строків, передбачених для подання звітності.

Таким чином, з урахуванням вищевикладеного та визначеної компетентним органом території проведення антитерористичної операції та терміну її проведення, норми ст.2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» щодо введення мораторію на нарахування пені підлягають застосуванню до спірних правовідносин. Крім того, суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, на період її проведення звільняються від відповідальності за недотримання строків, передбачених для подання фінансової звітності.

За таких обставин, в задоволенні вимог щодо стягнення пені та штрафу правомірно відмовлено у повному обсязі.

Крім того, стаття 10 кредитного договору містить положення відповідно до яких«штрафна санкція підлягає сплаті … протягом 10 банківських днів з дати отримання повідомлення Банку про необхідність сплати такої штрафної санкції».

Вимоги щодо форми повідомлення визначені п.10.4 ст.4 Генеральної угоди (т.1, а.с.17). Визначений і порядок направлення повідомлення, згідно з яким « будь-яке повідомлення, що надсилається згідно з Генеральною угодою, повинно подаватися у письмовій формі, із дотриманням процедур при доставці тособисто, поштою, електронною поштою, телексом чи факсом на адресу відповідної сторони.

Матеріали справи не містять доказів направлення відповідних повідомлень та доказів їх отримання відповідачу. Такі докази не надані і Донецькому апеляційному господарському суду.

Таким чином, вимога позову про стягнення сум штрафів без попередньо направлених повідомлень відповідачу про необхідність сплати штрафу, як того вимагають умови Генеральної угоди та кредитного договору, заявлена передчасно.

Виходячи з наведеного, позовні вимоги за первісним позовом правомірно задоволені частково та стягнуто з відповідача на користь позивача: заборгованість за кредитом в сумі 2 721 321 грн. 99 коп., заборгованість за процентами в сумі 406 231 грн. 56 коп., заборгованість за комісією в сумі 124 грн. 38 коп., інфляційні за простроченим кредитом в сумі 1 095 913 грн. 85 коп., інфляційні за простроченими процентами за кредитом в сумі 132 762 грн. 84 коп., 3% річних за простроченим кредитом в сумі 45 530 грн. 41 коп., 3% річних за простроченими процентами в сумі 5 980 грн. 12 коп. (всього 4407865,15 грн.), В решті вимог за первісним позовом обгрунтовано відмовлено.

В обґрунтування вимог за зустрічною позовною заявою (т. 1 арк. справи 75-78) позивач за зустрічним позовом (відповідач за первісним позовом) зазначав, що відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.

У зв'язку з суттєвою зміною обставин, якими керувались сторони при укладенні кредитного договору № 61114КЗ від 28.01.2014, з настанням подій, які не могли, бути передбачені сторонами при укладені договору (проведення АТО), що є підставою для розірвання кредитного договору, при цьому, сторони кредитного договору не мають можливості усунути зазначені обставини.

Так, 28.01.2014 року, сторони при укладені договору, не передбачали, що така обставина як проведення АТО на території м. Луганська та Луганської області може настати. Отже, зміна обставин зумовлена причинами, які сторони кредитного договору не могли усунути після їх виникнення.

Виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору, а саме, ТОВ «СП Колумб» було б позбавлено оборотних коштів.

Крім того, із суті кредитного договору не випливає, що ризик змін обставин, як то неможливість виконання зобов'язання через проведення АТО несе сам відповідач. Тому, обставини, якими керувались сторони при укладені кредитного договору, суттєво змінились у зв'язку з настанням подій, які не могли, бути передбачені сторонами при укладені договору, що є підставою для розірвання кредитного договору.

Виходячи з наведеного, позивач за зустрічним позовом просив суд розірвати кредитний договір № 61114К3 від 28.01.2014, укладений між сторонами у справі.

Відповідач за зустрічним позовом (позивач за первісним позовом) за відзивом на позовну заяву від 30.07.2015 (т. 1 арк. справи 237-239), додатковими поясненнями до відзиву на зустрічну позовну заяву від 14.08.2015 (т. 2 арк. справи 69-71) проти позову заперечував та зазначав, що для розірвання договору у разі істотної зміни обставин необхідно наявність усіх умов передбачених ст.652 ЦК, але позивачем за зустрічним позовом не доведено наявності таких умов.

Проведення АТО на території м. Луганська у повній мірі стосується обох договірних сторін, а тому не може бути самостійно віднесено до зміни обставин укладання конкретних договорів, якими сторони керувались, та підставами для розірвання кредитного договору. Крім того, розірвання кредитного договору ставить у невигідне економічне становище АТ Укрексімбанк, оскільки відповідно до ч.2 ст.653 ЦК, у разі розірвання договору зобов'язання сторін припиняються, тобто позичальник не повинен буде платити проценти за користування кредитними коштами і банк може нести збитки.

У задоволенні зустрічного позову господарським судом правомірно відмовлено. При цьому, господарський суд правомірно виходив з того, що відповідно до ст.509 ЦК України договором є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Договір - це категорія цивільного права, яка визначається як домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. До зобов'язань, що виникають з договорів, застосовуються загальні положення про зобов'язання, якщо інше не випливає із закону або самого договору. Як і будь-який правочин, він є вольовим актом, оскільки виражає спільну волю сторін, що втілюється у договорі. Змістом договору є, власне, ті умови, на яких сторони погоджуються виконувати договір, і вони мають дотримуватися взятих на себе зобов'язань.

Підстави для розірвання договору встановлені ст.ст. 651, 652 ЦК України, згідно з якими договір може бути розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору іншою стороною, а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Відповідно до ч. 2 ст.652 ЦК у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін , якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Зокрема, відповідно до вимог ч. 4 ст. 652 ЦК якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Отже, закон пов'язує можливість розірвання договору безпосередньо не з наявністю істотної зміни обставин, а з наявністю чотирьох умов, визначених ч. 2 ст.652 ЦК, при істотній зміні обставин.

Так, дійсно, сторони у справі в момент укладення спірного договору не могли передбачити, що настануть ті обставини, про які зазначає ТОВ «СП «Колумб» за зустрічним позовом, при цьому зміна обставин була зумовлена причинами, які позивач не міг усунути, а із договорів та звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе позивач.

Однак, позивач не довів суду, що виконання спірного договору порушує співвідношення майнових інтересів сторін і позбавляє позивача того, на що він розраховував при укладенні договору.

Призупинення діяльності товариства не є істотною зміною обставин, яка дає право на зміну умов договору за рішенням суду в розумінні ст.652 ЦК, оскільки відсутня одночасна наявність умов, передбачених частиною 2 цієї статті. Господарський суд також правомірно взяв до уваги доводи відповідача за зустрічним позовом про те, що такі зміни до договору суттєво порушать його майнові інтереси і позбавлять його на те, на що він розраховував при укладенні договору, так як фактично «СП Колумб» отримало кошти банку та не повернуло ані кредитні кошти, ані сплатило проценти та не здійснило інші платежі, на які розраховував банк при укладанні відповідного кредитного договору.

Крім цього, спірний кредитний договір був укладений в рамках генеральної угоди, щодо якої відсутній спор між сторонами. Більше того, кредитний договір № 61114К3 від 28.01.2014 є додатком до генеральної угоди № 6107N1 від 27.03.2007

Порушення співвідношення майнових інтересів (економічної рівноваги) є також необхідною умовою для розірвання договору в судовому порядку. Це порушення також може відбуватися у вигляді значного зменшення вартості отриманого за договором або значного зростання вартості відшкодування, що призводить до порушення еквівалентності обміну. При цьому зменшення цінності виконання повинно мати об'єктивні ознаки його виміру. У протилежному випадку має місце не об'єктивний факт - порушення співвідношення (еквівалентності) обміну, а проста зміна ставлення чи думки сторони щодо доцільності (бажаності чи небажаності) виконання відповідного договору. В даному разі доказів порушення співвідношення (еквівалентності) інтересів сторін спірного договору позивачем за зустрічним позовом не надано.

Стосовно цієї умови п. 3 ч. 2 ст.652 ЦК судова колегія зазначає, що ті загальні обставини, а саме проведення АТО на території Луганської області, на які посилався позивач у зустрічній позовній заяві, в рівній мірі стосуються як позивача, так і відповідача.

Пункт 4 ч. 4 ст.652 ЦК визначає однією з необхідних умов, за наявності якої можливе розірвання договору за рішенням суду - те, що із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Отже, в ході виконання договору можуть відбуватися такі зміни зовнішніх обставин, що істотно впливають на інтереси сторін і не могли бути передбачені сторонами при укладенні договору навіть при всій необхідній завбачливості з їх боку; розірвання договору у зв'язку з істотними змінами обставин є самостійним випадком припинення (зміни) договірних зобов'язань, метою якого є необхідність відновлення балансу інтересів сторін договору, істотно порушеного внаслідок непередбачуваної зміни зовнішніх обставин, що не залежать від волі сторін.

Істотна зміна обставин не тягне неможливості виконання, така можливість зберігається, але таке виконання стає вкрай невигідним для однієї із сторін і порушує її інтереси.

Так, позивачем за зустрічним позовом не доведено обставин, які б підтвердили порушення співвідношення майнових інтересів сторін спірного кредитного договору внаслідок проведення АТО на території м. Луганська.

Також, позивач за зустрічним позовом не довів наявність обставин, які б підтверджували те, що у зв'язку з проведенням АТО виконання сторонами спірного договору позбавить позивача того, на що він розраховував при укладанні оспорюваного договору, оскільки в даному випадку з суті договору випливає обов'язок позичальника повернути кошти отримані від банку та сплатити за їх користування відповідні суми процентів.

Таким чином, позивачем не було доведено господарському суду наявності підстав та умов, з якими закон пов'язує можливість розірвання спірного кредитного договору.

Враховуючи вищевказане, судова колегія приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції відповідає законодавству, ґрунтується на матеріалах справи, підстави для його скасування та задоволення апеляційної скарги відсутні.

На підставі викладеного, керуючись ст.101-103, 105 ГПК України Донецький апеляційний господарський суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Рішення господарського суду Луганської області від 15.09.2015 року у справі № 913/193/15 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Постанова Донецького апеляційного господарського суду набирає законної сили в день її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у 20-ти денний строк.

Головуючий суддя: О.Л. Агапов

Судді: Т.Д. Геза

ОСОБА_3

Надруковано 5 прим: 1-позивачу,1-відповідачу,1-у справу,1-ДАГС,1-ГСЛО

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення25.11.2015
Оприлюднено03.12.2015
Номер документу53859814
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/193/15

Постанова від 31.10.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Попікова O.B.

Ухвала від 18.10.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Попікова O.B.

Постанова від 08.08.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 25.07.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 15.06.2016

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 07.06.2016

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Постанова від 25.11.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Агапов О.Л.

Ухвала від 03.11.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Агапов О.Л.

Ухвала від 01.10.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Рішення від 15.09.2015

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні