Головуючий у 1 інстанції - Христофоров А.Б.
Суддя-доповідач - Сіваченко І.В.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2015 року справа №805/3803/15-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:головуючого Сіваченка І.В., суддів Шишова О.О., Чебанова О.О., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Фермерського господарства «Обрій» на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2015 року у справі № 805/3803/15-а за позовом Управління Пенсійного фонду України в м. Красний Лиман Донецької області до Фермерського господарства «Обрій» про стягнення витрат на виплату та доставку пенсій,-
ВСТАНОВИВ:
Управління Пенсійного фонду України в м. Красний Лиман Донецької області (далі - Управління) звернулось до суду з позовною заявою до Фермерського господарства "Обрій" (далі - ФГ «Обрій») про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у відповідності до вимог п. "ж" ст. 13 Закону України від 05.11.1991 № 1788-ХІІ "Про пенсійне забезпечення" (далі - Закон № 1788-ХІІ).
Позов обґрунтовано тим, що відповідач в порушення вимог чинного законодавства не сплачує суму витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, у зв'язку із чим за період 01.07.2015 по 31.08.2015 у підприємства виникла заборгованість перед Управлінням по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, на загальну суму 1513,12 грн., у зв'язку з чим Управління звернулось до суду та просить позовні вимоги задовольнити.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2015 року позов задоволено. Стягнуто з ФГ «Обрій» на користь Управління суму заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених на пільгових умовах за ст. 13 п. «ж» Закону № 1788-ХІІ за період з 01.07.2015 по 31.08.2015 у розмірі 1513,12 грн.
Суд першої інстанції виходив з того, що з 01.01.2015 набрав чинності Закон України від 28.12.2014 № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" (далі - Закон № 71-VIII), яким внесено зміни до Податкового кодексу України (далі - ПК України), а саме: з переліку загальнодержавних податків і зборів виключено фіксований сільськогосподарський податок та запроваджено нову форму оподаткування - єдиний податок, в якому передбачено окрему (четверту) групу платників єдиного податку, які є сільськогосподарськими товаровиробниками, а тому відпали й підстави для звільнення від оподаткування збором на обов'язкове державне пенсійне страхування, який сплачується у формі відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону № 1788-XII, оскільки з 1 січня 2015 року правовим порядком не передбачено такої категорії платників податків як платники фіксованого сільськогосподарського податку.
Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій зазначив про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить постанову місцевого суду скасувати та прийняти нову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Обґрунтовує доводи апеляційної скарги тим, що судом першої інстанції не взято до уваги Постанову Кабінету Міністрів України № 244 від 16 травня 1992 року, якою визначено, що право на пенсію мають жінки, які зайняті на постійній роботі у сільськогосподарському виробництві, в тому числі й у фермерських господарствах. В довідці, виданій ФГ «Обрій» немає жодного слова, що ОСОБА_2 була задіяна в сільськогосподарському виробництві. Тобто, жодного доказу того, що ОСОБА_2 брала участь у сільськогосподарському виробництві позивач не надав, а докази відповідача, що вона не брала участь у сільськогосподарському виробництві суд проігнорував.
ФГ «Обрій» є сільськогосподарським виробником, який до 01.01.2015 року був платником фіксованого сільськогосподарського податку і відповідно до Закону України від 26.06.1997 № 400/97-ВР «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 400/97-ВР) не був платником збору на обов'язкове державне забезпечення. Тому суд порахував, що у зв'язку з внесенням до ПК України змін Законом № 71-VIII, яким виключений з переліку податків фіксований сільськогосподарський податок, відповідач автоматично став платником збору на обов'язкове державне пенсійне забезпечення. Апелянт не погоджується з даним висновком, так як для підприємств такого типу був спеціально передбачений законодавством у Законі № 71-VIII - єдиний податок четвертої групи (ст. 291.4 п. 4 ПК України). Крім зміни назви податку і віднесення його до місцевих податків нічого для ФГ «Обрій» не змінилось. Крім цього Законом №71-VIII не вносилися зміни в Закон № 400/97-ВР.
Всі особи, які беруть участь у справі, до апеляційного суду не прибули, були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, тому згідно пункту 2 частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС) України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Судами встановлено, що ФГ "Обрій" (код ЄДРПОУ 24312614, вул. Шевченка, буд. 10, с. Колодязі, Краснолиманський район, Донецька область, 84441) є юридичною особою, зареєстроване з 08.04.1996 року, зазначене вбачається з Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи (а.с.7-8,11).
З трудової книжки Серії НОМЕР_1 вбачається, що у ФГ "Обрій" з 01.09.2014 працювала ОСОБА_2 (а.с.22-23), яка є багатодітною матір'ю.
Правовідносини, що склалися між сторонами, регулюються Законом України від 09.07.2003 № 1058-IV "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-IV).
Підприємство в 2014 році було платником фіксованого сільськогосподарського податку (а.с.10), внаслідок чого фактичні витрати на виплату та доставку пенсії відшкодуванню не підлягали.
01.01.2015 набрав чинності Закон № 71-VIII, яким внесено зміни до ПК України, зокрема, з переліку загальнодержавних податків і зборів виключено "Фіксований сільськогосподарський податок".
Отже, з 01.01.2015 ФГ "Обрій" зобов'язано відшкодувати фактичні витрати Управління на виплату та доставку пенсії ОСОБА_2
Для платників єдиного податку виключень щодо відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, чинним законодавством не передбачено.
У відповідності до розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV, в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону № 1788-ХІІ, відповідачеві визначено місячний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсії. З липня 2015 року розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсій складає 756,56 грн. (а.с.16).
Управлінням надсилалися на адресу ФГ "Обрій" розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах (а.с.15,18).
Отже, судами встановлено, що на підприємстві працювала особа ОСОБА_2, яка є багатодітною матір'ю, та відповідно до пункту "ж" статті 13 Закону № 1788-ХІІ, має право на призначення пенсії на пільгових умовах.
Згідно ст. 58 Закону № 1058-IV Пенсійний фонд є органом, який проводить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та підготовлює документи для її виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій.
Відповідно до п.2 розділу ХV "Прикінцеві положення" Закону № 1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1 затверджено Інструкцію про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за № 64/8663 (далі - Інструкція).
Згідно п.6.1 Інструкції, відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV в таких розмірах: для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції, - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абз.1 ч.2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Відповідно до п. п. 6.4 - 6.5 Інструкції, розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами надходження доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону №1058-IV , які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій. Розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 до 1 січня поточного року та протягом 10 днів з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії.
Згідно п.6.7 Інструкції, підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування, органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства в місячний термін з моменту виникнення цих обставин. Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Більш того, в справі № 21-735а15 за позовом управління Пенсійного фонду України в Старовижівському районі Волинської області до сільськогосподарського виробничого кооперативу «Седлище» про стягнення витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної на пільгових умовах, Верховний Суд України висловив правову позицію, згідно якої обов'язок з відшкодовування повністю витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV, в частині пенсій, призначених у порядку статті 13 (в тому числі пунктів «в»-«е» та «ж») Закону № 1788-XII, покладений на підприємства.
Статтею 71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Доказів того, що зазначені вище розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту "ж" статті 13 Закону № 1788-XII, на час розгляду справи були скасовані, відповідачем до суду не надано. Також до суду не надано доказів сплати відповідачем заборгованості, яка утворилася перед позивачем.
Отже, судами встановлено, що сума витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної ОСОБА_2, відповідно до п. "ж" статті 13 Закону № 1788-XII, за період з 01.07.2015 по 31.08.2015 складає 1513,12 грн., зазначене підтверджується розрахунком фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій (а.с.6).
Оскільки матеріалами справи підтверджується наявність у відповідача заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах у сумі 1513,12 грн., суд першої інстанції вірно вважав, що адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відтак, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції та не знайшли свого належного підтвердження в ході розгляду справи в суді апеляційної інстанції.
З врахуванням викладеного, колегія суддів дійшла до висновку, що постанова місцевого суду прийнята з додержанням норм матеріального та процесуального права, що є підставою для залишення без змін постанови суду першої інстанції, відмови в задоволенні апеляційної скарги.
Керуючись статтями 160, 167, 184, 195, 196, 198, 200, 205, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Фермерського господарства «Обрій» - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2015 року у справі № 805/3803/15-а за позовом Управління Пенсійного фонду України в м. Красний Лиман Донецької області до Фермерського господарства «Обрій» про стягнення витрат на виплату та доставку пенсій - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь в справі, та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Головуючий: І.В.Сіваченко
Судді: О.О. Шишов
О.О.Чебанов
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2015 |
Оприлюднено | 07.12.2015 |
Номер документу | 53970232 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні