Ухвала
від 03.11.2015 по справі 803/3479/15
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про закриття провадження у справі

03 листопада 2015 рокуСправа № 803/3479/15

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Димарчук Т.М.,

при секретарі судового засідання Гуцалюк І.О.,

з участю позивача ОСОБА_1,

представника позивача ОСОБА_2,

представника третьої особи ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Демидівської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до Демидівської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними щодо відмови у надані дозволу на виготовлення проекту із землеустрою та зобов'язання відповідача повторно розглянути його звернення та дати дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у його власності перебуває об'єкт нерухомості - дачний будинок, який розташований за адресою с. Хрінники, вул. Зарічна, 5 та з метою реалізації своїх конституційних прав на землю він звернувся з клопотанням до Демидівської райдержадміністрації про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Вказує на те, що земельна ділянка, на яку він претендує, відповідно до картографічних матеріалів Хрінницької сільської ради розташована за межами населених пунктів. Однак, листом від 06.05.2015 року № 02-17/1090/15 йому було відмовлено у задоволенні його клопотання. Позивач посилається на пункт «в» частини 3 ст.122 Земельного кодексу України згідно якого районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для індивідуального дачного будівництва. Таким чином, позивач вважає, що розпорядником землі під цільове призначення - для індивідуального дачного будівництва, незалежно від цільового призначення земельної ділянки виступає районна державна адміністрація.

Представник відповідача позовних вимог не визнала та пояснила, що Демидівська районна державна адміністрація частину своїх повноважень у галузі земельних відносин делегувала Відділу Держгеокадастру у Демидівському районі. Саме спеціалісти вказаного відділу займались розглядом клопотання позивача про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та готували проект відповіді на його звернення. На даний час, згідно витягу з державного земельного кадастру, земельна ділянка сформована, визначена площа земельної ділянки, а саме 0,1403 га, визначено угіддя земельної ділянки (кемпінги, будинки для відпочинку), що відносяться до категорії земель рекреаційного призначення, а також визначений вид використання земельної ділянки (для обслуговування існуючої бази відпочинку). Відомості про земельну ділянку до земельного кадастру внесені на підставі виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ВАТ «Луцьке ремонтно-транспортне підприємство» в оренду терміном на 49 років за рахунок земель Млинівського лісгоспу для існуючої бази відпочинку на території Хрінницької сільської ради Демидівського району.

Земельна ділянка була надана в оренду ВАТ «Луцьке ремонтно-транспортне підприємство» на підставі розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 27 грудня 2007 року № 632 «Про вилучення і передачу земельних ділянок в оренду, постійне користування та погодження місця розташування об'єктів» та розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 06 січня 2011 року № 3 «Про припинення договору оренди землі» договір припинено у зв'язку з набуттям іншою особою права власності на будівлю, яка розташована на цій земельній ділянці.

Представник третьої особи Відділу Держгеокадастру у Демидівському районі просила у задоволенні позову відмовити. Додатково пояснила, що Відділом Держгеокадастру відповідно до резолюції голови Демидівської райдержадміністрації було розглянуто клопотання позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки розміром 0, 10 га, яка розташована на території Хрінницької сільської ради Демидівського району Рівненської області для індивідуального дачного будівництва. За результатами розгляду вказаного клопотання відділом було встановлено, що дана земельна ділянка вже зареєстрована в земельному кадастрі. Відомості про земельну ділянку внесені на підставі виготовленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ВАТ «Луцьке ремонтно-транспортне підприємство», в оренду терміном на 49 років за рахунок земель Млинівського лісгоспу для існуючої бази відпочинку. Надання земельної ділянки із іншим видом використання не можливо, оскільки це суперечить п.2 ст.21 Закону України «Про державний земельний кадастр».

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, третіх осіб, суд дійшов висновку, що вказану справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, у зв'язку з чим слід закрити провадження у справі на підставі п.1 ч.1 ст.157 КАС України.

Згідно з п.1 ч.1 ст.17 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України) юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.

Згідно із ст. 3 ч. 1 п. 1 КАС України справа адміністративної юрисдикції -переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією із сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Статтею 3 ч. 1 п. 7 КАС України встановлено, що суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Таким чином, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних або юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка правильності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Згідно ч.3 ст.122 Земельного кодексу України, районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:

а) ведення водного господарства;

б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;

в) індивідуального дачного будівництва.

Як вбачається з витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, наявного в матеріалах справи, земельна ділянка, на яку претендує позивач, зареєстрована за кадастровим номером 5621485500:02:000:0210 для обслуговування існуючої бази відпочинку, власником вказаної земельної ділянки є Демидівська райдержадміністрація, а орендарем ВАТ «Луцьке ремонтно-транспортне підприємство» (а.с. 10-15).

Із наведеного слідує, що при здійсненні повноважень власника землі районна державна адміністрація не є суб'єктом владних повноважень у тому значенні цього терміна, в якому його вжито у п.1 ст.17 КАС України, а є рівноправним суб'єктом земельних відносин, дії якого спрямовані на реалізацію свого права розпоряджатися землею.

Судом встановлено, що земельна ділянка, на яку претендує ОСОБА_1 вже зареєстрована в державному земельному кадастрі за номером 5621485500020000210. Власником цієї земельної ділянки є Демидівська райдержадміністрація. Відомості про дану земельну ділянку внесені на підставі виготовленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ВАТ «Луцьке ремонтно-транспортне підприємство», в оренду терміном на 49 років за рахунок земель Млинівського лісгоспу для існуючої бази відпочинку. Земельна ділянка надана на підставі розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 27 грудня 2007 року № 632 «Про вилучення і передачу земельних ділянок в оренду, постійне користування та погодження місць розташування об'єктів». На дану земельну ділянку був укладений договір оренди землі від 25 лютого 2008 року згідно якого орендодавець Демидівська районна державна адміністрація Рівненської області з одного боку надає, а орендар Відкрите акціонерне товариство «Луцьке ремонтно-транспортне підприємство» приймає в строкове платне користування земельну ділянку прощею 0, 1403 га несільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Хрінницької сільської ради Демидівського району. Договір укладено на 49 років.

Розпорядженням виконуючого обов'язки голови Рівненської обласної державної адміністрації від 06 січня 2011 року № 3 «Про припинення договору оренди землі» було припинено договір оренди земельної ділянки у зв'язку з набуттям іншою особою права власності на будівлю, яка розташована на цій земельній ділянці та зобов'язано Демидівську райдержадміністрацію забезпечити внесення змін до земельно-облікових документів щодо віднесення земельної ділянки до земель запасу на території Хрінницької сільської ради Демидівського району, оформити правовстановлюючі документи на землю власником об'єкту нерухомого майна. Однак, з пояснень представників сторін в судовому засіданні вбачається, що вищевказане розпорядження залишилось не виконаним і щодо розірвання договору оренди землі і щодо внесення змін до земельно - облікових документів.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку, що у разі прийняття суб'єктом владних повноважень рішення про передачу земельних ділянок в власність чи в оренду (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації) подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки виникає спір про цивільне право.

Позивач звернувся до суду з вимогами про захист своїх цивільних прав. Спір щодо захисту цивільних прав, що виникають із земельних відносин, має не публічний, а приватно-правовий характер, а тому вирішення таких спорів не належить до юрисдикції адміністративних судів. Районна державна адміністрація, реалізуючи право розпорядження земельною ділянкою, відповідно до статті 5 Земельного кодексу України, має рівні права з громадянами та юридичними особами, з якими вона вступає у відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, тобто є рівноправним суб'єктом земельних відносин.

Аналогічна правова позиція щодо застосування норм матеріального права була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах і Судової палати у господарських справах Верховного Суду України у постановах від 17 лютого 2015 року (справа № 21-551а14), 16 грудня 2014 року (справа № 21-544а14), 06 листопада 2012 року (справа № 21-288а12), 11 листопада 2014 року (справа № 21-493а14), 24 лютого 2015 року (справа № 21-34а15), 09 грудня 2014 року (справа № 21-308а 14) тощо.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.244-2 Кодексу адміністративного судочинства України висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

За таких обставин, заявлені у справі позовні вимоги, випливають із відносин, що мають приватно-правовий характер, а тому районна державна адміністрація в цих відносинах виступає як суб'єкт права власності, а не як суб'єкт владних повноважень.

Таким чином, даний спір не є предметом розгляду суду адміністративної юрисдикції і повинен розглядатися у порядку цивільного судочинства.

Керуючись пунктом 1 частини 1 статті 157 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

УХВАЛИВ:

Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Демидівської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії, закрити.

Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги ухвала в частині зупинення провадження, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п'яти днів з дня отримання копії ухвали, повний текст якої буде виготовлено 08 листопада 2015 року. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Т.М. Димарчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.11.2015
Оприлюднено09.12.2015
Номер документу54005133
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/3479/15

Ухвала від 23.02.2016

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 09.12.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Ухвала від 03.11.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 26.10.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 07.10.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 26.10.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 17.09.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 17.09.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 08.09.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні